„Je kunt met email een heel leven bezig zijn" Leusder Krant. Eindexamen Ontwerpen Arbeidsintensief Dekkende kleuren Nan Schepers maakt kunstwerk van de maand Inschrijfbon De Leusdense kunstenares Nan Schepers gaat het kunstobject voor de maand april maken. Het betreft een geëmailleerd voor werp Dat als sieraad, totaal of in vier onder delen of combinaties daarvan, kan worden gedragen Of als object, liggend in een spe ciaal daarvoor bestemd doosje, bijvoorbeeld in een vitrine kan worden toegepast Twintig jaar geleden kwam Nan Schepers in Leusden wonen. Vanuit Leusden bezocht ze de avondacademie in Utrecht Nu de Ho geschool voor de Kunsten. Ze koos er voor de afdeling Monumentale Vormgeving Omdat deze afdeling een breed scala aan disciplines bevatte. Een jaar volgde ze beeldhouwen, een jaar modeltekenen. Bepaalde vakken liepen in latere jaren nog door. In het derde jaar moest ze een keuze maken. Moest ze beslissen wat haar het beste lag. Eén van haar docenten, Louis Dusée, die vormleer gaf, deed dat zó boeiend dat Nan daar in het bijzonder door gegrepen werd. Hij beoefende bovendien het emailleren, en >af daar ook les in. Door hem ontstond Nans interesse voor emailleren. Dusée doceerde en instrueerde op een voor haar zeer aanspre kende manier. Nan geeft toe dat keuzes ge- ivoon persoonsgebonden kunnen zijn. Ze kon d met Dusée opschieten. Ze had echt iets ian hem als docent (wat een student nu een- naai helaas niet bij iedere docent vindt!). ,ouis Dusée inspireerde haar. Bracht haar de ïefde voor het emailleren bij Door haar sympathie voor Dusée's vak en manier van lesgeven, en door de produkten die ze van ouderejaars vooral op de eindexa- mententoonstelling onder ogen kreeg, raakte :e intens geboeid door het vak Ze beaamt dat iet belangrijk is dat de mens in zijn leven emand tegenkomt die hem op een bepaald poor zet. In het volgend jaar besloot ze te :ien of haar affiniteit zich zou omzetten in iet willen doorgaan in dit vak. iVat boeide haar zo geweldig in het emaille- ingsprocéde? „Licht en kleur. Daar ging het om. Wat het icht betreft: eigenlijk het weerkaatsen van iet licht Email pakt het licht, en kaatst het erug. Dat geeft een heel eigen extra dimen- ae Ook de strakke vormgeving, die je kunt jebruiken, sprak me aan Het voorbewerken n koper is een stukje ambacht, dat mij heel rg aan stond. Het werken met zo'n plaat toper vond ik meteen prettig. Ik zaag Doe ille voorbereidingen zelf. Niets is voorge- itansd of zo." „Er zijn nóg enkele prettige aspecten aan imail verbonden. Duurzaamheid bijvoor- leeld Je kunt email ook buiten gebruiken. Wat een aantrekkelijk element is voor toe- Jassing in monumentale vormgeving De jrotere stukken kun je dan natuurlijk niet neer zelf maken in je kleine oventje. Maar je tunt bijvoorbeeld ook stukken in het water eggen. Ze blijven de mooie kleur behouden." Nan Schepers deed eindexamen Monu mentale Vormgeving. De noemer dus waar- inder de toegepaste kunst op de academie erd aangereikt en beoefend. Er werd ge- erkt met ruimte, architectuur, het vertalen ran opdrachten, het aanpassen van het werk ian de opdracht. Het uiteindelijk produkt :ou iets kunnen zijn in email, plastic of een indere stof Eén van de materialen waarmee fan werkt, ook als ze voorzichzelf bezig is, terd zodoende het email. Ze studeerde ook in Textiele Vormgeving f Ze had les van Liesbeth van den Akker ■laakte objecten in plastic. Het emailleren en Ie textiele vormgeving kwamen op een gege- en