fan Damne schietschijf in Hard Target Nowhere to run: nogmaals Jean Claude Van Damne Ky Cultuur Cultuur Warm aanbevolen... l Nieuw op video: Nowhere to Run en Texas Ranger .Leusder Krant. THEATER THEATER JEUGDTHEATER FILM EXPOSITIE DE FLINT JEUGDFILM FILM MUZIEK Pagina 13 IERSFOORT - De films met n Van Damne zijn niet be nd geworden om hun intelli- nte dialogen en verhalen ior zijn belabberde Engels n de dialogen toch al een obleem voor van Damne). e, erg diepzinnig zijn ze niet. aar dat heoft ook niet. Want liefhebbers van deze films men voor 'the muscles from ussels' himself en genieten n zijn vechtkunsten. Wat dat treft kunnnen de fans hun rt ophalen. t als in zijn voorgaande ns heeft men ook nu weer verhaaltje bedacht dat he naal naar Van Damne is toe- ichreven. Weer is hij de nodlooking' geweldenaar die er op keer alle gevaren trot- ;rt en daarbij er hard op los lat. Dat alles om een vrouw nood te redden. Volgens dit it succes beproefde recept eft men nu een verhaaltje •ten te bedenken dat uit- nkt in sadisme. Ditmaal speelt Van Damne wat melancholieke zeeman lance uit New Orleans, een Aester in Oosterse vecht- lorten. Om zijn schulden af te talen laat hij zich inhuren or (uiteraard) een jonge ouw, Natasha (nieuwkomer ince Butler). En net als in die andere films verkeert ook zij in de problemen Want al tijden is ze op zoek naar haar spoorloos verdwenen vader. De zoektocht die voor Chan ce aanvankelijk op een on schuldig avontuurtje leek, loopt echter uit op een sadisti sche jachtpartij. Tijdens zijn tocht komt hij terecht in een club van criminele multi-mil- joenairs die puur uit verveling jacht maken op dakloze Viet nam-veteranen. Als de zwer vers tijdens deze safari's erin slagen te ontsnappen krijgen ze een zak geld mee. In het andere geval komen ze in de 'eeuwige jachtvelden' terecht. Als Chan ce ontdekt wie de organisato ren zijn van deze jachtpartijen, besluit hij wraak te nemen. Maar voor hen is Chance 'the ultimate hard target' de beste prooi die ze ooit hebben gehad. Want hoe moelijker het 'target' te raken is, des te spannender het spel en des te meer wordt ervoor betaald. Remake Het verhaal van 'Hard Target' is niet helamaal nieuw. Het is in feite ontleend aan de uit 1931 daterende 'The most dan gerous game'. Maar nu verpakt in een wel heel modern en bo venal gewelddadig verhaal. Dit is grotendeels te wijten aan de regie van John Woo. Deze vooral in Hong Kong uitermate populaire filmmaker is met name bekend geworden om actiefilms als 'the Killer' en 'Hard boiled'. Films die bol staan van extreem geweld dat op artistieke wijze hoogdra vend in beeld wordt gebracht. Als deze regisseur 'actie' roept is er dus ook echt actie. Dat is in 'Hard Target' goed te merken Regisseur Woo heeft geprobeerd om Van Damne's (jl Lekkere muziekfilm van m regisseur Gibson. Deze is er redelijk in geslaagd om met 'Tina, What's got love got to do with it' een even wichtige combinatie van muziek en biografie neer te zetten. De verfilming van de autobiografie 'I Tina' toont de bewogen jaren die Tina Turner zowel zakelijk als privé meemaakte. Dui- delijk wordt hoe Tina ge worden is tot de energieke, erotisch ogende en sterke TINA: WHAT'S GOT LOVE... zelfstandige vrouw van nu. Gelukkig is dit verhaal rij kelijk gevuld met de be kende hits. Want hoe inte ressant de biografie ook mag zijn: het draait toch allemaal om de songs. Deze verwoorden de verschil lende perioden uit Tina's leven en wordt door actrice Angela Basset op verbluf fende wijze gestalte gege ven. Een must voor de fans. O.a. in Camera-Utrecht en Gr an d-Amersfoort RISING SUN Regisseur Kaufman schetst in deze film een be klemmend beeld van de be sloten machtige Japanse gemeenschap in Amerika. Met eigen waarden, nor men en regels waarvan men niet durft af te wijken. Het verhaal opent met een heftige (wurg-)sexscène die weinig aan de illusie overlaat. Helaas is het ge not voor de vrouwelijke deelneemster maar van korte duur want tijdens de vrijpartij wordt ze naar het hiernamaals geholpen. En net als in al die duizenden andere films is ook hier weer de klassieke vraag: wie, o wie heeft het ge daan? Het is aan het op vallende politieduo Con ner (Sean Connery) en Web Smith (Wesley Snipes) deze, in een Japans kan toor gepleegde moord, op te lossen. Een duo in de trant van de Leathel Wea pon-serie maar dan min der komisch. 