NIEUWE Nieuws- en Advertentieblad UTRECHT en GELDERLAND. ONDER 'T OORDEEL. Kiesrecht. No. 79. Zaterdag 1 October 1892. Een-en-twintigste jaargang. VERSCHIJNT WOENSDAG EN ZATERDAG. «Ifc F euilleton. AMERSFOORTS COURANT. VOOR abonnem entsprijs: Per 3 tuaaiiden 1.Franco per post door het geheele Kijk. Afzonderlijke Nummers 3 Cent. Ingezonden stukken en berichten intezenden uiterlijk Dinsdag en Vrijdag. Uitgever G J. SLOTHOUWER, Amersfoort. advertentien: Van 1 6 regels 0,4-0 iedere regel meer 5 Cent. Advertentiën viermaal geplaatst worden slechts driemaal berekend Groote letters en vignetten naar plaatsruimte. De kiesbevoegdheid voor Tweede Kamer en Provinciale Staten is bij de onlangs ingediende wetsont werpen geregeld. die voor de gemeenteraden zal een onderdeel uitmaken van de toekomstige her ziening der gemeentewet. Princi pieel is tegen dit stelsel niets in te brengenzelfs kan het wen- schelijk geacht worden, de leden van een gemeenteraad op een andere wijze te benoemen dan die van de volksvertegenwoordiging, door b.v. het proportioneel stelsel toe te passen. Maar nu krijgen we gedurende een tijdverloop, dat wel eens van langeren duur zou kunnen zijn dan vermoed wordt, dit nadeel, dat elk gemeentebe stuur een dubbel stel kiezerslijsten moet maken, op onderscheiden tijdstippen van het jaar, en op van elkander zeer afwijkende grondslagen: dat ook gedurende dien tijd een groot aantal perso nen wel geschikt zijn verklaard, mee te doen aan het kiezen van afgevaardigden ter Staten-Gene- raal, maar zich moeten onthouden van deelneming bij het aanwijzen van mandatarissen ten Raadhuize waar gewoonlijk zaken worden behandeld, die den kleinen bur ger minstens evenzeer raken als wat op het Binnenhof aan de orde komt. Deze overweging zou, meenen we, grond geven tot den wensch, door middel van een overgangsbepaling vast te stellen, dat de regelen voor de toekenning der kiesbevoegdheid en de uitoe fening van het kiesrecht van toe passing zijn op de verkiezing van gemeenteraadsleden, tot zoolang bij wijziging van de gemeentewet hieromtrent niet nader is beschikt. Over den vorm van zulk een tijde lijk artikel, dat gemakkelijk kan worden ingetrokken, wanneer de gemeentelijke regeling tot stand komt, zouden de heeren, die ge lijke zienswijze zijn toegedaan, het gemakkelijk eens worden. De Grondwet stelt den kiezer nader te bepalen eischen van ge schiktheid en van maatschappelij- ken welstand: er moet alzoo een grens worden aangegeven. De re geering is in deze zoo ver gegaan als de Grondwet veroorlooft, het terecht versmadende, weer te zoeken naar een kunstmatige af scheiding, die toch niet lang stand kan houden, omdat zij in den regel zeer weinigen bevredigt. Alle meerderjarige mannelijke ingeze tenen worden kiezers, die lezen en schrijven kunnen, eisch van geschiktheid, er, in wier onder houd niet voorzien wordt door middel van bedeeling van een instelling van weldadigheid of van een gemeentebestuur, eisch van maatschappelijken welstand. De kennis van lezen en schrij ven moet blijken door een eigen handig geschreven aanvraag om op de lijst der kiezers te worden geplaatst. Wie de zaak die moeite niet waard acht, mag ook wel gerekend worden geen genoeg zame belangstelling te bezitten om het kiesrecht waard te zijn. De aanvraag behoeft slechts één maal te geschiedenwie er op geplaatst is, blijft er op, totdat hij is overleden, of de gemeente ver laat of niet meer de wettelijke vereischten