Dirigent in hart en nieren Samen zijn wij alles .Leusder Krant. 2» Groningen e CULTUUR 5^^ TTneTwatTater .....-«rr Jos Pommer van Jazz Orchestra 'On the Move' Poëziekring Eemland houdt poëziediner Woensdag 27 januari 1993 Pagina 7 ce»dckr""S terWU1 Oc sUns zaUP^'2»* tent AMERSFOORT - Jazz Orche stra 'On the Move' is een jong Amersfoorts Jazz-orkest dat uit twintig muzikanten be staat. Enthousiasme, vaart en ersf een eigen sound zijn de speci fieke kenmerken van dit swin gende orkest. Het geheel staat ers: onder leiding van Jos Pommer. Op zondag 31 januari zal Jazz Orchestra 'On the Move' in Villa Hartel aan de Snouc- dDkaertlaan naast het Grand Theater optreden. Van 15.00 uur tot ongeveer 18.00 uur. De er ientree is gratis. Deze muzikale middag vindt plaats in het ar chitectonisch opvallend res taurant dat overloopt in een .gezellig bar gedeelte. Jos Pommer aan de leestafel ïn in Villa Hartel: 'Het is echt een je Ü'Big Band'. Met vijf saxen, vijf trombones en vijf trompetten. ^Daarbij een pianist, gitarist en een drummer. Ik dirigeer.' p v- Wat trekt je aan in dirigeren 'Daar heb ik nooit zo over jevjnagedacht. Moet ik even terug ;tU(i.in een grijs verleden. Toen ik *or'twaalf ]aar was speelde ik t,.trombone in een plaatselijk or kest. als zoveel jongens. Een paar jaar later dirigeerde ik een kinderkoor. Dat trok me aan. Ik had al jong iets eigen- ve V? wijzigs en snel een opvatting aver hoe een bepaald stuk mu- 1 feb ziek moest klinken. Ik had de behoefte om dat kenbaar te maken Je moet wel veel over leggen vooraf; hoe en wat zul len we doen. Maar jij hebt als dirigent de eindverantwoor delijkheid. Dat ligt me wel. Emiel Scheerder is solotrom bonist. Met hem en Harry den Ouden vormen wij het bestuur van de 'Big Band' en zetten de lijnen uit.' - Hoe kwam Jazz Orchestra tot stand? 'Harry en ik hadden het plan Ik was vroeger bandleider van een popgroep 'Full Score' Harry was daar drummer. Ik liet doorschemeren dat het mijn hartewens was betrokken te zijn bij een 'Big Band'. - Maar hoe pak je dat aan? 'In het dagelijks leven ben ik dirigent van een aantal orkes ten. Uit die orkesten formeerde ik een groep muzikanten die goed van 't blad konden lezen en goede oren hadden. En zocht er andere musici bij. Zo lukte het.' Jos Pommer studeerde aan het Conservatorium in Utrecht harmonie- en fanfaredirectie en haalde in 1980 zijn praktijk en einddiploma, nodig voor het dirigeren van beroepsorkesten, met als bijvakken trombone, piano en zang. Hij heeft les ge had bij Rogier van Otterloo, een grote inspirator op het ge bied van de lichte muziek. - Wat heb je van Rogier van Otterloo geleerd? 'Ik heb bij hem arrangeerles- sen gevolgd. Na mijn studie wilde ik verder studeren in componeren en arrangeren in de lichte muziek. Tot mijn grote geluk kwam ik bij Van Otterloo terecht. Ik leerde veel van hem en hij motiveerde me. Hij heeft ooit een LP 'On the Move' geschreven. Wij dragen dezelfde naam. als een homma ge aan hem. Het blijkt nu ook een reclame-leus van BP te zijn1' - Wat houdt arrangeren in? 