'Rising Sun' is van een ander kaliber en moet het meer hebben van het verhaal. Dat slaagt erin om keer op keer de kijker op het verkeerde been te zetten. De film blijft bier door boeien tot aan de laat ste minuut. En onder scheid zich hiermee van die vele andere in dit genre. O.a. in Grand-Amersfoort. City 1-Utrecht en Atlan tic-Harderwijk THE FIRM Deze slim gemaakte thril ler is na Jurrassic Park de best bezocht film van 1993 en blijft een aanrader. Geen schiet- en vechtscè nes. Geen wilde achtervol gingen maar uitstekend spel van de geweldige rol bezetting. De hoofdrol is weggelegd voor Tom Crui se. Hij speelt Mitch, de briljante student rechten die de baantjes voor het uitkiezen heeft. Honge rend naar het grote geld en luxe die hij nooit heeft ge kend, kiest hij voor een fir ma (the Firm) van belas- tingpecialisten. Al vrij snel blijkt dat er een waas van geheimzinnigheid over deze firma hangt. Door een gigantisch salarisaanbod wordt Mitch de mond ge snoerd. Totdat blijkt dat verschillende medewer kers op vreemde wijze zijn omgekomen. Dan vallen de stukjes van de puzzel in el kaar. Duidelijk wordt dat the Firm een Mafia-acbti- ge organisatie is. Mitch' positie wordt er niet beter op als de FBI hem bena dert: kan bij zijn Mafia- bazen verraden en alles op geven waar hij altijd van heeft gedroomd? Tot aan het einde blijft de film boeien. En dat zonder al lerlei dure high-tech ef fects. O.a. in Grand-Amersfoort, Studio-Ede, Catharijne- Utrecht vechtkunsten zo uitgebreid en expressief mogelijk in beeld te brengen. Daarbij zijn veel be wegingen op balletachtige wij ze weergegeven zodat het lijkt of ballet en kung-fu vermengd worden. Deze zet weer op zijn beken de wijze het karakter neer dat hij al in zovele andere films heeft gespeeld: de met dodelij ke vuisten uitgeruste char mante good guy. Alleen nu met lange manen in plaats van de voor hem zo karakteristieke korte haren. Nog steeds met het Frans geaccentueerde Engels ('Allö, Alló'). Beter spreekt hij de taal van het lichaam en dat is voor dit soort simpele actie films veel belangrijker. De lief hebbers zullen dan ook niet worden teleurgesteld en kun nen met met volle teugen ge nieten. Vanaf morgen kunnen zij te recht in diverse Nederlandse bioscopen. O.a. in Amersfoort en Utrecht. J. van Burgsteden Van Damne in 'Hard Target'. AMERSFOORT - Deze week staat Jean Claude Van Damne dubbel in de picture. Zoals hierboven al is beschreven, gaat deze week zijn 'Hard Tar get' in de bioscopen in premiè re. Tevens beleeft zijn voor laatste film 'Nowhere to run' deze week zijn videopremière. Ditmaal speelt hij een gevan gene. Echter, zijn vrouw en kinderen raken in grote pro blemen als zij door een crimi nele projectontwikkelaar wor den belaagd. Van Damne heeft geen zin om vanuit de gevange nis machteloos toe te zien Hij ziet geen andere mogelijheid dan te ontsnappen om vervol gens zijn vrouw te hulp te ko men. Na zijn ontsnapping houdt hij zich verborgen in de bossen en gaat hier vanuit achter de 'bad guys' aan. Dat hierbij rake klappen vallen zal niemand verbazen. In deze film wil Van Damne als een gevoelsmens overko men: een vader die zijn gezin beschermt. Op zich best wel een geloofwaardig uitgangs punt. Maar voor de gespierde vechtmachine is een dergelijke rol wel heel moeilijk. In de loop van de film blijkt