„Mozart was een vrolijke jongen; houdt dat voor ogen!" Toiletten in gemeentehuis op ludieke wijze 'bezef Leusder Krant. Hamershofloop nieuwe stijl groot succes 'lei O Jaap van Zweden en Jean Decroos begeleiden jong talent bij Pon Vrouwen ergeren zich aan gebrek aan openbare wc's jensdag 13 oktober 1993 J I# J. Pagina 5 SDEN - Mooi loopweer, iiiel parcours, een royale mst van de wedstrijdlo- en een goede organisatie 2ij veel Leusdense Triat- Öen; dat waren afgelopen dagmiddag de ingrediën- voor een geslaagde Ha- hofloop in een nieuwe op- ij de start van de kortere nden bleek dat velen, en groot, zin hadden in sportieve prestatie. Tij de start van de wedstrijd het zelfs uitgesproken op de Cohensteeg, waar Bernard het startschot Het fietspad was eigen- Kat aan de smalle kant 1 wedstrijdlopers gelijk en vertrekken. En dan de start van de vele trim- s al 5 minuten later, dus derlijk, gepland, taal deden zaterdagmid- uim*200 trimmers aan de billende afstanden mee. maakten zij een kans op in de verloting. De diers van.de Hamershof hadden deze beschikbaar ge steld. In de Korfzaal was het een gezellige drukte rond de inschrijving, afhalen van prijsjes en napraten over de geleverde prestatie. En presta ties werden er geleverd, want bij de wedstrijd was al geble ken dat de Hamershofloop een uitgesproken snel parcours heeft. AI na 31.22 minuten kwamen de eersten over de fi nish, en die tijd wordt lang niet op elke 10 km gelopen. Het betekent dan ook een ge middelde van ruim 19 km/uur. Drie lopers deelden de over winning, want Michael Stie- mer, Hans van Wegen en Han Wolsking kwamen schouder aan- schouder over de finish. Deze drie atleten liepen voor de Amersfoortse vereniging Altis. Bert Geelmuiden was de snelste van de organise rende vereniging Triatlon. Wat betreft Leusdenaren de den Rob de Vries (33.53) en bij de dames Nannie Putters (42.11) van zich spreken. Ver der zagen we Tino van Garde ren (37.10) en Bertus van Kom mer (43.08) in het deelnemers veld. Hoewel Bertus meestal langere afstanden kiest, vindt hij 10 km niet beneden zijn stand. De organisatoren wa ren tevreden over het verloop van de vierde editie van de Hamershofloop en gaan weer aan de slag met de voorberei dingen van 1994. Uitslag van de Hamershofloop te Leusden Een wegwedstrijd over een af stand van 10.000 km 1. M. Stiemer 2. H. Wolsing 3 H. van Wegen 4. T. van de Veer 5. A. van Kersteren 6. B. van Dijk 7. R. de Vries 8. E. Hillemsen 9. H. van Wegen 10. R. van Os 11 B. Geelmuiden 12. R. van de Waerdt 13. J. van Loo 14. D. de Vries 15. G. Smink 0.31.22 0.31.22 0.31.22 0 31.45 0.31.54 0.32.13 0.33.53 0.33.57 0.34.11 0.34.13 0.34.28 0.34 34 0.34.36 0.34.37 0.34.48 Wat jullie zouden kunnen doen is bijvoorbeeld dat één van jul lie de maat slaat. Misschien heeft Jaap een ander kom- mentaar." Jaap sluit er bij aan. ,,Vaak is muziek timing Ja- scha Heifetz zegt. ,,Als je viool kunt spelen is timing heel be langrijk 1Doe liet eens met een vaste vinger. Nog even een keer, ja? Ik vind het veel te leuk 't Is veel mooier nu Tegen een nieuwe groep „Het betekent, dat het zulke heerlijke muziek is! Ik zou het elke dag wel kunnen horen1" Tegen een tweede violist. „Uw stem is belangrijker dan wat er uit komt Het is te weinig Al zou u in het Concertgebouw, grote, kleine zaal, gang zitten, dat maakt niet uit. Als u de losse snaar heeft, vibreert u eventjes. En ga iets meer in de snaar. Dan gaat het wiegen. Daardoor zit het tempo beter. Tegen een medestrijker „Jij was er even uit!" Sorry", zegt de medestrijker. Jaap: ,,Je hoeft tegen mij geen sorry te zeggen, hoor." Tot dezelfde spelers. ,,Ik vind dat in het be gin de tweede viool iets te wei nig is. Dat ligt niet aan haér solo. Jij moet iets toevoegen. Jullie spelen vaak samen7 Dat is te horen. Jean