Veinig indrukwekkende come-back
Gedreven Robert de Niro en Jessica
Lange in 'The night and the city'
fy Cultuur
Ky Cultuur
'arm aanbevolen.
Purper overleeft
alle koerswijzingen
im Basinger in 'The real McCoy
Leusder Krant.
CABARET
THEATER
THEATER
JEUGDFILMTHEATER
JEUGDTHEATER
EXPOSITIE
DE FLINT
THEATER
oensdag 1 december 1993
■CULTUUR.
iji
pe 4ERSFOORT - Bij de naam
m Bassinger zullen onge-
ijfeld velen moeten denken
n haar rol in het softporno-
dirkje '9,5 weeks'. Die be-
ndheid nam toe door rollen
enkele geslaagde produkties
po'Blind Date', 'My Steph-
ïther is an Alien' en uiter-
rd 'Batman'. Daarna bleven
pc ote successen uit en een tijd
ig vernamen we niets meer
n haar.
ll<
hans niets positief. Bassin-
's laatste film Cool World'
pte en haalde bij ons niet
is de bioscopen. Het werd er
or haar niet niet beter op
•n een zakelijke aanvaring
t regisseuse Jennifer Lynch
liep op een ordinaire rechts-
g^ak. Gevolg was dat Bassin-
failliet werd verklaard,
was het zaak om zo snel
igelijk een come-back te ma-
0In. Helaas voor Bassinger,
ms als de 'The Real McCoy'
lien haar niet de roemrijke
itus terugbrengen waar ze zo
ar verlangt. Daarvoor bied
film te weinig.
Hoofdpersoon is Karen
Coy (Kim Bassinger). Deze
me is technisch buitenge-
>on onderlegd. Hierdoor
rd ze één van de beste ban-
vervallers: snel, stil en pre-
s. Maar na zes jaar gevan-
ischap is ze vastbesloten een
lijk leven te gaan leiden met
haar zoontje. Van dit voorne
men moet ze af zien als door
Jack Schmidt (Terence Stamp),
een oude collega, gedwongen
wordt mee te doen aan een
grote bankroof. Deze Jack
heeft haar zoon ontvoerd en
laten hem pas vrij als ze mee
doet aan de bankroof.
Het gaat om inbraak in één
van 's lands best beveiligde
banken. De inzet is een buit van
18 miljoen dollar. Karen weet
dat als ze eenmaal het geld
overhandigt vermoord zal
worden. Daarom beraamt ze
een zeer gewaagd en gevaarlijk
plan waarmee ze haar gedwon
gen partners te slim af wil zijn.
Daarbij krijgt ze hulp van een
charmnante maar onhandige
bewonderaar uit criminele
kringen, J.T. Barker (Val kil-
mer) op wie ze (zoals valt te
verwachten) verliefd wordt.
Serieus
Kim Bassinger overtuigt
niet in haar rol Daarvoor heeft
ze ook het nadeel van typecas
ting: het imago van (domme)
blondje schudt ze niet zomaar
van zich af. Waarom Bassinger
eigenlijk wel is gekozen blijft
onduidelijk. De producers
hebben wat dat betreft een
vreemde keus gemaakt. Want
aangezien er in Hollywood er
een groot gebrek is aan vrou
wenrollen, is er keus te over.
Maar zelfs met een andere
hoofdrolspeelsteris het de
vraag of 'The Rela McCoy' echt
veel beter zou zijn geworden.
Regisseur Russell Mulcahy
heeft namelijk van het verhaal
geen spetterende actiefilm
weten te maken. Geen flitsende
actiescènes en helaas ook wei-
Aladdin
Humoristisch Disney
meesterwerk voor jong
maar zeker ook oud. Nog
nooit was een Disney te
kenfilm zo vlot, humoris
tisch en flitsend. In dit
overbekende sprookje is
het is de 'Geest uit de lamp
die de show steelt. In de
Engelstalige versie wordt
deze ingesproken door Ro
bin Williams. Deze raast in
sneltreintempo er een gi
gantisch aantal messcher
pe grappen en grollen
doorheen zonder de kijker
maar ook een enkel ogen
blik te ver\relen. De Geest
staat aanvankelijk in
dienst van Aladdin die drie
wensen mag doen. Eén
daarvan is de wens om
prins te worden om zo de
man te kunnen worden van
zijn geliefde Jasmijn. Maar
zoals het in een goed
sprookje betaamt worden
de plannen doorkruist
door de macht van het
Kwaad. De tekenfilmfi
guurtjes worden gesi
tueerd in een schiterend
kleurenpallet van diepe
kleuren en lichte tinten. In
combinatie met de gran
dioze humor van Robin
Williams is 'Aladdin' een
genot om naar te kijken.
