De fiets staat centraal Bossenbroek .Leusder Krant. De Man naast de Bruid is Kippengaas als basi£ mazoa Schilderwerk van Govert van Bergen VERBOUW EN RENOVATIE TRAPPEN handgemaakt DAKKAPELLEN KEUKENS Heling snorfiets Schade door onbenul Vrijdag 22 januari en Zaterdag 23 januari a.s. Bovenbroek. Een naam in ntiji. Vrachtauto's gekraakt Slapende dief an WOENSDAG 20 JANUARI 1993 Fiets in olieverf van Govert van Bergen. AMERSFOORT - In Theater De Lieve Vrouw stelt Govert van Bergen tot eind februari schilderijen ten toon. Deels in acryl, deels in olieverf. In zijn laatste werk staat de fiets cen traal. De fiets is een verschij ningsvorm die Govert bijzon der aanspreekt. Zijn werk kenmerkt zich door een grote gelaagdheid- Hij probeert te kijken échter de verf Probeert het métier van het schilderen te begrijpen .,Je kunt niet tienduizend jaar schilderen, en dan proberen het wiel weer opnieuw uit te vinden," is hij van mening. ,,Ik voel me op en top schilder. In die zin kijk ik ook naar dmgen. _FERDI VUGTS J Burg. de Beaufortweg 29 3833 AD Leusden Tel. 033-943395 in elk gewenst model in elke gewenste maat in elke gewenste kleur OCCASIONS Mazda 626 Station 2.0GLX 12V, LPG, P.S., winning-silver, 116.71429-06-1989 Mazda 626 Station 2.0 GLX12V, winning-silver, 68.797 11-01-1989 Mazda 626 HB2.0iGLX,P.S.,steelgrey, 38.569 31-05-1990 Mazda626HB1.8GLX,wit,62.636 26-01-1989 Mazda 626 HB 2.0 GLX12V, aut., P.S., wit, 73.676 04-01 -1988 Mazda 626 Sedan 2.0 GLX.steelgrey, 66.638 04-01-1990 Mazda 626 Sedan 2.0 GLX, LPG, winning-silver, 79.533 31-05-1989 Mazda 626 Sedan 2.0i GLX, antr.-met., 53.318 19-07-1990 Mazda 626 Coupé 2.0i GLX, LPG, rood, 54.307 11-01-1991 Mazda626Coupé2.0GLX12V,aut.,TWR-uitv.,zwart,35.751 03-01-1990 Mazda 626 Coupe 2.0 GLX 12V, steelgrey, 57.362 03-06-1989 Mazda 323 HB1.6i LX, rood, 36.144 19-04-1991 Mazda 323 HB 1,8i GT, rood, 28.99216-02-1991 Mazda 323 F Coupé 1.8 GT, 135 pk, verlaagd, rood, 16.51611-01-1990 Mazda 323 Sedan 1.3 GLX 16V,blauw-met., 73.890 02-01-1990 Mazda 323 Sedan 1.6 i LX Automaat, groen-met., 3.900 13-03-1992 Inruil financ. mogelijk. 12 maanden lp BOVAG-garantla A PK-keuring station Automobielbedrijf DOORNEKAMP c.v. I Kocndcrt 6 Tel 033-945850 Leusden Ik ben met beeldende kunst grootgebracht. Mijn opa schil derde al. Mijn vader, broers, mijn zuster. Het schilderen komt bij mij niet voort uit reaktie op de kunst van ande ren. Ik vind dat ook niet echt nodig. Je hebt aan je eigen din gen al een hele kluif Laat staan dat je nog eens op een ander moet reageren ,,Het moment dat je aan de dingen als kunstenaar een be staansrecht geeft vind ik het belangrijkste. Als je dat lukt met zo min mogelijk woorden en zo min mogelijk uitleg vind ik dat je heel goed bezig bent. Voor de rest wens ik me niet te conformeren aan enige stijl Ik vind het onderzoeken en het spelen juist zo leuk De opbouw van het schilde rij vindt Govert van Bergen een fascinerende bezigheid. De op bouw maakt dat de toeschou wer door het schilderij kan héén kijken Het gevoel krijgt dat er iets achter ligt. Schilde ren is voor Govert bezig zijn met die opbouw. Met: niet we ten wat je krijgt. Hij heeft een periode m polyester op paneel gewerkt. Maakte zijn eigen kleuren Hij moest enorm veel keuzes maken. Dat vond hij prettig. Maar het materiaal was hardnekkig en giftig, en hij moest het werken ermee staken. In De Lieve Vrouw heeft hij negen grote doeken hangen. Er zijn erbij van 1.60 x 2.30 meter. Eén fiets heeft hij laten opgaan in het landschap. Een oude fiets-werktekening was aan leiding om de onderdelen van een fiets uit te beelden. Laatst heeft hij zich een oude trans portfiets aangeschaft Hij vindt het een architektonisch zeer sterk ding. De mooiste uit vinding die de mensheid heeft bedacht. Je staat ermee op je zelf. Je gaat op eigen kracht vooruit. Je bezwaart het milieu er niet mee. Voor hem mag de hele wereld gaan fietsen. In de loop van de tijd móét hij weer een fiets schilderen. Behalve fietsen heeft hij de ribben van een boot geschilderd Heel dromerig. Heel stil. Met waterplanten die erboven drijven Het doek 'Where are