OPENING CORRY LUYT Pianolerares Stoomwasscherij en Strijklnrichting LA PORTE Co. lieneriandsGlie Handel mi. Wen. IMMte HandelsMi Woningbureau W, G, Burger, Zeist Een der grootste en meest moderne inrichtingen op dit gehied. D. F. VOIGT P. MAN Uitgave: G. J. SMIT (Ons Boekenbus) - Soestdijk - Telefoon 181 Bureau te BaarnVAN DE VEN's Boekhandel - Telefoon 139 Verkoophuis A. BENNING WEERBAAR OF WEERLOOS. TE B. SUKKEL - SOESTDIJK De voorgestelde bolasting- wijzsginprs. SAFE-DEPOSIT Sfeenhofstr.5-Tel.S45 P. C. W. FOEKEN 4e Jaargang^No. 8 Gecontroleerde oplaag te samen 6000 exemplaren. Vrijdag 27 Februari 1925 Redactie-Adres te Soest: C. F. W. RIETVELD, Redactie-Adres te Baarn: J. DIJXHOORN, Talmalaan 28, Soestdijk Veldheiraweg 48 Adres te SoesterbergC. J. VAN DAM, Zeisterstraat 15. De Christelijke bladen het ,.Soester Nieuwsblad" en „De Baarnsche Koerier" worden steeds gratis huis aan huis bezorgd te Baarn, Soest, Soestdijk, Soester berg, Soestduinen en Lage en Hooge Vuursche. Advertenties voor elk der bladen van 1-5 regels f 1.00. Elke regel meer f0.20 Spoorstraat, Baarn - Filiaal Soest. Zaterdag 2 Maart van ons 2e filiaal LAANSTRAAT 87a BAARN voorh. Oerleman's Boekhandel Iedere kooper ontvangt een verassing. in. In hei vorig artikel gaven we de positie aan en de houding ingenomen door de Christelijke par tijen. tegenover de vredesbeweging en toonden aan hor die deels waardeerend, deels afwijzend1 is Waardeerend in zooverre alle poging tot be stendiging van de vrede toejuiching en waardee- i'ing verdiend; afwijzend, wat betreft de verwach tingen die met deze beweging gepaard gaan en die, met de ervaring en de Christelijke levensbe schouwing in strijd, voor. geen verwezentlijking in aanmerking komen. Echter, hiermede zijn we van hen die anders donken niet af: Vooral de religieuse bezwaren tegenover het standpunt der Christelijke partijen, inzake „weerbaar of weerloos." ingebracht, heb ben recht op nadere 'beschouwing en de per soonlijke ernst van hen die bezwaren uiten maalct dat hier niet rnet een afwijzend gebaar volstaan kan worden. „Gij Christenen" zoo luidt het verwijt ontrekt u aan' de verplichting, u ge leerd in het boek waarop ge u beroept. Uw stand punt is anti-Bijbels, althans anti-Evangeiiesch. Ge predikt verzet .waar niet wederstaan zoo met nadruk u voorgehouden wordt; ge zijt voor ge weid en uw Meester heeft geleerd dat wie het zwaard trekt, dooi' het zwaard zal vergaan- En dan volgen nog vele woorden en gezegden aan de Heilige Schrift ontleend, die volgens hen, die geweld en verzet afkeuren, bewijzen moeten dat zich verweren en tegenstand bieden niet is volgens de leer en inhoud van het Woord Gods. Vooral de Russische schrijver en denker Tol- stoy is de apostel voqt hen die dus ^denken en M-fft-n.:irjii teer*Vaff "net ,,niet-\vederstaan'~Ts~ voor dezulken het alles afdoende woord en heel de inhoud van Bergrede en nadere Schriftge-, deelton die dulden en dragen prediken is voor hen het criterium, het kenmerkende van den Bijbel. Daarom willen we in dit artikel deze be schuldiging onder de oogen zien. Het hoofdargument tegen den oorlog en tegen den gewapenden wederstand is ontleend aan de Bergrede, welke in de geschriften der Evange listen min of meer uitgebreid is opgenomen en, hier zijn alle het over eens, in die rede zijn het de deugden van waarheid, gerechtigheid, liefde, lijdzaamheid, zachtmoedigheid en anderen, die Jezus Zijnen discipelen voorhoudt en die te betrachten, wordt door Hem al wie Hem volgen wil, tot plicht gesteld. Hierover is geen verschil. Allen die Hem tot voorbeeld nemen, in Zijn Woord gelooven en Zijn leer aanvaarden erken nen de waarheid" en de verschuldigde gehoor zaamheid aan deze Zijne