Weinig sarcasme in Vals Licht .Leusder Krant. Zestig première op 22ste Filmfestival Rotterdam CULTUUR Nieuwe Nederlandse speelfilm van regisseur Theo van Gogh Theater De Lieve Vrouw Filmtheater De Lieve Vrouw Jeugdtheather De Lieve Vrouw De Flint Sint Aegtenkapel EXPOSITIE i/oensdag 3 februari 1993 Pagina 9 MERSFOORT - Emille Fal- directeur van het Rotter- aius Filmfesrtival, stelde aan e openingsfilm van dit jaar vee eisen: het moest geen te ivaarinoedige film worden en st moest per se een buiten- ndse film zijn. Hierdoor viel nieuwe Nederlandse speel- lm 'Vals Licht' van Theo van Ogh af. En dat is jammer, 'ant zoveel Nederlandse leelfilms zijn er nou ook weer iet. En een beetje promotie linnen ze altijd wel gebrui- en. Vanaf deze weck is de film i ieder geval in diverse Ne- jrlandse bioscopen te zien. Simon Prins (Ellik Bargai)) udeert in Amsterdam Zijn éeste tijd brengt hij echter >or met het begluren van een euwe prostituee aan de over- mt Op een dag trekt hij de DÜte schoenen aan en bezoekt j haar: het enige wat hij voor geld wil is haar naakte li- m bezichtigen Bij het rlaten van haar peeskamer- botst hij tegen twee fors ge- bouwde klanten. Deze twee in dividuen blijken niet voor een liefdesavontuur te komen want ze staan al binnen enkele mo menten weer buiten Simon vertrouwt het zaakje niet en als hij terug gaat treft hij zijn favoriet aan, bloedend als een rund. Deze Lizzie (Amanda Ooms) wil niet zeg gen waarom ze zo is mishan deld Als Simon haar thuis brengt komt hij in een total andere wereld terecht. Lizzie betovert de jonge student en geobserdeerd geeft Simon zich over aan een liefdesrelatie, waarbij Lizzie de meest fan tastische verhaken vertelt en hem meesleept in een web van inr triges. De mannen die Lizzie te gra zen namen blijken afkomstig uit de onderwereld. Een van hem is een oude klant van Liz zie. Hij houdt haar verant woordelijk voor het verdwij nen van een koffer met een in houd ter waarde van vijf ton Ze staat dus bij hem in het krijt en hoereert vooral om haar vrijheid terug te kopen. Simon weet zich geen raad met deze geschiedenis en be sluit het verhaal uit te zoeken. Hiertoe bezoekt hij Lizzie's ex, de porno-fotograaf Wesley (Thorn Hoffman). Het enige wat hij vertelt is dat zijn ex een grote fantast is en dat zij met deugt. Simon weet nu echt niet meer waar de fantasie ophoudt en overgaat in werkelijheid Een ruzie is het gevolg en Liz zie verdwijnt uit zijn leven. kas Kruis (foto Reyn van Koolwijk) Koninklijke Militaire ipel De Konklijke Militaire Ka- Jkan bogen op een rijke his- en een nauwe band met brstenhuis. De kapel werd l|29 opgericht en door Ko- Willem III in 1876 bij Ko- ïjk Besluit voorzien van predikaat 'Koninklijk'. De :1 geeft ace de présence bij ;enheden zoals Prinsjes- in staatsbezoeken Als mi- orkest heeft de KMK bo- ien een belangrijke func- ïn het opluisteren van mili- re plechtigheden, zoals beé- jgigen en herdenkingen blaast de genoemde taken lf de kapel zich ten doel een drage te leveren aan een jee verstandhouding tussen er militair Hiertoe de kapel concerten en kt men grammofoonplaten adio- en televisie-opna- De kapel is gevestigd te avenhage. Daar beschikt behalve over een eigen ;itieruimte, over een om- rijke muziekbibliotheek, n bevinden zich onder unieke arrangementen oud-dirigenten van de laatste decennis is het kale accent steeds meer gd naar de concertzaal en laken van radio- en plaat- men Deze lijn zal zeker gang vinden