moiiiioiireiü f. iifl
D. F, VOIGT
BouworetSiet beschikbaar,
FOEHEN'S BEDDEMtZUH
hoori lot de Slaapüamer inrionting
UitgaveG. J. SMIT, v. Weedestraaf 35, Soestdijk - Telefoon 181
Bureau te BaarnVAN DE VEN's Boekhandel - Telefoon 139
tmm
SteenhofstraatS, TslefoonS45
MIJNHARDT's
Hoofdhuid
P U ROL
5e Jaargang No. 35
Gecontroleerde oplaag te surnen 6500 exemplaren.
Vrijdag 10 September 1926
SOFm fflHMi/lD
Redactie-Adres te Soest: C. F. W. RIETVELD, Emmalaan 7, Soestdijk
Redactie-Adres te Baarn: J. DIJXHOORN, Veldheimweg 48
Adres te SoesterbergC. J. VAN DAM, Rademakerstraat 15.
De Christelijke bladen het „Soester Nieuwsblad" en '„De Baatnsche Koerier"
worden steeds gratis huis aan huis bezorgd te Baarn,$Soest, Soestdijk, Soester
berg, Soestduinen en Lage en Hooge^Vuursche.
Advertenties voor elk der bladen van 1-5 regels f 1.00. Elke regel meer f 0.20
Drogist. Gediplomeerd Opticien.
BURGEM. GROTHESTRAAT 28 - Soestdijk
EW Eerste Soester Electrische Btillenslijperij.
GROOTE SORTEERING FOTO-ARTIKELEN
Aan de Beukelsdijk te Rotterdam is Vrijdag
heel afgebrand. De schade wordt
j.1. een reparatieloods der Spoorwegen ge-
op anderhalven ton geraamd.
KAPPEIJNE, KUfJPER, DE BEAUFORT
Een vos verliest wel z'n
haar, maar niet zijn streken.
Wat zijn we liberaal. Een
huishouden van Jan. Steen.
Nog enkele dagen en ook in onze gemeen
te, zal „de" collecte, de Unie-collecte we
der gehouden worden. Die komt nu al haast
50 jaren even regelmatig weer, als de sei
zoenen.
Maar hoe is men er toch toe gekomen
deze collecte te houden, en telken jare
weer?
Wat is daarvan de geschiedenis?
Kappeijne, een onvervalseht liberaal ka
merlid, had het harde woord gesproken: „dan
moeten de minderheden maar onderdrukt
worden".
Die ras-liberaal was minister geworden en
kwam in 1878 met z'n nieuwe schoolwet.
De bede om recht, van de voorstanders
van de School met den Bijbel, werd afge
wezen met tartende hooghartigheid.
Geen tegemoetkoming; geen subsidie, geen
restitutie; niets alleen onderdrukking.
De belastingpenningen van de christelijke
burgers zt>ucl«it -gcIjnrUrt--wordett -voor de
openbare, godsdienstlooze school.
Er werden zeer bezwarende bepalingen in
de nieuwe wet vastgelegd, die den bouw en
oprichting alsmede de kosten voor de in
richting van bijzondere scholen buitenge
meen verzwaarden.
Kweekelingen zouden niet meer meetellen
als leerkrachten.
Dr. Kuijper schreef in „De Standaard" van
18 Maart 1878: „Nooit of nimmer is de vrije
school zóó ruw en zóó hardhandig aangepakt
en op zóó barbaarsche manier van de stoep
afgedrongen als in dit koele, onbarmhartige,
diep krenkende staatsstuk".
