'Apartheid kun je niet hervormen, maar alleen afschaffen' MET CjP Leusder Krant BELEEF JE MÉÉ ƒ220,- filffil SPORTHUIS ar\tmei\r\orsh VOOR SPORTIEVE MOEDERS „REEBOK STEP" Hadjy je nu ook maar mei" gewasschen? HEBBEN WIJ SPECIAAL DE INCL. VIDEOBAND Tentoonstelling 'Wit over zwart' in Xaveriuskerk GEURIGE MOEDERDAG AANBIEDING! F I S S L E R DEMONSTRATIE SNELKOOKPANNEN van Kooten speciaalzaak Woensdag 5 mei 1993 AMERSFOORT - 'Wit over zwart' is de naam van de rei zende postertentoonstelling, die het Anti Diskriminatie Meldpunt Amersfoort in de Sint Franciscus Xaveriuskerk aan 't Zand 31, in een samen vatting, hierheen brengt. Van 10 tot 24 mei. De openingstij den zijn: maandag tot en met zaterdag van 10 tot 17 uur. Op dondergavond van 19 tot 22 uur. Op zondag en hemel vaartsdag van 13 tot 17 uur. De tentoonstelling is gebaseerd op de kollektie 'Negrophilia' van de Stichting Cosmic Illusion Productions. Die vijf jaar lang ongeveer 4.000 beelden heeft verzameld uit de Europese- westerse cultuur, met zwarte mensen als onderwerp. De expositie laat de opvattin gen zien, die witte mensen zich over zwarte mensen gevormd hebben. De tentoonstelling geeft dat met name ook in beeldvorm weer Het gaat niet alleen om beelden in het witte hoofd, maar ook om de wijze waarop wit de gedachte over zwart heeft uitgebeeld. Er is een veelheid van voorwerpen aanwezig uit de reklame, voor werpen uit het begin van deze eeuw van missie en zending,, plaatjes, ansichtkaarten, speelgoed. Blikken, verpak kingen van tropische produk- ten. Teksten over de geschiede nis van slavernij, kolonialisme en koloniale slavernij. Sinds het midden van de 19de eeuw is de beeldproduk- tie enorm toegenomen. De beeldexplosie werd veroor zaakt door goedkope druk techniek, fotografie en film. Veel beelden van 'Wit over zwart' komen uit deze massa cultuur Er wordt niets verteld over de werkelijkheid van zwarten, maar over de manier waarop witten de laatste 500 jaar zwarten naar hun hand hebben willen zetten. In poli tiek, ekonomisch en cultureel opzicht. 'Wit over zwart' wil inzicht geven in het historisch proces, waar beelden werden geboren, vorm kregen, en hun eigen leven gingen leiden. Ongelijkwaardig Abel Herzberg van het ADM: „Niet voor niets kwam in de 60-er jaren de burgerrechten beweging op. Eigenlijk was er nog steeds een heel ongelijk waardig bestaan, waarin zwarten nog altijd, en dat komt ook in de beelden op de ten toonstelling naar voren, be handeld werden als minder waardig, slaafs, onderdanig. Een onderdanige neger is een goede, maar een neger die voor zijn rechten opkomt of die ronduit zegt wat hij denkt of wil, wordt minder geappre cieerd. De tentoonstelling laat ons dingen zien, waarvan we ons helemaal niet bewust zijn. Van de beelden van vroeger zeggen we wel: „Dat dat zo uitgebeeld kon worden!". Maar van de beelden van nü zijn we ons vaak niet bewust. We gaan wèl al veel bewuster om met strips als Sjors en Sjimmie Met Sjors als het domme negerjongetje die altijd gekke capriolen maakte, en witte Sjimmie, die slimme dingetjes bedacht en altijd alles kön." Racisten Abel brengt naar voren, dat wij vaak ingeslepen patronen hanteren. Niet omdat wij slechte racisten zijn of zo. Het racisme zit er in, omdat wij dat onder andere door de beeld vorming hebben meegekregen. „Je ziet eerder dingen die je wilt bevestigen, dan dmgen die je niet wilt bevestigen." Denk bijvoorbeeld aan het verhaal van Robinson Crusoë. De tentoonstelling bevat veel becommentariërende tekst Zoals bijvoorbeeld over Daniel Defoe's witte held met zijn zwarte maatje. Citaat van de expositie, onder het kopje 'De intieme vijand'. „Op zijn ei land had Robinson zijn 'trouwe Vrijdag' als metgezel. Eerder dienaar dan lotgenoot beli chaamt de 'boy' op een con crete en zeer symbolische wijze de koloniale sociale orde. Sa men met de 'huishoudster' (de zwarte minnares met wie nie mand trouwt) is de boy inder daad degene die het meest deel heeft aan de intimiteit van de witte. Juist om deze reden zal de houding tegenover hem altijd zeer dubbelzinnig