leusder Krantr Nan Schepers is een Pietje Precies I Emailleerkunstenares maakt 'kunstwerk van de maand' Kleine oven Legpuzzel-broche Donderdag 15 april 1993 poststukken me het gevoel ik zit wel in dezeB ruimte, maar er is ook nog een wereldStraks I ga ik naar Frankrijk of naar Duitsland!" „Ik verzamel selectief postzegels. Postze-1 gels over kunst Omdat ik veel in Frankrijk I kom houd ik daar de uitgaven goed in de I gaten. De Fransen geven prachtige postze- I gels met kunst uit. Ik ben een groot bewonde- I raarster van Niki de Saint Phalle." Nan haalt I een eveneens ingelijst enorm vel zegels, die I door Niki de Saint Phalle zijn ontworpen. I Speels en grillig als Niki's Nana's en fanta- I siefiguren. „Het zijn ook kunstwerken. Heel] mooi is de serie 'La distribution du courrier'. I Ik ben met kleine inlijstinkjes van postzegels I begonnen. Nu ben ik zo ver dat ik heel grote I vellen koop." Aan één der wanden hangt een enorme kaart met kleurproefjes. Alles staat op num mer Nan laat zien dat het geëmailleerde proefje niet hetzelfde van kleur is als het poeder dat in de potjes zit. Als ze een nieuwe kleur koopt op kleurstaal van het bedrijf moet ze daar eerst een eigen proefje van ma ken. Het rose dat ze me toont in een potje onder nummer 811 gaat op het proefje meer naar het lila-achtige. Een kleurenkaart geeft alleen maar een indicatie. „Als ik met een groot email begin, zoals] daar gereed ligt, ga ik eerst mijn kleuren] bepalen. Als je onderweg bezig bent, en je vindt dat het iets pittiger mag, kun je altijd weer een andere kleur kiezen. Als je de ene kleur over de andere heen zet krijg je weer nieuwe effecten. Het is eigenlijk een kleuren- I stroom zonder einde! Er zijn ook poeders I waarmee je kunt schilderen. Die moet je aan- I maken met olie. Daarmee kun je heel fijn werken. Je kunt er bijvoorbeeld teksten mee schrijven." Nan laat nu haar potjes met kra len zien. Van klein tot groot. Van felgekleurd tot zwart. Trots toont ze haar antieke kralen, I in Frankrijk op de kop getikt. De telefoon gaat. Ik hoor Nan antwoorden I Het gaat over kralen. „Hebben ze wel iets I dat er op lijkt? Een ietsje groter? Multicolor? Zijn ze heel veel groter of is het maar een fractie? Die zwarte kunt u niet bestellen? Ze I komen uit Frankrijk. Als u voor mij die zwart-witte zou kunnen bestellen En wilt u twee ons multicolor meegeven, of is dat erg I veel?" Lachend tegen mij: „Die zwart-witte I kraaltjes heb ik voor de broches voor de I krant nodig. Ik heb ze bij twee zaken be- I steld." Nan laat me een potje met snoesjes van I wit-zwarte mini-kraaltjes zien. „Ik was eens I in Parijs verdwaald. Kwam een gigantische I winkel tegen, waar ze van alles verkochten I voor handenarbeid. Een winkel, zoals ik nog I nooit in mijn leven had gezien. Daar heb ik I heel veel kralen gekocht. Deze piepkleine I wit-zwarte ook. Nu heb ik ze nodig om de I broches te maken, en hoop ik ze in Amster- I dam te kunnen bij kopen." Tegenover het proefjesbord hangt een I schoolbord, waarop Nan met krijt in duide- I lijke letters heeft geschreven waaraan ze I denken moet. Er staan dozen met bladzilver I en bladgoud. En voorraden gekleurd glas. I Nan heeft naast de grotere blubberende oven I een kleine oven. Van een oud systeem. Het I duurt twee uur voordat het oventje zo warm I is als haar grotere oven in tien minuten. „Dat I heeft één voordeel. Met glas is het