'Het kamp is nooit een dag uit mijn gedachten geweest' N 'Uniek evenement met gevarieerd programma' y Cultuur Leusder Krant Armando maakt kunstwerk in omgeving van voormalig kamp Amersfoort Eemland organiseert eerste Ziekenhuisfilmfestival Het programma Theater De Lieve Vrouw Theater Expositie Jeugdfilmtheater Filmtheater Woensdag 19 mei 1993 AMERSFOORT - Van 3 tot en met 9 juni vindt de omvangrij ke manifestatie plaats, waarin de kunstenaar Armando cen traal staat. De manifestatie speelt zich af op verschillende kunstgebieden. Beeldende kunst, literatuur, podiumkun sten, film en muziek. Doel van de manifestatie is het totale werk van Armando onder de aandacht brengen van een breed publiek. Armando's oeu vre is, behalve in publikaties, nog niet eerder in één context gepresenteerd. Dat dit nu in Amersfoort gebeurt heeft alles te maken met de tijd dat Ar mando in Amersfoort woonde, en de ervaringen die hij hier opdeed. Van zijn vijfde tot zijn twintigste jaar bracht Arman do in Amersfoort door. Armando was elf jaar toen de oorlog uitbrak. Hij heeft in 1938 de barakken van het Ne derlandse leger zien opbou wen. Die enkele jaren later door de Duitsers als gevange nenkamp werden gebruikt Gedurende de Duitse bezetting zwierf hij rond Het Kamp. Hij heeft alles meegemaakt wat daar in- en uitging Hij woonde in de Stephensonstraat. Vanaf die plek zwierf hij met zijn vriendjes vaak in de buurt van Het Kamp De indruk die het Polizeili- ches Durchgangslager op hem maakte heeft hem nooit losge laten. Wat hij daar zag en hoor de werd bepalend voor zijn la tere leven en werk. Oorlog, ge weld, misdaad, macht zijn steeds terugkerende thema's in zijn werk. Recent werk Het accent van de manifestatie komt te liggen op Armando s recente werk. Op het uitvoeren van eerder geformuleerde of nog te formuleren concepten. Armando zelf zal in onderde len van het programma een bij drage leveren. Soms in samen werking met andere kunste- naars. Op initiatief van de ACR is het voorstel ontwikkeld om in Amersfoort een monumen taal kunstwerk van Armando te realiseren. In het kader van de voorbe reidingen voor het Armando- festival heeft Armando recen telijk een concreet voorstel voor een kunstwerk ontwor pen Het gaat om een dertien meter hoog bronzen beeld, 'De Ladder van het Kamp'. De Ad viescommissie Kunstaankopen en Beeldende Vormgeving was enthousiast over het ontwerp Is van mening, dat het kunst werk een bijzondere aanwinst voor Amersfoort betekent. Het onderwerp van de ladder is Armando's eigen keuze. Het is het thema, waarmee hij de afgelopen twee jaar is begon nen. Armando vond dit een goede symboliek van de vraag die de ACR aan hem voorlegde om een beeld te ontwerpen, dat in relatie staat tot Het Kamp Het bronzen beeld is niet be doeld als monument voor Het Kamp Het Kampmonument, De Stenen Man, staat er im mers al tal van jaren. De Ladder is dus uitdrukke lijk niet bedoeld als Kampmo nument. De Ladder is bedoeld als beeldend werk van iemand, die een speciale relatie met Het Kamp heeft. Vandaar ook dat het beeld niet in Het Kamp of op het terrein van Het Kamp wordt geplaatst. Maar erbui ten. Wel in de nabijheid, maar in de indirecte nabijheid Dat zal de hoek van de Doornseweg en de Laan 1914 zijn. Bij de keuze voor deze loka- tie heeft medegespeeld. dat het kunstwerk bij een belangrijke toegangsweg tot de stad komt te staan Indertijd werd het beeld van Ernst Hazenbroek voor de Stichtse Rotonde geko zen, omdat het een aantrekke lijke markering van een be langrijke toegangsweg vormt De Adviescommissie Kunst aankopen heeft toen in over weging gegeven om in de toe komst ook bij andere promi nente invalswegen een kunst zinnige markering te plaatsen. Het onderhavige voorstel past goed in deze opvatting. Waarnemend