THEATER- i VARIA Warme film over vrouwen-honkbal THEATER- iVARIA Uitstekende Hollywood-satire Leusder Krant. Theater Films Filmcollege Kindertheater Jeugdfilms Expositie De Flint CULTUUR Première in Nederland: A League of their Own Nu ook in Grand Theater Amersfoort: The Player IWoensdag 18 november 1992 Paginal Donderdag 19 november 20.30 ur: Kleinkunst festival Amsterdam voorronde Sonne- veldprijs Vrijdag 20 november 20.30 uur: Theatergroep zep l'espace bizarre Zaterdag 21 november Theater van het Oosten De ge schiedenis van Joshe Kalb Ver vallen Dinsdag 24, woensdag 25 en donderdag 26 november (try outs) Vrijdag 27 november (premiè re) Zaterdag 28 november 20.30 uur: Johannes Kemkens De uitvreter Zondag 29 november 13 30 uur: Johannes Kemkens De uitvreter In verband met een Filmcolle ge, zijn er op de maandagavon den 16, 23 en 30 november geen reguliere voorstellingen. Woensdag 18 november 20.30 uur: Night on earth Donderdag 19 tot en met woensdag 25 november 20.30 uur: Life on a string Vrijdag 20 en zaterdag 21 no vember 23.00 uur: After hours Aanvang 20.00 uur (4 avon den) 'Een andere kijk (Het inter preteren van films)' maandag 23 en 30 november i.s.m. Stichting Mei aanvang film- ca.21 30 uur Woensdag 25 november 14 30 uur Jeugdtheaterwerk plaats Alkmaar 1,2,3 en 4 Woensdag 18 en zondag 22 no vember 14 30 uur Ede en Unku Tot en met zondag 20 decembei Rob Jansen 'Schilderijen er installatie' Woensdag 18 november Reisarrangement naar Am sterdam 'Cosi fan Tutte' Donderdag 19 november 20.15 uur The Glenn Millei Orchestra Zaterdag 21 november 10-15 00 uur: Modelspoorruil beurs 20.15 uur: Donateursconceer Bronswerk 20.15 uur. El Almal met Mara kaanse muziek (Sint Aegten- kapel) Zondag 22 november 12.00 uur: Koffieconcert me Marjanne Kweksilber ei Stanley Hoogland 20.15 uur Margriet Eshuijs Maandag 23 november 19.30 uur: Orgelconcert me Mark Shakespeare en famili Böhm Dinsdag 24 november 20.15 uur: I Colombaioni Woensdag 25 november 20.15 uur: Remco Campert ei Jan Mulder met 'Roomijs' Margriet Eshuijs AMERSFOORT - Eén van de meest populaire sporten in Amerika is honkbal (baseball voor de Amerikanen). Hele ge neraties zijn met dit all-Ameri- can Game opgegroeid. Voor filmmakers blijft deze sport dan ook een onuitputtelijke in spiratiebron. Al vanaf de jaren veertig verschenen er geslaag de en minder geslaagde pro- dukties in de bioscopen waarin het honkbalgebeuren centraal stond. De meest recente is A League of Their Own. Met recht kan hier gesproken worden van een film door vrouwen over vrouwen Want zowel de regie als hoofdrollen worden voornamelijk door vrouwen waargenomen. De film vertelt namelijk het ver haal van een groep vrouwelijke honkbalspelers in de jaren veertig. Als m de Tweede Wereld oorlog tientallen honkbalspe lers worden afgevoerd om in Japan of in Europa te vechten, ligt de competitie nagenoeg stil Hierdoor verliest de honk- balsport een belangrijk deel van zijn aantrekkelijkheid. Om deze sport weer nieuw leven in te blazen wordt er besloten een professionele divisie voor vrouwen op te richten. Niet al leen omdat men zo gek is van deze sport maar ook simpelweg vanwege de financiële verdien sten. Margriet Eshuijs maakt mu ziek van kinds af aan. Als 11- jarige speelde ze al in bandjes met o.a. Hennie Huisman als drummer. Haar ouders hadden een muziekwinkel en muziek^ school in Zaandam. Het beken de paplepel-verhaal Margriet kreeg landelijke bekendheid in 1974 met de groep Lucifer door de hitsingle House for sale". De groep kreeg in 1975 een gouden elpee voor het album ,,As we are". De tweede elpee „Margriet" bevatte veel eigen composities zoals „Selfpity" en „Someone is waiting for you". In 1981 kwam haar eerste solo album ,,On the move again" uit Ze ontving een Edi son, de Pal Mali Export Prijs en de TROS Produktie Prijs voor haar prestaties op deze elpee. Tevens deed ze dat jaar mee aan het KNOKKE festival en won daar de Personality Prijs. De Margriet Eshuijs Band werd opgericht naar aanlei ding van een uiterst succes volle tour langs de clubs. In die Band speelde Peter