'Apartheid kun je niet
hervormen, maar
alleen afschaffen'
MET CjP
Leusder Krant
BELEEF JE MÉÉ
ƒ220,-
filffil SPORTHUIS
ar\tmei\r\orsh
VOOR SPORTIEVE
MOEDERS
„REEBOK STEP"
Hadjy je nu ook maar mei"
gewasschen?
HEBBEN WIJ
SPECIAAL DE
INCL. VIDEOBAND
Tentoonstelling 'Wit over zwart'
in Xaveriuskerk
GEURIGE MOEDERDAG
AANBIEDING!
F I S S L E R
DEMONSTRATIE
SNELKOOKPANNEN
van Kooten speciaalzaak
Woensdag 5 mei 1993
AMERSFOORT - 'Wit over
zwart' is de naam van de rei
zende postertentoonstelling,
die het Anti Diskriminatie
Meldpunt Amersfoort in de
Sint Franciscus Xaveriuskerk
aan 't Zand 31, in een samen
vatting, hierheen brengt. Van
10 tot 24 mei. De openingstij
den zijn: maandag tot en met
zaterdag van 10 tot 17 uur. Op
dondergavond van 19 tot 22
uur. Op zondag en hemel
vaartsdag van 13 tot 17 uur. De
tentoonstelling is gebaseerd op
de kollektie 'Negrophilia' van
de Stichting Cosmic Illusion
Productions. Die vijf jaar lang
ongeveer 4.000 beelden heeft
verzameld uit de Europese-
westerse cultuur, met zwarte
mensen als onderwerp.
De expositie laat de opvattin
gen zien, die witte mensen zich
over zwarte mensen gevormd
hebben. De tentoonstelling
geeft dat met name ook in
beeldvorm weer Het gaat niet
alleen om beelden in het witte
hoofd, maar ook om de wijze
waarop wit de gedachte over
zwart heeft uitgebeeld. Er is
een veelheid van voorwerpen
aanwezig uit de reklame, voor
werpen uit het begin van deze
eeuw van missie en zending,,
plaatjes, ansichtkaarten,
speelgoed. Blikken, verpak
kingen van tropische produk-
ten. Teksten over de geschiede
nis van slavernij, kolonialisme
en koloniale slavernij.
Sinds het midden van de
19de eeuw is de beeldproduk-
tie enorm toegenomen. De
beeldexplosie werd veroor
zaakt door goedkope druk
techniek, fotografie en film.
Veel beelden van 'Wit over
zwart' komen uit deze massa
cultuur Er wordt niets verteld
over de werkelijkheid van
zwarten, maar over de manier
waarop witten de laatste 500
jaar zwarten naar hun hand
hebben willen zetten. In poli
tiek, ekonomisch en cultureel
opzicht. 'Wit over zwart' wil
inzicht geven in het historisch
proces, waar beelden werden
geboren, vorm kregen, en hun
eigen leven gingen leiden.
Ongelijkwaardig
Abel Herzberg van het ADM:
„Niet voor niets kwam in de
60-er jaren de burgerrechten
beweging op. Eigenlijk was er
nog steeds een heel ongelijk
waardig bestaan, waarin
zwarten nog altijd, en dat komt
ook in de beelden op de ten
toonstelling naar voren, be
handeld werden als minder
waardig, slaafs, onderdanig.
Een onderdanige neger is een
goede, maar een neger die voor
zijn rechten opkomt of die
ronduit zegt wat hij denkt of
wil, wordt minder geappre
cieerd.
De tentoonstelling laat ons
dingen zien, waarvan we ons
helemaal niet bewust zijn. Van
de beelden van vroeger zeggen
we wel: „Dat dat zo uitgebeeld
kon worden!". Maar van de
beelden van nü zijn we ons
vaak niet bewust. We gaan wèl
al veel bewuster om met strips
als Sjors en Sjimmie Met Sjors
als het domme negerjongetje
die altijd gekke capriolen
maakte, en witte Sjimmie, die
slimme dingetjes bedacht en
altijd alles kön."
Racisten
Abel brengt naar voren, dat wij
vaak ingeslepen patronen
hanteren. Niet omdat wij
slechte racisten zijn of zo. Het
racisme zit er in, omdat wij dat
onder andere door de beeld
vorming hebben meegekregen.
„Je ziet eerder dingen die je
wilt bevestigen, dan dmgen die
je niet wilt bevestigen."
Denk bijvoorbeeld aan het
verhaal van Robinson Crusoë.
De tentoonstelling bevat veel
becommentariërende tekst
Zoals bijvoorbeeld over Daniel
Defoe's witte held met zijn
zwarte maatje. Citaat van de
expositie, onder het kopje 'De
intieme vijand'. „Op zijn ei
land had Robinson zijn 'trouwe
Vrijdag' als metgezel. Eerder
dienaar dan lotgenoot beli
chaamt de 'boy' op een con
crete en zeer symbolische wijze
de koloniale sociale orde. Sa
men met de 'huishoudster' (de
zwarte minnares met wie nie
mand trouwt) is de boy inder
daad degene die het meest deel
heeft aan de intimiteit van de
witte.
