30 Nieuwjaarskaarten Soes ter Conrant voor Soest en Omgeving Sienws- en Adverten Verschijnt eiken Zaterdag. t'crtcütielilad... BCEIRITMIIS Algem. Begrafenis-Ondern Soest. 8 W. D. BOS Jr., Brandstoffen - Grint Uitgever G. v. d. BC- 'ENKAMP Soestdijk Door VAN DIJK'S! S MEUBEL-TRANSPORT? Het goedkoopste adres Garage „MIDDELWIJK" ct. Schrale Huid Boekhandel Bovenkamp VAN DIEN BERG Co. ALLE BANKZAKEN IN koopt uw wijnen:: De Eerste Soester Wijnhandel, Torenstraat 3 2 2 Ho. 52 Adres voor Administratie en Redactie Van Weedestraat 7, Soest Advertentiën worden ingewacht tot Vrijdags voormiddags 9 uur bij den Uitgever. Ingezonden stukken tot Dinsdagavond 9 uur - Ver tiende Jaargang DE Zaterdag 24 Pee '926 ADVERTENTIËN- Van 1—5 regels 75 ct. Elke regel k Groote letters naar plaatsruimte. V>ct. Bij abonnement groote korting. Abonnementsprijs 50 cent per kwarta^\ Directie: J. KOETS. Tel 226 en J Arend WiERSMA, Tel 86 Eerste aanspreker W. VAN DIERMEN, Talmalaan 17, Telefoon 118 Kantoor: Spoorstraat 24, Telet. 226 Vervoer van overledenen door geheel Nederland per trein en per auto. regeling voor crematie enz. Eigen kislenmakerij Veldweg 4. 'J De heer van Zadelhoif (s.d.) meent I Plaatselijk NieilWS. dat bij het huidige stelsel ook eeniji bezuiniging mogelijk was. Wilde t 0RDE VAN DE STER ]N HET OOSTEN minister met een militie-leger kome 2 democraten krijg® Natuurlijk was daar ook de heer Bra<* Hel is de boom des vredes: zijn Uwe huizen niet van zijn hout gemaakt? Het is het teeken van onsterfelijkheid: ie hij niet altijd groen Hij is de boom van het Christendom: want ziet, hij heft zijn armen ten hemel. Dies Natalis Solis lnvictigeboortedag der onverwinlijke zon, zoo noemden de Romeinen den dag van den 25en December, de dag, waarop de winter zijn donkerste punt bereikt had en de z.g. „zonnewende" plaats had. De onoverwinnelijke zon was opnieuw ge boren, had opnieuw de duisternis over wonnen en van dien dag aan, zou hel licht steeds meer aan macht over de duisternis winnen. Ook bij de andere volken had, vóór de Christelijke jaar telling begon, de laatste week des jaars, die meestal met groote feesten werd doorgebracht, het karakter van óén grootsche betooging van dankbaarheid en vreugde, dat de bron van zooveel goeds warmte, kiemkracht en licht weer overwonnen had. En het is niet zoo heel moeilijk om te begrijpen, hoe men er toe kwam, de gedachten van eeuwigheid die zich onwillekeurig aan de steeds terugkeerende overwinning van de zon associeerden uit te drukken, in de symbolen van altijd groene (dus uiterlijk steeds bloeiende) planten en boomen, ais mistletoe, hulst en denneboom. Toen negentien eeuwen geleden, de Christus geboren werd, brak een nieuw tijdperk aan. In een tijd van donkerste dwaling, in den donkersten tijd van het menschelijk denken, toen de van de ware idee omtrent weze en beteeke- nis van het Opperwezen afgedwaalde —jnschheid zich in den nacht van en verwarring verloor, werd ■- het Licht geboren, de Fllrih Vdoor alle Christenen het 'ald zou worde© geheeten. Zich aan te-,meld... tf.