langzaam I stoken naar 800 graden een vereiste. Met I email niet. Dat gaat erin en eruit. Warm en I koud. Dat kan alles hebben. D jt glas verwerk I ik ook in grote emails. Dat heb ik dus veel nodig, en daarom heb ik dat kleine oventje erbij gekocht." Nan laat sieraden zien, die ze gemaakt heeft. Een doosje met een eerste serie, waarin j ze gekleurde glaskraaltjes heeft verwerkt, a aan draadjes geregen. Een volgende serie, i van witte omlijsting met snoertjes fel kleuri- I: ge kralen erin. Is bij RA geweest. Een derde f serie heeft rode en zwarte plaatvlakjes, met E snoertjes kralen versierd. En een paletsene Daar wilde ze er negenennegentig van ma ken. Allemaal verschillend Maar na vijftien E exemplaren stopte ze. E Deze week is ze met de sieraden voor De fa. Leusder Krant bezig. Vrolijke draagbare sie !vi raden. Die op veel manieren gedragen kun- ki nen worden. Onafhankelijk van elkaar Ge- F combineerd En die als objectjes in een doosji P' gelegd en tentoongesteld kunnen worden F Via de bon in de krant kunt u er op intekenen E re, Sculpture, Gaudi, Monet erop. Die dozen bevatten dia's. Voor internationale tentoon stellingen vraagt men dia's van Nans werk. Dus heeft ze ook een diaserie van eigen werk. Het overzicht van wat ze in haar leven ge maakt heeft houdt ze nauwkeurig bij. Als iemand haar werk wil zien, hoeft ze geen werk tevoorschijn te halen. Werk ook dat soms verkocht is, of ergens onbereikbaar op een expositie hangt. Ze laat in zo'n geval eenvoudig haar serie dia's zien. Op de plank eronder gelijksoortige dos siers, onder andere met Galerie RA erop. De bekende Amsterdamse galerie, toonaange vend voor Nederland, die sieraden van Nan verkoopt. Ze pakt het RA-dossier. Laat me de zeer fraaie uitnodigingen en affiches van RA zien, die ze bewaart. „Het is één van de wei nige galeries, die ik volg. Het is ook een zalige galerie om er gewoon te kijken. Een paar jaar geleden ben ik met werk naar de galeriehou der toegegaan. Hij heeft enkele van mijn bro ches gekocht. Af en toe ga ik weer naar hem toe. Als ik een nieuwe collectie heb. Hij zegt me altijd wat hij wel en niet goed vindt." Op de plank onder de dossiers staan tien tallen potjes met emailpoeder in alle kleuren van de regenboog. Het is Nans kleurenorgel. Met klanken in de kleuren, die ze maar wil. Aan één van de wanden hangt een serie inge lijste poststukken. Wat bovenaan hangt blijkt Nans diploma van de akademie te zijn. Dat wil ze graag in ere en dicht bij zich houden. Daaronder hangen ingelijste certifi caten van deelname aan exposities in Japan. Onder vermelding van wat Nan er exposeer de. Mooi opgesierd met penseelstreken. Apart hangt Nans in Limoges behaalde on derscheiding. Ook zijn er ingelijste enveloppen met mooie postzegels. „Je bent aan het werk", legt Nan uit. „Dat is heel eenzaam. Als ik bij de oven sta te wachten geven die ingelijste Dat geeft, op het moment dat het stukje in de oven ligt, een goede binding met de kralen, waaruit ze het patroon van haar broche sa menstelt Voor het kleurige puzzelonderdeel doopt ze kraal voor kraal met een pincet in een flesje lijm. En legt kraal na kraal öp het puzzelstukje. In de kralenmassa zit een pa troon verwerkt, dat ze goed in de gaten moet houden. De sluiting bevestigt ze aan de bro che met twee-componenten-lijm. Daar kun je aan hangen! Na de afwerking signeert ze elke broche aan de achterzijde. Terwijl