Trs::un;nor vanille ijs LA P0RTE Co - BANKIERS SOESTER BANKVEREENIGING ALLE BANKZAKEN. PIANO-ONDERWIJS OPRUIMING VENEMA C0RT0SA?pa'ge 2 °wï«wmb4iifb Banketbakkerij „Nieuwerhoek" Behandelen alle Bank en Effecten-zaken Safe-öeposit flnii-revoiutioiinaire- beginselen in de E. van Meurs En verheerlijkte God. Uitgave; G. J. SMIT, Soestdljk. Bareau: Vac Weedestr, 35,Tel. 218! i4h DAGBLAD „DE GOOI- EN EEMLANDER' N.V. EERSTE SOESTER ELECTRISCHE DRUKKERIJ D.F.V0IGT - Burgem. Grothestraat 28 - SOESTDIJK Burgemeester Grothestraat 53 - Telefoon 2317 SAFE-DEPOSIT D. C. van Vliet Dagelijksche Expeditie op AMSTERDAM. DE EERSTE G00ISCHE HULPBANK Fietstochten JOHANNES KING. 10e JAARGANG VRIJDAG 17 JUf.1 1931 soEmniMWD Algemeen Christelijk weekblad voor Soestdljk, Soest en Soesterberg. ABONNEMENTSPRIJS 50 cent per 3 maanden. ADVERTENTIEPRIJS: van 1 5 regels f0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertenties tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting. Thans In prachtvol en hygiënisch gefabriceerde hups, inhoudende; 1 pond h 60 cent, ponds 35 cent, l>/, ons 20 cent alsmede 5,10 en 15 cents porties. Eén van de Zomer- en vacantie-genoegens. TEL. 2232 Aanbevelend, F. H. EUWE BAARN SUSSUM SOEST lil. Over dit gemeente-program zou heel wat te zeggen zijn. Slechts een enkel punt wil ik in 't kort bespreken en wel: Volksgezond heid en Financiën. Ten aanzien van de volksgezondheid heeft de overheid een roeping te vervullen. Niet alleen heeft de overheid tot taak om het kwaad in zijn groven naar buiten tredende en de menschelijke organisatie ontwrichten de werking te stuiten, maar tevens de zorg voor de in standhouding van een geordende samenleving, en daarbij die maatregelen te treffen, die noodig blijken ter bescherming van het leven en de gezondheid der onder danen. De gemeentelijke overheid heeft hier een uitgebreide taak te vervullen. Zij heeft niet alleen zorg te dragen voor de reinheid der straten en pleinen, doch is ook uitvoerster van verschillende speciale wetten als: wo ningwet, warenwet, vleeschkeuringswet, vee wet, besmettelijke ziektenwet, begrafeniswet. In de eerste plaats dan zorg voor een behoorlijke volkshuisvesting en hierbij wil ik een oogenblik stilstaan, omdat de woning toestanden uit een oogpunt van volksgezond heid van de allergrootste beteekenis zijn. Op drie zaken heeft zij te letten. lste. Het vaststellen van voorschriften waaraan bij het bouwen en bewonen van huizen moet worden voldaan. 2de. Het opruimen van krotwoningen. 3de. Het bevorderen van den woningbouw, desnoods door zelf dien bouw ter hand te nemen. Art 3 der woningwet geeft verschillende punten aan, waaraan een behoorlijke woning heeft te voldoen. Een belangrijke factor is hierbij het drink water. In vele gemeenten is de aansluiting bij de waterleiding verplichtend, tenzij men bij zijn woning een middel heeft onvoldoen de en deugdelijk drinkwater te bekomen. Punt 2 behoeft geen bespreking, waar wij hier gelukkig geen krotwoningen hebben. Wel zijn tijdelijk houten noodwoningen gebouwd, die echter weer vervangen zijn door perma nente woningen en afgebroken. Van meer belang is punt 3. Bij het bou wen van nieuwe woningen moet het particu lier initiatief vóór gaan. Nu daar