LaPopie&Ci.
Beiauwd
Abdijsiroop
Rijwielpad Koudhooro De Paltz
CORRY LiJYT
Piano Leerares
Proefflacons
GRATIS
Woningbureau
G. J. SMIT - (ONS E OEKENHU1S)
A. BEMNlMG's VERKOOPHUIS
ONTVANGEN
ST. NICOLAASFEEST.
E. H. B. INSINGER.
Pijnenburg, Soest.
Niet één maar hét
levensbelang van Soest
D. F. VOÏGT
BIJKANTOOR SOEST
ALLE BANK- EN
EFFECTENZAKEN
Winterbloemen.
VALDILIS
P. MAN
Steenhofsts,.5-Tel.S45
WassDherij KAL0EWAIJ
tot sfikkens tos
3e Jaargang No. 47
Gecontroleerde oplaag 3000 exemplaren. Verzending per post.
Zaterdag 22 November 1924
SOEm niHMPD
Gratis Christelijk Weekblad voor Soestdijk, Soest, Soesterberg en omgeving.
Redactie-AdresC. F. W. RIETVELD - Talmalaan 28
Ingezonden stukken en vragen voor diverse rubrieken tot Woensdagavond.
Adres te Soesterberg: C. VAN DAM, Zeisterstraat 15.
Uitgave en druk:
Van Weedestraat 15 - Soe itdijk - Telet. 181
ADVERTENTIËN
van 1-5 regels f0.75. Iedere regel meer f0.15. Bij contract groote korting
Advertenties tot Vrijdagmorgen.
Te Soesterberg tot Donderdag 12 uur
Baarn - Filiaal Soest
een groote sorteering* SPEELGOEDEREN.
LUXE ARTIKELEN enz. voor het aanstaande
Voor eiken leeftijd kunt U een geschikt cadeau koopen. Even als vorige
jaren hebben wij in ons magazijn een speciale etalage gemaakt zoodat een
ieder een goed overzicht krijgt van de verscheidenheid onzer artikelen.
■■■■HBBBsaanaHRBHBBiBSHBsegBaffiaiügaflHEaHaHEfsaBHSBaaa
Belanghebbenden kunnen op nadere voorwaarden
kosteloos een vergnnniug ontvangen tot het be
rijden van bet afgesloten gedeelte. Voor leden
va,, de Rij wielpad-Vereeniging ,\Gooi-cn Eemland"
is de toegang vrij op vertoon van lidmaatschapskaart.
li-
In aansluiting met ons vorig artikel,
meenen wij nog eens met nadruk te
moeten opmerken, dat uit al de ex
ploitatie-rekeningen. welke gedurende
deze lijdens-periode al zoo zijn op
gemaakt, zeer zeker die van den Heer
S. als deskundige en belanghebbende
(aangezien zijn eigen kapitaal ermede
gemoeid was en niet zooals bij meer
dere N. V. dat van anderen) als ba
sis mag worden gerekend.
Dan komt men tot een eindresultaat,
dat de rekening ongeveer sluitend is,
zonder van beteekenis zijnde subsidie.
Ook die van den heer Besselsen is,
bij nadere bestudeering, ongeveer
met dezelfde uitkomst.
En wil men een voorbeeld uit de
praktijk, dan zijn die in onze omge
ving waar te nemen. Goed georga
niseerde diensten, met het nieuwste
materiaal, tegenover een scherpere
concurrentie dan in Soest is te ver
wachten. Door een dergelijk bedrijf
moet winst gemaakt worden, wat bij
een gemeentelijke exploitatie wel nut
tig, maar niet in de eerste plaats
rtoödzakeiijk ls.
De winst van een overheidsbedrijf
moet in deze niet directe maar indi
recte eisch zijn.
Wanneer nu een gemeentelijke
dienst wat meer uitgebreider zou
worden en daardoor waarschijnlijk
ook wat duurder, lijkt het niet on
mogelijk een en ander te kunnen
dekken met een bijdrage van pl. m.
f5000.—, het bedrag reeds eerder
door ons genoemd.
Voorts kómen we nog even terug
op de berekening van de waarde
vermeerdering der bouwterreinen.
