De natuur als inspiratiebron voor de tuin Kinderangsten zijn onvermijdelijk .Leusder Krant. Tragisch-komische geschiedenis Estland herhaalt zich in roman Viivi Luik Monsters en vampiers, spoken en boemannen, duivels en dwergen, levende lijken en griezelige dingesen bestaan niet, zegt mijn moeder Ida Gerhardt centraal in Gelderse literaire wedstrijd Handzame gids Zuid-West Engeland - „Verdrietig zijn is ook niet erj nas ai it' tekenn IC Woensdag 21 juli 1993 Pagina) Door Daan Blcuel Een jaar of vijftien geleden kregen Henk Gerritsen en An ton Schlepers de kans in de buurtschap Schuinesloot (on der de rook van Slagharen; ten zuiden van Hoogeveen) te gaan tuinieren op het circa 1,5 hec tare metende stuk grond van de moeder van Anton. Voor beide plantenkenners en natuurlief hebbers ging daarmee een lang levende wens in vervulling Vijftien jaar later zijn de Prio- na-tumen uitgegroeid tot een waar lustoord, waar de lief hebber zijn hart kan ophalen. In kringen van kenners heeft de naam 'Priona' ('Priona' was de bijnaam van de vader van Anton Schlepers) inmiddels een bekende klank, die in één adem wordt genoemd met er kende tuinkunstenaars als Mien Ruys (Dedemsvaart), Rob Herwig (Lunteren) en Ton ter Linden (Rumen) De ervaringen van het twee tal in Schuinesloot hebben Gerritsen en Schlepers geno teerd in 'Spelen met de natuur', dat dit voorjaar in Schuine sloot ten doop werd gehouden. Het is het verslag geworden van talloze, geslaagde en min der geslaagde, experimenten met voornamelijk wilde plan ten. Het sterk autobiografisch getinte boek 'Spelen met de natuur' biedt veel en boeiende achtergrondinformatie bij (het ontstaan van) de Pnona-tui- nen. Als zodanig zal het een bezoek aan de tuinen in Schui nesloot een duidelijke meer waarde geven. Maar ook voor de geïnteresseerde lezer die de De Priona-tuinen in Schuinesloot. Pmona-tuinen niet kent, is het lezenswaardig genoeg om ken nis van te nemen. Het boek is in eerste instan tie een uitgebreide kennisma king met de auteurs en creatie ve krachten achter de Prio na-tuinen. Gerritsen en Schle pers, beiden autodidact op het gebied van tuinieren, hebben zich bij de aanleg van de tuinen voornamelijk door artistieke ingevingen laten leiden. Veel meer dan door bestaande con venties op dat gebied, al is de invloed van een man als Ter Linden (van de modeituinen in het Drentse Ruinen) duidelijk herkenbaar. Dat geeft de tui nen voor een belangrijk deel hun charme. Dezelfde charme ademt 'Spelen met de natuur'. Het is, met nadruk, geen handleiding voor de beginnen- (Foto: Hans Verhorst) de tuinier, al zal menigeen zich wel degelijk kunnen laten in spireren door de ervaringen van Gerritsen en Schlepers. Zo bevat het boek onder meer een lijst van planten die de samen stellers in de Priona-tuinen hebben toegepast, alsmede een aantal beplantingsplannen die als basis voor de tuinen zijn gebruikt 'Spelen met de natuur' is een verzorgd boek, volledig in vierkleurendruk uitgevoerd. Daardoor komen de fraaie fo to's van Anton Schlepers goed tot hun recht. Ook aan de lay out en de typografie is veel aandacht besteed, waardoor het boek zich gemakkelijk laat lezen. In de laatste plaats is 'Spelen met de natuur' een hommage geworden aan fotograaf Anton Schlepers, die begin deze zo mer na een slopende ziekte veel te jong overleed. 