'Een bestaand gegeven, een melodie, naar je eigen smaak toonzetten. Je hangt er een an der jasje omheen, terwijl het geraamte intact blijft. Een vak apart. Arrangeren is: hóe je het instrumenteert en harmoni seert; dat is ook (weer) compo neren. Rogier was daar een meester in. Daarbij was hij breed georinteerd, had een uit gebreid repertoire, altijd even smaakvol. Hij heeft me vooral ook op harmonisch gebied wegwijs gemaakt. Harmonise ren is dat je een bepaalde op eenvolging van accoorden zo stijlvol mogelijk verricht. Na je studie dat te leren is een voor recht.' - Waf is instrumenteren? 'Zoals een schilder op zijn palet kleuren mengt, zo kan je bepaalde instrumenten combi neren, waardoor er een nieuwe klankkleur ontstaat. Een fluit en een hobo kunnen samen ge weldig klinken. Een dirigent hoeft alleen maar te herschep pen. Hij interpreteert door zijn mimiek en instructie, en door allerlei kleine manupulaties vraagt hij musici op een be paalde manier iets uit te voe ren Hij werkt gedetailleerd, met een loep, maar houdt de grote lijnen in 't oog Het is moeilijk over muziek te praten, dat is per definitie ontoerei kend, je kan beter luisteren. Een schilderij kan je zien en betasten. Een boek kan je le zen. Maar muziek is vluchtig, een toon is zo weg, je kan alleen maar luisteren.' - Waf gaan jullie in Hartel spe len? 'Zo divers mogelijk; num mers van Duke Ellington, George Gershwin en Charlie Parker maar ook ballads van Kenny G. Je moet je niet vast pinnen op één specifieke stijl - Waar hebben jullie al opgetre den? 'In het theatercafé van De Lieve Vrouw, op de Hof op Ko ninginnedag en in het Open lucht theater We hebben plan nen om buiten Amersfoort op te treden, maar dan moet je wat de PR betreft actiever zijn. Zover zijn we nog niet. Het Jazz Orchestra 'On the Move' tijdens een optreden in het Openluchttheater voordeel is dat we nu maar éénmaal in de drie weken re peteren zodat het geen sleur wordt en je iedereen gretig houdt.' Symfonie 'In Amersfoort heb ik een re gionaal harmonie- en symfo nisch blaasorkest Ook dirigeer ik een blaasorkest in Tienho ven, évenals een Jeugdorkest en een groot orkest in Bun schoten, waar ik woon. Daar naast ben ik actief als compo nist en arrangeur; van grote orkestwerken tot kamermu ziek: lichte muziek maar ook (serieuze) muziek Sinds twee maanden studeer ik symfonie orkest-directie Dat is het mooiste wat er is Symfonische literatuur boeit me. Is heel iets anders dan blaasliteratuur In een symfonieorkest heb je meer met strijkers te maken en daar ben ik me dan ook in gaan ver diepen. Je repertoire is veel uitgebreider, dat gaat over eeuwen (Bach. Mozart). Symfonie is uitbreiding, ver breedt je horizon en dus leer je Dirigent Jos Pommer. en ontdek je 'Big Band' is voor mij hobby en uitlaatklep. Maar mijn ambitie is om voor een symfonieorkest als dirigent - wat ik in hart en nieren ben - op te treden. Kijken wat er uit te halen valt. Zonder mijn blaaswereld ontrouw te zijn.' Ellen de Jong-de Wilde AMERSFOORT - Vrijdag 29 januari 1993 organiseert Poë ziekring Eemland een poëti- l^n Jsche maaltijd met een afwisse- Vclend programma: Een optre- 'r a den van het dichterlijk duo .vaar'Triade', dat theaterpoèzie met ,€r gymnastische aspecten brengt. e Dichter en voorzitter van de ^Poëziekring Jan Visser zal uit 'ïigen werk voorlezen. Andere .ïanwezigen kunnen eigen of oor andermans gedichten voordra- ïs e&Mg b jren. de r® 1 Toegang: 35,-. driegan- fgen diner. Aanvang: 18.30 uur IC)I borrel. 