Woningbureau
CORRY LDYT
Piano Ltsrares
G. J. SMIT - (ONS BOEKENHUIS)
A. BENNING's VERKOOPHUIS
Nu dè lange avonden weer aankomen
11.50 pr H.L.
Aülracifil 00.1012,25D8PH.L.
feiUeKSc-6onIid^èt' arts
P. MAN
Steenhofstr.5-Tel.S45
Wekkersin alle prijzen
Velasques
D. F. VOIGT
Gfilsftemesjes
3e Jaargang No. 41
Gecontroleerde oplaag 2700 exl/nplaren. Verzending per post.
Zaterdag 11 October 1924
soEmit
Gratis Christelijk Weekblad voor Soestpijk, Soest, Soesterberg en omgeving.
Redactie-AdresC. F. W. RIETVELD - Talmalaan 28
Ingezonden stukken en vragen voor diverse rubrieken tot Woensdagavond.
Adres te SoesterbergC. J. VAN DAM, Zeisterstraat 15.
Uitgave ei; druk:
Van Weedestraat 15 - 3oestdijk - Telef. 181
ADVERTENT1ÊN
van 1-5 regels .f0.75. Iedere regel meer f0.15. Bij contract groote korting
Advertenties tot Vrijdagmorgen.
Te Soesterberg tot Donderdag 12 uur
Filiaal Baarn - Soest
maken wij U attent op onze sorteering GEZELSCHAPSPELEN, SPEEL
KAARTEN enz.
Ontvangen mooie sorteering sierbloempotten vanaf f1,25'. Voorts alle mo
gelijke huishoudelijke artikelen. Pracht koffiepotten slechts fl.25.
IIIHIIIIIIIIIIIillllllllflllIIIIIIIIIIBSHHIIIBIII
Off. Bekendmakingen.
DIENSTPLICHT.
Vrijstelling wegen kostwinnersschap
en wegens persoonlijke onmisbaarheid.
De Burgemeester van Soest brengt
onder de aandacht van belangheb
benden, dat vrijstelling wegens een
der hierboven genoemde redenen voor
degenen, die voor de lichting 1925
zijn bestemd tot gewoon dienstplich
tige, in het algemeen moet worden
aangevraagd in de maand October
van het loopende jaar ter gemeente
secretarie afdeeling Militaire Zaken.
Omtrent elk der redenen van vrij
stelling, geldt voorts hetgeen in de
bekendmakingen aan de aanplakborden
vermeld is.
Soest, 3 October 1924.
De Burgemeester,
P- P. DE BEAUFORT.
B AKKER SN ACHT ARBEID
De burgemeester van Soest maakt
bekend, dat ter gemeente-secretarie
ter inzage ligt een aanvraag van R.
Roodselaar, om vergunning tot het
verrichten van bakkersarbeid tusschen
uur des namia3ags en 6 uuc des
voormiddags in het perceel Beuken
laan 15.
Op Vrijdag 7 November a.s. des
voormiddags 10 uur, zal in het Raad
huis gelegenheid bestaan om ten
overstaan van den burgemesster be
zwaren tegen de aanvraag in te brengen.
Daarbij worden zoowel de aan
vrager als zij, die bezwaren inbren
gen, in de gelegenheid gesteld zich
naar aanleiding van de bezwaren
mondeling en schriftelijk te verklaren.
Zoowel de aanvrager als zij, die
bezwaren inbrengen, kunnen geduren
de acht dagen vóór het bovenver
melde tijdstip, ter secretarie der ge
meente, van de ter zake ingekomen
schrifturen kennis nemen.
Soest, 7 October 1924.
De burgemeester,
P. P. DE BEAUFORT.
Ingezonden stukken.
(Bulten verantwoordelijkheid der Redactie.)
AFGELUISTERD.
Klaas. Goeien avond, Piet.
Piet. Zoo ben jij 't Klaas kom bin
nen kerel. Hoe gaat het thuis?
KI. Goed hoor, allen gezonden hier?
P. Ook gelukkig nog goed.
KI. Ik kom je maar weer eens op
zoeken, want jij schijnt niet meer
te weten waar ik woon.
P. Ja, dat weet ik wél, maar ik moet
toch wel m'n verontschuldiging
aanbieden, dat ik al in zoo langen
tijd niet bij je geweest ben.