we zitten te praten borrelt de oven. Nan had hem op 800 graden Celsius ver warmd om er de achterkant van het puzzel stukje in te emailleren. Nu loopt de tempe ratuur langzaam terug naar 600 graden Cel sius. Dat maakt voor mij een ongewoon en blubberig lawaai. Nan schijnt het nauwelijks te horen. Nan is van nature een Pietje Precies. Houdt van netjes werken. Netjes met haar spullen omgaan. Dat is goed, want het omgaan met toch giftige stoffen vereist zorgvuldigheid. Ze mag beslist niet eten in het atelier. Eigen lijk ook niet drinken. Maar ze neemt wel een kop koffie in haar atelier. Roken in het atelier mag ze ook niet. Maar ook die verleiding kan ze niet altijd weerstaan. De vrij kleine atelierruimte is efficiënt in gedeeld. Twee werktafels aan de raamzijde. Aan de tegenoverliggende wand een aan recht met gootsteen en stromend water. Een korte wand wordt volledig in beslag geno men door een systematisch ingedeelde open kast. Op de bovenste plank gelijksoortige dozen met China, Picasso, Frankrijk, Peintu- LEUSDEN - Als je Nan Schepers' huis bin nenkomt ben je meteen op de plek, waar het 'vuile' werk wordt gedaan. Het werk dat me- taal-vijlsel en stof oplevert. En dat ver van de plaats, waar geëmailleerd wordt, moet plaats vinden, 's Zomers kan Nan er de tuindeuren openzetten, zodat ze naar hartelust kan za gen, vijlen, slijpen, polijsten, solderen In de aangrenzende woonkamer staat een vleugel. Ze neemt les. Aan de witte wanden schilderijen met witte en zwarte piano-toet sen. Die zijn van haar hand. Laatst werd haar gevraagd ze voor een liedjesprogramma van Robert Long een tijdje uit te lenen. In vitrines staan rijtjes fel gekleurde gla zen in keurig gelid naast elkaar. Rood, groen, blauw, geel. Een lust voor het oog. Van een zwart leren bank pakt ze een grillig gevorm de kleurige glazen asbak. Een weelderig stuk massief glas, waarover een vriendin opbelde: „Ik sta in Rotterdam. Heb een stuk glas in de hand dat precies iets voor jou is. Zal ik het voor je kopen?" Nan Schepers is net een weekje naar Frankrijk geweest Daar heeft ze niet alleen pastels getekend en een schilderij gemaakt. Ze heeft ook veel voorzaagwerk gedaan voor de legpuzzel-broches, waarmee ze voor De Leusder Krant uitkomt. Ze zaagt alle vormpjes met de hand uit Ze heeft ooit ge werkt met een modern apparaat, waaronder je, net als bij een naaimachine, je koperplaat kunt leggen En door bijsturen je vormen kunt uitzagen. De zaag doet dan het werk. Maar dat beviel haar niet. Ze werkt al zo veel jaren met de hand, dat het haar naar haar zin niet snel genoeg lukte om met het apparaat hetzelfde perfecte resultaat te verkrijgen. Ze vindt de mechanische manier van zagen ook niet zo bij email passen Ze heeft de vormen voor het email beter onder controle, als ze gewoon haar metaalzaagje gebruikt. Daarvan kan ze de spanning goed regelen heeft gekregen, kan ze het hele procédé volle dig èn perfect beheersen. Verscheidene van de tekeningen uit Frank rijk is ze in haar kraakheldere atelier op de eerste verdieping, ver van de 'vuile' afdeling, aan het uitwerken. Die moeten mee naar de Kunsthal in Almelo. Van één van de tekenin gen maakt ze een groot email. „Dat moet niet precies die tekening worden, hoor. Ik ga nu de tekening in email vertalen. Er zitten zo veel elementen in dat ik, als ik ermee aan de slag ga, tegen allerlei nieuwe dingen aanloop. Er moeten staafjes