Veinig indrukwekkende come-back Gedreven Robert de Niro en Jessica Lange in 'The night and the city' fy Cultuur Ky Cultuur 'arm aanbevolen. Purper overleeft alle koerswijzingen im Basinger in 'The real McCoy Leusder Krant. CABARET THEATER THEATER JEUGDFILMTHEATER JEUGDTHEATER EXPOSITIE DE FLINT THEATER oensdag 1 december 1993 ■CULTUUR. iji pe 4ERSFOORT - Bij de naam m Bassinger zullen onge- ijfeld velen moeten denken n haar rol in het softporno- dirkje '9,5 weeks'. Die be- ndheid nam toe door rollen enkele geslaagde produkties po'Blind Date', 'My Steph- ïther is an Alien' en uiter- rd 'Batman'. Daarna bleven pc ote successen uit en een tijd ig vernamen we niets meer n haar. ll< hans niets positief. Bassin- 's laatste film Cool World' pte en haalde bij ons niet is de bioscopen. Het werd er or haar niet niet beter op •n een zakelijke aanvaring t regisseuse Jennifer Lynch liep op een ordinaire rechts- g^ak. Gevolg was dat Bassin- failliet werd verklaard, was het zaak om zo snel igelijk een come-back te ma- 0In. Helaas voor Bassinger, ms als de 'The Real McCoy' lien haar niet de roemrijke itus terugbrengen waar ze zo ar verlangt. Daarvoor bied film te weinig. Hoofdpersoon is Karen Coy (Kim Bassinger). Deze me is technisch buitenge- >on onderlegd. Hierdoor rd ze één van de beste ban- vervallers: snel, stil en pre- s. Maar na zes jaar gevan- ischap is ze vastbesloten een lijk leven te gaan leiden met haar zoontje. Van dit voorne men moet ze af zien als door Jack Schmidt (Terence Stamp), een oude collega, gedwongen wordt mee te doen aan een grote bankroof. Deze Jack heeft haar zoon ontvoerd en laten hem pas vrij als ze mee doet aan de bankroof. Het gaat om inbraak in één van 's lands best beveiligde banken. De inzet is een buit van 18 miljoen dollar. Karen weet dat als ze eenmaal het geld overhandigt vermoord zal worden. Daarom beraamt ze een zeer gewaagd en gevaarlijk plan waarmee ze haar gedwon gen partners te slim af wil zijn. Daarbij krijgt ze hulp van een charmnante maar onhandige bewonderaar uit criminele kringen, J.T. Barker (Val kil- mer) op wie ze (zoals valt te verwachten) verliefd wordt. Serieus Kim Bassinger overtuigt niet in haar rol Daarvoor heeft ze ook het nadeel van typecas ting: het imago van (domme) blondje schudt ze niet zomaar van zich af. Waarom Bassinger eigenlijk wel is gekozen blijft onduidelijk. De producers hebben wat dat betreft een vreemde keus gemaakt. Want aangezien er in Hollywood er een groot gebrek is aan vrou wenrollen, is er keus te over. Maar zelfs met een andere hoofdrolspeelsteris het de vraag of 'The Rela McCoy' echt veel beter zou zijn geworden. Regisseur Russell Mulcahy heeft namelijk van het verhaal geen spetterende actiefilm weten te maken. Geen flitsende actiescènes en helaas ook wei- Aladdin Humoristisch Disney meesterwerk voor jong maar zeker ook oud. Nog nooit was een Disney te kenfilm zo vlot, humoris tisch en flitsend. In dit overbekende sprookje is het is de 'Geest uit de lamp die de show steelt. In de Engelstalige versie wordt deze ingesproken door Ro bin Williams. Deze raast in sneltreintempo er een gi gantisch aantal messcher pe grappen en grollen doorheen zonder de kijker maar ook een enkel ogen blik te ver\relen. De Geest staat aanvankelijk in dienst van Aladdin die drie wensen mag doen. Eén daarvan is de wens om prins te worden om zo de man te kunnen worden van zijn geliefde Jasmijn. Maar zoals het in een goed sprookje betaamt worden de plannen doorkruist door de macht van het Kwaad. De tekenfilmfi guurtjes worden gesi tueerd in een schiterend kleurenpallet van diepe kleuren en lichte tinten. In combinatie met de gran dioze humor van Robin Williams is 'Aladdin' een genot om naar te kijken. Gelukkig