heeft een voor stel: wat opstrijken Heel sub tiel. Zonder te forceren. Anders gebeurt het anders-om-ef fect." De masters horen alles. Niets ontgaat ze. Tot een groepje meisjes. ,,Jij bent heel belangrijk Tot zij binnen komt, dan ga jij als een muis spelen. Dat is jammer. Jullie moeten samen spelen Ik moet jullie duidelijk samen horen Het tweede is: Welke van deze twee noten is de belangrijkste? De eerste Jij moet dat accent leggen." Twee keer doen de meisjes het over. Dan zegt de meester: ,,Nog een keer. Ja, dat is beter! Maar nu de anderen ook. Het tempo is een beetje te laag." Jaap doet een snurkgeluid tussendoor. Iedereen lacht. Het uur van de waarheid heeft geslagen Maar ook het uur van vertrek. Jaap van Zwe den en Jean Decroos worden gewaarschuwd De tijd is om. De laatste klanken moeten wegsterven. Iedereen gesterkt naar huis. Met het hoofd vol aanwijzingen. Hoe zei Jaap het ook al weer? Wat stelde Jean toch voor? In de komende maanden zal het op de Pon concerten allemaal in praktijk worden gebracht, mag je met de strijkers mee-hopen. Wat een middag! Wat een profes sionaliteit! Wat een ervaring! Een dijk van een masterclass! Tintelend en inspirerend. Anco Mali ;USDEN - Vanaf één uur omen ze op zaterdag 9 okto- r binnen. Met hun kisten on- r de arm. Oudere en jongere listen. Ervaren en minder i-aren strijkers. In totaal eft Pon zo'n vierhonderd ïsici gecharterd om in het nstaand seizoen koffiecon- ten te komen geven bij de I erse Nederlandse Volkswa- idealers, ter gelegenheid de introductie van een uw model. Jet zo'n ongeveer honderd- genieten ze vooraf in de usdense Pon-restaurantzaal i een kopje koffie met cake. itend en lachend, in af- 0Q chting van de komende mu- ale uren, waarin ze tijdens urt masterclass voor Jean De- os en Jaap van Zweden eten voorspelen, om de itjes op de muzikale i's gezet [rijgen. )e masterclass is besloten, ap lopen veel bewakingsbe- bten rond. De televisie staat aaj t een witte geluidswagen r het Leusdens Pon-com- 4 x, met alle apparatuur iri de Ai islag om de masterclass te )a£ ien. sli )e Pon-organisator vraagt el* lertig strijkers met kist en al ^ar '.venteltrap, die naar de au- ïowroom voert, willen op- ie( n en afkomen, om voor de ningsshot te worden opge- oo nen. De strijkers gaan op en Maar er gaat iets mis, zegt cameramanen de opkomst et over. Geren en gedoe, uwe opnamen. En daar ver- ijnen Jaap van Zweden en n Decroos, de beroemde as isten van het al even be- dlS nde Koninklijk Concertge- mrï iworkest, residerend in de 1301 fdstad. artet spelen lan blijken de stoelen in de •showroom, waar de iterclass zal plaats vinden, ceerd te zijn opgesteld. Ie- »en begint met stoelen te jiven. Omdat er kwartet :dt gespeeld moeten de >len in groepjes van vier bij lar gezet worden. Veel ge- Opnieuw veel gedoe. Dan de Pon-organisator, dat zich moet richten naar de e blauwe zuilen. Als ieder- tenslotte op zijn plek zit het muzikaal genot begin- Toch veel spanning hier en rode kleuren, nerveuze tren. Hoe zullen we over- len? Het leek zo leuk, die iterclass, lekker voorspelen aanwiiyincrpn Irriicfpn van Altijd winkelcentrum. Het triviant- spel werd gestaakt en de plan nen voor deze actie kwamen al snel. Bijna alle vrouwengroe pen zijn gebeld en de reactie's waren enthousiast. Gezien het aantal toezeggingen viel de op komst wat tegen." Van Heeringen: ,,De wethou der heeft het overigens zeer sportief opgenomen. Hij merkte op dat het financiële aspect een grote rol speelt. Zijn toezegging dat er in de eerst volgende commissievergade ring aandacht aan zal worden besteed is wat vaag, maar door het aangeven dat in de toe komst een nieuw te bouwen ho recagelegenheid wellicht mo gelijkheden zal bieden blijven we opgewekt de vorderingen volgen." Ook zij is blij met de wijze