woorden. Het verschil ontslaat bij de opvatting of deze voorschriften voor ieder in iedere levensverhouding gelden of dat deze woorden gesproken zijn tot de beperkte kring van Jezus' discipelen en als voorschriften moeten beschouwd worden voor het onderling verkeer van die Hem volgen en hun persoonlijke aanraking met andere. Het gaat er om of we in de Bergrede een beschouwing zien uitgesproken ingaande tegenover de andere gedeelten der H.S. en dat bij oppervlakkige tegenspraak tusschen die, de Bergrede en die alleen de juiste aanwij zing geeft van hetgeen de Christen moet zijn en moet doen. Of de Bergrede alleen leert wat de wil van God is of dat die wil ook uit andere deelen van den Bijbel geleerd kan en moet wor den Want dat er over den oorlog meer gehan deld wordt dan in de Bergrede weet ieder die de H.S. kent. Van oorlog is in de boeken van het Oude Testament voortdurend sprake, wat meer zegt, God zelf geeft opdracht tot het voe ren van oorlogen, verwekt en bezielt strijders, Zelf leidt Hij Zijn volk ter overwinning, leert het den krijg en neemt als het ware den oorlog tot het doorvoeren van Zijn raad en bedoelen; in dienst. Ook in de boeken van het Nieuwe Testament wordt tegen den oorlog geen positie genoemen. Al wat in militairen dienst met Jezus of met Zijn apostelen en discipelen in aanraking komt ontvangt geen opdracht om tot andere functie of beroep over te gaan; de krijgslieden die Johannes den Dooper vragen ^vvat zij moeten doen, ontvangen als antwoord dit: vergenoeg u met uw soldij en plunder of roof niét. In het verkeer tusschen Jezus en Zijne discipelen eencr- zijds en de hoofdlieden anderzijds wordt nim mer de laatsten aangemaand hun militairen dienst te verlaten, integendeel uit de verschillende me- dedeelingen van die ontmoetingen blijkt dat zij goede volgelingen van Jezus, ook als krijgslieden kunnen zijn. En wat meer zegt: in deze zelfde' Bergrede legt de Heiland er volle nadruk op dat Hij «iet gekomen is om tegenover de wet en de profeten positie te nemen maar om die te vervullen, Hij predikt geen andere zedewet als in hei Oude Testament geleerd en, tegenover de rabbijnsche opvatting van Mozes en de Profeten positie nemende, doet Hij dit met te erkennen de autoriteit van die woorden die zoo vaak te genover Zijne voorschriften gesteld worden. De veelmaal misbruikte Bergrede in het ver band met tijd en- plaats, hoorders en omgeving beschouwd, is geen pleidooi tegen den oorlog als zoodanig, zij richt zich tegen wat den mensch belet een dienaar van God en discipel van Jezus, te zijn; zij doet de deugden uitkomen van hen die. burgers van het Koninkrijk der Hemelen willen zijn en schrijft een moraal voor, die ver plichtingen oplegt van mensch tegenover mensch en die ook in den oorlog moeten gelden. Maar nimmer mag die Bergrede worden ge bruikt om de doorloopende leer der Heilige Schrift betreffende de instelling en het ambt, de roeping en de taak van de overheid te bestrij den. Die heeft Jezus nooit aangetast, wel het misbruik van die door God gegeven macht. Die macht zelve nooit. Het „wederstaat den booze niet" heeft Hii .nimmer uitgebreid tot plicht der overheid. Zij heeft het zwaard te hanteeren tot bescherming van het zwakke, tot verweer tegenover den aanvaller, ter verdediging van het recht, om het kwaad te weren en het jjoede te bevorderen. Met de opvatting van de* betee- kenis en het ambt der overheid hangt de vraag weerloos.of weerbaar onafscheidelijk samen. Acht men de instelling ep het optreden der overheid van goddelijken oorsprong, dan moet ook aan vaard wat tot het uitoefenen van die taak noodig is. Erkent men de beteekenis van het handhaven van het recht, dan moet ook alles aangewend