bezit. De lijst wordt aangevuld naarmate nieuwe aan vragen komen. Een maatregel van algemeen bestuur zal den vorm dezer aan vragen en de wijze van inlevering regelen. Het mag wel noodig heeten, daarbij controle-midde len aan te wijzen, en werkelijk zouden wij het van belang reke nen het een en ander in de wet op te nemen. Van den aspirant kiezer moet, zoo het hoofd des gemeentebestuurs zulks verlangt, een mondelinge verklaring, Jat de ingeleverde aanvraag door hemzelven is geschreven, strafbe palingen moeten worden vastge steld tegen hem, die zulks ver klaart in strijd met de waarheid zoomede tegen dengene, die voor een ander zulk een aanvraag schrijft. Er is misschien noodig een uitzonderingsbepaling ten be hoeve van personen, die door verwonding tijdelijk buiten staat zijn de pen te voeren, mits door twee gunstig bekende personen wordt verzekerd, dat zij wel schrij ven kunnen kort en goed, er be hoort voor gezorgd te worden, dat de maatstaf ter bepaling van iemands geschiktheid indprdaad zuiver wordt aangelegd. Of dat alles met inbegrip van strafbe dreiging, maar eenvoudig bij al- gemeenen bestuursmaatregel kan gebeuren, wagen we te betwij felen. Eisch van maatschappelijk en welstand is het niet bedeeld zijn. Wie in 1895 ondersteuning van een liefdadigheidsinstelling of van een gemeentebestuur ontving, mag in 1896 niet meekiezenonder stand, aan de vrouw of inwo nende kinderen verstrekt, wordt geacht door het hoofd des huis- gezins te zijn genoten. Alle begrip van census is alzoo vervallen, en ook de merkwaardige schepping der Modgers" waarmede we op dit oogenblik nog gezegend zijn en die voor de gemeenteraads verkiezingen nog een poos onder de wapenen zullen geroepen wor den, zal dan ook tot de historische herinneringen behooren. Als de aanvraag tot plaatsing op de kie zerslijst is ingekomen bij het ge meentebestuur, onderzoekt dit, of de aanvragerdewettelijke vereisch ten bezit, dus ook, of zijn naam op eenige lijst van bedeelden voor komt. Dit moet snel geschieden, en is bepaald, dat Burg. en Weth' op elke aanvraag beslissen, en dat de burgemeester bij weige ring binnen 48 uren kennis geeft aan den aanvrager, met opgaaf van redenen. Er is dus niet veel tijd, om met het bestuur eener wel dadigheids-instelling, dat maar nu en dan vergadert, of met den secretaris, die ook zijn andere, gewone bezigheden heeft in cor respondentie te treden ten einde te weten te komen, of zeker per soon onderstand heeft genoten. Het zou daarom noodig zijn, dat ten raadhuize lijsten van bedeel den aanwezig waren. Bestaat er een wettelijke verplichting tot het overleggen daarvan, en, zoo niet, is het dan niet noodig die te scheppen Zeer is toe te juichen de be paling, dat het gratis verstrekker van geneeskundige bulp of v& geneesmiddelen niet is te l/f schouwen als onderstand in den zin dezer wet. Er kunnen zich tal van gevallen voordoen, die een gemeentebestuur nopen in dat opzicht vrijgevigte zijn met het oog op de openbare gezondheids- vestigd te zijn om onder door de wet gestelde voorwaarden kiesbe voegdheid te bezitten. Ook als leden van het huisgezin hunner ouders oefenen zij het kiesrecht uit. Uitgesloten, blijvend of tijde lijk, zoo lezen we in de Me morie van Toelichting, moeten worden alleen zij, die hun ver plichtingen jegens de gemeenschap niet vervullen of de maatschap pelijke orde aanranden, of die het der moeite niet waardig achten om voor zich het kiesrecht te vragen. Tijdelijk