Veel te zien in Frans Halsmuseum: Een wandeling door Haarlem Leusder Krant L E U S D E N Woensdag 18 november 1992 p.„:n3(1 Nog nooit was ik in Haarlem geweest. Achteraf stel je je dan de vraag: 'Waarom eigenlijk niet? Waarom wel Elburg, Wijk bij Duurstede, Franeker, Schoonhoven en Amerongen?' Tja, als ik had geweten, dat Haarlem eigenlijk nog meer te bieden heeft dan bovengenoemde, stuk voor stuk leuke en interessante stadjes, dan was ik vast wel eerder gegaan. Want het is nog makkelijk te bereiken ook. Vanuit Amersfoort gaan met de regelmaat van de klok treinen naar Amsterdam en daar is eveneens een prima verbinding met Haarlem. Je bent er binnen het uur en het VW is naast het station. Daar is allerlei informatie te verkrijgen over het veelzijdige Haarlem. Je krijgt er onder andere een vrij duidelijke plattegrond waarop twee stadswandelingen staan aangegeven. Eigenlijk is het het handigst om dan ter plekke even te gaan zitten om één en ander goed te bekijken en door te lezen. Dat wil zeggen, als je echt geïnteresseerd bent in de historische bijzonderheden die al wandelend te zien zijn. Je weet dan een beetje waar je op moet letten en komt niet achteraf tot de ontdekking, dat er nogal wat aan je aandacht ontsnapt is. Bovendien is het toch wel moeilijk om leuk te lopen en te lezen, vooral als het waait. Voor iemand die niet zo veel geeft om bouw kundige en historische details, is Haarlem ook een enige stad om te wandelen. Je werpt dan wat blikken op het grote geheel en komt tot de conclusie: er heerst hier een prima sfeer. Het is een oude stad maar toch leven dig. Historische monumenten, maar toch af en toe ook wat slordigheid. En er is een zeer aantrekkelijk winkelcentrum, autovrij. Maar voor we echt gaan wandelen, toch nog even een stukje geschiedenis. Tiende eeuw De naam Haarlem komt voor het eerst voor in een dokument van het bisdom Utrecht uit de tiende eeuw. De naam is vermoedelijk afge leid van het oud-germaanse Harulahem, woonplaats op een smalle zandrug. De graven van Holland zagen al vroeg het strategisch belang van de nederzetting tus- sen de veenrivier Spaarne - waterweg tussen IJ en Haarlemmermeer - en de landweg die evenwijdig aan de kust noord met zuid ver bond. Haarlem kreeg in 1245 stadsrechten van graaf Willem II, rooms koning, d.w.z. kandidaat voor het Duits keizerschap. De 80-jarige oorlog bracht voor Haarlem het bloedige beleg en de bezetting van de stad door de Spanjaarden (1573), een hevige stadsbrand in 15 7 6 en de 'Haarlemse noon' in 1578, toen kerken en kloosters werden ge plunderd. Haarlem deelde in de welvaart, die de 17e eeuw bracht. De belangrijkste vormgever aan het stadsbeeld was in die periode de stadsbouwmeester Lieven de Key (die naam kom je veel tegen in Haarlem), een naar En geland gevluchte Vlaming, die in 1593 in Haarlem werd benoemd. Hij bouwde tal van herenhuizen in de stad, de toren van de Nieu we Kerk, en de Vleeshal op de Grote Markt. In de periode 1620-1622 verrees naar zijn ontwerp de stadhuis-vleugel langs de Zijl straat. Eén van de stadswandelingen wordt 'de Vlaamse Wandeling' genoemd. Een toepas selijke naam want de route voert de wande laar langs de materiële cultuur van de Vlaamse emigi anten uit de 16e en 17e eeuw. Ook de latere werken van Vlaamse bouw meesters komen terloops aan bod. Haarlem, dat door het beleg van Alva in 1572/1573 veel inwoners verloor, zag de Vlaamse emigranten graag komen. Het was de calvinistische