Geslaagd modern sprookje K,y Cultuur Wraak centraal in 'The Crush' Warm aanbevolen. 'Weerzien': verzorgd verhaal helder weergegeven .Leusder Krant. 'Sleepless in Seattle': THEATER JEUGDFILMTHEATER EXPOSITIE JAZZ FILM DE FLINT JEUGDTHEATER THEATER FILM Woensdag 8 december 1993 .CULTUUR, Pagina 7 AMERSFOORT - Gezien het succes van 'Sleepless...' in de VS lijkt het er op dat de datc- movie aan een succesvolle op mars is begonnen. Geen ach tervolgingen, schietpartijen en spectaculaire high-tech effects meer maar suikerzoete romantiek bedekt met een laagje humor. En in de hoofd rollen uiteraard twee kanjers van acteurs. Scène uit 'The Crush'. AMERSFOORT - Wraak is zoet. En een geliefd thema voor een spannende thriller. Dat blijkt wel uit het grote aantal films waarin wraak centraal staat. Recentelijk nog was het een jalourse Bridget Fonda die in 'Single White Female' met haar wraakactie de kijker de stuipen op het lijf joeg. 'The crush' borduurt door op dit thema. Alan Shapiro baseerde het ver haal op een traumatische erva ring uit zijn eigen jeugd, een afgewezen vriendin maakte hem een tijd lang het leven moeilijk. De hoofdrol is weg gelegd voor Cary Elwes (be kend uit Hot Shots en Dracu- la) Hij speelt de goeduitziende Nick Eliot. Het geluk lacht hem toe en hij denkt zijn zaakjes dan ook perfect voor elkaar te hebben: hij krijgt een schitte rende baan als journalist bij een prestigieus blad en boven dien heeft hij een veelbeloven de relatie met Amy (Jennifer Rubin), een staffotografe van het blad. Een prachtig gelegen gasthuis completeert zijn ge luk De woning is eigendom van de ernaast wonende familie Forrester. Als Nick hun 14-ja- rige dochter Darian (Alicia Sil- verstone) ontmoet is hij zeer onder de indruk van haar schoonheid, intelligentie en rijpheid. Zij brengt zijn hoofd danig op hol Als het echter op vluchtige verliefdheden aan komt blijkt Darian alle gebrui- Aladdin Humoristisch Disney meesterwerk voor jong maar zeker ook oud. Nog nooit was een Disney te kenfilm zo vlot, humoris tisch en flitsend. In dit overbekende sprookje is het is de 'Geest uit de lamp' die de show steelt. In de Engelstalige versie wordt deze ingesproken door Ro bin Williams. Deze raast in sneltreintempo er een gi gantisch aantal messcher pe grappen en grollen doorheen zonder de kijker maar ook een enkel ogen blik te vervelen. De Geest staat aanvankelijk in dienst van Aladdin die drie wensen mag doen. Eén daarvan is de wens om prins te worden om zo de man te kunnen worden van zijn geliefde Jasmijn. Maar zoals het in een goed sprookje betaamt worden de plannen doorkruist door de macht van het Kwaad. De tekenfilmfi guurtjes worden gesi tueerd in een schiterend kleurenpallet van diepe kleuren en lichte tinten. In combinatie met de gran dioze humor van Robin Williams is 'Aladdin' een genot om naar te kijken. Gelukkig heeft men in de Nederlandse versie veel van de grappen goed kun nen vertalen waardoor de film niets aan kracht heeft verloren. O.a. in het Grand Thea- ter-Amersfoort, City- LJtrecht, Reehorst-Ede en Atlan tic-Harderwijk RISING SUN Regisseur Kaufman schetst in deze film een be klemmend beeld van de be sloten machtige Japanse gemeenschap in Amerika. Met eigen waarden, nor men en regels waarvan men niet durft af te wijken. Het verhaal opent met een heftige (wurg-)sexscène die weinig aan de illusie overlaat. Helaas is het ge not voor de vrouwelijke deelneemster maar van korte duur want tijdens de vrijpartij wordt ze naar het hiernamaals geholpen. En net als in al die duizenden andere films is ook hier weer de klassieke vraag: wie, o wie heeft het ge daan? Het is aan het op vallende politieduo Con ner (Sean Connery) en Web Smith (Wesley Snipes) deze, in een Japans kan toor gepleegde moord, op te lossen. Een duo in de trant van de Leathel Wca- pon-serie maar dan min der komisch. 