moment voor haar dicht bij elkaar te 'ggen. Ze zegt dat je de textiel heel ruim Roet zien Ze is in het vak afgestudeerd op en grote fotoserie waarvoor ze met zand en eren werkte Het zand en de sporen in het and kun je terugvoeren naar email, waar je 'P een koperplaat emailpoeder strooit. „Je zou kunnen zeggen dat het emailpoe- ler in principe gelijk is aan het zand Hoewel 'et in samenstelling natuurlijk verschillend s. Maar in beide materialen kun je tekenen 'oen ik met het eindexamen begon zat ik met Ie vraag dat ik met twee verschillende disci plines van doen had. Op zeker ogenlik kwa len die toch bij elkaar terecht Het één liep n het ander dóór Ik zag ook wat in de tegenstelling hard- echt. Het email met metaal en glas dat uit gesproken hard is. Het textiel dat zacht is. Voor mij zat daar een soort evenwicht in Uitersten die elkaar raken. In die tijd zag ik dat heel duidelijk." Momenteel doet Nan Schepers niets meer in textiel. Ze heeft de definitieve keuze ge daan voor het ontwerpen en werken in email Dat houdt in dat ze ook schildert, aquarellen en pastels maakt. Waarin ze haar thema's en ideeën voor het emailwerk uitwerkt. Als ze met het koper en het email aan de gang gaat vereist het procédé dat ze op dat moment precies weet hoe het werk eruit zal gaan zien Ze zegt dat ze die of die handeling niet kan doen, vóórdat ze weet wat haar volgende stap is. Met schilderen kun je je laten meevoeren door je gevoelens, de esthetiek. Of je kunt jezelf erin verliezen. Met email kun je jezelf niet verliezen. Je moet exact weten wat je doet. „Als je weet wat je gaat maken ga je dat in de techniek vertalen. Een schilderij blijft vlak. Daar kun je normaliter niet in snijden Met email kun je bepaalde delen openmaken. Je kunt bij een wand-email gebruik maken van de muurvoeg die erachter zit. Je kunt een bepaalde schaduwval benutten als je het stuk iets meer naar vorenhaalt. Er zijn veel moge lijkheden eigenlijk. Hoewel je in feite door de emailleer-techniek beperkt bent, heeft je werk in de uiteindelijke uitwerking door be paalde technieken, die je niet in de boekjes vindt maar zélf uitvindt - het is echt een doe-vak - veel mogelijkheden Dan ga je daar in dóór. Elke keer komen er ook elementen terug. In nieuw werk zie je ineens dat je teruggrijpt op een werkwijze, die je al een keer toepaste, een jaar of vijf geleden, en die je dan op een andere manier verwerkt Is het niet moeilijk om, door de (techni sche) voorbereidingen heen, het uiteindelijk resultaat in het oog te houden? Geduld te oefenen tot het zo ver is? Nan Schepers zegt dat emailleren een zeer arbeidsintensief werk is. Vaak ook is een bepaald resultaat niet gerelateerd aan de duur dat ze met een werk bezig is Het hoeft niet zo te zijn: ik ben er zó lang mee bezig geweest, dus dat is goed. Nee, zegt ze, al ben je er drie maanden of een half jaar mee bezig geweest, dan denk je soms: het kan tóch nog beter. Eén van de materialen waarmee Nan Sche pers op dit moment ook bezig is is glas. Email is in principe gebrand glas. De laatste tijd is ze zeer geïnteresseerd in gekleurd glas Na tuurlijk ook naar aanleiding van de grote Copiertentoonstelling Resten glas, die een glazenier overhoudt, haalt ze bij hem op. De stukken glas brandt ze tijdens het emaille- ringsproces méé. Ze verwerkt stukken glas in haar monumentale composities Ze maakt ook sieraden met glas „Het is af en toe heel leuk als je geboeid wordt door een ander materiaal. Zo was dat