'Sean Connery en Wesley Snipes opvallend duo' Cultuur Warm aanbevolen. Film waar je niet vrolijk van wordt Jurassic Park The Fugutive The firm In the line of fire Spannende thriller zet kijker op verkeerde been 'Menace 11 Society': kijk op het ghettoleven ■Leusder Krant. THEATER JEUGDFILM JEUGDTHEATER Woensdag 20 oktober 1993 ■CULTUUR. Pagina8 De hit van het jaar. Misschien niet zo'n hype als in de VS maar toch is dit dino-avontuur de moeite zeker waard. Het ac teerwerk stelt niet zo gek veel voor maar wordt gecompen seerd door de knap nage maakte dinosaurussen Deze pre-historische dieren zijn door een geleerde gekweekt en bijeengebracht in een toeris tisch park. Drie wetenschappers heb ben de taak de veiligheid van dit park te onderzoeken. Als tijdens hun testrit de stroom echter uitvalt beginnen de pro blemen: de elektrische auto's rijden niet meer en de hekken zijn niet meer beveiligd Steven Spielberg heeft met behulp van indrukwekkende special-ef fects dit gegeven weten uit te bouwen tot een film die de kij ker diverse malen de stuipen op het lijf. Niet geschikt voor al te jeugdige kijkers! O.a. in: Grand-Amersfoort, Ci nema Reehorst-Ede, Atlantic- Harderwijk, Rembrandt- Utrecht Vakkundig gemaakte actiefilm met Harrison Ford in de rol van dr. Richard Kimble. Als deze op een avond thuiskomt treft hij een indringer aan in zijn woning, even later vindt hij zijn dodelijke verwonde vrouw die in zijn armen sterft. Tot zijn grote verbazing wordt Kimble zelf van de moord beschuldigt. Zijn opmerking dat hij een éénarmige bandiet aantrof in zijn woning worden genegeerd en zijn doodvonnis wordt uit gesproken. Op weg naar de do dencel weet hij echter te ont snappen. Hiermee begint een zoektocht naar de éénarmige bandiet- de moordenaar van zijn vrouw. Het sterke spel van Ford en zijn tegenspeler Tom my Lee Jones maken deze film tot een vlotte, spannende thriller. O.a. in: Grand-Amersfoort, Rembrant-Utrecht Spannende thriller van we reldformaat waarin Tom Crui se zichzelf overtreft Hij speelt Mitch, de briljante student rechten die de baantjes voor het uitkiezen heeft. Hongerend naar het grote geld en luxe die hij nooit heeft gekend kiest hij voor een firma (the Firm) van belastingpecialisten. Al vrij snel blijkt dat er een waas van geheimzinnigheid over deze firma hangt. Door een gigantisch aanbod van de directie (salaris van twee ton, auto en huis van de zaak) wordt Mitch de mond ge snoerd Totdat blijkt dat ver schillende medewerkers op vreemde wijze zijn omgeko men. Duidelijk wordt dat the Firm een Mafia-achtige orga nisatie is. Zijn positie wordt er niet beter op als de FBI hem benadert kan hij zijn Mafia- bazen verraden en alles opge ven waar hij altijd van heeft gedroomd? O.a. in Grand-Amersfoort, Studio 2-Ede, Catharijne- Utrecht De oudjes doen het nog best. Dat bewijst Clint Eastwood wel in deze spannende thriller In zijn rol van geheim agent heeft hij de taak om een aan slag op de president te voorko men. Een opdracht die hij met gemengde gevoelens uitvoert omdat hij als lijfwacht van J.F. Kenndy diens dood niet had kunnen verijdelen. De moordaanslag wordt voorbereid door de gestoorde ex-cop Leary (uitstekende rol van John Malkovoch). Middels AMERSFOORT - Menig film liefhebber zal het zijn opge vallen dat steeds meer films zich kenmerken door een grote portie duidelijk in beeld ge brachte sex. Het lijkt langza merhand een trend te worden. Het begon allemaal met de be roemde kruisscène van Sharon Stone in 'Basic Instinct'. Een hele reeks films met weinig verhullende vrijpartijen volg de. 