'Spelen met de natuur' is het verslag van een waar geworden droom. ,,Een droom die we altijd als een hersenspinsel hebben ge zien, totdat we vijftien jaar geleden de kans kregen op de grond van Anton's moeder te gaan tuinieren. Een kans die we met beide handen hebben aangegrepen," schrijft Henk Gerristen in de inleiding van 'Spelen met de natuur'. Met de dood van Schlepers is die droom ruw verstoord. De toe komst van de Priona-tuinen is op dit moment dan ook nog on zeker. Moge 'Spelen met de natuur' ertoe leiden dat het le venswerk van Gerritsen en Schlepers op enigerlei wijze wordt voortgezet. Henk Gerritsen (tekst) en Anton Schlepers (foto's), Spelen met de natuur de natuur als inspiratie bron voor de tuin, Terra Warns- veld, 49,90. De Priona-tuinen in Schuine sloot zijn in het seizoen dagelijks te bezichtigen. Toegang: 7,50. Door Diederik Kramers Soms herhaalt de geschiedenis zichzelf, en een enkele keer streeft de werkelijkheid de verbeelding voorbij. De Estse schrijfster Viivi Luik weet er alles van Toen ze in haar roman 'De schoonheid der geschiedenis' de Sovjet-inval in Praag in 1968 aanhaalde, rolden de Sovjettanks door de Baltische staten ..Alles waar ik over schreef, begon om me heen te gebeuren." In het boek volgt Luik een romance in de Letse hoofdstad Riga in 1968, tussen een Ests hippie-meisje en een joodse beeldhou wer die vreest te worden opgeroepen voor dienst in Tsjechoslowakije. „Terwijl ik dit' in december 1990 opschreef, stuurde Mos kou het leger naar Litouwen om dienstwei geraars op te pikken. Net als in Praag re den de Sovjettanks door de straten, in Vil nius verpletterden ze dertien mensen on der hun rupsbanden Een week later vie len in Riga vijf doden, maar de opmars van het militaire geweld hield halt vóór Est land. Toen Luik enkele maanden later de eer ste drukproeven van het boek doornam, keerden de tanks terug Het was augustus 1991, in Moskou grepen conservatieve communisten naar de macht, en Gorbats- jovs Sovjet-Unie dreigde terug te vallen naar het stalinistische verleden. „Drie da gen lang beleefde ik wat mijn ouders had den meegemaakt, toen Estland in 1940 werd bezet Uiteindelijk verdwenen de tanks, ditmaal voorgoed, op 21 augustus op de dag af 23 jaar nadat ze Praag hadden bezet. De ironie van de geschiedenis staat cen traal in Luiks roman. „Ons leven was tra gisch, maar tegelijk ook komisch, zelfs on der Brezjnev, Stalin en Hitier Al het nor male was verboden, het alledaagse leven werd een raadsel." Tegen het afluisteren door de KGB sprak men aan de telefoon een soort 'dubbeltaal', waaruit compro mitterende woorden als 'boek', 'document' of 'koffer' waren verbannen „Het was bijna een poëtische dictatuur. Het leven was surrealistisch, net als een schilderij van Chagall, en de kunst is daar een afspiegeling van." Niet dat ze heimwee heeft naar de 'goede oude tijd' in Sovjet- Estland. „Sommigen hebben de jareiv'60 bij ons als een bevrijding ervaren, maar ik vond ze beangstigend. Niemand kan een individu zijn in een totalitaire staat." De afstandelijke, „immorele" visie op het jongste verleden werd haar in eigen land niet in dank afgenomen door sommige critici, die haar gebrek aan solidariteit ver weten. Estland had zich net vrijgemaakt van een halve eeuw communistische ter reur, stagnatie en beloftes van een 'glan zende toekomsten nationalisten eisten de historische mythes op om Estlands plaats in de geschiedenis en de wereld te bevesti gen Luik doet daar niet aan mee: „Mijn hoofdpersoon, het meisje, is te eigenzinnig en individualistisch, en dat botst met het beeld dat sommige Esten van hun land hebben: het beste land ter wereld, vol ern stige en hardwerkende mensen." Het eerste jaar na Estlands onafhanke lijkheid zwelgde de kunst nog van dergelij ke nationalistische mythes, maar inmid dels is het nuchtere individualisme, een nationale karaktertrek van de Esten, weer terug in de literatuur. Ondanks alle econo mische problemen vinden veel Esten nog tijd en geld voor cultuur, tot Luiks verba zing: „Mensen gaan naar concerten, ze ko pen veel boeken. Dat was anderhalf jaar geleden wel anders, toen werden er alleen pornoboekjes verkocht!" (ANP) Viivi Luik. De schoonheid der gescheidenis, De Geus/Epo Breda, 190 pagina's, 32.50. Helen Cooper, Beer over de vloer, Lemniscaat Rotterdam. 