onder de ïn- rende leiding van de hui directeur, majoor Pierre ijpers. Hij wil zich, samen Ljde leden van de KMK, in ter om de blaasmuziek be- fiheid te geven bij een breed >liek Het is daarom zijn jwens de bestaande be- g verder uit te breiden. KMK geeft jaarlijks con- het Amsterdamse Concertgebouw en in het Ko ninklijk Conservatorium te 's-Gravenhage. Daarnaast kunnen burgers de kapel regel matig beluisteren tijdens de lunchconcerten die in de zo mermaanden op het Haagse Plein worden gegeven. Dat vele amateur-blaasor- kesten de KMK als voorbeeld beschouwen, blijkt uit het feit dat de KMK door vele muziek verenigingen wordt gevraagd om gala-concerten te verzor gen bij speciale gelegenheden, zoals een honderdjarig jubi leum Ook tijdens het Wereld Muziekconcours te Kerkrade heeft de kapel al meerdere malen één van de galaconcer ten voor zijn rekening geno men. Het repertoire van de KMK is overwegend ernstig. De ka pel houdt zich echter tevens bezig met het lichte genre. Vaak treden diverse kapelle den solistisch op de voorgrond, of wordt solisten van buiten het orkest gevraagd de con certen een extra dimensie te geven. De KMK wordt door kenners van de blaasmuziek gezien als één van de beste harmonie-or kesten - zowel nationaal als internationaal De kapel streeft ernaar deze positie be houden en waar mogelijk te versterken De Flint Donderdag 4 februari Aanvang: 20.15 uur Het blauwe huis met 'De Sprietcnkijker Ze waren altijd onderweg om dat ze ergens heen wilden om er daarna weer vandaan te gaan In hun bakfiets reisden ze van Wiewaay naar Strodorp en van Strodorp naar Prikstad. ae Leeuw met 'Wie plukt mij'in de Flint, dinsdag 9 februari, 20.15 uur. (foto Clemens Rikken) van Prikstad naarToele- monde. Waar ze ook maar kwamen, iedereen vond haar altijd raar. Ze bleven dus ook nooit ergens erg lang. 'De sprietenkijker' is een voorstel ling over je aanpassen en ge pest worden, over anders zijn en over een vriendje krijgen en weer in de steek gelaten wor den en dan helemaal alleen je droom verwezenlijken. Het verhaal is gebaseerd op het boek 'het verhaal van Bobbel die in een bakfiets woonde en rijk wilde worden' van Joke van Leeuwen. Jegdthcater De Lieve Vrouw Woensdag 3 februari Aanvang: 14.30 uur Kees van Loencn Alleen voor de wolven de wolven, ze lachen maar waarom lachen ze zo hebben ze dan zo veel pret nee zo prettig is de wereld niet ze huilen de wolven zijn aan het huilen maar waarom huilen ze zo hebben ze dan zo veel verdriet nee zo verdrietig is de wereld met Alleen voor de wolven vertelt het ongelofelijke levensver haal van een wolfskind, een kind dat net als iedereen ver stoppertje speelt Het verhaal laat zien hoe een moeder haar kind moet afstaan en hoe het kind door een man wordt ach tergelaten in het midden van een immens bos Als de wolven naderen, lijkt alles verloren. Jeugdtheater De Lieve Vrouw Zondag 7 februari Aanvang 14.30 uur Bashu Bashu is de naam van een ne genjarige jongen uit het zuiden van Iran. die tijdens een bom bardement zijn ouders verliest en naar het noorderï vlucht. Hij komt terecht bij Naïe, moeder van twee kinderen en echtge note van een werkzoekende man. Naie ontfermt zich over Bashu en krijgt daardoor de hele dorpsgemeenschap over zich heen. Wat moet men met deze donkere jongen die met geen mogelijkheid wit te boe nen valt, die meedeelt in het spaarzame voedsel en een an dere, vreemde taal spreekt7 Bashu is een film waarmee Bahram Beizai niet alleen