bij mij met glas. Je gaat er wat meer over lezen. Je komt wat tegen op een rommel markt Je denkt: zou dat een Meijdam zijn? Dat hoop je dan maar' Ik heb het gevoel dat ik er steeds meer van kan herkennen. Het transparante van glas trekt mij enorm aan. Iemand die ik in het glas heel erg bewonder is Boris Sibek." In haar werk gebruikt Nan Schepers voor al dekkende kleuren In één tableau verwerkt ze diverse technieken Ze schildert met het email, strooit, krast, past de oude Chinese cloisonné-techniek toe Het email wordt daarbij aangebracht binnen vakjes van ge soldeerde draadjes. Ze heeft een eigen tech niek ontwikkeld die ze 'cloisonné verkeerd' noemt. Ze werkt op filigrain-achtige manier, geheel open, met metaaldraadjes In haar Venetië-serie heeft ze in die open techniek veel kleine objecten gemaakt. Van grote tweedimensionale tableau's stapte ze in het driedimensionale. Als experiment wat kan ik meer dan werken in het platte vlak? Ze ging de koperplaat buigen Als ze met filigram werkte was het nodig dat be paalde stukken los van de wand kwamen Die gaven dan een mooie schaduwwerking. Ver Pagina 13 Voor sieraden kiest Nan Schepers vrijwel altijd primaire kleuren. Die vindt ze het mooiste uit komen Zo maakte ze voor Japan een kleurige serie met de zon als thema. Ze was met het filigram bezig, bracht stukjes koper op, die ze kleurde Ging in een volgend stadium aan de draden glazen kralen rijgen. In Parijs en op markten elders kocht ze oude glazen kralen. De sieraden brengt ze in pri maire vormen Primaire vormen spreken haar aan Omdat ze bij sieraden denkt aan draagbaarheid, combinatie-toepassingen Haar sieraden gaan naar Japan, Barcelona, Duitsland, Frankrijk. Ieder jaar in de zomer organiseert Kunst hal Almelo een expositie Porselein, kera miek, glas zijn al aan de beurt geweest. Dit jaar, van 10 juli tot 26 september, komt het email aan de beurt. Voornamelijk van Ne derlandse emailleurs. Aangevuld met email uit Belgie. Israël, Griekenland, Engeland en Duitsland. Nan vindt het een goede impuls om het email wat meer bekendheid te geven bij het Nederlandse publiek Email als kunstvorm dateert al uit de Bronstijd Werd toen met hars aangebracht. Via de Grieken, die het over bladgoud aan brachten, en Byzantium waar het als cloison- né werd verwerkt, kwam het na 1600 in West-Europa op gang Als champlevé, waar bij diepten in koper of brons met glaspoeder werden opgevuld en gebrand. Cloisonné en champlevé werden in de Chi nese oudheid reeds gehanteerd. Met hoogte punten in de Ming-periode. In de 12de en 13de eeuw werd het email in Europa toegepast in de Rijn- en de Maas streek. In Limoges werkte meester Limosin. voornamelijk op de manier van handbeschil- dering van platte of gebogen metalen Musée Cluny aan de Boulevard Saint Germain in Parijs heeft daar fraaie voorbeelden van in zijn collectie. Kwarts, veldspaat, borax, soda, pijpaarde, potas. salpeter en oxyden worden in een dun ne pasta aangebracht en tot een glazuur ge brand rond 800 graden Celsius gloeihitte Uit een tekort aan edelstenen of halfedelstenen zou de techniek zich ontwikkeld hebben Het email nam de plaats in van het malachiet, de turkoois, het lapislazuli. De Art Nouveau of Jugendstil, met zijn grote belangstelling voor vlak en lijn, was een uitgelezen stijl om in email om te zetten De emailleur bewoog zich toen voornamelijk op het vlak van de toege paste kunst In de 20ste eeuw proberen kun stenaars het email als autonoom uitdruk