gevoel hebben dat het een geheel is' Je moet het -Leusder Krant Inschrijfbon voor Kunstwerk van de maand Wicky Nobels over haar kunstwerk voor De Leusder Krant glna Woensdag 10 februari 1993 Pagina 7 var dat z Belac ezoe: LEUSDEN - Op de vloer in haar atelier ligt op de geel geglazuur- ihimr— - - - - - f th ere c de hardgebakken tegeltjes een Berberkleed. Er is op dat kleed geleefd. Je kunt er de jaren aan af zien. Maar in het naturelweef sel komen de geometrische motieven in de kleuren rood en bruin nog altijd stralend over. Aan haakjes hangen in het rond geweven *"ie tassen uit Mexico, Griekenland. Op planken dozen met opschrif- ten als 'proeven blauwe bollen', 'proeven met as in pigment'. In de m hal staan op een gebladderd bankje anno 1830 een aantal van die blauwe bollen. Boven het bankje een structuur-tekening in blau- te loL wen en gelen. Met handschoenen aan heeft Wicky Nobels de j pigmenten er met de handen ingewreven. Met een plamuurmes is ë"e er in gekrast, is. Dc, tje h J, In het atelier her en der ge- te vrl vlochten manden met gedroog de tirj de vruchten van over de hele 'ittec gereld. Uit Sulawezi een lang- [t ditwerpige oude mand waarin tingi, ooit gevechtshanen werden 1 tijd vervoerd Uit Zuid-Afnka Ind nestjes van wevervogels Aan raavj één der wanden een affiche met t gezÊ, Japans letterschrift Op sta len peltjes steentjes met letters om ngen glazuurproeven te doen en fo- zak<$ to's te nemen. Kopietjes daar van zijn met punaises aan planken vastgeprikt Vanuit het atelier kijken we i winterse tuin in Met veel apelingen van elementen an torens. Wicky is gek op irens. Sommige keramische egen onderdelen legt ze los in de azel- tuin. In de zomer klimt en i ke- kruipt daar van alles doorheen, neter Ook allerlei proefstroken wor- s. In den op die manier aangewend, in de aatje I g^' I t en dees. I lane netei taagi :haal •popi lane in de op- eens >eke- vasl Bruin We drinken een kopje koffie in de huiskamer. Veel bruin aar den potten, schalen en cylin ders. Op een ronde tafel een donker aarden bak met rose tulpen. Van Hanna Mobach in een der vensterbanken een lichtgetint aarden dijkfrag- ment met huisjes. Van Stella Janssen een masker in blauw groen craquelé. Aan de muren werkschetsen. Ergens drie grote potten, aan de buiten kant met kleislib aangesmeerd. Met een heel donkere huid als van gebruikte teerpotten. Wicky maakt graag vogel tjes Ze laat me een duif zien. Die bij haar is geland Zielig in elkaar gedoken. Dodelijk ver moeid van een lange vlieg tocht. In een vensterbank de glazen schaal van Imy Baron. In prachtige pure aardkleuren strengen mangistan uit Indo nesië. Grillig gegroeide tak kenbossen, groei-aanzetsels van kokosnoten In haar atelier is Wicky bezig het portret van haar vader te boetseren Ze houdt het lekker rullig grof. Om haar vaders mond speelt het lachje dat hij vaak tijdens gesprekken toont. Wicky is er erg mee verweven. Haar vader is ziek. Ze gaat vaak naar hem toe. In Zeeland Ze wil de kop in brons laten gieten. Ze wil haar vader het afgiet sel graag laten zien. Zijn me ning horen. Zélf vindt ze dat hij het sprekend is Het bronzen beeld is bestemd voor de hal van de fabriek van haar broers Wanneer ze aan het boetseren is voelt ze de emotie onder haar vingers Het geestige lachje in het vertrouwde gezicht van haar vader doet haar tijdens het werken zelf lachen. Die lach ontstaat onder haar han den, en ze ervaart hem aan den lijve. Tegelijkertijd is ze bezig met het objekt voor de Leusder Krant Tegelijkertijd is uiter aard niet goed