'Rising Sun' is van een ander kaliber en moet het meer hebben van het verhaal. Dat slaagt erin om keer op keer de kijker op het verkeerde been te zetten. De film blijft hier door boeien tot aan de laat ste minuut. En onder scheid zich hiermee van die vele andere in dit genre. O.a. in Grand-Amersfoort, Rembrandt-Utrecht en Atlan tic-Harderwijk IIARD TARGET Van Damne, 'the muscles from Brussels' in een ge welddadige actiefilm. Dit maal speelt hij de wat me lancholieke zeeman Chan ce uit New Orleans, een meester in Oosterse vecht sporten. Om zijn schulden af te betalen laat hij zich inhuren door (uiteraard) de jonge vrouw Natasha, die op zoek is naar haar spoorloos verdwenen va der. De zoektocht die voor Chance aanvankelijk op een onschuldig avontuur tje leek, loopt echter uit op een sadistische jachtpartij. Tijdens zijn tocht komt hij terecht in een club van cri minele multi-miljoenairs die puur uit verveling jacht maken op dakloze Viet- nam-veteranen. Voor hen is de vechtlustige Chance 'the ultimate hard target', de beste prooi die ze ooit hebben gehad. Regisseur Woo heeft geprobeerd om Van Damne's vechtkun sten zo uitgebreid en ex pressief mogelijk in beeld te brengen. Daarbij zijn veel bewegingen op ballet achtige wijze weergegeven zodat het lijkt of ballet en kung-fu vermengd wor den. Maar desalniettemin is het één van de geweldda digste films van Van Dam ne geworden. Tc zien in o.a. Grand- Amersfoort, Catharijne- Utrecht en Atlantic-Har- derwijk kelijke tiener-sypmptonen te vertonen. Ze wordt dan ook ho peloos verliefd (the crush) op Nick, op het obsessieve af. Nick ziet echter toch in dat Darian te jong voor hem is en wijst haar af. Bovendien heeft hij al een relatie. Waar nor maalgesproken de kalverlief den vanzelf weer overgaan, blijkt de band tussen Nick en Darian zich te ontwikkelen tot een zenuwslopend kat-en- muis-spelletje, waarvan de af loop onvoorspelbaar dreigt te worden. Want Darian accep teert geen afwijzing en zweert wraak. Om zich ervan te verzekeren dat zijn eigen verhaal zo goed mogelijk in beeld zou worden gebracht, nam Alan Shapiro de regie in eigen hand. Dat bete kende een debuut voor hem. Tot dusver legde hij zich alleen toe op het schrijven van scripts voor televisiefilms. Vooral voor de Disney studio's leverde hij nogal wat scripts af. Met 'The Crush' maakte hij een overstap naar het grotere werk. En voor een debuut leverde hij nog geen eens zo'n slechte film. Hoewel zeker niet bijster origineel, is de film toch onder houdend. De film oogt als een goed gemaakte B-film, een ni- veuau wat diverse regisseurs met miljoenen verslindende produkties nog geen eens haal den. De film dankt zijn succes ze ker ook aan de rol van nieuw komer Alicia Silverstone. Deze 15-jarige tiener heeft slechts een klein aantal gastrollen ge speeld in TV-senes. Toch maakt ze op het witte doek geen onverdienstelijk debuut Haar gebrek aan ervaring wordt gecompenseerd door haar frisse, jeugdige uitstra ling. Hierdoor is zij geknipt voor de rol van de verleidelijke Lolita. Een Lolita die redelijk overtuigt Te zien in o.a. Tuschinski-Am- sterdam en Palace 1-Arnhem, Cineac-Den Haag en Cinera ma-Rotterdam J. van Burgsteden Recente voorbeelden die deze opmars van romantische films illustreren, zijn 'Benny and Joon', 'Untamed Heart' en de superhit 'Indecent Proposal'. Stuk voor stuk films waarbij een zakdoek van pas komt. Dat geldt ook voor het verhaal van 'Sleepless...'