Gelukkig heeft men in de
Nederlandse versie veel
van de grappen goed kun
nen vertalen waardoor de
film niets aan kracht heeft
verloren.
O.a. in het Grand Thea-
ter-Amersfoort, City-
Utrecht, Reehorst-Ede en
A tlan tic-Harderwijk
RISING SUN
Regisseur Kaufman
schetst in deze film een be
klemmend beeld van de be
sloten machtige Japanse
gemeenschap in Amerika.
Het verhaal opent met een
heftige (wurg-)sexscène
die weinig aan de illusie
overlaat en waarbij de
vrouwelijke deelneemster
naar het hiernamaals
wordt geholpen. En net als
in al die duizenden andere
films is ook hier weer de
klassieke vraag: wie, o wie
heeft het gedaan? Het is
aan het opvallende politie-
duo Conner Sean Conne-
ry) en Web Smith (Wesley
Snipes) deze, in een Japans
kantoor gepleegde moord,
op te lossen. Een duo in de
trant van de Lea thel Wea-
pon-serie maar dan min
der komisch. 'Rising Sun'
is van een ander kaliber en
moet het meer hebben van
het verhaal. Dat slaagt erin
om keer op keer de kijker
op het verkeerde been te
zetten. De film blijft hier
door boeien tot aan de laat
ste minuut.
O.a. in Grand-Amersfoort,
Rembrandt-Utrecht en
A tlan tic-Harderwijk
HARD TARGET
Van Damme, 'the muscles
from Brussels' speelt de
wat melancholieke zeeman
Chance uit New Orleans,
een meester in Oosterse
vechtsporten. Om zijn
schuldenMf te betalen laat
hij zich inhuren door (ui
teraard) de jonge vrouw
Natasha, die op zoek is
naar haar spoorloos ver
dwenen vader. De zoek
tocht loopt echter uit op
een sadistische jachtpartij.
Tijdens zijn tocht komt
Chance terecht in een club
van criminele multi-mil-
j oen airs die puur uit ver
veling jacht maken op
dakloze Vietnam-vetera-
■C nen. Voor hen is de vecht
lustige Chance 'the ulti
mate hard target', de beste
prooi die ze ooit hebben
gehad. Regisseur Woo
heeft geprobeerd om Van
Damne's vechtkunsten zo
uitgebreid en expressief
mogelijk in beeld te bren
gen. Daarbij zijn veel be
wegingen op ballctachtige
wijze weergegeven zodat
het lijkt of ballet en
kung-fu vermengd wor
den. Maar desalniettemin
is het één van de geweldda
digste films van Van Dam
me geworden.
Te zien in o.a. Grand-
Amersfoort, Catharijne-
Utrecht en Atlantic-Har-
derwijk
nig spanning. Zelfs de zorgvul
dig opgebouwde finale, de uit
eindelijke bankroof, is weinig
opzienbarend. Het verhaal op
zich biedt hiervoor te weinig
nieuws en te veel clichés. De
film ven-ast dan ook niet of
nauwelijks. Behalve dan dat de
held ditmaal een vrouw is en de
partner een wat naïeve man. In
meeste films is de held immers
een man die onder alle omstan
digheden cool blijft en de si
tuatie aan kan. De vrouwen
worden daarbij vaak afge
schilderd als de oorzaak van de
problemen.
Door dit rollenpatroon om te
gooien had regisseur Mulcahy
een hele mooie kans om bij
voorbeeld de film te larderen
met een portie humor. Helaas,
hij heeft deze kans laten liggen.
Er komt nauwelijks een grapje
in voor. Het enige onbedoeld
grappige is Bassinger die zich
met een bril tooit om toch maar
vooral intelligent over te ko
men. Terwijl ze het eigenlijk
moet hebben van haar prettige
voorkomen. Wat mij betreft
was dat ook zo gebleven.
Te zien in o.a. het Grand Thea
ter in Amersfoort, Catharijne 2
- Utrecht en Reehorst 2 - Ede.
J. van Burgsteden
Kim Basinger in
'The real Mc Coy.'
Pagina 11
AMERSFOORT - Deze week
gaat 'The Night and the City in
première. Een film die schittert
door de sterke rolbezetting:
Jessica Lang en Robert de Niro.
De laatste is goed te vergelij
ken met karakteracteurs als
Dustin Hoffman en Al Pacino:
wat oudere acteurs die niet
constant in de picture staan
maar iedere keer weer een
klasse acteerprestatie neer
zetten.