Over ons vorig artikel werd de
opmerking gemaakt, dat de voorstel
ling van de zoo even genoemde waar
devermeerdering zeer laag was ge
taxeerd. De Gemeente-bezittingen in
de omgeving van Soestduinen (een
van de schoonste gedeelten van onze
Gemeente, helaas nog te weinig be
kend en te schaarsch bezocht) zijn
belangrijk meerder dan de genoemde
hoeveelheid.
Wat deze gronden in prijs zou
doen vermeerderen, indien op gemak
kelijke w:ze van hieruit de kom der
Gemeente, met kerken, scholen, raad
huis enz bereikt zou kunnen worden,
in zeer moeilijk te bepalen en kan
aanleiding geven tot allerlei gissingen,
maar dat dit beteekenisvol zou zijn,
staat vast.
In aansluiting hiermede zou het
alleszins billijk en een te verdedigen
handeling zijn, wanneer een gedeelte
exploitatie-tekort op rekening van
deze gronden werd gebracht.
Wij veronderstellen niemand
een groot betoog verwacht om aan
te toonen, dat dergelijke bouwterrei
nen eerder verkocht zullen worden,
dan wanneer er geen goede en ge
regelde verbinding is.
Men kan ook daarmede wachten
en dan eerst een dienst openen, wan
neer voor het grootste gedeelte al
daar de uitbreiding is tot stand ge
komen.
Dit is wel gemakkelijk maar ook
zorgeloos en getuigd niet van onder
nemingsgeest.
Meerdere gemeenten maakten eerst
de terreinen geschikt èn met goede
verkeersgelegenheid, o.a. die van
Renkum, kort geleden beschreven in
de nieuwsbladen.
Voorts zou d,e vraag gesteld V>»net\
worden of een N.V. dus een combi
natie van gemeente en particulieren
of alleen van particulieren niet soe
peler zou zijn voor een dergelijke
onderneming, dan een gemeentelijke?
Indien dit juist mocht zijn, zou
overwogen moeten worden of op
richting van een N.V. mogelijk is,
zij het dan, dat de gemeente voor
een groot gedeelte daaraan deelnam.
Misschien zou getracht kunnen wor
den dit te doen op gelijke wijze als
bij de spoorwegen geschiedt door den
Staat, dat rente en aflossing wordt
gegarandeerd in deze door de Ge
meente
Het wil ons voorkomen, dat dit
niet makkelijk zal gelukken en alleen,
wanneer de Gemeente zelf exploitant
wordt, dat dan zekerheid van een
goede dienst gegeven en verkregen
kan worden.
Wanneer de Gemeente zelf een
dergelijke dienst jou organiseeren,
moet deze o.i, het geheele traject
omvatten en dergelijk worden opge
zet, ook wat omvang betreft.
HET CALVINISME.
Neo-Calvinisme (Slot).
In den aanvang van de negentiende
eeuw komt er opwaking van het
Calvinisme. Gewekt door de stem
van krachtige belijders, die het volk
weer uit de stille binnenkamers, üit
hun isolement, oproepen om de alou
de beginselen weer tot gelding te
brengen.
Allereerst moeten we hier noemen
Mr. Willem Bilderdijk. Wat ook van
hem gezegd mag worden, welke fou
ten hem ook mogen hebben aange
kleefd. hij was de eerste, die in het
publieke leven het volk en de over
heid weer opriep tot de erkenning
van Gods souvereiniteit.
Hij heeft het volk wakker gezon
gen met zijn geniale gaven, waar
door hij van de grootste beteekenis
is geweest voor den opbloei van het
Calvinisme. In poësie en proza heeft
hij altijd weer gehandhaafd: „Gods
Souvereiniteit en vrijmachtig welbe
hagen.
Bilderdijk heeft echter meer gedaan
Uitgesloten van een profesoraat te
Leiden, door het toen oppermachtige
„Liberalisme", omdat hij Calvinist
was, heeft hij zich hierin schitterend ge
wroken. Als privaat-docent, gaf hij
bij zich aan huis college aan een
uitgelezen schaar jongelui, wooname-
lijk studenten. Daar sprak hij over
allerlei onderwerpen en doceerde
voornamelijk Vaderlandsche Geschie
denis.
Bij hem hebben mannen van talent
ter schole gegaan, een doorn in het
oog van de officieele mannen der
wetenschap. Deze school van Bilder
dijk is voor de ontwikkeling van ons
Volkslevens van grooten invloed ge
weest, wijl daar mannen gekweekt
zijn, die straks het volk zouden leiden
in den strijd om de aloude beginselen
van het historisch nationale Calvi
nisme.