alzoo, zij, die bij rech terlijke uitspraak de beschikking of het beheer over hun goederen hebben verloren of uit hun kies recht zijn ontzetdie het vorig jaar hun rijksbelasting niet hebben betaald, tenzij die belasting hun volgens wettelijk voorschritt is kwijtgescholden of hun onvermo gen tot betaling is gebleken. Het kiesrecht wordt niet uitgeoefend, wat met tijdelijke uitsluiting ge lijk staat, door hen, die krach tens wettelijk voorschrift van hijn vrijheid zijn beroofd, d> voorkomen op de van krach kiezerslijsten, en. d ren ber°d" hun belangen, en dat moet geen in vloed kunnen hebben op de kiezers lijsten. Ongehuwde meerderjarigen be hoeven nu niet afzonderlijk ge er de Blijven uitgeslotei, misdrijf tot een vier jaar of langer deeld, en zij, die d( militairen rechter zijn ont. uit den militairen dienst met on- waardig-verklaring om bij de gewapende macht te dienen. Gelijke bepalingen als voor d^ Tweede Kamer gelden ook DOOR MEVR. KAUTZMANN-VAN OOSTERZEE. 6) Daarop is later een vergadering gevolgd, waar het vrij oproerig toeging, zoodat enkele kerkeraadsleden hun hoed namen eii Tfeggingen. Wat hij eigenlijk wil, begrijp ik niet goed. tenzij het er hem om te doen is, om even als een paus de kerkelijke macht in han den te hebben en te gebieden over de ge loofsovertuiging of liever leer zijner hoorders. De oude vrouwen sidderen van angst onder zijn prediking, en schreien zich de oogen uit zoo dierbaar als hij het zegt, de mannen knikken elkaar toe, en zingen met volle borst de meest geteekende boetpsalmen, maar de verstandigen halen de schouders op. De catechisauten moetea eerst verzekerd zijn van hun doemwaardigheid, eer hij ze lot de Heilige Kerk wil toelaten, en de doope- lingen ja, dat wilde ik u vertellen." „Mijn hemel, moeten de doopelmgetjessoms ook al schreeuwen ik beu verloren schertste de dokter. „Was het dat nog maar," glimlachte Yan Hoogendam, „maar het is in waarheid eeu treu rig geval. Een mij Der pachters, eeu braaf, rechtschapen huisvader, verzocht hem Zondag •zijn kind te willen doopen. „Wrat ben je," vroeg: Hester. „Pachter," zeide de boer. „Zoo bedoel ik het niet wat ben je, mo dem of orthodoxgelooft ge aan alles wat in den bijbel staat?" „Wel ja, dominé,, Yader heeft het me altijd geleerd." »En je vrouw?" „Wel eveneens." „Dus je gelooft in den bijbel als in het on feilbaar Woord, waarvan geen tittel of jota mag worden afgedaan, waarvan ieder woord echt, en als door Gods eigen vinger geschre ven is waarvoor gij desnoods zoudt willen strijden en sterveu om te toonen dat, helu ernst is, dat gij „Hemel domme, zoo bedoel ik het niet,"moet de man uitgeroepen hebben, terwijl hij beide handeu voor de ooren hield. Strijden en ster ven, ik, als echtgenoot en vader, terwijl mijn roeping is voor mijn huis en kroost te zor gen Ik heb geen lust om te strijden en te sterven, en in den tijd van brandstapels leven we gelukkig niet meer." „Man," bad dominé geantwoord, „gij zijt niet van het echte soort; ik kan niet uw kind door den doop toewijden aan een kerk waarvoor ge niet eens uw eige^ leven over zoudt hebben. Ik doop niet." „Dat zullen we zien dominé," heeft de pachter gozegd, en is verdrietig heengegaan. Nu kwam hij mij om raad vragen, en in waarheid ik weet niet welke te geven." Adelheid luisterde met zichtbare belang stelling. Yeruande liep de kamer op en neer, blijkbaar in opgewonden stemming. Ada zag nu eens naar haar vader, dan weer naar Adel heid. „Oom