32 pagina's, 21.50. Judith Viorst (tekst) en Kay Chorao (illustraties), Monsters en vampiers, spoken en boe mannen. duivels en dwergen, levende lijken en griezelige dingesen bestaan niet, zegt mijn moeder, J.H. Gottmer Haarlem, 44 pagina's, 15,00. De kinderpsychiater E. Doornenbal schreef indertijd (maart 1972) in het blad 'Kleuterwereld' een uitvoerig artikel over kinderangsten en dromen. Ik moest er aan terug denken nu uitgeverij Gottmer met een herdruk van een pren tenboek van Judith Viorst (uit 1973) kwam en Lemniscaat 'Beer over de vloer' van Helen Cooper uitbracht. In beide boeken gaat het over kinde rangsten Doornenbal zette helder uit een waarom kinderangsten on vermijdelijk zijn. in hun licha melijke en geestelijke groei moeten kinderen keer op keer een vertrouwde situatie opge ven om een nieuwe levensfase binnen te gaan. Het nieuwe roept onzekerheid, angst en verzet op. Ieder kind kent de angst voor verlies van houvast, al uit die zich bij het ene kind veel sterker dan bij het andere. Het is belangrijk dat angst niet wordt onderdrukt. Het meebeleven van de angst heeft voor het kind een catharsische werking, schreef Doornenbal, en hij pleitte voor de aanval als de beste verdediging. Te vaak kreeg hij in zijn spreekkamer kinderen met onverwerkte spanningen. Herhaaldelijk maakte hij mee dat het vertel len van sprookjes als 'Rood kapje' en 'De Wolf en de Zeven Geitjes' op kinderen een kal merende invloed uitoefende. Boeken die volwassenen voorlezen, helpen kinderen om woorden te vinden voor hun vaak vormloze angst Wat be noemd kan worden, is minder bedreigend; de angst wordt Judith Viorst Met illustraties van Kay Chorao op-zijn-plaats gezet en staat groei niet langer in de weg. Het boek van Judith Viorst met de lange naam: 'Monsters en vam piers, spoken en boemannen, duivels en dwergen, levende lijken en griezelige dingesen bestaan niet, zegt mijn moeder' leek wel op bestelling geschre ven. Hoe lang de naam ook was, kleuters maakten hem soms nog langer: zij vulden de op somming aan met namen van wezens voor wie zij bang wa ren Judith Viorst had voor een tekst gezorgd waarin zij de angst van een jongetje voor monsters, vampiers et cetera konden meebeleven. Kay Cho rao bracht hen duidelijk in beeld: het vormloze gaf hij vorm. Geen volwassenen die hun nu nog kon wijsmaken dat hun angst ongegrond was Want daar liepen en lopen kleuters nogal eens tegenop: tegen het-goed-menende op voeders, die hun angsten weg praten. niet serieus nemen. Judith Viorst heeft haar tekst zo opgebouwd dat elke beschrijving van een (nachte lijke) angst wordt afgewisseld met een situatie overdag waarin de ik-figuur een onder nemende kleuter is, die zijn ogen goed de kost geeft, situa ties waarin, als tegenwicht, de humor niet ontbreekt en die de 'boodschap' versterken angst is niet kinderachtig. Jammer dat het twintig jaar moest du ren, maar gelukkig is dit klas sieke prentenboek van Judith Viorst en Kay Chorao nu weer verkrijgbaar Helen Cooper was er als kind van overtuigd dat er een leeuw in de kast onder de trap in de gang woonde Zij voerde het dier van alles en nog wat tot haar ouders erachter kwamen Haar eigen ervaring met angst heeft zij in 'Beer over de vloer' verwerkt. Zij doet dat in pren ten die ik als romantisch en poëtisch zou willen typeren Zo voortvarend als Judith Viorst en Kay Chorao te werk gingen, zo subtiel is de aanpak van Helen Cooper. Het jongetje Koen is bang voor een beer in de kast onder de trap. Op meer dan één prent echter lijkt de schaduw van Koen op de beer voor wie hij bang is. die angst zit in hemzelf Ook is de beer vaak op plaatsen vlak bij Koen te zien. angst laat zich niet op sluiten. Koen maakt een teke ning van de beer om zo zijn angst te doorleven In het hart van het verhaal tekent de beer zjn angst: Koen die zijn tong naar hem uit