Een tweede schakel in de ontwik
keling van het Calvinisme is Mr.
Groen van Prinsterer, discipel van
Bilderdijk. Geboren in 1801 en ge
storven in 1876.
Om hier thans in details te treden
zou niet goed zijn en is ook niet
direct noodig. Het is wenschelijk dat
daar meerdere over oordeelen en hun
advies geven.
Dat wij van een en ander een exploi
tatie-rekening in meerdere detailleering
hebben moeten opzetten, spreekt van
zelf. Thans geven wij alleen o.i.
eenige hoofdlijnen aan en brengen
die onder de aandacht en opbou
wend critiek. Het zwaartepunt van
den dienst moet zijn, de verbinding
Nieuwerhoek—Amersfoort: daarna
Nieuwerhoek Baarnvervolgens die
van de splitsing BirkstraatSoester-
bergschestraat naar Soestduinen en
ten vierde van Soestduinen naar Soes
terberg.
Het drukke vervoer zou geschieden
kunnen met 3 groote wagens, n.m.
2 voor den dienst en 1 reserve.
Omtrent het type van' deze .bussen,
zijn die het meest wenschelijke, welke
zeer laag op den weg zijn gebouwd,
dus meer het tramwagen-systeem.
Een achterbalcon verdient aanbeve
ling. Bekend mag zijn, dat dergelijke
wagens al loopen in ons land.
Voor de mindere trajecten èn voor
aanvulling van enkele ritten op Amers
foort kunnen 4 kleine bussen dienst
doen.
Overweging zou verder verdienen,
het aanschaffen van twee open wa
gens, zooals die in een naburige Ge
meente rijden en dezen zomer zeer
druk bezet waren en hier gebruikt
zouden kunnen worden op Soest
duinen enz De plaats van de garage
is a! eerder aangewezen bij de split
sing Birkstraat-Soesterbergsche straat
en zal wel de juiste zijn.
Het plaatsen van enkele wacht
huisjes (waarvan rente en ofiossing
door reclame gedekt kan worden) te
Amiersfoort. Baarn, Soestduinen enz
is even noodzakelijk als nuttig.
Wij hooren de opmerking al ma
ken, „v»at een groot aantal wagens".
Vergeten moet niet worden, dat
iedere auto, minstens éénmaal in de
10 dagen geheel moet worden nage
zien, daar dit de levepsduur belang
rijk verhoogd.
Dit nazien en de herstelling zal
het meest door het deskundig perso
neel zelf moeten geschieden. Ook
wordt misschien al gemompeld, is
die opzet niet te g- oot
Onze meening in deze is thans,
op deze wijze is, (en naar het oor
deel van meerdere daartoe bevoegd
zijnde personen), na eenigen tijd alleen
een goede verbinding te verkrijgen
met geen kosten van beteekenis voor
de Gemeenschap.
Een ieder zal wel overtuigd zijn,
dat de leiding van een dergelijk be
drijf de'geheele persoon vraagt en
niet gecombineerd kan worden met
andere betiekkingen.
Veel zou nog naar voren ge
bracht kunnen worden, meerdere arti
kelen hieraan gewijd, maar wij me
nen niet in raadselen te hebben ge
schreven en de hoofdzaken aange
stipt te hebben.
Onze overtuiging is evenwel, dat,
gezien de nadeelen voor onze ge
meente op heden, de plannen in een
gemeente in onze omgeving, dit vraag
stuk zeer spoedig moet worden op
gelost, zoo mogelijk nog in dit jaar,
want dit is het levensbelang van
Soest.
Evenals Bilderdijk heeft Groen zich
geworpen op de studie van de ge
schiedenis van ons Vaderland, waar
toe hem van groote waarde zijn ge
weest. de bronnen bewaard in de
Koninklijke archieven. In historische
richting gedreven, is hij eveneens bij
het Calvinisme uitgekomen.
Als Bilderdijk sterft is Groen klaar.
In 1831 was zijn Christelijk-Histori
sche of Anti-revolutionaire opvoe
ding voltooid en was zijn schets dier
beginselen gereed. Op jeugdigen leef
tijd nog, evenals Calvijn en later
Kuyper.
Vooral Groen van Prinsterer en
zijn werk zijn van het grootste be
lang geweest.