heeft men in de Nederlandse versie veel van de grappen goed kun nen vertalen waardoor de film niets aan kracht heeft verloren. O.a. in het Grand Thea- ter-Amersfoort, City- Utrecht, Reehorst-Ede en A tlan tic-Harderwijk RISING SUN Regisseur Kaufman schetst in deze film een be klemmend beeld van de be sloten machtige Japanse gemeenschap in Amerika. Het verhaal opent met een heftige (wurg-)sexscène die weinig aan de illusie overlaat en waarbij de vrouwelijke deelneemster naar het hiernamaals wordt geholpen. En net als in al die duizenden andere films is ook hier weer de klassieke vraag: wie, o wie heeft het gedaan? Het is aan het opvallende politie- duo Conner Sean Conne- ry) en Web Smith (Wesley Snipes) deze, in een Japans kantoor gepleegde moord, op te lossen. Een duo in de trant van de Lea thel Wea- pon-serie maar dan min der komisch. 'Rising Sun' is van een ander kaliber en moet het meer hebben van het verhaal. Dat slaagt erin om keer op keer de kijker op het verkeerde been te zetten. De film blijft hier door boeien tot aan de laat ste minuut. O.a. in Grand-Amersfoort, Rembrandt-Utrecht en A tlan tic-Harderwijk HARD TARGET Van Damme, 'the muscles from Brussels' speelt de wat melancholieke zeeman Chance uit New Orleans, een meester in Oosterse vechtsporten. Om zijn schuldenMf te betalen laat hij zich inhuren door (ui teraard) de jonge vrouw Natasha, die op zoek is naar haar spoorloos ver dwenen vader. De zoek tocht loopt echter uit op een sadistische jachtpartij. Tijdens zijn tocht komt Chance terecht in een club van criminele multi-mil- j oen airs die puur uit ver veling jacht maken op dakloze Vietnam-vetera- ■C nen. Voor hen is de vecht lustige Chance 'the ulti mate hard target', de beste prooi die ze ooit hebben gehad. Regisseur Woo heeft geprobeerd om Van Damne's vechtkunsten zo uitgebreid en expressief mogelijk in beeld te bren gen. Daarbij zijn veel be wegingen op ballctachtige wijze weergegeven zodat het lijkt of ballet en kung-fu vermengd wor den. Maar desalniettemin is het één van de geweldda digste films van Van Dam me geworden. Te zien in o.a. Grand- Amersfoort, Catharijne- Utrecht en Atlantic-Har- derwijk nig spanning. Zelfs de zorgvul dig opgebouwde finale, de uit eindelijke bankroof, is weinig opzienbarend. Het verhaal op zich biedt hiervoor te weinig nieuws en te veel clichés. De film ven-ast dan ook niet of nauwelijks. Behalve dan dat de held ditmaal een vrouw is en de partner een wat naïeve man. In meeste films is de held immers een man die onder alle omstan digheden cool blijft en de si tuatie aan kan. De vrouwen worden daarbij vaak afge schilderd als de oorzaak van de problemen. Door dit rollenpatroon om te gooien had regisseur Mulcahy een hele mooie kans om bij voorbeeld de film te larderen met een portie humor. Helaas, hij heeft deze kans laten liggen. Er komt nauwelijks een grapje in voor. Het enige onbedoeld grappige is Bassinger die zich met een bril tooit om toch maar vooral intelligent over te ko men. Terwijl ze het eigenlijk moet hebben van haar prettige voorkomen. Wat mij betreft was dat ook zo gebleven. Te zien in o.a. het Grand Thea ter in Amersfoort, Catharijne 2 - Utrecht en Reehorst 2 - Ede. J. van Burgsteden Kim Basinger in 'The real Mc Coy.' Pagina 11 AMERSFOORT - Deze week gaat 'The Night and the City in première. Een film die schittert door de sterke rolbezetting: Jessica Lang en Robert de Niro. De laatste is goed te vergelij ken met karakteracteurs als Dustin Hoffman en Al Pacino: wat oudere acteurs die niet constant in de picture staan maar iedere keer weer een klasse acteerprestatie neer zetten. Ditmaal schittert De Niro als Harry Fabian, een enigzins louche New Yorkse advocaat. Overal ziet hij