KI. Ja, 't is al een paar maanden ge
leden.
P. 't Is waar, maar ik heb ook al
zoo een en ander te doen en ik
kom nog al eens laat thuis, dan
heb ik geen gelegenheid en ook
geen lust meer nog bezoeken af
te gaan leggen, don lees ik even
de „Standaard" of ,,'t Schouwven
ster", of nu dat nieuwe tijdschrift;
„Op den uitkijk" en dan is 't bed
tijd.
KI. Heb je je geabonneerd op dat
nieuwe tijdschrift
P. Ja.
KI. Is t mooi?
P. Ja 't is wel interessant, ik heb
alleen de eerste aflevering pas ge
lezen, maar 't maakt een heel goe
den indruk op me. er staan heel
mooie dingen in. Ik zal die ver
schillende nummers, net als van
die andere periodieken successie
velijk ook wel naar je toesturen,
dan maak je er ook kennis mee.
KI. Nou, wat graag. Ik lees dat
soort dingen altijd graag.
Maar wat ik zeggen wil, hoe
vin jij dat debat tusschen Prof.
van Embden en generaal Snijders?
P. Ja, dat is nu juist niet in een paar
woorden te zeggen, al wil ik wel
als mijn indruk meedeelen dat ge
neraal Snijders met z'n practische
argumenten heel wat sterker stond
dan de theoretiseerenden professor.
KI. Nou, dat dacht ik nou ook.
P. Prof. van Embden kan gerust
zeggen, nog zoo'n overwinning en
dan
KI. Noem jij het dan nog een over-
winding
P. Ja, een Phyrus-overwinning. Dat
is zooveel al een nederlaag.
KI. O, zoo, in die richting zocht ik
het ook.
P. Als tenminste die Prof. net zoo
gauw tevreden is, als die hoera-
roepers en al die applaudiseerders
in de zaal, is hij al met een heel
klein beetje tevreden.
KI. Ik vind het altijd een zeker be
wijs van zwakheid, als men z'n
tegenstander het spieken belet.
P. Precies, dat is het net. De men-
schen in de zaal hebben in de ga
ten gehad, dat de argumenten van
den generaal veel klemmender wa
ren, dan het filosofische betoog
van den professor.
KI. 't Blijkt ook wel uit de bladen,
hoe die er over schrijven.
P. Ik geloof, dat de prof. wel om
wat liefs wilde, dat hij er niet aan
begonnen was.
KI. 't Moet al zoo wat oorlog in de
zaal geweest zijn.
P. Nou ja. oorlog! Maar in ieder
geval zijn de menschen nog niet
zoo braaf, dat ze in oorlogstijd,
let wel, in oorlogstijd een onge
wapend Nederland niet onder den
voet zouden loopen, als hun be
lang dat meebrengt.
Als men die menschen in de zaal
eens vrij spel had gelaten, hadden
ze misschien generaal Snijders wel
willen verscheuren.
KI. Nou Janus zei verleden week
al, dat ontwapening maar heel goed
was, want als die lui in de zaal
wapens hadden gehad, was er geen
levende ziel meer van over geble
ven.
P. Ja, dat heeft ia ,,'t Volk" gestaan,
HET CALVINISME.
Beteekenis voor het
Sociale leven.
In de uiteenzetting van de beteekenis
van het Calvinisme volgen drie hoofd
lijnen elkander op.
Kerk, Staat, Maatschappij.
De beide eerste terreinen hebben
wij in onze vorige artikelen over
zien; rest ons nog de waarde, de
beteekenis van het Calvinisme na te
gaan voor het leven der maatschappij.
In een juiste omschrijving te zeg
gen, wat sociaal is, is zeer moeilijk.
Er zijn bijna evenveel omschrijvin
gen als schijveis over sociologie.
Ons houdende aan het gewone
spraakgebruik, dan spreken wij als
boven aangegeven over Kerk, Staat
en Maatschappij. De Maatschappij
duidt dan het sociale leven aan, in
onderscheiding van en begrensd door
het levensterrein van Kerk en Staat.
Om het sociale leven, het leven
der Maatschappij te leeren kennen
moeten wij het derhalve zien in tegen
stelling van dat van Kerk en Staat.
