'Ik ben geen pottenbakker, maar een bouwer' Leusder Krant Afgebrand Keramiste Wicky Nobels tweede in de rij van lezersactie Relatie Kunstwerk van de maand Inschrijfbon voor Kunstwerk van de maand Woensdag 3 februari 1993 Pagina 7 Blauhoed. Helaas ontstond er onenigheid met de leden van de kunstcommissie van het bedrijf die vonden dat de architekt met zijn keuze zich op hun terrein begaf Zodoende ging de opdracht niet door. Enkele jaren terug kwam de nieuwbouw van de bibliotheek in Leusden tot stand Een aantal kunstenaars mocht meedoen aan het ontwerpen van 'de eerste steen'. De steen moest ongeveer 30 bij 45 centimeter meten. Imy Baron en Wicky Nobels gingen praten met architekt Wassink. Ze wilden weten of ze vast zaten aan het formaat. De architekt had er geen moeite mee als de maten zich zouden wijzigen. Wicky wilde iets laten ontstaan uit de muur en uit het materiaal zelf. Ze ging klei halen bij een steenfabriek in Kessel (Limburg). Maakte ontwerpen in klei, maar kwam tot de conclusie dat het aantrek kelijker zou zijn als het ontwerp in de steen zelf gekrast zou zijn In Kessel haalde ze ongebakken steen. Ze maakte een tekst alsof ze in graffiti over de steen heen schreef. Van de Leusdense dichter Gerrit Achterberg koos ze de tekst: 'De honden in mijn hoofd jagen achter het woord diep in de kloof der slaap' ,,Ik koos deze tekst omdat Achterberg hier mee zo kernachtig verwoordt dat gedachten in je hoofd blijven rondspoken totdat je de sleutel ertoe gevonden hebt. Die tekst heb ik in de stenen gekrast en zo laten bakken De zeven commissieleden oordeelden dat de ont werpen van Nan Schepers en mij maar heel weinig scheelden Ze vonden de beide ont werpen aantrekkelijk Dus zou mijn ontwerp in de buiten- en dat van Nan in de binnen muur komen. Maar toen vond er een ernstige privé-gebeurtems plaats waardoor ik het objekt nog wel kon klaar maken en naar de steenfabriek kon brengen, maar niet meer kon kijken hoe het werd. Na terugkomst van mijn reis lag er een briefje dat het objekt niet goed van kleur uit de oven bleek te zijn geko men Dus het plaatsen was niet doorgegaan Intussen brandde de Leusdense biblio theek af, en kwam er een nieuwe opening voor Wicky. De Culturele Raad Utrecht werd ingeschakeld, en de officiéle wegen werden bewandeld. De dichter Gerrit Achterberg werd als leidraad voor het ontwerp gehand haafd. Jan van Munster en Vincent van Gin- niken onder anderen werden uitgenodigd een ontwerp te maken Wicky bleef meedoen. „Je toetst jezelf Je moet volkomen professioneel bezig zijn Ik heb het met twee handen aange nomen. Al was het maar om helemaal tot op de bodem te gaan van je eigen kunnen Ik heb iets gemaakt. Ben ermee naar Hanna gegaan Die er heel erg over te spreken was." Wicky's twee nieuwe beelden symbolise ren de gekozen tekst Beeld één is een stenen tafel die losse gedachten weergeeft. Die als een onbegrepen geheimtaal nog geen geheel vormen. In haar verantwoording noteert ze „Woorden zijn bouwstenen van zinnen. Zin nen zijn bouwstenen van boeken Boeken zijn bouwstenen van de bibliotheek. In mijn beel den zijn woorden letterlijk bouwstenen. Bouwstenen van het beeld In beeld twee heeft Wicky de tekst gekrast in dezelfde steensoort als die van het gebouw Deze tekst kon als een brede band op de muur worden het begin van weven, wat je indertijd had, op stokken weven, tot een heel goede kwaliteit textielvormen." „Op een gegeven moment raakte ik echter van het echte textielwerk af. Ik ben meer een bouwer. Ik houd van delen. En die gebruiken De laatste jaren dat ik bij Wil was, ben ik eigenlijk al in aanraking gekomen met kera miek. Dat kwam door Stella Janssen. Die zei: „Jij bent meereen