Ditmaal schittert De Niro als
Harry Fabian, een enigzins
louche New Yorkse advocaat.
Overal ziet hij geld in. Zo leest
hij bijvoorbeeld dat een bokser
klappen heeft uitgedeeld bij
een handgemeen in een disco.
In een poging snel geld te ver
dienen haalt hij het 'slachtof
fer' over een aanklacht in te
dienen tegen de bokser. Hij is
er zeker van dat de gedaagde
niet zal willen voorkomen en
de zaak graag zal schikken.
Maar dan blijkt dat de bokser
behoort tot de stal van Boem-
Boem (leuke rol van Alan
King), een rijke maffia-achtige
bokspromoter die nergens voor
terugdeinst.
Harry's opzetje mislukt vol
komen. Maar als de woedende
Boem-Boem hem in het open
baar beledigt besluit hij wraak
te nemen door hem te beconcu-
reren en zelf een boksavond op
touw te zetten. Om Boem-
Boem nog meer te ergeren
neemt hij diens oudere broer Al
(Jack Warden) in dienst om
boksers voor die avond te se
lecteren
Maar om zo'n evenement te
kunnen promoten moet Harry
minstens 25.00 dollar ophoes
ten. Hiervoor wendt hij zich tot
Helen (Jessica Lange), zijn
minnares en de vrouw van een
bareigenaar. Helen wil hem
wel helpen in ruil voor het ver
krijgen van een drankvergun
ning. Zij wil een eigen restau
rant beginnen met de bedoe
ling haar dominerende man te
kunnen verlaten. Mede hier
door worden Harry's proble
men hoe langer hoe groter en
uiteindelijk is zijn situatie
ronduit rampzalig. En al spoe
dig heeft hij nog maar één wan
hopig doel: zijn leven te red
den.
Klasse acteurs
'The Night and the city' is een
remake van de gelijknamige
film noiruit 1950. Ook nu is het
een film noir geworden want
regisseur Irwin Winkler toont
de zelfkant van de New Yorkse
samenleving waarin 2 mensen
wanhopig hun situatie probe
ren te verbeteren. Dat Winkler
verstand heeft van filmen
blijkt wel uit zijn 12 Oscars en
45 Oscar-nominaties! Om de
film zo realistisch mogelijk te
maken filmde hij geheel op lo
catie in en rond Manhattan,
met uitstapjes naar kleurrijke
maar louche wijken als Little
Italy en 42nd Street, de hoeren-
buurt.
Niet minder realistisch is het
spel van de karakteracteurs
Jessica Lange en Robert de
Niro. Het duo was al eerder
goed op dreef in de uitstekende
thriller 'Cape Fear'. Ditmaal
gaat het er wat rustiger aan toe.
Maar dat maakt hun spel er
zeker niet minder slecht op.
Het levendige spel van De Niro,
door de grimeur wat jaartjes
jonger genaakt, verraad zijn
natuurlijke aanleg voor acte
ren. Al eerder bewees hij dit
met superieure rollen in films
als 'Raging Buil', The Godfat-
her'en 'Goodfellas', om maar
wat te noemen
Ook het spel van Jessica
Lange is overtuigend. Het is
duidelijk dat beide acteurs el
kaar goed aanvoelen. Met als
gevolg dat de kijker door hun
spel bij de film betrokken
raakt. Ook het verhaal draagt
hieraan bij. Want iedereen
heeft wel zo zijn dromen over
de jacht op het grote geld. Maar
meestal blijft het bij die dro
men. De 2 hoofdrolspelers pro
beren echter hun dromen
daadwerkelijk te realiseren.
En of dit niet moeilijk genoeg is
moeten ze het daarbij nog op
nemen tegen diverse gevestig
de machten. De kijker kiest
daardoor voor de 'underdog' en
is nieuwsgierig hoe deze het
ervan af brengt. Dat maakt
'The Night and the City' tot een
hele aardige, zij het wat lange,
film.
J. van Burgsteden
Jessica Lange en Robert de Niro in 'Night and the city'.
Volg de pijlen
Een programma met absurde
verhalen, vreemde geluiden en
ontmoetingen met gekken en
genieén. Het gaat over rook
gordijnen, over geheimen, be
leefdheid, onthullingen, vul
kanisme, koninginnedag, yo-
goyogo en hoe een neus alles
verraadt. Een programma over
alles en niets eigenlijk. Van der
Naait won in 1990 met zijn eer
ste soloprogramma op het Am
sterdams Kleinkunst Festival
zowel de Publieksprijs als de
Wim Sonheveldprijs. Over zijn
nieuwste solovoorstelling
VOLG DE PIJLEN schreef de
pers; 'Hij brengt in zijn pro
gramma uitbundige onzin, lij
pe dwaasheid en aanstekelijke
droogkloterigheid in een zeer
hoge dichtheidsgraad. Werke
lijk subliem slap gelul met een
hilarische uitwerking'.
