17 december 1992
- 22 -
Het voorstel (RV 92-177) wordt zonder hoofdelijke stemming aangenomen.
Voorstel tot het vaststellen van het beleidsplan "Ontwikkelingsachterstanden
0-6 jarige allochtone kinderen in Soest".
Heer LOKKER (CDA) Het CDA is het in grote lijnen eens met de aanbevelingen
die in dit plan worden gedaan. Toch willen wij in de kantlijn nog wat funda
mentele opmerkingen maken. Als we in de raad praten over allochtonen, dan
gaat dat meestal in termen van problemen die er zijn. Onvoldoende beheersing
van de taal en werkloosheid zijn daar dan voorbeelden van. Als we het hebben
over oplossingen van deze problemen, praten we ook heel gemakkelijk in termen
van integratie, participatie en emancipatie, zonder dat deze begrippen altijd
even duidelijk zijn gedefinieerd. Iedereen verstaat dan weer wat anders onder
deze begrippen en dat leidt tot een onduidelijk en onsamenhangend beleid.
Want waar hebben we het eigenlijk over als er -zoals in dit beleidsplan
staat- gesproken wordt over aanpassing, over integratie? Op bladzijde 4 staat
zelfs: echte integratie. Wat is dat dan? Verstaan we daaronder allemaal
hetzelfde? Als we allochtone kinderen dan willen laten integreren -wat het
dan ook moge zijn- waarin moeten ze dan integreren? In welke normen en
waarden, in welke levensstijl, in welke cultuur? De Nederlandse cultuur,
mijnheer de voorzitter? Dat is wat wij dan een moderne cultuur noemen, dat
wil zeggen, nogal abstract en vrijblijvend. De waarden en normen in onze
samenleving zijn over het algemeen uiterst vaag en vrijblijvend, maar vooral
onduidelijk. We zijn een beetje katholiek, of een beetje protestant, of een
beetje humanistisch, of een beetje socialistisch. Zeker de eerste generatie
migranten zijn wat waarden en normen betreft veel minder vaag en ook minder
vrijblijvend. Moet je dan eisen dat onze minderheden bereid zouden zijn om de
eigen identiteit, die gewoon voor hen helder en duidelijk is, in te ruilen
voor zoiets vaags en abstracts als de Nederlandse cultuur? Hoever reikt de
pretentie van dit beleidsplan en wat verstaan we precies onder ontwikkelings
achterstanden? Wij pleiten ervoor om eerst de begrippen eens eenduidig en
helder te definiëren, dan weten we ook waar we in het vervolg over praten.
Voor het CDA heeft het wegwerken van taalachterstanden in ieder geval een
absolute prioriteit. Waarom? Omdat in onze samenleving kennis de belang
rijkste garantie is voor participatie -dit is het deelhebben aan die
samenleving- en het verkrijgen van maatschappelijke invloed. In het
verkrijgen van die kennis speelt het beheersen van de taal een vitale rol.
Wie die scholing mist, blijft op den duur afhankelijk van de verzorgings
staat. Het is daarom belangrijk dat wij al onze beschikbare middelen
aanwenden om die achterstand weg te werken.
Wij gaan dus in ieder geval van harte akkoord met dit voorstel, maar vragen
tegelijkertijd om de begrippen die daarin worden genoemd, duidelijker te
definiëren en ook duidelijk aan te geven dat de prioriteit ligt bij
beheersing van Nederlandse taal.
Mevrouw TOMASSEN (PS)Misschien zou de heer Lokker eens een keer een cursus
moeten volgen als hij wil weten wat ontwikkelingsachterstanden en dergelijke
zijn. Dat moet je toch wel kunnen begrijpen om dit stuk te lezen.
Heer MEILOF (GPV/SGP/RPF)Voorzitter, dan moet er ook weer een cursus voor
mevrouw Tomassen zijn om de heer Lokker te kunnen begrijpen. Het wordt wel
steeds ingewikkelder.
Heer BOERKOEL (PvdA)Maar dan ga ik naar diezelfde cursus, hoor!
Heer MEILOF (GPV/SGP/RPF)Voorzitter, ik ben blij met de voorgaande spreker
die even wat kanttekeningen heeft geplaatst bij een dergelijk stuk. Wat
kanttekeningen in die zin dat ik vind dat als we over hele fundamentele
dingen spreken met elkaar, dat we daar ook op een fundamentele wijze over
moeten durven denken en spreken met elkaar en dat we niet in de wat vaagheid
van termen om moeten komen, zodat we niet precies meer weten waar we over
spreken. Ik vind dat heel terecht.
Ik heb zelf een lans gebroken in de commissie toen we hierover spraken, om
iets kritischer te kijken ook naar dat aspect cultuur, de cultuur waarin de
desbetreffende groepering opgegroeid is, of denkt, of voelt, of ervaart en de
cultuur die westers heet.