ook al snel dat het verhaal niets meer is dan een verpakking. Een ver pakking die wordt gebruikt om de diverse vechtscènes aan el kaar te verbinden. Ook door zijn wazige blik en zijn wel heel slechte Engels komt Van Dam ne niet echt geloofwaardig over. Maar op zich is dat geen enkel probleem. Want zijn eer der films hebben bewezen dat er vele liefhebbers zijn. Voor hen zal 'NOWHERE TO RUN' zeker geen teleurstelling zijn. Texas Rangers We blijven deze week bij de knokfilms. Want ook nieuw in de videotheken is 'Texas Ran ger', de meest recente film van Chuck Norris. Deze ex-karate kampioen stond begin jaren '80 op het hoogtepunt van zijn car rière met films als 'Code of si lence' en de 'Delta force' trilo gie, waarin hij er lustig op los mepte. Daarna is het langzaan wat bergafwaarts gegaan. Toch draait Norris nog steeds mee. In de loop der jaren hebben de aktiescènes wel een wat an der karakter gekregen Ston den zijn eerste films nog bol van karatekunsten (hij nam het zelfs op tegen 'Dragon' Bruce Lee), nu ligt het accent meer op schietpartijen en achtervol gingsscènes. Ook nu is dat weer het geval. De Texas Ranger wordt gespeeld door Norris. Met een ster op de borst vastge prikt, een cowboy-look en een dreigende blik handhaaft hij wet en orde in het district waarvoor hij de verantwoor ding draagt. Als echter een van zijn man nen tijdens een bankoverval door gangsters wordt gedood, zweert Norris wraak. Hij stelt alles in het werk om de daders te vinden. Hiervoor moet hij zich wel aanpassen aan zijn nieuwe maat Jimmy, die er een totaal andere stijl op na houdt. Dat is ook wel nodig want de Texas Ranger heeft te maken met geduchte en onverschrok ken misdadigers: wreed en zwaar bewapend. Deze tegen standers deinzen nergens voor terug en hebben dan ook een reeks acties gepland die even explosief als moorddadig zijn. Deze standaard actiefilm met een wat oudere en tragere Norris valt nou niet echt op door originaliteit en haalt het niet bij zijn vroegere succes sen. In de bioscopen moet Nor ris het afleggen tegen de Van Damnes, Schwarzeneggers en Stalones. Echter als video voor op een regenachtige zondag middag is deze, zeker voor de fans, niet slecht. J. van Burgsteden Carrousel met 'Op en neer' Theatergroep Carrousel brengt dit seizoen voor de tweede keer produkties uit onder het artis tieke leiderschap van Matin van Veldhuizen en Marlies Heuer. Vorig seizoen was Car rousel te zien in De Lieve Vrouw met de succesvolle voorstelling 'Het Interview'. In het nieuwe theaterseizoen zal Carrousel wederom de aan dacht richten op verrassend onbekend en nieuw repertoire. Dit doet zij ondermeer middels het verstrekken van opdrach ten aan Nederlandse (toneel schrijvers. Een van die schrij vers is Marian Boyer die voor Carrousel 'Op en Neer', haar vijfde theaterstuk, schreef. Het gaat Boyer vooral om het op werpen van vragen. 'Op en Neer' is gebaseerd op de ac tuele vraag die tegenwoordig iedere dag wel ergens opduikt: 'Moet je ingrijpen of niet?' In het toneelstuk heeft Dirk een vrouw vermoord. Jan zag het gebeuren, deed niets en is daar- door medeplichtig Of toch niet In een afgelegen berghut pro beren de twee met een en ander in het reine te komen; met hun schuld, het verlies van hun on schuld, hun verhouding tot vrouwen en vooral tot elkaar. Voortdurend probeert Jan de motieven van de moord te ach terhalen en stukje bij beetje geeft Dirk zich bloot. Er ont staat zowaar een vriendschap tussen hen beiden. Tot het mo ment dat de ware identiteit van Jan wordt onthuld. Hij blijkt in werkelijkheid een vrouw te zijn, de sexe waar Dirk zo'n angst voor heeft dat ie ze ver moord. Dit is de beslis- sende test voor hun ontluikende vriendschap. Een fatale afloop lijkt slechte een kwestie van tijd. Theater De Lieve Vrouw Donderdag 18 november Aanvang: 20.30 uur Emily Woof met 'SEX m' Dé