leusder Krant. Te sterk staaltje computertechniek Reis door de tijd in 'Orlando' CULTUUR 'Sneakers' in première Nederland bij het Grand Theatre Met een rubrieksadvertentie in de BDU-krantenkombinatie val je letterlijk met de deur in huis. Door heel veel deuren in heel veel huizen. Een viertal prima regionale bereiksgebieden, waar de BDU-bladen verreweg het hoogst scoren. En u hoeft niet eens de deur uit: gewoon even 03420-94888 bellen voor méér informatie en/of het opgeven van een rubrieksadvertentie. RUBRIEKS ADVERTENTIE? Laat een belletje rinkelen: 03420- 94888, en bij u gaan de bellen vanzelf rinkelen. J Rubrieksadvertenties in de BDU-bladen zetten uw woorden om in klinkende daden In Venetië bekroond met de publieksprijs THEATER FILM EXPOSITIE De Flint JEUGDTHEATER Sint Aegtenkap^ Woensdag 27 januari 1993 Pagir AMERSFOORT - De toegang tot alle computers van de we reld: in de ogen van van velen het machtigste wapen aller tij den. Want zoals in de film wordt gezegd: 'in de komende oorlogen gaat het niet meer om wie de meeste kogels heeft maar om wie (middels compu ters) de informatie beheerst.' En daar zit wat in. Enige jaren geleden was er de film 'War Games' die al aan dacht aan dit onderwerp be steedde. Hierin draaide het om de toegang tot de oorlogscom puters van Amerika Mat hew Broderick was de computer freak die onbedoeld een oor- logsspellteje op zijn computer speelde en daarbij de Ameri kaanse kernraketten op scherp stelde. Ook in 'Sneakers' staat het kraken van computers centraal. Maar regisseur Phil Robertson beperkt zich niet tot oorlogscomputers Ook pakt hij het wat weten schappelijker aan In zijn ver sie zijn het geen 'whiz kids' die computercodes kunnen kraken maar is dit alleen mogelijk met behulp van een nieuwe chip. Een briljante uitvinding van een geleerde die zijn vinding met de dood moet bekopen. Want zijn uitvinding is levens gevaarlijk. Hiermee kunnen alle computers van de wereld worden beheerst. Als de uit vinding in verkeerde handen valt zou dit zelfs een verstoring van de wereld-orde tot gevolg kunnen hebben. De Amerikaanse geheime dienst wil dan ook graag in het bezit komen van deze uitvin ding. Zij dwingen computer expert Martin Bishop (Robert Redford) om deze voor de rege ring te gaan stelen Bishop is hierbij afhankelijk van de hulp van zijn vrienden. Samen vor men zij een team van high-tech David Strathairn en River Phoenix in Sneakers. experts, zogenaamde Snea kers Het werk van een derge lijk team bestaat uit het testen van de veiligheid van compu ters van grote bedrijven. Het team bestaat uit een fraai gezelschap. Sidney Poi- tier als een veteraan van de CIA, River Phoenix als een jon ge computer freak die op de schooleomputer zijn eigen stu- diecijfers veranderde. Dan Akroyd als de computer expert die net twee jaar heeft vast- gezten en Davis Strathairn als de blinde geluidstechnicus. Maar ondanks de vreemde sa menstelling van dit team sla gen zij erin om de uitvinding te stelen gestolen zwarte doos met de geheime chip aan de zijn op drachtgevers wil overhandigen komt hij erachter dat ze hele maal niet voor de Amerikaanse geheime dienst werken Daar om wordt besloten de echte CIA in te schakelen. Maar te vergeefs. Bishop besluit daar om zelf het heft in handen te nemen Helaas wordt hij al snel gevangen genomen door zijn Dun verhaal Echter, juist als Bishop de oude opdrachtgevers en wordt hij naar hun baas gebracht. Tot Bishop's grote verbazing blijkt dit een doodgewaande vriend te zijn die nu aan het hoofd staat van één van 's werelds machtigste misdaadorgansa- ties. Hij wil de chip gebruiken om de wereld