april 1980 nogal eens door ervaring of kennis kan veranderen, soms snel, soms langzaam. Mensen, ook in zo'n gemeentelijke gemeenschap, zijn niet statisch. Niet alleen qua opvatting, maar vaak ook voor wat hun vestigingsplaats betreft. Wat zijn het voor mensen? Mensen die er van oudsher wonen, de import, de tijdelijk ge- vestigden, de buitenlanders of het nu bijvoorbeeld Amerikanen of Turken zijn, zwart of blank of bruin. Allemaal mensen die elkaar zoeken of afstoten. Men sen in sociale lagen. De zwakkeren, die onze constante aandacht behoeven, de sociaal sterken soms met positieve instelling ten opzichte van de plaatselijke gemeenschap, soms minder gemotiveerd. Idealisten of nuchtere doeners. Of werk nemers die meer zich zelf zouden willen zijn. Maar ook moeilijkheden makende of bindende personen. Belangrijkste kenmerk: Ieder is anders, maar allen leven in één gemeente wel bij elkaar. Zulk een samenleving - wat een mooi woord "samenleving" in dit verband - verandert steeds. Ze beweegt, ze botst, ze wringt - ze leeft! De historische "vrijplaats" die Soest vroeger was raakt aan dit idee, hoewel dit begrip nu ruimer moet worden uitgelegd dan toen. En dan nog de vraag: Welke groep overheerst daarin bovenmatig? Wie heeft er te veel te zeggen? Komt iedereen redelijk aan zijn trekken? Een gemeente, een dorp of een stad of iets daar tussenin herbergt al deze mensen. Bij het bestu ren van een gemeente dit alles steeds te beseffen en de mens in al zijn ver schijningen te onderkennen, is van het grootste belang. Tweede opmerking. Elke gemeenschap verandert - soms haast ongemerkt - door de tijden heen. Zeker in deze dynamische tijd. De mensen zijn niet statisch. Dus ook de gemeente niet. Zij staat niet stil. Zij kan niet stil worden gezet. Dus ook een plaats als Soest niet. Als het wel gebeurt, gaat zij snel kapot. Zelfs goed conserveren van een stad - het laten zoals het nu is - is in mijn opvat ting dus niet stilstand, want dat is neergang en verval. Het is het zich steeds weer vernieuwen, ook met een zekere ontplooiingskans, wanneer zich dat natuurlijkerwijze voordoet. De jonge aanwas mag toch niet worden weggestuurd, wanneer het niet strikt nodig is? En wie daarbij maar iets meer wil doen voor zijn medemens kan daarmede ongekend machtige impulsen geven aan de gehele ge meenschap Waarom verandert deze samenleving steeds? Denk dan daarbij behalve aan de mensen zelf, aan de ontwikkeling van de economie: de welvaart oplopend of af lopend. Maar de zogenaamde natuurlijke omstandigheden veranderen ook. De wis selwerking van cultuur en natuur is onmiskenbaar. De invloeden van buiten stoppen niet bij de gemeentegrenzen. Automatisering en ver"chip"ping zijn zulke nieuwe ontwikkelingen waarop de gemeente snel moet inspelen. De mens zelf wil niet onderuit gaan, verstenen of gemassificeerd worden. Het eenvor migheidsgevaar loert. De plaatselijke gemeenschap is ook hier een tastbaar en begrijpelijk kader voor iedere burger om onontkoombare veranderingen en ont wikkelingen van buitenaf op te vangen. Bovendien geeft die plaatselijke ge meenschap door haar overzichtelijkheid en bekendheid voor de mensen houvast bij groeiende onzekerheid. Derde opmerking. Wij moeten beseffen dat het in het geval van Soest om 40.000 vorenomschreven mensen gaat, waaraan de ontwikkelingen om ons heen niet voorbijgaan en waarop een gemeentebestuur alert dient te reageren. Hoe duidelijker dan de doelstelling die een bepaalde gemeente zich stelt, is ge formuleerd, hoe beter bestuur en beleid mogelijk worden. De eigen gemeente lijke zelfstandigheid en identiteit is aan de aard en de bereikbaarheid van die vast te stellen concrete doelstelling gekoppeld. Dus simpel gezegd: Zeg 6

Historische kranten - Archief Eemland

Notulen Raad Soest | 1980 | | pagina 75