geld in. Zo leest hij bijvoorbeeld dat een bokser klappen heeft uitgedeeld bij een handgemeen in een disco. In een poging snel geld te ver dienen haalt hij het 'slachtof fer' over een aanklacht in te dienen tegen de bokser. Hij is er zeker van dat de gedaagde niet zal willen voorkomen en de zaak graag zal schikken. Maar dan blijkt dat de bokser behoort tot de stal van Boem- Boem (leuke rol van Alan King), een rijke maffia-achtige bokspromoter die nergens voor terugdeinst. Harry's opzetje mislukt vol komen. Maar als de woedende Boem-Boem hem in het open baar beledigt besluit hij wraak te nemen door hem te beconcu- reren en zelf een boksavond op touw te zetten. Om Boem- Boem nog meer te ergeren neemt hij diens oudere broer Al (Jack Warden) in dienst om boksers voor die avond te se lecteren Maar om zo'n evenement te kunnen promoten moet Harry minstens 25.00 dollar ophoes ten. Hiervoor wendt hij zich tot Helen (Jessica Lange), zijn minnares en de vrouw van een bareigenaar. Helen wil hem wel helpen in ruil voor het ver krijgen van een drankvergun ning. Zij wil een eigen restau rant beginnen met de bedoe ling haar dominerende man te kunnen verlaten. Mede hier door worden Harry's proble men hoe langer hoe groter en uiteindelijk is zijn situatie ronduit rampzalig. En al spoe dig heeft hij nog maar één wan hopig doel: zijn leven te red den. Klasse acteurs 'The Night and the city' is een remake van de gelijknamige film noiruit 1950. Ook nu is het een film noir geworden want regisseur Irwin Winkler toont de zelfkant van de New Yorkse samenleving waarin 2 mensen wanhopig hun situatie probe ren te verbeteren. Dat Winkler verstand heeft van filmen blijkt wel uit zijn 12 Oscars en 45 Oscar-nominaties! Om de film zo realistisch mogelijk te maken filmde hij geheel op lo catie in en rond Manhattan, met uitstapjes naar kleurrijke maar louche wijken als Little Italy en 42nd Street, de hoeren- buurt. Niet minder realistisch is het spel van de karakteracteurs Jessica Lange en Robert de Niro. Het duo was al eerder goed op dreef in de uitstekende thriller 'Cape Fear'. Ditmaal gaat het er wat rustiger aan toe. Maar dat maakt hun spel er zeker niet minder slecht op. Het levendige spel van De Niro, door de grimeur wat jaartjes jonger genaakt, verraad zijn natuurlijke aanleg voor acte ren. Al eerder bewees hij dit met superieure rollen in films als 'Raging Buil', The Godfat- her'en 'Goodfellas', om maar wat te noemen Ook het spel van Jessica Lange is overtuigend. Het is duidelijk dat beide acteurs el kaar goed aanvoelen. Met als gevolg dat de kijker door hun spel bij de film betrokken raakt. Ook het verhaal draagt hieraan bij. Want iedereen heeft wel zo zijn dromen over de jacht op het grote geld. Maar meestal blijft het bij die dro men. De 2 hoofdrolspelers pro beren echter hun dromen daadwerkelijk te realiseren. En of dit niet moeilijk genoeg is moeten ze het daarbij nog op nemen tegen diverse gevestig de machten. De kijker kiest daardoor voor de 'underdog' en is nieuwsgierig hoe deze het ervan af brengt. Dat maakt 'The Night and the City' tot een hele aardige, zij het wat lange, film. J. van Burgsteden Jessica Lange en Robert de Niro in 'Night and the city'. Volg de pijlen Een programma met absurde verhalen, vreemde geluiden en ontmoetingen met gekken en genieén. Het gaat over rook gordijnen, over geheimen, be leefdheid, onthullingen, vul kanisme, koninginnedag, yo- goyogo en hoe een neus alles verraadt. Een programma over alles en niets eigenlijk. Van der Naait won in 1990 met zijn eer ste soloprogramma op het Am sterdams Kleinkunst Festival zowel de Publieksprijs als de Wim Sonheveldprijs. Over zijn nieuwste solovoorstelling VOLG DE PIJLEN schreef de pers; 'Hij brengt