-.oia h'. KAMËRKHONIEK c«j van Christus in net duister tast n men noemt verschil lende data, o.m. 20 April en 17 November is het heel begrijpelijk, dat men bij de kerstening der heidensche landen, waar het zonnefeest in de laatste week van December zoo vast ingeworteld was, de beteekenis van het feest ver anderde, doch het overigens, met zijn zoo wonderlijk toepasselijke symbolen, liet bestaan. Van een materieele verheer lijking van het licht, werd het een feest, ter eere van het Licht der ziel. En zoo stelde Paus julius I in de vierde eeuw •na Christus het feest voor de herdenking van de geboorte van den Christus op den ons bekenden Kerstdag in. In hoeverre nu de dennenboom nog tot de oud-heidensche attributen van het zonnewende-feest behoort of niet, kun nen we in het midden laten. Want hebben we niet een veel fijner, veel zinvoller verklaring van den kerstboom, in de legende van den apostel Winfried Het was in de donkerste tijden, dat een groot deel van Europa nog in de duisternis van het heidendom gedompeld lag. Toen trok de Duitsche apostel Winfried de legende vermeldt nauwkeurig het jaar 725 door het Saksische land. Op een tocht door het Fritzlar woud ontdekt hij onder een enorme eik, een troep, wild dansende, schreeuwende heidenen. Niet waar, de oude heidenen hadden nu een maal ontzag voor alles wat groot en hevig en zwaar was. Hielden ze hun bijeenkomsten niet dikwijls onder zoo'n dikke, eeuwenoude boom Werd daar niet rechtgesproken Welnu, de heidenen van Winfried waren bij hun heiligen boom gekomen, om een klein kindje te offeren. Dat ziet Winfried en hij ontrukt hen het kind. Een bijl ontvalt aan de handen van één der stomverbaasde, voor - den - wraak - der - goden-bevreesde heidenen. Winfried grijpt den bijl en met forsche slagen legt hij den bijl aan den voet van den eik, den pijler van hun heidenengeloof. En daar staan ze dan, die heidenen, met stomheid geslagen over die profanatie van hun eik, elk oogenblik den woedenden bliksem van hun goden verwachtend, die den vermetelenden aanrander zal neervellen, o, zeker. Maar Winfried, staande in de kracht van zijn geloof, hakt den boom om. Donderend komt de trotsche eik omlaag. Maar terwijl daar de eik in onhoudbaren val, omlaag komt, komt daarachter te voorschijn het altijd-groen van een jonge den. En Winfried roept den heidenen toe: „Ziet, dit is de boom \des vredes: zijn Uwe huizen niet van djn hout? Het is het teeken van on sterfelijkheid is hij niet altijd groen is de boom van het Christendom ziet, hij heft de armen ten hemel 1 i is het niet wonderlijk, dat juist Vlrïe gedachten zoo duidelijk weer- welke de sfeer is, die ons Kerst- omzweeft, een lieve sfeer van \heid, van saamhoorigheid, ver- r de levende gedachten van i en liefde? Wanneer we zoo \oom zien, kan het, ook voor een mooi en goed sym- FLORIS C. De Kamer in Kerststem ming - De laatste loodjes - Kamerzitting met 2 leden - Een hapje hier, een mondje daaruit de begrootingsdebatten. Nu ja, ik kan me voorstellen, dat mijn vrienden de Kamerleden met verlangen naar de Kerstvacantie uitzagen. Want om weken achtereen eindelooze rede voeringen en begrootingsdebatten te moeten verwerpen, is ook zoo'n pretje niet. Maar tjonge, jonge, ze hebben zich de laatste dagen toch wel leelijk in hun kaart laten kijken, hoor. De belangstelling was nihil. Waren er verleden week op het eind van sommige zittingen nog maar 10 leden aanwezig en dat nog wel als er een minister zich ging ver dedigen deze week was het nog erger. Het minderde van 5 tot2. En meteen bij de laatste fitting is er mis schien niemand meer, zoodat de voor zitter alleen de groene bankjes een prettige kerstmis toewenscht. Ja, wat