you?' laat twee lege lichaamsfiguren zien. Oren zijn over de lichamen verdeeld. Ultramarijn geeft licht vanuit de achtergrond. Poëzie ,,Een schilderij, daar moet je in kijken. Daar ligt de poëzie Dat verandert nooit Ik heb niet zo'n stress om die traditie. Je werkt met persoonlijke ge voelens. Dingen staan vast in mijn kop, omdat ze op de een of andere manier een grote waar de voor me hebben. Dat is een spoor dat je trekt en dat zich ontwikkelt." Over Jef Koons, de vroegere effectenhandelaar, die miljo nair is geworden met zijn var kens die hij door anderen laat vervaardigen, zegt Govert. ..Van Jef Koons vind ik goed dat hij choqueert. Jef Koons is één van de laatste kunstenaars die aangeeft dat het afgelopen moet zijn. Wat komt er na Jef Koons? Het kan niet banaler meer Jef Koons heeft daar een heel aparte plek in. Die sluit het af. Wat nu aan de hand is is dat mensen weer op zichzelf teruggeworpen worden „Sluyters op zijn atelier, he lemaal onder de verf. Jan Man- kes, zó broos, zó perfekt. Die mensen hebben een speeltuin gegeven aan ons. Echt een speeltuin waar je kunt ravot ten. Maar het probleem is dat veel kunstenaars pretenderen het wiel opnieuw uit te vinden. Of stress hebben doordat ze 'moeten' vernieuwen. Ik denk: je moet gewoon spelen. Je niet conformeren aan dingen. Daar hebben die oudere schilders voor gevochten, en dat geven ze je zo kado. Dat is heel mooi Ik denk dat op het moment dat kunst zich gaat arrangeren met het maatschappelijke, wat je heel veel ziet, die design-achti- ge dingen, kunst een soort een heidsworst wordt. Dat vind ik een lelijke kant." Anco Mali LEUSDEN - Tijdens een routi ne-controle op de Hamersveld- seweg werd gisteren een snor fietser aangehouden, die reed op een in Amersfoort gestolen snorfiets. Aan de hand van het framenummer zag de politie dat het voertuig in Amersfoort vermist werd De 24-jarige verdachte werd gehoord op het bureau, waar hij zei de snorfiets te hebben gekocht van een onbekende. Daarmee heeft hij zich schul dig gemaakt aan heling Op grond daarvan is tegen de ver dachte proces verbaal opge maakt De snorfiets is inmid dels teruggebracht naar de ei genaar. LEUSDEN - Onbekenden heb ben woensdagnacht vijf auto's bekrast die geparkeerd ston den op de Vrijhoef. De eige naars ontdekten donderdag ochtend diepe krassen in de lak van hun auto en deden diezelf de dag aangifte. Van de dader ontbreekt elk spoor en de poli tie spreekt van 'onbenullige baldadigheid'. staat de Bruidegom-mode" centraal bij Bossenbroek-herenmode aan de Kerkstraat te Voorthuizen. Een uitgebreide kollektie kleding (speciaal voor de bruidegom) wordt in een feestelijke honeymoonsfeer aan u gepresenteerd. Iedere bezoeker zal een waardebon ontvangen van 50.- die geldig is t/m 27 februari 1993 bij aanschaf van een „bruidegom-kostuum". U bent van harte welkom. Kerkstraat 21, Voorthuizen. Tel. 03429-1378 De Bruidegom Medewerking zal worden verleend door: - Hiensch Bruidsmode uit Veenendaal - Carel Gijssen Fotografie - Taxi Woudenberg - Bouquetterie Nymphea - Bakkerij „De Soete Suikerbol" - Peugeotdealer Versteeg Openingstijden: Vrijdag 9.00 - 21.00 uur Zaterdag 9.00 - 17.00 uur AMERSFOORT - Beeldend kunstenaar Gemma van der Heijden exposeert papierob- jekten in Galerie Okapi. Tot en met 27 januari. Haar objekten of beelden zijn schaalvormen. Het zijn restvormen, overblijf sels. De huid, de omhulling, van de beelden is erg belang rijk. Voor haar afstudeerpro- jekt aan de Sol in Utrecht koos Gemma van der Heijden het werken met papier. Dat deed ze om een uitwijkmogelijkheid naar textiel of hout achter de hand te hebben. Ze bestudeerde de kleuren leer van Rudolf Sterner. Heeft grote affiniteit met de manier waarop deze zijn theorieën op bouwt. Zoals Steiner met kleu ren omging besloot zij met het materiaal papier te gaan werken. Vanuit het materiaal moesten de vormen ontstaan Op haar eindexamenexpositie liet ze groei- en organische vormen zien, logischerwijze ontstaan uit de studie over wat ze met papier kon doen. De beelden die ze momenteel bij Okapi toont zijn daar een vervolg op. Haar grote schaal vormen