'Rising Sun' is de meest re cente in deze reeks. De film opent met een heftige (wurg-)sexscène die weinig aan de illusie overlaat. Helaas is het genot voor de vrouwelij ke deelneemster maar van korte duur want tijdens de vrij partij wordt ze naar het hier namaals geholpen. En net als in al die duizenden andere films is ook hier weer de klassieke vraag, wie, o wie heeft het ge daan? Het is aan het opvallende politieduo Conner (Sean Con nery) en Web Smith (Wesley Snipes) deze, in een Japans kantoor gepleegde moord, op te lossen. Smith is de ideale man voor deze zaak Hij is een een tussenpersoon van de Ameri kaanse politie die optreedt bij zaken in de Japanse gemeen schap. Conner heeft een zelfde functie. Hij is de Japankenner bij uitstek. De Japanse cultuur heeft echter een te groot stem pel op zijn leven gezet. Hier door wordt zijn optreden door de politie met argusogen beke ken en zelfs tegengewerkt. In eerste instantie wordt de moord als een uit de hand gelo pen sex-spelletje afgedaan. Als het duo echter video-opnamen te zien krijgen waar aan ge knoeid is, begint hun werk pas echt. Ze komen terecht in een wereld van oude gebruiken en geadvanceerde technologie. Een wereld waar de uitspraak handel is oorlog een realitieit wordt... Technologie Bij de oplossing van de zaak draait alles om een laser-disc die opnamen bevat van de echte moordenaaar. Die laser disc en andere moderne Japan se technologie is beeldbepa lend voor 'Rising Sun'. Het oorspronkelijke boek van Mi chael Crichton laat zich lezen als een aanklacht tegen de eco nomische expansiedrift van Japan en tegen Japanners in het algemeen. Die kant van het boek is door regisseur Kauf man aardig afgezwakt Aan de ene kant schetst hij een beklemmend beeld van de machtige Japanse gemeen schap in Amerika. Een uiter mate gesloten gemeenschap met eigen waarden, normen en regels waarvan men niet durft af te wijken. Deze indrukwek kende macht, versterkt door de gigantische Japanse inkom sten, worden met een waas van geheimzinnigheid omgeven en door Kaufman als bedreigend neergezet. Die dreigende sfeer weet hij heel goed te onder steunen door de opzwepende Japanse trommelmuziek. Anderzijds probeert hij aan te geven dat het met deze drei ging wel meevalt als men de gebruiken van de Japanse cul tuur leert kennen en respec teert. Sean Connery moet deze gedachte uitdragen. Maar hij manifesteert hij zich echter iets te nadrukelijk als de wijze oude die alles toch zo goed weet. Hij is de sempai, de gids die zijn jongere partner (de ko- hai, oftewel de volgeling) be kend maakt met de aloude Ja panse tradities. Aanvankelijk levert dit vooral in het begin van de film hele aardige, vooral komische momenten op. Hier door komt het verhaal echter wel wat traag op gang. Gelukkig komt er in het tweede gedeelte wat meer vaart. Dan is er meer ruimte voor Wesley Snipes die zich meer in zijn element voelt in met humor doorspekte acties cènes. Wat dat laatste betreft doet de bejaarde Connery nog aardig zijn best maar komt hij niet meer helemaal geloof waardig over. Samen vormen ze echter een opmerkelijk duo. Een duo in de trant van de Leathel Weapon-serie maar dan minder komisch. 'Rising Sun' is van een ander kaliber en moet het meer hebben van het verhaal. Dat slaagt erin om keer op keer de kijker op het verkeerde been te zetten. De film blijft hierdoor boeien tot aan de laatste minuut. En on derscheid zich hiermee van die vele andere in dit genre. J. van Burgsteden AMERSFOORT - Toen regis seur Spike Lee 'The right Thing' uitbracht baarde dit nog enig opzien. Maar al spoe dig volgde vele imitaties van zijn kijk op het leven van de zwarte bevolking in de stede lijke ghetto's. Aanvankelijk zaten er best nog wel geslaagde produkties tussen waarvan 'New Jack City' en 'Boyz in the Hood' bekende voorbeelden zijn. Maar het wordt toch wat een tonig als men in herhaling blijft vallen. Dat is