In Mei 1878 bij het bezoek van koning
Willem III aan Amsterdam, overhandigde
Klaas Kater namens „Patrimonium" een vu
rig smeekschrift, waarin deze woorden:
„Evenals Uwe Majesteit en Uwer Majes.
teits kinderen, zijn ook onze kinderen ge
doopt in den Naam van den Drieëenigen
God, en bij dien doop hebben wij plechtig
beloofd, aan onze kinderen een christelijke
opvoeding te zullen geven. Dat nu kunnen
wij niet, Sire, indien wij geen christelijke
scholen voor ons volk krijgen. Uwe Majes
teit gelieve toch te bedenken, dat wij ons
deel niet uitsluitend in deze wereld hebben
en dus de ellendigste van alle menschen wor
den, indien wij onze kinderen ook nog het
DE MOLENS VAN BAARN EN SOEST
door T. PLUIM.
Makelaar - Taxateur
Bij het station Soestdijk
Verzekeringen Brand, Inbraak etc. Belast zich
met aan- en verkoop ven Villa's, Landhuizen,
Winkelhuizen, Bouwterreinen en vaste goederen
deel voor den hemel zouden bemoeilijken".
Mr. de Beaufort Jr., welke thans in „De
Gids" over onze staatkundige geschiedenis
schrijft, publiceert een aanteekening van z'n
vader, den oud-minister, over de beraadsla
gingen van het wetsontwerp in de kamer:
„Zelden zijn zoovele sofismen verkondigd
als thans door de katholieken en anti-revo
lutionairen".
Ja, ja. Mr. de Beaufort noemde ons „so
fisten". Bij Margaretha, waren de driehon
derd edelen in 1566 „maar bedelaars", en
Alva, zou ook die minderheden wel eens
even onderdrukken, dat- volk vftn boter zou
hij wel klein krijgen.
't Is anders geloopen, toen en nu.
De liberale partij is door de schoolkwestie
ten grave gedaald. Nu noemen ze zich „Vrij-
heids"-bondersVrij"-zinnig-democraten,
maar 't zijn armzalige resten van de eens
zoo machtige liberale partij, die hier in 't
land regeerde, en de minderheden naar har
telust onderdrukte.
Maar al hebben die partijen een deel van
hun haren verloren, de streken zitten er nog
even diep in als toen, dat kun je nog wel
lezen en beluisteren als het gaat over de
school, aan welke de natie gehecht heet.
Maar tot het houden van die collecte, de
Unie-collecte werd besloten, nadat men het
volks-petitionement had ingediend.
En welke ieder jaar gehouden is en ge
houden wordt.
O zeker, er is wel ruimte gekomen, ons
christenvolk heeft de knoet aan de liberale
handen ontwrongen, maar zooals ik boven
reeds zeide, de streken zijn er nog niet uit.
Er zijn ook nog tal van voorschriften in
de wet, die door tegenstanders, of onkundi
gen, of bloodaards verkeerd kunnen worden
uitgelegd, en zoodoende het christelijk on
derwijs schaden. De schoolcommissies hier
in Soest kunnen daar van meepraten.
Maar dat onze christenmenschen geden-
Boven een der oudste en mooiste molens
van geheel Eemland, n.1. „de Windhond"
op den Soestereng, hangt dezer dagen het
zwaard van Damocles: binnenkort wordt zijn
lot beslist, n.1. „te zijn of niet te zijn".
Immers hij wordt zoo bouwvallig, dat de
eigenaar hem wil sloopen. Nog één kans is
er, dat Soest dit prachtstuk van een molen
behouden zal: misschien koopt de vereeni.
ging „de oud-hollandsche Molen" hem aan.
Het is inderdaad te hopen, want niet al
leen om zijn versiering van het landschap, is
deze molen merkwaardig, neen hij mag
met recht „historisch" heeten, want tweemaal
werd hij met een vorstelijk bezoek vereerd,
In „Eigen Haard" schreef ik in 1923: „Geen
won dier, dat hij zulk hoog bezoek trok, want
van zijn „tinnen" (de forsche reus maakt
•den indruk van een ouden wachttoren, die
een verren omtrek bespiedt), van zijn „tin
nen" dan, geniet men een onvergetelijk schil
derachtig panorama, zoodat zoowel de Dom
van Utrecht als de schepen op de Zuiderzee
te zien zijn. En evenmin is het wonder, dat
deze plek eenmaal tot zijn standplaats werd
uitgekozen: van alle zijden kan hier de wind
met volle longen op hem aanvallen, zoodat
hij spoedig als een „windhond" aan 't hij
gen slaat. Minstens 3 eeuwen staat hij daar.