hebben we hier in Soest niet over te klagen. Ten einde dit particulier bouwen aan te moedigen heeft men ook bij ons een gemeentelijk bouw en woningtoezicht. De nieuwbouw moet aan bepaalde voorwaarden voldoen met het oog op de volksgezondheid en de zedelijkheid. Voorts heeft men ook een schoonheidscom missie, welke heeft na te gaan, of geen moedwillige kwetsing van het schoonheids gevoel plaats heeft. Ook in de schoonheid weerspiegelt zich Gods heerlijkheid af. Er wordt hier in Soest veel gebouwd. Zoo wel villa's voor goed gesitueerden als land huisjes en dubbelwoningen of meerdere wo ningen onder een kap voor den middenstand en werkmanstand. Wordt er veel gedaan voor onze zieken in de stichtingen „Zonnegloren", „Verhoe ve stichting", „Trein 8.28" en dergelijke, sinds kort zijn we ook een zeer doelmatige ziekenauto voor E.H.B.O. rijker geworden. Deze laatste geheel door particulier initia tief en krachtig gesteund door de gemeente. Rest ons nog een enkel woord te spie ken over de Financiën. Ook op dit terrein heeft het anti-revoluti- onnair beginsel beteekenis. Tegenover de groepen, die staande op den bodem van het historische materialisme de overheidsmacht willen gebruiken om te komen tot een gelei delijk opheffen van het particulier bezit der productiemiddelen en langs dien weg de massa denken op te heffen uit den druk, die het zoogenaamd kapitalistisch stelsel op hen legt, dve streven naar zoogenaamde socia lisatie, moet men zich van antirevolution- naire zijde krachtig verzetten. Juist dan zou de overheid de spil worden waarom alles draait en alle particulier initi atief was te niet gedaan. De overheid heeft geld noodig om zijn taak te kunnen vervullen. Door de belastingen komt men aan het be- noodigde geld. Hoe moet nu hier gehandeld worden? Het particulier bezit vormt een bestand deel van de rechtsorde, waarop de maat schappij is gegrondvest. De overheid heeft het recht om belasting te heffen. Zegt niet onzen Heiland zelf: Geef dan den keizer wat des keizers is en Gode wat Gods is en verder in de brief aan den Romeinen 13:6: Want daarom betaalt gij ook schat tingen; want zij zijn dienaars Gods, nam. de overheid. De overheid staat echter bij die heffing voor verschillende consequensies. lste dat de Overheid haar taak niet ten koste van de burgerij uitbreidt buiten de grenzen, die daarvoor in beginsel zijn aan gewezen; bijv. door het oprichten van al lerlei bedrijven, zonder dat dit door de om standigheden strikt geboden is. Dat de Overheid niet meer belasting heffe dan voor haar taak strikt ndfcdig is en voorts, dat zij bij het invoeren of wijzigen der be lastingen zich zelf afvraagt of hiervoor een deugdelijke rechtsgrond is. Wij kunnen al deze punten samenvatten en zeggen, dat een zuinig financieel beheer geboden is. N ieuwerhoek straat 2 16.-, ff 4.50, ff 3.