zijn. Onmis baar voor de gemakzucht van de Europeaan, en soms de eni ge schakel tussen deze laatste en de Afrikaanse samenleving. Daarom gebeurt het dat hij zo wel om zijn toewijding als aan pak geprezen wordt. Maar meestal is hij de schietschijf van nooit aflatende kritiek. Het regent anekdotes over zijn onhandigheid, zijn 'aangebo ren' tekortkomingen, zijn mis lukte pogingen om zijn meester na te doen. De eerste koloniale geschriften zijn in dat opzicht trouwens zeer duidelijk. Om een goede boy te hebben moet men hem opleiden tussen zijn tiende en twaalfde. Daarna is het te laat! Afrikaans In de media zie je veel onder linge strijd van zwarten. Van Somalië tot Namibië, van de Soedan tot Zaïre. Figuren als Idi Amin en Bokasso hebben ook al niet bijgedragen aan een positieve beeldvorming over zwarten. Abel: „Ons huidig beeld over zwarten heeft óók met beeldvorming te maken Wat zien we van Afrika? Hon- Aftieelding uit de brochure 'Wit over Zwart' (Uitgave: Tropenmuseum). ger en oorlog. Die worden hier naar voren gehaald. Maar alle positieve ontwikkelingen, het normale Afrikaanse leven, krijg je niet te zien. Dat is ech ter volop aanwezig. Daarom moeten we kijken hoe het komt dat alleen die negatieve beeld vorming bij ons terecht komt. Dat heeft te maken met het beeld van de zwarten dat hier nog steeds geschreven wordt door de witten Er is niet voor niets een jaar of twintig gele den een apart persburo geko men van Afrikaanse/Aziati sche landen. Zwarten zullen het beeld van hun samenleving en achtergronden anders schil deren dan witten dat doen." „In onze huidige Nederland se multiculturele samenleving is het van het grootste belang dat wij wegen vinden om met z'n allen op een goede manier met elkaar om te gaan. Moet daartoe niet de dreiging die daar voor veel Nederlanders van uitgaat worden weggeno men? „Wij hebben een klein half jaar een Somalische man bij ons in huis gehad. Twee we ken geleden kreeg hij eigen woonruimte. Hij is vier jaar hier, en spreekt goed Neder lands. Hij kan alles, ook met het regelen, begrijpen." „Vorige week zei hij: „Bol- kestein zegt: We moeten inte greren. Maar integreren, dat is zó moeilijk!" Hij zei het la chend, maar ook een beetje ho peloos. Dat er van hem ver wacht wordt dat hij, die totaal anders is opgevoed, een totaal ander leven heeft gehad, nu hier Nederlands moet zijn. Zijn wil om méé te doen is groot." „Maar natuurlijk zijn er ook groeperingen die willen vast houden aan hun eigen cultuur. Daar vind ik niets tegen. Dat hebben Joden ook altijd ge daan. Dat is onder de Hugeno ten ook zo geweest. Dat is on der de Turken en Marokkanen die naar de moskee gaan, en die Wie een verstelbaar slaap- systeem bezit, wil nooit meer iets anders. Bezoek onze slaap-advies- studio maar 'ns En test de drie verschillende combinaties. In een handomdraai ligt u lekker languit. Zet u het voeteneinde wat omhoog voor vermoeide benen Kiest u de zitstand om lekker tv te kijken, te lezen, of te genieten van een exclusief ontbijt op bed Nu Arzberg ontbijtservies cadeau. U krijgt een Arzberg ont bijtservies (ter waarde van 148,50) cadeau* bij een verstel baar slaapsysteem naar keuze Zoals bij ons eigen kwaliteitsmerk Optisleep Spiraalbodem met matras. Door de speciale schouder- comfort-zone ligt u altijd vlak en ontspannen. Op deze spiraalbodem past prima een Combi Foam Plus matras. Lattenbodem met matras. Zorgt voor een betere gewichtsverdeling, waardoor u ontspannen slaapt. Goed te com bineren met de schuimrubber Optima matras. Boxspringbodem met matras. Honderden springveren geven een optimale steun over het gehele oppervlak. De Pocket Elite j binnenvering matras maakt het systeem compleet Verstelbare lattenbodem met Of 50% van de winkelwaarde De aktie loopt t/m 31 mei 1993. SLAAPCOMFORT Verstelbare boxspnngbodem met matras Hessenweg 72, Stoutenburg Tel 033-940844 Woensdagmiddag gesloten Vri|dag koopavond VOLOP PARKEERRUIMTE Ihn zaterdag 5c/c korting op (Ie volgende geuren: GABRIELA SABATINI eau de toilette VAN DER BILT eau de toilette LAIR DU TEMPS