Want reeds in 1640 wordt hij door de Staten
van Utrecht als „de molen op den Soester
Eng" genoemd.
Het was op 26 Oct. 1682, dat een heldere
najaarszon haar stralend licht over de Sticht-
sche heuvels uitgoot. Dit lokte dan ook een
vorstelijk bezoek aan den molen. Constantijn
Huijgens, de geheimschrijver van Stadhouder
Willem III, vertoefde toen op 't Paleis Soest
dijk en nu beklom hij met de „Princesse"
(Maria van Engeland, gemalin van Prtos
Willem III) den molen, om, zooals hij in zijn
dagboek schrijft „om met myn verrekyeker
de clock van Uytrecht te sien", m.a.w hoe
laat het op den Dom was.
En op 12 Aug. 1911, reeds des morgens
om 8 uur, kwam er opnieuw hoog bezoek.
Toen nl. beklom onze Koningin met het
twee-jarig Prinsesje en eenige hofdames óók
den molen. Juliaantje had reeds vroeger veel
vermaak gevonden in het draaien der wieken,
die zoo grappig met elkaar krijgertje speel
den, maar elkander nooit konden krijgen.
Daarom wilde zij nu wel eens den molen
van binnen zien.
Eerst werd de benedenverdieping (gelijk
vloers) met de zakken koren bezichtigd en
hoe koddig als van zelf zoo'n zak aan een
touw naar boven werd getrokken. Toen ging
het hooge' gezelschap de trap op naar den
eersten zolder. H.M. de Koningin ver
maande de Hofdame, die 't Prinsesje bege
leidde, zich vooral goed vast te houden aan
het touw, dat voor trapleuning diende.
Nadat deze verdieping bezichtigd was, ging
men naar buiten op den omloop en genoot
daar van het heerlijke vergezicht. Hierna
werd het Prinsesje weer naar beneden ge
bracht, maar de Koningin zelf klom langs
een smal laddertje dapper nog een verdie
ping hooger, waar de groote molensteenen
liggen en hun eentonig, maar nuttig werk
verrichten. Belangstellend liet H.M. zich door
den molenaar alles uitleggen.
Bij de afdaling vertoefde de Koningin
nogmaals op den omloop, om nog een laat-
sten blik op het heerlijke panorama te wer
pen; daar werd zij met blijde verrassing
opgemerkt door het Prinsesje, dat al meer
malen beneden had gevraagd: „Waar blijft
Moeder nu?"
De Koningin onderhield zich op minzame
wijze nog eenige oogenblikken met het mo
lenaarsgezin (de familie Smits), naast den
molen wonende; daarna liet de mulder op
den wensch van het Prinsesje de molenwie
ken, in dankbaarheid gedenken, de strijd en
moeite onzer vaderen voor ons en de ruim
te, die God de Heere aan ons christelijk
onderwijs heeft willen tóebedeelen. Offer dus
daarvoor dan met mildheid.
In Mexico heeft de regeering het goed
gevonden, tot een godsdienstvervolging over
te gaan.
De roode pers in ons land is thans bezig
zoo „overtuigend" mogelijk die godsdienst
vervolging te verdedigen.
Hoe dat kan, in een partij, die godsdienst
als privaatzaak beschouwt?
Dan de president van Mexico Calles
is partijgenoot, soc-dernocraat, en nu bewe
ren die roode heeren hier, dat de schuld
geheel ligt bij de petroleuim-bisschoppen. Als
zoo'n woord gebezigd wordt bij de zelfbe-
wusten, krijgen ze al een petroleumlucht in
hun neus.
En dus is president Calles de verdediger
van de proletarische groepen en houdt hij
een gerechte strafoefening.