wat de uitoefening van het recht eischt. Niet allcein een rechtsbesef en een rechtsspraak, maar ook de middelen tot uitoefening van het recht. Natuurlijk blijft de oorlog, ook bij deze be schouwing een vreeselijk iets, een ramp door nie mand begeert, maar door ieder af te bidden. Oorlogsverklaring een. tot hét uiterst te vermij den daad. Als alle middelen tot vergelijk uitge put z ijn kan en mag er eerst sprake wezen van oorlog en alleen om de hoogste goederen van een volk, zijn gewetens- en staatkundige vrijheid, zijn positie en bestaansvoorwaarden mag een oor log ontketend worden. Kon een internationale rechtsspraak tot het vermijden en beperken van oorlogen voeren," tegenstand tegen zulk een in stituut zou met. misdaad gelijk, staan. Maar niet minder misdadig, moet de houding' worden ge noemd van wie, uit welk motief ook, bij het ontbreken en voorloopig ontbreken van zulk een instituut van de wapening en weerbaarmaking van het volk afzietom een volk dientengevolge van zijn middelen tot verweer: te beróoven en prijs te geven aan de willekeur van ieder die zijn zelfstandigheid belaagt en van zijn vrijheid berooven wil. BURGEMEESTER GR0THESTRAAT 63 LecraarMtO. Teeltenen Acte M.A., NIX met aant. Decor.) Nog enkele uren beschikbaar tot het geven vanles in Hand-, Lijn- en Decoratief-Teeke- nen, Batikken en Schilderen. Club- en Privaatlessen. Opleiding voor Lagere en Middelbare acten, KERKBERICHTEN. SOEST. Roomsch Katholieke Kerk. Voorm. 7 en 9 uur H. Mis en te KP/g uur Hoogmis. Nam. 2.30 uur lof. Ned. Herv. Kerk. Voorm. 10 uur Ds. D. P. Brans. Nam. 2.30 uur (Doop) Ds. D. P. Brans. Geref. Kerk. Voorm. 10 uur Ds. J. Hoek. Nam. 6 uur Ds. J. Hoek. Chr. Geref. Kerk. Voorm. 10 uur en nam. 6 uur Godsdienstoefening. Dinsdagavond 7 uur Ds. longeleen, Hilversum, Geref. Bond Nam. 6 uur Ds. K. J. v. de Berg van Amersfoort, Donderdag 's avonds 7 uur, Ds. J. H, F. Remrae van Amsterdam. Vereen, van Vrijz. Godsdienstigen Gymn. zaal O. L. S. Kerkebuurt. Geen dienst. N. H. Evang. Ver. De Nieuwerhoek, HotelEemland. ingang Korte Brinkweg. Geen dienst. SOESTERBERG. Ned. Herv. Kerk. Voorm. 10 uur, Ds. J. A Radix. Nam. 6 uur, Bijbellezing in de school aan den Postweg door Ds. Barendrecht, Austerlitz. BAARN. Ned. Herv. Kerk, Voorm. 10 uur Ds. A. Adriani. Nam. 6 uur Ds. I. Kievit. Woensdagavond 7 uur Ds. Adriani. Gebouw „Calvijn". Voorm. 10 uur Ds. 1. Kievit. Woensdag a.s. 's avonds 7 uur Ds. J. Kievit. Geref. Kerk (Oude Utrechtsche weg). Voorm, 10 uur Ds. G. L Meynen. Nam. 6 uur Ds. G. J. Meynen. Voorb. H. A. Chr. Geref. Kerk. (Nassaulaan) Voorm. 10 en nam. 6 uur Ds. G. Molenaar. Dinsdagavond 7.30 uur Ds. G. Molenaar. Ned. Luthersch Genootschap voor In- en Uitwendige Zending, afdeeling Baarn. Geen dienst. Roomsch Katholieke Kerk. Voorm. 7 en 8.30 uur H. Mis en te 10 uur Hoogmis, In de week de H. Missen te 7 en 8 uur. Woensdagavond 7 uur Lof. Protestanten Bond. Voor. 10.30 mej. Kütsch Lojenga Jongerenkerk, Doopsgezinde Gemeente. Voorm. 10.30 uur Ds. H. C. Barthel, Aalsmeer. Leger des Heils. (De Wetstraat 25) Voorm. 7 uur Bidstond. IC uur Heiligingsdienst. 's Avonds 8 uur Verlossinp^samenkomst. Woensdag a.s. 's avonds 8uuf Openb. samenkomst. Donderdag a.s. 's avonds 8 ,-<ur Heiligingsdienst. LAGE VUUR 'CHÊ. Ned. Herv. ï-erk. Voorm. 