geformuleerd Het moet zijn: in dezelfde pe riode. Want iemand concen treert zich op ieder item dat hij onder handen heeft afzonder lijk. Moet eerst even het een van zich afschudden om zich in de' sfeer en problematiek van het andere te kunnen verdie pen Wicky klimt op een trapje Haalt van een plank twee schaalvormen. Ze heeft een se rie bruine schalen gemaakt die de huid hebben van de schalen die ze me toont. Van binnen hebben ze het zwart reflekte- rende. Doordenkende op deze serie besloot ze 'in het plat' te gaan werken. Daarna steeds smaller en hoger waardoor ook een serie ontstaat Van breed en plat naar cylinderachtig omhoogrijzend. Ze laat me een schaal zien die tijdens het werkproces ont stond. Die erg mooi van ver houding en huid is. Maar haar elektrische oven kan dit for maat niet aan. Dus moest ze naar een slagje kleiner toewer ken. Al experimenterend kan ze moeilijk met tussenpozen tegen iemand met een grotere oven zeggen: „Stook nu eens even die oven voor me." Ook het stoken moet ze zelf in de hand hebben. Op ieder moment kunnen uitvoeren wanneer ze dat nodig heeft. In december vorig jaar begon de Leusder Krant in samenwerking met een select aantal professionele kunstenaars uit Leusden een uniek project met als doel kunst bij een breed Leusdense publiek te brengen. Iedere deelnemende kunstenaar zal speciaal voor deze actie een kunstwerk ontwerpen. Tot en met juni/juli van dit jaar zal de Leusder Krant ruim aandacht besteden aan de kunstenaar en het kunstwerk dat aan de beurt is. Het kunstwerk is te bezichtigen in het kantoor van de Leusder Krant, Asschatterweg 19. Vanaf de eerste maandag na het verschij nen van de eerste publicatie in De Leusder Krant kunnen belang stellenden vanaf 14.00 uur in schrijven op het kunstwerk. Die zal voor een vast bedrag van 200,-- verkocht worden. Het kunstobject wordt in een beperkte oplage van 14 stuks ge maakt. Daarna is het object niet meer beschikbaar. Wie vanaf maandag 8 februari vanaf 14.00 uur de bon, die op deze pagina is afgedrukt, ingevuld inlevert op het kantoor van de Leusder Krant, hoort tot de kanddiaten, die het kunstwerk kunnen kopen. Voor de duidelijkheid: het principe 'Wie het eerst komt, die het eerst maalt' zal bij de verkoop van de 14 exem plaren gehanteerd worden. In de cember kon worden ingeschreven op de glazen schaal van Imy baron. Deze maand is een keramiek voor werp van Wicky Nobels aan de beurt. Ik schrijf in voor het Kunstwerk van de maand februari van de Leusder Krant. Ik ga akkoord met de prijs van 200,— en met de voorwaarden, zoals die in de Leus der Krant van 25 november 1992 en 3 februari 1993 vermeld zijn. Naam: Adres: Telefoon Wel/geen abonnee: J/N (doorhalen wat met van toepassing is. ken sthert n got ikzq e gas ?n hé n kop wordt 1 enor >k vu :art it it pn Eni elkj deres ookn zijnd andt jaar, n me egeve 1 ande (foto: Hans Verhorst). Het atelier van Wicky Nobels (foto Hans Verhorst). Model ,,Ik zocht naar een verhouding die een slagje kleiner toch nog hetzelfde effekt heeft. Het ob jekt vraagt om eerlijkheid Je moet het gevoel hebben dat het een geheel is Dat het all round is. Mijn objekten zien er strak uit. Maar om tot die strakheid te komen moet ik eerst beteke nis aan de inhoud hebben gege ven. Ik ga zo maar niet mooie vormen zitten maken.' Ze was niet tevreden over de onderzijde. Te amorf van huid en kleur. Een volgende ver kleinde versie werkte niet Ze had de verhoudingen precies eender genomen. Maar het ding werd een 'asbak' Het was gewoon te klein, en de kleur was saai. Ze