- per maand. En Hij legde de handen op haar; en zij werd terstond weder recht en verheerlijkte God. Lukas 13 13. In de genezing der samengebogen vrouw, die achttien jaren door satan gebonden ge weest was, wordt ons een treffende toelich ting gegeven van Jesaja's woord: „Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraag- Bijkantoren: VISSER'S Boekhandel, SOEST en C. J. VAN DAM, SOESTERBERG den; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten". De vrouw zendt in de syna goge geen bede om ontferming op, zit er zwijgend neder en spreekt vóór haar gene zing geen enkel woord, maar Jezus komt haar voor. Haar ziende, het oog der ge nade ziet scherp en ver haar ziende, roept Hij haar tot zich, spreekt het verlossende woord, en legt haar de handen op als tee- ken van de mededeeling zijner genade, en dan richt die saamgeborene zich terstond op, en breekt zij los in de verheerlijking Gods. Zij verheerlijkte God! Zie daar dan de vrucht van de losmaking van haar banden door de verlossende genade des Heeren Je zus Christus. Ziedaar wat het eerste moet zijn, wanneer de .knellende banden der zonde door 's Heeren genade geslaakt worden en wij ons voor het eerst of bij vernieuwing hoog op kunnen richten in de volle, zalige vrijheid der kinderen Gods. Evenmin als de saamgebogen vrouw zijn wij in staat zelf die banden los te maken. Eer moet beleden, dat wij ze dagelijks strakker aanhalen en de knoopen der ongerechtigheid al vaster leg gen. Hoe zouden wij kunnen danken, hoe zouden wij kunnen loven, hoe zouden wij onzen God kunnen eeren, zoolang onze ziel in die strikken des boozen gekneld ligt? Maar als de Zoon ons dan vrijmaakt en het zalige woord door onze ziel ruischt: „Gij zijt ver lost", ja, dan vloeit onze ziel in dank zegging uit, al zouden wij achttien jaren voor onzen God gezwegen hebben, en dan wordt ons gansche bestaan op aarde een verheerlijking Gods. Zij verheerlijkte God! Geldt dit nu ook reeds voor ons? Is er ook bij ons een loven voor een verlossing, die onmogelijk scheen en waarop wij zelf met meer durfden hopen? Een loven met hart en stem, met woord en werk, zóó dat de diepste grondtoon onzes levens de psalmtoon is: „Komt, maakt God met mij groot"? Indien wij die verheerlijking Gods nog niet kennen, zeg zelf of dit geen bewijs is, dat er banden rondom onze ziel zijn geslagen, die nog op losmaking wachten? Waar geen vrijheid is, kan geen blijheid zijn. Maar wie zich zelf dan nog als een gebondene kent, luistere althans als die saamgebogen vrouw in de synagoge naar het Evangelie van Jezus Christus. Men stelle zich voor Hem, ditmaal neergebogen in schuldbesef, neergebogen in schaamte en rouw. En men zie tot Hem op, wiens naam Verlosser en wiens ambt het zaligen is, om straks uit te gaan lovende en prijzende God den, bij zich zelf zeggen zullen: „wat is dat gemr-kkelijk. Ik zal het ook eens doen. Ik dachl eigenlijk, dat het een heel nieuw snuf je was, maar grootmoeder deed het ook al". We weten allemaal wel, dat alle groenten en ïrait onderhevig zijn aan bederf. De een meer dan de ander, maar het is toch on mogelijk om groente te bewaren tot 's win ters;.'net liet hartje fruit is het nogi mogelijk', maail aardbeien, kersen, bessen, pruimen enz. .lijven nog geen week goed. En toch willet we Ln den winter zoo graag groente hebbj Met aardappels en spek' alleen gaat het et. Bovendien is den laatsten tijd wel gebhVen, dat in fruit en groenten stoffen voor! omen, die voor ons onmisbaar zijn en vitanLien genoemd worden. We zijn ver- plieh groente te eten, willen we niet zietf word) En hoe zuiverder onze voedinga- midd';en ons door fabrikant en winkelier