Het kerkelijk en het staatkundig
leven worden daartoe niet gerekend.
Het is afzonderlijk georganiseerd, al
openbaart het zich ook in den Staat.
De Staat heerscht met dwang van
bovenaf.
Tusschen Kerk en Staat ligt als
het ware een derden levenskring,
de Maatschappij. Daar handelt het
volk als vrije man en vrouw naar
eigen initiatief, uit eigen levensdrang,
in eigen levenskring.
Daartoe wordt gerekend het huis
gezin, beroep, wetenschap, kunst,
vermaak enz. Het gewone menschen-
leven van eiken dag. Den geheelen
dag gaat de mensch in dat leven in
en uit.
Het kenmerk van het sociale, het
maatschappelijke leven is dan ook
dit, dat daar werkt het vrije natuur
lijke scheppingsleven, daar heerscht
de scheppingsdrang.
Het best kunnen wij dit verstaan,
wanneer wij het vergelijken met Kerk
en Staat.
Met de Kerk zijn wij op het terrein
van de bijzondere genade Gods in
Christus. Daar is het leven van het
zaligmakend werk Gods, -in de her
schepping door en uit den Heiligen
Geest. Het leven der wedergeboorte.
De particuliere genade, dat is het
terrein van de kerk.
Het leven van staat en maatschappij
zijn daarvan wezenlijk onderscheiden.
Zij liggen niet op het terrein der
particuliere genade, maar op dat der
algemeene genade Gods. Op het ter
rein der schepping, hel terrein van
het algemeene menschenleven.
Niettemin, al liggen Staat en Maat
schappij op hetzelfde levensterrein,
is er groot onderscheid tusschen die
twee.
Het leven van den Staat is niet
het eigenlijke scheppingsleven, is niet
organisch daaruit opgekomen. Het
staat boven het leven der Maatschap
pij, werktuigelijk, van bovenaf op
gelegd, Het karakter van den Staat
is mechanisch. De overheid is erom
der zonde wil. Ter beteugeling der
maar dan waren die menschen, die
zoo applaudiseerden voor den Prof.
webietg vredelievend en dan was
de redeneering van diezelfden Prof.
er wel erg naast, dat de wereld
rijp is voor vrede door recht.
KI. 't lVJpet er een heidensche bende
geweest zijn.
P. Ja, er was heel geen land mee te
bezeilen, met die vergadering, en
de Vrijzinnig democraten, die ge
dacht hadden met Prof. van Emb
den, als een moderne Piet Hein,
een zilveren vloot te veroveren,
die ze bij de a.s. verkiezingen zoo
kostèlijk konden gebruiken, hebben
zich leelijk in de vingers gesneden.
Daar is nou letterlijk niemand
die vindt, dat die vergadering aan
z'n doel beantwoord heeft.
In ,,'t Volk" is het Albarda, die
er een loopje mee neemt. Ds. de
Ligt, voor de anti-militairisten spre
kend, was verre van voldaan, en
prees zelfs generaal Snijders, daar
deze wist, dat de overgroote meer
derheid van zijn gehoor hem vij
andig gezind zou zijn. En voorts
zoowat alle bladen spraken ten
eerste schande over het beestach
tige tumult van de ontwapenaars,
ten 2e laakten de utopiën van den
Prof. en 3e spraken veelal met
lof over den generaal.
KI. 't Is ook te dwaas om los te
loopen, om, alleen te gaan ontwa
penen, terwijl andere landen het
vertikken.
P. Ja, 't is even dwaas, als, dat je
in volle zee over boord springt,
en je dan maar naar het strand
laat drijven en gelooft, dat haaien
en ander ongedierte wel zoo wel
willend en vriendelijk zullen zijn,
om je ongehinderd te laten pas-
seeren.
KI. Nou ik heb altijd hooren zeggen,
dat landhaaien nog erger zijn dan
zeehaaien. Maar wat heeft die m'n-
heer Albarda er nou eigenlijk van
gezegd
P. Wel, dat het nogal duidelijk is
dat de soc. dem. ook ontwapening
willen, maai eetst dan, als de
georganiseerde arbeidersmacht de
wereldleiding heeft gegrepen; zoo
niet, dan zien we eerstdaags weer
hetzelfde gebeuren als in 1914, toen
ons ook werd voorgehouden,
dat de georganiseerde arbeiders
den oorlog zouden verhinderen,
terwijl zij juist alle beloften het
eerste vergaten en met geestdrift
overal den strijd voQr het vader
land aanvaardden.
