PIANO-ONDERWIJS, Algemeen! Ksverzetoings-Maatschappij Advertentiën. Berde Tentoonstelling Eek fatsoenlijke LOOPjONGEN, Gemengd Nieuws. Officiëele Publicatie. ÜUUUlJjft IJ' AMBACHTSCHOOL 1)111 Afdeeiing AMERSFOORT. COMPAGNIE IIES ASSURANCES GENERALES SI R LA VIE. Opgericht te Parijs in WAARBORGKAPITAAL 280 MILLIOEi FRANCS. Ingezonden. De PORTEFEUILLE der „KUNSTCLUB,, te Rot terdam. Terstond gevraagd: OPENBAAR VERKOOPEN te UTRECHT, Oudste en grootste Maatschappij van Frankrijk. Sluit alle soorten van verzekeringen op de meest voordeelige voorwaarden. Nieuwe drukken en uitgaven van A. -M. SLOTHOUWER te Amersfoort. de oude spelling bewerkte lijst van Ne derlandsche plaatsnamen, uitgegeven door dé Koninklijke Academie van Welen schappen, en sedert 1874 eene Naamlijst der Nederlandsche Gemeenten, naar de nieuwe regelen gespeld, door J. Franse maar behalve dat -dit werkje zeer on volledig was, wat de Nederlandsche plaatsnamen betreft, hadden vele ge leerden aanmerking op de spelling. Het Nederlandsch Aardrijkskundig Ge nootschap vond het, naar aanleiding van een debat in de Tweede Kamer der Staten-Generaal dd. 15 Maart 1880, zóó noodig eenheid van spelling in de aard rijkskundige namen van Nederland tc verkrijgen, dat het besloot zelf de hand aan der, ploeg te slaan. Dit was zeer juist gezien, want al zeggen wij in het land der vrijheid te leven, op het gebied der spelling erkennen wij, een enkelen losbandige uitgezonderd, alleen het gezag; en wie of wat kan op het gebied der spelling van aardrijkskundige namen in ons land hooger gezag hebben dan ge noemd Genootschap! I Zijn arbeid is bij C. L. Brinkman te Hamsterdam in '1 licht verschenen onder den titel Woordenlijst voor de spelling der Aardrijkskundige namen in Neder land. Dit boekje, groot 107 bladzijden ieder van twee kolommen, met duide lijke letter netjes gedrukt, en voorzien van een keurig handje met vergulden stempel, kost slechts vjjf en zestig cents. Het Aardrijkskundig Genootschap hoopt op de medewerking van alle autoriteiten en van het onderwijzend personeel in Nederland ter verkrijging van eene ge- wenschte eenvormigheid in de spelling der geographische namen van ons land. jjj Dat zulk eene eenvormigheid vergis singen kan voorkomen en dus een gemak oplevert voor het groote publiek, zal wel geen betoog behoeven, maar behalve dit geeft genoemde woordenlijst nog een ander voordeel. Wie met aandacht zijne couranten leest, ontmoet telkens een aardrijkskundigen naam, dien hij niet weet thuis te brengen. Groote aardrijkskun dige woordenboeken zijn kostbaar en lastig in 't gebruik. Vooral ten gerieve van courantenlezers en kooplieden bestaat dan ook sedert eenige jaren het Minia tuur Woordenboek der Aardrijkskunde van Nijgh Van Ditmar te Rotterdam. Dit goedkoope woordenboekje van f 1,20 is zeer handig in 't gebruik en laat maar zelden verlegen. Volledig kan het echter uit den aard der zaak niet zijn, en in de spelling der Nederlandsche plaatsnamen schiet het weieens te kort. Als aanvulling van dit boekje kan nu de volledige lijst van aardrijkskundige namen dienen, door het Aardrijkskundig Genoot schap uitgegeven. Wijst het Minatuur Woordenboek de ligging aan van den Jan- Pier en Pinks- polder, den Foppenpolder, den Karne melkspolder en van de dorpen of ge huchten Tienhonderd, Biggestart, Dood stil, Schuddebeurs, Rome, Lollenburg, Muggenbeet, Pannekoek enz., het zwijgt van den Kijf-, den Pies- en den Nacht merriepolder en van de dorpen of ge huchten Jaaphannes, Naaikussen, In-de- Kuipen, Pikgat, Poliert, Spekhoek, Pap- perjans, Krabbelbuurt, Poepershoek, Bon- tebok, Hemel, Hel, Hemelrijk, Boterton, Boeveslag, Smullebuurt, Donderwinkel, Zuurbrood en zooveel andere, waarvan