.Leusder Krant. Wicky Nobels en Imy Baron nemen initiatief tot project Culturele Raad Pagina 9 Kunst in de natuur iEUSDEN - In het weekeinde jan zaterdag 15 en zondag 16 lei organiseert de Culturele aad Leusden het project iunst in de Natuur'. Imy Ba- ttn en Wicky Nobels zijn er de nimators van. Zij hebben de rganisatie van het projekt in anden. Het wordt een span ende happening in het Lock- orsterbos waar heel Leusden an mee kan doen. De plek be- indt zich iets voorbij het be ende bruggetje. In overleg iet de boswachter kon deze lek 'belangeloos beschikbaar esteld worden'. De Culturele aad Lcusdcn is uiteraard be- ieuwd wat Lcusdenaren in lun' bos gaan creëren! Imy Baron en Wicky Nobels ]n bewonderaars van de andschapskunst'. Een kunst arm die al heel oud is. De me- alieten in Armorica, op de ritse eilanden, rond de Mid- ellandse Zee, onze eigen hu- ebedden, kunnen als zodanig orden beschouwd. Ze zijn Doral bij toeristen in trek Sinds luchtopnamen enkele ecenma terug de in de grond etekende' figuren uit de Naz icultuur (klassieke periode ndescultuur 400 vóór tot 700 Christus) aan het licht irachten is door kunstenaars fer de hele wereld deze kunst vorm herontdekt. De figuren ie het Nazcavolk tekende, poms wel acht kilometer lang, ïcht, krom, zigzaggend of in Bometrische patronen door iet land lopend, zijn zó in het andschap verwerkt, dat ze er Bel van zijn gaan uitmaken n het landschap in sommige Bvallen zelfs tot achtergrond f decor is geworden. Het ef fect van dit mensenwerk werd jjioor de natuurlijke omgeving 1® hoge mate versterkt. tHet Nazcavolk moet grote finiteit met en respect voor de natuur hebben gehad. De tekens die zij erin aanbrach ten, zoómorfe (op dieren gelij kende) figuren gebaseerd op insekten, vogels, reptielen en andere dieren, pasten volko men in het landschap. Ze wa ren in perfecte harmonie met het landschap En dat terwijl er nergens in dat gebied een plek te vinden is waar iemand zó hoog zou kunnen gaan staan dat hij een goed overzicht van het werk zou kunnen krijgen. Naast mens- en dierfiguren is de natuur zélf altijd een im mense inspiratiebron voor de kunst gebleven. Met schitte rende voorgangers als de Nac- zacultuur op het netvlies tre den sinds de jaren '60 van deze eeuw veel kunstenaars letter lijk de natuur weer binnen. Ze maken gebruik van de mate rialen en sporen die er aanwe zig zijn. Hun kunst is geen weergave van het landschap maar een deelname eraan. Kunstenaars zijn weer gaan begrijpen hoe subtiel en schoon het kan zijn om 'aan het landschap deel te nemen'. Ze maken geen verplaatsbare beelden. Hun objecten zijn on verbrekelijk verbonden met de plaats waar ze ontstaan. De objecten hebben een specifieke plaats in of relatie met de eigen omgeving. Hoewel sommige objecten ook op andere plaatsen tot hun recht kunnen komen is een be langrijk punt toch dat de gren zen tussen het object en de na tuur niet scherp zijn afgeba kend. Steengroepen, zandho pen, takkenformaties kunnen natuurlijk naar een expositie ruimte worden gehaald Zijn dan echter geïsoleerd en ont trokken aan hun omgeving. Waardoor terecht sommige be schouwers zich in zo'n ruimte afvragen wat ze met die hoop stenen éón moeten. Aange bracht in hun natuurlijke om geving krijgen de objecten of beelden vanzelf een eigen ac cent. Terwijl hun plaats in de natuur, èn het landschap zélf, er door gemarkeerd worden. In een tijd dat natuur en landschap over de hele aarde worden aangetast, milieu