worej-n verstrekt, hoe grooter onze behoef te zij worden aan vitaminen. Het doel van Sterii; eeren is dus de groenten en fruit te h' en tot den winter, ja tot den volgen- 1 omcr zonder bederf. - deden ook onze voorouders, die deden 1 .zoontjes Ln een Lnmaakpot en goed .out er over- Die boontjes waren na ei, ',ialf jaar nog goed. Kool werd Inge- maak\ met niet te veel zout, ze verzuurt en blijtf goed. We 'hebben zuurkool. Vroeger toen bijna iedereen 's winters een varken slachtte, werd het spek en Het vleesch inge zouten en bleef goed ofwel het werd ge rookt en bleef ook goed. Haring wordt in zout of azijn gelegd en bederft alzoo niet zoo gauw ofwel wordt gerookt tot bokking. Da4 zout, die azijn, die rook was dus om het bederf tegen te gaan. Wij weten nu, maar' onze voorouders "fristen dit niet, dat bederf komt door lagere organismen, bac teriën, schimmels. En die worden gedood door 2out, azijn, rook. Maar ook worden die btderfbrengende organismen gedood door een tooge temperatuur, zooals kokend wa ter ,4Kt in twee minuten hoor, want het zijn .aaie rakkers- We koken zoolang tot ze alle heslist dood zijn of zoo suf, dat ze het eirsU jaar onwerkzaam blijven, want het is nut waar, dat koken in staat is om al het lager; leven te dooden. Wel kan het voor een Wélen tijd dat leven stop gezet worden- Wih gaat steriliseeren doet dus hetzelfde als g'TOtmoedei vroeger. Alleen deed groot moeder het met zout en wij nu met' koken- Opou deed het in een inmaakpot eu wij in flessijhen. Ziet U wel, dat steriliseeren niets iotj at sstjher (MET ZONDAGSBLAD EN KINDERCOURANT). 60ste Jaargang. Opgericht 1871 Hoofdkantoor: HILVERSUM, GROEST 21 - TELEF. 81 Het Agentschap voor Soest en Soestdi|k is thans gevestigd bij de VAN WEEDESTRAAT 7 SOESTDIJK Bezorging te Soest—Soestdijk door eigen loopers, denzelfden dag Abonnementsprijs per kwartaal f2.50; per week f0.20. TELEFOON No. 2062 van verschijnen. PLUIMVEE, LANDBOUW, ENZ. Vragen, doe rublck betreffende kuooco worden gezonden nas da Heer G. J. Ueahoat. Dlr. Landbouwichool. Montfoort. Poitzegel groo ztt cent voor antwoord Inilolten. (Nadruk verboden Steriliseeren. Je kunt geen winkel in glas- en aarde werk of Ln huishoudelijke artikelen passee- ren of je ziet er te kust en te keur een, overvloed van steriüseergiazen, merk Weck, Pomona, Neutral, enz. enz-, te veel om op te noemen. De eene is natuurlijk weer beter dan de andere, maar dit hebben ze allen gemeen, dat elk merk op zich het beste is onder alle steriüseergiazen. Vroeger hoorde je niet van steriliseeren, tegenwoordig hoor je bijna van niets anders meer. Je komt thuis na een ferme wandeling in de hoop, dat de thee al op je staat te wachten, maar nee hoor, moeder is aan het steriliseeren en de rest schiet er bij in- Er zijn er ook, die nu, terwijl er versche groen te in overvloed is, geen groente gebruiken, wanthet moet gesteriliseerd worden, anders hebben we van den Winter niets. De steriliseertijd is net zoo iets als de schoon maaktijd, met dit verschil, dat na een schoon maak de boel weer net er uit ziet als voor heen, geen blijvend succes dus, terwijl de steriliseertijd ons tenminste nog achterlaat veel groente voor den winter, ja zoo mooi,; dat moeder er zelfs mee pronkt. Wat