de doodslag voor iedere film Helaas geldt dat ook voor 'Menace 11 So ciety'. De film heeft weinig nieuws te melden. Uiteraard denken de broeders Albert en Allen Hughes, de regisseurs van dit produkt, daar anders over. Zij menen voor de zoveel ste keer de kijker te moetem overtuigen van het beroerde hedendaagse ghettoleven. Caine (debuut van Tyrin Turner) is een inwoner van het beruchte Watts-ghetto in Los Angeles. Kenmerkend voor het ghettoleven is de plaag van drugs. Caine's moeder overleed aan een overdosis en zijn vader werd bij een drugsdeal ver moord. Zelf is hij een kleine dealer. Voor school heeft hij dan ook geen tijd. Zijn opvoe ding wordt verzorgd door zijn greootouders. Die kunnen hem echter niet in de hand houden. Caine wordt het meest beïn vloed door Pernell (Glenn lum- mer), een dealer die gevangen zit. Door hem kwam hij in aan raking met drugs en geweren. Tijdens Pernell's gevangen schap zorgt Caine voor diens vriendin Ronnie en hun zoon. Hij beschout hen als de dichts- bijzijnde famlieleden. Maar door zijn betrokkenheid bij een bende-oorlog wenst zij hem niet meer te zien Door diezelfde bende-oorlog wordt het leven van Caine met de dag gevaarlijker Aan de ene kant is er de politie die hem achterna zit. Aan de andere kant moet hij steeds vluchten voor rivaliserende bendes die het op zijn leven hebben ge munt. Uiteindelijk neemt hij een ingrijpende beslissing" om toch iets van zijn leven te ma ken wil hij samen met Ronnie en haar zoon naar Atlanta vluchten. Op de dag van ver huizing komt hij echter oog in oog te staan met de nietsont ziende zwaargewapende ben deleden. Uitzichtloos Typerend voor dit genre film is de uitzichtloosheid van een bestaan in een ghetto. De broe ders Hughes willen laten zien hoe de Amerikaanse bevolking neerkijkt op dit bestaan van de minderheden in deze ghetto's. Ze benadrukken dat de bevol king deze minderheden be schouwt als een bedreiging voor de maatschappij. Het hardhandige optreden van de politie tegen Caine is hier een mooi voorbeeld van. De broeders er alles aan ge daan om hun boodschap zo realistisch mogelijk in beeld te brengen. Zo werd er gefilmd in de beruchte Watts-ghetto's in Los Angeles. De inwoners wer den als figuranten ingezet. De hoofdrollen werden vertolkt door in Amerika bekende rap pers. Deze zorgen voor de be kende rap- en joggingpaksfeer. Voor de veiligheid van crew en cast werd de gevreesde Crips- bende ingehuurd. Alle aspec ten van het ghettoleven komen aan de orde" werkeloosheid, verveling, armoede, ongewenst zwangere jonge meisjes, drugs en uiteraard heel veel geweld. Men is er dan ook redelijk in geslaagd het trieste ghetto-le- ven in beeld te brengen. Maar daar houdt het ook mee op. Wat mist in 'Menace...' is een ma nier om de vicieuze neerwaart se cirkel van het ghettoleven te kunnen doorbreken. Een ge miste kans. Want hiermee had de film zich kunnen onder scheiden van al die andere ghettofilms. Nu is 'Menace.de zoveelste in dit rijtje gewor den. Wat nu overblijft is een goed gemaakte film die helaas niets nieuws biedt. Er wordt alleen duidelijk gemaakt hoe beroerd het straatleven kan zijn. En daar wordt je echt niet vrolijk van. Vanaf morgen te zien in onder andere Utrecht en Am sterdam. J. van Burgsteden Arno van der Heyden met 'De voorkant van het ongelijk' De voorkant van het ongelijk, het eerste programma van Arno in samenwerking met zangeres Tanneke van der Hey den, is een cabaretvoorstelling met sport en spel, moord en doodslag en bloed, zweet en tranen. Een afwisselend pro- - gramma met filosofische mo nologen, razende conferences en bizarre scènes Een uitput tingsslag met een onverwachte winnaar. De toonzetting is luchtig en er is gelukkig één houvast: de Vrouw. Een