Theater De Lieve Vrouw
Donderdag 2 december
Aanvang: 20.30 uur
Comedy train
Bijeengebracht in de Comedy
train bouwden de Nederlandse
comedians twee jaar lang aan
hun techniek en ervaring, in
het lawaaiige en rokerige cir
cuit van achteraf zaaltjes. Nu
zijn zij toe aan een confrontatie
met het grote publiek. Een mi
crofoon en een enkele schijn
werper, meer is er niet nodig
voor deze snelle cabaretvorm.
Raoul Heertje, John Jones, Le-
nette van Dongen, Arthur
Umbgrove, Pieter Bouwman
Bas Grevelink en Owen Schu
macher vormen de basis van
deze Comedy train. Achter el
kaar brengen de comedians
hun act van elk een kwartier,
zonder verhaallijn, moraal of
overbodige franje.
Theater De Lieve Vrouw
Zaterdag 4 december
Aanvang: 20.30 uur
Eight kings for a mad song,
deel I, Idi Amin Dada
Idi Amin was een monster.
Daar is iedereen het over eens.
Maar deze geyreesde dictator
van Uganda had ook een
vrouw, kinderen, vrienden en
personeel. Hoe keken zij tegen
deze meedogenloze heerser
aan? Deze vraag inspireerde
Michael Matthews tot dit eer
ste deel van de muziektheater-
trilogie Eight kings for a mad
song. Centraal thema is macht
en onmacht. Elk deel van de
trilogie zal een muzikaal mini-
portret zijn van een nietsont
ziende machthebber Steeds
gaat het om wat deze mannen
dreef tot de wantoestanden die
zij aanrichtten Daarnaast om
wie de mensen waren die hen
steunden. Kenmerkend voor
Matthews' stijl is de melan
cholieke ondertoon die verge
zeld wordt door ironische hu
mor Samen met de tekst,
vormgeving en beweging
maakt deze de voorstelling tot
een ongewone ervaring
Theater De Lieve Vrouw
Vrijdag 3 december
Aanvang: 20.30 uur
Bad lieutenant
De Amerikaanse regisseur Fer-
rara heeft vanaf zijn debuut
film 'Driller Killer' (1979) een
status als cultfilmer Zijn
films, die zich altijd afspelen in
een verloederd milieu, onder
scheiden zich van de gangbare
Amerikaanse film door hun
verontrustende inhoud. Ver
trouwde (film)zekerheden, zo
als een duidelijke scheidslijn
tussen goed en kwaad, vallen
bij Ferrara weg. Zijn filmper
sonages bezitten altijd beide
kanten van de morele medaille.
In Bad lieutenant zet een fa
buleuze Harvey Keitel een po
litieagent neer die de streep
tussen crimineel en niet-crimi-
neel overschrijdt. In beslag ge
nomen heroïne verkoopt hij
door aan dealers (na een flink
portie voor zichzelf te hebben
gereserveerd) en winkeldieven
laat hij gaan in ruil voor een
deel van de buit Hij raakt
steeds verder in zijn poel van
verderf verzeild en alleen iets
verschrikkelijks zou hem nog
kunnen treffen.
Filmtheater De Lieve Vrouw
Woensdag 1 december
Aanvang: 20.30 uur
Die dritte Generation
De film handelt over de derde
generatie terroristen in West-
Duitsland die, in tegenstelling
tot de eerste uit 1968 en de
tweede (RAF), niet meer door
bepaalde idealen of politieke
ideeën is gemotiveerd. Ze han
delen slechts uit een hang naar
avontuur, uit een blinde zucht
naar actie en zijn in feite heel
burgerlijk. Terroristje spelen
als tijdverdrijf. Fassbinder
brengt de indertijd veelge
hoorde theorie in beeld dat de
staat het terrorisme bewust in
stand houdt en bevordert om
dat ze daar belang bij heeft In
deze persiflage hierop wordt
een groep modieuze, doelloze
terroristen gefinancierd door
een computerfabrikant die
vreest dat zijn computers niet
meer worden verkocht wan
neer er geen terroristen meer
opgespoord hoeven te worden.
Én een politiecommissaris kan
op die manier ook weer aan het
werk. Tenslotte ontvoert de
groep, verkleed als clown en
inmiddels behoorlijk uitge
dund door liquidatie, de com
puterfabrikant.