KI. Nou, denk maar aan Liebknecht,
en de soc. dem. hier, die de re
geering onbeperkte credieten gaven
voor de vloot en voor het leger,
maar voornamelijk voor het leger.
P. Jawel, 't bloed kruipt waar het
niet gaan kan. Toen hadden de
arbeidersbonden, die altijd den mond
vol hadden over den vrede, een
pracht gelegenheid om hun begin
sel in praktijk te brengen in de
verschillende landennü hadden
de geweldloozen een prachtige ge
legenheid, hun vredelievendheid te
toonen, door rustig het voor en
tegen aan te hooren. In beide ge
vallen hebben ze gefaald en zoo
lang ze leiders(?) als Prof. van
Embden verheerlijken zullen ze
ook ten alle - tijde in de toekomst
falen.
Bovendien brengen die menschen
die vredelievende geweldloozen, de
vredesgedachte de grootste schade
toe. Maar hierover zal het laatste
woord nog wel niet gezegd zijn
en hebben we misschien nog wel
eens gelegenheid er over te praten.
KL Ja, 't is me§r dan tijd, dat ik weg
kom, want ik heb geen lantaarn
op m'n fiets en ik moet 't heele
eind loopen.
P. Jo, wil je een kaarslantaarn heb-
hen?
KI. Nou asjeblieft, dat scheelt me een
half uur. Saluut hoor.
LUISTERVINK.
zonde, om recht en gerechtigheid te
handhaven op aarde.
Buiten de zonde zou de Staat er
niet zijn geweest, en zal ook weer
verdwijnen, op de nieuwe aarde die
komt en waarop gerechtigheid wonen
zal.
Aldus niet de Maatschappij. Zij
ligt in de schepping zelf gegeven en
komt daaruit op, uit eigen vrijen
levensdrang, vanzelf groeiend.
Daar handelt de mensch uit eigen
vrijwillig initiatief; dit leven zou ook
gebloeid hebben, ja veel rijker en heer
lijker nog, indien de zonden niet
ware ingetreden
Het maatschappelijke leven is het
eigenlijke leven dus, het scheppings
leven, dat ook blijven zal. Het is
wel misvormd door de zonde, noch
tans is de scheppingsdrang niet weg
genomen.
Ook buiten dè zondeval zou het
leven der Maatschappij zich ont
wikkeld hebben, daartoe is de wereld
door God geschapen.
Het gezag zou in het menschelijk
leven ook dan een plaats hebben gehad,
zooals het ook nu is aan te wijzen
en alle eeuwen door is opgetreden,
buiten bet dwingend gezag van den
Staat.
Het patriachaal gezag is daar een
voorbeeld van, gelijk te stellen met
het vaderlijk gezag in het gezin, In
het gezin, als scheppings-instituut, is
dat gezag organisch, -vanzelf voort
vloeiende uit de verhoudingen van
de leden van hett gezin onderling.
Ook het leven van arbeid en be
roep zouden evengoed zich ontwik-
Diploma M b. d. T.
Voor beginnend) ri en verge-
vorderfien.
Nieuweweg - Soest
zeer voordeelig te stoken bij matige
koude.
Verders alle andere soorten brand
stoffen volgens de verzonden prijs
courant.
Soest, Tel. 103. Baarn, Tel. 274 en 83
Kroniek van de week.
Van een glaasje water
en Eet: kijkje in de
pot. De Niewe Weg. Op
het keerpunt.
In een rede welke Lord Birkenhead
voor de conservatieve vereeniging in
North-Humberland Zaterdag heeft
gehouden heeft hij geweldig afgegeven
op Mac-Donald. Si VciLal ging hij te
voorstaat en aangenomen wil zien.
Birkenchead noemde die verdragen
schandelijk en misdadig en voorspelde,
dat ze met een groote meerderheid
in het Lagerhuis zullen verworpen
worden. Hij hengelde opvallend naar
liberale stemmen en beloofde zich-
zelven en de liberalen gouden ber
gen, indien zij Mac-Donald zouden
verslaan en klein krijgen.