waarop de petitie is aan genomen en vindt de actie ge slaagd. Van Heeringen: ,,Het was wel spannend te zien wan- meegenomen om bij een glaasje fris zo losjesweg te laten val len: Laatst zei Jaap van Zwe den nog tegen me Maar nu de masters zó dichtbij zijn is het wèl even iets! Lachend stelt Jaap van Zwe den, dat zelfs degenen die ver dekt opgesteld zitten -er staat nog een enkele fraaie auto in de ruimte, waarachter het heer lijk schuilen is! - eventueel aan de beurt kunnen komen. Maar hij weet, zegt hij, dat er ook mensen zijn, die liever niet aan de beurt willen komen ,,Jean en ik komen door de hele zaal langs en laten iedereen een paar minuten spelen. Liefst zo weinig mogelijk praten, als de anderen spelen; probeer té luisteren. De akoestiek is toch al wat moeilijk, dus..." Van Zweden vraagt de ca meraman naar de plek, waar het het beste is om te beginnen. Hij stelt de cameraman aan als de dirigent van deze middag. ,,Van hem horen we hoe en waar we wanneer moeten staan en spelen!" Camera en geluid verplaatsen zich, en de eerste groep kan van start gaan. Het gaat voor sommigen om het Streich-quartett in B Dur van Haydn Voor anderen om het Strijkkwartet nr 159 van Mo zart. Er wordt verwoed gestemd. Een zeer aarzelende inzet Van Zweden vraagt om nog een keer te beginnen. Hij en Jean Decroos gaan er bij zitten. De croos zingt ritmisch mee: Pom- pompom. Jaaps commentaar: „Het klinkt of jullie het stuk voor het eerst zien. Ik wil wat vragen over het tempo. Naar mijn mening moet het twee maal zo snel. 't Staat ook aan gegeven. Waarom doen jullie dat dan niet? Denk het je in, in vieren of in tweeën? Ik denk dat het in tweeën moet. De eerste zes maten opnieuw graag, voor het tempo. Mag ik daar nog iets aan toevoegen? Als je het je in tweeën indenkt, moet je ook in twee maten denken." De kop is eraf. Toch grieze- lig. Er wordt hier en daar wat verlegen geglimlacht. Je moet met de billen bloot. Daar is lef voor nodig! Eén kapitein Jean Decroos vraagt aan het volgend groepje dat een stukje Mozart strijkt: „Hoe studeren jullie het in? Het samenspelen is heel belangrijk. Er moet wel één kapitein zijn. Dan wordt het homogener. Jij die daar in het begin speelt zou iets pitti ger kunnen inzetten, een beetje meer crispy. Mozart was een vrolijke jongen. Hou dat voor ogen. Meer...", en Jean Decroos zingt het weer voor, legt andere accenten. De kleur van het stuk verandert merkbaar, als de vier het nog eens spelen. De masters knikken instemmend. Het groepje strijkers lacht be vrijd. „Op de maat letten!", roept Jaap van Zweden bij de vol gende voorspelers. „Er moet er één zijn, die de maat aangeeft. Voor mij is belangrijk de hart slag. Jullie stuwen de boel on gelofelijk op." „Ja", protes teert een meisje, „Jean Decroos zei dat het tempo moest opge voerd." „Belangrijk is", ver volgt Jaap van Zweden onver stoorbaar, „dat je stiekem van tevoren afspreekt hoe snel je het wilt hebben. Niet eerst op jagen, en dan weer inzakken en afremmen." Nu zet het groepje zacht in. Jaap van Zweden laat ze stoppen. „Als je té zacht in zet is het moeilijk om het tempo te pakken." Jean Decroos: „Dat elegante, dat speelse, daar gaat het om in de barok." Jaap van Zweden. „Wat mij opvalt is dat als er piano staat, er haast geen mezzo wordt ge speeld. Jullie moeten je stok gewoon gebruiken. Echt iets méér strijken!" Hij doet het voor. Jaap van Zweden poneert met een stralende, gulle lach: „Belangrijk als je voorspeelt is, dat je weet hoe de maat in el kaar zit. Ik hoor zo vaak, dat het in het begin niet gek klinkt. Maar na vijf maten verandert het; 1/8 wordt 1/16 Dan valt het stuk uit elkaar. Kruip niet in elkaar. Word niet timide. Hoe moeilijker het wordt, hoe zachter jullie gaan spelen. Nee, gewoon lekker uitspelen! Nog een