in zijn pro gramma uitbundige onzin, lij pe dwaasheid en aanstekelijke droogkloterigheid in een zeer hoge dichtheidsgraad. Werke lijk subliem slap gelul met een hilarische uitwerking'. Theater De Lieve Vrouw Donderdag 2 december Aanvang: 20.30 uur Comedy train Bijeengebracht in de Comedy train bouwden de Nederlandse comedians twee jaar lang aan hun techniek en ervaring, in het lawaaiige en rokerige cir cuit van achteraf zaaltjes. Nu zijn zij toe aan een confrontatie met het grote publiek. Een mi crofoon en een enkele schijn werper, meer is er niet nodig voor deze snelle cabaretvorm. Raoul Heertje, John Jones, Le- nette van Dongen, Arthur Umbgrove, Pieter Bouwman Bas Grevelink en Owen Schu macher vormen de basis van deze Comedy train. Achter el kaar brengen de comedians hun act van elk een kwartier, zonder verhaallijn, moraal of overbodige franje. Theater De Lieve Vrouw Zaterdag 4 december Aanvang: 20.30 uur Eight kings for a mad song, deel I, Idi Amin Dada Idi Amin was een monster. Daar is iedereen het over eens. Maar deze geyreesde dictator van Uganda had ook een vrouw, kinderen, vrienden en personeel. Hoe keken zij tegen deze meedogenloze heerser aan? Deze vraag inspireerde Michael Matthews tot dit eer ste deel van de muziektheater- trilogie Eight kings for a mad song. Centraal thema is macht en onmacht. Elk deel van de trilogie zal een muzikaal mini- portret zijn van een nietsont ziende machthebber Steeds gaat het om wat deze mannen dreef tot de wantoestanden die zij aanrichtten Daarnaast om wie de mensen waren die hen steunden. Kenmerkend voor Matthews' stijl is de melan cholieke ondertoon die verge zeld wordt door ironische hu mor Samen met de tekst, vormgeving en beweging maakt deze de voorstelling tot een ongewone ervaring Theater De Lieve Vrouw Vrijdag 3 december Aanvang: 20.30 uur Bad lieutenant De Amerikaanse regisseur Fer- rara heeft vanaf zijn debuut film 'Driller Killer' (1979) een status als cultfilmer Zijn films, die zich altijd afspelen in een verloederd milieu, onder scheiden zich van de gangbare Amerikaanse film door hun verontrustende inhoud. Ver trouwde (film)zekerheden, zo als een duidelijke scheidslijn tussen goed en kwaad, vallen bij Ferrara weg. Zijn filmper sonages bezitten altijd beide kanten van de morele medaille. In Bad lieutenant zet een fa buleuze Harvey Keitel een po litieagent neer die de streep tussen crimineel en niet-crimi- neel overschrijdt. In beslag ge nomen heroïne verkoopt hij door aan dealers (na een flink portie voor zichzelf te hebben gereserveerd) en winkeldieven laat hij gaan in ruil voor een deel van de buit Hij raakt steeds verder in zijn poel van verderf verzeild en alleen iets verschrikkelijks zou hem nog kunnen treffen. Filmtheater De Lieve Vrouw Woensdag 1 december Aanvang: 20.30 uur Die dritte Generation De film handelt over de derde generatie terroristen in West- Duitsland die, in tegenstelling tot de eerste uit 1968 en de tweede (RAF), niet meer door bepaalde idealen of politieke ideeën is gemotiveerd. Ze han delen slechts uit een hang naar avontuur, uit een blinde zucht naar actie en zijn in feite heel burgerlijk. Terroristje spelen als tijdverdrijf. Fassbinder brengt de indertijd veelge hoorde theorie in beeld dat de staat het terrorisme bewust in stand houdt en bevordert om dat ze daar belang bij heeft In deze persiflage hierop wordt een groep modieuze, doelloze terroristen gefinancierd door een computerfabrikant die vreest dat zijn computers niet meer worden verkocht wan neer er geen terroristen meer opgespoord hoeven te worden. Én een politiecommissaris kan op die manier ook weer aan het werk. Tenslotte ontvoert de groep, verkleed als clown en inmiddels behoorlijk uitge dund door