19.00 uur dineren voor- u stelling. Plaats: de schilder- ^aa'achtige bovenzaal van restau- un srant LA-Café Bloemendalse- 1^°['»traat 61-63. Reserveren nood- ;cakelijk. Tel. 632902 (na 17.00 nT ,ur)- rouw )yer het water ezus liep over het water. tellir70'n twintig eeuwen later 'loo' iefs ik over een brug itrurat maak zo geen geschiedenis, 'n naf is een ding wat zeker is naar 2aar 't gaat wel lekker vlug. or D het dag! is vc— ieve Dit gedicht is één van de spe- ari ifieke verzen van het dich- ir ïrsduo Ruben van Gogh 1967) en Jos Tolboom (1966) ie, naar hun zeggen, de poëzie reer bij de mensen wil bren- en. Ze noemen zich 'Triade', ,jn vnpgericht in de tijdloze secon- 0en een waarmee 1990 begon, en en (an hen verscheen de bundel cht Het omgelegde Eelderdiep' bij iuceritgeverij Passage Ruben en sseurps schrijven 'Mooie gedichten agelijOor mooie mensen en hebben ijn oian act die ze betitelen als ïeaterpoezie met gvmnasti- eve yr:he aspecten an In de stationsrestauratie in ,r roningen zat ik tegenover dit ontere veetal Jos. 'Ik zweet peen es, omdat ik m'n dag niet in kurélP' ^u^en Hij heeft z'n dag ieup^oit' de Gaay is jullie mana den drr' groot woord. ia^jn^Jos. 'Ja, hij is ook 1.98 meter ;t hunng jk ben 00k altijd heel ze- iwachtig voor een optreden, meen het. Afgelopen don- VroüYrdag zijn we opgetreden in 1 t USVA-theater, hier in Gro- ur ngen. tweemaal een half uur j elk optreden doen we iets jt-we nog nooit hebben ge- an. Er zijn een aantal dingen 2 we steevast in ons pro- Jc Beamma hebben, zoals ge- ilogieséhten over ter tf'oningen, 'De carthografi- Ze trie ronde' en twee liedjes, e jarenenals een inleiding en een i hun leiding. Verder sketches, die een er terlijk op papier staan Maar n slafït alles in dezelfde aankle- ïg. We kijken waar we zitten Lieve wat toepasselijk is.' Ruben: anuari stel een zoektocht en een tocht Waarnaar zal je vra- uur, 1. Dat verschilt per gedicht. - Waarin verschillen jullie? Ruben: 'Jos schrijft mijn ge dichten niet en ik de zijne niet Jos lachend. 'We vullen elkaar perfect aan. Ruben is de dich ter van de tijd en ik van de ruimte. Samen zijn wij alles Er is niets meer dan 'Triade' Ru ben 'Ik leef op Jos z'n kosten, hij is leraar wiskunde. Ik ben redacteur van een musical krant en doe verder wat losse projecten Jos 'Ruben heeft geografie gestudeerd maar is met de haven in zicht uit de koers gestapt.' - Waf moet ik me voorstellen bij jullie act? Ruben 'Het is theaterpoèzie die wij brengen, met acrobati sche hoogstandjes, klimpartij en zonder wandrek Alles in het kader van de poëzie Het is jongleren met gedichten, die kreet is kenmerkend voor de luchtigheid waarmee wij met poëzie omgaan Omdat we het zo mooi omschrijven wordt ie dereen nieuwsgierig. Jos: 'De sféér van 'poëzie met gymnas tische aspecten', dat is precies wat we ermee bedoelen Het staat voor de promotie van de poezie. Het schrijven en het presenteren zijn twee ver schillende werelden Schrijven is een ernstige zaak, je doet er enorm je best voor Presente ren is luchtig verteerbaar. Ruben: 'Wij spelen naar het publiek toe en lezen onze ge dichten niet voor. Daarom schrijven wij zelf, om ze ge makkelijk uit het hoofd te ken nen.' Hij glimlachte eensge zind naar Jos. Ruben 'Als mensen van je gedichten ge nieten is dat het mooiste wat je kan bereiken.' Jos: 'Ik wist niet dat gedichten zo leuk konden zijn We maken wel grappen en grollen, maar intussen duwen we wel poëzie door de