AntMeiparel
CO RY LUYT
Piano Leerares
Woningbureau
G. J. SMIT - (ONS BOEKENHUIS)
A. BENNING's VERKOOPHUIS
Nu koml de tijd weer aan
Roomboter,
uraagl onze
n.50 oer h.l.
Anihracieinojf 2,25 per H.L.
P. MAN
Steenhofstr.5-Tel.S45
Wekkersin alle prijzen
D. F. VOIGT
Gillettemesjes
J. van Asch
STEENEN.
3e Jaargang No. 42
Gecontroleerde oplaag 2700 exemplaren. Verzending per post.
Zaterdag 18 October 1924
soEmnoajw™
Gratis Christelijk Weekblad voor Soestdijk, Soest, Soesterberg en omgeving.
Redactie-AdresC. F. W. RIETVELD - Talmalaan 28
Ingezonden stukken en vragen voor diverse rubrieken tot Woensdagavond.
Adres te Soesterberg: C. VAN DAM, Zeisterstraat 15.
Uitgave en druk:
Van Weedestraat 15 - Soestdijk - Telef. 181
ADVERTENTIËN
van 1-5 regels f0.75. Iedere regel meer f0.15. Bij contract groote korting
Advertenties tot Vrijdagmorgen.
Te Soesterberg tot Donderdag 12 uur
Filiaal Baarn - Soest
voor kachelzeiljes, kachelhaakjes, kachelplaten, poken,
tangen, petroleumkachels enz. enz.
Voor de lange avonden ruime keuze kinderspelen, tooverlantaarnplaatjes enz.
voor de verleende plaatsruimte ver
blijven wij
J. BAARS, Rijksambtenaar.
DIRK LUB, Onderwijzer.
S'berg, 14 Oct. '24.
Het gemeentebestuur van Soest
contra Ged. Staten.
Men zal zich herinneren, dat de
werkloosheidsbestrijding van provin-
ciewege een onderwerp van bespre
king heeft uitgemaakt in de zomer-
zitting van Prov. Staten. Daarbij
kwam ook ter sprake de ontginning
(bebossching) van een terrein van 58
H.A. in de gemeente Soest, waar
omtrent de onderhandelingen tusschen
Ged. Staten en het gemeentebestuur
van Soest, tot geen resultaat hadden
geleid.
Daarna kwam de zaak in de ge
meenteraadsvergadering van Soest ter
sprake.
Naar aanleiding van het gespro
kene in deze Raadzitting van de ge
meente Soest, stelde het v. d. Staten
lid J. v. d. Brink, uit Baarn, de vol
gende schriftelijke vragen aan Gede
puteerde Staten:
le. Zijn Ged. Staten bereid aan
de Satenleden een zoo volledig mo
gelijk verslag uit te brengen betref
fende de gevoerde onderhandelingen
met de gemeente Soest, met de be
trekking tot de beschikbaarstelling
van grond voor provinciale werkver
schaffing.
2e. Achten Ged. Staten het niet
gewenscht dit verslag in de pers te
publiceeren, opdat aan een ieder dui
delijk blijke, in hoeverre de beschul
diging van onjuiste mededeelingen aan
de Staten, door het Lid van Gede
puteerden, den heer van Andel, waar
heid bevat?
3e. Zijn Ged. Staten bereid, ge
zien mede de toezegging van den Com-
raisearis der Koningin, dat nadere on
derhandelingen -wellicht nog het ge
volg kunnen zijn, met de gemeente
Soest nader overleg te plegen inza
ke het beschikbaar stellen van grond,
voor provinciale werkverschaffing en
van hun zijde alles te doen wat mo
gelijk is, om dit overleg tot een gun
stig resultaat te leiden, zulks vooral
met het oog op de werkloosheids
bestrijding in het komende wintersei
zoen
Ged. Staten hebben thans op die
vragen het volgende geantwoord:
Ad. 1De besprekingen in de Raads
vergadering der gemeente Soest over
de tusschen die gemeente en ons Col
lege gevoerde onderhandelingen om
trent beschikbaarstelling van grond
door die gemeente, ten behoeve van
de provinciale werkverschaffing, zijn
blijkbaar het gevolg van een onvol
ledig verslag dat door sommige cou
ranten is gegeven van de mededee
lingen, welke aangaande deze aange
legenheid, door ons College in de j.1.
gatenzitting zijn gedaan. Ons Colle
ge meent daarom, dat het ontstane
misverstand zal zijn opgehelderd
na lezing van het Verkort Verslag
der handelingen van de Provinciale
Staten van evenvermelde zitting,
voor zoover dit op dit standpunt
betrekking heeft.