is nu eigenlijk steriliseeren. Ik zal dit eens eenvoudig uitleggen, in 'de hoop, dat heel velen, die tot nu toe niet steriliseer* nieuws is. Er komt wel een handigheid bij, maar dat is zoo geleerd. Als We maar om' dit eene. denken: alle bacteriën en schimmels moeten onwerkzaam worden. Zoo rein mogelijk in de flesschen doen, want anders zouden we zelf het aantal boosdoeners nog vergrooten en dat is heeletnaal mis. Loopt eens aan bij een goede kennis, die steriliseert, vraagt om inlichtingen, koopt desnoods een steriliseerboek (nieuwe druk) en ik wed, dat de heele bewerking U med zal vallen. HEERENMODE-ARTIKELEN F. C. Kuljperstraat 10 WERKELIJK SPOTPRIJZEN ADVERTENTIES opgegeven voor het „Soester Nieuwsblad" worden zonder prijsverhoo- ging opgenomen in „DE SOESTER COURANT" Algemeen Weekblad en „DE SOES TER POST", Katholiek Weekblad. FOT0HANDEL Gediplomeerd Drogist Opticien ONTWIKKELEN VOOR AMATEURS ZITDA8 TE SOESTERBERG, Rsdemakerstraat 7B, Maandag en Donderdag. BURGERLIJKE STAND Opgave van 2 t,ot 8 Juli 1931- GEBOREN: Geurt, zoon van H- Holst en C- W. van de Scheur, Krommeweg 8. Cor- nelia dochter van C- E. Muilwijk en A. Ver- spuy, Molenstraat W.^. 30. Anthonius Jo- hannes Hendrik, zoon van H. Plekkepoel en J. M. Licht, Parklaan 11. Anna Catharina Wilhelmina, dochter van D. van Sloten en K- Ausma, Nieuwe weg 69. Willem Jacobus Johannes, zoon van W. v. d. Waal en, E. K- C. Bruyel, Nassaulaan 13. ONDERTROUWD: F. H. Teune en M. J- J. E. J. E. Veldhoen. GETROUWD: J. v. Geytenbeek en J. J. A. Spelt. GEVESTIGD: J. A. van der Kolk, Bosstr. 119. G. Vonk, Van Maarenstr. 24- H. No- witsiki, Soesterb.str. 125. G. Snoek, Amers- foortschestr. 119. H. J. Verheyen met ge zin, Birkstraat 2. B. Rikkink, Oude Grachtje 4. H. Zwart, Van Lenneplaan 22. W. J. Staven, Heuvelweg 16. J. M. Beckering, Spoorstraat 30 B. C. J. M. Jaburg, Spoor straat 30 B- S. Postuma met gezin, Nieuw- straat 24 a. E. Veltman, Kerkstraat 14. M, H. Donker met gezin, Klaarwaterweg 40. J- van Breukelen Nieuwstraat 28. H. Muller,. Van Lenneplaan 8a. Wed. W. C. van Wage- ningen, Nieuwesteeg 51. C. Ypcs met gez.. Beckeringhstraat 21. J. Assendorp, Amersf. str. 119. J. L. C. Uiterwijk, Heuvelweg 42.- A..iie Mevyre met crezin. Soesterb.str. 186. a.- c.. anitn, ï-'arKiaan 20. C. w. n, wrag- ge, Parklaan 20. VERTROKKEN: A. C. H. Vossenaar, van Steenhofstraat 39 naar Qoor, R-K- Pastorie. C. J. Walstra, van Steenhofstraat 39 naar Goor, R.K. Pastorie. A. E. Walstra, van Steenhofstr. 39 naar Goor, R.K. Pastorie. H. Mars, van Steenhofstraat 39 naar Goor, R. K- Pastorie. J. de Jong, van Van Lenneplaan 16 naar Amersfoort, Zon en Schild. T. Hoek stra, van Luit. Koppenlaan 14 naar Hilversum, Bilderdijklaan 56- J. van Schaik, van Waldeck Pyrmontl. 17 naar Bussum, Lammert Ma joorlaan 14. E. de Jong, van Amersf.str.w. 77a naar Utrecht, Gerard Douwstraat 1. H. J. Scholtemeyer met gezin, van de Baufortl. 12 naar Delft, Piet Heinstraat 13- G. van Vliet, van Nachtegaalweg 29 naar Zeist, Deyn- selweg 14- J. M. van Asch, van Parklaan 2 naar Zuilen, Linnaeusstraat 24bis. VERHUISD: H. Boersma, van Beetzlaan 85 naar Bpetzlaan 65. W. F. Jasper, van Vre dehofsraat 6 naar Kon.Iaan 22. Wed. E. A. Muyderman, van Stationsweg 8 naar Heide weg IS. H. C. Hcideman, van Banningstr. 