keer! En vrij uit spelen, lekker spelen voor jezelf! En dan nog wat. Je hebt acht keer hetzelfde thema gespeeld. De. één speelt op de punt, de ander in het midden Spreek van te voren af hoe je het gaat aan pakken." De volgende groep stemt, speelt een allegro. Blijft langer doorspelen. Jean Decroos zegt: „Jullie spelen goed samen. Maar het spel is een beetje doods. Speel niet als in een we reld zonder kleur, alles grijs." Jaap van Zweden „Wat ik wil vragen is dit. Jullie zijn alle maal mensen die dagelijks met muziek bezig zijn. Wanneer ben je zenuwachtig? Als je iets moet doen, dat je niet kunt En wanneer ben je gespannen? Ge spannen ben je als je iets goed wilt doen. Ik kon eens enkele woorden met Von Karajan wis selen, en die zei: „Je moet je goed voorbereiden, dan hoef je niet nerveus te zijn." Nervosi teit moet dus nooit de overhand hebben. Is de voorbereiding goed geweest, dan komt het er goed uit." Vibrato Tot het zoveelste kwartet: „Wat spelen jullie? Haydn7 Laat maar horen!" De groep krijgt het enige applaus van de zaal. Van Zweden. „Die over gang! Ik vond het prachtig! Ik hoorde een mooi vibrato. Denk je er over na, wanneer wel en wanneer geen vibrato7" De strijker antwoordt: „Nee, het vibrato komt automatisch." Jaap van Zweden gaat er op in. „Een vibrato is een beetje pa thetisch. Een vibrato laat iets van jezelf zien Je legt je ziel ermee bloot Geen vibrato is hetzelfde." Zijn technisch ge traind oog heeft een manke ment geconstateerd. „De vier de en de eerste vinger lieten het tijdens het vibrato afweten. Wil jij beroeps worden7 Vinger één bepaalt constant de posi tie, waarin je hand staat Met één knijp je een beetje. Het is gevaarlijk, als je met je linker hand knijpt Dan komen we met de hand niet makkelijk naar beneden Jean had het over de manier van voorberei den. Ik wil het begin nog even horen. Wat voor streek spreken jullie af? De één streek veel korter dan de ander. Dat is niet goed. Persoonlijk vind ik het tempo ook wat te laag. Het gaat niet alleen om je houding bij het spelen, het gaat er ook om hoe het klinkt!" Aandachtig luisteren Jean en Jaap naar de volgende groep Commentaar „Jullie zijn meer aan het lachen dan aan het spelen. Gezellig is het hier, hè7 Spelen jullie vaak sa men? Nee, dat dacht ik wel. Kwartet spelen begint pas, als je je eigen partij onder de knie hebt' Laten we nog even op nieuw beginnen. Het thema komt twee keer terug. Maak daar meteen wat van. Je moet altijd oppassen, dat het niet vervelend gaat worden. Zorg, dat er wat gebeurt!" Even later hoort een speler: „Waarom speel je daar nu zo zacht? Wil je beroeps worden7 Nee? Eigenlijk heb je gelijk. Het is een hard beroep, en er zijn zó veel goede musici!" De jongen legt uit, dat hij een gin der beroep zal hebben, dat hij lid is van het Nederlands Stu denten Orkest, dat dat van 14 tot en met 25 januari een toer- nee zal maken langs de Neder landse concertpodia. Ieder jaar opnieuw wordt het orkest sa mengesteld uit studenten van universiteiten en HBO-instel- lingen uit het hele land. Dit jaar staat het orkest onder lei ding van Lawrence Renes. Er zal weer een intensieve repeti tie-periode in het Noord-Hol landse Bergen zijn Einde van de reclame, zegt de jongen „Sorry" Bij weer een andere groep zegt Jean Decroos „Het sa menspel ontbreekt Ik mis een leider. Het moet een beetje ste vig zijn. Jij bijvoorbeeld bent consequent in die en die partij achtergebleven. Het kan wel eens een keer mis gaan. maar zó moeilijk is het ook weer niet. I Bernard laat de kleine lopers vertrekken voor namershofloop. Er was \elang stelling voor de uwde Hamershofloop. I Hans Verhorst) LEUSDEN - „Geachte me vrouw en heren, druppelsge wijs en later in grote stromen zijn we vandaag naar het ge meentehuis gekomen want wij moesten zo