Mac-Donald heeft daarop reeds
geantwoord en zooveel te kennen
gegeven, dat hij bereid is het verdrag
te wijzigen, in dié'n zin dat Mr. As-
quith z'n zin krijgt, de leider der
liberalen.
Deze had, blijkens een brief, welke
geplubiceerd is, alleen bezwaar tegen
het verdrag, omdat de garanties der
Russische leening niet in het verdrag
zelve genoemd zijn.
Daaraan wil Mac-Donald nu tege
moet komen en zoo het ontwerp
verdrag nog goedgekeurd krijgen en
de regeering van een anders wissen
val redden. Intusschen is het heel
niet onmogelijk, dat Lord Birkenhead
nog zooveel liberale stemmen om
hem verzameld, dat het ontwerp-ver
drag verworpen wordt.
Dan zou men alvast een glaasje
water kunnen klaar zeiten voor de
Russische wijnkooper. Ik geef hun
echter in overweging het water niet
in Soest te halen, want als men daar
soms bij menschen in het Hart of
aan de Veenhuizerstr. een glas water
haalt is er alle kans, dat zelfs die
Russen het niet lusten. Bij sommige
bewoners van het villadorp Soest,
heeft men water, dat meer op bier
keld hebben en geweest zijn buiten
de zonde. De arbeid is een schep
pingsordinantie Gods, waartoe ieder
mensch zonder onderscheid, van Gods
wege, krachtens zijn bestaan geroe
pen is.
Heeft ook hierin de zonde storend
ingewerkt, toch werkt in. den arbeid
de scheppingsdrang en wordt daaruit
de lust ^ot arbeiden geboren.
Niet anders is het met wetenschapen
kunst en alle gaven Gods, waarmede
het menschelijk leven is verrijkt.
Samenvattende kunnen wij dus
vaststellen, dat het sociale leven, het
leven der Maatschappij gelegen is op
het terrein van het natuurlijke, het
algemeen menschelijke leven, een
eigen leven met eigen scheppings
drang, naast het leven der Kerk en
zou het er ook geweest zijn, indien er
geen Staat was geweest.
Het is er onder den Staat met
een eigen zelfstandig levensgebied,
Alzoo krijgen wij twee karakter
trekken van het sociale leven; le
het ligt op 't terrein van het natuurlijke
leven, tegenover de kerk het terrein
van het herscheppingsleven en 2e het
ligt tegenover de Staat, het komt
op uit eigen innerlijken levensdrang.
Hebben wij alzoo de onderscheiden
levensfeer uitgestippeld waarin het
sociale leven is begrepen, thans mag
worden gevraagd, wat het Calvinisme
daarvoor heeft gedaan.
In het algemeen kan dan worden
gezegd, dat Calvijn de grens, heeft
getrokken, eenerzijds tusschen Maat
schappij en Kerk en anderzijds tusschen
Maatschappij en Staat.
lijkt dan op water, alleen smaakt het
niet naar bier, maar naar oud-roest
en een moddersloot.
Dat de autoriteiten daar niets aan
doen en de aanleg van een water
leiding in die buurt almaar uitstellen
zal ik nu maar niet nader qualificeeren.
Plannen zijn er wel, maar wat heb
ben de bewoners aan plannen, laat
het nu eens aangepakt worden. Straks
treedt de vorst in en dan gaan die
plannen weer op 'de lange Daan.
Volgens die plannen zou er dan nu
een waterleiding komen vanwege
watergebrek bij brandgevaar.
Al juichen de menschen in die
buurt nu toe, dat de leiding komen
zal. het argument is voor het gemeen
tebestuur niet zeer verheffend, voor
bluschwater, ja, maar voor drink
water, al den tijd?
Intusschen verlangen ze nu toch
naar de waterleiding al brengt die
dan maar bluschwater.
Maar we hadden 't over Russen.
De ster-correspondent van de
N. R. C. (Dr. van Blankensteyn.) is
een maand of vier jn Rusland en
Siberië geweest en heeft daar een
en ander wezen bezien. Hij schrijft
over die reizen door Rusland en Si
berië nu interessante brieven in de-N.
R. C. waaraan we een en ander ont-
leenen.