te veranderen En dan zakt het verhaal even in want men laat Martin in le ven. Deze begint vervolgens vastbesloten aan de moeilijk ste klus uit zijn hele leven de gestolen uitvinding uit de han den van de gevaarlijke misda digers terug halen 'Sneakers' is een aardige film geworden die het niet zo zeer van het verhaal moet heb ben Nee, dat is iets te dun en voorspelbaar. Daarom is de film ook niet altijd even span nend Waar de film door wordt gered is het spel van een aantal grote profs uit de filmwereld. Want Robert Redford bewijst maar weer eens dat hij het ac teren nog steeds niet is ver leerd. (om dit te benadrukken is hij dit jaar maar liefst in drie films te zien). Als tegenspeler heeft hij niemand minder dan Ben Kingsley tegenover zich. win naar van een Oscar voor zijn vertolking van Ghandi. In 'Sneakers' is het niet helemaal duidelijk wat hij nu precies moet voorstellen maar in ieder geval speelt Kingsley zijn rol met verve Ook het spel van de anderen, bijvoorbeeld van de oude rot in het acteervak Sidney Poitier, is niet geheel omverdienstelijk. De acteurs moeten verbloemen dat het verhaal nogal wat hia ten kent en de geloofwaardig heid hier en daar te wensen over laat. Terwijl het gegeven van de film heel realistich is. Sneakers bestaan echt. En ook het kraken van geheime com puters is allang geen voorpagi na-nieuws meer. Wat dat be treft is het jammer dat regis seur Robertson er een wat lichte film van heeft gemaakt die ook nergens echt spannend wordt. Wel is het film een ge worden die plezierig aankijkt Het verhaal moet dan maar met een korreltje zout worden genomen. Dan Aykroyd (links) en Sidney Portier als 'sneakers'. AMERSFOORT - In 1928 schreef Virgiana Woolf haar roman Orlando. 65 Jaar later heeft Sally Potter het aange durfd dit toch wel 'zware' ver haal te verfilmen. En met suc ces. Want alhoewel de film aanvankelijk veel intellectue len aantrok, begint de film nu ook bij het grote publiek aan te slaan. Vanaf deze week is deze produktie ook in ons land te De film vertelt het verhaal van een reis door de tijd van de 400 jaar oude Orlando. Eerst als man vervolgens als vrouw. Een zoektocht naar liefde en vrijheid. De avonturen begin nen aan het hof van koningin Elizabeth 1. Zij verleent nobel- man Orlando (Tilda Swift) een aantal gunsten en diensten Naar haar dood wordt hij ver liefd op een Russische prinses die Engeland bezoekt. Zij ver laat hem echter. Orlando ach terlatend in diep verdriet. Om over zijn verdriet heen te ko men neemt hij een baan als am bassadeur. Het verhaal ver plaatst zich hiermee naar de grote woestijvlaktes in Cen traal Azië. Hier wordt Orlando tegen zijn wil betrokken in een bloe dige oorlog. Tijdens deze oor log verandert hij van geslacht en wordt dus een vrouw. Als vrouw keert Orlando terug naar het 18e eeuwse Londen. Daar komt zij er al snel achter dat ze als een vrouw geen so ciale status heeft en - erger - geen aanspraak kan maken op haar rechten, titels en eigen dom. Om te overleven ziet ze zich voor de keuze gesteld: of trouwen met haar bewonde raar of alles verliezen. Ze kiest voor het laatste. De tijd verstrijkt en de si tuatie wordt er niet beter op. Maar dan komt ze de man van haar dromen tegen: de Ameri- f kaans pionier Shelmerdine (Billy Zane) Helaas scheiden hun wegen als Billy terug gaat naar Amerika. Orlando volgt hem niet. Uiteindelijk blijft ze weer alleen achter. Maar juist als ze zich begint af te vragen wie ze nu eigenlijk is verdwijnt ze naar de 20e eeuw Een eeuw van snelheid en lawaai. En het is hier dat ze haar eigen inden- titeit vindt. Geen beletsel Deze identiteitscrisis is