het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw tegenover de man hul digt, maar ook dat van het in dividu tegenover de collecti viteit Voor het Iraanse regime aanleiding dit subtiele anti- oorlogsjuweeltje te bestoken met ge- en verboden. Zo kreeg Naie-vertolkster Sussan Tasli- mi door Bashu een speelverbod in Iran wegens 'te grote aan trekkelijkheid op het scherm' Filmtheacr De Lieve Vrouw Donderdag 4 februari tot en met 10 februari Aanvang: 20.30 uur Maar na verloop van tijd be gint hij haar toch te missen. Als hij haar in een bordeel vindt blijkt ze bij haar ex te zijn on dergedoken Nog steeds zitten de gangsters haar achterna. Om deze ontvluchten besluit Lizzie samen met Simon naar Frankrijk te vertrekken Aan Simon vraagt ze thuis haar paspoort op te halen. Voor alle zekerheid geeft ze hem een wapen mee. In Lizzie's huis wordt Simon echter opge wacht door de twee gansters. In deze finale vindt de ontkno ping plaats en blijkt welk spelletje Lizzie heeft ge speeld. Erotisch Om met de deur in huis te vallen- zeker het eerste uur van de film is niet erg spannend te noemen. Dit gedeelte van de film is voornamelijk filoso fisch van inslag, veel gebabbel over leugen en waarheid en dergelijke. Wat meer spanning is vooral in het tweede deel te vinden. Dan ontwikkelt het verhaal zich wat vlotter en neemt de bedreiging door de onderwereld een wat promi- mentere plaats in. Wat verder opvalt is dat de film minder vol zit met het sar casme en zwarte humor dat zo kenmerkend is voor Van Gogh. Niet dat dit geheel ontbreekt. Want als Thorn Hoffman klaar is met het fotograferen van een naakt invalide meisje in een rolstoel, kan ze 'oprotten': het meisje loopt vervolgens dood leuk weg (deze scène lijkt trou wens een parodie op de de naaktreportage van het invali de fotomodel Margot van Dam in Playboy) Maar ondanks dergelijke grappen is Van Gogh in deze film duidelijk minder hard. Zo heeft hij in deze verfilming van Joost Zwagerman's gelijkna mige roman de mensen ook wat sympathieker voorgesteld. Is in de roman de hoofdfiguur een hoerenloper, in de film is het een voyeur die met een errekij- ker ieder avond het hoertje Lizzie begluurt Van Gogh heeft hiervoor be wust gekozen. Volgens hem zijn voyeurs intrigerender dan hoerenlopers. Daarom heeft hij de hoofdpersoon neergezet als een onschuldig jongetje dat nog nooit bij de hoeren is ge weest. De onmogelijke relatie tussen de twee tegenpolen die hiervan het gevolg is, vormt het thema van de film. Toch even iets anders anders dan de sfeertekening van de wereld van de prostitutie zoals in Zwagermans roman valt te lezen. Of Van Gogh's keuze nu wel zo slim is valt te betwijfe len Want films over onmoge lijke relaties zijn er te over. En hoewel Van Gogh er best toch nog wel wat ironie en dubbele bodems heeft ingestopt kan ik niet zeggen dat er sprake is van een hele opvallende produktie. Daarvoor is de relatie te lang uitgesponnen om nog interes sant te blijven En wat relaties betreft heeft Van Gogh toch al pech. Want het moet wel heel bitter voor hem zijn dat hoofd rolspeler Ellik Bargai er tij dens de opname met zijn vrouw vandoor is gegaan. Misschien een verhaal voor zijn volgende produktie? AMERSFOORT - Voor de ware filmliefhebber is het filmfesti val in Rotterdam één van de jaarlijkse cineastische hoogte punten. Van 28 januari tot en met 7 februari kan men een keuze maken uit maar liefst zo'n tweehonderd films. On mogelijk om die allemaal te