leusder Krant. Fantasierijke objecten nemen grote plaats in bij Van Ittersum Kunstenaars op herhaling CULTUUR Nieuwe inrichting voor Don Bosco Tentoonstellingen in december: Woensdag 9 december 1992 Pagina 9 AMERSFOORT - Nadjezjda van Ittersum exposeert een kleine dertig werken bij De Amersfoortse Verzekeringen aan de Stadsring 15. Het werk (samen met dat van Wendel- moet Langcrak en Joke Peters) is te zien tot 2 maart 1993. Nadjezjda van Ittersum die haar opleiding ontving aan Haagse akademies maakt zo'n tien jaar ruimtelijke objekten. Begonnen in de jaren 1970- 1980 met broodfiguren ging zij ertoe over keramische por tretten, waaiers, hoorns van overvloed, sieraden, vlaggen, dozen te maken. Op de tentoonstelling laat ze een portret van haar vader en een commedia dell'arte figuur zien, gedaan in chamotte. Ook een paar bronsjes, onder ande re een vrouw met hoorntjes en een klein mannetje. Daarnaast nemen de fantasierijke, kleuri ge ruimtelijke objekten de grootste plaats in. Nadjezjda: „Bij de boetseer werken heb ik uiteraard een ondergrond van het broodfigu ren maken. Maar het ruimte lijk werken zit toch wel erg in me. Het gaat vanzelf Over het idee moet ik natuurlijk wel na denken. Maar als ik eenmaal bezig ben gaat het vanzelf. Ik heb boven op zolder een verza meling veren, schelpen en din gen die ik in het bos vind. Ik ben heel erg met de natuur be zig. Daar maak ik dingen van. Die groeien onder mijn han den. Voor Koninginnedag vorig jaar heb ik een heel grote draaiende Pandora music box gemaakt. Vijf meter hoog. Ver scheidene kunstenaars hadden op verzoek van Jan Visser, de wethouder voor beeldende kunst in Soest, in samenwer king met z'n tweeën of drieën objekten neergezet. Ik had Pe ter Snoey, musicus-componist, uitgekozen. Die maakte de mu ziek voor de doos. Ik had aller lei dingen erin verwerkt die ik gevonden had. Oude stoelen, waaiers, een kamerscherm dat ik voor een vriend had ge maakt." De sieraden Waar gaat Nadjezjda die haar vondsten graag in heel vrolijke kleuren uitwerkt bij het maken van haar sieraden van uit? ,,Ik houd van vrolijkheid. Ik ge bruik veel rood. Bij sieraden ook geeft dat warmte. Het zijn extreme sieraden. Groot, op vallend. Lang met iedereen durft ermee te lopen. De din gen moeten je sieren. Een sie raad kun je dragen om op te vallen. Het moet oogstrelend zijn. Het moet aangenaam zijn om naar te kijken. Misschien zelfs ook een beetje choque rend. Uit de sieraden zijn de dozen en grotere maar ook heel grote objekten voortgekomen. Mijn kleine objekten en doosjes heb ik op de tentoonstelling in per spex kastjes staan Op de ten toonstelling heb ik ook enkele zeefdrukken hangen. Het zijn zeefdrukken in verschillende fasen over elkaar heen ge drukt. Daarin komen natuur dingen zoals takken voor. Ik penseel er graag Chinese let ters bij. Verwerk ook graag grafische flarden. Heel grote objekten hebben twee jaar geleden in Soest ge staan. Het waren hoorns des overvloeds. Die cornucopia stonden op bamboestokken die wiegelden in de wind. Ze kon den draaien. Waren dus een soort windvaan. Op deze ten toonstelling staan er drie. Ze zijn gemaakt van geprepareerd papier net als al het andere werk Er zijn kachelpijpen, nylonkousen, zagen in ver werkt Ik doe ontzettend graag iets met de dingen die ik op straat of zoals gezegd in het bos vind. Ik heb ook waaiers ge maakt, aan twee kanten be schilderd. Bijvoorbeeld