. Sam Baldwin (Tom Hanks) is pas weduwnaar geworden. Om een nieuw leven op te bou wen vertrekt hij met zijn 9-ja- rige zoon Jonah (leuke rol van Ross Malinger) naar Seattle. Echter, ook hier lukt het hem niet het verdriet te verwerken en blijft hij zich ongelukkig voelen. Tijdens een van zijn de pressieve buien, nota bene op Kerstavond, belt zijn zoontje naar een radio-programma waarin hij een psychologe om hulp vraagt voor zijn ongeluk kige, aan slapeloosheid lijden de vader. Aanvankelijk tegen zijn zin komt Tom in de uitzending, die door miljoenen wordt beluis terd. Alleen, ontroostbaar over het verlies van zijn vrouw, hei lig gelovend in die Ene Grote Liefde heeft hij nog maar één doel: het opvoeden van zijn zoon Journaliste Annie Reed (charmante Meg Ryan) hoort het gesprek op haar autoradio en is diep onder de indruk van deze 'Slapeloze in Seattle' Maar dat zijn er velen want honderden vrouwen sturen Tom foto's en brieven Ten slotte is in Amerika 'de kans om neergeschoten te worden groter dan de kans om boven de 30 een geschikte partner te vin den'. Annie zelf is eigenlijk voor zien van een partner van wie ze denkt dat ze houdt Maar hei melijk weet ze dat ze dat ene in haar relatie mist: MAGIC. Ze blijft dan ook steeds denken aan die onbekende in Seattle. Uiteindelijk onderneemt ze een poging hem te ontmoeten want ze weet dat, ondanks dat ze hem nooit heeft ontmoet, hij de Ware Jacob is. Romantische komedie Het verhaal is bedacht door Nora Ephron. Al eerder zette zij de succesvolle relatiekome die 'When Harry met Sally' op haar naam. Ook hierin speelde Meg Ryan de hoofdrol. Vooral haar gekreunde orgasme maakte er destijds een veelbe sproken film van. Ook nu weer speelt ze een jouraliste met een saai sexleven. (Die sex komt overigens verder nauwelijks aan bod want schrijfster Nora Ephron vindt juist dat roman tische komedies aan sex ten on der gaan). Ryan zet haar rol geraffineerd neer. Steeds dui delijker wordt haar probleem moet ze haar model-verloofde opgeven en op zoek gaan naar iemand die ze alleen van de radio kent maar van wie ze weet dat hij de Ware is? Die Ware is Tom Hanks. Hij geeft het romantische ideaal beeld gestalte: een knappe, welgestelde, humoristische man die alles voor zijn gezin over heeft. Een gevoelige rol die je zeker van een komiek als Hanks niet zo snel zou ver wachten. De humor kan hij niet helemaal achterwege laten. Zonder echter afbreuk te doen aan de romantische toon van het verhaal. Humoristisch zijn ook de diverse verwijzingen naar het duo Gary Grant en Deborah Kerr in de film 'An affair to remenber'. Een film die iedere keer weer opduikt in het verhaal en bij vrouwen zo geliefd is dat sommigen zelfs de dialogen uit het hoofd kennen Een dik opgelegde verwijzing naar het verlangen naar romantiek en grote hartstocht. Dit wordt door het duo Tom Hanks en Meg Ryan uitstekend uitgebeeld en zal velen aan spreken. Deze date-movie is dus bij uitstek geschikt voor een ro mantische afspraakje. Lekker samen onderduiken in het duister van de bioscoopzaal. De vrouwen dromen erbij weg terwijl mannen doen alsof ze er een hekel aan hebben. Vanaf morgen in de Neder landse bioscopen, o.a. in het Grand in Amersfoort J. van Burgsteden AMERSFOORT - Dinsdag 30 november gaf de Amersfoortse Theatergroep De Wilde Ha vanna in Theater De Lieve Vrouw een eerste try out van haar voorstelling 'Weerzien'. In de regie van Jacques Jans sen. De Wilde Havanna is een semi-professionele theater groep die geheel zonder subsi die produkties maakt. Bijna alle leden zijn