Schön, Lex Bolderdijk, Ton op 't Hof en Jan Hollestelle; de crème de la crème van de Nederlandse Popscene. Zij maakten twee el pees „Right on time", met daarop de hitsingle „Black Pearl" (beide bekroond met een Edison voor het beste al bum en de beste single van 1982) en de elpee „Eye tot Eye", met daarop de hit „Go on back to barbados" De Mar griet Eshuijs Band werd een begrip. Ook na het wisselen van bezetting stond de band garant voor volle zalen In 1986 stond de Band als eerste popgroep in de Schouw burgen en ook deze tour was uiterst succesvol In 1987 be gon Margriet met het lesgeven op het conservatorium in Alk maar. Zij deed ook een groot aantal TV-optredens. Tevens ging zij meer solo-concerten verzorgen achter de vleugel en trad op met o.a. het Rotterdams en het Noorder Philharmo- nisch Orkest en het symfoni orkest Forum. Zij gaf concer ten met brass bands en harmo nie orkesten en presenteerde d Teleac Cursus Rock School li f 1988 begon zij met het verza melen van nieuw song mate naai voor haar CD „Someti mes" Deze werd opgenomen 11 het voorjaar van 1991 en in he najaar met groot succes gere leased. In oktober en novembe deed de Margriet Eshuijs Ban( een promotie tour langs de be langrijkste clubs. Op 10 fe bruan 1992 kreeg Margne Jj voor haar muzikale en artistie ke kwaliteiten de Goudei 'r Harp. Een schouwburgtourne 'u met de Band vindt dit seizoe: ('92-'93) plaats onder de tite „Sometimes" Met name di ballads geschreven door Maar ten Peters en Margriet zelf zul len centraal staan in het pro gramma, maar ook „House fo 32 Sale" zal klinken als nooit te voren. In september '92 is de singl „Sometimes" gereleased en u het najaar '93 is de release vai een nieuwe CD gepland De band bestaat op dit mo ment uit; Ger Hoeymakers taar), René Creemers (slag werk), Ruud de Grood (key boards) en Jan van Woezil (bas). De Flint Zondag 22 november Aanvang: 20.15 uur. In Remco Campert/Jan Mulder Droomijs Het doek gaat open. De twee schrijvers treden samen naar voren. Of zij regenjassen aan hebben? Of zij daar lang met hun tweeën zullen staan, het applaus van het publiek in ont vangst nemend? Of zij meteen ingaan op het fenomeen ap plaus en de uitwerking daar van op de optredende mens? Of zij aan de hand van een gehei me derde medewerkster één voor één worden weggeleid? Droomijs. Over het applaus Over de droom. Over de scha duwen van dromen. Over het geheim van het begin van een zin, waarvan het eind door de spreker zelf niet valt te voor spellen. Hij lult maar wat. de politicus, de dokter, de schrij ver Hp prht.hrplcpr Wat richt de mens, die applaus heeft ont vangen, aan in zijn directe ore geving? Is hij voorgoed oc bruikbaar voor de liefde, voo de werkelijk grote dingen i het leven? IJs, vuur, zand, water: dat het thema van Jan Mulder I de columnist voor altijd ovei geleverd aan de buitenkant, c strelingen van het mooi goedgevonden worden? Wat vermag hier de poëzie Remco Campert staat in d coulissen en glimlacht wils krachtig- op de beentjes! In d palm van zijn rechterhan glinstert een voorhoofd. H trekt de knie naar zich toe e spreekt het eerste woord va het verhaal Droomijs. De Flint Woensdag 25 november Aanvang: 20.15 uur Men gaat op zoek naar meis jes die deze sport tot in de fi nesses beheersen. Een andere voorwaarde is dat ze er ook nog goed uit moeten zien. De zus ters Dottie (Geena Davis) en Kit (Lon Petty) zijn zulke meisjes. Deze boerenzusjes worden letterlijk onder de koeien vandaan getrokken en mogen zich gaan bewijzen in de topsport. De verhouding tussen deze twee zusjes, die veel van elkaar houden, maar ook binnen het team eikaars rivalen zijn, is de rode draad van het verhaal. De belevenis sen van hun team - The Roek- ford Peaches - vormen de ach tergrond. Jimmy Dugan (Tom Hanks), de aan drank verslaafde coach van dit team, ziet het vrouwe lijke honkbalgebeuren totaal niet zitten. Net als aanvanke lijk de meeste Amerikanen vind hij het een mannensport. Hij laat zijn team dan ook aan hun lot over. Zelf maakt hij pruimend en slapend zijn tijd vol in de dug out Als zijn da mes