9.30 uur Ds. Gunn ng. Nam. 6 uur Ds. Gunning, Woensdag 6,30 uur Ds. Guming. NO Afdoend geneesmiddel voor wonden excema en huidaandoeningen Diploma M_t. L. d. T. Voor bsgirnientJsR-en vsrge- (fordorde:!. Nieuweweg 95 - Soest II Daarover, dat de voorgestelde belasting-ver lagingen, waarvan wij in or .s vorig artikel een overzicht gaven, zeen gewenscht zijn, zal wel weinig 'verschil van inzicht -/bestaan. Zij betee- lcehen allereerst een tegemoetkoming aan de laag ste inkomens, daarnaast eeri/ verlichting in aan slag voor de grootcre en glootste gezinnen en voorts, in de wijziging van de successie-rechten, een verstandig en rechtvaardig herstel van de eel tc hoog opgevoerde heffingspercentages-de zer rechten. Was het nu maar mogelijk-geweest het hierbij te laten. Verlaging der Directe Belastingen, zon der meer, wie'zou het niét willen. Ei-lade, ten eenenmale is v.ujk uitgesloten en wil men hét een, dan -.^t' ook 'noodwendig hei iv. l-vuc géiR=èIcër uei vuoisTlWiTiïoërërr wor" den aanvaard. Dat er bezwaren tegerï kunnen worden aan gevoerd en hier en daar misschien zelfs gegron de bezwaren, wij willen het niet tegen spreken Als maar vast staat dat, 'zoo men verlaging wil van de directe belasting, deze alleen moge lijk is, zóo daarvóór iets anders in de plaaó treedt. Met belangstelling zien wij dan ook de behan deling in de Staten Generaal tegemoet. Om ons overzicht volledig te maken geven wij hieronder een zoo beknopt mogelijk resumé der voorstellen in zake de weelde- en verterings belasting. De als onderdeel van het zegelrecht te heffen belasting beoogt, in navolging van wat in an dere landen reeds plaats vindt, een heffing van verteringen in hotels en eethuizen en bij het aanschaffen van zaken, welke min of meer als weeldezaken mogen worden aangemerkt. Belast worden de kwijtingen, afgegeven bij de betaling. Om echter te voorkómen, dat vele personen steeds een groote hoeveelheid zegels in voorraad moeten liebben en dat een te groo te last wordt gelegd óp hotelhouders enz. en winkeliers, een last, welke de kans op het niet naleven van de bestaande wetsbepalingen groot zou maken, is de mogelijkheid geopend, -op een voudige wijze en onder de nöodige waarborgen, het zegelrecht te betalen bij- wijze van abonne ment. Het afgeven van kwijtingen blijft echter verplicht. Bij kleine bedragen kan de afgifte van bons worden volstaan. In vele zaken bestaat reeds het stelsel van kasregisters en kasbons. Het ligt in de bedoeling, bij het ontwerpen van de maat regelen tot uitvoe'ring^van de wet, zoowel mo gelijk aansluiting-te zoeken bij dit 'in de practijk reeds veelvuldig in toepassing gebrachte stelsel. Een bepaling in het wetsontwerp heeft de strekking, dat niet zullen worden belast de ver teringen in de kléinste en goedkoopste hotels en pensions, de volksgaarkeukens, spijskokerijen en dergelijke inrichtingen. Er zijn geen pogingen gedaan om het gebied der weeldeuitgaven te omvatten. Het ontwerp is beperkt tot -die gevallen, -waarin een behoor lijke opbrengst is te verwachten. Ten einde te voorkomen, dat hef publiek in het buitenland gaat koopen, om aldaar voor lageren prijs te slagen, is, een bijzonder invoerrecht ingesteld. Raming van de opbrengst- was bij gebrek aan voldoende gegevens zeel' moeilijk". Toch verwacht de Minister, -dat op éen opbrengst kan worden gerekend, welke voldoende is om te voorzien in hetgeen door de andere genoemde ontwerpen aan inkomsten zal worden prijsgegeven. Aan een recht van 10 pCt óver het betaald of verzekerd bedrag zullen onderworpen zijn kwijtingen voor de kosten van verblijf en van verteringen in hotels, herbergen, pensions, eet huizen, koffiehuizen, theeschenkerijen, winkels en banketbakkerijen (bars en sociëteiten inbegre- pen). Aan hetzelfde recht van io pCt. worden on derworpen kwijtingen, betrekking hebbende op: ie. pianola's, phonola's en andere mechani sche piano's, fonographen, gramafonen, prisma kijkers, alsmede alle onderdeelen en toebehooren daarvan, waaronder begrepen muziekrollen, pla ten en dergelijke; 2e. antiquiteiten, oud porcelein en in het al gemeen alle kunstvoorwerpen en curiositeiten, als