opgeleid aan de Fakulteit Theater van de Hoge scholen voor de Kunsten. Voor de repetities maakt de groep gebruik van de Amersfoortse Theaterwerkplaats. Met 'Weerzien' heeft de regis seur zich laten inspireren door de film 'Herfstsonate' van Ing- mar Bergman en stukken als Sophocles' 'Elektra' en de co medy 'Golden Girls'. Die alle over een moeder-dochter-re latie gaan. Na zeven jaar be zoekt de beroemde zangeres Charlotte haar dochter Eva Die zonder het haar moeder te zeggen al die tijd voor haar ge handicapte broer André ge zorgd heeft. Dochter Eva wil door de ontmoeting afrekenen met haar nog steeds niet ver werkte verleden Met haar haat en beschuldigingen brengt ze moeder Charlotte tot wan hoop. Eva's man Victor geeft een meer afstandelijke visie op de moeder-dochter-relatie. De voorstelling bestaat uit losstaande scènes die tijd sprongen nemen. Is kaleidos- kopisch opgebouwd. Vloeit te gen het eind samen tot één ge heel in een lange scène, die de confrontatie tussen moeder en dochter inhoudt1en die naar de climax toe werkt. Elke scène geeft een bepaalde ontwikke ling in de familiebanden te zien, en stopt dan in een ta bleau gedurende enkele sekon- den. Tussen de scènes zijn klei ne pauzes, waarna de stroom van de personages weer wordt opgenomen en verder wordt uitgebouwd. In de pauzes klinkt Mendelssohns 'Auf Flü- geln des Gesanges', terwijl het changement plaats vindt. De voorstelling opent met een dans van hoofdrolspeelster Eva, Els Hoyng. Die laat zien dat ze goed in haar vel steekt De dansante opening is beel dend ten aanzien van de rest van het spel dat op naturelle wijze de familieverhouding etaleert. Nog enkele van dit soort verstilde elementen ge ven een uitstekende visualise ring van wat op andere mo menten met tekst en spel ge zegd wordt. Het zijn regie vondsten die voor de voorstel ling versterkend werken, en die de kijk van de toeschouwer op het spel fris houden. In zeventig minuten slagen spelers en regisseur er middels een verzorgde voorstelling in een helder verhaal neer te zet ten over de escalerende span ningen in een familie. Met een spanningsopbouw die heel in teger wordt weergegeven, en die goed gespeeld wordt. Els Hoying als dochter Eva en Do- ris Goosen als moeder Char lotte dragen het verhaal De kilte van de dochter en de hul peloosheid van de moeder ko men goed tot hun recht. Jeroen Lambregts als echtgenoot Victor en Jos van Ruyven als broer André hebben een onder steunende rol. De rol van Van Ruyven als de verlamde jongen wordt op ontroerende wijze vormgegeven. Aan de rol van de echtgenoot kan nog ge schaafd worden. Het houterig afstandelijke hoeft niet in alles getoond te worden. De aankleding is simpel en doeltreffend. De voorstelling speelt zich op allerlei plekken in het huis af. Hetgeen heel simpel wordt weergegeven De belichting is goed. Het gebruik van 'Auf Flügeln des Gesanges' is geraffineerd te noemen. Er is een eigen gezongen versie. Moeder Charlotte luistert naar een bandje dat haar dochter gezongen heeft. Ze zetten ook een aantal keren de voortreffe lijke CD op die de moeder zoge naamd zingt. Dat is mooi ge daan Ook daar wordt mee ge speeld Het knappe van de voorstel ling is dat niet op makkelijke wijze gekozen is voor het tot slechtenk bestempelen van de moeder die haar carrière en haar relaties heeft nagejaagd En het zielige van de dochter die daar het slachtoffer van is geworden. Ook voor de dochter blijven vraagtekens staan bij wat zij in al die jaren heeft gedaan. De moeder had recht en redenen om haar eigen we reld in te trekken, en zich niet te laten ketenen door haar kin deren. Zoals