Mr. Téleez, de Mexicaansche gezant in
die Ver. Staten, komt nu zoo'n roode broe
ders te hulp en verklaart: „Onze wetten zijn
liberaal, zij garandeeren de vrijheid van eiken
eeredienst".
Dat komt precies uit.
Liberale wetten zijn uitnemend, als ze
maar door sociaal-democraten worden uitge
voerd.
Dan is militairisme niet verachtelijk meer,
maar wordt het gebruikt om de liberale wet
ten uit te voeren.
Een Mexicaansche wet verbiedt 't gods
dienstonderwijs in alle scholen.
Daar weten we hier van mee te praten.
Dat js echt liberaal.
Een andere wet verbiedt de kloosterorden.
Ook prachtig liberaal.
Weer een andere wet spot met het recht
der kerk om goederen te'bezitten en confis-
keerc die .goederen zonder eenige schade
vergoeding.
Schitterend liberaal. Hoera! Hoera!!
Dom volkje, dat niet denkt als wij.
Dat hen de duivel haal
Wat zijn we liberaal.
De Heer v. d. Veen schreef voor enkele
weken in 't populair wetenschappelijk Bij
voeg- el van „Het Volk" over „socialistische
morail in het algemeen".
Hi wees daarbij op de geheel verschil
lende. standpunten van partijgenooten Thij-
sen en Bonger. De eerste als tolk van 't
mee.v extreme individualisme, en de ander
sprak» met kracht van overtuiging voor de
sociale gebondenheid.
In verband daarmede werd de opmerking
gemaakt, dat het bij de sociaal-democraten
tegen" voordig „een huishouden van Jan
Steen'' is. De heer v. d. Veen kwam tot de
conclusie, dat het geen kwaad kon, als over
zoo nindarnenteele zaken als 't vrijheidspro-
bleeir, in de S.D.A.P. wat meer eenheid
kwan. en dat de zware meubelen in 't so
cialistisch huis wel eens op hun plaats moc'h-
ten worden gezet, zoodat het het den indruk
maak^ van bewoonbaar te zijn".
In werkelijkheid staan dan ook zoowat alle
zwart meubelen hier en daar verspreid, al
thans niet op hun plaats. Men is 't niet eens
over „socialisatie" en de middelen en we
gen ym daartoe te komen.
Men is 't niet eens over het militaire
vraagstuk. Niet over de finantieele en eco
nomische vragen.
En de kwestie Stenhuis?
Zeer terecht werd gesproken van een huis
houden van Jan Steen.
Hoofdpijn-Tabletten 60 ct
Laxeer-Tabletten 60 ct
Zenuw-Tabletten 75 ct
Staal-Tabletten 90 ct
Maag-Tabletten75 ct
Bij Apoth. en Drogisten
KERKBERICHTEN
SOEST
Ned. Herv. Kerk.
Voorin. 10 uur (Kerk), Ds. C. Bonthoorn,
van Aust.
's..%mds 6 uur ^Kerk), Ds. D. P. Brans,
afsen&dsprediking.
Voorin. 10.30 uur (Rembrandtzaal), Ds. K.
den Hollander, van Amersfoort.
's Avonds geen dienst.
Chr. School, Hees, geen dienst.
Zaterdag j.1. is te Amsterdam aangekomen het Duitsche groote touristenschip „Cap Po-
lonio". Het schip is 202 Meter lang en 24 Meter breed en is ruim 20.000 ton grooti
ken nog even krijgertje spelen.
Vriendelijk namen de Hooge Gasten van
den molenaar afscheid. Mij is verteld, dat
de eenvoudige man bij dat afscheid even
gulhartig als naïf gezegd zou hebben: „Uwe
Majesteit moet het maar eens gauw komen
hervatten".