echter (na enkele aanloop problemen) bewijzen toch te "■kunnen honkballen, draait hij 'bij Mede dankzij zijn adviezen belandt het team in de finale van de World Series. Hierdoor komt Dottie oog in oog te staan met haar zus Kit Want deze is na een hoog oplopende ruzie met haar zus overgeplaatst naar een ander team. En het is dit team dat Dottie en haar ploeggenoten in de finale als tegenstander tegenover zich krijgen Voor beide zusters is laatste wedstrijd dan ook meer dan allen een partijtje honk bal. Emotioneel Met deze ontknoping is het tijd geworden om de zakdoek te voorschijn te halen Maar die kan daarna nog niet worden opgeborgen want er is sprake van een dubbele ontknoping. Het verhaal over het dames team wordt namelijk in een flashback verteld. En eenmaal weer terug in het heden zien we hoe de op leeftijd gekomen da mes, tijdens een reünie, met veel emoties hun glorietijd her denken De film is rijk aan dergelijke sentimentele clichés. Regisseu se Marshall heeft er een echte feel-good movie van gemaakt: de bioscoop wordt verlaten met een warm en tevreden ge voel. Echte diepgang heeft het verhaal niet maar het wordt door Marshall wel met veel flair en humor gebracht. En ondanks het wat zoetsappige verhaaltje is het een hele on derhoudende film geworden. A League of Their Own is ook zo'n aardige film gewor den door het lekkere spel van bijvoorbeeld Tom Hanks als de onbeschofte coach. Uitblinker is ook Geena Davis Vanaf dat zij in 1988 een Oscar won (in The Accidental Tourist) lagen de rollen voor haar voor het oprapen. Tijdens een interview verklaarde ze graag iemand te spelen die een grote uitdaging aangaat. Niet alleen in deze film maar ook bijvoorbeeld in 'Thelma en Louise' bewijst ze dat dit haar uitstekend afgaat Hierdoor staat het optreden van Madonna volledig in haar schaduw. Heel zelfingenomen en tegelijk verveeld, speelt deze de rol van (hoe kan het ook anders) de op seks beluste Mae. Ook het speciaal voor haar ingelaste dansnummer maakt weinig indruk en lijkt volkomen overbodig. Gelukkig blijft er in de film genoeg over om met plezier naar te kijken. Want al mogen de nostalgische belevenissen van het damesteam niet echt wereldschokkend zijn, het wordt op een bekwame wijze gepresenteerd. En daar gaat het toch om. The Glenn Miller Orchestra Glenn Millers muziek leeft voort - vanaf het moment van zijn tragische dood in het oor logsjaar 1944 tot op de dag van vandaag. In die jaren heeft het Glenn Miller Orchestra onder leiding van verschillende musi ci gespeeld, tot begin 1990 Wil Salden door Glenn Miller Pro ductions Inc. in New York offi cieel benoemd werd tot orkest leider. Het Glenn Miller Orche stra houdt consequent vast aan het romantische „sweet" ge luid en de nummers swingen als vanouds. Wil Salden, die al sinds 1978 een studie maakt van jazzver nieuwer Glenn Miller, weet al les van die speciale „sound" de klarmet als lead-instrument domineert de altsaxofoon, waardoor de saxofoonsectie een half octaaf hoger komt te liggen, zodat de kopersectie de begeleidende figuren lager speelt dan de saxofoons. Dat vergt nogal wat technisch kun nen van de musici, die dan ook met zorg geselecteerd worden voor dit orkest. Wil Salden, een perfectionist in hart en nieren, wist de hand te leggen op door Glenn Miller zelf uitgeschre ven arrangementen. Maar van lang niet alle nummers was het origineel bewaard gebleven - die moesten dus noot voor noot van oude plaatopnamen geco- piéerd worden. De afgelopen jaren trad The Glenn Miller Orchestra op in geheel Europa, met overweldi gend succes. Jong en oud kun nen zich vinden in deze jazz muziek uit de veertiger jaren, met klassieke nummers als „Moonlight Serenade" (waar mee ieder concert traditiege trouw wordt geopend). „In The Mood", „Pennsylvania 6 500" en „Chattanooga Choo Choo". Verder is het orkest een graag geziene gast in radio- en televi sieprogramma's, waaronder populaire Duitse programma's als „Der Grosze Preis" en „Tele-Illustrierte". In Neder land was het orkest ondermeer te zien in „Tineke" en „De TV Show". De Flint Donderdag 19 