Ad. 2. Na de beantwoording van
vraag 1 zal het duidelijk zijn, dat
ons college het niet noodig acht,
eenig verslag in de pers te publi
ceeren.
Ad. 3. Naar ons is gebleken, is
door den commissaris der Koningin
geenerlei toezegging gedaan, omtrent
het weder opvatten der onderhande
lingen met de gemeente Soest. Wel
verklaarde deze zich bereid het in de
conferentie besprokene ter kennis van
ons college te brengen, waardoor
wellicht de mogelijkheid tot nader
overleg zou openstaan. D - kennis
neming van het besprokene heeft ech
ter onze zienswijze niet veranderd.
Mocht evenwel het Gemeentebe
stuur van Soest blijk geven het zij
nerzijds ingenomen standpunt te wil
len wijzigen, dan zijn wij bereid an
dere voorstellen te doen. ten einde
zoo noodig de beschikking te ver
krijgen ovet de onderwerpelijke ter-
teinen voor de provinciale werkver
schaffing".
Wees niet onbezonnen
bi] het koopen van
doch zegt steeds:
Geef mij maar:
Ingezonden stukken.
(Bulten verantwoordelijkheid der Redactie.)
Geachte Redactie.
Nu de nieuwe^asse-indeeiing,
welke aan het bezoldigingsbesluit
voor rijksambtenaren en onderwijzers
is toegevoegd wordt gepubliceerd,
vremgt elk belanghebbende zich af,
waalom de ambtenaren c.s. te Soest
worden ten achter gesteld bij hun
collega's te Amersfoort, Zeist, Baarn,
De Bilt enz.
Vermoedelijk meent men in Den
Haag op het Ministerie van Finan
ciën, dat Soest een of ander achter
lijk laridbouwdorp ergens aan de
Eem is, waar het leven zeer knus,
goedkoop verloopt.
Men schijnt daar niet te weten,
dat Soest de laatste jaren uitgroeide
tot een aanzienlijke gemeente, waar
belastingen, huishuren, aankoop le
vensmiddelen enz, eer hooger dan
lager blijken dan bij haar zusieren
rondom.
Natuurlijk zal het bestuur onzer
gemeente met bekwamen spoed ge
protesteerd hebben tegen deze ach
teruitzetting van een klein deel der
burgerij, temeer omdat rangschikking
in de 3e klas voor onze gemeente
een grievende achterstelling bij haar
buren beteekent. Maar bovendien
lijkt het ons plicht, dat de ambtenaren
en onderwijzers zelf de hand aan den
ploeg slaan en protesteeren tegen een
om niets te rechtvaardigen salaris-
korting. Mochten er daarom belang
hebbenden zijn, die het met onder-
geteekenden eens zijn, zoo ontvangen
zij gaarne bericht of bewijs van in
stemming ten einde „baat of geen
baat", een actie op touw te zetten
ter gunstige wijziging van de klasse-
indeeling.
M. de R. U onzen hartelijken dank
HET CALVINISME.
Beteekenis voor het
sociale leven. II
Hierin ligt mede de onverganïftly
beteekenis van Calvijn, dat hij
leer der algemeene genade Gods heel
ontwikkeld.
God heeft de wereld niet aan Satan
overgeleverd, integendeel alles wat
Hij schiep, schiep hij tot Zijn eer,
om Hem te dienen, op de plaats
waar God zelf het gesteld heeft.
Door de reformatie van de zestien
de eeuw is de druk van de Kerk
opgeheven, waardoor alles weer vrij
is gemaakt, ook het leven der Maat
schappij.