met zeeslangen en vissen. Windwappers Windwappers maak ik van een polyesterpapierverbinding. Daar zit een ventilator in. Als die aan staat gaat hij trillen. Ik vind het leuk als dingen bewe gen. Dat speelse element trekt mij heel erg aan De wappers zijn eigenlijk bedoeld voor buiten in de wind. Ze hebben in Delft gestaan. Daar was een kunstkas die over de gracht stond. Bij de ingang stonden mijn windwappers Misschien staan ze nu nog wel op die plek Een aantal winkeliers willen ook van die windwappers. een kolfje naar mijn hand! Daar ben ik momenteel mee bezig. Ik let nu uiteraard op al die be drijven en wat voor vreselijke vlaggen die vaak buiten heb ben hangen. Ik vind dat het mijn taak is om daar iets aan te doen. Ik heb ook een boekje be schilderd en beplakt met al lerlei dingetjes. Er staan wat ondeugende grapjes m. Toen ik ermee bezig was kon ik niet meer ophouden. Zó leuk vind ik zo iets!" Vindt Nadjezjda haar werk in hoofdzaak lu diek? ,,Ik vind ook wel dat het een diepere betekenis heeft. Ik vind dat je, zeker in deze tijd met de milieuwanorde, iets kan doen bijvoorbeeld voor de ge zondheid van het bos. Er zitten in mijn werk dan ook allerlei geheime dingen Die moet je echt ontdekken. Alleen als je goed kijkt zie je ze." Anco Mali vervolg van pagina 7 landse Spoorwegen in 1990 de Staalprijs voor gekregen." In Amsterdam bijna tegen de Bijlmermeer aan met op de achtergrond het IJsselmeer en in de nabijheid de grote weg Amersfoort-Amsterdam moet parallel aan de Gaasperdam- merweg een nieuwe spoorver binding komen die in de toe komst Amersfoort direct met Schiphol zal verbinden. De kruising Duivendrecht is bijna klaar. Daarop moest ook een station komen Het is een inge wikkelde lokatie want de be staande metroverbinding en de spoorverbinding tussen An- sterdam en Utrecht moesten gekruist worden. Het spoor wegverkeer kan niet worden stopgezet. Dus dient er ge werkt te worden terwijl spoor en metro in exploitatie zijn. ,,Dat is de kunst van dit soort dingen. Betonwerk dat is één verhaal, maar het dan ook nog doen onder dit soort omstan digheden. dat is waar we echt goed in zijn", aldus de heer Sir- re. „Het werk is op dit moment bijna klaar. Het station dat er bovenop gezet is is gemaakt door het architektenbureau van de Nederlandse Spoorwe gen in Utrecht De onderbouw, zeg maar al het beton dat eron der zit, heeft Articon gemaakt Binnenkort wordt een en ander geopend, en zal misschien de burgemeester van Amsterdam het lint komen doorknippen. Voor Rijkswaterstaat en een aannemerscombinatie werd het projekt van het kanaal van Zuid-Beveland uitgevoerd Het oude kanaal was te smal voor het drukke waterverkeer dat daar plaats vond. Het laat- ste stuk van Rijksweg 1 van Amersfoort naar Enschedé werd onlangs opgeleverd. De weg moest de bestaande spoor baan gaan kruisen De moei lijkheidsgraad daarbij was de tracering die in een flauwe bocht verliep." Geschiedenis Articon is vanaf de oprichting in 1947 een dochter van de Ne derlandse Spoorwegen. Werkt zowel voor de Nederlandse Spoorwegen als opdrachtge vers daarbuiten Bij de oprich ting heette het bedrijf NV Spoorwegopbouw. De bedoe ling van de NV was te helpen met de wederopbouw van het in slechte zelfs verwoeste staat verkerende Nederlandse spoorwegnet. Dat gebeurde. In de loop van de tijd dienden zich echter veel projekten van an dere opdrachtgevers aan, zo dat in 1972 werd