en aarde-omrmgende sferen on der steeds groter druk komen te staan, wordt de natuur soms uit schuldbesef herontdekt- Milieugroepen trachten te red den wat nog te redden is. Milieuverobtreiniging Kunstenaars zijn doorgaans niet ecologisch gefascineerd. De verontreiniging van het milieu in al zijn vormen kan hen interesseren. Verontrei nigde en voor ertswinning af gegraven terreinen kunnen in hoge mate 'pittoresk' zijn. Bo vendien gaan ze beseffen dat landschapskunst tijdloze kunst kan zijn. Zoals de natuur zelf tijdloos kan zijn. Sinds de jaren '60 zijn kunste naars dan ook weer driftig met de natuur aan de gang gegaan. Ze zijn zich ervan bewust ge worden dat de relatie van de mens tot het aanzien van het landschap één van de belang rijkste uitdrukkingsvormen van cultuur is. De pogingen uit onze tijd zijn in vergelijking tot die in de oudheid minder groots te noe men Maar ook nu kan de men selijke verbeelding levendig en krachtig zijn. Verscheidene he dendaagse werken ontlenen evenals die in de oudheid weer hun inspiratiebron aan land schap en natuur. In de afgelo pen tientallen jaren zijn de grenzen tussen beeldhouw kunst en andere vormen van artistiek bezig-zijn vervaagd Vooral in het geval van de Allerlei natuurlijke materialen dienen als inspiratiebron, (foto Hans Verhorst) landschapskunst, waarvan al leen nog incidentele vormen tot de traditionele beeldhouw kunst kunnen worden gere kend. De te Emmen door Robert Smithson in 1971 gemaakte 'Broken Circle/Spiral Hill' was overigens al bijna weer ten on der gegaan. Het enige in Euro pa uitgevoerde land-art-pro- jekt van deze op 35-jarige leef tijd tijdens het filmen met een vliegtuig neergestorte Ameri kaan werd bijna door draglines ondergespit. Het werk kwam op een schitterende plek. Een verlaten zandafgraving met heldergroen water, lichtgeel zand, begrensd door een steile wand met diverse kleuren aardlagen. In de diepte bracht Smithson een cirkel aan. Half water, half land. In het cen trum een zwerfkei. Het mooiste uitzicht hierop gaf Spiral Hill, een heuvel door Smithson op gebouwd uit leem, en overdekt met zwarte aarde. In die zwar te aarde slingerde een wit zandpad naar de top. Kennismaken Wicky en Imy willen in de fraaie Leusdense omgeving mensen kennis laten maken met de mogelijkheden die de natuur biedt. En mensen zélf iets laten maken. Het is niet de bedoeling dat het blijvende kunstwerken worden. Mensen moeten de natuur heel anders gaan bekijken, zeggen ze. Dus een plek zoeken waar ze den ken iets toe te kunnen voegen. Of iets eigens te kunnen ma ken. Door weghalen, stapelen, vervormen, toevoegen, binden, ritmes, sporen. Uitsluitend ge bruik makend van de materia len die daar aanwezig zijn. Zonder de natuur te vernielen. Gebruik van een enkel hulp middel als natuurlijk touw is toegestaan. Het werk hoeft niet spectaculair te zijn Gewoon een eigen plek creëren. Met an dere ogen naar een uitverkoren plek kijken. Iedereen in Leusden mag er aan meedoen. Via een bon in De Leusder Krant kan men zich aanmelden om zelf eens op een andersoortige manier be zig te zijn in de natuur Men hoeft met aan te geven wat men gaat doen. Opgave van deelna me is voldoende, zodat de orga nisatoren weten op hoeveel deelnemers ze kunnen reke nen Men hoeft niet persé het hele weekend deel te nemen. Men kan ook een dagdeel ko men. Wicky en Imy hebben het project aangedragen bij de kunstenaarsgroep in Leusden. Ook voor hen was het een inte