agenda Wedlock: bad-guy Rutger Hauer op de vlucht THEATER- iVARIAi Unlawful Entry: tenenkrullende thriller Leusder Krant Voorpremière Jieuw in de Nederlandse bioscopen Theater Filmcollege Kindertheater Jeugdfilms Expositie De Flint Nu snel in Leusden, De makkelijkste maaltijd-winkel. AMERSFOORT - Op za terdag 14 november wordt in het Grand Theater om 19.00 uur een speciale voorpremière gehouden. Het gaat om de nieuwe film met Madonna 'A league of their own'. Deze première staat open voor het pu bliek. Voensdag 11 november 1992 Pagina 13 HAMERSVELDSEWEG 26/3833 GP LEUSDEN. TELEFOON 033-952554. FAX 952553. Vrijdag 13 november 20 30 uur: Truus Bronkhorst met 'Bloed' Vrijdag 13 en zaterdag 14 no vember 20.30 uur- Herstel herstel met 'Carpe diem' Zaterdag 14 november 20.30 uur: Jeroen van Merwijk met 'Een Avro-lid is ook een mens' In verband met een Filmcolle ge. zijn er op de maandagavon den 16, 23 en 30 november geen reguliere voorstellingen. Woensdag 11 november 20.30 uur Boven de bergen Donderdag 12 tot en met woensdag 18 november 20.30 uur: Night on earth Vrijdag 13 en zaterdag 14 no vember 23.00 uur: Taxidnver Aanvang 20.00 uur (4 avon den) 'Een andere kijk (Het inter preteren van films)' maandag 16, 23 en 30 novem ber i.s.m. Stichting Mei aanvang film. ca.21.30 uur Woensdag 11 november 14.30 uur Theater van de Be wegende Maan 'Het verhaal van Hans' Woensdag 18 en zondag 22 no vember 14 30 uur: Ede en Unku Dinsdag 10 november tot en met zondag 20 december Rob Jansen 'Schilderijen en installatie' Donderdag 12 november 20 15 uur Academy of the Be gijnhof Zaterdag 14 november 10-17 00 uur- Stenenbeurs Zondag 15 november 20 15 uur: The Scene met 'The Open Tour' Dinsdag 17 november Dansgroep Connie Jansen met 'Eloï, Eloï' Woensdag 18 november Reisarrangement naar Am sterdam 'Cosi fan Tutte' Wim Franken in concert Op zaterdag 14 november zal Wim Franken in de St Aegten- kapel een concert geven in de serie kamermuziekconcerten In januari van dit jaar werd de Amersfoortse componist Wim Franken 70 jaar. Een ge beurtenis waar de Beiaard school deze zomer al volop aandacht aan heeft besteed. Een reden voor de Amersfoort se Culturele Raad om op ini tiatief van het Amersfoorts Kamerkoor een concert te or ganiseren dat geheel is gewijd aan werken van deze voor Amersfoort belangrijke com ponist. Aan Franken in concert werken mee: Het Amersfoorts Kamerkoor o.l.v. Jos Leussink; Bas Ramselaar, bariton: Mar tin Lorijn, piano, Clara de Vries, sopraan, Margaret Krill, piano; Blaaskwmtet Terra (Aletta Hekker, fluit, Mariette Anceaux. hobo; Katnen Wal- ther Boer, klarinet; Henk Soe- teman, hoorn. Hans Vos, fa got). Op het programma staan de volgende werken: Zes liederen voor lage stem en piano naar gedichten van Rainer Maria Rilke, Cinq poèmes de Fran cois Villon, Cinq poèmes de Jacques Prévert pour choeur, Young Poe Tsjoeng op tekst van Slauerhoff, Zes Slauer- hoff-liederen voor lage stem en piano, Eine kleine Mozartreise op gedichten en brieffrag menten van W A. Mozart voor vierstemmig gemengd koor met blaaskwmtet Op vrijdag 13 november zal het Orlando Kwartet in de St. Aegtenkapcl het tweede con cert geven in de serie Twijnstra Gudde Strijkkwartetten. In de zomer van 1976 vonden vier musici, afkomstig uit ver schillende Centraal-Europese landen en gedreven door een gezamenlijk muzikaal ideaal, elkaar en vormden een strijk kwartet in Nederland