Joost Gruyters van de Theaterwerkplaats het typeert' ,,Het wollen sokken verhaal jaren '70 van Bergman is door Jacques Janssen geak- tualiseerd tot het verhaal van een moeder die strijd levert voor een eigen leven Moeilijk in de voorstelling is dat er twee uitbarstingen in vóórkomen Het proces van ex ploderende woede laat zich ge durende de voorstelling op bouwen. Maar als de dochter voor de eerste keer uitbarst overschreeuwt de aktrice zich zelf wat te veel. Het spel geeft er op dat moment geen aanlei ding toe om op dié hoogte in te zetten. De uitbarsting zal meer op maat van de verfijning van de voorstelling dienen te wor den gebracht De techniek was bij de try out nog niet in orde, maar dat ligt ook aan het feit dat De Lieve Vrouw nauwelijks gele genheid biedt om een betaalba re technische doorloop te doen. Het zou de moeite waard zijn als de ingespeelde voorstelling als volwassen produktie in een Amersfoortse programmering zou kunnen staan. Nu moest op huurbasis in een zaal gespeeld worden, waar niet gerepeteerd kon worden en waar te weinig faciliteiten konden worden ge boden Anco Mali Donderdag 9 december 20.30 uur: Literair café met 'Literatuur in het fin-de-sie- cle' Vrijdag 10 december 20.30 uur Blok Steel met 'Angelless' Zaterdag 11 december 20 30 uur. The right size met 'Moose' Woensdag 8 december 14 30 uur: Samson en Sally Zaterdag 11 december 14.30 uur: Popeye Zondag 12 december 14.30 uur. Jacques Palinx Kwintet Tot en met 12 december Ed Bakkenes schilderijen 14 december 1993 tot en met 23 januari 1994 Frank Lenfennk schilderijen Woensdag 8 december 19.30 uur: Until the end of the world Donderdag 9 tot en met woens dag 15 december 20 30 uur: Reservoir dogs Vrijdag 10 en zaterdag 11 de cember 23.00 uur: Effi Briest Woensdag 15 december 14.30 uur Alda Loeffen met Annetje Lie Woensdag 8 december 20.15 uur: Cabaretgroep Pur per Vrijdag 10 december 20.15 uur. De Gigantjes Zaterdag 11 december 20.15 uur- Harry Sacksioni en Rens van der Zalm (Sint Aeg- tenkapel) Zondag 12 december 11.00 uur: Marjolein Touw 15.00 uur: Folkloristisch Danstheater Dinsdag 14 december 20.15 uur: Glas Woensdag 15 december 20.15 uur: Glas Blok Steel met 'Angelless' Angelless is het eerste deel van een tweeluik over de zeven doodzonden. Het choreogra- fenduo Suzy Blok en Christop her Steel houdt in dit tweeluik de oude christelijke normen van goed en kwaad opnieuw tegen het licht en kijkt welke rol ze nog spelen in het leven van alledag. In Angelless con centreren ze zich op luiheid, lust en hebzucht. Blok en Steel werken sinds vier jaar samen en hebben intussen niet alleen in eigen land, maar ook over de grens een snelle opgang ge maakt. Hun voorstellingen worden gekenmerkt door een grote dynamiek, een flinke portie humor en door de acro batische elementen in hun cho reografie. Theater De Lieve Vrouw Vrijdag 10 december Aanvang: 20.30 uur The right size met 'Moose' The Right Size is een Engels/ Vlaams gezelschap dat in zijn genre - de slapstick comedy - een van de beste gezelschappen van Europa genoemd mag wor den. Hun voorstellingen zijn een spetterend mengsel van muziek, dans, slapstick, acro batiek, goochelarij, zang, mime en vaudeville. De humor is voornamelijk visueel en perfect getimed. De dialogen - voor zover aanwezig - zijn En gelstalig maar helder en ge makkelijk te volgen. De voor stelling Moose van The Right Size speelt in het hoge noorden In een blokhut in het ijskoude poolgebied zit een man te wachten tot hij kuddes elanden voorbij ziet komen Dan dient zich plotseling bezoek aan. Zijn het ballonvaarders of moordenaars In ieder geval