Op de plaats waar God den mensch
gesteld heeft, daar zal hij Hem heb
ben te dienen, te leven tot 's Heeren
verheerlijking.
Zeker elk waar Christen kent de
plaats der afzondering, de stille binnen
kamer, waar hij in ootmoed verkeert
met zijn God, niettemin staat hii
rechtop in het volle menschenleven,
strijdende den goeden strijd des ge
loofs, dat geheele leven opeischende
voor de eere zijns Konings.
Van verstrekkende beteekenis zij;
deze beginselen geweest voor de
vrije ontwikkeling van het Maat
schappelijke leven.
Het rente-verbod van Rome i:.
door Galvijn verbroken, waardoor
nieuwe banen zijn geopend voor han
del en verkeer.
St. Nlcolaasfeest 1924.
Geachte Redactie.
Gaarne zagen'ondergeteekenden de
volgende regelen in Uw blad geplaatst.
Evenals voorgaande jaren, hebben
de afdeeling Soest der S.D.A.P., de
moderne Bouwvakarbeiders en de af
deeling Spoor en Trampersoneel het
initiatief genomen, tot het houden van
een Kinder St. Nicolaasfeest.
Alhoewel, van bovengenoemde ver-
eenigingen uitgaande, worden kin
deren van andersdenkenden eveneens
en op gelijken voet tot dit feest toe
gelaten.
Waar de commissie met de uitvoe
ring belast, gaarne die dag voor de
kleinen onvergeetelijk wil maken,
spreekt het van zelf, dat dit met
groote kosten gepaard gaat.
Weliswaar, wordt dit voor een ge
deelte gevonden uit de contributien en
gelden door genoemde vereenigingen
beschikbaar gesteld, doch dit is nog
in geen verhouding tot de te maken
uitgaven.
Geeft naar krachteniedere gave,
hoe gering ook, wordt gaarne aan
vaard, terwijl Uw loon, de dank der
kinderen zij.
Onderstaande commissieleden ne
men gaarne onder verantwoording
giften in ontvangst en geven alle.ge-
wenschte inlichtingen, terwijl bij hen
aanvrage tot deelname voor de kin
deren kan geschieden.
Met dank aan de Redactie.
De comm. voornoemd,
W. F. H. Busch, Voorz.
Braamweg 14
J. A. v. Hunnik, Secr.
Hartweg 13
Mevr. C. Besselsen-Nijhof,
Pennmresse, Beetzlaan 97
Mevr. C. W. Brugge de Jong,
Beetzlaan 95
H. Lustig, Beetzlaan 84
H. Poldervaart,
Driehoeksweg 12
Soest October 1924.'
De bloei van ons land op handels
gebied is mede te danken aan de
invloed van het Calvinisme.
Nergens is het sociale leven rijker
ontwikkeld, dan in- die landen waar
het Calvinistisch beginsel de grond
slag heeft gelegd voor de vrije ont
wikkeling der maatschappelijke ver
houdingen. onder de erkenning van
de souvereiniteit Gods.
Tal van burgelijke deugden zijn
daardoor tot ontwikkeling gekomen.
Niet vrij van God, maar vrij van
de Kerk, alleen gewillig buigende voor
de ordeningen des Heeren ook voor
het sociale leven, trekt-het Calvinisme
de grens tusschen het kerkelijke en
maatschappelijke leven, waarin het
in eigen sfeer, en in eigen plaats zijn
taak heeft te vervullen.
De Kerk haar eigen taak om het
licht der Eeuwigheid te doen schijnen
in deze wereld, nochthans zonder
het leven der schepping Gods te
binden en te overheerschen.
Rest ons nu nog de grens aan te
geven tusschen Staat en Maatschappij
waarbij wij dan tevens willen zien
welke de taak is van den Staat om
het leven der Maatschappij tot de
gewenschte ontwikkeling te brengen.
De werkzaamheid van Staat en
Maatschappij liggen beide op het
terrein van het natuurlijke, het uni-
verseele menschenleven.
Er is echter zooals wij reeds eer-
Diploma M. t.'b. d. T.
Voor beginnenden en verge
vorderde.