de ligging en de spelling zijn opgegeven in de Woordenlijst van het Nederlandsch Aardrijkskundig Genootschap. Wie er belang in stelt alle Nedeiland- sche aardrijkskundige namen zonder fout te kunnen schrijven, en te weten, waar iedere plaats, polder, water, hoogte, versterking enz., waarvan hij den naam voor 't eerst hoort of leest, gelegen is, zal zich voorzeker de vijf en zestig cents niet beklagen, die hij voor genoemde woordenlijst uitgeeft. j Een nieuwe vorm van bedelarij. »Ik ben te gronde gericht. In twee dagen hebben mijn arme kinderen geen voedsel gehad. Die ellende moet maar uit zijn Met deze woorden schoot zich dezer da gen 's avonds een man in de Rue Pierre Charron te Parijs met een revolver voor de borst. Hij werd ergens ingedragen en schier stervend onderzocht. Zijn kleeren waren van bloed doorweekt; een der omstanders wilde maar terstond een inzameling houden voor de kinderen van den ongelukkige. Men gaf rijkelijk Inmiddels werd de politie gehaald, maar toen 't bericht kwam, dat de agenten in aantocht waren, scheen de zelfmoorde naar zoo snel bij te komen, dat hij met den inzamelaar ijlings 't hazenpad kon kiezen, revolver en geld meenemende. Het was een nieuwe vorm van bedelarij geweest. 'j Wie wat verdient, moet wat hebben. Als een bewijs, dat in vroegere tijden in de gemeente Montfoort iemand, die wat verdiende, ook wat kreeg, blijkt uit een besluit der Vroedschap van 1 Juli 1709: I «Op verzoek van de ouders en man van Aaltje Jacobs Maasland, is aan de zelve gepermiteert tot correctie van de gemelde Aaltje Jacobs, en op hoop van Verbetering van haar kwaad leven dezelve met kennisse van burgemeester een blok aan 't been te hangen ter tijd toe, dat men verbetering in haar gedrag en leven komt te bespeuren." Een strijd, die altijd verloren wordt De meerderheid van den Parijschen ge meenteraad is zoo hartstochtelijk opge wonden tegen alles, wat naar godsdienst riekt, dat zij geen boeken meer in de openbare scholen wil dulden, waar de naam van God in voorkomt. Een der leden wees met verontwaardiging op een boek, waarin deze volzin voorkomt: Dieu est noire a tous. De vrijheid van gewe ten voor onze «onverzoenlijke!;" is de negeering van eiken godsdienst. Onlangs was er zelfs sprake van, om bij besluit van den gemeenteraad te doen verklaren, dat het woord Dieu, ook in de daarmee samengestelde woorden, uit de woordenboeken zou moeten worden ge schrapt. Een blad maakte de opmei king, dat de gemeenteraad niet melodieus was. Eene moederlijke voorzorg. Dezer dagen stierf te Berlijn de moeder van een jong geneesheer. Zij hadden jaren lang in vrij behoeftige omstandigheden geleefd, totdat de veerkracht en bekwaam heid van den zoon hem ruime verdiensten opbrachten. De geneesheer was dus zeer verbaasd, toen, kort na den dood zijner moeder, een notaris hem kennis gaf van het bestaan van een testament der over ledene, en nog verbaasder, toen hij be speurde, dat zijne moeder zeer rijk was geweest en zich den schijn van armoede en allerlei ontberingen getroost had, alleen uit vrees, dat haar zoon, indien hij wist, dat hem een groot vermogen wachtte, zich niet tot die beteekenis zou opwerken, waaitoe zijne talenten hem in staat stelden. Verkeerd begrepen. De stille maan was onlangs in een Saksisch dorp hij Pirna een nachtelijke rustverstoorster. Zij maakte door hare heldere stralen, midden in de nacht, een dienstmeisje wakker, hetwelk, in de meening, dat het dag was, opstond en in de keuken aan het werk ging. Het gedruisch, dat zij maakte deed de vrouw des huizes wakker worden. Deze, meenende dat er dieven in huis waren, riep haar zoon te hulp. Met een sabel gewapend ging de jonkman moedig op de inbrekers los. Intusschen