steekt. Dit is een vondst van Helen Cooper dat zij op deze wijze en op deze plek naar de goede afloop vooruitwijst Maar voorlopig heeft de beer in huis nog vrij spel en doet daar 's nachts alles wat Koen zelf ook wel zou willen: van de trapleuning afglijden, tv-kij- ken terwijl iedereen slaapt et cetera. De beer is niet alleen de projectie van zijn angst, maar ook van zijn verborgen wen sen. Of in de taal van kinderpsy chiater Doornenbal: de beer is al een levensfase verder dan Koen en Koen durft die fase nog niet binnen te treden Zijn moeder helpt hem zijn angst te overwinnen z(j zoeken samen de beer in zijn hol op. Samen kunnen wij hem wel aan. zegt ze. Tegen een Koen die geeste lijk groeit, kan de beer niet op. Hij verlaat het huis en vertrekt per vliegtuig ver weg (naar de toekomst?) om aan een para chute bij een ander huis te lan den; als de projectie van de angst van een ander kind (mis schien wel een kind van Helen Cooper) Want kinderangsten zijn onvermijdelijk. he 'Een eerbetoon in dicht vorm aan de Gelderse dichteres Ida Gerhardt' zo luidt de opdracht in de wedstrijd om de literaire prijs van de provincie Gel derland, die dit jaar voor de vierde achteenvolgende keer in opdracht van de provincie Gelderland door de Nijmeegse Stichting Randschrift wordt georga niseerd. Met de prijs wil de pro vincie auteurs stimuleren tot schrijven over Gelder land en hen de mogelijk heid bieden het werk te pu bliceren. Deelname aan de wedstrijd staat dit keer open voor iedereen uit het Nederlandse taalgebied. Dit in tegenstelling tot voorgaande jaren, toen de deelname beperkt bleef tot Gelderse debuterende schrijvers. Het ingezonden gedicht moet in de Nederlandse taal geschreven zijn en Gelderse elementen be vatten, zoals die door Ida Gerhardt gebruikt zijn in de bundel 'Dromen en do len' (1980). De dichter moet zodanig geïnspireerd zijn door het werk van Ida Gerhardt, dat het gedicht als eerbetoon aan haar kan worden aangemerkt. De deelnemers aan deze literaire wedstrijd dingen mee naar de prijs van de provmeie Gelderland, die zal bestaan uit een oorkon de en een geldbedrag van 3.000 gulden. In een aan Ida Gerhardt gewijd the manummer van het literai re tijdschrift Parmentier zal de wedstrijd aandacht krijgen en zullen zowel het winnende gedicht als een selectie uit de inzendingen worden opgenomen. De inzendtermijn sluit 31 augustus. Inzendingen moeten gestuurd worden naar de Stichting Rand schrift/Redactie Parmen tier, Postbus 1381, 6501 BJ Nijmegen. Daar kan ook het reglement van de wed strijd worden aange vraagd. Henk Buma, Reishandboek Zuidwest-Engeland, Elmar Rijswijk, 34,50. Informatief, boeiend en uit gebreid dat is zeker van toe passing op het Reishandboek Zuidwest-Engeland. Per graafschap wordt aan de hand van een route een over zicht gegeven van de belang rijkste bezienswaardigheden. De tekst wordt aangevuld met overzichtelijkè kaartjes van de graafschappen en de routes die de auteur daarin volgt. Buma begmt met praktische informatie over het land en zijn bevolking, de manier van rei zen door Engeland en de over nachtingen. De historie neemt in het boek een belangrijke plaats in. Het kunstzinnige as pect van dit zuidelijke deel van dit eiland aan de andere kant van het Kanaal komt eveneens aan bod. De lezer krijgt het idee dat dé auteur niets heeft overgesla gen bij de beschrijving van de landschappen, dorpen en ste den. Wie deze goed leesbare gids meeneemt op reis, zal ze ker weinig missen van deze En gelse regio. jd Verschenen De Vlindervrouw. In deze histo rische roman geeft Dieuwke Win- semius een gedocumenteerd beeld van een begaafd kunstenares en haar tijd Maria Sibylla Menan (1647-1717) legde zich als beroemd schilderes vooral toe op het afbeel den van vlinders en bloemen Ze offerde haar kunst een tijd op aan het streven van