ACR direkteur Paul Coumans licht de plek als volgt toe: Tegenover het weg restaurant. Aan de andere kant van de weg. Als je van de Leus- derweg komt en je rijdt onder het viaduct door, en je zou de Laan 1914 oprijden, dan heb je daar een bosschage In die groenstrook komt het beeld van Armando te staan. Als je op de snelweg rijdt zul je het dertien meter hoge beeld waar schijnlijk kunnen zien Het steekt ver boven de bomen uit." Het beeld van De Ladder van Het Kamp wordt door Arman do op zijn eigen karakteristie ke wijze omschreven. Het lijkt goed om hier Armando's eigen woorden te citeren. Waarmee hij treffend zijn motivatie on der woorden brengt Paul Cou mans verleende de toestem ming. ,,Lang, lang geleden, als was het de dag van giste ren, werd dit kleine land door een groot land kwaadschiks veroverd. De veroveraar werd de be zetter' genoemd, voor ve len was hij van nu af aan 'de vijand' Hij maakte zich meester, en zette naar zijn hand, want hij meende zeker te weten wat goed was: hij verkondigde een leer. En wie denkt de wijs heid in pacht te hebben, moet andere meningen tot zwijgen brengen. Mensen die afwijkende meningen hadden, laat staan zij die tot daden overgingen, wer den opgesloten in oorden, waar ze gretig vernederd werden." ,,Er was zo'n oord in Amersfoort, beter gezegd bij Amersfoort. Het werd 'Het Kamp' genoemd. Kamp Amersfoort. Ik was destijds toevallig in de buurt Regelmatig zag ik de gevangenen voorbijlo pen en ik zag ze niet alleen, ik bekeek ze ook Toen men mij vroeg om over een sculptuur voor het kamp na te denken, was dat voor mij een buitengewoon in dringende vraag, want het kamp is nooit een dag uit m'n gedachten geweest." ,,Het verzoek kwam op een merkwaardig moment, want het laatste jaar hield ik mc bezig met het motief van de ladder, en er is, naar mijn mening, voor deze plek geen beter motief denkbaar dan een reus achtige ladder. Waarom een ladder? Een ladder verbindt laag met hoog, maar waar schijnlijk ook hoog met laag Een ladder verbindt aarde en hemel, beli chaamt het reikhalzen naar datgene wat hoger is dan het menselijke. De ladder als troost, als vluchtweg. Een ladder kan hulp van boven brengen. Velen hoopten toendertijd op hulp van boven, sommi gen gaf de hulp van boven kracht. Voor mij heeft de ladder van het kamp nog een an dere betekenis. Zelfs de vijand, in de gedaante van een bewaker, had een lad der nodig om op de plaats te komen waar hij thuis hoorde en huishield: op de wachttoren. Daar kon hij op de gevangenen neerkij ken, hij hield ze van daar uit in toom, omdat hij een wapen en de macht had. Maar hier is slechts sprake van het armzalige laddertje dat bestemd was voor de knechten van de plek, de knechten van de kerfstok De gevangenen hadden geen wapens, maar ze hadden een veel hogere ladder tot hun beschikking dan de vijand, al was het dan een denkbeeldige lad der. Het was de ladder van de gedachten, want ge dachten zijn vrij. Via deze ladder vertrokken de wen sen en verlangens der ge vangenen en er kwamen ongetwijfeld gedachten en wensen van elders terug. De ladder was er dus al De ladder is juist in die barse jaren ontstaan. Maar hij was tot nu toe niet zichtbaar Ook deze ladder is geen echte ladder. Het is een kunstwerk dat aan een ladder doet denken. Het is de ladder van het kamp. de ladder van de plek. Hij is groot en hoog. en, naar ik hoop, trots en ongenaak baar Hij is van brons. Ar mando Typerend voor Armando is dat hij begrippen als macht, ge weld, oorlog met minimale middelen weet uit te beelden Zijn uitbeelding en vormge ving zijn nooit overdone. Wor den nergens dik aangezet of melodramatisch uitgewerkt. Hij houdt afstand Laat altijd de ruimte aan de kijker om de interpretatie te geven, die hij wil. Een element als De