zange res naast wie de hoofdrolspeler zich tenslotte slechts kan af vragen: 'Wie ben ik?' Arno van der Heyden is als acteur werk zaam geweest bij o.a. Noorde lijk Theater De Voorziening, Grand Theatre Produkties en de laatste vier seizoenen als acteur/muzikant/componist bij Theater te Water. Op het Camaretten Festival 1992, waar zij als tweede eindigden, kregen Arno en Tanneke van der Heyden de Publieksprijs en ontving Arno de Persoonlijk heidsprijs. Theater De Lieve Vrouw Donderdag 21 oktober Aanvang: 20.30 uur Tania van der Sanden en Ar- lette Weygers met 'Klaar voor misbruik' De Belgische actrices Arlette Weygers en Tania van der San- den speelden samen in o.a. 'Boeing. Boeing', 'Vrijdag' en 'Titus Geen Shakespeare' bij Toneelgroep Amsterdam Vo rig seizoen waren ze in 'Slot koor' te zien van De Tijd. Het idee om met z'n tweeën een voorstelling te maken ontstond al in 1990 tijdens de repetities van een voorstelling die Jan Ritsema bij Toneelgroep Am sterdam zou regisseren, maar die nooit is doorgegaan. Twee vrouwen die zich blootstellen aan een publiek op een kaal toneel met als enige schuilplek een kartonnen doos. Ze zijn klaar voor misbruik, omdat ze weten waarvoor ze zich laten misbruiken. De begeleiding is weer in handen van Jan Ritse ma. Theater De Lieve Vrouw Vrijdag 22 oktober Aanvang: 20.30 uur Produktiekern Amersfoort met 'Mert' De voorstelling Mert is onder deel van een theaterproject van Produktiekern Amersfoort voor allochtone èn autochtone jonge Nederlanders. Astrid Roemer schreef speciaal voor dit project het script van Mert. Vaak blijkt dat conflicten tus sen ouders en kinderen de be slissende stap vormen om het ouderlijk huis en daarmee ook de culturele achtergrond te verlaten. Uit balans geraakt, komen velen gemakkelijk in allerlei problemen. Door over dit onderwerp theater te ma ken, beoogt het project inzicht te geven in de aard van derge lijke breuk-momenten Het werpt tevens nieuw licht op an dere gedragsmogelijkheden in zulke confrontaties Het stuk overstijgt de problematiek van buitenlanders in een vreemde omgeving, het moet ook jonge Nederlanders aanspreken in hun eigen belangen, hün be hoefte aan warmte, hün isole ment. Een stuk over hoe je zelf een gebaar kunt maken om de ander het recht van z'n eigen keuze te gunnen, hoe moeilijk dat ook is. Ondanks alle ernst is het stuk niet volgestopt met boodschappen of pasklare ant woorden. Wel met een beetje hoop. Een voorstelling met vaart er in, levendig en zeker ook vrolijk. Theater De Lieve Vrouw- Zaterdag 23 oktober Aanvang: 20.30 uur Rein Edzard Produkties met 'Liefdes schijnbewegingen' Liefdes schijnbewegingen geeft een schildering van de mentaliteit, gedachtenwereld en mode uit de jaren '60. Het waren stormachtige jaren waarin jazz-musici als Thelo- nious Monk, Charlie Parker en Charles Mingus populair wa ren. In het boek 'Liefdes schijnbewegingen' van Remco Campert komt de liefde in zijn verschillende vormen aan de orde Ondanks de verwarring door allerlei verhoudingen blijft de echte liefde toch over eind. Het draait allemaal om een aantal personages uit ver schillende milieus. De titel spreekt voor zich: het zijn schijnbewegingen van ver liefdheden en de afloop is steeds onzeker. Remco Cam pert, die nauw betrokken is ge weest bij de totstandkoming van deze Liefdes schijnbewe gingen, zoekt in zijn werk naar de samenhang van literatuur en leven. Hij houdt zich aan de zelf waargenomen eigenaar digheden van mensen en din gen en aan de zelf gevoelde emoties. Hij is in de eerste plaats een humorist; een kor- te-verhalenschrijver die de sfeer van een periode kan op roepen, tegelijkertijd baldadig en vol nostalgie. De pers: 'Rein Edzard Produkties heeft van Remco Camperts 'Liefdes