bovenlaag van Vlaanderen, die omwille van de vrije handel en nijverheid, naar het noorden vertrok vanwege de reli gieuze vervolging. Diverse Hollandse steden concurreerden driftig met elkaar om maar zoveel mogelijk van deze rijke emigranten binnen de muren te halen. Haarlem slaagde daar zeer goed in: in 1621 was 51% van de bevolking Vlaming. Volgens de routebeschrijving begint deze wandeling op de Grote Markt. Het moet niet er een heldere en vaak humoristische uitleg bij de schilderijen werd gegeven Bijvoor beeld dat een schedel en een anemoon op een stilleven aUes te maken hebben met de dood en de vergankelijkheid van het leven. En dat mensen die een spel trie trac spelen eigenlijk zeggen: pas op, het kan verkeren. (Bij dit spel kunnen de kansen namelijk heel snel wisse len). Dit jaar staat de wandeling door het Frans Halsmuseum in het teken van huwelijk en liefde en geeft daarom speciale uitleg over schilderijen die daarop betrekking hebben. Een aardig detail bij een schilderij van een echtpaar: Wilhelmina van Braeckel draagt haar trouwring om de wijsvinger van haar rechterhand. In de 17e eeuw was er nog geen vaste vinger voor de trouwring. Vader Cats echter pleitte voor het dragen van de trouw ring aan de pink (de ringvinger), omdat naar zijn zeggen, er een speciale ader liep van die vinger naar het hart. Voor mannen was het dragen van een trouw ring ongewoon: de trouwring was een teken van onderworpenheid en dienstbaarheid van de vrouw aan de man! Na afloop kun je heerlijk even uitrusten in de fraai aangelegde tuin met 18e-eeuwse bu- xushagen. Omdat het al laat was geworden, liet ik het bij de wandeling en het bezoek aan het Frans Halsmuseum. Toen ik bijna bij het station was, ontdekte ik dat ik mijn jas in het mu seum had laten liggen dus, van de nood een deugd makend, liep ik weer door allerlei an dere straten heen en terug Ontdekte tot slot nog een leuke tentoonstelling in de 'Visuele dependance' van het Frans Halsmuseum in de Vishal aan de Grote Markt. Deze tentoon stelling is genaamd 'Taal en Teken' en geeft een overzicht van al het werk van de tekenaar Theo van den Boogaard, onder andere be kend van de strips van Sjef van Oekel. Voor de liefhebbers een must. Je kunt er ook leuke kaarten van zijn werk kopen, en natuurlijk posters. Lang niet alles is in dit artikel aan bod geko men. Dat is niet mogelijk en het zou ook een vervelende opsomming worden. Wel wil ik nog even wijzen op 'het Corrie ten Boomhuis' in de Barteljorisstraat. In de tweede wereldoorlog werd dit huis ge bruikt als schuilplaats voor Joden, studenten en verzetsstrijders. Uit geloofsovertuiging hielpen vader Casper en zijn beide dochters deze onderduikers en konden vele honderden mensenlevens redden. Het huis werd een centrum van 'ondergrondse' activiteiten tot het verraden werd. Op 28 februari 1944 werd het overvallen en zes familieleden en dertig bezoekers werden gearresteerd en wegge voerd. Alleen dochter Corrie overleefde de oorlog in het concentratiekamp Ravensbrück en toen zij vrij kwam trok zij de wereld in om van haar geloof te getuigen. Mede door haar boe ken en de film 'de Schuilplaats' werd Corrie ten Boom wereldwijd bekend. Dit huis is ook te bezoeken van dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 - 16.30 uur. Vader Casper ten Boom had een klokkenwinkel en ook nu wordt het bijna uitgestorven vak van uur werkhersteller, zichtbaar, uitgeoefend, in de Ten Boom horlogerie. donderdag