nodig." Hiermee begint de tekst van een petitie die vrouwengroeperingen uii Leusden op vorige week zater dag werd aangeboden aan wet houder de Jongh. Op subtiele wijze de ge meenteraadsleden attenderen op het gebrek aan openbare toiletten in het winkelcentrum. Dat was de strekking van de actie die uitsluitend door vrou wen werd gevoerd. Vrijdag morgen werden de vierenveer tig w.c's op het gemeentehuis bezet, waarna in het bijzijn van de inmiddels uitgeplaste da mes een petitie werd aangebo den aan wethouder Joost de Jongh. De verwarring was in eerste instantie groot maar dat bleek de opzet van de actie. Nadat een aantal dames de weg naar het toilet had gevraagd werd wel duidelijk dat er meer achter bleek te zitten. Een toe vallige passant vroeg zich, ge stoord door de oploop af wat dit voor een 'gezeik' was, daar mee feitelijk de hele situatie in een zin samenvattend. Het doel van de actie werd gaandeweg duidelijk; door een gebrek aan openbare toiletten in de Hamershof bleek het ge meentehuis de enige mogelijk heid voor een kleine bood schap Om het personeel te la ten ondervinden hoe het zou zijn als massaal gehoor wordt gegeven aan de gelegenheid om op het gemeentehuis naar het toilet te gaan, gingen de vrou wen om beurten naar binnen. Nadat een van de vrouwen De Jongh gesignaleerd had die op de eerste verdieping nog on wetend rondliep, werd via de receptioniste om hem ge vraagd. Sportief nam De Jongh de taak op zich en gaf zodoende de vrouwen de kans de petitie aan te bieden. „Ik kan me de opluchting van jullie goed voorstellen want zo voel ik me ook als ik naar de w.c. ben ge weest", aldus de reactie van de wethouder De Jongh verze kerde de groep altijd van harte welkom te zijn ten tijde van een volle blaas. „Als het gemeente huis geopend is", voegde de Jongh er nog snel aan toe. En dat brengt de actie in een hel der licht gezien de beperkte openingstijden van het ge meentehuis Iniatiefnemers van de actie zijn Rita van de Biggelaar en Willy van Heeringen. Uit eigen ervaring maar ook door het on dervragen van veel vrouwen in Leusden blijkt hoe hoog de nood is, in de Hamershof is geen toilet te vinden en dat is voor vrouwen een probleem. „Ook mannen hebben er moei te mee", zegt Van de Biggelaar. „Maar over het algemeen is het toch een vrouwenprobleem. De aandrang om iets te onderne men ontstond tijdens een bij eenkomst van enkele vrouwen in het Voorronder Midden in een spelletje moest ik heel no dig,en toen kwamen we er achter dat er in het gemeente huis liefst 44 w.c's, zijn tegen nul komma niks elders in het Een delegatie van verontwaardigde vrouwen dringt er in de hal van het gemeentehuis bij wethouder De Jongh op aan haast te maken met openbare toiletten in Leusden. (foto: Hans Verhorst jong talent tijdens de masterclass bij Pon. (foto: Pon's automobielhandel b.v.) neer iemand nattigheid zou voelen maar met de binnen komst van een vrouw met haar twee kinderen in een winkel wagentje was het dubbeltje wel gevallen Wat toch ook niet on belangrijk is, is het feit dat in de toekomst met de uitbreiding van de Hamershof meer men sen van buitenaf zullen komen. Ik kan nog proberen op tijd mijn woning te halen maar voor die nieuwe groep poten tiële kopers zullen goede faci liteiten een noodzaak worden, lijkt mij." 'Het is te hopen dat het colle ge van Burgemeester en Wet houders gehoor zal geven aan onze dringende boodschap, we kunnen het ook niet helpen maar we moeten soms zo no dig'. Was getekend, de vrou wen van Leusden. Zo luid de slotzin van de petitie. Als de afloop van de com missievergadering net zo posi tief is als de wijze van reageren van de Jongh ziet de toekomst er voor vrouwen hoopvol uit. Annelies Hcuvelink

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1993 | | pagina 5