kwam het geheele huis in rep en roer. Maar er was niets bijzonders te ontdekken, dan de meid, die op dat gewone uur in de keuken bij het vuur zat, doch die nu, evenals de overige huisgenooten, nog eenige uren rusten ging in Morpheus' armen. Daar is de duivel! Een «treffende geschiedenis" bracht onlangs in het mid dernachtelijk uur een huisgezin en eenige buren in de geineete Marum (Groningen) op de been. Eene weduwe zat met hare lievelingen allen jongens van 15 tot 25 jaren in de kamer en vertelde hoe zij voor eenige jaren den duivel had ge zien, den persoonlijken duivel, die, in pilow gekleed, een maatje jenever van haar gekocht en dit met halve centstukjes betaalde. Waarschijnlijk door de opsmuk king, die de verstandige moeder aan dit vei haal toevoegde, werd een der jongens erg zenuwachtig en riep opeens uit: daar is hij!" meenende dat hij den duivel zag. Verschrikt vloog de moeder op en greep naar een kacheldeksel, om den vijand te verjagen. In plaats van den duivel te slaan, dien zij natuurlijk niet zag, sloeg zij met zooveel geweld tegen de bedstede, dat de eenige dochter, die daarin rustig in Morpheus' armen lag, van schrik het bed uitsprong en naar buiten snelde. Daar viel het arme meisje in onmacht. Nu was goede raad duur. Het misbaar, op straat voortgezet, deed de buren opschrikken en zich naar bui ten spoeden. Toen men echter vernam vanwaar de «wind" woei, begaf men zich weer haastig te bed. Naar men verneemt, moet de nacht in het «bezochte" gezin verder rustig, althans kalmer, zijn doorgebracht. De BURGEMEESTER en WETHOU DERS van AMERSFOORT Gezien art. 5 der wet van den 38. Juni 1881, (Staatsblad No. 97) Brengen ter openbare kennis, dat een verzoekschrift, om vergunning tot ver koop van sterken drank in het klein, bij hen is ingekomen van P. van Schoon- liojrst, wijk F. no 380. Amersfoort, den 23 Februari 1885. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, T. A. J. VAN ASCH VAN WIJCK. De Secretaris, W. L. SCHELT I S. Mijnheer de Redacteur! In Uw Nieuws- en Advertentieblad, an Zaterdag 21 Februari, lees ik onder Binnenland het volgende, aangaande de Vereeniging tot Christelijke verzorging van Christelijke krankzinnigen en zenuw lijders. «De vereeniging is gevestigd te Utrecht «De grondslag der vereeniging en der «van haar uitgaande richtingen is de «Heilige Schrift, naar de verklaring der sgeref. kerken, vervat in hare belijdenis «en de vijf artikelen tegen de Remon «stranten." Daarcp laat gij onderstaande opmer king volgen. «Dat ziet er goed-gereformeerd uit, «Voor velen zeker al te gerefurmeerd. Onder die velen neemt gij Mijnheer de Redacteur blijkbaar de eeiste plaats in. Immers gij zegt: «Dat deze vereeniging den Bijbel, als «het Woord van God, tot grondslag «neemt, best! «Wij wenschten, dat deze voor elke inrich- «ting het levens- en wetboek werd. Maar «waarom nu dien omhaal van: gerefor smeerde kerken, van belijdenis-schriften, «van Catechismus en Artikelen tegen de RemonstrantenWat heeft dat alles «te maken met krankzinnigen en zenuw slijders! Als men eenvoudig zegt, dat de »H. Schrift de grondslag is, dat de her «stellende krankzinnigen en zenuwlijders «onder de beademing van het liefelijk «Evangelie zullen worden gebracht, en «kortom allen, naar de regelen en voor- «schriften van dat Evangelie zullen wor- »den behandeld en verpleegd, dan heeft «inen onzes inziens genoeg gezegd, en «danken wij, in naam der verpleegden, «God, voor het tot standkomen der boven «bedoelde inrichting." Tegen deze geheele wijze van rede neeren acht ik mij verplicht op te komen, moet ik nadrukkelijk protesteeren, omdat het hier een boek geldt, waarin ik sinds jaren niet alleen dagelijks lees, maar ook studeer, en hel mij daarom ergert ach tereenvolgens eenige zinnen over den Bijbel tc lezen, die den schijn hebben van verdraagzame vroomheid, maar in derdaad het uitvloeisel zijn van groote onnadenkendheid. Wat verstaat gij mijnheer de Redac teur onder de uitdrukking «de Bijbel"? Waarlijk niet alleen mij, maar honderden met mij, zult gij zeer aan U verplichten, zoo gij ons een boek toont, waarvan gij zeggen kunt: ziedaar nu de Bijbel, zie daar nu het woord van God. 