wil men, er valt nu eenmaal weinig meer over al die begrootingen te zeggen. Men kan een beetje boos zijn, ontevreden, of men kan ingenomen zijn, soit. Maar dingen van belang, van ingrijpenden aard gebeuren er niet. Of,jawel toch, er was wel iets, dat de gemoederen even pakte; de herdenking van het ontslapen kamerlid, Mr. H. C. Dressel huys, door den voorzitter van de Tweede Kamer, Jhr. Ruys de Beerenbrouck. Even staan de Leden daar, van hun zetels verheven en luisteren naar de ernstige,, waardeerende woorden van den voor zitter. Zijn leven passeert even de revue: eervolle rechterlijke en administratieve loopbaan, dan, le jaar geleden, in de Kamer, opvolge? van Mr. Tideman. Een man van zeldzame werkkracht, scherp zinnig/bekwaam- geziene figuur^aarvan (PI.). Hij pleitte wel niet vóór of tepe het leger, maar toch voor een Ned* landsch belang. Onzin, zoolang we tor een leger hebben, met mannen, d; vleesch moeten eten, laat ze dan htf landsch vleesch etenZoo meende i heer Braat. En dat was lang niet ij. slechtste deel van de debatten, die v te hooren kregen. De heer van Dl (a.r.) vond dat er wel bezuinigd is 'l bestreed de meening, als zou de'materict*. uitrusting van het leger niet in zijn. De heer Tilanus (c.h.) had het cv' de verschillende bezuinigingen, o.a. j: vermindering der cavalerie en hij dat hij de verstoring tusschen oorlog en vredesorganisaties zoo ernstig vod, dat hij zich had afgevraagd, of de b grooting wel kon worden aanvaaj. Gelukkig, het gevaar week en achtdf kon deze afgevaardigde er zich toï mee vereenigen, al had hij bedenking*. Nu, en de minister zei ronduit, dat jj best de verantwoording op zich durf1 nemen. Hij voelde, dat hij zijn plut had gedaan. Hij geloofde vast en zek dat ons leger wel zijn doel kon bereikt, n.1. een preventieve werking, opdat t', in een grooten oorlog inet rust gela: zullen worden. En dan, merkteT i 2 WORDT TJ GOEDKOOP ';i EN NETJES VERHUISD 2 STEENHOFSTRAAT 57 TEL. 69? minisier even op, er zitten toch p»a:l- genooten van de s.d. in de regeerir'-' Nou dan? Zoo kan er dus immers gei sprake van eenzijdige ontwapening 2 De Indische begrootingDaar fc de heer Cramer (s.d.) weinig-mal^ dingen vertellen. De toestand van - bevolking was elleniger dan van armste plaggenhutbewoners in Dre,\ Het regime Fock-de Graeff had t verbittering geleid, niet alleen^ bevolking, maar ook van de a/^.' De politiek van „de vuist Qt^ ihet communisme 'X 1 een openbare bijeenkomst. De heer J. Doeser had eenige zeer mooie schilde rijen afgestaan, die aan de zaal een bijzonder cachet verleenden en niet min der heeft het prachtige vioolspel van den heer J. Blok er toe bijgedragen den avond te maken tot iets moois. De heer Bolt vertelde ons, dat er maar één Wereldleeraar is en dat de Komst van dit Groote Wezen voor hem een zekerheid is. Behalve de zichtbaren zijn er millioenen onzichtbaren wezens en is het voor den mensch mogelijk met hen in contact te komen en met de onzichtbare werelden waarin zijverkee- ren. Behalve door mediums kan elk voor Uw VERHUUR-AUTO - en REPARATIËN is TELEFOON 1 Vraagt het uw vrienden en kennissen mensch zich in verbinding stellen met het Onzichtbare, daarvoor is noodig een rein en kuisch leven, een zich afwenden van het wereldsche leven, dat het on werkelijke is en zich keeren tot het geestelijke leven dat het eenige, het werkelijke is. De wereld