Groen en Kuyper kunnen slechts
in een adem worden genoemd, als
zij beginnen te spreken, komt het
leven van alle kanten voor den dag.
Daar waren weer leiders. Dan
komt het Calvinisme weer naar bo
ven op alle terrein van het leven.
Eerst nog schuchter. Het werd op
alle manier tegengewerkt en terugge
drongen, uitgesloten van openbare
ambten en posten. Een gereformeer
de was nu eenmaal gebrandmerkt als
een duisterling, ongeschikt voor het
leven in de verlichte negentiende
eeuw.
De eerste openbaring van den in
vloed van het Calvinisme vindt plaats
op kerkelijk terrein. In 1834 heeft de
„Scheiding" plaats, waarbij een deel
van het gereformeerde Volk zich or
ganiseerde buiten de Hervormde Kerk.
In 1842 dient Groen een adres in
bij de Synode om de gereformeerde
belijdenis in de Hervormde Kerk te
handhaven welke daad de geboorte
is geweest van de Confessioneele
beweging in de Hervormde kerk
De beteekenis van 1834 en 1842 is
deze, dat met beide gebeurtenissen
bet Calvinisme op kerkelijk gebied
tot actie kwam.
In 1847 verschijnt het bekende
werk van Mr. Groen van Prinsterer
„Ongeloof en Revolutie", met als
gevolg, dat de schrijver in 1849 wordt
gekozen tot iid van de Tweede Kamer.
De eerste vertegenwoordiger van de
A.R. partij. Na de kerk had nu in
den staat het Calvinisme zijn intrede
Diploma M. t. b. d. T.
Voor beginnenden ei verge
vorderden.
Nieuweweg 95 Soest
Kroniek van de.week.
De verkeerde kant.
Zooals de lezers weter is. op de
conferentie van den Volkenbond te
Gënève na redevoeringen van Mac-
Donald en Herriot, zooie-s besloten
om alle confiicten, wel e ontstaan
mochten tusschen de v «schillende
natiën, zoo mogelijk te besl 'chten door
arbitrage,of anders door eei gezamelijk
optreden van de mogendb /ien, welke
het protocol onderteekei.d hebben.
Reeds toen maakte h ac-Donald
bezwaar, dat ook Engeiai :1 z'n vloot
zou moeten beschikbaar stellen om
onwillige mogendheden t ,t reden te
brengen. Hij, de toenmalig - Engelsche
premier, legde al de nadrik op ar
bitrage. Nu gevoeld iede;. dat recht,
't welk niet door dwang gehandhaafd
kan worden, absoluut «achteloos
wordt. Men kan wel he.;l schoone
resoluties en moties aannamen, maar
als men zich zelf plaatst buiten de
werkelijkheid, komt er -van zulke
schoonschijnende idealen i-.ets terecht.
In het begin van Dece nber komt
de raad van den Volkenbc nd te Rome
bijeen, om de conferentie ti- beperking
van de bewapening, zc d mogelijk
voor te bereiden.
Nu kan deze ontwapt oingsconfe-
rentie, zooals ze bij veri orting ook
wel genoemd wordt, eers. bijeenge
roepen worden, als drie van de vier
voornaamste leden van den Volken
bond het protocol over arbitrage en
ontwapening niet alleen geteekend
hebben, maar ook gerati iceerd.
Het blijkt nu, dat tct nog toe
veertien regeeringen hi t protocol
hebben geteekend en :j daarvan,
Tjecho-Slowakije, het ht aft geratifi
ceerd. Nu kammen welfeeygen; als
er een schaap over déii^aiifHs' enz.
en men kan verheugd zijn, dat er
tenminste een begin is, maar, dat dit
nu de vervulling is van veler ver
wachtingen, kan toch bezwaarlijk
worden volgehouden. Integendeel, ik
zou zeggen, 't stelt bitter teleur. Want
daarmede is die ontwapeningsconfe
rentie al zoo wat verhuisd naar een
verre toekomst en dat wil zeggen
juist aan den anderen kant als da.
het ideaal der idealisten zich bevindtl
We zullen nog wel een en andermaat
gelegenheid hebben, daarop terug te
komen.
Gz.
Burgem. Grothestraat.