Was vroeger de godsdienst in
Rusland Grieksch-katholiek, thans
zijn de menschen verplicht er de
eeredienst van Lenin op na te hou
den. En het moet gezegd, volgens
de correspondent, dat de onverschil
ligheid omtrent godsdienst bij het
grootste deel der Russen, groot is.
Maar ook heeft de Bolsjewistische
tegeering, de sovjet al de eigendom
men der gemeente in beslag geno
men, zoomede al de kerken, waar nu
eerst vergaderingen van de bolsje-
wiki worden gehouden en dan als
er nog tijd voor over blijft, ook de
gemeente mag samenkomen.
Verschillende verrassende staaltjes
van het bijbrengen van verdervende
beginselen, worden door den corres
pondent genoemd.
Men wilde van hooger hand, het
vrijlaten van den arbortus provoca-
f,-<' mp1" Drincirieële—*«denen tegen
over de arbeiders rechtvaardigen. Nu
moest het hem goed worden duide
lijk gemaakt, welke denkbeelden daar
toe den weg wezen en welke mid
delen daarvoor geschikt waren.
Wat deed men nu.
In een fabriek wordt een vrouw
onder beschuldiging gesteld van af
drijving te hebben gepleegd. Er wordt
nu een formeel proces op touw ge
zet. De rechters worden door de ar
beiders gekozen. Dagen lang trekt
de rechtshandeling, waarbij beschul
diging en verdediging met Russische
welsprekendheid elkaar bestrijden, heel
sterk de aandacht. De toeloop tot
de zittingen is groot. Men spreekt
ervan in de naaste omgeving en volgt
de debatten, met een belangstelling,
die men nu eenmaal steeds vindt voor
Makelaar - Taxateur
Bij het station Soestdijk
Verzekeringen Brand. Inbraak etc.
Belast zich met aan en verkoop
van Villa's, Landhuizen, Winkelhui
zen, Bouwterreinen en vaste goederen
Ten eerste het leven der Maat
schappij is onderscheiden van dat
der kerk.
Calvijn vond een maatschappij,
die gekneld lag in den band der
kerk. Bij Rome draagt de wereld een
ongewijd karakter. Die wereld is
profaan.
De Satan heeft dat terrein totaal
onheilig gemaakt. De kerk is het
terrein van het geheiligde, het gewijde
leven. Daar is de duivel uitgebannen.
Bij de oude Gothische kerken, als
bijv. de Domkerk, is dit symbolisch
uitgebeeld. Drakenkoppen zitten aan
den buitenkant, aan goten en dak
lijsten afgebeeld, ten teeken .dat zijn
macht slechts rijkt tot aan de muren
van het heiligdom.
Daarbinnen is zijn rijk uit. Al
leen in de wereld viert Satan zijn
triumphen.
De wereld is ongewijd, met alles
wat daartoe gerekend wordt, het ge
wone natuurlijke leven.
Wat nu werkelijk religieus wil
zijn, moet gewijd worden. Om God
recht te dienen, moet het terrein des
natuurlijken levens verlaten worden
en overgegaan worden op het terrein
der Kerk.
Daaruit is geboren de drang naar
wereldontvluchting, het zich terug
trekken in het gewijde leven van
klooster en afzondering, (kluizenaars)
In het celibaat, het afstand doen
van het huwelijk, is vrijwillig de band
aan de wereld afgesneden, om zich
zelf als dienaar Gods geheel aan Zijn
dienst te kunnen geven.
Erkennen wij hierin een niet te
Groote sorieering reiswekkers, ook met radium.
H. W. SPIJKER - VAN WEEDESTRAAT 25.
een crimineele cause célèbre1 Daarb"
is de heele beschuldiging zooals ie
dereen weet, gefingeerd. Maat de
vorm dient om hartstochtelijke be
langstelling te wekken voor de ge
dachtewisseling Daarvoor was het
heele geval op touw gezet. De denk
beelden, die men propageeren wilde,
heeft men de menigte nu geducht
ingestampt, ze loopt er nu overtuigd
mee rond en brengt ze in toe
passing
Op het gebied van den groot en
kleinhandel verteld hij, al even frap
pante staaltjes.
Alle handel is in handen van de
sovjet. Niemand mag iets verkoopen
of koopen buiten de sovjet om.