is een organis me waarin het denken van God, Het Allerhoogste, Het Eeuwige, zich open baart. Tusschen God en de mensch staan de Meesters van Wijsheid en Mededoo- gen, die de evolutie van het menschdom leiden, en hij die aan Het Hoofd staat, van de geestelijke evolutie, d.i. de gods diensten, kunsten en opvoeding, is de Christus, Hij die in Het Oosten De Boddhisatva genoemd wordt. Het Christusbeginsel is in elk mensch en wie in zijn binnenste de band heeft gevonden, die hem met den Christus verbind in die mensch is het Christus kind geboren. Telkens als de beschaving haar hoogtepunt bereikt heeft en dreigt onder te gaan in een chaos, en wij om ons heen, zooals ook heden ten dagen, een verwildering van zeden kunnen aan- <hen wu Hat erfeestelijker» W9SWS1 woorden van hulde. En danvoort gaat de parlementaire machine weer! De begrooting moet af, vóór Kerstmis natuurlijkAf en toe knettert het dan wel even op, het debatersvuur, bij de politieke vechtjassen in de Kamer. Bij „oorlog" bijvoorbeeld. Meneer van Rappard (v.b.) was wel over den minister tevreden, waarschuwde alleen tegen te groote versobering, maar drommels, meneer Ter Laan (s.d.) liet een ander geluid schallen. Als de minister zoo doorging, zou hij niemand bevredigen Van hem was voor de democraten weinig MIJNHARDT'S Hoesttabletten tegen hoest en verkoudheid. Bij Apoth. en Drogisten. Doos te wachten. De personeele lasten moesten verminderd worden en dus kwam er een motie, om voor 1927 de sterkte der lichting de 13.000 niet te doen overschrijden. Te verwonderen was 's heeren ter Laan's antipathie tegen „oor log" niet. Was daar niet juist dezer dagen de nota aan de Tweede Kamer in zake het ontwapeningsvoorstel-ter Laan c.s., met inlichtingen over de sterkte van het luchtwapen in andere landen Daarin werd o.m. betoogd, dat bij een schending van de neutraliteit door kleine groepen, dus niet liggende in een opzet van den staat, de veiligheidsmacht absoluut voldoende is. Bij schending door grootere groepen, dus als een geordend leger over onze grenzen trekt, dan zal de veiligheidsmacht in staat zijn, de neutraliteit te handhaven, d..wz. die te markeeren. In staat het land te verdedigen, is zij niet. Maar dat is de tegenwoordige strijdmacht ook niet. Maar er zal minder bloed vergoten worden en dit stelsel zal maar een zesde of een vijfde van de tegenwoor dige kosten vorderen. Dat was de motiveering van het voorstel-ter Laan c.s. Nog een ontevredeneMr. Oud (v.d.), die vond, dat aan ons leger als veilig heidsinstrument vrijwel alles ontbreekt, dat we weerloos zijn en dat alles wat de minister doet, lapwerk is. Maar de heer Deckers (r.k.) had waardeering rekende ons even voor, dat er sedert 1922 80 pCt. op „oorlog" bezuinigd werd. Er kon weinig meer bezuinigd worden. Nou, en hij had wèl vertrouwen in den minister. De motie-ter Laan bestreed hij. Natuurlijk was de heer Duymaer van Twist (a.r.) tegen alle bezuinigings- en versoberingsmaatrege len, die onze paraatheid schaadden. En de heer Arts (r.k.v.p.) vond de motie ter Laan voorbarig terwijl hij becritiseerde, dat er in de commissie van beroep geen onderofficieren zitting hadden. VENEMA Dames- en Heerenkleermakerij F. C. KUIJPERSTRAAT 10 - TEL. 169 Ontvangen de nieuwste Stollen voor winterjassen, ulsters, demi saisons, wintercostuums enz. Ruime voorraad Regenjassen ^/^vfr^'ïPis ir=5> onlusten, was