ei genlijk waar het verhaal om draait: wie ben ik, wat ga ik doen en wat betekent het man of vrouw zijn voor mij. Vooral jongeren zullen hier door wor den aangesproken. De manier waarop deze onderwerpen worden behandeld geeft de kij ker een positief gevoel. En dat is wel even iets anders dan wat deze maatschappij de jonge mensen voorschotelt. Wat het meeste aan 'Orlan do' opvalt is het feit dat hoofd rolspeelster Tilda Swift aan vankelijk een man verbeeldt en halverwege de film in een vrouw verandert. Volgens re gisseuse Sally Potter leidt dit niet tot verwarring of onbegrip bij de toeschouwer. Zij vindt dat het publiek niet moet wor den onderschat en dat onwaar schijnlijkheden of een grote dosis fantasie geen enkel belet sel hoeven te vormen voor de waardering van een film. Toch is het wel even wennen aan een vrouw in een mannenrol. Maar gelukkig is de film rijk aan hu mor zodat de aandacht hiervan wordt afgeleid. Voor de verfilming van de roman heeft men een mengel moes van nationaliteiten en belanghebbenden bij elkaar gebracht. Het betreft met recht een Europese film. Co-produ centen komen uit onder meer Engeland. Rusland, Italië, Frankrijk en ook Nederland. Ook de Tros nam deel in de Nederlandse finaciering. On getwijfeld zullen we dus de film bij deze omroep een keer te zien krijgen. Maar voorlopig kan men deze boeiende pro duktie in diverse Nederlandse bioscopen aanschouwen. Voor de liefhebbers van de 'betere' film zeker het aanraden waard. Tilda Swift in 'Orlando. Vrijdag 29 januari 20.30 uur. De nieuw Amster dam Viva Detroit Zondag 31 januari 13.30 uur: The Shooting Party Tot en met 21 februari Govert van Bergen Schilderij - Woensdag 27 januari 20 30 uur: Le Mépris Vrijdag 29 en zaterdag 31 nuari 23 00 uur: La Condanna I Donderdag 28 tot en meti| dag 31 januari 19.30 uur The Best Intent (Den Goda Viljan) A st A Zaterdag 30 januari st 12.00 - 17.30 uur: Amersl ee se Kunstmanifestatie fii Zondag 31 januari g< 10.30 - 17.30 uur: Amersi-oi se Kunstmanifestatie Oi Oi woensdag 27 januari 14 30 uur: Holle vaten Theater Eendagskind Tl Woensdag 27 januari ui 12.30 uur: Daniël Speer Ten bone Consort m ch ta -ge Govert van Bergen Schilderij en ,,Als een vogel wegvliegt uit een boom geeft hij een deel van zijn schaduw cadeau. Om dat deel gaat het mij." Zo typeert Govert van Bergen zijn eigen werk. In zijn schilderijen pro beert hij iets ongrijpbaars te vangen, een immaterieel mo ment in materie vast te leggen. Daarom weet Van Bergen van te voren nooit hoe een werk er uit zal gaan zien. Schilderen is voor hem een avontuur, een zoektocht naar dat ongrijpba re Toch heeft het resultaat mets 'zweverigs'. Bij Van Ber gen leidt deze zoekende werk wijze tot schilderijen me.- haast klassieke rust en die wel aan Romeinse v schilderingen doen denkeiFj vormen zijn dikwijls her baar - veel vrouwenfigui>e® maar ze worden vrij geb" als compositie-elemente: kleuren zijn warm en levsfg Govert van Bergen stucij" aan de Academie voor 5™ dende Kunsten in Ut|fc waar hij in 1986 afstud: Hij exposeerde eerder uP3 lijn, Amsterdam en Zereei 1989 verbleef Van Berge:33 ge tijd in Brazilië. 