zien. Er moet dus noodge dwongen een selectie worden gemaakt. En men heeft in vergelijking tot voorgaande jaren het aan bod toch al sterk gereduceerd. Want om het Festival te ver beteren heeft men besloten het aanbod overzichtelijker te ma ken en minder films toe te la ten. Hiermee hoopt men de toe gankelijkheid van het pro gramma voor het publiek te vergroten. Hiermee richt men zich op een betere voorlichting zodat het publiek zich beter kan voorbereiden op de diverse programma-onderdelen. En dat zijn er nogal wat. Want wat te denken van Egyp tische en Iraanse komedies Toch geen films die je elke dag tegenkomt. Een ander pro gramma-onderdeel is het the ma 'Grandeur Locale', waarin de invloed die de omgeving op een filmmaker heeft gehad tot uiting komt. Daarnaast biedt het programma overzichten van het werk van de Ameri kaanse regisseur Abel Ferrara en de Oostenrijkse filmmaker Michael Haneke Heel opval lend is verder de 25 uur en 32 minuten durende pro duktie 'Die Zweite Heimat'. Maar de bezoeker kan na tuurlijk ook gewoon een eigen selectie maken op basis van ei gen interesses Keuze genoeg. Komedies, drama's, misdaad films noem maar op, het is er allemaal. Vooral het laatst ge noemde genre is sterk verte genwoordigt. Een voorbeeld uit dit genre is 'Romper Stom per' van regisseur Geoffrey Wright In deze film handelt het om fascistische skinheads die een groep buitenlanders in elkaar slaan. Rechtstreeks aan de realiteit ontleent dus. Maar waar iedereen op hoopt bij het zien van dergelijke TV-beelden gebeurt in deze film de slacht offers nemen (hardhandig) wraak op de skinheads Meer geweld en misdaad is te zien in 'L.627', een uiterst boeiende film van Bertrand Tavernier. De film vertelt het verhaal van een agent die terug keert in actieve dienst bij een anti-drugs afdeling in een Pa- njse buitenwijk. Banaal, schrijnend en hard wordt de wereld van de politie, drugsge bruikers, tipgevers en hoeren in beeld gebracht. Komedies Ook heftig gaat het toe in 'Bad Lieutenant' van Abel Fer- rera. Daarin wordt een non verkracht en bestolen. De in specteur die het moet uitzoe ken deugt zelf echter ook van geen meter. Het is vooral deze film die in de diverse TV-pro gramma's veel aandacht krijgt. Hoofdrolspeler in deze film Harvey Keitel, is tijdens het festival ook nog in een andere misdaadfilm te zien 'Resevoir Dogs'. Een film waarin wel heel veel bloed vloeit. Verder vermeldenswaardig is de vernieuwde versie van Blade Runner'. Met in de hoofdrollen onze eigen Rutger Hauer en Hanson Ford. In de '1992-version' van deze cult film heeft men nogal wat wijzi gingen aan gebracht. Deze ver nieuwde versie voldoet hier door meer aan het idee dat re gisseur Ridley Scott zelf altijd al voor ogen heeft gehad. Een aanrader Natuurlijk valt er ook ge noeg te lachen. De al eerder genoemde Egytische en Iraan se komedies zijn hiervan het bewijs. Want ook voor ons westerlingen, is de humor van deze films prima te verteren. Ook heeft deze wat meer in houd dan de gemiddelde Euro pese of Amerikaanse komedie. Wat serieuzer maar zeker ook heel humoristisch is 'The Wa ter Dancer'. Een film die veel weg heeft van de klassieker 'One flew over the cuckkoo's nest'. Nu draait het alleen om een lichamelijk gehandicapte schrijver in een verpleeghuis. Uit deze film blijkt hoe mach teloos mensen zijn die afhan kelijk zijn van anderen. Er is dus genoeg te zien op het Rotterdamse Filmfestival en voor 'elck wat wils'. Geïnte