is het wonderlijke gezelschap tot elkaar veroordeeld in de barre wereld van ijzige kou en elan den. Lachen blijkt de enige ma nier om het daar nog enigszins warm te krijgen Vorig jaar oogstte deze voorstelling vele positieve reacties in België Een knotsgekke nachtmerrie, een niet mis te verstaan evene ment en '...Grapjassen zon der weerga in een schitterende stijl.. schreef de pers naar aanleiding van Moose Theater De Lieve Vrouw Zaterdag 11 december Aanvang: 20.30 uur Until the end of the world Wim Wenders De naam staat gebeiteld in het hart met films als 'Paris Texas', 'Der Himmel über Berlin' en Tm Lauf der Zeit'. Wenders' films zijn zoektochten, gemakshalve roadmovies genoemd, naar de essentie van het moderne le ven. Met Until the end of the world kondigde Wenders de ultieme roadmovie aan De film moest voor alles gaan over de gevaren van het beeld en de technische vooruitgang. De definitieve heerschappij van het beeld en het toppunt van narcisme worden volgens Wenders bereikt als onze dro men zichtbaar gemaakt kun nen worden. In Until the end of the world, dat zich afspeelt in 1999, bestaat zo'n apparaat, waarmee dromen zichtbaar worden en blinden kunnen zien. Verschillende personages volgen elkaar letterlijk tot het einde van cTe wereld om het ge wilde object in handen te krij gen. De film die geschoten is in acht verschillende landen op vier verschillende continenten en ruim 2 1/2 uur duurt is er een van episch formaat. Het enige probleem bij Until is het teveel aan alles en dat is vooral te wijten aan het bijster ingewik kelde scenario. Ondanks dat Wenders zich aan deze pro duktie vertilde, blijft het een zeer bezienswaardige film die wij u niet willen onthouden. Filmtheater De Lieve Vrouw Woensdag 8 december Aanvang: 19.30 uur Reservoir dogs Reservoir dogs is de spraakma kende debuutfilm van Quentin Tarantino. Een goed geacteerd, gewelddadig portret van een groep gangsters na een mis lukte overval. Deze identi teitsloze mannen ontmoeten elkaar in een verlaten pakhuis, waar dan sterke verhalen en grappige criminele anecdotes worden verteld. Met agressie, sadisme en geweld proberen ze erachter te komen wat er mis ging en ze zijn ervan overtuigd dat er in hun midden een verra der is. Geweld is gewoon en er is geen excuus voor nodig. De kijker krijgt nooit voldoende ruimte om afstand te nemen en wordt daardoor half-mede- plichtig. In een flash-back structuur introduceert Taran tino de gangsters, waardoor hun gedrag niet begrijpelijker, maar wel duidelijker wordt. Zeer opvallend is het goede spel van de acteurs, waaronder Harvey Keitel, die zijn rol on rustbarend realistisch speelt Filmtheater De Lieve Vrouw Donderdag 9 tot en met woens dag 15 december Aanvang: 20.30 uur Effi Briest De 17-jarige levenslustige Effi Briest wordt uitgehuwelijkt aan de 20 jakr oudere baron Von Instetten. Omdat haar hu welijk met de carrièrebewuste ambtenaar onbevredigend is en ze zich ongelukkig voelt, be gint Effi een kort liefdesavon tuur met de aantrekkelijke majoor Crampas Deze verhou ding eindigt met de verhuizing van de Von Instetten naar Ber lijn. Na zes jaar ontdekt de ba ron toevallig de vroegere rela tie tussen Crampas en zijn vrouw. Hij daagt Crampas tot een duel uit en doodt hem. Hij verstoot Effi, behoudt zelf hun dochter en voedt het kind zo op dat ze een afkeer van haar moe der krijgt. De levenswil en - kracht van de uit haar kringen verstoten en in isolement le vende Effi zijn gebroken en na een paar jaar sterft ze. Tom Hanks en Meg Ryan in Sleepless in Seattle'

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1993 | | pagina 7