eau de toilette ANAIS AN AIS eau de toilette MOMENTS eau de toilette NAFF NAFF eau de toilette Openingstilden, dinsdag tlm vrijdag van 8.00 tot 18 00 uur zaterdag van 8.00 tot 15.00 uur Hamersveldseweg 26, Leusden Tel. 033-941303 niet meer naar de moskee gaan, ook zo." „We zitten in een periode van dertig jaar, waarin Neder land letterlijk van kleur veran dert. Nederlanders kijken dat zo'n beetje aan van: wat is hier aan het gebeuren? Sommigen vinden dat bedreigend. Wat is het Nederlandse ras? Dat is het witte ras, maar voor de rest zijn we een grote mengelmoes. Als je alleen al kijkt naar achter namen van mensen, naar waar mensen vandaan komen. Nou, dat is een en al volksverhui zing! Het verschil alleen is dat mensen van Europese, Joodse afkomst een wit uiterlijk heb ben, en dat je ze, als ze eenmaal hier wonen en gesetteld zijn, niet meer 'herkent' Dreiging Volgens Abel heeft de dreiging die Nederlanders voelen vooral te maken met het negatieve beeld van zwarten. Nederlan ders kennen vaak alleen het beeld van negatief of zielig en dom. Als dat in kleur op je komt. aldus Abel, ga je zwarten zien vanuit de beel; die je hebt. Het is veel moei ker om te kijken wie zijné mensen? Dat betekent ook een Antilliaan, die in Neé land is opgegroeid en helem Nederlands is, toch als zwarte wordt behandeld! „Dat hebben we ook in foldertje gezet. Het minderhedendebat is ook be vloed door het negatieve be van minderheden, en het vestigt dat ook. Want het allemaal over: ze moeten derlands leren, ze hebben grote gezinnen, ze halen m« dere vrouwen hier naar Wat niet waar is." De tentoonstelling 'Wit zwart' maakt duidelijk dat, het verleden te kunnen af zen, en op nieuwe grondve terug te kunnen opboui men eerst op een heldere \v met de erfenis van het verle moet worden geconfronte Men moet niet alleen het v den analyseren, maar ook hedendaagse samenlevinj waarin we wonen. Op de expositiepanelen zien hoe op de muren in de ropese steden tegenstriji beelden en slogans van o: merciële, humanitaire, poli ke culturele of psychologe aard zijn afgedrukt. Getuig van indoctrinatie of pro: Willekeurig naast, door et elkaar. In de reklame wordt \i om onze kooplust op te i ken. een aantal beelden zwarten getoond. Agress lelijke beelden, die in de ee plaats moeten beledigen, al een expositie-citaat, woi vrijwel niet meer geto( Openlijk racisme staat cieel in een slecht dagli Niet alleen wordt het doo: grote meerderheid van de blieke opinie veroordt maar ook door de rekla mensen zelf De consument vandaag is immers een cos poliet. Een minderheid ret streeks aanvallen zou antic: mercieel zijn. Men kan b niemand voor het hoofd sto Men blijft echter, en zelt toenemende mate, een bet doen op 'positieve stere pen'. De zwarte rage: sclic heid, kracht, sensualiteit, geloosheid en speelse fanti Maar ook deze loftuitingen knotten de zwarte! Somi reklamecampagnes buiten gezochte ambiguïteit optii uit De expositie wijst op netton. Deze firma lance op wereldwijde schaal de manistische slogan: Un colours of Benetton De gebruikte beelden ra echter systematisch een ge van onbehagen op. Contra: tegenstrijdige gelaatsuitai kingen en gebaren, toesp gen op geweld (kettin handboeien, zweepjes), ht neringen aan oude afgesl tegenstellingen als de bl engel en de zwarte duivel De expositie in de Sint T ciscus Xaveriuskerk wil bijdrage leveren om onzel den 'bij te stellen'. l'j An co WINKELCENTRUM HAMERSHOF LEUSDEN TEL 033-945263 Met een CJP krijt» je korting in onder theaters, concertzalen, musea, bibliotht>| op reizen en op tijdscnriflen. Te koop l)ii| gemeentehuizen, VW-kantoren en alle# kantoren. Voor informatie: bel 020-76931 INFORMATIE OVER: gi-bruiksgemak Snrlkokcn en snclbradrn ilamine behoud Energiebesparing Gemakkelijke reiniging VS Praktische kooktip» KT 6 ltr. 240.- -t qq Mondilux 1Ö7, HET PLEZIER DE MAALTIJD Euterpeplein II, Amersfoort, tel. 033-720935 '«Bröï Met name gespec. in het kookgebeuren Vrijdag 7 mei Zaterdag 8 mei 10.00-16.00 uur

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1993 | | pagina 8