ontdekking van het Edin burgh Fringe Festival 1992' Emily Woof. Dit najaar maakt zij een toernee door Nederland met SEX III, een solo-voor stelling die een combinatie is van mime, circus (trapeze), acteren en vertellen. Sex III vertelt een simpel verhaal. Een vrouw spreekt af haar vriend te ontmoeten in een stationscafé ergens in Spanje. Terwijl zij daar op hem wacht, gebeurt er van alles. Een voorstelling over transformaties. Alles kan ver anderen - personen, het leven, de liefde en zelfs het geslacht Een solovoorstelling over lief de, lust en fantasie. De Engelse pers over Sex III: 'An exhilara ting combination of theatrical skills' (The Independant) 'An extraordinary theatrical expe rience' (The Financial Times) Theater De Lieve Vrouw Vrijdag 19 november Aanvang: 20.30 uur Theatergroep Bonheur met 'Celia' Na de lovende kritieken van zowel pers als publiek op de voor- stelling CELIA, heeft To neelgroep Bonheur besloten om ook mensen buiten hun vaste speelplek Rotterdam de mogelijkheid te bieden te ge nieten van deze voorstelling. CELIA is een bewerking van een aantal verhalen van de Amerikaanse schrijver David Leavitt Celia is een vrouw die altijd verliefd wordt op homo- sexuele mannen. Eerst is ze gefascineerd door de mannen liefde, maar als ook haar laat ste vriend valt voor de aantrek kelijke Nathan, voelt ze zich buitengesloten. Aan Nathan's opwindende leven vol vertier komt door aids een abrupt ein de Hij verandert in een zorge lijk persoon die verteerd wordt door angsten en eenzaamheid. In de voorstelling zien we hoe de tijd levens verandert en hoe vriendschap een net kan zijn waarin je verstrikt kunt raken. Dit wordt getoond op een ui terst natuurlijke wijze. 'Verf ijnd, genuanceerd, menselijk, vanzelfsprekend'. (Rotterdams Dagblad) Theater De Lieve Vrouw Zaterdag 20 november Aanvang: 20.30 uur Donderdag 18 november 20 30 uur Carrousel met 'Op en neer' Vrijdag 19 november 20.30 uur: Emily Woof met'Sex III' Zaterdag 20 november 20.30 uur: Theatergroep Bon- MUZIEK heur met 'Celia' Woensdag 17 november 14 30 uur: Martien Groeneveld 'De geluiden jager' Zondag 21 november 14.30 uur. Amsterdams gi taartrio Woensdag 17 november 20.30 uur: Virgina Donderdag 18 tot en met zater dag 20 november 20.30 uur: De bloem der 1001 nachten Vrijdag 19 en zaterdag 20 no vember 23.00 uur: Benny's video Zondag 21 tot en met woensdag 24 november 20.30 uur: Salo of de 120 dagen van Sodom dinsdag 23 met lezing, aanvang 20.00 uur Dinsdag 2 november tot en met zondag 12 december Ed Bakkenes Schilderijen Zaterdag 20 november 14.30 uur: Baron Munchausen Woensdag 24 november 14.30 uur. Gullivers reizen Max en Dave Fleischer Woensdag 17 november 20.15 uur: Groot niet te vermij den dans en showorkest Vrijdag 19 november 20.15 uur: Dansgroep Conny Janssen 10-15.00 uur: Modelspoorruil beurs 20.15 uur: Wilskracht en Ge mengd Koor Leusden Dinsdag 23 november 20 15 uur: Remco Campert en Jan Mulder met 'De teen' Salo of de 120 dagen van So dom Gebaseerd op een boek van De Sade, toont Pasolini's laatste film zijn aanklacht tegen de 'moderne' maatschappij. Hij stelt deze voor als een fascis tisch systeem dat middels taal zijn sadistische handelingen versluiert; als een consumptie maatschappij die iedereen ge- lijkschakelt en daardoor de mond snoert De mens als ob ject. Plaats van handeling is een afgelegen villa. Vier hoog waardigheidsbekleders geven zich over aan sexueel geweld en perversie. Zij voeren hun wrede martelingen uit op acht jongens en acht meisjes, die zij geselecteerd hebben na een grootscheepse razzia in de om liggende dorpen. Als inspira tiebron voor hun handelingen gebruiken ze de verhalen die worden verteld door drie chi que dames in de villa naast hen. De slachtoffers zwijgen. Waar schuwing: deze film bevat schokkende beelden. Op dins dag 23 november wordt de film