Drogsst - Ged. Opticien
Anijsdrop - Anijssuiker- Griotten zout
gecandeerd - Katjesdrop - Knoopjes
drop Menthol Eucalyptol Bonbons
Zoutdrop.
De beste kwaliteiten. Billijke prijzen,
De omstandigheden werkten echter
mede, dat ook spoedig in het maat
schappelijk leven aan Groen een be
langrijk werk zou worden toever
trouwd. Door een domme daad van
minister v. d. Brugge in 1857 komt
in het leven van Groen van Prinste
rer een beslissing.
Was eerst zijn bedoeling, door in
vloed te oefenen langs staatkundigen
weg, de openbare school als chris
telijke staatsschool te verzekeren voor
heel het Nederlandsche volk, in dat
jaar werd hem deze illusie ontnomen,
toen genoemde minister den Bijbel
van de scholen deed verwijderen.
Voortaan zou het onderwijs zoo neu
traal zijn, dat alle godsdienst daaruit
zou zijn geweerd.
Toen begon het Groen duidelijk
te worden, dat zijn ijver voor de
christianiseering der openbare school
niet in overeenstemming was met de
door hem beleden beginselen. Een
scherpe tegenstand tegen de daad
varfc v. d. Brugge is er het gevolg van
en in 1862 klinkt uit Groen's mond
de eisch „De vrije school voor heel
de natie". Hiermede is de kentering
in zijn opvattingen volkomen en aan
vaardde hij bewust voor het leven
der maatschappij de vrijheid ook voor
dat terrein, als konsekwentie van de
Calvinistische levensbeschouwing.
Een vrije kerk een vrije staat
een vrije Maatschappij, Hoewel nog
maar in het begin, mocht Groen nog
bij zijn leven de opleving zien op
deze drie onderscheiden levenster
reinen.
Een leerling van Groen is Kuyper.
Dr. A. Kuyper, zeker de machtigste
van de drie.
Deze drie hebben in zekeren zin,
wat ons lond betreft, de negentiende
eeuw beheerscht.
De strijd der geesten is door deze
mannen geleid en hebben zij in de
kracht Gods dien strijd gevoerd, niet
vragende naar de uitkomst, alleen
het Woord en het Gebod Gods ge
hoorzaam.
Kuyper had veel voor op Groen.
Hij kon het woord spreken, dat het
Off. Bekendmakingen.
HINDERWET.
Burgemeester en Wethouders van
Soest maken bekend, dat het verzoek
van W. J. Kuijer te Soest, om in en
bij zijn perceel Beetzlaan no. 2, kada
straal bekend in sectie H no. 915 een
stoomwasscherij te mogen uitbreiden
en veranderen, door hen is toegestaan.
Soest, 20 November 1924.
Burgem. en Weth. van Soest.
De Burgemeester,
P. P. DE BEAUFORT.
De Secretaris,
B YTENBURG.
Burgemeester en Wethouders van
Soest maken bekend, dat op het ver
zoek van de N. V. Soester Bouw
maatschappij en Woningbureau v.h.
Gebr. Priem en Bitter te Soest, om
op het perceel Beukenlaan 2ld ka
dastraal bekend in sectie H nos. 2857
en 533 een machinale timmerfabriek
te mogen verplaatsen en uitbreiden
door hen is besloten, aanvraagster
vergunning te verleenen tot het op
richten en in werking stellen dier
fabriek.
Soest, 20 November 1924.
Burgem. en Weth voornoemd.
De Burgemeester,
P. P. DE BEAUFORT.
De Secretaris,
J. BATENBURG.
BEHANDELEN
ir&gesorBd^n stukkers.
(Buiten verantwoordelijk!!! id der Redactie.)
Aan Ouders van Zondagschool
kinderen en Belangstellenden in
onzen arbeid.
Mogen wij voor onderstaande Uwe
aanöacht even vragen?
Ruim l'/2 jaar wordt nu in Soes
terberg Zonuagsschool-erbeid ver
richt. Met ongeveer 50 kinderen komen
wij des Zondags van 2—3 uur samen
in het gebouw der Chr. School aan
den Postweg. Daar trachten wij den
kinderen althans iets te doen verstaan
van de liefde van den Heiland, ter
wijl we op eenvoudige wijze pogen
eenige Bijbelkennis aan te brengen.
Daar zingen wij met hen de liederen,
die menigeen onder de ouderen vroeger
ook zong, maar allicht onder velerlei
zorgen vergeten heeft.