't Getuigt daarom wel van groote onnadenkend heid van den Bijbel, en het Woord van God zonder meer te spreken, en een bijbelvertaling en een bijbelbeschouwing, die altijd ééne uit velen is ons als de eenig ware af te schilderen. En waarom Mijnheer de Redacteur mag er wel eene gereformeerde Bijbel vertaling, en niet eene gereformeerde Bijbelverklaiing bestaan Neen, ofschoon tegenstander van Dr. Knijper en de zij nen, prijs ik het in ieder geval, ook bij deze gelegenheid wèer in hem, dat hij beter nadenkt dan menige gemoedelijke orthodoxe protestant, die misschien heel liefelijk over den Bijbel spreekt, maar vergeet, dat een Bijbel zonder bepaalde uitlegging niets beteekent. 't Is dus flink om rondweg te zeggen: de Bijbel dien wij tot grondslag leggen ie de gerefor meerde Bijbelvertaling, en de daaruit voortvloeiende gereformeerde geloofsbe lijdenis, dan weet een ieder waaraan hij zich te houden heeft. Dat weet men niet als men spreekt van de Heilige Schrift zonder meer, zoo als gij verlangt. Dat weet men ook niet als men spreekt van het liefelijk Evan gelie. Wat beteekent het Evangelie? Ieder houdt zijn Evangelie voor het Evan gelie, ieder vindt zijn Evangelie gewoon lijk zeer liefelijk, ook al vindt een ander het verre van dien. Zulke uitdrukkingen zijn dus niets anders dan phrasen. En al erken ik nu ook gaarne dat iedere partij en iedere richting hare eigenaar dige phrasen heeft, zoo vindt ik het toch onbillijk een gereformeerde phrase, een phrase a la Dr. Kuijper, minder te ach ten dan eene phrase der orthodoxie die niet zoo ver gaat als genoemde heer. Nog meer; juist omdat phrasen, woorden zijn die omgaan buiten de werkelijkheid, ja geheel met deze in strijd zijn daarom moest gij geen zinnen neerschrijven als deze: «Wij wenschten dat deze (nl. de «Bijbel) voor elke inrichting het levens- »en wetboek werd." Dat kunt gij niet wenschen, en dat wenscht gij ook niet. Waar zou het heen met den boekhandel als er niets dan Bijbels gedrukt, herdrukt en uitgegeven werden, als met andere woorden, alle boekhandelaars, bijbelhan delaars werden? Moet de Bijbel het wet en levensboek worden van alle inrichtin gen, weg dan met alle wetenschappelijke en onwetenschappelijke geschriften, weg dan ook met alle dag- en weekbladen. Maar zoo bedoelt gij het niet, zult gij zeggen. Ik geloof het gaarne, nog ster ker, ik weet dat gij het zoo niet kunt bedoelen. Maar waarom dan zoo geschre ven? Waarom anders, dan om het pu bliek dat aan phrasen hecht, te believen. De woorden «God", «Woord van God", «de Bijbel", «het liefelijk Evangelie", klinken zoo ernstig, zoo vroom geen wonder dat zij die op den klank der dingen afgaan, die klank voor zin nemen, reeds in het bezit van ernst en vroom heid meenen te zijn zoo zij deze namen hooren. Vraagt gij nu terecht wat de gereformeerde kerken, de belijdenisschrif ten, de Catechismus en de Artikelen te gen de Remonstranten te maken hebben met krankzinnigen en zenuwlijders ik voor mij vraag u op mijn beurt wat met dezelfde ongelukkigen te maken hebben namen als: de H. Schrift, het Woord van God, en het Evangelie?... Tegenover treurige feiten in de waereld als krank zinnigheid en zenuwlijden, zijn en blij ven ook de vroomste woorden phrasen en is het voor alle