de regeering, die het oe stroomen zich ontwikkelen, die door een bevolking onmogelijk maakte, den wet tigen weg te volgen. Meneer Lovink (c.h.) geloofde niet, dat door de bezui niging vitale volksbelangen geschaad waren en was ingenomen met de ver betering in de financiën. En de heer Boetzelaer van Dubbeldam (c.h.) vroeg een gezonder verbanningsoord voor de geïnterneerde communisten, dan Nieuw Guinea. Een krachtig woord van protest liet deze afgevaardigde hooren tegen het opiumkwaad en hij bepleitte sterk het tegengaan van den smokkelhandel in dit onheilbrengende product. De heer Joekes (v.d.) vond de finan ciën bevredigend, al werd de voldoening daarover getemperd door de wijze, waarop die toestand verkregen werd. De heer van Rijckevorssel (r.k.) vond ook, dat er een schaduw over die begrooting lag, door de jongste onlusten. En de heer van Vuuren (r.k.) wilde, alvorens vertrouwen of wantrouwen in den nieuwen landvoogd uit te drukken, zijn daden af wachten. Maar het com munisme diende krachtig bestreden, terwijl daarnaast gestreefd moest worden naar wegneming van alle rechtmatige redenen tot ontevredenheid. Ook de heer van Bijleveld (a.r.) drong op krach tige bestrijding van den opiumsmokkel aan. Bij „Onderwijs, enz." werd nog even strijd gevoerd over de subsidies aan de Co-operatie en Haarlemsche Orkest- vereen., van elk f 5000.De heer Zijlstra (a.r.) diende een amendement in, om die te schrappen, op bezuinigings- gronden. Maar daarvan wilde de minister niet hooren en de kamer verwierp het amendement met 50 tegen 25 stemmen. Op een haar werd ook verworpen (met 37 tegen 36 stemmen) het wetsontwerp, om het onderwijs van een moderne taal met ingang van 1 Januari mogelijk te maken op de Lagere scholen. En met 39 tegen 35 stemmen liet het wets ontwerp tot verlenging van den bestaans- termijn van de oude U.L.O. en M.U.LO. scholen tot 31 Jan. 1930, het leven. POLITICUS. Burgerlijke Stand GEBOREN Hendrikus Arie, z. v. A. de Kruijff en J. M. Buijzen Gijsberja Christina Aleida, d. v. G. Hilhorst en C. Kuijper— Hermijntje, d. v. J. 'Walet en J. v. d. Kieft Dirk, z. v. M. Duinsbergen en H. v. Drie Hendrikus, z. v. J. Maassen en B. Visser Jan, z. v. R. Veldhuizen en R. J. v. Lun- teren Gerredina Elisabeth, d. v. F. Suurbier en H. W. Geurs. ONDERTROUWDH. Roelofs en O. v. Geijtenbeek. OVERLEDEN Gerhard Christiaan Ha verkamp, 54 jr, echtgen. v. J. G. M. Mochwirth Aalbert Stuiven- berg, wedn. v. A. W. v. Diermen Arend Groeneveld, 17 jr. verzacht en geneest men met Doos 30, Tube 80 ct. PUROL K A S SIE R S JULIANAPLEIN 5 - TELEFOON 163 - SOEST ONDERGROND8CHE BR AND-INBRAAK. VRIJE KLUIS KERKSTRAAT 20 VOORHEEN FA. STRIJKER TELEFOON 84 JULIANASTRAAT 7 minderheid worden aangehangen Telkens als er zoo'n inzinking plaats heeft, stuurt God ons een groote gees telijke stroom Hij ons één van Zijn afgezanten om ons te helpen uit de chaos te komen, om ons te helpen een nieuwe beschaving op te bouwen. Zoo zijn in de oudheid tot het mensch dom gekomen Krishna, Boeddha, Zara- thustra en Hermes. Toen kende men Zijn Heiligen en werden Zij vereerd en leefden Zij lang onder de menschen. Christus werd echter 2000 jaar geleden door slechts weinigen herkend en stierf aan het kruis. Pythagoras moest vluchten. Christus kwam 2000 jaar geleden tot ons en gebruikte het lichaam van Zijn discipel jezus. Toen Jezus door Johannes