Hoe heerlijk, als die eenvoudige
volk verstond. Hij had dat volk
leeren kennen en verstond hun taal.
Hij was één met dat volk in woord
en in geest.
Groen was voor het gewone volk
te academisch, te aristocratisch, te
deftig. Zijn woord was slechts voor
de ontwikkelden. Kuyper's woord
was populair in den goeden zin. Hij
bezat de gave om de diepste gedachte
te zeggen en te ontwikkelen in de
taal vhn het volk. Vandaar zijn in
vloed. Hij was volksleider in de ware
beteekenis.
Reeds als student en later als mo
dern theoloog had de studie van het
Calvanisme zijn aandacht gespannen.
Niet zonder vrucht voor eigen leven.
Als predikant te Beesd in eigen ziel
de kracht dier eeuwige beginselen
ervarende, zocht hij steeds meer aan
sluiting bij het gereformeerde volk.
Van toen aan was hij de leider
van dat volk, die onvermoeid aan
ons volksleven den eisch dier be
ginselen heeft voorgehouden, dat gan-
sche leven opeischende voor de eere
des Allerhoogsten.
Bij onvermoeide studie heeft hij
de actie van het Calvinisme op alle
terrein des levens geleid, waardoor
het weer dingt naar de leiding op
den vaderlandschen bodem. Naar de
spits toe.
Het ligt niet op onzen weg het
leven en den arbeid van dezen man
in den breede uiteen te zetten. Daar
voor is het bestek van deze artikelen
te beperkt.
Wij volstaan met enkele feiten.
In 1886 de reformatie der kerk,
bekend onder den naam van „do
leantie".
In 1892 de vereeniging van de
kerken, dei afscheiding van 1834 en
der „doleantie" van 1886 tot de Ge-
leformeerde Kerken.
Wie iets verstaan wil van het
werk van Dr. Kuyper op het terrein
der kerk, hij geve zijn aandacht aan
die breede rij van kerken, geheel in
gericht naar de beginselen van het
Calvinisme, alleen gehouden#aan het
Woord Gods, vrij van alle mensche-
lijke suprematie, vrij van elke finan-
tieele band der overheid.
versjes opnieuw gezongen worden,
ook in de huisgezinnen en weerklank
vinden in 't hart van vader en moeder.
Wij hopen en bidden, dat deze
arbeid Soesterberg ten zegen zijn moge.
Met de toebereidselen voor onze
Kerstviering hebben we een aanvang
gemaakt. In den loop dezer dagen
hopen we bij U aan te kloppen om
een bijdrage. Indien gij kunt, stel ons
niet teleur maar geef, door een grooter
of kleiner bedrag te teekenen op de
lijst, blijk van Uwe belangstelling.
En als we dan in Januari D. V. op
nieuw beginnen, dat dan nog vele
ouders ons hunne kinderen toever
trouwen.
De Zondagsschool-Commissie.
NEERBOSCH.
Door mevrouw Brans wordt nog
even vriendelijke in herinnering ge
bracht, dat zij gaarne vóór 1 Dec.
de kousen voor Neerbosch wenscht te
ontvangen.
Voor alle soorten wild en gevogelte als
Hazen, Konijnen, Faizanten, Pa
trijzen, Kippen, enz.
is het beste en goedkoopste adres
„AVICULTURA"
Van Weedestr. 36 - Telefoon 202
TUINBOUW.
In de meeste tuinen is om dezen
tijd niet veel mooist te zien: het is
eenzaam en kaal en niets iokt tot
een bezichtiging uit.
Toch behoeft dit niet zoo te zijn.
Wanneer door een oordeelkundige
beplanting daarmede rekening wordt
gehouden, kan ook om dezen tijd
van het jaar een tuin er nog vrij
aardig uitzien.
Dit bereikt men door hier en daar
groenblijvende heesters ofConifeeren
te planten. Hoe frisch is nu nog het
groen der conifeeren en hoe frisch
steken nu de bessen van de hulst af
bij het donkere blad. Doordat we
dit jaar verschoond bleven van scha
delijke nachtvorsten zijn de hulsten
bijna overal van bessen voorzien,
doch.-de eigenlijk besk'*k'., (Uex py-
ramidalis) het meest. Ook Cotoneaster
horizontaiis, men zie o.a. de exemplaren
bij de fontein op Nieuwerhoek, zijn
nu nog rijk voorzien van roode bes
sen en een voorname tuinversiering.