Nieuweweg 98 - Soest
NEERBOSCH.
Leden van den kousenbond voor
„Neerbosch" worden er even aan
herinnerd, dat Mevr. Brans-Wijtman
weer gaarne vóór 1 Dec. een flinke
verzameling hoopt te ontvangen, op
dat wij de inrichting tegen Kerstmis
kunnen verblijden en helpen in de
zorg voor de komende wintermaan
den.
AFGELUISTERD.
Piet. Goeden avond. Klaas 1
Klaas. Komter in Piet; zoo heb je
de reis weer eens aanvaard?
P. Ja hoor; de vorige week heb ik
gezegd, dat ik je. weer eens gauw
op zou komen zoeken en nu van
avond dacht ik, nou mot het maar
es gebeuren.
KI. Nou, komter nou in, blijf nou
maar niet aan de deur staanwacht,
ik zal je fiets wel even in 't schuur
tje zettenzie zoo, die is
bezorgd en gaat het nog goed
met je gezin?
P. Ja gelukkig, hoor, "we zijn door
Gods goedheid nog allen gezond
en wel en hooren ook van onze
familie in Amsterdam, Rotterdam,
Zwolle. Nijmegen enz. niets dan
goede berichten.
KI. Ja, jij hebt er zoo wat verspreid
wonen.
P. M'n vrouw heeft 9 broers en
zusters, en ik zelf 5 en ze wonen
zo?5wat naar alle windstreken heen
zeer voordeelig te stoken bij matige
koude.
Verders alle andere soorten brand
stoffen volgens de verzonden prijs
courant.
Soest, Tel. 103. Baarn, Tel. 274 en 83
der opmerkten een wezenlijk, een
principieel onderscheid.
Het karakter van den Staat is
mechanisch, dat van de Maatschappij
organisch.
Dit vaststellende, is beider bestaan
tevens te onderscheiden.
In het paradijs vond het maatschap
pelijke leven van den aanvang af
zijn bestaan en voortgaande ontwik
keling. De Staat was er onbekend.
Geen ander gezag, dan de wille
Gods was daar geldig.
Ware de zonde niet storend en
verwoestend tusschen getreden, het
gezag van den Staat zou volstrekt
overbodig zijn geweest.
Om der zonde wil, ter beteugeling
van de doorwerking van het kwaad,
is de overheid van Godswege in
gesteld.
Het maatschappelijke leven is der
halve het vrije leven, zooals het in
de schepping is gegeven, het leven
van °den Staat is het dwangleven,
hetwelk met zijn autoriteit het sociale
leven steunt en leidt en tot zelfstandige
ontwikkeling brengt.
Dat leven vrij laat, waar hetzelf
de krachten heeft om tot bloei te
komen, maar regelend en zoo noodig
dwingend tusschen treedt, zoo de
harmonische groei drijgt onder te
gaan in zondigen strijd.
De Calvinist erkent alzoo terdege
de bemoeienis van de overheid om
door bestel van recht en wet regelen
te stellen voor het maatschappelijke
leven, onder beding dat deze regelin-
verspreid. Maar dat neemt niet
weg, dat we toch in geregelde ver
binding met elkaar staan.
KIZeg Piet d'r was van de
week een aardig debat aan de hand,
op het werk. D'r is bij ons een
'nieuwe knecht gekomen uit Hil
versum en die heeft wat in z'n
doosje hoor, sjonge, sjonge, 't is
een lust om daar naar te luisteren,
't Is een man var.-de Anti-revolu
tionairen, net als ('ij.
P. Zoo, dus nu bei je niet meer de
KI. Nee hoor, gelukkig niet. maar je
begrijpt dat Janus, die rooie, al
gauw met hem slaags was.
P. En waar liep dat gesprek
of debat over?
KI. Ja. het begon over kippen houen
en de duurte van het voer en het
slechte leggen van de kippen, daar
zat ik met Bertus, zoo heet die
nieuwe knecht, over te praten, en
toen stak ineens Janus z'n grooten
mond erin en zei„da's Colijn z'n
schuld"
P. Wat heeft die nu met die eieren-
leggerij van de kippen te maken?