november Aanvang: 20.15 uur AMERSFOORT - Regisseur Robert Altman is altijd al een tegendraadse filmmaker ge weest. Vaak lapte hij alle Hol- lywood-rcgels aan zijn laars en ging hij zijn eigen weg. Hier mee maakte hij zich niet erg geliefd bij de studiobazen. Me nigmaal werd hij dan ook te gengewerkt. Als revenge heeft Altman daarom nu een duide lijke anti-Hollywood film ge maakt. De film opent met een vrij druk en ononderbroken shot van bijna zes minuten Hierin wor den de belangrijkste spelers geïntroduceerd. En passant heeft Altman ook meteen al in dit openingsshot enkele vegen uitgedeeld aan het adres van de studiobazen Vervolgens wordt er een portret neergezet van de sluwe studiomanager Griffin Mill (perfecte rol van Tim Robbins) Het is zijn taak om dagelijks tientallen scenarioschrijvers aan te horen, in de hoop er een goed verhaal tussen te vinden wat geschikt voor verfilming. Maar slechts enkelen zijn de uitverkorenen Hun verhaal wordt gekocht ('50.000 verha len per jaar, onze studio maakt slechts 12 films per jaar'). Tussen die talloze afgeweze nen is er één die regelmatig an sichtkaarten toestuurt met dreigementen Aankondigin gen dat hij Griffin zal ver moorden. Als er zelfs dreige menten per fax worden toege stuurd is voor Griffin de maat vol. Als een bezetene probeert hij de identiteit van de afzen der te achterhalen. Daarbij stuit hij steeds op de naam van ene David Kahane Er van overtuigd dat deze verant woordelijk is voor de dreige menten, regelt hij een af spraak. Tijdens deze afspraak ver liest Griffin echter zijn zelfbe heersing en vermoordt hij per ongeluk Kahane Al snel zit de Dolitip hem od de hielen. Voor- Tim Robbins speelt een slu we studioma nager. al rechercheur Susan Avery (Whoopi Goldberg) maakt hem het leven zuur De situatie wordt er niet veel beter op als Mill een relatie begint met Ka- hane's weduwe. Hiermee is hij in een ze nuwslopend spel verzeild ge raakt En hij weet dat alleen een geroutineerd player in Hollywood dit tot de laatste zet kan uitspelen. Sarcastisch Op zich is een anti-Hollywood film niets nieuws. Al in 1950 leverde de film Sunset Boule vard snijdende kritiek op de filmstad. Maar zo meedogen loos als regisseur Altman nu te werk gaat is nooit eerder ver toond. Hij laat écht heel weinig over van de glitter en glamour van deze schijnwereld. De kijker wordt een onthut send beeld achter de schermen voorgeschoteld waar haat en nijd aan de orde van de dag zijn. Een wereld die keihard is. Waar je van de één op andere dag zo op straat komt te staan. En waar men elkaar zoveel mo gelijk onderuit probeert te ha len. Altman brengt het alle maal bijtend goed in beeld. Maar wat hij bovenal bena drukt is de minachting van de studiobazen voor een goed script. Dit bestaat volgens hen uit sex, geweld en niet in de laatste plaats, een happy end In The Player treft men al deze elementen aan, maar dan wel als sarcastisch bedoeld com mentaar op Hollywoods be krompenheid Vele acteurs hebben hun car rière aan Altman te danken. Zij waren dan ook graag bereid om een hun medewerking te verle nen aan zijn bitter protest. Ruim zestig acteurs spelen voornamelijk zichzelf, al is het maar voor enkele seconden. Door het beeld flitsen bekend heden als Cher, Nick Nolte, Burt Reynolds, Bruce Willes en Peter 'Columbus' Falk. Een hele opmerkelijke rol is weggelegd voor Whoopi Gold berg. Want een zwarte, vrou welijke rechercheur is nou iets dat je niet echt veel tegenkomt in films. En zoals wij van haar gewend zijn, vult zij deze rol op haar eigen, zo kenmerkende, humoristische wijze in. Ook de rol van Greta Scacchi kan niet onvermeld blijven Met haar frisse verschijning geeft ze op perfecte wijze gestalte aan de figuur van Kahane's weduwe, de excentrieke schilders June. Met The Player heeft Altman een klasse film afgeleverd. Hij heeft er een grote portie romantiek, suspense maar bo venal sarcasme in weten te ver werken. Wie ook eens de scha duwzijde van Hollywood wil zien moet deze film zeker niet overslaan.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1992 | | pagina 12