zoodanig verkocht, zoomede porceleinen eet serviezen in hun geheel of bij gedeelten, als de prijs van het geheele servies, bestaande uit vijftig afzonderlijke stukken of meer, e«n bedrag van TELEFOON Nr. 226 De wasschen worden te Soestdijk. Soest en Omstreken eiken Vrijdag FRANCO door eigen Autodienst gehaald en gebracht. f ioo te boven gaat, alle soorten van geslepen kristal- of- glaswerk, tapijten en kleeden, zoowel >r vloer- als wandbedekking, daaronder be grepen gobelins en zoogenaamde divankleedeiy als de prijs van-deze tapijten en kleeden meer bedraagt dan f 50per vierk. M. 3e. juweelen, sieraden, paarlen en edelgesteen ten zoowel echte als onechte, zoomede alle soor ten van uurwerken, als de prijs van deze laatste een bedrag van f 100 te boven gaat; 4e. reukwaren, zoowel in vasten als in vloei baren toestand"; 5e stoffen, voornamelijk bestemd voor .het ervaardigen, van kleeding-stukken, zoowel onder- als bovenkleeren, waarvan de prijs per M2. meer bedraagt dan f 10, kant en bont of pelswerk, on dier welk laatste mede te verstaan veeren of an dere bestanddeelen van vogels afkomstig, voorts kledingstukken, waaronder hoeden, gehèel of ten deele uit de genoemde zaken vervaardigd. Bovendien overjassen, jassen, vesten, broeken en schoeisel voor mannelijke personen en hoeden, mantels, japonnen, blouses, rokken, kousen en schoeisel voor vrouwen en kinderen, onverschil- ig uil welke stoffen deze zaken zijn vervaardigd, ais de prijs de volgende bedragen te boven gaat; oor een overjas f 80, voor een jas f 50, voor een est f25, voor een broek f 25, voor schoeisel voor mannen f15 hét paar, voor een vrouwen hoed f15, voor eerv dito mantel f60, voor een japon f75, voor een blouse f25, voor een paar kousen voor vouwen of kinderen f 10, voor schoeisel voor vrouwen of. kinderen f15 per paar, 6e. taarten, pasteien, banket en gebak, koek' in alle vormen/ chocolade, suikerwerken en bon- digd in het koele-, banket-, pastei- en suiker- bakkersbedrijf cn in chocoladefabrieken; 7e. geconfijte en ingelegde vruchten, verkocht1 in doozen, glazen, flesschen, potten bussen en blikken, met uitzondering van jams; 8e. alle soorten van wild en gevogelte, zoo wel in natura ajs in eenigerlei vorm toebereid, zoomede eieren, voqr zooverre niet afkomstig van kippén en eenden; 9e. kreeften, kaviaar, sardijneü, ansjovis, ge rookte zalm, paling gerookt of in gelei. Aan een recht van 5 pCt- worden onderworpen kwijtingen, betrekking hebbende op: e. automobielen vo0V. personenvervoer, auto cassis, carrosserieën, motorrijwielen, aanhang en zijspanwagens, rijtuigen, pleiziervaartuigen, alle met hun onderdeelen, stoffeering, uitrusting en toebehooren; 2e. safe-loketten, doch alleen voor zoover het ebruik daarvan wordt afgestaan aan een parti culier 3e. radio-ontvangtoestellen met onderdeelen en toebehooren 4e. biljarten, met derzelver toebehooren, als ballen, keuen enz.; fotografietoestellen, ingericht voor opna men van geen grooter formaat dan van 13 bij 18 c.M. en fotografische benoodigdheden, kennelijk bestemd voor het vervaardigen of afwerken van beelden van geen grooter formaat dan van 13 bij 18 c.M.; 6e. wapens en munitie; 7 e. schilderijen. Het bijzondere invoerrecht op al deze zaken bedraagt 7 pCt., "buiten en behalve het recht vol gens dé Tariefwet. Tenzij de wet het anders bepaalt (abonnement), geschiedt de voldoening van dé 'belasting door gebruik van een plakzegel. Een behoorlijk ge: zegelde en gedagteekende kwijting is verplicht.' Ten aanzien van volksherbergen, pensions en soortgelijke, hiervoreri reeds genoemde inrichtin gen, kan de Minister van Financiën, vrijstelling; geven, indien de vergoeding voor nachtverblijf of voor eenigen maaltijd