kingsmiddel te gebruiken. Waarbij het ook mogelijk is geworden om ontwerpen van zeer groot formaat, met behulp van fabnekso- vens, te realiseren. Dergelijke formaten vin den hun toepassing m de architectuur Het kunstwerk van de maand wordt, zoals gezegd, een email object, bestaande uit vier elementen. Je kunt ze afzonderlijk, of in com binatie, als broche dragen Je kunt ze als alternatief ook in het doosje laten. Als sier- objekt Nan heeft series paletten als sieraad gemaakt. Het idee van de legpuzzelstukjes is daarop gevolgd. Daarmee wijkt ze af van de moderne rechte vormen Vanuit het verha lende van de paletvorm kreeg ze het idee van de puzzelstukjes. Vormen die ze heel goed kon combineren met haar primaire kleuren Die puzzelstukjes dragen gevoel voor hu mor in zich. Als je alleen het 'frame' draagt is de stof van de trui of jurk het 'broche'. Heel geestig is ook om het frame aan de ene kant, het bijpassende broche-puzzelstukje aan de andere kant van trui of jurk te dragen Ook is het aardig om frame en puzzelstukje in el kaar te dragen. Zo zijn veel combinaties mo gelijk Iedereen kan zelf met het positief en het negatief variaties bedenken Het broche is op een reeds geëmailleerde onderkant ingelegd met kralen die tegen el kaar aan geplaatst en gesmolten zijn Het vereist een zeer nauwkeurig zagen, zodat de onderdelen feilloos in elkaar passen. Alle vier stukken zijn op talloze manieren uitwis selbaar. Waaraan moet volgens Nan een goed sie raad voldoen? „Het moet bij je passen Dat vind ik essen tieel. De kleur moet je aansprekenMoet goed te combineren zijn. Het sieraad moet goed draagbaar zijn. Het mag best wat opvallen. Het moet iets verrassends hebben." Afgestudeerd in monumentale vormge ving, en dan toch maker van sieraden? „Dat komt zo. Voor mijn grote tableau's, waarin ik nieuwe exponenten verwerk, maak ik eerst een ontwerp èn allerlei proeven om te zien hoe ik problematieken ga oplossen Als ik straks een grotere plaat heb, wat kan ik daarmee? Leg ik daar of daar een draad9 Hoe doe ik dat? Als ik die kleur over die kleur zet, wat gebeurt er dan9 Wat doet die of die kleur? Ik maakte sowieso altijd proefplaatjes „Zo zat ik met series kleine proefplaatjes die op zich kleine objectjes vormden Ieder een die in mijn atelier kwam vond die proef plaatjes mooi Zo kwam ik op het idee om er iets mee te doen. Ik ging verder, en kwam toen op broches Dat is een hele ontwikkeling geweest. De meeste mensen beginnen daar mee. Maar bij mij is het andersom. Is er op dit moment dus een wisselwerking tussen de grote tableau's en de sieraden." Nan Schepers begeleidt een aantal mensen die op De Hof les gehad hebben van Sjaron Kranse die naar Amerika ging en die haar vroeg of zij enkele mensen wilde begeleiden bij het ontwerpen. Nan komt eens in de drie, vier weken met hen bijeen. Praat met hen over de ontwerpen. Over het werk dat ze maken Iedereen mag zeggen wat hij ervan vindt. Voor Nan is het aantrekkelijk om over hun werk na te denken, en te zien hoe zij dit of dat probleem zouden kunnen oplossen. Ze vindt het werk om te analyseren en formule ren heel leuk om te doen. Een van deze men sen deed ook mee aan de expositie in Limo ges. Ook voor Almelo ziet Nan mogelijkhe den voor hen Het contact met deze mensen stelt ze zeer op prijs. Per slot van rekening is ze heel veel in haar eentje bezig Emailleren is zeer solistisch. In december vorig jaar begon de Leusder Krant in samenwerking met een select aantal