besloten de naam te wijzigen in Articon (Architektuur, Constructie en Technische Installatie). Ir Sirre. „We mogen de laat ste jaren niet klagen over hoe het ons gaat. Dat komt ener zijds omdat we vanuit de Ne derlandse Spoorwegen een extra opdrachten-pakket heb ben gekregen Dat pakket komt uit het plan Rail 21 dat er in voorziet dat vanaf 1990 tot 2000 het aantal plaatsingen bij het openbaar treinvervoer gaat verdubbelen. Dit kan alleen maar als er ook een grote hoe veelheid infrastructuur wordt aangelegd. Dat zal ook hier in Amers foort gaan blijken Er liggen voor hier ook plannen waar over al heel veel gezegd is. Er moeten van hieruit ook meer sporen naar het noorden. Het betreft vaak verdubbelingen van sporen of het opruimen van knelpunten zoals laag lig gende bruggen. In Amersfoort zal dat een nieuw stationsge bouw opleveren. De brug die voor de Koppelpoort ligt wordt breder De spoorwegovergan gen die daar zitten zullen gaan verdwijnen. Die worden eron- derdóór gehaald Dat worden dus tunnels Met een in bedrijf zijnde spoorlijn is zoals gezegd de werksituatie moeilijk Verder naar het noorden kruis je het Valleikanaal. Daar gaat de spoorweg op dit mo ment overheen, en dat blijft ook zo Maar de ringweg die langs het kanaal loopt kruist de spoorbaan met spoorbomen Die kruising zit per uur wel tien keer dicht. Dat gaat ver dwijnen, en ook daar komt een tunnel. Een ander werk waar we mee bezig zijn is om voor Rijkswa terstaat tussen het Prins Clausplein in Voorburg en Lei den de wegverbreding van Rijksweg 4 uit te voeren. Aan deze grote weg van Den Haag naar Amsterdam moeten en kele rijstroken worden toege voegd Daar maken wij vijftien 'kunstwerken' Een van de grootste projek ten waarmee Articon op dit moment bezig is is de spoor tunnel in Rijswijk. De tunnel is met zijn op- en afrit 1.500 me ter lang. Om even de gedachten te bepalen: met de aannemers- kosten is alleen al een bedrag van circa honderdtien miljoen gulden gemoeid. Naast de twee spoorbanen op het maaiveld moeten twee nieuwe banen ko men. De gemeente levert een grote geldelijke bijdrage Het geen oplevert dat het midden gebied in Rijswijk over een lengte van 500 meter onder de grond kan gaan Tot over drie jaar heeft Articon de handen vol aan dit enorme projekt Anco Mali LEUSDEN - Een groot deel van het Don Bosco-complex, geleid door de paters Salisia- nen, aan de Dode weg in Leus den heeft een grondige ver bouwing ondergaan Diverse ruimtes zijn opnieuw inge deeld en ingericht. Drie nieuwe voorzieningen staan gastvrij open voor geïn teresseerde gebruikers. 4 Het 'Ontmoetingscentrum Don Bosco' met 23 kamers en een aantal gemeenschaps ruimten, waarin een bezin nend verblijf mogelijk is Het 'Ludiek Meditatiecen trum Oase', waar men kan ronddwalen en genieten van veel mooie dingen en zich kan laten raken door de aange reikte beelden. 4 Het Centrum 'Pinardi', be stemd voor groepen - bij voorkeur jongeren -die er voor zichzelf zorgend kunnen verblijven voor werkweken, bezinningsdagen, vormings weekenden. Op 8 december, de dag waarop 151 jaar geleden Don Bosco met zijn werk begon, werden deze accommodaties officieel in gebruik genomen 'De Doos' i het spoorwegmuseum. AMERSFOORT - In de maand december lopen verschillende exposities van de vorige maand nog nèt even door. Wie geen gelegenheid had om er in no vember te gaan kijken kan dat nog waarnemen in de eerste dagen van