Erans," sprak ze eindelijk, en een blosje gleed ovor haar gelaat, „vraag oom Erans om het kind te doopenhij doet het gewis." „Maar dat kan niet, kind; ik zou er miju haud onder durven verwedden, dat Hester hem den preekstoel niet zal afstaan. Ja, zooals hij zich voordoet, en volgens de leer, die hij voor staat, zal hij immers ook Van Burgstede als een ongeloovige predikant moetou behandelen? De ontevredenheid, reeds groot bij velen, is thans tot tegenstand geprikkeld, en mijn al gemeen geachte pachter heeft veler raad gehoor gegeven en zich schriftelijk tot hooger hand gewend, om zich op baar te beroepen." „Dat is ferm. Men zal gewis wel han delend optreden en aau deze zaken paal en perk stellen." „Het is te hopen. Iu ieder geval kunnen de eerwaarde heeien het niet onopgemerkt voorbij laten gaan, te meer daar de heer Hester geen onbekende voor hen is. Hoe gaarne zou ik er eens met Van Burgstede over spreken uw broeder, mevrouw, is eerst een man. Ik ken hem uu sinds jaren, en gij weet wel hoe we over elkander denken. Waren alle pro- dikanten zoods hij, dau werden zulke liefde- looze handelingen vermedeu." „Waren allen zoo als hij, dau was er geen strijd, dus ook geen leven," sprak Adelheid „mijns inziens is juist dit verschil vau mee ningeu noodig, om het christelijk levensbeginsel te bevorderen. Het is waar, ikaeht mijn broeder hoog, wie beter dan ik, kent zijne goede hoe danigheden, maar er zijn velen, niet uiiuder edel in streven dan hij, die toch in opvatting cn leer verschillen. Ten slotte komt het toch maar er op aau, hoe een mensch geleefd, niet wat hij geleerd heeft, en leer veredelend hand aan hand, dau kan het niet anders of zulk een meusch moet zegen rondom zich verspreiden." »Gij spreekt daar uit wat ook mijn inzicht is," sprak Van Hoogeudain ernstig. «Niet het verschil in de leer, maar wel degelijk een leven volgens en overeenkomstig het beeld van den ideaalmcnsch, wordt van den mensch van den predikant in de eerste plaats geëischt.' 9 Er is een groote grief, die nu en dan niet ten onrechte gemaakt wordt," sprak hier de dokter, ©het is deze men vergeet dikwijls te veel, dat een predikant ook een mensch is van gelijke beweging als ieder ander, dat hij dezelfde hartstochten, neigingen, gezindheden heeft als ieder gewoon leek, en men stelt hein eischen, die geheel tegen zijn persoonlü indruischeu. Beantwoort hij hier aav dan is hij een dierbaargodzalig hij echter in eenig opzicht, dan wor dubbele steeuen gesteenigd, omdat dikant is. »Ik geef het u ecnerzijds toe," aut< Adelheid, maar aan den anderen kant ac ik de roeping, voorganger der gemeente te zijn, zoo schoon, dat deze het wel waard is, dat de drager van dien naam dubbel strijde om geen aanstoot te geven. Mijn broeder maar daar komt hij zoo waar zelf aan het is al weer waar het oude spreek woord «spreek over den duivel, en gij ziet zijn staart." Iu waarheid kwam hier Erans van burg stede thans langs het pad. Hij had het rijtuig bij het hek verlaten, en nog eer hij het huis bereikt had, was Van Hoogendam hem reeds tegemoet gegaan en begroette hera hartelijk. «Daar doet ge wel aau kerel, dut ge ons eens bezoekten nu blijft ge toch eeni-e dagen »Tot morgenavond indien ge het goed vindthet werd me thuis al te eenzaam nu Adeiheid en Vernande weg waren en ik dacht, kom laat uie ze eens gaan ver rassen." Wordt vervolgd.)

Historische kranten - Archief Eemland

Nieuwe Amersfoortsche Courant | 1892 | | pagina 1