De Sportiefste Sint doet z"n inkopen bij ons. DART BORD GEBREIDE MUTSEN MET LOGO'S VAN AMERIKAANSE CLUBS iiimi SPORTHUIS ©fglhiuiiiGifii B Leusder Krant Legenden van de goedheiligman De mythe van de Sint WAT JE ALS OPTICIEN AL NIET MEEMAAKT 45 JAAR. TT Snoepgoed verdrijft honger SKIPULLY (wedstrijdbord) 100% katoen 1948 1953 1964 i\ A 1978 1993 ZATERDAG 27 NOVEMBER. OPEN DAG! S707S Woensdag 24 november 1993 Pagina 9 TALLOZE legenden doen over Sint Nicolaas de ronde en toch weet niemand wie hij werkelijk was en of hij zélf ooit een cadeau heeft gegeven. Waarom wordt zijn feest in het ene land niet, maar in andere landen juist wel - en bijna uitbundig - gevierd? Er zijn vele historische bijzonderheden over hem verhaald, maar de waarheid is niet of nauwelijks te achterhalen. Hij moet in de vierde eeuw geleefd hebben en bijzonder vroom, nader bepaald: bijzonder „mededeelzaam" zijn geweest, want hij gaf alles weg wat hij bezat. Maar waar werd hij geboren? Waar leefde hij? De geboorteplaats zou Patara in Lycië zijn geweest, maar vele andere plaatsen worden eveneens genoemd. Een figuur met vele raadsels DAT zijn verering heel oud is, staat wel vast, maar toch is die in ons land pas in de Mid deleeuwen doorgedrongen. Omdat hij per schip een pel grimstocht naar Palestina ge maakt zou hebben, werd hij de schutspatroon van de schippers en zeebeden. Daar is hij ook de „beschermheili ge" van Amsterdam, waar een Sint Nicolaaskerk aan hem gewijd is en daarom komt officieel nog steeds in deze stad aan. Als bisschop van Myra was hij beroemd en hij moet begraven liggen in Bar. Maar hoe kwam men er toe zijn jaardag tot een feest te maken, waarbij men elkaar geschenken geeft? En hoe kwam men er toe hem te paard over de daken te laten rijden? Hoe kwam hij aan zijn zwarte knecht, die kinderen een pak rammel wil verko pen? Hoe kwam hij aan zijn rammelende ketting (thans in onbruik geraakt) en zijn gard, die óók al diende om onze lieverdjes te straffen? Deze dingen zou men al leen kunnen verklaren door aan te nemen, dat onze Sint Nicolaas helemaal geen bis schop, maar een gekerstende Wodan is, die op zijn acht voetige ros Sleipnir het lucht ruim doorklieft en die nie mand ongestraft mocht aan schouwen Dan wordt ook duidelijk, waarom dit feest juist in december gevierd wordt: het is een gekerstend midwinterzonnewende-feest, want Wodan zorgde voor de terugkeer van het licht en de dagen weer deed lengen. Het bewijs voor het verband tus sen onze Sint Nicolaas en de heidense Wodan heeft men gemeend te kunnen vinden in allerlei oude volkskunstmo tieven, bijvoorbeeld de figu ren, gesneden in oude koek- planken. Daarop zien we in derdaad een ontwikkeling van de zonnewagen (met ra deren die wij kennen). Geen boerenfeest INTUSSEN is het Sint Ni- colaasfeest na 1400 maar heel, heel langzaam op het platteland doorgedrongen, behalve in rooms-katholieke streken dan. Tot 1800 vierde geen enkele boer boven de grote rivieren dit feest en zelfs nu nog zijn er Veluwse boe ren, die om principiële rede nen deze dag strikt gelijk houden aan de voorgaande en de volgende. De geschiedenis heeft daar heel merkwaardi ge voorbeelden van bewaard. In het noorden en in Zeeland is het feest nergens doorge drongen of er is een eeuwe- lang durende tegenstand overwonnen. De meesten van hen, die Sint Nicolaas begon nen te vieren, deden dat niet om een heilige te vereren, maar om een gezellig fami liefeest te houden. De tegen standers waren echter van mening dat dit geen pas gaf. Dat kon men doen op een