Filmtheater De Lieve Vrouw
Vrijdag 3 en zaterdag 4 decem
ber
Aanvang: 23.00 uur
Donderdag 2 december
20.30 uur: Reinder van dér
Naait met 'Volg de pijlen'
Vrijdag 3 december
20.30 uur: Michael Matthews/
cosmic illusion met 'Eight
kings for a mad song, deel I Idi
Amin Dada
Zaterdag 4 december
20.30 uur: Stand up Comedians
met 'Comedy Train'
Woensdag 1 december
14.30 uur Cees Brandt met
'Morgen kom ik bij je wonen'
Tot en met 12 december
Ed Bakkenes schilderijen
14 december 1993 tot en met 23
januari 1994
Frank Lenferink schilderijen
Woensdag 8 december ni
14.30 uur: Samson en Sally rlLIVl
Dinsdag 7 december
20.15. uur: Cabaretgroep Pur
per
Woensdag 8 december
20.15 uur. Cabaretgroep Pur
per
Woensdag 1 december
20 30 uur: Bad lieutenant
Donderdag 2 tot en met woens
dag 8 december
19 30 uur: Until the end of the
world
Vrijdag 3 en zaterdag 4 decem
ber
23.00 uur Die dritte Genera
tion
AMERSFOORT - Op dinsdag 7
en woensdag 8 december treedt
de groep Purper in De Flint
Stadshal aan. Onder de titel
'Purper 10' brengt het bekende
cabaretgezelschap zijn tiende
voorstelling. In de sinds vorig
programma ongewijzigde sa
menstelling met Erik Breij, de
man van het eerste uur uit de
tijd met Adelheid Rooscn,
Frans Mulder, Alfred van den
Heuvel en Hans van der Wou-
de.
Ze worden geregisseerd door
Frans Mulder. Ze zijn bij el
kaar gebleven die vier, nadat ze
met hun programma 'En dat is
negen' juichende zalen trok
ken. En dat is tegen hun ge
woonte in, want de laatste ja
ren veranderde de groep elk
seizoen van samenstelling De
ingrediënten zijn ongewijzigd.
Muzikale hoogstandjes, close
harmony in zijn allerbeste tra
ditie -de groep is er vanaf het
begin bekend mee geworden-
en ook uiteraard onvervalste
kolder Ook al uit de Purper
traditie gebracht door vier he
ren in rokkostuum Met een mi
nimum aan dekor en rekwisie
ten, met één vleugel En tevens,
en dat is uniek in het huidige
Nederland, zonder de bom
bastische geluidsversterkers.
Purper heeft als enige caba
retgroep van naam alle koers
wijzigingen in het Nederlands
cabaret overleefd. Al dertien
jaar brengt de groep zijn in
ventieve, kolderieke shows uit.
Gedurende enkele jaren kwam
er een beetje de klad in. Adel
heid Roosen ging weg Er volg
den diverse samenstellingswij
zigingen, de groep was zoeken
de Maar sinds enige tijd heeft
de groep zijn stijl en evenwicht
hervonden In 1991 ontstond
plotseling de ideale theater-
kombinatie van vier clevere
heren. De spel-, zang- en
schrijfkwaliteiten van deze
vier bleken van aantrekkelijke
kwaliteit te zijn. De heren
raakten zo goed op elkaar afge
stemd, dat hun programma 'En
dat is negen' tot één van de
beste uit het Purperbestaan
kan worden gerekend.
Het nieuwe programma
'Purper 10' doet daar niet voor
onder. Het is samengesteld uit
de bekende klassieke cabare
tonderdelen. Conférences,
dialogen, sketches, solo- en en
sembleliedjes Enkele liedjes
zijn geschreven door gastau-
teur Fri§o Wiegersma. Ze wer
den op muziek gezet door Pur
per-oprichter Erik Breij De
overige teksten van liedjes en
sketches werden door de ande
re drie Purperleden gemaakt
Hans van der Woude speelt
pas voor de tweede keer met
Purper mee. In twee jaar is hij
uitgegroeid tot de spil van het
kabaretensemble. In enkele
zelfgeschreven sketches toont
hij een voortreffelijke mimiek
en een krachtig venijnig spel
type De anderen leveren over
wegend komisch spel, waarom
lekker gelachen kan worden
Purper komt met een avond
intelligent amusement en puur
plezier. En houdt daarmee de
traditie van dit Nederlandse
cabaretgenre in ere.
Anco Mali
Purper houdt het Nederlandse cabaret in ere (foto: Coen White).