1 Foyer Theater De Lieve Tot en niet zondag 21 fcbzl€ De Nieuw Amsterdam met 'Vi va Detroit' De verhouding die de West-In dische samenleving met het Westen heeft, is nog steeds moeilijk Derek Walcott, kers verse winnaar van de Nobel prijs voor literatuur, wordt niet moe het theaterpubliek op dit feit te wijzen. Hij maakt dat in dit stuk concreet met behulp van de blanke New Yorkse fo tografe Pat en de eilandbewo ner Sonny aan de bar op het strand van Santa Lucia. Wal cott beschrijft deze ontmoeting op satirische wijze. Zij is in derdaad in het zonovergoten paradijs beland waarover ze gelezen had en bovendien blijkt Sonny - die samen met de barkeeper voor haar de lokale bevolking representeert - zich te ontpoppen als een echte gi golo. Sonny's lijfspreuk is ~~AP 'Jouw vakantie is mijn gscj tie' In de enscenering vajer fus Collins is dit verha^e komedie geworden waar,^ duidelijk maakt dat er chen mag worden om de zen weinig vrolijk stemr.po situatie die Derek Wy schetst. In het bijzonder"8 Paulette Smit (Pat) voor^ sche scenes. Het stuk is der statement over de r® waarop de eerste en d( wereld elkaar op dit og behandelen. De Nieu\\j^ei sterdam brengt multir toneel en was vorig jaar' Lieve Vrouw met hun slc volle produktie 'Antigoi/31 rig jaar bracht DNA ookj stuk van Derek Walcott*3 tak van de blauwe Nijl'1UI Theater De Lieve Vrouw Vrijdag 29 januari Aanvang: 20.30 uur -)vi Holle Vaten Theater met 'Een dagskind' Drie vrouwen zingen en spelen het verhaal van zomaar een ge wone dag. Over de moeder die zoveel van haar kind houdt, dat zij zich samen met haar verschuilt in een huis met dik ke muren Over het kind dat nog ligt te slapen onder 1000 speelgoedbeesten. Dan komen er twee dames die het kind ko men halen om op school be langrijke dingen te leren. Het is een muzikale voorstelliL;0>. gezongen teksten, viool,\et mels en andere ïnstrurr^. 7 De kinderen zitten mat stoelen of banken maar :jfl< grasmat in het decor. D ziek, de objecten en het maken deze gewone dag! speciale gebeurtenis vo kinderen. Jeugdtheater De Lieve 1 D Woensdag 27 januari ifu Aanvang: 14.30 uur ?rs L9( Le Mépris Toneelschrijver Paul Laval be vindt zich in een artistieke cri sis. Hij accepteert tegen zijn zin in het aanbod van de Ame rikaanse producent Prokosch om de scènes voor 'De Odyssee' te herschrijven, hoewel hij er niet helemaal achterstaat. Geldgebrek dwingt hem er toe. Dan blijkt de producent ook nog eens bijzonder gechar- ree en meerd te zijn van zijn vnpg er alles voor te doen een met haar te krijgen Can stelt hier de macht Hei Amerikaanse produceritg ven die van de regisseurps orde; ook in het dagelijoo: ven een doorn in zijn iej Filmtheater De Lieve Vr:^( Woensdag 27 januari r Aanvang: 20.30 uur The Shooting Party The Shooting Party, bestaande uit Theo Nijland, Coen van Vrijberghe de Coningh en Han Oldigs. is een muziek-perfor- mance. Ze brengen een pro gramma vol swingende, origi nele muziek, close- harmony en humorvolle, cabareteske sketches. De bizarre details van de onderlinge verstand houdingen tussen de drie zan- es. gers klinken door in kurr^ dialogen en een heupv003 repertoire van eigen haW weerstaanbaar komisc jaar geleden speelden dr'r' ook al een volle zaal in Ij0 ve Vrouw plat met hur.ng produktie. ,w Theater De Lieve Vroui.r(j Zondag 31 januari Aanvang: 13.30 uur ng j an The Best Intentions (Den Goda Viljan) In The Best Intentions pakt scriptschrijver Ingmar Berg man de draad op waar hij die in Fanny en Alexander heeft la ten liggen. Deze - door hemzelf geregisseerde - film had Berg mans vroege jeugd tot onder werp; in The Best Intentions verschuift het perspectief naar de complexe en gepassioneerde verhouding van zijn ouders. Het verhaal begint in 1909 wanneer Hendrik Btair een arme theologiesehl Anna, verpleegster m-or ding ontmoet. Ze trae maar naarmate de jareren: ren, schrompelen hun ;lei steeds verder ineen ertei hun huwelijk een slaf»t worden. ig- Filmtheather De Lieve w Donderdag 28 januari st met 31 januari to- Aanvang: 19.30 uur, a. ook 14 30 uur

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1993 | | pagina 6