verjaardag van de familie, of op een erkend christelijke feestdag (oorspronkelijk vierde man drie kerstdagen, drie paasdagen en drie pink sterdag!) maar niet op een heiligendag Pas in de vorige eeuw begon de tegenstand te tanen en begon Sint Nicolaas ook bij de boerenbevolking ingang te vinden, het aller laatst wel op de Veluwe. Van deze strijd voorbeelden te ge ven is erg moeilijk omdt ener zijds de aangevoerde argu menten thans een ietwat ko mische indruk maken en an derzijds het hoogstaande per sonen waren (b.v. bekende theologen), die de paapse ze den bestreden. Het zou de schijn wekken, alsof wij deze mensen belachelijk wilden maken door hun strijd uit voering te vermelden. Maar toch moest men P A. de Genestet heten en een libe raal dichter zijn, om een ge dicht als „De Sint Nicolaas- avond" te schrijven. Voor se- rieue lieden als Bilderdijk, Da Costa, Tollens of Helmers zou zoiets ongehoord zijn! Trou wens, De Genestet begint al in de eerste regel te veront schuldigen: „Wie heeft daar ooren voor een dwaas, een ondeugend lied? Wien blegt een losse scherts en ronde waarheid niet?" Een droef verhaal MAAR „De Sint Nicolaas- aond" was „Eene Amster- damsche vertelling" en geen plattelandsverhaal. Wèl een plattelandsverhaal is het vol gende, dat zich juist in die tijd (1850) rn een Drents dorp af speelde en dat aantoont, dat velen toen nog lang niet inge nomen waren met de Sint. Een rechtschapen boeren zoon had verkering met een van de dochters van de dorps herbergier. De laatste had be halve een gelegenheid om paarden te stallen, ook nog enige koeien en varkens, zo dat er wel enige agrarische binding was tussen de twee families. Nu was het n de herbergiersfamilie al de ge woonte (er waren daar nogal wat kinderen) om Sint Nico laas te vieren en dat stond de vader van de jongen niet an. Zijn vader en ook andere dorpsgenoten waren fel tegen „dat paapse gedoe". De jon gen liet zich echter overhalen om op de bewuste avond voor goede bisschop te spelen. Het benodigde kostuum werd klaargelegd in een oud schuurtje, achter op het erf van de herbergier en er was afgesproken dat de jongeman dat om acht uur zou gaan aantrekken. Als hij dan even later aan de deur van de her berg verscheen, zou er een zwarte helper aanwezig zijn. De jongeman durfde thuis niets te vertellen van wat hij moest doen en toen hij van huis ging, zie hij, dat hij zijn meisje een bezoek ging bren gen. Edoch, toen hij verkleed als Sint over het donkere erf schreedt, werd hij aangeval len door drie potige kerels, die hem dermate toetakelden, dat hij bewusteloos bleef lig gen. Pas toen hij een dag later bij kennis kwam, kon hij ver nemen dat het zijn eigen broer, zijn eigen vader en een buurman geweest waren, die de onwelkome Sint een lesje had willen geven. De jongen is zijn hele leven ongelukkig blijven lopen en heeft sinds dien geen voet meer op vaders erf gezet. Voor de verbreiding van het feest op het platteland hebben tenslotte de scholen, de verenigingen en de talrij ker wordende contacten met dorp en stad zorggedragen. En uiteraard de actieve mid denstand. Want tegen stee vast terugkerende reclame is geen mens opgewassen! Wie had dat ooit gedacht? Nicolaas van Mycra, de bekendste onder de heiligen, wordt niet als zodanig beschouwd. Al in 1970 verklaarde Rome onder Paula VI dat nicolaas niet meer vereerd hoefde te worden. Er viel niet te bewijzen dat de talloze verhalen rond Sint Nicolaas een kern van waarheid bevatten. De kerk betwijfelt het bestaan van de goedheiligman in het