de nieuwe maand. Ook zijn er weer veel nieuwe exposities op talrijke lokaties. De Zonnehof Tot en met 6 december is in De Zonnehof nog de tentoonstel ling 'Installatie, een verlichte obsessie voor de ruimte' van F.G.Th Ros te zien De beelden kenmerken zich door een dwingend gezichtspunt. Vaak kijkt hij vanuit een zeer laag gezichtspunt omhoog. De ge fotografeerde architektuur of natuur doet zich voor als een beklemmend kader dat zicht biedt op de vrije ruimte van de hemel. Ros maakt fotografische schilderijen, gevat in een in stallatie. Waarm de ruimte van De Zonnehof uitgangspunt was voor het werk. De exposi tie in De Zonnehof sluit aan bij Ros' onderzoek naar de relatie tussen zijn werk, het licht en de ruimte waarin het werk zich bevindt. Ros laat zich hierbij leiden door de eigenschappen van de architektuur van Gerrit Rietveld: ruimtelijk- en hel derheid. Ter begeleiding van deze expositie is een boekwerk uitgegeven. De Zonnehof is open van dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur, op zon dag van 13.00 tot 17.00 uur. Museum Flehite Ook nog tot en met 6 december m Museum Flehite de tentoon stelling 'Oude sporen onder nieuwbouw' Archeologische vondsten voornamelijk uit de nieuwbouwwijken van Amersfoort-noord. Met een nagebouwde boerderij, een uit de Ijzertijd afkomstige haard van basaltlava en een pot van terra sigilata gevonden bij cre- matieresten uit de Romeinse tijd. Van 12 december 1992 tot en met 24 januari 1993 heeft Fle hite een overzichtstentoon stelling in huis van het werk van de schilder H.J.Wolten (1873-1952). De expositie wordt op zaterdag 12 decem ber om 11.30 uur geopend door de direkteur van Kunsthandel Douwes Fine Art in Amster dam. Het boek 'Hendrik Jan Wolter, schilder van licht en kleur' van K.de Poel begeleidt de expositie. Hendrik Jan Wolter werd weliswaar m Amsterdam ge boren maar kwam al heel jong met zijn ouders in Amersfoort te wonen. Hij studeerde aan de Académie des Beaux Arts in Antwerpen. Water en schepen vormden zijn geliefkoosd schilderthema. Aanvankelijk schilderde hij vooral in Ne derland. Vanaf 1910 bezocht hij ook de kusten in onder an dere Frankrijk. Tijdens de eer ste wereldoorlog vertrok hij naar Amsterdam, waar stads gezichten, figuur- en atelier studies ontstonden. Het werk is zeer duidelijk en direct aan sprekend. Museum Flehite, Westsingel 50 is open van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur. Op zater- en zondag van 14 00 tot 17 00 uur. Op maan dag en de feestdagen is het mu seum gesloten. Galerie De Ploegh Ook in Museum Flehite, in de afdeling van Galerie De Ploegh, is tot en met 29 decem ber werk te zien van Gorki Bollar (schilderijen) en Marcus Thorn Leeson (schilderijen in de ruimte). De openingstijden zijn dezelfde als die van het museum. Galerie Kijkeens Van 10 december 1992 tot en met 3 januari 1993 is bij Gale rie Kijkeens, Stoovestraat 10, de expositie 'Een zaak vol pa pierwerk' te zien. Achttien kunstenaars doen mee aan deze verkooptentoonstelling. Van elke kunstenaar zijn er twee ingelijste werken en be vindt zich los werk m mappen. Het gaat om een keur aan grafische technieken, lino, ets, zeefdruk, houtsnede, litho, monoprint Het kleinste werk is een draagbare ets van 4x4 centimeter van Hans en Vio lette Blom. Er is een houten map met dertien monoprints over Het Laatste Avondmaal van de hand van Arend Klein- paste. Manus maakte stapel