Ladder is vol van symboliek. Maar die druipt er toch niet vanaf. ,,Op een of andere manier", zegt Paul Coumans. „weet hij daar op een afstandelijke manier mee om te springen, zodat de ladder vooral ook een eigen betekenis gaat krijgen, en niet alleen die symbolische beteke nis. Die heeft zo'n ladder na- AMERSFOORT - Een zieken huis is geen somber naar ether ruikend gebouw waar enge dingen gebeuren. Dat beeld past niet meer in deze tijd en daarom moet het doorbroken worden. Om die reden organi seren vijf ziekenhuizen in ver schillende steden in de maan den mei en juni het eerste zie kenhuisfilmfestival. Zieken huis Eemland is één van de deelnemers. Samen met het theater De Lie ve Vrouw organiseert dit zie kenhuis van 20 tot en met 26 mei de Amersfoortse editie van het Ziekenhuisfilmfestival. Dit festival, dat de titel 'Dokter, Dokter' draagt, is een geza menlijk initiatief van een zestal ziekenhuizen in Amster dam, Nijmegen, Deventer, Harderwijk, Amersfoort en Eindhoven. Eén van de organisatoren is de heer drs H. Janssen, secre taris Raad van Bestuur van Ziekenhuis Eemland Volgens hem kan „dankzij de samen werking van gerenommeerde partijen uit de filmwereld en de gezondsheidzorg het festi val zowel vanuit cinematogra fisch oogpunt als vanuit pu- blieksoogpunt worden gekwa lificeerd als een interessant evenement." „Het festivalprogramma biedt een een selectie uit de betere publieksfilms, cinema tografisch interessante films en films over de gezondsheids- zorg. Het festival", vervolgt de heer Janssen, „is opgezet als een publieksevenement dat met een knipoog wordt gepre senteerd, maar eveneens met serieuze ondertonen De zie kenhuizen willen met dit festi val zichzelf en de gezonds- heidszorg op een andere ma nier laten zien: meer toegan kelijk en open. Het festival moet de ziekenhuizen nieuwe stijl onder de aandacht bren gen van huisartsen, potentiële werknemers in de gezonds- heidszorg en van de bevolking in het verzorgingsgebied". „Een filmfestival is ook een geschikt middel om onder de aandacht te komen van scho lieren. Het maakt een leukere, diepere indruk dan een stan daardadvertentie in een jaar lijkse banenkrant Als je als ziekenhuis problemen hebt om personeel te vinden - geen on bekend probleem in de bran che - kan zo'n festival als me dium veel effectiever zijn" al dus de heer Janssen. Kortom, ziekenhuizen zoeken naar nieuwere wegen om in te spe len op veranderingen in de ge- zondsheidszorg. Het eerste zie kenhuisfilmfestival is daarvan een voorbeeld. Een ander reden voor het festival is volgens de heer Jans sen „dat de gezondsheidszorg zich sinds mensenheugenis in de belangstelling van het pu bliek mag verheugen. Gezond heidszorgthema's voeren stee vast de lijst aan van populaire onderwerpen in de publiek dis cussie. Voorbeelden hiervan zijn euthanasie, hbortus, Aids en kanker Het is dan ook niet verwonderlijk dat een aantal film- em tv producenten zich hierdoor hebben laten inspire ren. Ziekenhuisfilms bieden ideale ïdentificatiemogelijhe- den want iedereen heeft wel eens in een ziekenhuis gele gen" Gevarieerd Het programma van het festi val is zeer gevarieerd. De films kunnen alle worden gerang schikt onder een specifiek the ma. De titel van het eerste the ma is- „Van Dr Kildare tot Dr. Jan" Het beeld dat mensen hebben van de ziekenhuis dokter is veranderd. Vroeger werd de dokter als braaf en betrouwbaar gezien Nu is het beeld meer menselijker en rea listischer geworden en wordt de dokter soms zelfs als cor rupt gezien. Blijkbaar staat de samenleving kritischer tegen over het ziekenhuis en is de patiënt mondiger geworden. De brave Dr. Kildare uit de jaren '60 is verworden tot de corrupte collega's van dokter Jan in 'Medisch Centrum West' Het tweede thema waar het