84 naar Verl. Postweg 94. D. L. Asjes, van Soesterb-str. 41 naar Banningstraat 94. W. J. Drijver, van A. Paulownalaan 30 naar Soesterb.str. 184. J. W. de Rijk, van Klein Engendaalweg 7 naar Laanstraat 35- C. v. Ginkel, van Beckeringhstraat 21 naar Juli- anastraat 34. H. A. C. v. d- Lugt, van Mo lenstraat W-Z. 37 naar 12. J. de Waal, van Nachtegaalweg 29 naar Kon. laan 109. A. de Vries, van Steenhofstr. 32 naar Van Len neplaan 41- P. H A van Aken, van Amersf. str. 92 naar 19. A. Bakker, van Beukenlaan 21c maar Nieuwstraat 43. G. H. Schimmel, van Koninginnelaatt 60 naar 64. voorheen De Rond Bestelk.: Amsterdam, Singel 307, Tel. 34522. Soest: Nieuwstraat 36 en Vlsser's Boekhan del, Telefoon 2272 Opgave van 9 tot 15 Juli 1931. GEBOREN: Adriana, dochter van J. de Ridder en G. Nap, Verl. Postweg 29. Sij- brandus Dirk, zoon van S. D. idzerda en T. Schipper, Julianastraat 53. Susanna, doch ter van S. van Gorkum en "j. de Boer, Korte Kerkstraat 1. Gerard, zoon van J. A. M. v. d. Boon en J. G Dompeling, Schouten- kampweg 18. Hendrikus Gijsbertus, zoon van H- v. d. Coterlet en G. Ossendrijver, Isselt- scheweg 3. Pieternella, dochter van J. Ver woerd en J. H. Schouten, Ringweg 10. Ar- nolda, dochter van W. Fonteijn en G. Ab- bel, Schoutenkampweg 32- ONDERTROUWD: P. de Kleer en G.Hes- terman. W. F. Hendriks en I. J. F- Kloot wijk. W. J. Hogervorst en J. van Breukelen. A. Kreté en A. Kraaijenbrimk. C. W. Stants en C. J. M. Wüst. VAARTWEG 41 HILVERSUM VERSCHAFT CREDIETEN GEOPEND ALLE WERKDAGEN VAN 10—1 UUR EN MAANDAG-, WOENSDAG- EN ZATERDAG AVOND VAN 7—8 UUR Het Doorzitten bij Wieirijden, een door de zon verbrande Huid, Schrijnen en Smetten verzacht en geneest men met Doos 30, 60, Tube 80 ct. PUROL OVERLEDEN: Thijmen Groenesteijn, 49 jaar, geh- met G. E. Mastenbroek, Wiekslo- terweg W-Z. 17. Antje Bosboom, 67 jaar, geh. met C. de Bruin, Tahnalaan 5. Pieter Schippers, 33 jaar, ongehuwd, Wilhelmina- laan 29. GEVESTIGD: A- Calis, Kampweg 46. A. Ch- Berndsen, Korte Kerkstraat 6. W. C, Moritz—Smits, Mendelssohnlaan 6. R. F. Mo- riiz, Mendelssohnlaan 6- A. Driessen, Birk straat 34. R. F. P. Wilbrink, Kerkpad N.Z. 45- J. Noort, Kolonieweg 5. M- G. Koeken-i berg, Vredehof straat 2. F- Klein met vr., Pr. Hendriklaan 5. H. H. Knoop met vrouw, Middehvijkstraat 30c. Ch. J. Nefkens met vrouw, Amersf.str.w. 77b. G. Swanink, Soes terb-str. 63. A. M. J- Jansen—Koster, Ban ningstraat 11. W. Kloos, Lange Bergstraat 29- E. Schipper, Klein Engendaalweg 2. F. Overeem—Meinten, Eikenlaan 11- C- Roo- zendaal, Kerlcpad Z-Z. 33. J. Hielkema, Bos straat 2- C. E. Chivat, Amersf-strw. 83a. W- de Ruiter, Zoom 5. F. de Ruiter, Tal- malaan 6. P. Rentmeester, Talmalaan 23. G. J. Higler, Oude Utreehtscheweg 5. VERTROKKEN: J. Sevenhuysen, van Bos straat 12 naar Renkum, Acacialaan 39. P. Stuurman, van Nieuweweg 31b naar Den Haag, Vlasakkerstraat 64. A. van Doornik, van Birkstraat 19 naar Vianen, Voorstraat 21- H. F. J. I. Adan, van Laanstraat 17 narfr Amstcrdam, Vcspuchisstraat 81 I. W. Hellc- voort, van Birkstraat 34 naar Amsterdam, Wilhelmina Gasthuis le Helmerstraat. G. Dicht en ondoordringbaar zijn de bosschen van Suriname. Daar kronkelen de slangen zich tusschen de