professionele kunstenaars uit Leusden een uniek project met als doel kunst bij een breed Leusdense publiek te brengen. Iedere deelnemende kunstenaar zal speciaal voor deze actie een kunstwerk ontwerpen. Tot en met juni/juli van dit jaar zal de Leusder Krant ruim aandacht besteden aan de kunstenaar en het kunstwerk dat aan de beurt is. Het kunstwerk is te bezichtigen in het kantoor van de Leusder Krant, Asschatterweg 19. Vanaf de eerste maandag na het verschij nen van de eerste publicatie in De Leusder Krant kunnen belang stellenden vanaf 14.00 uur in schrijven op het kunstwerk. Die zal voor een vast bedrag van 200,-- verkocht worden. Het kunstobject wordt in een beperkte oplage van 14 stuks ge maakt. Daarna is het object niet meer beschikbaar. Wie vanaf maandag 8 februari vanaf 14.00 uur de bon, die op deze pagina is afgedrukt, ingevuld inlevert op het kantoor van de Leusder Krant, hoort tot de kanddiaten. die het kunstwerk kunnen kopen. Voor de duidelijkheid: het principe 'Wie het eerst komt, die het eerst maalt' zal bij de verkoop van de 14 exem plaren gehanteerd worden. Ik schrijf in voor het Kunstwerk van de maand februari van de Leusder Krant Ik ga akkoord met de prijs van 200,— en met de voorwaarden, zoals die in de Leus der Krant van 25 november 1992 en 3 februari 1993 vermeld zijn. Naam: Adres: Telefoon: Wel/geen abonnee: J/N (doorhalen wat niet van toepassing is (/oensdag 7 april 1993 schillende van die objecten kregen een plaats op de bekende email-expositie in Limoges. Ze ging door met de objecten. Maakte ze groter. Werkte met het thema muziek en or kesten, waar ze nu nóg mee bezig is Er ont stond ook een erotische serie, waarin het vooral ging om het effect van 'de zachte scha duw'. De lijnen van een mensfiguur werden uitgezaagd uit de harde bovenlaag. Het ge heel werd geëmailleerd. Als boven op het object licht valt ontstaat een heel zachte en veel grotere schaduwfiguur die het erotische belichaamt. De zachtheid, het kwetsbare, van de mens bevindt zich ónder het object. Er is een daadwerkelijk kunstwerk, maar de schaduw ervan is het belangrijkste. Nan noemt dit haar oudere werk Het dateert uit begin 1989 Lachend zegt ze: Telkens vind je nieuwe dingen. Toen ik op een gegeven moment zó met die schaduw bezig was dacht ik nu is het email met meer belangrijk, terwijl dat toch zéér belangrijk is Het werken met schaduw is voor een tijdje wel leuk, maar in principe kun je dat ook met andere materialen Daar voor heb je niet specifiek het email nodig. Ik heb dat schaduw-effect toen op deze manier gevonden, maar ik moet het nü laten liggen. Het is wèl een idee waarvan ik denk: als ik een opdracht zou krijgen hèb ik daar iets aan." Toen ze voor zichzelf met de muziekserie bezig was kreeg ze de opdracht voor de 'ge denksteen' van de openbare bibliotheek in Leusden. Deze hangt in de hal rechts bij de ingang aan de zijde van de HEMA Het is een opengeslagen boek, waarin tekens en strofen voorkomen die te maken hebben met de taal Het gaat om stijl, hiërogliefen, Chinese te kens, Griekse letters, Latijnse woorden. Dus danig gegroepeerd dat ze herkenbaar zijn, en het geheel herkenbaar is als boek. Met ko- lomindehng en plekken waar foto's geplaatst zouden kunnen zijn Aan de bovenzijde waaieren de bladzijden uit. Het aardige is dat het perspectief zó is gekozen, dat de persoon die het boek in handen heeft zich in de muur bevindt.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1993 | | pagina 13