strotten. Mijn gedichten zijn autobio grafisch; ze zijn de neerslag van zelfonderzoek. Als ik ver halen schrijf kan ik er wel op los liegen. Ik maak veel voet tochten en daardoor schrijf ik. omdat er dan van alles boven komt Ruben 'Mijn hoofdthema is tijd, maar daarbinnen ver schuif ik Ik leg bijvoorbeeld bepaalde momenten vast en bedenk in dat kader iets film isch. Mijn eigen gedichten lees ik veel. om mezelf te inspire ren Er is toch niets mooiers dan door je eigen werk geïnspi reerd te worden? - 'Mooie gedichten voor mooie mensen Jos: 'Mooie gedichten is spottend bedoeld We nemen onszelf er ook voortdurend tussen en willen het publiek nogal eens op het verkeerde been zetten. Met mooie mensen bedoelen we mensen die nog open staan en niet denken: we weten het allemaal wel.' - Jos, jij gaf een verhalenbundel De loper' uit, met op de flap de regels: 'Wat is de overeenkomst tussen het Groningse land, de Noordhollandse duinen, de Py reneeën en Ierland? Juist: je kunt er lopen.' Jos 'Ik ben dol op lopen, niet alleen om op die manier m'n geografische fascinatie te kunnen botvieren, maar omdat je jezelf tijdens het lopen vergeet. Mulisch zegt: 'Het moment dat de mens scheppend is, bestaat hij niet Ruben: 'Dat is zo; tijdens mijn koortsachtig schrijven vergeet ik mezelf.' Jos vult nadenkend aan 'Het mooie is dat je er dan niet bent Ellen de Jong-de Wilde Maar meestal gaat het om het vastleggen van een moment Basisthema Jos. 'Ik ben er nog niet uit. Ben filmisch en landschappe lijk gericht, topografie boeit me eindeloos. Je hebt vast van uit Amersfoort wel eens ge fietst langs de kronkelige Bar- neveldse beek Onze bundel had ook 'De gekanaliseerde Bameveldse beek' kunnen he ten. Je moet het zó zien. je hebt de natuur, het Eelderdiep. en de cultuur, het omgelegde Eel derdiep: dat is de poëzie die ik schrijf. Mijn thema is dat je iets wilt bewerkstelligen. Zoeken naar de formule om iets te be reiken; dat herken ik bij Ach terberg.' Ruben 'Dat is ons basisthe ma Het is moeilijk om over gedichten te praten, omdat ze ongrijpbaar zijn. Je bent met de trein langs station Huls horst gekomen. Daar hangt het gedicht 'Hulshorst' van Ach terberg.' Jos citeert: 'Hulshorst als vergeten ijzer is uw naam, Binnen de dennen en de bittere coniferen. Roest uw station.' - Jullie zoeken naar de formule iets te bereiken Wat9 Ruben: 'Je hebt een klein beetje tijd, dat probeer je eeu wig te maken. Daar schrijf ik over. Zoals Mulisch in een ge dicht zegt: 'God schiep, zegt men. het tijdige uit het eeuwige en de dichter maakt die blun der stukje bij beetje eenvoudig weer ongedaan.' De regels rol den uit zijn mond. Wat een ver ademing dat er nog zulke jon gens bestaan. Beïnvloeding Jos 'Hier wil ik iets over zeg gen, over de kern van jezelf is moeilijk te schrijven. Het we zenlijke is altijd al door ie mand anders gedacht en ge schreven. Ik kan veel zeggen over gedichten van Jan Hanlo, minder over m'n eigen gedich ten Ruben. 'Als een ander, Mulisch bijvoorbeeld, het zo mooi gezegd heeft zou je wel gek zijn om het zelf nog eens op te schrijven Ik snap niet dat mensen zo moeilijk doen over beïnvloeding. Alles waar je over schrijft maakt deel uit van je geestelijke bagage, die ge vormd wordt door indrukken en ervaringen.'

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1993 | | pagina 7