in komen. Maar ik weet nog niet hoe ik die zal realiseren. Ik ben er wel mee bezig. Op het moment dat je eraan Uit een bak zwavelzuur met water haalt Nan een puzzelstukje tevoorschijn. Dat stukje is in de oven uitgegloeid, waardoor het vuil er is uitgebrand. Het uitgezaagde koper- plaatje heeft Nan aan de achterkant geë mailleerd Een plaatje, dat aan twee kanten wordt geëmailleerd, wordt heel mooi recht. Daarna heeft ze het plaatje geschuurd. Het omhullende deel van de broche heeft ze zwart geëmailleerd. Met een paar lagen over elkaar. Iedere keer in de oven. Iedere keer bijge- schuurd. Vooral de randen, die mooi glad moeten worden. Ze plaatst het stukje op twee perspex- staafjes, strooit er emailpoeder overheen. Als het zaagje breekt kan ze het inkorten. Met zo'n simpel stukje gereedschap van zes tien gulden doet ze alles. Als er een oneffen heid optreedt kan ze deze meteen corrigeren. Zo'n machine gaat door, werkt te snel. Dus niks moderne apparatuur Gewoon werken met het handje. Bij de legpuzzel-broches komt het er in het bijzonder op aan, dat de stukjes feilloos pas sen. De vier onderdelen van de broche moe ten onderling uitwisselbaar zijn. Met de vas te hand van zagen, die ze in de loop der jaren werkt kom je tot een oplossing. Dan ga je het écht vertalen. Daarom emailleer ik ook al leen maar hier." „Het zagen, ja, ik vind het leuk werk, is eigenlijk het vervelendste van het emaille- ringsproces. Het is het meest tijdrovende. Het is echt ambachtelijk. Het is een idee uitwerken. Je gaat zitten, en je moet het heel precies doen. Zelf vind ik het, zoals ik zeg, wel een leuk karwei. Omdat ik zo veel erva ring heb weet ik precies wat ik wel en niet moet doen. Onder het zagen kan ik al een beetje nadenken over de volgende stap. Over hoe het zal gaan worden. Vooral als het het eerste exemplaar is." hoort tot de kanddiaten, die het kunstwerk kunnen kopen. Voor de duidelijkheid: het principe 'Wie het eerst komt, die het eerst maalt' zal bij de verkoop van de 14 exem plaren gehanteerd worden. Ik schrijf in voor het Kunstwerk van de maand februari van de Leusder Krant. Ik ga akkoord met de prijs van 200,— en met de voorwaarden, zoals die in de Leus der Krant van 25 november 1992 en 3 februari 1993 vermeld zijn Naam: Adres: Telefoon: Wel/geen abonnee: J/N (doorhalen wat niet van toepassing is. In december vorig jaar begon de Leusder Krant in samenwerking met een select aantal professionele kunstenaars uit Leusden een uniek project met als doel kunst bij een breed Leusdense publiek te brengen. Iedere deelnemende kunstenaar zal speciaal voor deze actie een kunstwerk ontwerpen. Tot en met juni/juli van dit jaar zal de Leusder Krant ruim aandacht besteden aan de kunstenaar en het kunstwerk dat aan de beurt is. Het kunstwerk is te bezichtigen in het kantoor van de Leusder Krant, Asschatterweg 19. Vanaf de eerste maandag na het verschij nen van de eerste publicatie in De Leusder Krant kunnen belang stellenden vanaf 14.00 uur in schrijven op het kunstwerk. Die zal voor een vast bedrag van 200,-- verkocht worden. Het kunstobject wordt in een beperkte oplage van 14 stuks ge maakt. Daarna is het object niet meer beschikbaar. Wie vanaf maandag 8 februari vanaf 14.00 uur de bon, die op deze pagina is afgedrukt, ingevuld inlevert op het kantoor van de Leusder Krant,

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1993 | | pagina 8