ruimtelijk mens Bij haar ben ik met keramiek begonnen. Zij heeft zelf een atelier in Eerbeek. Met vier mensen uit Leusden gingen we bij haar lessen volgen Eén dag in de week. Maar ze kreeg het aan haar hart, en ze kon ons niet meer coachen. Ik zocht iets waarmee ik verder kon „Hanna Mobach deed in LTtrecht de kera mische afdeling van de akademie. Die afde ling heette 'keramisch beeldhouwen'. Op een gegeven moment heb ik de stoute schoenen aangetrokken, en een week later was ik aan genomen. Dat was vreselijk spannend. Ik had natuurlijk al best een gechiedenis. Van wat ik bij Wil had geleerd, en bij Stella had aange nomen Bij Hanna Mobach liep het lekker voor Wicky. Ze had er een verrukkelijke tijd. Ze laat me werk zien dat in die tijd ontstaan is. Een serie blauwe bollen. Deels gespoten, deels gekwast. In Den Haag had ze bij Struktuur 68 een seminar gevolgd van Henk Trumpie en Jacques van Galen. Die leerden haar hoe ze grote objekten zelf kon uitvoeren Ze hadden een procédé ontwikkeld waarbij een bepaalde stof door het glazuur kon wor den gemengd, zodat het glazuur gekwast kon worden. De keramist heeft daardoor een veel grote re vrijheid en kan zijn objekten een eigen persoonlijke huid geven. Met een geheel ei gen uitstraling. Ook volgde Wicky een semi nar bij Kees Bierman in een klei-zandgroeve in Zuid-Limburg. Als Zeeuwse houdt ze van ruimte Houdt ze van de tegenstelling tussen water en land. De kracht van het water afge zet tegen het statische van een dijk en van het land. Ze werkte er heel vrij en op grote schaal. Stapelde meters kleiplakken op el kaar Liet in dat beeld de kracht naar één kant vloeien Maar Hanna Mobach ging in de VUT en Wicky kwam bij de beeldhouwers terecht. De geheel andere discipline bracht een grote moeilijkheidsgraad met zich mee. Het was vreselijk hard werken. Lassen, zagen. Licha melijk kon ze dat van 's morgens negen tot 's avonds half zes in haar laatste akademiejaar niet meer aan. De toekomst? In een rolstoel met haar papiertje wapperen? Alhoewel ze het verschrikkelijk vond moest ze afhaken Nog steeds heeft ze een ontzettend leuke relatie met Hanna. In de aanstaande week gaat ze weer naar haar toe om samen met haar in haar prachtige atelier naar Hanna's nieuwste beelden te kijken Toen Wicky een expositie had in Hoevelaken ontmoette ze de architekt Otto Oei. Die was bezig voor Blauhoed in Rotterdam. Wicky had een beeldje gemaakt, en dat zag hij in het groot uitgewerkt helemaal zitten voor Rot terdam. Wicky maakte een projektieschets voor plaatsing van het beeld in de hal van Wicky Nobels: „Ik ben een ruimtelijk mens', (foto: hans Verhorst). gemetseld. De Amsterdamse kunstenaar Vincent van Ginniken die met (neon)licht en glas werkt kreeg de opdracht uiteindelijk Welk objekt heeft Wicky gekozen voor de abonnees van De Leusder Krant? „Weet je", zegt ze. „Het is best moeilijk om iets te maken dat reproduceerbaar is. Als je een objekt maakt, groeit dat onder je handen Dat kun je niet vijftien keer namaken Dus ik dacht: ik ga uit van een schaal. Ik ben over het alge meen geen pottenbakker. Ik maak wel graag potten. Maar draaien is zo'n speciaal vak Daar moet je zo veel tijd in stoppen Daar zou ik me echt op moeten gooien, wil ik het goed kunnen. Dat heb ik dus niet gedaan „Ik ben een bouwer. En dan ook nog zo het laten gebeuren. En graag groot en van ruw materiaal. Ik ben niet iemand die zit te poet sen. Of die fijne, tere dingetjes maakt. Ik kan dat fijne wel enorm bewonderen, hoor. Maar zelf hou ik meer van stoer. Dus wat te maken1' Ik hou van heel stille dingen. Maar hoe stiller iets is hoe hoger eisen het stelt aan de vorm Je maakt het jezelf eigenlijk heel erg moei