resseerden die daar de komen de dagen een filmpje willen pakken kunnen voor meer pro gramma-informatie onder meer terecht bij de kassa's van de bioscopen Lumière en Tha lia in Rotterdam Karyagdy Mugam Trio foto Frans Rombout J. Karyagdy Mugam-Trio Het Mugam Trio komt uit Azerbeidjan, een land in de Kaukasus, grenzend aan Tur kije en Iran Mugam-muziek is hofmuziek, een samensmelting van muzikale tradities aan Turkse, Arabische en Perzi sche hoven. Opvallend aan de mugam- muziek is de techniek van de solozanger. Hij zingt voluit met een hoge heldere stem, daarbij zijn melodielijnen ver sierend met een zeer speciaal effect: het snel heen en weer schieten tussen borst- en kop stem. Het effect lijkt in de verte op jodelen, maar dan veel sneller en krachtiger dan wij gewend zijn. De muziek is eenstemmig en kent een uitgebreid aantal systemen van toonsoorten (mugam's) en ritmes. Het trio is genoemd naar Jabbar Karyagdy, een be roemd zanger die omstreeks de eeuwwisseling leefde. Zakhid Guliev: zang ('khanen- de') Mohlet Muslimov: tar Fakhraddin Dadashev. ka- manche Tar en kamancha zijn snaarin strumenten uit de Azerbeid- jaanse traditie. Mohlet Muslimov en Fakh raddin Dadashev spelen al meer dan 15 jaar samen. Ze geven ook les in mugam aan het staatsconservatorium van Azerbeidjan. De laatste drie jaar spelen ze samen met de jonge zanger Zakhid Guliev. In deze bezetting traden ze op op festivals en concerten in Frankrijk, Israël, Turkije, Ne derland, België, Marokko en Duitsland Sint Aegtenkapel Zaterdag 6 februari Aanvang: 20.15 uur Donderdag 4 februari 20.30 uur: Carolina Moud met 'De diva en de draak' Vrijdag 5 februari 20 30 uur Muziektheater Lie ve Jeléna Sergéjevna Zaterdag 6 februari 20.30 uur. Art Pro met 'Kaf ka's kruis' Maandag 1 tot en met woens dag 3 februari 19.30 uur. The Best Intentions Donderdag 4 tot en met w oens dag 10 februari (behalve maandag 8 februari) 20.30 uur Bashu Maandag 8 februari 20.30 uur Matthias Müller programma Woensdag 3 februari 14.30 uur: Het blauwe huis met 'De Sprietenkijker' Zondag 7 februari 14.30 uur Kees van Loenen Alleen voor de wolven Donderdag 4 februari 20.15 uur Koninklijke Militai re Kapel Vrijdag 5 februari 17-22.00 uur: Antiekbeurs Zaterdag 6 februari 11-18 uur Antiekbeurs Reisarrangement naar RO - theather Rotterdam Zondag 7 februari 11-18 uur: Antiekbeurs Dinsdag 9 februari 20 15 uur: Paul de Leeuw met 'Wie plukt mij?' Woensdag 10 februari 20.15 uur Willem Willmink en Muziekgroep Quasimodo met 'Achterlangs' Zaterdag 6 februari 20.15 uur Karyagdy Mugam Trio met 'Hofmuziek' 12 januari tot en met 21 fe bruari Govert Van Bergen schildenj- Willem Willink met Quasimodo (foto: Wim van 't Hoff). "Achterlangs" Wat? Treedt Willem Wilmink zelf op, met een eigen band? Wie kent ze niet, die schitte rende liedteksten als bijv. Hil versum 3 (bestond nog met). Arm Den Haag (de weduwe van Indië), Frekie, Adieu Café, De Oude School enz. Teksten die Willem Wilmink schreef voor o.a. Herman van Veen, Wieteke van Dort, Joost Pnn- den, Jenny Arean, cabaret groep Don Quishocking en voor TV-programma's als Se samstraat. Het Klokhuis en de Mankementenshow. In de voorstelling "Achter langs" treedt de man, die zo veel moois voor anderen schreef, nu zélf voor het voet licht! Met een eigen voorstel ling en met een eigen band, de Enschedese vijfmansformatie Quasimodo! Samen brengen zij Wilminks teksten tegen ge hore in een sfeervol program ma van liedjes, voordrachten, korte