niet meer bedraagt dan 75 ct. Van de automobielen en andere rijtuigen voor personenvervoer zijn vrijgesteld de rijtuigen] voor gezamenlijk vervoer van meerdere personen als autobussen e.d. BAARN BANKIERS SOEST - BUSSUM Correspondenten der: en ALLE andere Groot- Banken te Amsterdam BINNENLAND. HET PROTCOOL VAN GENEVE EN Mr. MARCHANT De politiek van den leider der Vrijz. Dem. Partij is soms heel wonderlijk. Vandaag is het Burgem. Grothestraat. Drogist - Ged. Opticien Anijsdrop - Anijssuiker - Griotten zout gecandeerd - Katjesdrop - Knoopjes drop - Menthol Éucalyptol Bonbons Zoutdrop. De beste kwaliteiten. Billijke prijzen. Makelaar - Taxateur Bij het station Soestdijk Verzekeringen Brand. Inbraak etc. Belast zich met aan en verkoop van Villa's, Landhuizen, Winkelhui zen. Bouwterreinen en vaste goederen .ja" en het behoeft in het geheel geen verwon dering le wekken als het morgen juist andersom „neen" heet. Zoo gaat het ook met het protocol van Ge- ncve en de onderteekening daarvan door de re- geei'ing- van. ons land. I-Jet protocol beoogt „Arbritrage, beveiliging, ontwapening (in den zin van beperking van be- Onze regeering was echter nog niet bereid het tc onderteekencn, althans niet voordat zij goed wist welke verplichtingen daaraan verbonden waren. Mr. Rutgers sprak in denzelfden geest en wees er op dat onderteekenaars ook de verplichting zullen moeten aanvaarden om aan den Volken bond de machtsmiddelen te verschaffen om een eventueele uitspraak te doen eerbiedigen. Mr. Marchant toornde over deze angstvallig heid. Mr. Marchant was er vlak voor. Ontwape nen maar en als wij dan geen soldaten meer hebben, kan niemand ons verplichten strijdkrach ten beschikbaar te stellen. Het protocol moest maar getekend worden. Manufacturen. Van Weedestr. 34 Tel. 23. Mr. Rutgers bewees uit de stukken, dat de heer Marchant er vlak naast was en ons land wel degelijk verplicht was, zoonoodig troepen beschikbaar te stellen. Neen hoor, niets als reactie voor zoo'n A.R. En nu. Nu is Mr. Marchant er weer vlak tegen. Nu ons volk hoe langer hoe meer de politieke agi tatie van den Vrijz. Dem. Bond in de gaten gaat krijgen, nu heeft Mr. Marchant in eens ook ingezien, dat het protocol van Genève ons land wel degelijk militaire verplichtingen zal opleg gen. Nu vooral voorzichtig zijn. Niet teekenen. Eerst ja nu neen. Het is meer zoo gegaan. Zoo'n heel gewone anti-revolutionair had het wel goed gezien. Mr. Rutgers ziet de dingen in den regel wel goed. Diens politiek is altijd rechtuit, met kiezers- vangst houdt dezen politiek zich niet op. Land en Volk staan bij hem voorop- LOONEN OVERHEIDSPERSONEEL EN DÊ HEER WIBAUT De beide Soc. Dem. wethouders kunnen soms heel gewone dingêh zeggen, die zoo in het geheel niet passen in het woordenboek van de S.D.A.P., althans niet in dat van den heer Stenhuis voor zitter van het Socialistisch Vakverbond. Op de vergadering van Soc. 'dem. gemeente raadsleden. refereerde heer Wibaut over „Sala rissen en loonen in overheidsdienst". Hij heeft daar zeer gezonde dingen gezegd, waartegen wij olstrekt geen bezwaar hebben. Hij bepleitte de stelling dat de loonen in den publieken dienst, niet in zeer belangrijke mate mogen uitgaan boven de loonen, in de collec tieve contracten vastgesteld. 1 In de vrije bedrijven dus. De minister van Financiën, de heer Colijn, heeft dat ook wel zoo ongeveer gezegd. Toen deugde het echter niet. De geachte referent heeft het nog duidelijker ,Het is niet de taak van Sociaal-Democraten om ten opzichte van deze overheidslichamen het standpunt in te nemen, dat eenmaal verkregen salarissen en arbeidsvoorwaarden in overheids-

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1925 | | pagina 1