en het aardige was, dat er een gezeUige drukte was, niet zo toeristisch. Bij kunstenaars kon je (eventueel) hun werken kopen en bij een andere kraam was eeeeeen grote sortering tweedehands boeken te koop. Je kunt daar natuurlijk de Grote of St.Bavo- kerk niet over het hoofd zien. Deze laat-goti- sche kruisbasiliek werd in 1445-1465 ge bouwd (best snel) en de zuidzijde werd in 1593 gerenoveerd door, jawel, Lieven de Key. Om de kerk heenlopend vindt men de voor malige drukkerij Enschedé en even verderop het Concertgebouw. En zo gaat de wandeling verder, langs ver schillende kerken. Het eindpunt van de wan deling is het Frans Halsmuseum en daar kwam ook ik uiteindelijk, zij het langs geheel andere straten, terecht. Wat me in al die oude straten opviel, was, dat als het maar even kon, er een klein tuintje voor het huis was aangelegd, waar vooral veel stokrozen bloei den. Leuk! Verder kwam ik langs heel aardi ge winkeltjes, bijvoorbeeld oude boekwin kels, een vioolbouwer, een bonbonzaak en verschillende galerietjes. Frans Halsmuseum In het Frans Halsmuseum kun je wel uren zoetbrengen. Het is gevestigd midden in een oud stadsdeel van Haarlem dat al van ouds her de Heilige Landen draagt en het is veel groter dan ik in gedachten had. De Heilige Landen waren landerijen van kloosters die bij latere stadsuitbreidingen voor bebou wing in aanmerking kwamen. Als gevolg van de Reformatie kwamen deze kerkelijke be zittingen onder beheer van het stadsbestuur en in 1608 werd aan het Groot Heiligland een stedelijk oudemannenhuis ingericht. Dit maal is het onzeker of Lieven de Key de architect was. In ieder geval was het een prachtig onderko men voor de oudemannen en nu nog is het heel apart om in zo'n mooi oud gebouw rond te lopen. Er is een boeiende verzameling 17e eeuwse portretten, stillevens, genrevoorstel lingen en landschappen te bezichtigen, waaronder werk van Hendrik Goltzius, Jo hannes Verspronck, Pieter Claesz, Adriaen van Ostade, Jacob van Ruysdaal en Judith Leyster, een leerlinge van Frans Hals. Zij was de eerste vrouw die lid werd van het Haar lemse Sint Lucasgilde. Hoogtepunt vormen de acht Schutters- en Regentenstukken van Frans Hals, die ook al tot een generatie immigranten behoorde die om geloofsredenen naar het noorden was af gereisd. Maar niet alleen schilderijen herbergt het museum, er is ook een uitgebreide verzame ling meubels, Haarlems zilver- en aardewerk en een 18e eeuws poppenhuis. Wat ik zo leuk vond aan dit museum was, dat zo moeilijk zijn om in één keer goed te lopen en de Markt, die inderdaad erg Groot is (het formaat vertoont grote overeenkomst met 't Zandt in Brugge: beide zijn aangelegd als toernooiveld) zonder problemen te vinden. Mij lukte het niet, maar ik heb dan ook een enigszins onderontwikkeld richtinggevoel en dit heeft tot voordeel dat je weer op andere onverwacht leuke plekjes komt. En al dwa lend (vooral niet wanhopig worden, de stad is tenslotte maar klein) kun je goed de sfeer opsnuiven. De Grote Markt is bepaald indrukwekkend, er is zoveel te zien. Het prachtige stadhuis, het standbeeld van Laurens Jansz.Coster, de uitvinder van de boekdrukkunst en de vlees hal, ook weer een schepping van Lieven de Key. Maar op de Grote Markt is het ook aange naam toeven. Er zijn veel terrasjes (evenals in de aangrenzende straten) en op donderdag is er een kunstmarkt. Toevallig was ik er op

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1992 | | pagina 9