Oorspronkelijk was de molen van hout
opgetrokken; hij wordt reeds in 1640 in de
„Ordonnantie der Staten 's Lands Utrecht"
vermeld, met 't otJg op de belasting op 'i
gemaal. Honderd jaar later, in 1737, wordt
hij geheel in steen gebouwd, zooals wij hem
nog kennen. Hij behoorde toen reeds aan
de familie Smits, die tot 1920 er eigenaar
van geweest is. In de Herv. Kerk van Soest
ligt nog een grafzerk met drie gebeitelde
windhonden en daaronder „Willem Smits,
molenaar te Soest, 1789".
Toen ik in Aug. 1923 den molen voor
„Eigen Haard" kiekte, zag ik duidelijk, dat
de ouderdom hem reeds besloop en de jon
gens, die vlug als eekhoorns den omloop
beklommen, om óók gekiekt te worden, zei
den, dat hij niet meer kon malen, zóó kraak
te hij al. De huidige eigenaar, de heer J. P.
Mulders, die hem in 1920 overnam, heeft
hein sinds November van 't vorige jaar laten
stilstaan, wegens de hooge exploitatie-kos
ten. Hij heeft hein aangeboden tegen
billijken prijs aan de Ver. „de Oud-hol
landsche Molen".
Laten wij voor het Soester landschap ho
pen, dat deze historische molen behouden
blijft.
Maar dit was niet de eenige molen van
Soest. In de reeds genoemde „Ordonnantie"
van 1640 worden er nog twee andere ver
meldt en wel één in het Veen en één in de
Birkt.
Iri 't Soestervcen heeft wijlen Ds. Bos een
bergje van 2 a 3 M. hoogte gevonden, dat
hij voor de oude molenwerf houdt.
Ds. Bos was van 24 Oct. tot 1 Nov. 1892
Herv. predikant te Soest en was een groot
geschiedvorscher. Hij heeft een lijvige ge
schiedenis van zijn standplaats geschreven,
welk handschrift na zijn dood door Dr.
Schoojienbeek werd aangekocht. Toen Ds.
Bos 94 jaar oud was(!), beschreef bij nog
als aanvulling in zijn handschrift het boven
genoemde bezoek van de Koningin en het
Prinsesje aan den molen „De Windhond".
Dr. Schoonenbeek, thans in Den Haag, gaf
mij indertijd het hoogst belangrijke hand
schrift welwillend eenigen tijd ter lezing.
Ligt het niet op den weg van Soest om dit
handschrift voor het archief aan te koopen?
De derde molen, in 1640 vermeld, stond,
zoo ik reeds zeide, in de Birkt. Ook deze is
geheel verdwenen, maar op de grens van
Soest en Am'ersfoort werd aan Ds. Bos in
dertijd nog de molenwerf aangewezen. En
't klooster in de Birkt bezat volgens de nog
bestaande lijsten „een meulenhuysken".
In 1852 werd de nog bestaande molen „De
Vlijt" gebouwd, in de Kerkebuurt.
Ook Baarn heeft in vroeger dagen drie
molens gehad, evenals Soest, maar.... geen
enkele is er meer van over.
In 1603 wordt er van een tnolen op „Sant-
voort aan den Nieuwen Weg" gesproken.
Waar die molen stond, blijkt uit dat stuk
niet en ook geen enkele inwoner van Baarn
kon mij eenige aanwijzing geven. Maar een
gelukkig toeval heeft mij zijn standplaats
doen vinden. In 1740 legt de eigenaar van
de Eult (bij de Naald) een laan aan van zijn
boerderij naar den „Zandvoortschen Mo
len", die aan 't eind stond. Deze laan was
de huidige „Dennenlaan" in 't Bosch en
verder op Prins Hendriklaan geheeten. Men
leest, dat men in die laan een fraai gezicht
op den molen had. Als men dus de Den
nenlaan verlengt tot den Zandvoortweg, weet
Herstelling van de beroemde moskee te Sofia. Bij het hersteilen van de beroemde
moskee te Sofia kwam bij het afschuiven en reinigen der muren mosaic bloot, die
tot de eerste en oudste christelijke kunst mag gerekend worden.