lijk." „Een paar jaar geleden heb ik een serie schalen gemaakt Zwarte schalen En ook bruine schalen met een dikke rand die van binnen een metaalachtig zwart hebben Waardoor ze. als er water in zit, de lucht weerspiegelen De buitenkant is heel grof Gewoon de pure klei Ik dacht dat ik mis- sschien kon voortborduren op dat idee. Nu heb ik een bruine platte schaal gemaakt Het is een soort ronde, platte steen En daar zit een klein schaaltje in dat kleine schaaltje is goudkleurig. Daar heb ik als 'deksel' een goudkleurige kegel op gezet Aan de binnen kant van de kegel is er weer die bruine kleur De ronde steen is van zwart bakkende klei." Wicky wist niet dat ze met de zwart bak kende klei een gevecht moest aangaan Ze betrok steeds dezelfde zwart bakkende klei van dezelfde leverancier Ze maakte de schaal die haar voor ogen stond van de zwart bakkende klei Maar die kwam 'doodgesla gen' uit de oven. Bruine klei heeft in bolvorm een heel andere uitstraling dan wanneer deze plat verwerkt wordt, dacht Wicky Heel an derelichtval, heel andere spanning Hoe loste ze deze problematiek op7 Ze dacht ik maak de schaal van binnen zwart glanzend, en doe de buitenkant dof zwart Maar ook het doffe zwart werkte niet Ze wilde de huid houden die ze in gedachten had Van pure klei zonder glazuur Ze smeer de er van alles op. maar het lukte niet Ze had een schaal gemaakt in een mal die omdat hij niet te zwaar mocht zijn in twee delen aan elkaar gemaakt moest worden Door de mal kon ze de huid en de onderkant geheel onbe roerd laten. Omdat de schaal van binnen hol was duurde het verschrikkelijk lang voordat hij van binnen droog was. Het duurde te lang om iedere keer al die uitprobeersels te doen En het werkt niet op een klein stukje. Ze moest het gewoon in het groot zien Ze haalde elders klei, maar ook die werkte niet. In de kersttijd had ze sieraden gemaakt, koper-, loodkleurig, smoky zilver Zo kwam ze op het idee om tegen de grove klei van de schaal een barokachtig gouden schaaltje te zetten Waarmee ze de tegenstelling van het grove bruine binnenhaalde met het barokke- rige goud Dat was wat ze wilde. Wat kan een mens toch lijden voordat hij ergens aankomt Nog vond ze de huid, hoewel puur, wat 'arm' Ze maakte terra sigilata dat ze had leren kennen door de Belgische keramist Tsjok Met terra sigilata kan een schitterend glan zende huid gemaakt worden Dat werkte Het bruin werd 'leerachtig' Wicky was tevreden Aanstaande maandag staat de schaal van Wicky op de balie bij De Leusder Krant en kunt u er op intekenen Anco Mali In december vorig jaar begon de Leusder Krant in samenwerking met een select aantal professionele kunstenaars uit Leusden een uniek project met als doel kunst bij een breed Leusdense publiek te brengen. Iedere deelnemende kunstenaar zal speciaal voor deze actie een kunstwerk ontwerpen. Tot en met juni/juli van dit jaar zal de Leusder Krant ruim aandacht besteden aan de kunstenaar en het kunstwerk dat aan de beurt is. Het kunstwerk is te bezichtigen in het kantoor van de Leusder Krant, Asschatterweg 19. Vanaf de eerste maandag na het verschij nen van de eerste publicatie in De Leusder Krant kunnen belang stellenden vanaf 14.00 uur in schrijven op het kunstwerk. Die zal voor een vast bedrag van 200,-- verkocht worden. Het kunstobject wordt in een beperkte oplage van 14 stuks ge maakt. Daarna is het object niet meer beschikbaar. Wie vanaf maandag 8 februari vanaf 14.00 uur de bon, die op deze pagina is afgedrukt, ingevuld inlevert op het kantoor van de Leusder Krant, hoort tot de kanddiaten, die liet kunstwerk kunnen kopen. Voor de duidelijkheid: het principe 'Wie het eerst komt, die het eerst maalt' zal bij de verkoop van