tjes gebundelde papierwerken. Van 10 tot en met 20 decem ber is Kijkeens geopend van vrijdag tot en met zondag van 13 00 tot 17.00 uur, en op don derdag van 19 00 tot 21 00 uur. Van maandag 21 tot en met woensdag 23 december van 13.00 tot 21.00 uur. Op donder dag 24 december van 13.00 tot 17.00 uur. Tussen kerst en nieuwjaar is Kijkeens gesloten 'Een zaak vol papierwerk' is op 2 en 3 januari nog te zien van 13.00 tot 17.00 uur. Galerie Eewal Nog tot en met 13 december laat Galerie Eewal (voorheen het Kapelhuis), Breestraat 1, sieraden zien van Hans Appen- zeller, werken op papier van Kees Meinders, tekeningen van Erik Roos en keramische ob jekten van Gertjan van der Stelt. Het werk van Kees Mein ders heeft torens m Italië als bron van inspiratie. Erik Roos werkt met muurvlakken, land schappelijke en architektoni- sche elementen uit datzelfde land. Eewal is open van donder dag tot en met zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur, op zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Galerie Coninck In Galerie Coninck aan het Kleine Spui 8 exposeert tot en met 24 januari Carolien ter Burg mola's, viltobjekten en zeefdrukken. Carolien ter Burg 'schildert' met textiel. Ze ge bruikt daarvoor de mola-tech- niek van de Cuna Indianen. Verschillende lagen textiel worden over elkaar gelegd en uit de bovenste laag wordt een stuk weggesneden. Hierdoor kan men verschillende kleuren in reliëf elkaar laten verster ken Geïnspireerd door de Inuit-kunst ging Carolien met vilt werken. Het lijnenspel in primaire kleuren met een zwarte omranding is zeer ex pressief. Galerie Coninck is open van donderdag tot en met zondag van 13.00 tot 17.00 uur Zijn beelden Nike, Centauer en Dans tonen kracht en bewe ging Kei is open van dinsdag tot en met vrijdag van 10.30 tot 18.00 uur, op donderdag van 10.30 tot 21 00 uur, op zaterdag van 10 30 tot 17 00 uur, en op de laatste zondag van de maand van 13.00 tot 17.00 uur. Marius Sterrenburg Galerie-kunsthandel Nog tot 11 december exposeert Marius Sterrenberg aan de Weverssingel 37 schilderijen, gouaches en etsen van Anton Heyboer. Tevens zijn er inter views, video-opnamen en mu ziek van Heyboer te zien en te beluisteren Vanaf 12 december voert Sterrenburg de expositie Klas siek Modernen met schilderij en van onder andere Isaac Is raels, Jan Sluijters, Leo Gestel. De galerie-kunsthandel is open van donderdag tot en met zaterdag van 14.00 tot 17.00 uur. hierdoor weer worden terugge drongen in het vlak. Okapi is open van donder- tot en met zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur, op zondag van 13 00 tot 17.00 uur. Exponent Van maandag tot en met vrij dag van 9.00 tot 17.00 uur kunt u de collectie bekijken. Ziekenhuis Eemland Galerie Eewal. (foto: Hans Verhorst) Art-studio Kei In Art-studio Kei, Grote Sint Jansstraat 1, laat tot en met 17 januari de Amersfoortse kun stenaar Jos Mulders schilderij en, tekeningen en etsen zien onder de titel 'Sporen'. Zijn werk is grotendeels figuratief. Hij is gefascineerd door sporen die in hun eerste fase deel heb ben uitgemaakt van onze wes terse beschaving. Dit kunnen gebruiksvoorwerpen of archi- tektuurfragmenten zijn Er zijn m Kei tevens beelden te zien van de Bulgaarse beeld houwer T.J.Iliev die in mar mer, hardsteen en brons werkt Galerie Okapi Vanaf 3 tot en met 27 december laat Galerie Okapi, Bloemen- dalse Binnenpoort 12, kera miek