Chr. Geref. Kerk.
Voorm. 10 en nam. 5.30 uur Godsdienst
oefening.
Vereeniging van Vrijz. Godsdienstigen.
Gebouw Religie en Kunst, Rembrandtlaan.
Voorin. 10.30 uur Ds. G. Wuite Jr., van
Den Haag.
Roomsch Katholieke Kerk
Parochie St. Petrus en Paulus
Voorm. 7 en 9 uur H. Mis en te 10.30 uui
Hoogmis.
Parochie Maria Onbevl Ontv.
Voorm. 7.30 uur H. Mis en te 10 uur
Hoogmis.
Geref. Kerk.
Kerkgebouw Julianastraat
Voorm. 10 uur Ds. J. v. d. Meulen.
Nam. 6 uur Ds. B. Alkema.
Kerkgebouw Soesterbergschestraat.
Voorm. 10 uur Ds. B. Alkema.
Nam. 6 uur Ds. J. v. d. Meulen.
SOESTERBERG
Ned. Herv. Kerk.
Voorm. 10 uur Ds. J. A. Radix.
Nam. 6 uur in de Chr. School te Soester
berg de Eerw. Heer Dj. A. G. v. d. Heide,
van Amersfoort.
BAARN
Ned. Herv. Kerk.
Voorm. 10 uur Ds. A. Adriani.
Nam. 6 uur Ds. I. Kievit.
Vereeniging „Calvijn", Tromplaan.
Voorm. 10 uur Ds. I. Kievit.
Geref. Kerk (Oude Utrechtscheweg).
Voorm. 10 uur en nam. 6 uur Ds. J. G.
Meijnen.
Chr. Geref. Kerk (NassauJaan).
Voorm. 10 en nam. 6 uur Ds. K. Groen.
Roomsch Katholieke Kerk.
Voorin. 7 en 8.30 uur H. Mis. en te 10 uui
Hoogmis.
Doopsgezinde Gemeente.
Voorin. 10.30 uur Ds. P. B. Westerdijk, van
Amsterdam.
Leger des Heils. (De Wetstraat 25).
Voorm. 7 uur bidstond, voorm. 10 uur
heiligingsmeeting.
men de plaats van den ouden molen; men
vindt dan het punt tegenover de Eschdoorn-
laan.
Deze molen was indertijd een „dwangmo-
len", d.w.z. alle ingezetenen van Baarn en
Eemnes-binnen moesten daar hun broodko
ren laten malen, om er tevens de belasting
op 't gemaal te betalen. (Bakkers waren er
nog weinig, bijna ieder bakte voor zich zelf).
Maar wat blijkt in 1680? Dat vele ingeze
tenen elders lieten malen, om die belasting
te ontduiken. Doch nu verscheen er van de
Staten van Utrecht een ordonnantie, waar
bij met f 100.boete tegen overtreding ge
dreigd werd.
Wanneer die Zandvoortsche molen ver
dwenen is, weet ik niet, maar zeker al vroeg,
daar niemand er eenige heugenis van- had.
Op een kaart van 1770 komt hij dan ook
niet meer voor. Wel wordt in dat jaar een
andere molen aangegeven en wel aan de
Eem, achter de Ijsfabriek. Als men de
Heemskerklaan inslaat en deze volgt door 't
weiland de weg heet daar nog „Molen-
steeg" komt men ten laatste op een ron
den heuvel, de oude molenwerf. Zelfs zag
ik er nog steenen van de fundeering in den
grond zitten.
Op aanwijzing van een onzer ingezetenen
vond ik van dezen molen nog een teeke.
ning in waterverf (Eernweg no. 5, ten huize
van Molenaar). Zij werd omstreeks 1830 ver
vaardigd door den Baarnschen kunstschilder
Veldhuysen, en kwam in bezit van de fami
lie Van den Hoek, waartoe de vrouw van
Molenaar behoort. Dezen molen vind ik in
1724 vermeld, toen Gerrit Willemsz Vare-
carnp er mulder was. En dezer dagen ver
schafte mij onze Baarnsche speurder, de
heer Jos. Goudswaard twee foto's van koop-
acten (nl. van 1728 en 1736), die op dezen
Varecamp en den molen betrekking hebben
en waarin de „Molensteeg" genoemd wordt.