Onder de inspirerende invloed van grote meesters, in het bijzon der van Sandor Vegh. begon het kwartet verrassend snel een eigen muzikale taal te ont wikkelen. Na het winnen van verschillende prijzen geniet het Orlando Kwartet een re putatie die het toelaat om uit gebreide toemees over de ge hele wereld te ondernemen. Het Orlando Kwartet bestaat uit Arvid Engegard en Heinz Oberdorfer, viool, Ferdinand Erblich, altviool en Stefan Metz, cello. Op het programma staan de volgende werken D. Sjostako- vitsj. Strijkkwartet nr 3 in F gr t op. 73, W. A. Mozart. Strijkkwartet in d gr t KV 499 ,,Hofmeister", E. Gneg: Strijk kwartet in g kl t. op 27. In tegenstelling tot eerdere publikaties vindt het concert plaats op vrijdag 13 november, 20.15 uur, St. Aegtenkapel. The Scene Met de nieuwe CD ,,Open" (Phonogram maart 92) is The Scene er in geslaagd de sfeer van de live optredens ook in de studio te vangen en een extra dimensie te geven aan het pad dat met .Blauw" (Phonogram 90) is ingeslagen De plaat is vrijwel live opgeno men onder productionele lei ding van, als vanouds Rick de Leeuw en dringt met nummers als Zuster" (in febr. uit als eerste single van de CD) „Sa men" en titelnummer „Open" meer dan ooit door tot het hart van het Scene geluid, dat op voorganger „Blauw" al stevig was gaan kloppen. Met „Blauw" immers brak The Scene het afgelopen jaar defi nitief door in België en Neder land „Blauw" is in 1991 on derscheiden met een Edison categorie rock, leverde een gouden plaat op in België en bijna in Nederland. The Scene is inmiddels een begrip geworden in de Neder landstalige rock. De groep on derscheidt zich door eenvoud en openheid in de muziek en door de directe, poëtische tek sten van zanger Thé Lau Live verrast The Scene het pu bliek door spontaniteit en een krachtige gedreven podium presentatie. Het succes is dankzij de optredens naar het huidige niveau gegroeid De Flint Zondag 15 november Aanvang: 20.15 uur. En of die martelingen niet ge noeg zijn wordt hij ook nog eens door zijn celgenoten lastig gevallen. Maar dan komt Tracy (Mimi Rogers), een vrouwelijke ge- vange, in het spel. Zij blijkt zijn Wedlock-partner te zijn Mede door haar toedoen wordt hij gedwongen te vluchten. Want wil hij zijn hoofd niet verliezen (letterlijk en figuur lijk), möèt hij wel bij haar blij ven. Verrassingen Tot zover is het verhaal best spannend. Met een aantal creatieve vondsten zorgt regis seur Lewis Teague voor een aantal aardige verrassingen. Ook weet hij de kijker op het verkeerde been te zetten. Hier mee heeft hij echter wel zijn kruit verschoten. Want wat verder volgt is een niet erg spannende achtervolging. Het enige originele hiervan is de dodelijke halsband. Maar ook dit kan niet lang blijven boeien Want al snel blijkt, dat voor de filmmakers 100 yards wel neel erg rekbaar is. Diverse malen wordt deze afstand vro lijk overschreden zonder enig gevolg En als dan eindelijk de halsband een keer wordt geac tiveerd stopt de countdown als de twee partners elkaar weer vinden Hierdoor blijft er wei nig verrassends over. Wedlock is voor een groot deel een gemoderniseerde re-' make van de in 1958 met een Oscar bekroonde film 'The Defiant Ones'. Hierin spelen oudgedienden Tony Curtis en Sydney Portier twee ontsnap te, aan elkaar geketende, ge vangenen die op de vlucht zijn voor de politie. Werd er in deze film nog door het discnmina- tie-thema