„De verantwoording is best groot Met een eiken kabinet kan je niet gaan donderjagen" Leusder Krant Mark van der Marei maakt en restaureert meubelen Bouwdoos Mond-op-mond reclame Woensdag 31 maart 1993 Pagina 9 LEUSDEN - De gemeente Leusden, in oppervlakte één van de grootste van de provincie Utrecht, is in de afgelopen twintig jaar explosief gegroeid. Het aantal inwoners is met enkele tienduizenden gestegen, waarbij de concentratie heeft plaats gehad in het centrum van het voormalige, charmante agrarische dorp Hamersveld. Maar de dagen van historische herinneringen en nostalgie liggen (helaas) achter ons. De realiteit van alledag is daar. Bedrijven kwamen, bedrijven gingen. Oude, sterk op de agrarische wereld gerichte bedrijven maakten plaats voor moderne industrieën. Het ondernemersklimaat blijkt gunstig in het snel gegroeide Leusden. De centrale ligging blijkt in veel gevallen een belangrijke rol te hebben gespeeld bij de keuze van de plaats van vestiging. Het bedrij venbestand binnen de gemeente wordt overkoepeld door de Bedrijvcnkring, waarbij enkele tientallen bedrijven zijn aangesloten. Circa de helft daarvan is werkzaam in de sector van de commerciële dienstverlening. Daartoe behoren onder meer de banken, de advocaten-, notaris- en makelaarskantoren, de accountants, adviseurs, de administrateurs en restaurateurs. In de Leusder Krant wordt regelmatig aandacht besteed aan één van de Leusdense bedrijven. De lezer wordt meegenomen binnen de muren, om te zien wat zich achter die soms sobere, soms uitbundige facades afspeelt. De werkplaats aan de Klokhoek 16a ligt verscholen en is klein. Hij staat barstensvol meubelen, werkbanken, dikke houten plan ken. Houtkrullen, houten schaven, veel heel veel houtklemmen, beitels Wemig metalen gereedschap, al ontbreekt de zaag- noch de boormachine. Hier heerst de sfeer van het oude ambacht De meubelmaker is onver wacht jong Mark van der Marei is 26 jaar en heeft niets van het standaard geitewollen- sokken type, voorzien van grijze baard en hang naar nostalgie. Hij koos dit ambacht om het hout onder zijn handen te zien groeien tot een 'eerlijk' meubel. Mark van der Marei heeft een voorkeur om van niets iets te maken. Een antieke kast waarvan de achterkant gescheurd is, laden die hun bodem missen, handgrepen die ver dwenen zijn en glans die verbleekt is. Van der Marei kan ervoor zorgen dat het weer in oude luister hersteld wordt Op dezelfde manier als de meubelmaker minstens honderd jaar geleden deed bij dezelfde kast. Maar ook voor een moderne kast, een bureau of een tafel draait Van der Marei zijn hand ook niet om. Het liefst maak ik iets zelf. Beginnen met het bouwen van het geraamte, daarna de bekleding en tenslotte de afwerking. Dat is mooi", zegt hij Echt een timmerman vanaf zijn geboorte was hij niet Van der Marei: „Ik was denk ik een jaar of negen of tien toen ik mijn vader mocht helpen bij het aftimmeren van de sau na. Dat vond ik leuk maar of dat nou de reden is om dit te gaan doen, dat weet ik met Ik ben wel altijd handig geweest. Zodra ik de meu belmakersvakschool in Amsterdam bezocht, na de MAVO, wist ik het. Daar wilde ik heen en dat wilde ik worden Wat hem nou precies zo trok aan die school is moeilijk onder woorden te brengen. „Een school in Amsterdam, zo'n oud gebouw met grote gangen waar de helft van de lessen uit meubelmaken bestond. Het had iets, een be paalde sfeer, het was meer dan zomaar een opleiding Daar werd een vak geleerd." Na geslaagd te zijn trok hij de wereld in. Hij werkte in Londen en Rome en kon een maal terug in Nederland in Amersfoort be ginnen „In Londen wordt veel gerestaureerd en op de oude manier, met houtverbindingen, gemaakt Daar werk je in een bedrijf vaak gespecialiseerd De één doet het binnenwerk, de ander staat iedere dag te politoeren. In Italië doe je wel alles zelf maar besteden ze niet zoveel aandacht aan het geraamte De buitenkant is mooi maar binnenin zit zacht hout vastgespijkerd met zwarte nagels. Bij het restaureren van zo'n meubel behoor je dezelfde soort hout en spijkers te gebruiken. Alleen een expert mag kunnen zien wat er aan de hand geweest is De meubelmakerij in Amersfoort was in de begintijd nog een soort Malle-Pietjeswinkel Daar werd van alles opgeknapt. Stoelen uit grootmoederstijd en ander half antiek spul. Ik leerde er vindigrijk te zijn. Daar heb ik nu veel plezier van Hier werk je tenslotte an ders dan in een meubelfabriek waar je iedere dag hetzelfde moet doen Hier sta je er alleen voor. Hier moet je de problemen zelf zien op te lossen en van vier lijnen die iemand op papier zette iets weten te maken. Mensen komen naar mij toe omdat ze in de winkels iets niet kunnen vinden of omdat ze een kast of bureau