Aan de afdeeling handel zijn ech
ter zoo ontzettend veel ambtenaren
verbondenInkoopers, verkoopers,
controleurs, boekhouders, directeuren
enz. enz. dat de artikelen, welke er
verkocht worden, schikbarend ^duur
zijn. Bovendien beconcureeren de ver
schillende winkels elkaar nog, maken
heel dure reclame, en 't is alles
de zelfde afdeeling handel. Nu be
greep de sovjet regeering wel, dat
het op die manier niet goed ging,
en haalde er wat buitenlanders in,
aan wie zij 't monopolie gaf om een
of meer artikelen te verkoopen en
ook te koopen, terwij), een gedeelte
van den winst ook voor de sovjet
zou zijn. Zoo zijn daar verschillenden
ingehaald, die zulk een onderneming
natuurlijk direct op commercieelen
leest schoede, met veel lagere prij
zen kwam en bovendien nog een
zoet winstje in de wacht sleepte.
Maar dan begon uit de vakvereen.
het gekanker weer tegen buitenlan
ders, dat zoovele trouwe bolsjewis
ten aan die affaire een baantje zou
den kunnen hebben enz. enz. moties
worden aangenomen eil de buiten-
landsche ondernemer wordt maar weer
zonder meer uit de zaak gezet; ter-
die onderneming weer heel hoóge
koopprijzen heeft en bovendien nog
met verlies werkt.
Een ander voorbeeld is ven een
Duitsche onderneming in Rusland.
Deze was door de Russische regee-
ting opgedragen toezicht te oefenen
op het gewicht en de kwaliteit van
het graan, dat naar het buitenland
zou worden uitgevoerd. Deze onder
neming waarborgt den kooper, dat
beide in orde zijn. De strenge con
trole, door deze Mij. uitgeoefend is
den Russischen graanhandel dan ook
zeer te stade gekomen en heeft haar
ouden roem nagenoeg terug gegeven.
Beide partijen zijn zeer tevreden,
ook de Duitschers, want ze verdie
nen groote sommen met een betrek
kelijk klein aantal beambten.
Volgens voorschrift werken bij die
Mij. ook een paar jonge communis
ten. Na een half jaar reeds meenen
zij het werk voldoende te kennen.
Zij kloppen aan bij de partij.
Waarom is het noodig buitenlan
ders milioenen te laten verdienen,
zij verdienen 60 roebel in de maand
en willen voor hetzelfde salaris de
geheele zaak drijven en zoodoende
millioenen besparen. De partij maakt
er werk van en volkscommissarissen
welke de hoofdleiding hebben schrik
ken er van.
Als ge zes jaar, in plaats van 6
maanden daar gewerkt had, zouden
we willen gelooven, dat ge het ken-
det, maar nu
De partij neemt het „natuurlijk"
op voor de jongelui en de volks
commissarissen haalden bakzeil. De
onderschatten drang naar heiliging
des levens, toch heeft dit beginsel
groote schade gedaan aan het uni-
verseele menschenleven.
Hoe goed bedoeld, heeft het kloos
terleven vele edele geesten aan de
maatschappij ontnomen, al ontkennen
wij niet, dat de arbeid van vele kloos
terlingen van groote waarde is geweest.
Toch is der wereld veel goed zout
ontnomen.
Wil het leven der Maatschappij
weer goed worden, dan kan dit alleen
als het volkomen staat in dienst van
van de kerk, moet het kerkelijk wor-
den.
Zoo leert de kerk van Rome en
daartegen ging mede de strijd van
Calvijn.
Uit dit beginsel vloeide voort dat
de kunst kerkelijk gemaakt moest
worden. In de middeleeuwen, zoo
goed als Toorop nu.
De gilden waren kerkelijk geregeld,
de Volksfeesten stonden onder ker
kelijke regeling, Carneval kerkmis enz.
Met den Staat was het niet anders.
Uit datzelfde beginsel vloeide voort
de wereldlijke macht van den Paus.
In het machtige sociale werk van de
R. K. Kerk vinden wij in het instituut
van de geestelijke adviseurs en der
kerkelijke organisaties ditzelfde be
ginsel terug. Volkomen konsekwent.