festival om draait is het 'Pa tiëntenperspectief'. In het ka der van dit thema komen films aan bod waarin vragen rondom medische ethiek naar voren komen. Verder wordt de relatie tussen patiënt en dokter be licht. Een indrukwekkende do cumentaire over dit onderwerp is 'Levensberichten' van de Nederlandse Cherry Duyns Een wat luchtiger thema is 'Humor in de ziekenhuisfilm'. Binnen deze categorie zijn er vele films maar geen één kan zich meten met die van de on overtroffen Laurel Hardy. Helaas ontbreken deze in het Amersfoortse filmprogramma. Wel is er een andere als klas siek te bestempelem komedie: 'MASH'. De avonturen van het artsenteam in Korea hebben nog niets aan kracht ingeboet en zijn nog steeds wel ergens op een TV-zender te bekijken. Dat vele mensen angst heb ben voor ziekenhuizen is be kend. Speciaal voor deze groep is het thema 'Horror/Thriller'. Een klassieker op dit gebied is „Dr Jekyll and Mr Hyde In deze film probeert Spencer Tracy zich te verzekeren van het eeuwige leven. Helaas heeft zijn medisch experiment wat vervelende bijgevolgen. Het laatste thema staat in het teken van de algemene gezonds heidszorg Daarbij kan ge dacht worden aan interne con flicten, bezuinigingen, intriges en spannningen. Discussie Voor de organisatie was het een hele uitdaging om een zie kenhuisfilmprogramma samen te stellen Voordat het pro gramma klaar was heeft de or ganisatie vele problemen moeten overwinnen. Zo waren bijvoorbeeld niet alle copieën vrij in Europa Daarom moest de film 'Near Death', die als belangrijkste documentaire uit het programma kan worden beschouwd, geïmporteerd worden uit de USA. Ook moesten er titels uit Groot- Brittamë komen. Een ander probleem dat de kop opstak bij het organiseren van het festival was dat er maar heel weinig films ge maakt zijn die zich daadwer kelijk in het ziekenhuis afspe len. Vaak is het leven in een ziekenhuis slechts een deelthe- ma en worden de witte jassen na loop van tijd toch uitgetrok ken. Maar ondanks de problemen hepft men pen eoed nroeramma weten te organiseren Zelfs is er een kinderfilm in het pro gramma opgenomen: 'Onder aards geheim Kinderen liggen per slot van rekening ook wel eens in het ziekenhuis Behalve films heeft men ook nog een aantal nevenactivitei ten georganiseerd. Zo zijn er enkele talkshows en presenta ties rondom de geselecteerde thema's. Zo zal onder andere Cherry Duyns te gast zijn op verschilende lokaties en daar lezingen en/of optredens in talkshows verzorgen. Verder worden afleveringen van 'Vin ger aan de pols' van Ria Bremer vertoond in ziekenhuizen en in de foyer van het filmhuis. Première Zo als het een goed filmfestival betaamt is ook hier sprake van een première. Het betreft de Nederlandse première van 'The Waterdance'. Een warme en menselijke maar nooit sen timentele film over drie man nen die in een revalidatiecen trum moeten leren leven met een gehandicapt lichaam. De film toont de (al dan niet zwarte) humor, de moed en ook de zwakke en depressieve mo menten van een aantal mooi getypeerde personages. Een ander opvallend onder deel van het programma is het toneelstuk 'Corpus Ine Dit toneelstuk heeft in het land al veel positieve reacties ontvan gen Het kan het beste om schreven worden als een kwaadaardig toekomstscena rio, waarin een aantal tenden sen van onze huidige gezond- heidszorgh worden uitver groot. 