KI. Nou; mot je hooren, Bertus en
ik schoten in de lach en Janus
stond ons net an te kijken, of ie
zeggen wou„watte stumperds, dat
ze dat nou nog niet snappen".
P. Dat kan ik me zoo begrijpen, zoo
echt welbewust!
KI. Nou toen zei Bertus ook tegen
Janus: „Wat heeft Colijn dan an
die kippen gedaan?" „Heeft ie de
afvoerweg voor de afgewerkte eie
ren soms afgesloten?" Toen
schreeuwde Janus: „Colijn wil d'r
een nieuwe tarief-wet mee betalen".
Een nieuwe tariefwet? zei Bertus,
hoe kom je daar an Das een wet
zei Janus, met een tarief voor 't voer
van de kippen en voor alles en
voor sigaren.
P. Wat een grapjas!
KI. En toen heeft Bertus hem even
op z'n nummer gezet.
P. Ik ben nieuwsgierig geworden, wat
ie wel gezegd heeft.
KI. 'k Zal probeeren, of ik 't nog
kan navertellen.
Hij begon met te zeggen, dat
er geen sprake van was, om kip
gen slechts dienen om de krachten
der vrije maatschappij tot gezonde,
dat is tot harmonische ontwikkeling
te brengen.
Ten aanzien hiervan heeft zich in
de geschiedenis der voorafgaande
eeuwen een diepgaand verschil ge
openbaard in Calvinistische en Lu-
thersche landen.
Wat niet tot de Kerk behoorde
liet Luther liggen, daarmede bemoeide
hij zich niet.
„Das gehort aufs Rathaus" zei
Luther en liet dat over aan de zorgen
van den Staat. Zie maar naar Duitsch-
land.
Het begrip der Staat is daar bijna
alles overheerschend geworden. Daar
regeerde de man met de pet, alles
werd er „gemaszregelt." De ambte
narij heeft er steeds gebloeid.
Het vrije scheppingsleven komt
dan onder het werktuigelijk opgelegde
gezag van de overheid. Het loopt
uit op staatsbemoeiing in alles. Een
streven dat wij ook terugvinden in
het socialisme van dezen tijd, in zijn
eischen van socialisatie enz. De Staats-
souvereiniteit is er het gevolg van;
het vrije leven wordt geknecht en
het rijke menschenleven wordt gemaakt
tot het slechtste wat er van te maken
is, een machinaal fungeerende eenheid,
waarin alle levens-energie wordt ge-
bluscht.
Kant het Calvinisme zich eenerzijds
tegen de souvereiniteit van den Staat,
evenzeer verwerpt zij de Volkssouve-
reiniteit. De heerschappij van de
penvoer en alles en dan sigaren
ook nog eens met een extra tarief
te belasten of de bestaande tarie
ven te verhoogen. Er was door
Min. Colijn voorgesteld, een her
ziening van de tariefwet, waardoor
enkele artikelen zelfs minder belast
worden, anderen daarentegen zwaar
der. Die artikelen die zwaarder
zullen belast worden, over 't alge
meen met 3 pCt. zijn óf luxe arti
kelen, óf afgewerkte producten, wel
ke evengoed of nog beter in ons
eigen land kunnen vervaardigd wor
den, als in het buitenland. Als ze in
't eigen land vervaardigd worden,
dan hebben vele menschen daar
aan werk, waardoor van zelf de
werkloosheid verminderd.
P. Die Bertus heeft het goed gezien
en gezegd ook.
KI. Toen zei Janus, dat hem dat
niets schelen kon, want dan most
die Calvijn de werkloozen maar
betalen en die centen daarvoor
most ie dan maar halen, waar ze
zaten, bij de boergassies. Toen zei
Bertus weer, we zijn nu toch over
kippen bezig, daar heeft die par
tijgenoot van jou, wethouder de
Miranda van Amsterdam, een mooi
boekje over geschreven.
P. Kolossaal, had hij dat ook gele
zen? Nou dan zal Janus er wel
van langs gehad hebben.