vertellingen en veel mu ziek De titel "Achterlangs" is ontleend aan Wilminks gelijk namige gedicht met de begin regel: ,,De meeste tremen rij den achterlangs het leven Dit begin is karakteristiek voor de wijze waarop hij si tuaties beschrijft en voor zo- velen herkenbaar weet te ma ken. "Achterlangs" is Wil minks uitnodiging om met hem en zijn muzikanten in zo'n trein mee te reizen en het alle daagse leven eens van een an dere kant te zien. De Flint Woensdag 10 februari Aanvang: 20.15 uur. Mout met 'De Diva en de Draak' De Diva en de Draak is de eer ste one woman show van Caro lina Mout, kortweg Mout ge naamd. Het programma dat tot stand kwam door de hulp van o.a. George Groot en Kees Prins bestaat vooral uit liedjes, die op een vaak emotionele wijze aan elkaar gepraat wor den. Op radicale wijze wil Mout het probleem uit de we reld hebben dat een vrouw al leen zich niet zou kunnen red den In het sprookje de diva en de draak steekt ze niet alleen de draak met de ridders van weleer maar ook met de ridders van nu. Dat het voor velen een les moge zijn Theater de Lieve Vrouw heeft de hand weten te leggen op deze voorstelling voordat hij in première gaat in De Kleine Kome die in Amsterdam. Theater De Lieve Vrouw Donderdag 4 februari Aanvang 20.30 uur Art Pro Kafka's kruis Gedurende zijn leven heeft Franz Kafka het schrijvers schap als een kruis ervaren dat hij tot zijn dood bleef dragen. Als hij, in het toneelstuk Kaf ka's kruis, weer terugkeert in het land der levenden en tot de ontdekking komt dat de ma nuscripten niet overeenkom stig zijn laatste wil vernietigd zijn, komt dit aan als een slag in het gezicht Het schrijvers schap blijft Kafka achtervol gen tot na zijn dood. Kafka's vader is voorzitter van het tri bunaal waar zijn zoon terecht staat en gedwongen wordt ver klaringen af te leggen omtrent zijn werk. Door zijn zoon te chanteren probeert de vader, die er nogal slecht afkomt in het werk van Kafka, een naamsrehabilitatie te krijgen. Zwaar teleurgesteld zoekt Kafka zijn grafkist weer op. het kwaad is al geschied. Theater De Lieve Vrouw Zaterdag 6 februari Aanvang: 20.30 uur. The Best Intentions In The Best Intentions pakt scriptschrijver Ingmar Berg man de draad op waar hij die in Fanny en Alexander heeft la ten liggen. Deze - door hemzelf geregisseerde - film had Berg mans vroege jeugd tot onder werp; in The Best Intentions verschuift het perspectief naar de complexe en gepassioneerde verhouding van zijn ouders Het verhaal begint in 1909 wanneer Hendrik Bergman, een arme theologiestudent, Anna. verpleegster in oplei ding, ontmoet. Ze trouwen, maar naarmate de jaren vorde ren, schrompelen hun idealen steeds verder ineen en dreigt hun huwelijk een slagveld te worden. Filmtheater De Lieve Vrouw Woensdag 3 februari Aanvang 19.30 uur Govert van Bergen Schilderij en 'Als een vogel wegvliegt uit een boom geeft hij een deel van zijn schaduw cadeau. Om dat deel gaat het mij.' Govert van Ber gen weet van te voren nooit hoe een werk eruit zal gaan zien. Schilderen is voor hem een avontuur, een zoektocht naar het ongrijpbare Toch heeft het resultaat niets 'zweverigs'. Van Bergens schilderijen hebben de klassieke rust en allure van Ro meinse wandschilderingen. De vormen zijn dikwijls herken baar, maar ze worden vrij ge bruikt als compositie-elemen ten De kleuren zijn warm en levendig 12 januari tot en met 21 fe bruari

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1993 | | pagina 9