liquidatie, de com puterfabrikant. Filmtheater De Lieve Vrouw Vrijdag 3 en zaterdag 4 decem ber Aanvang: 23.00 uur Donderdag 2 december 20.30 uur: Reinder van dér Naait met 'Volg de pijlen' Vrijdag 3 december 20.30 uur: Michael Matthews/ cosmic illusion met 'Eight kings for a mad song, deel I Idi Amin Dada Zaterdag 4 december 20.30 uur: Stand up Comedians met 'Comedy Train' Woensdag 1 december 14.30 uur Cees Brandt met 'Morgen kom ik bij je wonen' Tot en met 12 december Ed Bakkenes schilderijen 14 december 1993 tot en met 23 januari 1994 Frank Lenferink schilderijen Woensdag 8 december ni 14.30 uur: Samson en Sally rlLIVl Dinsdag 7 december 20.15. uur: Cabaretgroep Pur per Woensdag 8 december 20.15 uur. Cabaretgroep Pur per Woensdag 1 december 20 30 uur: Bad lieutenant Donderdag 2 tot en met woens dag 8 december 19 30 uur: Until the end of the world Vrijdag 3 en zaterdag 4 decem ber 23.00 uur Die dritte Genera tion AMERSFOORT - Op dinsdag 7 en woensdag 8 december treedt de groep Purper in De Flint Stadshal aan. Onder de titel 'Purper 10' brengt het bekende cabaretgezelschap zijn tiende voorstelling. In de sinds vorig programma ongewijzigde sa menstelling met Erik Breij, de man van het eerste uur uit de tijd met Adelheid Rooscn, Frans Mulder, Alfred van den Heuvel en Hans van der Wou- de. Ze worden geregisseerd door Frans Mulder. Ze zijn bij el kaar gebleven die vier, nadat ze met hun programma 'En dat is negen' juichende zalen trok ken. En dat is tegen hun ge woonte in, want de laatste ja ren veranderde de groep elk seizoen van samenstelling De ingrediënten zijn ongewijzigd. Muzikale hoogstandjes, close harmony in zijn allerbeste tra ditie -de groep is er vanaf het begin bekend mee geworden- en ook uiteraard onvervalste kolder Ook al uit de Purper traditie gebracht door vier he ren in rokkostuum Met een mi nimum aan dekor en rekwisie ten, met één vleugel En tevens, en dat is uniek in het huidige Nederland, zonder de bom bastische geluidsversterkers. Purper heeft als enige caba retgroep van naam alle koers wijzigingen in het Nederlands cabaret overleefd. Al dertien jaar brengt de groep zijn in ventieve, kolderieke shows uit. Gedurende enkele jaren kwam er een beetje de klad in. Adel heid Roosen ging weg Er volg den diverse samenstellingswij zigingen, de groep was zoeken de Maar sinds enige tijd heeft de groep zijn stijl en evenwicht hervonden In 1991 ontstond plotseling de ideale theater- kombinatie van vier clevere heren. De spel-, zang- en schrijfkwaliteiten van deze vier bleken van aantrekkelijke kwaliteit te zijn. De heren raakten zo goed op elkaar afge stemd, dat hun programma 'En dat is negen' tot één van de beste uit het Purperbestaan kan worden gerekend. Het nieuwe programma 'Purper 10' doet daar niet voor onder. Het is samengesteld uit de bekende klassieke cabare tonderdelen. Conférences, dialogen, sketches, solo- en en sembleliedjes Enkele liedjes zijn geschreven door gastau- teur Fri§o Wiegersma. Ze wer den op muziek gezet door Pur per-oprichter Erik Breij De overige teksten van liedjes en sketches werden door de ande re drie Purperleden gemaakt Hans van der Woude speelt pas voor de tweede keer met Purper mee. In twee jaar is hij uitgegroeid tot de spil van het kabaretensemble. In enkele zelfgeschreven sketches toont hij een voortreffelijke mimiek en een krachtig venijnig spel type De anderen leveren over wegend komisch spel, waarom lekker gelachen kan worden Purper komt met een avond intelligent amusement en puur plezier. En houdt daarmee de traditie van dit Nederlandse cabaretgenre in ere. Anco Mali Purper houdt het Nederlandse cabaret in ere (foto: Coen White).

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1993 | | pagina 11