hebben verwantschap met bloemen, kelken, knoppen. Haar boomvormen zijn ver want aan vrouwentorsi. Vrou wen boeien haar In haar vrouwvormen kan ze gevoelens en ervaringen kwijt die ze zelf beleefd heeft. Vrouwenkracht drukt ze ermee uit. Een soort strijd ook. „Strijd kan je be wust maken van de kracht in jezelf," zegt ze. Ze schept het papier. Denkt vanuit het materiaal. Kreukelt, vouwt. Observeert welke vor men uit het papier ontstaan Als het papier nat is kan er van alles mee gedaan worden Evenals met klei kunnen er af drukken in gemaakt worden Waardoor een interessante huidspanning kan worden be reikt. De kleuren schept ze mee. De beelden zijn als het ware een collage Het gekleurde papier scheurt ze en ordent ze op nieuw. Ze is dan zeer bewust bezig met ordening van kleu ren. Ze heeft een serie in het hoofd. Wil in een bepaald kleu rengamma werken. Bijvoor beeld van donkerblauw naar oker. Al werkend kijkt ze waar ze heen wil en schept ze er een nieuwe kleurenserie bij. Het ordenen van de kleuren ge beurt puur door collage en scheuren. Niet door verven dus. Voor haar gevoel is dat het meest puur, het meest echt. Ruimtelijk Bij Okapi laat Gemma drie papiersculpturen en een w-org reliëf zien. De objekten vre veel ruimte. Ze heeft er so-iaai voor gemaakt omdat 20or beelden op een waardige anc nier in de wereld wil ze Mensenfiguren vindt ze „E mooi. De uitdrukking vaioof houding boeit haar abezi chaamstaal. Ze neemt dacte haar werk mee als gestilele U afgeleide vormen oor Gemma wil overigens it j dat haar vormen alleen rille menselijk zijn. De beiijn moeten ook naar planta:eld en dierlijk gaan. ,,In feiü men vormen in de natuur Wj al steeds terug. Daar heefwini onderzoek naar gedaan Het vind ik een boeiend gegevzere^ zoek die vormen omdat z'as 3 thetisch zijn. Mijn gevoelDkj; esthetica hangt ermee szerer Sommige schaalvormen int heel dun Het is een uitdaurl om te zien hoe dun je ewo werken Dat vind ik angs nend." and Aanvankelijk werkte ze na kippengaas als basis Nu ng ze een methode ontwi-one waarbij ze het kippengaaiein meer behoeft toe te passe>ree! experimenteerde tot zejf v> sluitend met papier de inte spanning van een rondinat m uitdrukken Doordat he Hui pier gelijmd wordt komt ein, het drogen extra spa^reei door krimping op te isidi Daar moet ze rekeninganui houden. Werkt Gemma wellicht pier omdat het een vergi lijk materiaal is? Is dat su hsch? Gemma blijkt ook bee v van brons te maken 1 „Mensen die met brons w« willen graag voor de ce J^ heid werken. Dat is trouHJ ook een vals beeld, wordt ook aangetast. HetflH maar een schijnidee. vind vergankelijkheid mooi. Waarom zou alles derden jaren moeten bl bestaan? De wereld zit z genoeg met oude dingen Ik houd van tijdloze waa De vormen waarin ik de den heb gemaakt zijn niet e' dy Het zijn tijdloze vorrr- °ni had ze ook vijftig jaar gc e. kunnen maken. Ik kan zt vijftig jaar ook maken vind ik belangrijk. Er is s van een soort wetmatic Het is mooi om de verbu te zien tussen de mensen- j ren- en plantenwereld I mineralenwereld. En te t deren wat ze allemaal m kaar te maken hebben sc^ heeft mijn werk mee te rr< Daar houdt mijn denker ^en mee bezig." ACHTERVELD - Door de rui ten uit hun rubbers te lichten hebben inbrekers in de nacht van woensdag op donderdag drie vrachtauto's gekraakt. De auto's stonden geparkeerd bij een bedrijf op industrieterrein De Fliert in Achterveld De da ders maakten bij de inbraak een cd-speler, enkele porte feuilles met buitenlands geld en een draagbare televisie buit. ber LEUSDEN - Op de G Zoom werd zaterdagod _ew om 8.00 uur een in de uite| geparkeerde bestelauto eers. getroffen. Onderzoek we j3r(). dat het voertuig een dagi stee( was ontvreemd in Amers atm< Toen de politie actie wiksies dernemen, bleek dat dj kan zelf in het busje lag te Shoev Het busje en de man, een dagn ner van Amersfoort, »'nieu' diezelfde ochtend overfghet gen aan de politie in A'de w foort. noor ls un ing ies Werk van Gemma van der Heijden. eb me: ipli Gemma van der Heijden exposeert bij 0** en

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1993 | | pagina 6