voorafgegaan door een lezing door Wim Franssen van de Stichting Mei over het totale werk van Pasolini en in het bij zonder over de film Salo. Op deze avond is de aanvangstijd 20 00 uur' De bloem der 1001 nachten Pasolini baseerde deze film op de verzameling Oosterse ver halen Alf laila wa laila, ons bekend als Duizend-en-één nacht. De donkere slavin Zu- murrud wordt op de markt van Bagdad gekocht door de oner varen jongen Nur-ed-Din. Zij vertelt hem na het liefdesspel drie verhalen. Zumurrud wordt gestolen, maar door zich als man te vermommen weet ze te ontsnappen Het plot krijgt vele wendingen en kronkelin gen. Arabische verhalen die vertellen omwille van het ver tellen en steeds met een onver wacht detail eindigen. Dat de tail is dan vaak een speling van het lot en niet het gevolg van een rationeel menselijk besluit. De onverholen erotiek en sexu- aliteit die zoveel opschudding rondom deze film veroorzaak te, komt tot uiting in liefdess cènes die echter nooit verzan den in pornografie Daarbij zijn de pracht van de Arabische architectuur en het puur exoti sche van de in Ethiopië, Jemen, Iran en Nepal gefilmde scènes een lust voor het oog. Filmtheater De Lieve Vrouw Donderdag 18 tot en met zater dag 20 november Aanvang: 20.30 uur Benny's video Benny is een jongen van 15 met ouders die geen tijd voor hem hebben. Compensatie vindt Benny in het permanent kijken naar videofilms en het spelen met opname-apparatuur. Zijn van de buitenwereld afgeslo ten kamer is een donker hol met monitoren. Als zijn ouders een weekend weg zijn, neemt Ben ny een meisje mee naar huis. Hij toont haar zijn videorijk en het slachtpistool dat hij stal tijdens zijn bezoek aan het slachthuis. De grens tussen vi deo en werkelijkheid lijkt voor Benny niet meer te bestaan als hij het meisje uitdaagt het pi stool op hem te proberen. Als zij weigert, draaien de rollen om. BENNY'S VIDEO wordt het voorbeeld genoemd van een nieuwe existentialistische ci nema die zich verzet tegen ge makkelijke antwoorden. Ha- neke heeft de gebeurtenissen onderkoeld, uiterst precies en indringend close verfilmd. Zijn stijl bestaat uit registreren, de invulling is aan de kijker. De film maakt deel uit van een trilogie die de ijzige verhou dingen in de huidige Oosten rijkse samenleving in kaart wil brengen. Benny's video is daarin het tweede deel, het eer ste is 'Der siebente Kontinent', het derde is in voorbereiding. Filmtheater De Lieve Vrouw Vrijdag 19 en zaterdag 20 no vember Aanvang: 23.00 uur Amsterdams Gitaartrio De serie Nieuwe Muziek in Theater De Lieve Vrouw is dit seizoen geconcentreerd rond de Nederlandse klassieke mu ziek van de twintigste eeuw. Het Amsterdams Gitaartrio opent op 21 november de serie concerten, die maandelijks op zondagmiddag zullen plaats vinden Het Amsterdams Gi taartrio is een beroemd ensem ble, dat inmiddels over de hele wereld gespeeld heeft en vele plaat- en CD-opnames op haar naam heeft staan. Het trio be staat sinds 1978 en wordt ge vormd door de gitaristen Hele- nus de Rijke, Olga Franssen en Edith Leerkes. Zij hebben veel werk uitgevoerd dat oorspron kelijk voor andere instrumen ten is geschreven, variërend van pianosolo's tot orkest- symfonieën. Ook is er een groot aantal composities speciaal voor dit trio geschreven door hedendaagse componisten. In De Lieve Vrouw zal het Am sterdams Gitaartrio o.a. stuk ken spelen uit de beroemde suite 'Iberia' van Isaac Albé- niz, een van de belangrijkste Spaanse componisten van deze eeuw. Daarnaast zullen stuk ken gespeeld worden van de Nederlandse componisten Joël Bons, Guus Janssen en Chiel Meyering. Tenslotte zal een nieuw werk van de in Neder land woonachtige componist David Dramm ten gehore wor den gebracht. Theater De Lieve Vrouw Zondag 21 november Aanvang: 14.30 uur

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1993 | | pagina 13