Zoo vond Calvijn de Maatschap
pij en zijn verdienste is geweest, dat
hij het maatschappelijke leven heeft
vrijgemaakt.
Het grondbeginsel zijner levensbe
schouwing gaf ook hier de richting
aan. Alles is er uitsluitend om God
<véyen ae leiding bij de Mij.
en na weinige maanden lag dat zoo
mooie en goed georganiseerde bedrijf
in elkaar tot groote schade ook voor
de Russische schatkist.
Zoolang daar de regeering, zoo
vele personen buiten haar naar de
oogen moet zien en met zooveel
zwakheden in de partij moet rekening
houden, kan Rusland niet tot eco
nomische ontplooing komen en is
het van Engeland en van elk ander
land gewoon dwaasheid, die menschen
met leeningen te helpen. Die leenin
gen worden eerstens niet goed aan-
OOOOOOOOOOttOOO
O ROOKT EEN
j-v voor de winteravonden
s'Ow5' 8. 10. 12, 15 en 20 ct. O
gewend en tweedens is de terugbe
taling daarvan heel apocrief, gezien
het verleden der bolsjewiki.
De bekwame schrijver constateert
dan dat de vrijheid van beweging
van een volkscommissaris als nihil is.
Een meikever met een draadje aan
z'n poot, 't welk door een jongen of
meisje wordt vastgehouden, heeft
meer vrijheid van beweging dan een
volkscommissaris in Moskou.
De Nieuweweg.
Hiermede bedoel ik niet de Nieuwe
Weg in Soest maar de nieuwe lucht
weg naar Indië.
De drie vliegers zijn He vorige week
vertrokken met een in Nederland ge
bouwd vliegtuig.
't Is een grootsch^ onderneming,
waar veel moed, durf, wijs beleid en
tact biite pas komen zullen. Indien
zij êcffitei' zuTRn siagen, is de aerge-
lijkheid van een vaste verbinding met
Indië per vliegtuig volstrekt niet uit
gesloten, al" zal het dan nog wel
voorloopig zijn voor post en lichte
vrachten.
Deze kloeke kerels verdienen in
elk geval onze belangstelling op bun
tocht, die hoofdzakelijk over land
gaat. Alleen bij Konstantinopel en
Malakka moeten ze een stukje zee
oversteken.
Dez^ vliegers dragen er nu eens
in waarheid toe bij onze Nederland-
sche naam in het buitenland hoog
te houden en met eere te doen noe
men, meer als een bokser of een
voetballer.
(Bovenstaande was reeds de vorige
week geschreven en kon door het
raadsverslag niet geplaatst worden.)
Wie deze week echter de plaats van
Braakenziek in de Amsterdammer zag,
zou ongetwijfeld gezegd hebben hoe
mooi en hoe raak.
Cornelis Houtman, de ontdekker
van den zeeweg naar Indië, wordt er
afgebeeld, turende naar het vliegtuig
naar Indië, en zegt dan: Kranige
kerels, om ook een nieuwen weg naar
Indië te zoeken en dat, net als ik,
zonder Rijkssteun
Burgem. Grothestraat.
Drogist - Ged. Opticien
aanzetten 5 cent per stuk.
Eerste Soester Electr. Brillenslijperij.
te eeren en Hem té dienen.
Niets wat God gemaakt heeft, is
ongewijd.
Het leven is in zichzelf niet boos,
evenmin als de natuur van zichzelf
zondig is. Alleen de zonde zelf, zij
is van en in zichzelf boos en ver
derft waarmede zij in aanraking komt.
Overal dringt de zonde in. Wat
aan zichzelf wordt overgelaten, wordt
door haar bedorven.
Is het leven der wereld alzoo be
dorven. nochthans is het in de al
gemeene genade Gods niet aan Satan
overgelaten.
Neen een Christen heeft de taak
ook op het terrein van het natuur
lijke leven voor de Eere zijns Gods
te leven, te midden der wereld voor
Hem te leven in arbeid, bedrijf en
beroep, in wetenschap en kunst.
Want eenmaal zal, als het Jerusalem
Gods van den nieuwen Hemel op
de nieuwe Aarde nederdaalt, van de
Volken die zalig worden, de heer
lijkheid er de eer der Volken daarin
worden gebracht. Soli Deo Gloria.