Doch niet alleen het immergroene
blad of de kleurige bessen behoeven
de tuin te versieren; bloemenpracht
kan er ook nog zijn, al is het dan
ook op verte na niet met de pracht
van den zomer te vergelijken.
Het zal nu ongeveer een twintig
tal jaren geleden zijn, dat de Jasmi-
nium nudiflorum eenige bekendheid
had gekregen, wat genoemde plant ten
volle verdient. Wie een muur of
schutting op "het Zuiden gelegen heeft
en daar een Jasminium nadiflorum
plant, kan in den winter bij niet te
strenge vorst, volop bloemen hebben.
Het beschouwen van dien bloeiende
heester met hare heldergeele bloem
pjes geeft ons alvast een voorsmaak
van hetgeen later te zien zal zijn,
wanneer met de lente meerdere plan
tensoorten tot nieuwe groei en bloei
geraken.
Daarnaast de ernstigen strijd van
duizenden bij duizenden Calvinisten
in de Ned. Hervormde Kerk om
haar tot vrijheid te brengen. Geen
Calvinist mag onverschillig staan bij
dezen strijd, hij zal nooit vergeten
de groote plaats die de Hetv. Kerk
inneemt in ons vaderland, van hoe
groot belang zij is voor den Neder-
landschen Staat,
Wij noemden hier nog maar alleen
wat verband houdt met het werk
der mannen die wij achtereenvolgens
noemden.
Van groote beteekenis voor het
Calvinisme op kerkelijk terrein zijn
voorts te waardeeren die breede
groepen van Chr. Geref. Kerken en
Gereformeerde Gemeenten in ons
land, die ook na 1892 hun eigen
organisatie behielden.
Op politiek terrein zijn daar de
Anti-Revolutionaire en Christelijk
Historische partijen, die beide gefun
deerd zijn op de Calvinistische be
ginselen, gesteund door een krach
tige Calvinistische pers. Vooral de
ontwikkeling van de Christelijke
pers in de laatste halve eeuw geeft
inzicht in de beteekenis dezer begin
selen op alle gebied, Op maatschap
pelijk terrein noemden wij reeds- de
schoolstrijd met zijn uitkomsten. Een
echt Calvinistische strijd om de vrij
heid. De vrijheid in Kerk, Staat en
Maatschappij, daarom gaat het.
Voorts de vrije universiteit, waar
mede een breede rij van wetenschap
pelijke mannen is gevormd die op
verschillend gebied leiding geven aan
ons volksleven en waardoor tevens
de doorwerking der beginselen ook
voor het middelbaar onderwijs met
zegen voortgang heeft.
Naast deze uitkomsten op geeste
lijk gebied, mag ook genoemd worden
de invloed van een veelzijdig ver-
eenigingsleven op sociaal en Chr. fi
lantropisch gebied.
Vooral deze arbeid, zijn invloed
is van buitengewone beteekenis, wordt
grootendeels gedragen door de be
ginselen van het Woord Gods,
Niet alleen in ons land, ook daar
buiten heeft het Calvinisme een be
langrijke plaats behouden. Aan de
De bekende en gezochte
EAU DE COLOGNE.
is in verschillende verpakking en
ruime keuze zeer geschikt voor ST.
NICOLAAS cadeaux,
verkrijgbaar bij
F. B. KöHLER,
COIFFEUR
BURGEM. GROTHESTRAAT 18.
Aparte en modern ingerichte SALON
VOOR DAMES EN HEEREN.
Pedicure en Haarwerken.
inaugurale rede van Prof. Dr. A. Eek
hof „Het gereformeerd protestantis
me" ontleenen wij enkele gegevens.
Het getal gereformeerden over de
geheele aarde is ongeveer tweemaal
zoo groot als dat der Lutherschen.
Deze laatsten tellen 56 millioen, de
gereformeerden 120 millioen zielen.
Voor Frankrijk is het getal nog on
geveer een half millioen met een
eigen hoogeschool te Montauban.
De Anglikaansche kerk, hoewel
met Roomsche ritueel, is in belijdenis
Calvinistisch.
De Kerk van Schotland en de
Vereenigde vrije Kerken zijn goed
Calvinistisch met een millioen leden.