van Martha Veldhuis en zijdeschilderingen van Anita van Kempen zien Martha Veldhuis maakt voor haar keramiek gebruik van de Japanse raku-techniek. Haar objekten met inbegrip van de schalen behoren niet tot de ge- bruikskeramiek. Schalen, tor so's en bolvormen tonen diepe gloedvolle kleuren Bij de tor so's fungeert het glazuur als bedekking tegen de naakt- en kwetsbaarheid. De bolvormen en torso's zijn hol. Met haar beelden zoekt zij de esthetische communicatie met het publiek De plaatsen waar armen en ge zichten zouden kunnen zitten lijken afgescheurd door de ra felige randen. Anita van Kempen werkt vaak met mensfiguren in haar zijdeschildenngen De figuren bezitten plasticiteit door het gebruik van lichte en donkere partijen die op natuurlijke wij ze in elkaar overvloeien Te gengesteld hieraan zijn de grillige randen en lijnen. Het vervreemdende effekt hiervan is dat de figuren die uit het doek naar voren willen komen De galerie-winkel voor Ne derlandse Vormgeving Expo nent, Westsingel la, toont tot en met 19 december kousen. De rondreizende kousen-exposi- tie is een initiatief van de Stichting Eigenwijze Mode die voor haar eerste lustrum desig ners heeft gevraagd ontwerpen voor kousen te maken. Naast zeer draagbare kousen zijn extravagante exemplaren ont worpen. In de middeleeuwen waren de kousen geknipt van stof met een vertikale naad aan de ach terkant. Omstreeks 1360 wer den ze met jarretières aan de binnenkant van het jak vastge maakt en enige tijd later tot maillots verbonden. De eerste uitgebreide kousen kwamen uit Italië. Ze werden gedragen door konmg Hendrik IV. Ed ward III had in 1348 de Orde van de Kousenband ingesteld als hoogste beloning voor dap pere ridders. In 1912 werden in Engeland de eerste kunstzij den kousen gemaakt Na WOI werden de rokken korter. Voor de avond werden zilver- en goudkleurige kousen gedra gen. In de 30er jaren werden voornamelijk vleeskleurig kousen gedragen Na WOU kwamen de nylonkousen uit Amerika. Momenteel staat de beenmode volop in de belang stelling. Exponent is open van woensdag tot en met vrijdag van 11.00 tot 18.00 uur, op don derdag van 19 00 tot 21.00 uur, op zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur. Amersfoortse Verzekeringen Bij de Amersfoortse Verzeke ringen aan de Stadsring 15 is tot 2 maart een tentoonstelling te zien van het werk van drie vrouwen Van Nadjezjda van Ittersum is er ruimtelijk werk Wendelmoed Langerak is aan wezig met zeefdrukken Joke Peters laat schilderijen in di verse technieken zien Tot 16 december laat Marjan Nagtegaal in het Sint Elisa beth Ziekenhuis gemengde technieken en acryls zien waarin de mens een belangrij ke rol speelt Zij heeft een voorkeur voor felle, warme kleuren. Bep Franzel-van der Grift toont gedraaide kommen en schalen, strak van vorm. De grote kommen zijn opgebouwd met de hand Sommige sugge reren landschappelijke ele menten. Andere lijken schut tingen, verweerd, verkleurd en ruw van oppervlak Tot eind december nog in Zorgcentrum De Lichtenberg werk van Johan van Bijster- veld, in Ziekenhuis De Lich tenberg eveneens werk van Van Bijsterveld met in de vitri nes sieraden van Annejuuk Bussemaker Tevens voor Am nesty International werk van kursisten van Kreatief Cen trum De Hof en Volksuniver siteit Eemland. Anco Mali Torso's van Martha Veldhuis bij Okapi.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1992 | | pagina 9