de protestantse sekte der Labadisten naar vol maaktheid, maar keerde later tot haar liefde terug het minutieus en natuurgetrouw weergeven van rupsen, vlinders en hun fauna Ze maakte zelfs een reis naar Surina me om daar, tot Gods eer zoals ze zei, haar talenten te gebruiken. Kok Kampen, 238 pagina's, 35,— Kijk op Opera van Chris Craker introduceert de lezer in de wereld van de opera: er wordt uitgelegd wat opera is; de bekendste compo nisten en hun populaire opera's passeren de revue, de beste zangers en zangeressen worden voorge steld en vele luistertips worden ge geven. Bij het boek hoort een cd waarop onder andere stukken te beluisteren zijn van Mozart, Rossi ni, Verdi, Wagner. Puccini en Gershwin A.W. Bruna Uitgevers Utrecht, paperback, 128 pagina's, ƒ39,90 Witter dan sneeuw. Een prak- tisch-pastorale studie over Psalm 51, van dr. D. Martyn Lloyd-Jones, die vooral als predikant van de Westmmster Chapel in Londen grote aantallen toehoorders trok „Berouw is een niet weg te denken element in het leven van een chris ten Zonder berouw zal een chris ten niets kunnen ervaren van ver lossing in Christus, geen echte vreugde kunnen beleven De Groot Goudnaan Kampen, 79 pa gina's, 17,50. Fietsen in Zuid-Span je schenen in de leisgidsensene uitgeverij Pirola in Schoorl Bii 2 500 kilometer gedetaillecn routebeschrijvingen. ondeni deeld in 15 tiajecten die samen grofmazig netwerk voimen die acht provincies van Andalusièb strijkt Elk traject wordt verdt delijkt met een hoogteprofiel alle andere voor fietsers relev, ipformatie als overnachting: gelijkheden, fietsenmakers, wq kwaliteit en zelfs de plaatsen drink fonteinen worden vermt- Daarnaast is er uitgebreid dacht voor reliëf, klimaat, gesch: denis, keuken en vooral natuur landschap Auteur is Luc Otenii de prijs 19,50 Bomen en Vruchten Deel 21 vj de folderserie 'Bomen de Bomenstichting Veel borc, produceren voor de mens eetbi vruchten. Maar voordat vruchib men een redelijke oogst geven zi er de nodige jaren van groeien snoeien aan voorafgegaan. Del: der beperkt zich to{ de snoei y hoogstamvruchtbomen, bor- met een stamhoogte vanerend n 180 tot 220 centimeter Aan b komen vormsnoei, onderhoud; noei en wondbehandeling bij pel, peer, pruim en kers. Men k de folder toegestuurd krijgen d 2,50 over te maken op gironu mer 2108775 ten name van deB menstichting in Utrecht, vermelding van 'Bomen Vru: ten'. De grote toekomst Waar dringt de verwereldlijking haar verwoestende gevolgen door in de orthodox-protestan kerken? Een van de voornaati n oorzaken is dat men te weinig li uit de verwachting van de wei eti komst van Christus, meent ds Hegger, tot voor kort predikü au directeur van de stichting 'In Rechte Straat' Op zijn eigen soonlijke betrokken wijze, waa: een sterk verlangen spreekt, Hegger „zicht op de eeuwige b lijkheid en de wederkomst var Heere Jezus" „Als dit boek e: zou bijdragen dat bij sommige zers de toekomstverwachting t derder gaat gloren, zou ik daar dankbaar voor zijn." J.J. Groec Zoon Leiden, 149 pagina's, 24 alt ca te U' Het Groot Gordijnenboek is een complete handleiding voor het zelf maken van gordijnen Een groot aantal ideeën wordt stap voor stap aan de hand van foto's en tekenin gen duidelijk uitgewerkt, zodat de zelfgemaakte gordijnen een pro fessioneel uiterlijk krijgen. Alle soorten gordijnen, zoals geplooide en gevoerde gordijnen, cafégordij nen, draperieën en blinds worden beschreven. Ook voor het maken van embrasses en volants kan men in dit boek terecht. Veel aandacht wordt besteed aan het ophangen van gordijnen; waar het gordijn komt te hangen en de verschillende bevestigingsmogelijkheden. Alle naaitechnieken voor het maken van gordijnen komen aan bod. De auteurs, Marcella Bosch en Wilma van den Berg, verzorgden al enkele jaren cursussen op het gebied van soft furnishings (naaien voor het interieur). Van Dishoeck Houten, 27,50. Veertien beroemde verhalen Een selectie uit de serie 'Voor Onze Kleinen' van meesterversteller W.G. van de Hulst, met ruim 100 zwart-wit-illustraties en 14 kleu- renprenten van W G. van de Hulst jr. Fik, Van Bob en Bep en Bram- metje. Allemaal katjes, Van de boze koster, Het huisje in de sneeuw. Van drie domme zusjes, Bruun de beer, Zo'n griezelig beest, Het wegje in het koren, Gorte Ber- tus en kleine Bertus, De wilde ja gers. Anneke en de sik, Het plekje dat niemand wist en Kareltje. Cal- lenbach Nijkerk, 482 pagina, ƒ34,90 Gezond en wel. Medisch pu! eiste Alie Hoek-van Kooten Veenendaal behandelt allerlei zondheidsklachten die zich nen voordoen, op een direkte praktisch manier- stress, omg: met invaliditeit, lichaams', hoofdpijn, de verhouding tuss chaam en ziel, een beroerte, ci aids, schizofrenie et cetera De bundelde artikelen versche; eerder in de rubriek 'Gezondb van het reformatorisch opinieb Koers Kok' Voorhoeve Kam: d- 125 pagina's, 22,50. d( Bij uitgeverij Profiel in Bec verscheen Van huis en van ht naar het land van de tokkèhs dië-veteraan B Ronner laat df zer aan de hand van dagboek!' jg' menten, bewaard gebleven bnt en andere notities de sfeer pro? ld uit de periode 1946-1950. De et pagina's beschrijven de situ van kort na de Tweede Wereld: log, de opleidingstijd van dienstplichtigen,, de onzeker: IS1 over het vertrek naar Indiè en eindelijk de reis met het schip Ruys'. Ronner heeft niet alleen verslag aan het papier toefcze trouwd, met bekende Westjai se namen als Batavia, Mr Consi Depok, Kalapanoenggal. Tjifc pek, Pamanoekan, Indram; Cheribon, Ardjawinanggoen.E doeng en Poerwakarta Ook flecties op de tijd in Indië, li momenten van herinnering, ingevlochten in het manusc Een en ander wordt geplaatr het licht van het kerkelijke nu van die dagen. 328 pagis ƒ39,95 )m ch h. ga ii rk< d )e 1 Zwerfgedichtjes Een opm lijke oogst van trouw- en ro iaa diensten, kerstkaarten, kerkt- p en huiskamers: de bekende oud gerpredikant ds. J.J Poort ve melde gedichten die nog rn p enkele bundel voorkwamen, c die mensen in bijzondere mo: ten van vreugde en droefheid kunnen zeggen. De Groot Go; aan Kampen, 91 pagina's, 1' Irene Hardenbol, Thomas en de trappelende tekening, met illustraties van Magda van Til burg, Ploegsma Amsterdam, 80 pagina's, 21,95. 'Thomas en de trappelende tekening' is het eerste jeugd boek van Irene Hardenbol. De 7-jarige Thomas is sinds zes weken wees. Zijn ouders zijn bij een auto-ongeluk omgeko men. De begrafenis heeft hij niet meegemaakt. Een broer van zijn moeder, Oom Leo, heeft hem in huis genomen. Tante Christien probeert met een de plaats van zijn moeder in te nemen en geeft Thomas daardoor weinig ruimte om zijn verdriet te verwerken Irene Hardenbol laat met veel psychologisch inzicht zien (zij is psychologe, maar zij put ook uit de ervaringen van haar eigen kindertijd) hoe Thomas erin slaagt met de hulp van kleurpotloden en een fantasie vriendje zijn vader en moeder levend in zijn herinnering te houden. Ook zijn oom Leo weet hem daarbij te helpen. Daarna kan hij de draad van zijn leven weer oppakken In dit debuut spelen werke lijkheid, dromen, fantasie en sprookjes (onder meer 'De Zee meermin' van Hans Christian Andersen) alle een rol, maar de werkelijkheid wint het van de andere: de droom, de fad en de sprookjes dieneE Thomas te leren dat verf J altijd weer terug zal ko: Maar: „Verdrietig zijn is niet erg. Het is alleen erg' neer je door je tranen de niet meer kunt zien of warmte voelen op je huid wanneer je heel alleen bent je verdriet en er niemand is je te troosten. Dan doet driet heel erg zeer en kun) zelfs ziek van worden >d h( lef: len: te ae og die ;ev< n rd F g€ [edi Ei oi

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1993 | | pagina 6