Wanneer deze molen verdwenen is, kon ik
Van Weedestraat 34-34A Telcf. 23
Onze meer dan 30-jarige ervaring waar
borgt kwaliteit Zeer concurr. prijzen
Geleid door ensigne Valkenier.
Nam. 3.30 uur openluchtmeeting aan de
Groote Kom.
's Avonds 8 uur openbare verlossingssa
menkomst.
Woensdagavond 8 uur openbare verlos-
singssam enkomst.
Donderdagavond 8 uur heiligingsmeeting.
Geleid door kapiteine Venus en luitenante
Strootman.
Ned. Luthersch Genootschap voor In- er
Uitwendige Zending, afdeeling Baarn.
Geen dienst.
12 Uur Zondagsschool in het Lyceum.
Protestanten Bond.
Voorm. 10.30 uur Ds. G. J. Sirks, van Den
Haag. Schaalcollecte.
's Avonds 7 uur Jongerenkerk Dr, W. J.
Wegerif, van Utrecht.
Donderdag 16 Sept., nam. half 2, huwe
lijksinzegening van A. J. Meijer en Suze J.
v. Steenwijk door Ds. Reijnders, van Drie
bergen.
LAGE VUURSCHE
Ned. Herv. Kerk.
Voorm. 9.30 uur Ds. Gunning.
's Avonds 6 uur geen dienst.
Uw Hoofdhuid wordt vrij van roos en
Uw haar wordt zacht en handelbaar
indien U de gewoonte aanneemt om
er des morgens een weinig
doorheen te wrijven.
ook niet opsporen. Wel is mij verteld door
een betrouwbaar ingezetene, dat deze mo
len werd afgebroken om aan 't Hoogt (Ja-
cob v. Lennepstraat) te worden opgebouwd.
Deze laatstgenoemde, derde molen, komt
reeds voor op een kaartje van 1842; wij mo
gen dus aannemen, dat hij omstreeks 1835
gebouwd is.
Hij stond, zoo ik reeds zeide, aan de hui
dige Jacob van Lennepstraat; dc nummers
43 en 45 vormen samen het voormalige mul
dershuis. Men ziet hier nog den ouden weg,
die in een halven cirkel om den molen heen
liep. (Die weg werd in 1920 beplant, toen
de heer C. G. Veth van Berg en Dal het ter
rein aankocht). Ouderen van dagen hebben
dezen molen nog gekend en zijn ook den
laatsten Mulder, Versteeg, nog niet verge
ten.
Om van Baarn uit dezen molen te be
reiken, sloeg men tegenover 't huidige Heu
veloord den „Molenweg" in (de naam be
staat dus nog). Aan 't einde boog hij rechts
langs 't Maarschalkerbosch, liep eenige me
ters de huidige Ferdinand Huycklaan op, tot
waar links het huidige afsluithek tusschen no.
1 en no. 3 staat en vormde dan een muilen
zandweg, nog altijd de „oude Molenweg"
geheeten, om daarna rechts de reeds ge
noemde Jacob van Lennepstraat te volgen.
Deze molen is omstreeks 1872 afgebroken
(het juiste jaar kon men mij niet meer op
geven). De nieuwe eigenaar van 't landgoed
„Buitenzorg", waartoe de molen behoorde,
nl. de heer Fred. van TaSck Trakanen, liet
hem sloopen.
Zoo is er dus van de drie Baarnsche mo
lens niets meer over dan van een tweetal al
leen een naam, dien weinigen meer kennen:
Molenweg en Molensteeg.
BAARN, Aug. 1926.