'Corpus Inc.' werd mogelijk gemaakt door financiële steun J van WVC, ten behoeve van de publieksdiseussie 'keuzen in de zorg'. In dit kader licht de heer Janssen toe dat „alle kos ten verbonden aan het festival gedekt moet worden door op brengsten van advertenties, sponsoring en kaartverkoop' Het festival is georganiseerd onder de stringente voorwaar den dat geen beroep mocht worden gedaan op de zieken- huisgelden". Met deze financiële midde len heeft men een uiterst inte ressant programma in elkaar weten te zetten. Een program ma dat voor iedereen wel wat te bieden heeft. In ieder geval biedt het genoeg ontspanning en vermaak Een bezoek is dan ook zeker aan te raden. Do. 20 mei, 20.30: Deka- loog II Vr. 21 mei. 20.30: Hospital Vr. 21 mei, 20.30: Corpus Inc. Vr. 21 mei. 23.00: MASH Za. 22 mei. 20.30: The Wa terdance Za. 22 mei. 23.00: Dead Ringers Zo. 23 mei, 14.30: Near Death Ma. 24 mei, 20.30: Jekyll Hyde Di. 25 mei, 20.30: Rood- baard Wo. 26 mei. 14.30: Onder aards Geheim Wo. 26 mei, 19.30: Levens berichten aansluitend discussie met Chcry Duyns Pagina ff1 Vrijdag 21 mei 20.30 uur- De Balie produkties met 'Corpus' Zondag 23 mei 14.30 uur: Mattie Boom Con ceptuele fotografie in Neder land' Dinsdag 18 mei tot en met zon dag 27 juni Ienke Kastelein en Mare Dor- leyn 'Twee fotografen' Woensdag 26 mei 14.30 uur: 'Het onderaards ge heim' Mattie Boom: Lezing over 'Conceptuele fotografie in Ne derland' In het kader van de tentoon stelling 'Twee fotografen' zal Mattie Boom, foto-conservator van het Rijksmuseum, een le zing houden Ze behandelt een thema uit de recente geschie denis van de fotografie in Ne derland. de ontwikkeling van de 'conceptuele' fotografie binnen de beeldende kunst. In Wo. 19 mei t/m wo. 26 mei GRAND THEATRE SNOUCKAERTLAAN 4 033-618900/614632 SOMMERSBY Dag. 13 45-18 45-21.30 uur Zo. 13.30-16.00-18 45-21.30 uur NOWHERE TO RUN Dag. 13.45-18.45-21 30 uur Zon. 13.45-16.15-18.45-21.30 uur THE DISTINGUISHED GENTLEMAN Hort 1 3 45-1 O 4^_?1 ISiiiir Zo 13 4 5-16 1 5-18.45-21 loQ uur SCENT OF A WOMAN Dag 20.45 uur CITY OF JOY Dag. 13 30-18.30-21 30 utf Zo. 14 00-17 00-20.00 uur PASSENGER 57 Dag 13.45-18 45-21 15 uur Zo 13.45-16.15-18.454' uur DE KLEINE BLONDE PC Dag. 13 45-18 45-21 15 u'X Zo 13.30-16.00-18 45 1 uur JUNGLE BOEK Dag. 14.00-18 45 uur Zo 14.00-16.15-18.45 uur Armando,,Een ladder verbindt laag met hoog, maar sehijnlijk ook hoog met laag." tuurlijk ook. Een symbolische betekenis hebben èl zijn werken. Maar geen van zijn werken heeft het melodramati sche, en zeker niet het mora listische Armando ontwerpt momen teel het kunstwerk De Ladder in Berlijn, waar hij woont. Daar is hij bezig geweest om in een reusachtige hal het beeld uit te tekenen, en in een gips model te maken. Dat wordt in stukken gezaagd, naar de bronsgieter gebracht, en dan weer in elkaar gezet." Financiering nu in de fase, dat we de fin: ciering rond moeten krijg Er is een bedrag van ruim ton voor nodig. Er is geld: schikbaar gesteld door de meente. (Nog niet offici gaat de provincie ook een drage geven. Aan WVC is bijdrage gevraagd, die nog over moet beslissen uitvoering van het beeld h; daar vanaf. En van het bed' aan geld, dat aan het bednj leven gevraagd zal worden, kunnen dus nog steeds niet opdracht geven tot de dek tieve uitvoering van beeld! IDE ede lecl ooj on: OU' Hg 0.i G< Woensdag 19 mei 20 30 uur: Thelonious Straight no chaser Donderdag 20 tot et woensdag 26 mei 20 30 uur: tival Donderdag 20 mei 20.30 uur: Dekalog II Vrijdag 21 mei 20.30 uur: Hospital 23.00 uur M.A.S.H. Zaterdag 22 mei 20.30 uur: The waterdi (Nederlandse première) 23.00 uur: Dead ringers zondag 23 mei 14.30 uur: Near death Maandag 24 mei 20.30 uur: Dr. Jekyll and: Hyde Dinsdag 25 mei 20.30 uur: Roodbaard Woensdag 26 mei 19.30 uur: Levensberichte de conceptuele kunst is hel dium dat de kunstenaar! teert ondergeschikt aan de tentie of het concept, dat het kunstwerk ten gronfc ligt. In de lezing zullen os meer het werk van Annas Ger van Elk. en Jan Dibbeï sprake komen Theater de Lieve Vrouw Zondag 23 mei Aanvang: 14.30 uur Paul Coumans. „We zitten

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1993 | | pagina 10