diepgang aan het verhaal gegeven, in Wedlock is er niets van dit alles. De ma kers hebben zich het nogal makkelijk gemaakt. De kettin gen zijn vervangen door ont plofbare halsbanden maar voor de rest is het een al eerder vertoond achtervolgings-ver- haaltje. Zelfs de suggestie dat it( MERSFOORT - De in 1987 tgebrachte thriller Fatal At- action heeft heel wat mensen 1 igstzweet bezorgd. De zich rstoten voelende minnares lenn Close zette de rol van 3citerende psychopaat igstaanjagend goed neer dat enigeen zijn buitenechtelijke ontuurtjes maar liever ver- it. Ook in Unlawful Entry irgt een zich opdringende aniak voor de nodige span- ng. ïtmaal is het politieman Pete avis ('Goodfellow' Ray Liota) e de tenen doet krullen Na ce n inbraak (unlawful entry) in t huis van het jonge stel Mi- eiiael (Kurt Russel) en Karen ut (Madeleine Stowe), is hij agent die de aangifte behan- lt. Heel menselijk en begrip- 1 stelt hij het geschrokken iar op hun gemak Maar zijn service gaat verder g|n verwacht. Meteen al de lgende dag zort hij voor de tallatie van een alarmsys- em en spoort hij collega's aan de inbraak op te helderen, ze hulpvaardigheid wordt wiior het gezin Carr buitenge- st >on op prijs gesteld en uit :h in vriendschap. Tot dusver niets vreemds. De aai litie is immers je beste ka le ;raad. Maar als Michael 's chts met Pete mee op pa- kr tuille mag, raakt die kame- b idschap al gauw bekoeld, ant Pete, die bij wijze van rrassing de inbreker heeft 1 gespoord, biedt Michael odleuk aan zijn agressie op inbreker te botvieren Maar rolder het motto van: de een ag, de ander graag, knapt zelf hardhandig het klusje ;/oor de kijker is het dan al idelijk dat die overvriende- :e politieman ze niet alle- al op een rijtje heeft Maar chaels vrouw, Karen, twij- En dat is juist wat de ma- ïkale Pete wil Hij is ervan irtuigd dat Michael zo'n oie vrouw niet waard is. Als lecoreerde diender vindt hij hzelf de aangewezen per- in die Karen kan en mèg be- ermen Op gladde wijze et hij met zijn charmante reden van Karen's twijfels ibruik te maken. !n wat ieder normaal mens zo'n geval al lang had ge in doet ook Michael einde een klacht indienen. Maar rmee neemt de strijd een steeds grimmiger vorm aan Een strijd waarbij Michael het leven wel ontzettend zuur wordt gemaakt. Keer op keer wordt hij door Pete's toedoen ten onrechte van criminele ac tiviteiten beschuldigt. En het beroerde is dat hij hiervoor geen bewijzen kan leveren Als hij hierdoor zelfs achter de tralies beland wordt de situatie wel heel hopeloos. Want nu staat Pete niets meer in de weg om Karen op te eisen... Spanning Hiermee leidt regisseur Jona than Kaplan de kijker naar een ijzingwekkende ontknoping. Maar niet voordat hij eerst stelselmatig de spanning goed heeft weten op te bouwen En dat is hem aardig gelukt. Ka- plan heeft niet gekozen voor allerlei bloedige griezeleffec ten. Het is de hulpeloosheid van de hoofrolspeler die voor de nodige spanning zorgt en je zelfs agressief maakt Nagel bijtend moet je toezien hoe Mi chael te grazen wordt genomen zonder te kunnen terugslaan. Want wie gelooft nu je bewe ring dat je door een politieman wordt geterroriseerd? Je vraagt je dan ook telkens af wat je zelf in een dergelijke hopeloze situatie zou doen. Ray Liotta levert met zijn rol van bloedzuiger een prima stukje acteerwerk af. In de ge- weldadige gangsterfilm Goodfellows was hij één van de meest