KI. Nou of tie, Maar Janus wist van
niks, of hij deed of tie van niks
wist, maar dat heeft Bertus hem
toen even uit de doekjes gedaan.
Toen indertijd Colijn. met die sa
laris-verlaging kwam, schreeuwden
de rooien moord en brand, Wi-
baut kwam met een plan, door
Schaper warm aanbevolen, waar
je nou echter niks meer van hoort.
Affijn, dat is natuurlijk nogal gochem
van die rooien, want ze begrepen
zelfs wel, dat het een plan van
niks was.
P. Ja, dat is inderdaad waar
KIEn toen hebben ze meetings
belegd en daar hebben ze Colijn
uitgescholden, met de gemeenste
scheldwoorden en ze hebben hem
uitgemaakt voor al wat leelijk was,
ze zijn nou nog schor van het
schreeuwen, zei Bertus, en ziedaar,
nou komt de Amsterdamsche wet
houder de Miranda met z'n boekje.
Die gaat daarin te keer tegen het
"^oropatelleivAian het groepsbelang.
Hij ziet ervan komen, dat de loo-
nen van het personeel in gemeente
dienst ook verlaagd zullen moeten
worden en dat hij niet aangezien
wil worden voor een looncommis-
missaris van de S.D.A.P. maar dat
hij als wethouder het publiek be
lang zal behartigen en dat is nog
wat anders, dan uitsluitend arbei
dersbelangen. Maar, o wee, daar
mede was ie aan het lighuisje van
de S.D.A.P. geraakt. Eerst hadden
ze op Colijn gescholden en de
leiders hadden braaf meegedaan,
ja, hadden hun volgelingen de
scheldwoorden voorgezegden nou
schelden ze de Miranda net zoo
uit. Op 'n vergadering van het
partijbestuur heeft men zelfs een
motie ingediend, dat die drie rooie
Makelaar - Taxateur
Bij het station Soestdijk
Groote sorteering reiswekkers, ook met radium.
H. W. SPIJKER - VAN WEEDESTRAAT 25.
Amsterdamsche wethouders, direct
moesten aftreden. Die motie is ver
worpen en nu is de heet gebakerde
m'nheer Stenhuis, de voorzitter van
het N. V. V. afgetreden, 't Ligt
wel zoo'n beetje voor de hand,
zei Bertus, dat hij bedoelde motie
had voorgesteld.
P. Ja, die meening had ik ook. Kijk
eens Klaas, de strijd, die nu ont
brand is, is niet nieuw, maar over
al, waar de vakvereeniging zich
met politiek gaat bemoeien en de
politiek in de vakbeweging wordt
gehaald, moet het tot conflicten
als deze komen. Straks zullen ze
nu voorstellen, dat het rijk, de
overheid des lands, de loonen vast
stelt van de verschillende arbei
ders en beambten in gemeentedienst,
dan kunnen ze met z'n allen weer
gaan afgeven en schelden op Co
lijn en Ruys en dan was meteen
de eenheid weer hersteld in de
partijmaar we zullen ze aan zien
komen, laten ze d'r boontjes zelf
maar doppen.
KI. Nou Janus stond net te kijken
of tie 't in Keulen hoorden on-
weeren; eindelijk" zei hij; nou die
m'nheer de Miranda, mot er ook
met z'n pooten afblijven, van de
loonen, die zal de vakvereeniging
wel vaststellen.
P. Nou, nou!II
KI. Ja, zoo zei hij 't, maar Bertus
zei direct: Juist, Janus, jij hebt het
goed begrepen, 't is '11 strijd om
de macht; wie er in de S.D.A.P.
de lakens zal uitdeelen, de poli'
tieke partij of de vakbeweging. De
Miranda en Dr. v. d. Waerden
hebben zich reeds voor de politieke
partij als No. 1 uitgesproken, Sten
huis c.s. is natuurlijk juist contra,
die wil zelf, voor de vakbeweging
de teugels in handen hebben en
als dit conflict niet spoedig wordt
opgelost of in de doofpot wordt
gedaan, zie ik de S.D.A.P. nog
ia tv.'cean ocisc-.K
En met het in tweeën vallen van
de S.D.A.P. worden vanzelf de
communisten versterkt en daar
hoef je 't nu heusch niet op aan te
sturen, zoodat ik maar zeggen wil,
dat ik heusch niet wensch, dat de
S.D.A.P. door de splijtzwam ver
teerd wordt.