In Duitschland zijn niet te onder
schatten de Geref. landskerken, Oost
en West-Pruisen, Sleeswijk, Holstein.
Palz enz.
In Hongarije, hoewel achterlijk, zijn
21/2 millioen Gereformeerden. Na den
oorlog is ook daar een geestelijke
opwaking te constateeren.
In Amerika, wel veelzins verwaterd,
tellen wij twintig millioen Calvinisten,
meest uit Nederland afkomstig. De
beste is daar de Chr. Ref. Church
met 223 gemeenten.
En lest best vergeten wij niet de
Zuid-Afrikaansche Kerken erh den
arbeid der Kerken in Ned. Oost- en
West-lndië met zijn gezegende vruch
ten,
Alzoo den tegenwoordigen stand
van het Calvinisme aangevende, mag
de vraag gesteld worden is er toekomst
voor het Calvinisme.
Ongetwijfeld mogen wij 'zeggen.
De herleving van den laatsten tijd
waarschuwe echter voor overdrijving
van verwachting.
Religie en burgerschap zijn niet
meer te vereenigen.
Het ongeloof gaat door, naar het
woord des Heeren. Daarvoor moeten
wij onze oogen open houden. De
Calvinisten willen niet represtineeren,
zij willen neo Calvinisten zijn en
aanvaarden de feiten naar Gods bestel.
Niettemin gaan zij met de oude
beginselen vooruit, aan de spits, ge
lovende, dat in die beginselen kracht
schuilt ter overwinning. Zij zijn een
actieve partij, omdat het een geloofs-
Kakelaar - Taxateur
Bij het station Soestdijk
Verzekeringen Brand. Inbraak etc.
Belast zich met aan en verkoop
van Villa's, Landhuizen, Winkelhui
zen, Bouwterreinen en vaste goederen
Rembrandtlaan 12 W. Z.
Nette aflevering Billijke prijzen
Voorkom die folterende benauwd
heden die Uw gestel ondermijnen!
Geen vergiften of verdoovings-
middelen maar geneeskrachtige,
borstzuiverende kruiden zijn de
oorzaak van de krachtdadige en
onschadelijke werking van Akker's
bij Asthma, Bronchitis en Hoest,
Overal per koket
50 (2.75 M.50
partij is. De activiteit hangt af van
het geloof, met dat geloof staat en
valt zij.
Is er de geestdrift en de zelfver
loochening van het geloof als in
vroeger jaren, dan is er zeker nog
een heerlijke toekomst.
En het schijnt dat God het in dezen
tijd, die verwachting wil geven.
Voor de toekomst gelden voor
namelijk drie factoren
le. Het Calvinisme houdt in Nederland
de religie en de Christelijke Kerk in
stai^d. Het Calvinisme is historisch
de religie van het Nederlandsche
Volk, andere groepen hebben het
nooit beheerscht, alleen het Calvinisme
is nationaal. Ons nationaal karakter
is te resoluut, om op den duur tust
te vinden in iets halfslachtigs. Het
heeft houvast noodig en dat vindt
het in het Calvinistische levensbe
ginsel. naar het woord van Dr. Ba-
vink „Het Nederlandsche Volk is
Calvinistisch of het houdt op een
Christen-natie te zijn.
2e. Het Calvinisme heeft hierom
toekomst, omdat het ten alle tijde
voor de vrijheden van het volk in
de bres is gesprongen.
Het is oorsprong en waarborg onzer
constitutioneele vrijheden. Thans gaat
de strijd door tegen het alvermogen
van den Staat. Geen Staatssouverei-
niteit en evenmin de Volkssouverei-
niteit.
3e. Het Calvinisme is historisch en
nationaal.
Een partij, die diep worstelt in het
verleden heeft ook de toekomst. Het
is als een boom, waarvan de vezelen
diep in den bodem der historie zijn
ingegroeid, zulk een boom geeft
vrucht ook voor volgende jaren.
Dan. een Calvinist is ten volle
Vaderlander, een zoon van het huis
en dies een erfgenaam der toekomst.
In 1909, het gedenkjaar van de
geboorte van Calvijn. is in Genève
een grootsch monument gesticht„De
muur der Hervormers".
Moge het Calvinisme aldus nog
altijd als een bolwerk standhouden
in den strijd der eeuwen. Gode ter
eere.