de 14 exem plaren gehanteerd worden. In de cember kon worden ingeschreven op de glazen schaal van Imy baron. Deze maand is een keramiek voor werp van Wicky Nobels aan de beurt. Ik schrijf in voor het Kunstwerk van de maand februari van de Leusder Krant. Ik ga akkoord met de prijs van 200,— en met de voorwaarden, zoals die in de Leus der Krant van 25 november 1992 en 3 februari 1993 vermeld zijn Naam: Adres: Telefoon:. Wel/geen abonnee: J/N (doorhalen wat niet van toepassing is. Het keramische voorwerp van Wicky Nobels, (foto: Hans V Wicky Nobels is keramiste. Ik vraag haar of ckeze direkt voor de keramiek heeft gekozen. Of ze ogenblikkelijk wist dat klei haar uitdruk- ""kingsmedium zou zijn. Of dat ze via de schil derkunst of anderszins tot de keramiek is gekomen. Ze blijkt een lange weg te hebben afgelegd. Zoals veel vrouwen uit de tijd vóór de tweede emancipatiegolf. Toen het gezin de eishoeksteen van de samenleving was. De 1 o-vrouw kinderen kreeg die haar 'overkwa- t"men' En de opleidingen zeker voor vrouwen niet voor het grijpen lagen. Bij stukjes en alclJeetjes konden op latere leeftijd de talenten ^jBan deze vrouwen worden onderbouwd en neetgebouwd. ;htS Pas in de laatste jaren werkt Wicky als deekeramiste. Toch wist Wicky al heel jong dat rbo» 'iets in het artistieke vlak' wilde gaan iredoen Na de middelbare school ging ze een *e?Bar naar de Akademie Sint Joost in Breda ét was in de jaren 1954-1955. Ze leerde juist i die tijd haar man Frans kennen. Die werd s 'bush pilot' uitgestuurd naar Libié. Hij is n stuk ouder dan zij. Ze vreesde dat ze hem s hij wegging nooit meer terug zou zien danks het feit dat haar ouders haar liever akademie hadden zien afmaken trouwde met Frans en ging met hem naar Libié. In Libië werd hun eerste kind geboren. In ieuw-Guinea het tweede. Na de geboorte in het derde kind in Nederland emigreerde t gezin Nobels naar Canada. Daar werd in vierde kind geboren. Als bush-pilot was "ans vaak vijf, zes maanden weg. Wicky had handen vol aan aan de verzorging en op- eding van de kinderen. ik al had ze de kinderen Wicky bleef zijde- ïgs bezig op artistiek gebied. Bijvoorbeeld let het maken van poppen. Vooral poppen- istpoppen. Op Nieuw-Guinea gaf ze cur- issen in het maken van poppen uit papier jnaché en vilt. In de stijl van die tijd. In 1962 BR'am het gezin naar Holland. In 1963 werd het jongste kind geboren. Frans, die drie keer met zijn helikopter in de Rocky Mountains naar beneden was gevallen, had zó de schrik te pakken, dat hij verkoos in Nederland in xj lienst te gaan als helikoptervlieger. Hij was ?elegerd in Twente, Leeuwarden. Wicky had Bmiddels een huis gevonden in Goes, waar en Frans oorspronkelijk vandaan komen jen jaar kwam Frans daar alleen de week- fds thuis. Wicky runde het huishouden en kinderen. |,.Dan kom je niet veel aan jezelf toe", zegt K. „Wat heel leuk was: in Canada had ik een a- tf andere beauty-course gedaan voor model al |als mannequin fungeren) en daar verdiende o- «de kost mee. Dat deed ik dus in die tijd. Een et aéetje als eigen verdienste. Modeshows lo- 'Sé gen Na tien jaar zijn we verhuisd naar hier. ton een beetje meer bij elkaar te kunnen zijn. et oudste kind zat inmiddels in de puber- it. Vrienden van ons hadden een stel mode- jken. Daar ben ik een jaar of vijftien de mop gaan doen." „Ondertussen, eigenlijk meteen toen ik :r kwam wonen, ben ik bij Wil Stikkers 'echtgekomen. Wil is een fantastisch do- nte Die leert je goed kijken. Goed beseffen larmee je bezig bent Met elkaar zijn we el kritisch en fanatiek bezig geweest met ttiel. Dat is gegroeid van applicatie, en in

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1993 | | pagina 7