Maar we hebben 't nu maar eens
te hooi en te gras over een paar
onderwerpen gehad, ik was nu ei
genlijk gekomen om eens over de
tariefwet te praten, maar, nu is 't
daarvoor te laat, dus gegroet Klaas,
het beste hoor, tot een volgende
keer.
KI. Dag Piet, misschien kom ik dan
wel weer eens bij jou.
P. 't Is goed hoor, je bent altijd
welkom.
LUISTERVINK.
Verzekeringen Brand. Inbraak etc.
Belast zich met aan en verkoop
van Villa's, Landhuizen, Winkelhui
zen, Bouwterreinen en vaste goederen
Maatschappij over den Staat.
Dat botsingen niet uitblijven leert
ons de geschiedenis en te verwonderen
behoeft dit niet, wijl de gebieden van
Staat en Maatschappij zoo nauw
verwant zijn, dat zij als het ware
dikwijls over elkander heenschuiven.
Vooral deze omstandigheden deden
Calvijn de waarde en noodzakelijk
heid inzien van de „Magistrates In-
feriores", de vertegenwoordiging van
het volk bij de overheid.
Het parlementaire stelsel heeft dan
ook daartoe vooral gezegend gewerkt,
dat het leven der Maatschappij zich
vrijer heeft kunnen oatwikkelen, dan
in vorige eeuwen onder de absolute
macht van vorsten en overheden.
Erkennen wij dus niettemin dat
het noodig kan zijn dat de Staat be
schermend tusschen beide komt om
het sociale leven tot bloei te brengen,
deze tusschenkomst zal niet verder
mogen gaan tot de organische ont
wikkeling van de maatschappelijke
krachten voor haren taak gereed zijn.
Het is er mee als met een jonge, pas
geplante boom. Ter bescherming zet
men er wel een hekje om. Zoodra
is echter de boom sterk genoeg om
deze bescherming te ontberen of zij
wordt weggenomen, wijl zij anders
den groei maar belemmeren zou.
Als Calvinist gaat ons ideaal uit
naar een vrije Maatschappij, waarin
naar het Woord van God niet ieder
voor zich heeft, maar waarin allen
elkanders leden zijn.
Daarom hebben wij geen vrede met
is voor Crocussen, Sneeuwklokjes,
Aconieten enz.
Bij een latere planting kan men
goede resultaten bereiken; bij tijdige
planting en goed materiaal is men
vrijwel verzekerd van een een goede
bloei.
De behandeling van bolgewassen
is niet moeielijk, maar men moet toch
op eenige zaken acht geven. Gebruikt
men ze voor potcultuur, dan nemen
we liefst een grondmengsel vermengd
met eenig grof zand. De neus van
de bol moet dan even boven de
aarde uitkomen. Stevig de aarde in
de pot aandrukken en daarna aan
gieten. Daarna graaft men de potten
hoogstens 1 d.M. diep onder de
aarde, welke men bedekken kan
met een laagje turfmolm of blad, om
ook bij de potten te kunnen komen
als het gaat vriezen.
Einde Januari graaft men ze op
en zet ze eerst in een koel vertrek;
na verloop van een paar dagen kun
nen ze in de warmte worden geplaatst
vooral dan zorgen, dat de aarde vol
doende vochtig blijft.
Crocussen vragen in hoofdzaak
dezelfde behandeling, doch kan men
half Januari al opgraven, daarna een
lichte maar koele standplaats geven;
in ieder geval zoo ver mogelijk van
de kachel.
Ook Scilla siberica en Druifjes
(Muscari borioïdes) kunnen op dezelf
de manier behandeld worden. Vroeg
planten is ook voor deze soorten
gewenscht.
Een lief plantje, dat we echter
niet zoo veel in de tuinen zien als
we zouden wenschen, is de Winter-
aconiet (Eranthis hiemalis). Wanneer
deze lentebode wat meer werd aan
geplant, zou menige tuin een zonnig
plekje meer vormen.