schijnbewegingen' een intelli gent, zeer komisch en spette rend spel met ironie, liefde en taal gemaakt.' Theater De Lieve Vrouw Zondag 24 oktober Aanvang: 14.30 uur Cinekid-festival Ook tijdens deze herfstvakan tie neemt Filmtheater De Lieve Vrouw weer deel aan het - in middels jaarlijks terugkerende - festival Cinekid op lokatie. Van 16 t/m 24 oktober is er een prachtig pakket aan gloed nieuwe, nog niet eerder ver toonde jeugdfilms te zien. Het TC-programma 'Klokhuis' be steedt uitgebreid aandacht aan de films, de regisseurs en de kinderjury die de mooiste en spannend- ste jeugdfilm uit kiest (zoals vorig jaar 'Het Zakmes') In Amersfoort is er in de herfstvakantie bijna ie dere middag om 14 30 uur een Cinekid-film te zien, uit aller lei landen (Australië, Zweden, Iran, Denemarken) en voor al lerlei leeftijden. In de vakantie is ook de film 'De G.V.R.', naar het bekende boek van Roald Dahl, voor het eerst in Amers foort te zien, dus het zal moei lijk worden om te kiezen. Voor wie niet kan kiezen en alles wil zien, is er de bekende 5-strip- penkaart. Het is trouwens wel slim om te reserveren als je naar een film wilt, want vorig jaar waren alle voorstellingen uitverkocht. Jeugdfilmtheater De Lieve Vrouw- zaterdag 16 'Lotta uit de Ka baalstraat' maandag 18 'De Rode Laars jes' dinsdag 19 'No Worries' woensdag 20 'De G.V.R.' donderdag 21: 'De G.V.R.' vrijdag 22 'Het Kale Spook' zaterdag 23 'De G.V.R.' zondag 24 'Blinky Bill' De paardenkathedraal met 'Surinaamse verhalen In Surinaamse verhalen is re gisseur Wim Meuwissen met een aantal jonge acteurs van Surinaamse afkomst op zoek gegaan naar hun culturele ei genheid. Rode draad in de voorstelling is de Bigi Jari van de tien jaar geworden Stanley Scheerzeep. Bigi Jari is de in Suriname groots gevierde ver jaardag bij een rond getal. Op die dag mag de jarige alles zef bepalen. Stanley wil dat er een hip-hop band komt en dat er veel te eten is. Als het bezoek arriveert, pakt het feest anders uit dan Stanley had gedacht De dag wordt een reis waarin hij kennis maakt met verschil lende aspecten van de Suri naamse cultuur. Voor Stanley, opgegroeid in Nederland, is dit alles vreemd en tegelijkertijd vertrouwd. Suriname is voor1 hem het land waar zijn omai woont, die soms opbelt en hem op zijn verjaardag een brief stuurt. Surinaamse verhalen is I een voorstelling van weinig i woorden. Niets wordt uitge-j legd, maar de dynamische aan wezigheid van de spelers en van de onverstoorbare percus sionisten is van grote zeggings kracht. Jeugdtheater De Lietfe Vrouw Zaterdag 23 oktober Aanvang: 14.30 uur Patricia Suer met 'IJzeren Hein IJzeren Hein gaat over een lo comotiefje, dat niet meer mee mag doen. Hij is veel te lang zaam IJzeren Hein gaat ook over een zwerverachtige man, die speelt met de dingen die hij tegenkomt. Zo ontmoet de man ook het locomotiefje en al spe lend ontstaat er een nieuwe trein met een nieuwe bestem ming IJzeren Hein is de nieu we beeldende voorstelling van poppenspeelster en objecten- maakster Patricia Suer, deels geïnspireerd op een verhaal van Godfried Bomans over een eigenwijs locomotiefje. Het is een non-verbale voorstelling waarin beelden het verhaal vormen. Jeugdtheater De Lieve Vrouw Woensdag 27 oktober Aanvang: 14.30 uur telefoongesprekken maakt hij duidelijk wat hij van plan is. Het zijn juist deze treiterende gesprekken die de spanning in de film opbouwen. In deze combinatie van 'The Body guard' en 'JFK' speelt East wood, nu echt zichtbaar ouder, een soort op leefdtijd geraakte Dirty Harry. Maar dan wel een die het meer moet hebben van zijn intelligentie dan van zijn Magnum. O.a.: Camera-Utrecht, Grand-Amersfoort

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1993 | | pagina 8