dingen wenschelijk den naarn «God" niet te misbruiken. Als deze naam en andere kerkelijke uit drukkingen wat minder in uw blad ge bezigd werden, zou dit zeker geen schade berokkenen aan den inhoud. U dankzeggende voor de verleende ruimte, noem ik mij met verschuldigde hoogachting Uw Dicnstw. Dr. J. A. HELPER SESBRUGGER. Wij danken den geëerden inzender voor zijn welwillend pogen, ora ons af te bren gen van wat hij voor een dwaalweg houdt. Wij verzoeken hem echter vrien delijk, onderscheid te maken tusschen onze hoofdartikelen en de nieuwsberich ten. Zij, die ze ons welwillend toezenden, voegen er soms hunne beschouwingen bij, en wij kennen hun het recht toe van eene andere metning te zijn dan de ge- eerde inzender. De aangehaalde woorden zijn niet van ons, en men kan er zeker van zijn, dat wij ons nooit in een theolo- gischen strijd zullen begeven. Red. MARKTBERICHT. Nijkerk. 23 Febr. Tarwe f7,60 a f8,00. Boekweit f5,60 a 6.20. Garst f6,00 a 6,50. Haver f4,20 a 4,80. Duivenboonen f 7,00 a 7,40. Rogge f6,00 a 6,30. Boter fl.00 tot f l,30. Eieren 3 a 4 cent. Schrammen 12 stuks f 12 a 18. Biggen 68 stuks f5 a 8. Runderen 107 stuks f 40 a 240. Een jonge DAME, met aanbeveling van een der beste meesters uit Rotter dam, beveelt zich beleefd aan voor praktisch liefst aan ccrstbeginncndcn. Fr. Brieven letter E. aan 't Bureau dezer Courant. 11 m JMYMUiwIJ op ZATERDAG en ZONDAG. 28 FEBRUARI en 1 MAART e. k. in de groote Zaal der Sociëteit AMICITIA, van des morgens 10 tot des namiddags 4 uren. Ter bezichtiging zal worden gesteld: ENTREE f 0.25 de persoon. Leden met ééne dame hebben vrijen toegang. Brieven onder letter A., bij den Heer A. M. SLOTHOUWER. Te kbop aangeboden, een goed onderhouden, toonhoudende PIANINO. Prijs 185 Adies, Motto Pianino, aan den Uit gever dezes. De Deurwaarder PRINS, zal op Dinsdag 3 MAART 1SS5, 's voormiddags '10 uur, ten huize van de Wedn. II. VAN BEEK, op de hofstede «de Snoekheueel" onder AMERSFOORT, in het 1 kalfdragende KOE, 90 stokken BIJEN. 3 tonnen beste HONING, 30 VELLEN, ledige '.I BIJENKORVEN,BIJEN,PLAN- KEN en BIJENIIOUDERSGEREED- SCHAPPEN, KIPPEN en HANEN, 1 partij AARDAPPELEN, STROO, MEST, SCHA LEN en GEWICHT, BOUW-, DEEL-en MELKGEREEDSCHAPPEN, en hetgeen verder te voorschijn zal wor den gebracht. 's Morgens vóór den verkoop te zien. TE UTRECHT. Ouders of voogden, die hunne kinderen of pupillen met Ai>ril a. s. wenschen geplaatst te zien op de Ambachtschool te Utrecht, kunnen zich daartoe tot den 15 Maart a. s., dagelijks (behalve des Zondags) tusschen 2 en 4 ure, aanmel den bij den Directeur, aan het gebouw der School, in de Donkerstraat te Utrecht. Het Bestuur, A. C. VINK, De Voorzitter, A. J. ROIJAARDS, De Secretaris, ALGEMEENE VERGADERING op Vrijdag 27 Februari 1885, des middags te 12 uren, in het Locaal dDE AREND" buiten de Slijkpoort te Amersfoort. PUNTEN VAN BEHANDELING: 1. Ingekomen stukken. 2. Verkiezing van een Bestuurslid. liet Bestuur. J. B. DE BEAUFORT, Voorz. J. ZANDIJK Jr., Secr. Contracten vóór 6 Jan. e. k. gesloten deelen dadelijk in de winst. Inlichtingen bij de Heeren VLAER KOL, Bankiers der Maat schappij, en bij den lieer II. VAN MEERLANT, Notaris te Utrecht. Tarieven bij den Hoofd-Agent A. H. LASEUR, Uomtrans, Utrecht. DUBOIS. Nouvelle Grammaire Franeaise, lc année, 6e ëdit. f «.55 2e année, 5e édit. - 0.05 3e année, 4e édit. - 1.25 Nouveau Recueil de themes et d'exercices, Ie année 6e édit. - 0.55 2e année 5e édit. - 0.05 3e année 4e édit. - 0.80 Choix de Lectures Frangaises, te serie 2e édit. - i.io 2e série - 1.35 Introduction a la Nouvelle Grammaire Fra^aise, le partie - o.oo

Historische kranten - Archief Eemland

Nieuwe Amersfoortsche Courant | 1885 | | pagina 3