Juist om deze reden zal de
houding tegenover hem altijd
zeer dubbelzinnig zijn. Onmis
baar voor de gemakzucht van
de Europeaan, en soms de eni
ge schakel tussen deze laatste
en de Afrikaanse samenleving.
Daarom gebeurt het dat hij zo
wel om zijn toewijding als aan
pak geprezen wordt. Maar
meestal is hij de schietschijf
van nooit aflatende kritiek.
Het regent anekdotes over zijn
onhandigheid, zijn 'aangebo
ren' tekortkomingen, zijn mis
lukte pogingen om zijn meester
na te doen. De eerste koloniale
geschriften zijn in dat opzicht
trouwens zeer duidelijk. Om
een goede boy te hebben moet
men hem opleiden tussen zijn
tiende en twaalfde. Daarna is
het te laat!
Afrikaans
In de media zie je veel onder
linge strijd van zwarten. Van
Somalië tot Namibië, van de
Soedan tot Zaïre. Figuren als
Idi Amin en Bokasso hebben
ook al niet bijgedragen aan een
positieve beeldvorming over
zwarten. Abel: „Ons huidig
beeld over zwarten heeft óók
met beeldvorming te maken
Wat zien we van Afrika? Hon-
Aftieelding uit de
brochure 'Wit over
Zwart' (Uitgave:
Tropenmuseum).
ger en oorlog. Die worden hier
naar voren gehaald. Maar alle
positieve ontwikkelingen, het
normale Afrikaanse leven,
krijg je niet te zien. Dat is ech
ter volop aanwezig. Daarom
moeten we kijken hoe het komt
dat alleen die negatieve beeld
vorming bij ons terecht komt.
Dat heeft te maken met het
beeld van de zwarten dat hier
nog steeds geschreven wordt
door de witten Er is niet voor
niets een jaar of twintig gele
den een apart persburo geko
men van Afrikaanse/Aziati
sche landen. Zwarten zullen
het beeld van hun samenleving
en achtergronden anders schil
deren dan witten dat doen."
„In onze huidige Nederland
se multiculturele samenleving
is het van het grootste belang
dat wij wegen vinden om met
z'n allen op een goede manier
met elkaar om te gaan. Moet
daartoe niet de dreiging die
daar voor veel Nederlanders
van uitgaat worden weggeno
men? „Wij hebben een klein
half jaar een Somalische man
bij ons in huis gehad. Twee we
ken geleden kreeg hij eigen
woonruimte. Hij is vier jaar
hier, en spreekt goed Neder
lands. Hij kan alles, ook met
het regelen, begrijpen."
„Vorige week zei hij: „Bol-
kestein zegt: We moeten inte
greren. Maar integreren, dat is
zó moeilijk!" Hij zei het la
chend, maar ook een beetje ho
peloos. Dat er van hem ver
wacht wordt dat hij, die totaal
anders is opgevoed, een totaal
ander leven heeft gehad, nu
hier Nederlands moet zijn. Zijn
wil om méé te doen is groot."
„Maar natuurlijk zijn er ook
groeperingen die willen vast
houden aan hun eigen cultuur.
Daar vind ik niets tegen. Dat
hebben Joden ook altijd ge
daan. Dat is onder de Hugeno
ten ook zo geweest. Dat is on
der de Turken en Marokkanen
die naar de moskee gaan, en die
Wie een verstelbaar slaap-
systeem bezit, wil nooit meer iets
anders. Bezoek onze slaap-advies-
studio maar 'ns En test de drie
verschillende combinaties. In een
handomdraai ligt u lekker languit.
Zet u het voeteneinde wat omhoog
voor vermoeide benen Kiest u de
zitstand om lekker tv te kijken,
te lezen, of te genieten van een
exclusief ontbijt op bed
Nu Arzberg ontbijtservies
cadeau.
U krijgt een Arzberg ont
bijtservies (ter waarde van
148,50) cadeau* bij een verstel
baar slaapsysteem naar keuze
Zoals bij ons eigen kwaliteitsmerk
Optisleep
Spiraalbodem met matras.
Door de speciale schouder-
comfort-zone ligt u altijd vlak en
ontspannen. Op deze spiraalbodem
past prima een Combi Foam Plus
matras.
Lattenbodem met matras.
Zorgt voor een betere
gewichtsverdeling, waardoor u
ontspannen slaapt. Goed te com
bineren met de schuimrubber
Optima matras.
Boxspringbodem met matras.
Honderden springveren
geven een optimale steun over het
gehele oppervlak. De Pocket Elite
j binnenvering matras maakt het
systeem compleet
Verstelbare lattenbodem met
Of 50% van de winkelwaarde
De aktie loopt t/m 31 mei 1993.