precies passend op een plek willen Ze hebben een vaag idee hoe het zou moeten worden maar laten de uitvoering aan mij over. Dat is spannend." „Het mooiste wat ik ooit gedaan heb. is een Biedemeierkast, die als een bouwdoos bin nen kwam. De achterkant was uit zijn voe gen Daarmee ontbrak de ruggegraat van het meubel Op zoiets ben ik echt verkikkerd. Ik moest alles doen, van constructie tot snij werk. Hij is weer prachtig." Het fraai gelukte resultaat is te zien in zijn folder Van der Marei: „Het restaureren is vor mij het belangrijkste Daarmee heb ik de meeste ervaring. In het buitenland heb ik aan hele mooie, dure dingen gewerkt. Wanneer je daarna in Nederland voor jezelf begint, krijg je te maken met een ander niveau meubels Ik restaureer nu veel dingen met persoonlijke waarde voor de eigenaars. De variatie is groot. Van nieuw bureau als stijlmeubel, via mooie kast van grootmoeder, tot de inte rieurbetimmering van een boot naar het res taureren van een Empiremeubel. En iedere, stijl stelt eigen eisen." „Tijdens mijn verblijf in Engeland en Italië heb ik de meeste stijlen van binnen en buiten onder handen gehad en leren kennen. Maar bij ieder meubel blijft het anders. De verant woording is groot Met een eiken kabinet mag je niet donderjagen." Bij zijn respect voor antiek en het oude ambacht lijkt zijn leeftijd soms een nadeel te zijn „Ik moet vaak praten als brugman om mensen ervan te overtuigen dat het goed kan op de oude manier Het verschil tussen op knappen en terugbrengen in oude stijl. Men sen verwachten deze instelling vaak alleen bij mannen van boven de vijf en veertig, voorzien van een volle grijze baard en een tuinbroek." Sinds hij twee jaar geleden aan de Klok hoek begon, op 1 december 1991. druppelen de opdrachten in toenemend aantal binnen Zijn naam gaat rond bij mensen die zijn werk eenmaal gezien hebben. Tevreden klanten vertellen hun ervaringen met Van der Marei aan hun antiquair. Deze op zijn beurt heeft daarmee een adres om de volgende klant met een probleem naar door te verwijzen. Af en toe vindt Van der Marei iets tussen oude spullen. „Zoals het geraamte van een prach tige stoel. Hij stond in een kelder, onder volle vuilniszakken en tussen troep. Die wilde ik hebben Sommige dingen, daar ga je voor Niet dat ik echt op zoek ga. Ik laat het op me afkomen." De oude stoel opknappen kost tijd en mate riaal uit eigen voorraad. „Ik heb een paar dingen staan waar ik dolgraag aan zou willen beginnen. Die stoel en een Willem 3 cylinder- bureau zonder interieur. Niet om te verkopen maar voor mezelf, voor het mooie werk „Een meubelmaker is per definitie niet commercieel Daarom werk ik ook met voor veilinghuizen. Ik weiger om vlug om te zet ten, snel iets voor het oog te maken om daar na hetzelfde meubel weer onder handen te krijgen om het goed te doen Daar heb ik geen zin in. Zoiets gaat ten koste van jezelf De meeste klanten bellen hem op met een omschrijving van het meubel en vaak een vaag vermoeden wat er aan zou moeten ge beuren. „Door de telefoon schat ik in wat er staat en of het zinvol is te gaan kijken Bij kleine meubels raad ik de mensen aan om naar Leusden te komen. Soms willen ze eerst hier in de werkplaats rondkijken om te zien hoe ik werk. Wanneer het meubel eenmaal hier is, blijkt er vaak veel meer aan de hand te zijn dan je op het eerste gezicht zou zegggen. Een deurtje zit scheef, de la klemt, er zit een barst in het hout, een paneel is kapot, het lijstwerk is weg, snijwerk is afgebroken en of het fineer laat los. Of ik tot restaureren be sluit hangt af van de waarde van het meu bel Want hij blijft eigenwijs. Van der Ma- rel: „Ik doe liever een paar stappen terug op financieel niveau, dan dat ik inlever op het plezier in mijn werk. Ik wil mijn eigen weg zoeken met behulp van de oude ambachtelij ke technieken Het valt niet mee om daar een boterham in te verdienen Je moet het van hard werken, vakmanschap en mond-op- mond reclame hebben. Concurrentie speelt nauwelijks in dit vak. Je moet maken voor wat je waard bent Langzaam maar zeker groeit hij uit zijn Leusdense werkplaats. Hij zou wel iets gro- ters willen: „Een atelier vergelijkbaar met werkplaatsen zoals die 120 jaar geleden be stonden. Dezelfde sfeer, hetzelfde licht Met een kleine showroom voor een paar mooie dingen. Niet zozeer om te verkopen, meer om te laten zien wat mogelijk is voor en na res tauratie", droomt hij Om direct daarna te verzuchten dat hij een hoop wil en daar hard voor zal moeten werken. „Ik zit in een roei boot met veel riemen Steeds opnieuw moet •ik kiezen welke ik moet gebruiken om boven water te blijven en vooruit te komen Marianne de Valck

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1993 | | pagina 9