de Dooper in de Jordaan gedoopt werd nam Christus bezit van het lichaam van Jezus en klonk uit den hemel een Stem die zeide:„Dit is Mijn Geliefde Zoon". Ook toen kwam Christus om een nieuwe godsdienst te brengen aan de mensch- heid en ook nu zal Hij weer komen om een wereldgodsdienst te stichten en zal elk daarin zijn geloof terug vinden, want zonder godsdienst zou de wereld ten gronde gaan en daarom komt de Christus telkens en telkens weer om de godsdienst een nieuwe inpuls te geven als zij dreigt onder te gaan in dogma's en verstarring. De spreker legt zeer uit voerig uit hoe het mogelijk is, dat een intelligentie bezit neemt van een lichaam En nu zijn de tijden rijp, evenals 2000 jaar geleden Christus het lichaam van Zijn leerling Jezus gebruikt heeft, zoo heeft Dezelfde Christus op 28 Dec. 1925 bezit genomen van het lichaam van Zijn leerling Krishnaji Mr. (Krish- namwiti) toen sprak Hij slechts enkele woorden en wel„Ik kom tot hen, die behoefte hebben aan medegevoel, die verlangen naar geluk, die er naar snakken verlost te worden, die vurig verlangen in alle dingen hun geluk te vinden. Ik kom om misbruiken weg te nemen en niet o,m neer te halen. Ik kom om op te bouwen, niet om te verwoesten". Het is altijd weer de oude leer in nieuwe woorden. Dit jaar in Ommen op het Sterkamp heeft de Christus weer gesproken door zijn discipel Krishnaja en heeft Hij daar verkondigt de grondslagen van de nieuwe cultuur Hij heeft ons de weg gewezen tot het Koninkrijk van blijheid, van schoonheid en van geluk. Allen die oogen hebben om te zien zullen zien allen die ooren hebben om te hooren zullen hooren en nu vooral in deze adventtijd roept de spreker ons toe. Stelt U allen open dan zullen wij de krachtige geestelijke stroom voelen die over de wereld gaat; dan zal ook in ons de Christus geboren worden. Alle inlichtingen de Orde van de Ster in het Oosten betreffende te verkrijgen bij L. H. Droste-Wilmans de Beaufort!. 2, Soestduinen. Wat leef je in Soest toch heerlijk en goed, Geen mensch die je hier ontevreden ontmoet. 't Gaat hier alles voorspoedig, als 't schip voor den wind, Een ieder is tevreden, zoowel grijsaard als kind. Een ieglijk heeft dag'lijks z'n vleesch op 't vuur, Men windt dan ook schatten en niets is te duur. Elk bloost van genoegen en kent geen bezwaar, Maar ik geef je de verzekering, 't is alles niet waar. 2. Wat leef je hier goedkoop, wat leef je hier toch goed, Voor vier en dertig centen, heb je een nieuwe hoed. Één cent een krentenbrood, voor 't geacht publiek, Van buiten vol sucade, en van binnen met muziek. En als je wil gaan trouwen, je weet niet waarvan en hoe Dan krijg je van 't Armbestuur, een zak rijksdaalders .toe. Een polkakoppie knippen, kost zeven centen maar, Maar ik geef enz. 't Stemt mij zoo dankbaar, 't stemt mij zoo blij, Wij hebben in Soest, nu ook een „Soester Kei". Je moet er nog aan wennen, maar 't doet geen sterf'ling kwaad, Zooals dat ding geweldig, daar op die doodkist staat. Maar laat je niet vecjakken, ik zeg 't U allen hier, Van binnen is 't een gordijnlat, de rest is bordpapier. Je kunt er een lot op krijgen, voor negen centen maar, Maar ik geef enz. 4. In Soest daar krijg je gas, de aanleg kan je zien, 't Gebruik daarvan begint, zoo over een jaar of tien. |e kan 't niet gelooven, maar voor een halve „riks", Krijg je 't eerste jaar voor niemendal, 't