verleden. Maar in een groot deel van Europa leeft hij onder de mensen echter nog steeds voort. Volgens de overlevering is Sint Nicolaas in 270 geboren in een provincie in Klein-Azië. Zijn toewijding aan God bleek al als baby; hij weigerde de borst van zijn moeder tijdens periode van vasten. Hij vervolgde zijn leven dan ook als priester die allerlei wonderen verrichte. Toen de kerkelijke vaders van deze bijzondere en populaire priester hoorden, werd hij ingesteld als bisschop van Myra Dit bleeft hij vijftig jaar tot aan zijn dood op 6 december 342. Sindsdien is zijn populariteit alleen maar groter geworden. Vooral in Rusland vierde zijn verering hoogdij. In Nederland verwerd de vereniging tot een kerkfeest. Al uit de vijftiende eeuw is bekend dat in Utrecht kinderen schoenen zetten bij de schoorsteen. Alhoewel niet helemaal duidelijk is hoe en waarom sinterklaas op daken rijdt (men neemt aan dat de heidense god Wodan hier in het spel is), is het helemaal onduidelijk waarom wij denken dat hij uit Spanje komt. Volgensde overlevering is de goede man Klein-Azië niet uit geweest. In Spanje is de Sint uitermate populairgeweest als beschermheilige van de scheepvaart Het kan dus zijn dat Nederlanders als eerste in aanraking zijn geweest met Sint Niclaas via Spaanse handelsschepen. En op die manier is hij dan toch met een schip uit Spanje tot ons gekomen Op sinterklaasavond is het vaak raak. Van het vele snoepgoed dat sinterklaas en zwarte piet op die dag meebrengen, wordt al een grootdeel verorberd. Hierdoor lusten .kleine kinderen hun warme maaltijd niet meer. Een oplossing hiervoor is om 's middags warm te eten of 's avonds slechts een klein hapje klaar te maken Veel ouders knijpen met sinterklaas een oogje dicht bij het zien van de snoeplust van hun kind. Sinterklaas is dan ook echt een kinderfeest, waarbij nu eenmaal snoepgoed hoort zoals pepernoten, taai taai, marsepein, suikergoed en chocoladeletters. Door al dat lekkers is vaak de eetlust verdwenen. Daarom is het beter om op sinterklaasavond niet uitgebreid te koken. Vaak is een kopje soep samen met een lekkere salade al voldoende Heel feestelijk is om daarbij eigengebakken vers brood te geven in de vorm van bijvoorbeeld een zwarte piet. WINKELCENTRUM HAMERSHOF LEUSDEN TEL 033-945263 Nederlond neemt afscheid van een geliefd vorstin. Koningin Wilhelmino wordt prinses, prinses Juliona wordt koningin Hel 'ziekenfondsbrillet|e' duikt op in het straatbeeld Stols Optiek opent de eerste winkel. Edmund Hillary bereikt somen met sjerpa Tensing Norkey de top van de hoogste berg Ier wereld, de Mount Everest Nederlandse vrouwen slappen massaal over op de vlinderbril. Stols Optiek groeit en moet uilbreiden De Beatles zorgen voor chaotische taferelen bi| een rondvoart door de Amsterdamse grachten De populariteit van de 'lasbril' stijgt tot ongekende hoogte, ook onder met-lassers. Stols Optiek verkoopt de eerste contactlenzen Rob Rensenbrink bezorgt zichzelf en de hele natie slapeloze nachten met een schot op de paal van het Argenli|nse doel De Loes Haasdijk-bril bepaalt het modebeeld Stols Optiek maakt plannen voor een tweede winkel, in Leusden We zitten in het design-tijdperk Slots Optiek heropent no een speclaculoire verbouwing de mooiste winkel van de stad Op zoterdag 27 november viert Stols Optiek zijn 45-jarig jublieum met een open dog in Amersfoort. OPTIEK Arnhcrmcstraai 22. Amersfoort. 033 616081 Dc Biczcnkainp 17. Lcusdcn, 033 946260

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1993 | | pagina 9