SLAAPCOMFORT
Verstelbare boxspnngbodem met matras
Hessenweg 72, Stoutenburg Tel 033-940844
Woensdagmiddag gesloten Vri|dag koopavond
VOLOP PARKEERRUIMTE
Ihn zaterdag 5c/c korting op (Ie volgende geuren:
GABRIELA SABATINI
eau de toilette
VAN DER BILT
eau de toilette
LAIR DU TEMPS
eau de toilette
ANAIS AN AIS
eau de toilette
MOMENTS
eau de toilette
NAFF NAFF
eau de toilette
Openingstilden,
dinsdag tlm vrijdag van 8.00 tot 18 00 uur
zaterdag van 8.00 tot 15.00 uur
Hamersveldseweg 26, Leusden
Tel. 033-941303
niet meer naar de moskee gaan,
ook zo."
„We zitten in een periode
van dertig jaar, waarin Neder
land letterlijk van kleur veran
dert. Nederlanders kijken dat
zo'n beetje aan van: wat is hier
aan het gebeuren? Sommigen
vinden dat bedreigend. Wat is
het Nederlandse ras? Dat is het
witte ras, maar voor de rest zijn
we een grote mengelmoes. Als
je alleen al kijkt naar achter
namen van mensen, naar waar
mensen vandaan komen. Nou,
dat is een en al volksverhui
zing! Het verschil alleen is dat
mensen van Europese, Joodse
afkomst een wit uiterlijk heb
ben, en dat je ze, als ze eenmaal
hier wonen en gesetteld zijn,
niet meer 'herkent'
Dreiging
Volgens Abel heeft de dreiging
die Nederlanders voelen vooral
te maken met het negatieve
beeld van zwarten. Nederlan
ders kennen vaak alleen het
beeld van negatief of zielig en
dom. Als dat in kleur op je
komt. aldus Abel, ga je
zwarten zien vanuit de beel;
die je hebt. Het is veel moei
ker om te kijken wie zijné
mensen? Dat betekent ook
een Antilliaan, die in Neé
land is opgegroeid en helem
Nederlands is, toch als
zwarte wordt behandeld!
„Dat hebben we ook in
foldertje gezet. Het
minderhedendebat is ook be
vloed door het negatieve be
van minderheden, en het
vestigt dat ook. Want het
allemaal over: ze moeten
derlands leren, ze hebben
grote gezinnen, ze halen m«
dere vrouwen hier naar
Wat niet waar is."
De tentoonstelling 'Wit
zwart' maakt duidelijk dat,
het verleden te kunnen af
zen, en op nieuwe grondve
terug te kunnen opboui
men eerst op een heldere \v
met de erfenis van het verle
moet worden geconfronte
Men moet niet alleen het v
den analyseren, maar ook
hedendaagse samenlevinj
waarin we wonen.
Op de expositiepanelen
zien hoe op de muren in de
ropese steden tegenstriji
beelden en slogans van o:
merciële, humanitaire, poli
ke culturele of psychologe
aard zijn afgedrukt. Getuig
van indoctrinatie of pro:
Willekeurig naast, door et
elkaar.
In de reklame wordt \i
om onze kooplust op te i
ken. een aantal beelden
zwarten getoond. Agress
lelijke beelden, die in de ee
plaats moeten beledigen, al
een expositie-citaat, woi
vrijwel niet meer geto(
Openlijk racisme staat
cieel in een slecht dagli
Niet alleen wordt het doo:
grote meerderheid van de
blieke opinie veroordt
maar ook door de rekla
mensen zelf De consument
vandaag is immers een cos
poliet. Een minderheid ret
streeks aanvallen zou antic:
mercieel zijn. Men kan b
niemand voor het hoofd sto
Men blijft echter, en zelt
toenemende mate, een bet
doen op 'positieve stere
pen'. De zwarte rage: sclic
heid, kracht, sensualiteit,
geloosheid en speelse fanti
Maar ook deze loftuitingen
knotten de zwarte! Somi
reklamecampagnes buiten
gezochte ambiguïteit optii
uit De expositie wijst op
netton. Deze firma lance
op wereldwijde schaal de
manistische slogan: Un
colours of Benetton
De gebruikte beelden ra
echter systematisch een ge
van onbehagen op. Contra:
tegenstrijdige gelaatsuitai
kingen en gebaren, toesp
gen op geweld (kettin
handboeien, zweepjes), ht
neringen aan oude afgesl
tegenstellingen als de bl
engel en de zwarte duivel
De expositie in de Sint T
ciscus Xaveriuskerk wil
bijdrage leveren om onzel
den 'bij te stellen'. l'j
An co
WINKELCENTRUM
HAMERSHOF
LEUSDEN
TEL 033-945263
Met een CJP krijt» je korting in onder
theaters, concertzalen, musea, bibliotht>|
op reizen en op tijdscnriflen. Te koop l)ii|
gemeentehuizen, VW-kantoren en alle#
kantoren. Voor informatie: bel 020-76931
INFORMATIE OVER:
gi-bruiksgemak
Snrlkokcn en snclbradrn
ilamine behoud
Energiebesparing
Gemakkelijke reiniging VS
Praktische kooktip» KT
6 ltr. 240.- -t qq
Mondilux 1Ö7,
HET PLEZIER DE MAALTIJD
Euterpeplein II, Amersfoort,
tel. 033-720935 '«Bröï
Met name gespec. in het kookgebeuren
Vrijdag 7 mei
Zaterdag 8 mei
10.00-16.00 uur