boomen en sluipen de tij gers rond, loerend op hun prooi. In de boomen klauteren de apen en laten hun ge brul hooren, dat ver over 't woud weer klinkt. En als de nacht komt, sjirpen de krekels hun schelle geluiden, kraken de tak ken van de boomen, klinkt het geschreeuw van de brulapen door tot in de verste hoek jes van het bosch. Dan sluiten de Bosch - negers hun huizen en blijven binnen, want ze z"ijn bang voor den nacht. Bangallen? Nee, niet allen. Er zijn er, die in hun hutje een Bijbel hebben, waarin ze kunnen lezen. Daar lezen ze in, dat God de menschen bewaart, zoodat ze veilig zijn, waar ze ook heen gaan. Daar lezen ze m, 'dat Jezus altijd bij hen is en ze helpt, ja, dat Hij hun booze daden wil vergeven en ze niet bang behoeven te zijn voor al die verhalen van booze geesten en spoken, want Jezus is bij hen. O, vroeger, toen ze nog niets wisten van Jezus en zijn goedheid, toen de zendelingen nog niet bij hen waren gekomen, om ze te vertellen van alles wat Hij voor de menschen deed, toen was het vaak bang en donker in hun harten, zooals de nachten in de bosschen bang en donker zijn. Maar God stuurde zijn zendelingen, man nen, die niet bang waren voor die gevaar lijke bosschen, mannen, die wisten, dat God hun nabij was in ziekte en gevaar en altijd. Een van die dappere menspheti, diie over al rondtrokken om Gods woord te vertellen, was Johannes Kiing. Nee, Johannes King kwafm niet uit Euro pa, zooals de meeste zendelingen uit dien tijd. Hij was geboren in Suriname in de buurt van een klein plaatsje Maripastoon. Daar waren de Bosch negers, waarbij ook de ouders van King behoorden, gaan wonen, omdat ze werk konden krijgen op de planta ges, ot bij de houtzaagmolens van de blan ken. Niet altijd bleef de familie King daar. Er kwam een oogenblik, dat de Europeanen niet langer wilden, dat de Boschnegers daar bleven, ze moesten vertrekken. Van de eene plaats naar de andere gingen ze, nu eens ver het bosch in, dan weer dichter bij de rivier. Maar hun vaste woonplaats vonden ze pas weer in Maripastoon, toen de blanken hun weer toestonden daar te wonen. Dit gebeurde pas na jaren, toen Johannes King als tot een forsche jongeman was opge groeid. Hij hield van plezier maken, mooie klee- ren aantrekken enz. Dat had hij bij de blan ke menschen gezien, waar hij telkens tijdens zijn omzwervingen gewerkt had. Ja, van God had hij wel eens hooren spreken, maar hij dacht daar liever niet over na. Zoo leef de hij heel plezierig daar in Mariapstoon, zonder zich om eenige godsdienst te bekom meren. Nu woonden er verder in de bos schen menschen, die nooit van God gehoord hadden. 7.ij aanbaden slangen, geloofden in geesten en hielden er allerlei wonderlijke gebruiken op na. Als er iemand ziek was, dan werden de wintimannen gehaald. Die dansten dan voor de zieke heen en weer, terwijl een van hen de trommel sloeg. Deze trommel bestond uit een uitgehold stuk hout met een dierenhuid bespannen, waar met de handen op geslagen werd. Somber en een tonig klonk dan het trommelgeluid door het huis van den zieke, soms zongen anderen er bij, altijd maar hetzelfde eentonige lied. En dan dansten ze. Hoe harder de trommel ging, des te harder dansten ze, altijd maar door, totdat een van dé dansers „wintigeest" kreeg. Zoo zeiden ze tenminste. Dan ging de geest van den zieke over in die van den danser, die woest werd er» wild, zichzelf sneed met messen en allerlei dingen deed, waarvan hijzelf niets wist. 