veelbelovende acteurs Die belofte maakt hij nu in Unlawful Entry zeker waar. Ook de gebrilde en afgeslankte Kurt Russel is lekker op dreef. Het was Kaplan's bedoeling dat deze twee acteurs de kloof tussen de verschillende klassen zouden weergeven. Liotta als arme agent die de gevaren van iedere dag moet trotseren, ja loers op de door Russel ge speelde rijke zakenman die al les krijgt wat hij wil. Helaas komt dit er niet echt uit. Ka- plan slaagt er dan ook niet he lemaal in om duidelijk te ma ken waarom Pete tot bloed on der je nagels vandaan halende engerd vervalt. Maar desondanks is Unlaw ful Entry een klasse film ge worden En al heeft het verhaal veel weg van Fatal Attraction en wordt het niveau van deze kraker net niet gehaald, de film is zeker warm aan te bevelen! het verhaal zich in de toekomst afspeelt heeft men nauwelijks vorm gegeven. Met alleen de opmerking over een gebrek aan water kan je niet suggereren dat er sprake is van science-fiction (terwijl er note bene een ontsnapping is over een groot zoetwater meer). Als dan ook nog eens geknokt wordt en de klappen pas een minuut later te horen zijn, is er echt sprake van qen snel en goedkoop gemaakte film Nee, er is toch meer voor no dig om een goede film te ma ken. Alleen een bekroond sce nario hier en daar copieren is niet voldoende. Aan de hoofd rolspelers Hauer en Rogers ligt het niet. Zeker de getatoeëerde Hauer, die op z'n best is in ac tiefilms, probeert er nog iets van te maken. Maar hij moet zich zichtbaar inhouden. En dat is toch jammer. Want het zou zo aardig zijn als hij eens in een echte wereldhit mocht schitteren. Misschien dat hij maar eens met landgenoot Paul Verhoeven moet gaan praten. MERSFOORT - In Nederland as het enige tijd stil rondom utger Hauer. Maar dat bete ent niet dat hij heeft stilgeze- •n. Integendeel. In Amerika eeft hij menige tv-produktie n speelfilm gemaakt. 'Wed- »ck' is zijn meest recente erk. Good old Rutger Hauer peelt zelfs de hoofdrol. En als oed chauvinist ben je toch dan >ch heel benieuwd. [auer is Frank Warren, een lectonica ingenieur. Compleet iet bril voor de intelligente >ok. Samen met zijn vriendin loelle (de pittige Joan Chen) n oorlogskameraad Sam (Ja- ïes Remar) plegen zij een dia- ïantroof. Als echter de buit erdeeld moet worden, wordt rank door zijn eigen vrien- ïnnetje NoelL neergeschten. ie verkering is duj uit. Samen iet Sam gaat ze ervandoor, rank voor dood achter latend. Maar wonder o wonder, rank overleeft de aanslag er. ordt naar de gevangenis ge- uurd En wat voor één. Geen luren, tralies of bewakers Al iel weten de nieuwe gevangen ok waarom. Iedereen krijgt amelijk een halsband om die em electronisch verbindt met ;n andere (onbekende) gevan- me. Als deze partners meer an 100 yards van elkaar ver- ijderd zijn wordt hun hoofd pgeblazen door de explode- ?nde halsbanden. De band is ;n uitvinding van gevange- ïsdirecteur Holiday (Steven obolowski). Hij noemt ze heel 1* lepasselijk Wedlocks (huwe- jksslot). Een gezellig wel- 13 omsgeschenk dus. (Hauer: "Ik had liever een Cartier") n Directeur Holiday (what's in 61 name!) heeft echter nog veel 11 leer van die leuke sadistische 'Uitvindingen. En om erachter Ray Liotta in 'Unlawful entry'. te komen waar de diamanten zijn gebleven, worden ze op Frank uitgeprobeerd. Maar deze wonderboy geeft niet op 1

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1992 | | pagina 13