Dit is dan ook de reden, waarom
we meenden de aandacht op de
Winter-aconiet te moeten vestigen.
Dc tijd va:, het -planten van deze
goedkoope knolletjes is nu aangebro
ken. Men behoeft ze maar 8 centi
meter diep in den grond te leggen,
om nog deze winter van de bloemen
te genieten. Het aardigste is er pol
letjes van te vormen, 3, 5 of 7 van
die knolletjes, onregelmatig verspreid
in het gras, voldoen in den bloei zeer.
Ook kunnen ze onder en tusschen
heesters een plaatsje vinden, waar een
goudgeel kleedje van onze Aconiet
zoo goed onder staat, vooral wan
neer de zon er op schijnt.
TUINBOUW.
Bollen zetten.
Wil men in het vroege voorjaar
genot hebben van bloeiende bolge
wassen, dan dient er nu voor gezorgd
te worden, deze te planten, of, in
dien men ze voor kamergebruik
wenscht, ze nu op te potten. De
meeste bollen passen zich gemakkelijk
aan en gelukt het ook nog aleens,
wanneer men er wat later mee is.
Toch is het goed, als het kan Nar
cissen, Tulpen en Hijacinthen in het
laatst van September of begin October
te planten, wat ook van veel
den klassestrijd.
Naar Calvinistisch beginsel zijn alle
menschen voor God gelijk en is het
recht van den arbeider even heilig
als dat van den patroon.
De opbouw onzer samenleving naar
dit ideaal moet dus ons deel zijn.
Door de zonde is de volle ver-
wezelijking daarvan in dit leven on
bereikbaar. Alleen door de weder-
baring des Geestes in Christus in be
ginsel weer mogelijk.
Als Calvinisten eischen wij bet
Volksleven op zich te buigen onder
het recht Gods. Dat niet ieder voor
zich, maar allen in organisch samen
leven, als één lichaam, ieder met
eigen functie, met eigen recht en eigen
waarde, als beelddrager Gods, leven
zullen naar den wil van God.
Als souverein erkennen wij slechts
Eén, n.1. God. Het gezag van de
overheid als Gods dienaresse erkennen
wij om het kwaad te straffen en het
goede te beschermen, maar voorts
zij het leven der Maatschappij vrij
in zijn ontwikkeling.
Daarom steunen wij als Calvinisten
de organisatie van alle Maatschappe
lijke groepen, onverschillig of het
organisaties zijn van arbeiders of
patroons van handel of industrie, onder
beding dat zij zich onderwerpen aan
het Woord Gods.
Hierin ligt uitsluitend de rechts
grond voor alle Christelijk sociale
organistie.
De grondwet voor het Koninkrijk
Gods, moer ook zijn de grondwet
Burgem. Grothestraat.
Drogist - Ged. Opticien
aanzetten 5 cent per stuk.
Eerste Soester Electr. Brillenslijperij.
KERKPAD Z.Z., 9
SOEST
Handel in alle soorten
Opslagplaats GROOTE MELM.
voor het sociale leven.
God lief te hebben boven alles en
de naasten als ons zelvèn.
Hebben wij alzoo getracht het
terrein af te bakenen waarop de
drieërlei levenssfeer zich behoort te
houden, het kan niet uitblijven dat
botsingen tusschen die zullen voor
komen.
Ook in de geschiedenis van ons
Volk zijn de voorbeelden voor het
grijpen.
Als de Staat zich bemoeit en met
macht optreedt op het terrein der
Kerk, dan is in den strijd om de
vrijheid van geweten die dwang af
geschud.
Heeft de Staat zich bemoeid en
is hij dwingend opgetreden In de taak
van de vrije Maatschappij, als bijv.
in den schoolstrijd, dan heeft de uit
komst bewezen, dat het niet ongestraft
onwettige banden kon aanleggen.
Naar ons ideaal behooren daarom
krachtens ons Calvinistisch beginsel,
in den Staat te zijn een vrije Kerk
en een vrije Maatschappij.