tweede jaar voor niks In bruikleen, bad en geijser voor je lieve schat, Om haar engelenlijf te poedelen, in een frisch versterkend bad. En gratis gascomfooren, dan is 't zaakje klaar, Maar ik geef enz. 5. Als 8 bij de Nieuwerhoek, 11 Gaar JTOVÊ kerka^zoo rijzig, jjter en Groote sorteering Prima kwaliteiten Billijke prijzen Eeu Kiactf.StiïkT van' ee^ ki ai is i'uj otfiofeer^kncX Verkondigd de brave Soestérs, 't heel en halve uur. En ook een carrillon, dat klinkt zoo teer en fijn, Om 't halve uur, 't „Wilhelmus", om 't heele uur „Piet Hein". Dit moet mij van 't hart, dat is van zessen klaar, Maar ik geef enz. 6. Er is hier een berg, wijd en zijd beroemd, En naar die arme drommel „Lazarus" genoemd. De beplanting is er prachtig, van rozen teer en fijn, Kamperfoel, seringen, viooltjes en jasmijn. De geur daarvan verspreidt, stelt klein en groot op prijs, Men denkt zich vast en zeker, in 't aardsche paradijs. 't Onderhoud daarvan, kost één millioen per jaar, Maar ik geef enz. 7. De Burgemeester Grothestraat, van Soest de drukste plek, Is een prachtige bestrating, je breekt er haast je nek. Je hebt er een paar kuilen, met water steeds gevuld, Maar dat wordt wel verbeterd, een jaar of wat geduld. En ga je 's avonds wandelen, jvordt je moeite wel beloond, Als je in zoo'n kuiltje kiepert, ben je gewasschen en verschoond. Op de koop toe krijg je ruzie, met je lieve Saar, Maar ik geef enz. 8. De verlichting is hier eenig, 't is waarheid wat ik zeg, Ga 's avonds maar eens wandelen op de Vinkenweg. In 't donker kan je scharrelen, er is geen andere keus, Als souvenir een blauw oog, of een kapotte neus. Dan hoor je de menschen zeggen, en dit is buiten kijf, Wat heeft die lange kerel, een leelijk lastig wijf. Als ik er zoo één had, dan trapte haar in elkaar, Maar ik geef enz. 9. Je leeft hier zeer gelukkig, 't leven is niet duur, Er is geen huis te koop, veel minder nog te huur. 't Is hier laatst gebeurd, wie heeft 't ooit gehoord, Om hier te kunnen wonen, werd een gezin vermoord. Geen makelaar heeft een broodje, wat men ook beweerd, De deurwaarder der belasting, die is hem maar gesmeerd. Die man had ongelooflijk één dwangbevel in 't jaar, Maar ik geef enz. 10. Onze burgemeester, een beste brave man, Die houdt wel van een grapje, we weten er alles van. In 't „Paardengat", daar krijg je, een eenig mooi plantsoen, Muziektent in 't midden, je moet maar durven doen. In de raad, daar zal je 't beleven, daar zingt men blij van zin, Van je hela, hola, en houdt er de moed maar in. Foekski en Berggie, omhelzen dan elkaar, Maar ik geef enz. 11. In Soest moet U gaan zien, 't valt U zeker mêe, 't Is de dorpsversiering, van Geubels en van Ee. Kuilen en gaten, differente kleuren zand, 't Geheel een immitatie van 't schoone Zwitserland. Gerust ik maak geen gekheid, en houdt je nu maar koest, Daar komt een prachtig badhuis, 'n geschenk van hen aan Soest. Op den voorgrond, 't standbeeld van „Hadt je me maar", Maar ik geef enz. „KEES SPOTVOGEL" P.S. Dit lied kan gezongen worden op de wijs van het zoogenaamde Gymnastenlied, uit„Kan je nog zingen, zing dan mee". hetzij voor Bruiloften of Partijen, voor Zieken of Zwakken J uitsluitend bij een Wijnhandelaar 2 2 Speciaal zaak voor alle in deze branche voorkomende artikelen 2 2 CONCURRENTIE ONMOGELIJK! 2 2

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1926 | | pagina 1