't Was immers een bóóze geest, die iil hem gekomen was. Soms vluchtte hij weg in 't bosch en bleef daar, dagen lang. „Zie je wel'\ zeiden de menschen, de booze geest die in den zieken man gekropen was, plaagt nu dien ander. Maar de booze geest is ten minste uit den zieke en nu zal hij wel gauw weer beter worden. Zoo dachten ze, die arme menschen. Nog vele andere dingen geloofden ze, slangen en kaaimannen een kaaiman is een kléine krokodil werden door hen hei lig verklaard, daaraan brachten ze hun of fers, vroegen wet ze noodig hadden. En als ze het niet kregen zeiden ze: „De Geest is boos op ons, we moeten meer geven". Zoo leefden die Boschnegers verder zon der God. Eens kwamen ze ook in het dorp, waar Johannes King woonde, in Maripastoon. Daar vertelden ze van hun heidensche godsdienst. De menschen luisterden en erger nog, ze geloofden, wat hun verteld werd. Johannes King hoorde het ookEn ook hij dacht, dat het waar was. Van nu af aan was zijn leven niet meer zoo als vroeger, nee, nu deed hij ook mee met de heidensche spelen. Niet alleen in zijn éigen dorp deed hij mee, maar zelfs trok hij in zijn korjaal naar andere dorpen om daar ook de feesten mee te vieren. Vaak liepen deze heidensche feesten uit op he vige ruzie, maar dat kon King niet schelen. Dat was juist heerlijk zoo. "Maar er kwam verandering. King wérd ziek, heel erg ziek. Weken, maanden, ja jaren lag hij neer op zijn ziek bed. Van alles deed hij om maar beter te worden. De wintimannen dansten voor zijn bed, de trommel klonk door het ziekvertrek. Het hielp niet. De loekoeman probeerde hem beter te maken. Maar zijn kunsten hielpen niet. De obiaman verkocht hem allerlei voor werpen, zooals steentjes, beentjes, enz-, hei lige dingen, die iemand beter konden ma ken, zooals hij zei, maar 't hielp niet. Soms schreeuwde King het uit van de pijn. En dan riep hij: „Ik wou, dat ik dood was, dan zou ik eindelijk rust krijgen". Soms ook bad hij tot den God der blanken. Daar had hij immers vroeger van gehoord. Maar ook dat hielp niet'. Niet?.... Nee, want King moest eerst leeren mzien, dat hij zooveel verkeerde din gen gedaan had. Hij moest leeren bidden: „Heere, vergeef mij al die slechte dingen, die ik deed". Dat kon hij echtèr nog niet. En steeds erger werd hij ziek, zoo erg, dat hij zich niet meer bewegen kon en niet meer zelf eten. Daar lag hij nu, ziek en ellendig, in zijn hangmat. Maar God zag hem. God ziet immers ieder een, ook de menschen, die niets van hem willen weten. En Hij gaf King een droom,.een wonder lijke droom. In dien droom wëes God hem er op, hoeveel slechte dingen hij gedaan had. King zag b.V. hoe de menschen gestraft werden, die booze dingen gedaan hadden. Hij hoorde in den droom God zeggen, dat hij zich bekeeren moest, niet meer meedoen met de wintimannen en aan de dansfeesten. En dat niet alleen. Nee, ook moest hij de menschen van zijn dorp waarschuwen. O, wat was King geschrokken van dien droom. Wordt vervolgd.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1931 | | pagina 1