ressante gedachte. Of ze zullen méédoen is nog niet bekend Het zou natuurlijk wel leuk zijn! In ieder geval doen Wicky en Imy zélf mee. Ook al om toe te zien, en af en toe te kunnen bijsturen Fotowedstrijd Aan het project 'Kunst in de Natuur' is een fotowedstrijd verbonden. Mensen kunnen ook alleen aan de fotowed strijd meedoen. Het is de be doeling dat ze het werk, de ob jecten in de natuur, fotografe ren. Een leuke mogelijkheid is om dit stapsgewijze te doen. Een van de deelnemers dus for tografisch te volgen. Aan de fotowedstrijd zijn aardige prij zen veï-bonden. De uitslag van de fotowedstrijd zal zo snel mogelijk bekend worden ge maakt. De prijsuitreiking zal plaats vinden na de zomer vakantie. Tijdens de Cultura- de. Freek Withof, Jan Winger den en Jim Mak vormen de jury Freek Withof heeft van Agfa wegwerpcamera's losge- bedeld voor de door de Cultu rele Raad Leusden benaderde scholen. De hoogste klassen van de basisscholen zijn uitge nodigd om te komen fotografe ren. De Montessorischool en De Vallei doen in elk gevél Het hele Lockhorsterbos kan benut worden. Iedereen gaat zelf op zoek naar een plek die hij kan gebruiken Daarop of daaromheen bouwt hij zijn object. Mogelijk ook sleept hij aanwezig materiaal naar een andere plek die bijvoorbeeld wat meer beschermd ligt. Ie dereen bepaalt zelf wéér hij wat gaat maken. Duidelijk moet zijn dat niets in het bos vernield mag wor den. Afgewaaide takken kun nen gebruikt worden. Onder geen beding mogen takken van de bomen worden getrokken. Het gaat alleen om materiaal dat in het bos ligt, en dat voor een object benut kan worden. Dus geen bast van de ene boom halen Geen takken van de an dere boom plukken. Geen kreupelhout weghalen. Wel mag iemand jute, 'sisal, na tuurlijk touw en enig ijzer- draad meebrengen om te bin den. In elk geval mag niets van het spaarzaam meegebrachte materiaal in het bos achterblij ven De boswachter heeft daar strenge eisen aan gesteld Hij verwacht dat de mensen die méédoen het bos in dezelfde goede staat achterlaten als waarin ze het gevonden heb ben. Het gaat bij het project 'Kunst in de Natuur' dus om tijdelijke kunst met een kleine k. Aan het begrip kunst hoeven mensen die meedoen niet te zwaar te tillen Het gaat meer om een eigen gezicht geven aan een eigen plek. Een kop van zand op de grond. Tekens in de aarde. Gestapelde takken. Een verzameling keien. Imy en Wicky benadrukken dat het om 'minimal art' gaat. Mensen moeten hun fantasie laten werken. Ze zeggen: ,,Mens, leef je uit. Laat de plaats op je inwerken, en dóé er iets mee. Neem rustig de tijd om een keuze te maken. In de zin van. deze plek, daar kèn ik wat mee Ga er s zaterdags op je gemak kijken Ga er dan 's zondags werken. Het gaat niet om ingewikkelde kunstwer ken. Ga niet thuis bedenken wat je wilt maken. Het is echt de bedoeling dat je ter plekke gaat werken naar aanleiding van de plaats die je daar vindt. Beslis ter plekke. Het werk ontstaat op de plek in het Lockhorsterbos." En nu maar hopen op mooi weer! Dan zal het een verruk kelijk weekend worden in dat Leusdense bos! Puur natuur. Puur fantasie Puur intuïtief bezig zijn. En vooral: neem je eigen stilte' mee, zodat het bos er zonder geluidsoverlast van kan meegenieten! Anco Mali Wicky Nobels (links) en Imy Baron, de initiatiefnemers van het 'Kunst in de natuur-project' van de Culturele Raad. (foto. Hans Verhorst)

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1993 | | pagina 9