begon het objekt met van alles in te smeren Ze probeerde allerlei vormwijzi- gingen uit. Eindelijk bereikte ze wat ze wilde Kwam ze 's morgens beneden was haar oven op hol geslagen. Was niet afgeslagen Ze laat mé een treurig ingezakte en door pla ten heengezakte 'kompositie' zien die ze lachend 'Shettland Islands' noemt. Op een bepaald moment paste ze koperglazuur toe dat ze in kersttijd gebruikt had voor het maken van sieraden. Dat werd na het bakken blau wig, terwijl ze het stralend blank bedoeld had Tenslotte ging ze met terra sigilata werken. En dat was het. Er zien waarin het objekt ge vormd wordt. Een mal voor de onderkant van de schaal met een piepklein hollinkje erin. Een mal voor de bovenkant met een bredere uitholling erin. Dunner kan ze de huid van deze uitholling niet ma ken. Dan zou de onderzijde van deze uitholling de bovenzijde van de kleine uitholling van de onderkant van de schaal raken Zo nu en dan gunt ze zich tussendoor tijd om een beetje te spelen Dan maakt ze siera den Ze kan ze niet laten zien De sieraden bevinden zich in de Amersfoortse galerie die zondag 7 februari werd ge opend. Alle Leusdense kunste naars mochten daar wat werk brengen. In de komende weken treft u Wicky Nobels' keramisch ob jekt op de balie van de Leusder Krant U kunt er op inschrij ven De voorwaarden daartoe treft u elders op deze pagina. Anco Mali ontstond een heel mooie bruine leerachtige kleur Ze slaakte een zucht van verlichting Met barokkerige elementen door de goudkleurige kegels werd het door zijn hoofdvorm een mo derne schaal Objekt Zelf spreekt Wicky liever van een objekt dan van een schaal. Maar ik verdedig mijn neiging om het ding in een hoek te zet ten en er een paar knal-oranje sinaasappels in te leggen. Meer als een Japanse sfeerzetting. Als een dekoratie. Je kunt er van alles op leggen, als je de vorm en de kleur daarvan maar goed afweegt „Niet met het idee: nou presenteer ik mijn koekjes op de schaal van Wic ky." Het is geen gebruiksvoor werp Het is echt een objekt Wel met een schaalachtige trend, zou je kunnen zeggen Wicky verzet de kegels. Schuift de schaal verder weg Laat zien dat het inderdaad sen objekt is. Waarmee de eige naar kan 'spelen' Met elke an dere schikking ontstaan nieu we vormen „Dat is zo leuk zegt ze „Door de schaduw van die kegelhoed krijg je het ge voel dat er in de uitholling een 'plasje' ligt. Die weerschijn is heel frappant." Het objekt is gestookt op 1060 C In één keer Met de terra sigilata erop. Als Wicky eerst biscuit stookte en daarna nog een keer stookte met het glazuur erop barstte de schaal. Ze is nu bezig om in één keer wat langzamer te stoken. Met het dubbele van de stooktijd wordt de huid in één keer heel mooi leerachtig, en het voor werp barst niet Van een plank met emmer tjes, potjes, flesjes en rollen pakt ze een flesje met terra si gilata op waterglas. Heel dun spul Dat ze flink door elkaar moet schudden. Na drie keer smeren gaat de huid schitte rend glanzen Ze toont de ex emplaren voor de Leusder Krant die ze geslaagd acht. „Het objekt is vreselijk een voudig van vorm. Maar hoe eenvoudiger hoe moeilijker de weg is om af te leggen. Hoe meer je je terughoudt hoe moeilijker het is om dat te be reiken wat je voor ogen staat Om het objekt zo puur moge lijk te houden Mallen Wicky laat de beide mallen Het is geen gebruiksvoorwerp, maar een object. Wicky Nobels: lgt: letnl y i dat >or ]C Ir. re pr op: I sik ft ast iet ifr 'r' ibezo eblo-; tiiss; igen

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1993 | | pagina 7