vanille ijs SOESTER BANKVEREENIGING ALLE BANKZAKEN. Wie verhuist U? C0RT0SA? IMH BREUNELEII i BIRBSEÜ Uitgave: G, J. Smit, Soestdijk, BureauVan Weedestr, 35, Tel. 2181 Banketbakkerij „Nieuwerhoek Dixiaansche Rijmen. De weg omhoog! D.F.VOIGT Burgem. Grothestraat 28 - SOESTDIJK E Burgemeester Grothestraat 53 Telefoon 2317 SAFE-DEPOSIT Wat de latuur ons leert. Zomersproeten verdwij nen in korten tijd geheel door Sprutol. Bij alle Drogisten, KRABBELS Vacantie! In Uw koffer of fietsiasch PUROL Ie JAARGANG VRIJDAG 24 Jï LI 1931 No. 4 IDE SOESTER POST Katholiek weekblad voor Soestdijk, Soest en So«sterberg. ABONNEMENTSPRIJS 50 cent per 3 maanden. ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertenties tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting. Bijkantoren: VISSER'S Boekhandel, SOEST en C. J. VAN DAM, SOESTERBERG ADVERTENTIES opgegeven voor „De Soester Post", worden zonder prijsverhooging opgenomen in liet „SOESTER NIEUWSBLAD", Algemeen Christelijk Weekblad en „DE SOESTER COURANT", Algemeen Weekblad. Thans in prachtvol en hygiënisch gefabriceerde kups, inhoudende: i pond a 60 cent, ll~ pands 35 cent, I1/, ons 20 cent alsmede 5,10 en 15 cents porties Eén van de Zomer- en vacantie-genoegens. TEL. 2232 Aanbevelend, F. H. EUWE POTPOURRI! De Koninklijke boerderij Was er met hooibroei spoedig bij; De vlammen sloegen er reeds uit, Gelukkig kwam de Baarnsche spuit. 1) Een zilv'ren en een gouden kroon, Ze worden eerstdaags haar geboön, Die in verborgenheid en deugd Hier werkten voor het heil der jeugd. Controle op chauffeurs is goed, Omdat z' er noodig wezen moet; Maar liefst niet op zoo'n zomerfeest, Als 't van de Vara is geweest. Kopspijkers kunnen nuttig zijn, Maar langs den weg gestrooid, hoe klein. Daar worden zij 'n groot gebrek En maken, al wat band is, lek. 't Verkeershuis kreeg 'n prachtig bord, Dat kwam er heusch nog aan tekort; Ons „Soest Vooruit" is lang niet mis, Maakt goede zaken, naar ik gis. Op Soesterberg staat men reeds klaar, Om even als verleden jaar, Te feesten voor de Koningin: Hier hoor ik nog van geen begin. Het Dameskoor „Euphonia" Zong prachtig mooi van mi-sol-la; Maar 't weer had er geen ooren naar: Wat jammer voor die dames-schaar. 2) De man, die hier z'n krachten gaf, Aan 't onderwijs: Hij rust in 't graf. Een laatste groet zij hem gewijd, Thans schitt'rend in onsterflijkheid. De nieuwe leden van den Raad, Zijn goedgekeurd en staan paraat; Ze namen hun verkiezing aan, Waarmee 't gesputter is gedaan. De molenkwestie, ook al oud, Die laat de meeste Soesters koud; Als hij niet draaien kan of wil, Dan staat hij voor hun part maar stil. 't Verkeershuis bergt 'n exemplaar Van 't badhuis, lang verwacht voorwaar; 't Is schitt'rend mooi in miniatuur, Maar om te bouwen vast te duur'. 1). Moeder Overste en Zuster Frederika van het St. Jozef gesticht. 2). J. A. M. Bruning, meer dan 25 jaar hoofd van de St. Bonifaciusschool. EPISTEL EN EVANGELIE. Negende Zondag na Pinksteren. Les uit den eersten brief van den H. apostel Paulus aan de Korinthiërs; X, 613. Broeders! Laat ons geen begeerte voeden tot het kwaad, gelijk ook zij die begeerte hebben gevoed. En wordt geen afgodendie naars, zooals sommigen van hen, gelijk er geschreven staat: het volk zat neder om te eten en te drinken, en zij stonden op om te spelen. En laat ons geen ontucht bedrijven, gelijk eenigen van hen ontucht bedreven heb ben; en op éénen dag vielen er drie en twin tig duizend. Laat ons ook den Christus niet op de proef stellen, gelijk sommigen van hen op de proef gesteld "hebben, en door de slangen zijn omgekomen. En mort niet, gelijk eenigen van hen gemord hebben, en zijn omgekomen door den verdelg-engel. Dit alles nu is hun bij wijze van vóóraf beelding overkomen, en het is geschreven tot waarschuwing voor ons, tot wie de uiteinden der eeuwen gekomen zijn. Derhalve, die meent dat hij staat, zie toe, dat hij niet valle! Geene beproeving overvallé u, welke niet menschelijk is; God nu is getrouw en zal niet toelaten, dat gij boven uwe kracht beproefd wordt, maar met de beproeving zal Hij ook de uitkomst verleenen, opdat gij ze kunt doorstaan. Evangelie volgens den H. Lucas; XIX, 41-47. In dien tijd, toen Jesus Jerusalem naderde en de stad zag, weende Hij over haar en sprak: Mocht ook gij erkennen, en wel op dezen uwen dag, wat u tot vrede is! Maar nu is het voor uwe oogen verborgen. Want er zullen dagen over u komen, dat uwe vij anden u met eenen wal zullen omringen en u zullen insluiten en u benauwen zullen van alle kanten; en zij zullen ten gronde werpen u en uwe kinderen, die in u zijn; en zij zullen in u den eenen steen niet op den an deren laten; omdat gij den tijd uwer bezoe king niet erkend hebt. Nadat Hij nu den tempel was binnenge gaan, begon Hij degenen, die daarin ver kochten en kochten, uit te drijven, terwijl Hij hun zeide: Er staat geschreven: Mijn huis is een huis des gebeds. Doch' gij hebt het gemaakt tot een roovershol! En Hij leerde dagelijks in den tempel. Onder ons Katholieken ligt het openbare leven, op een enkele gunstige uitzondering na, lam omdat wij in niet voldoende mate deelnemen aan dat wat het behoud der zie len is de heilige vereeniging met Chris tus aan den liefdemaaltijd van Christus. De ontkristening der wereld is alleen tegen te gaan door onze geloofspractijk, door onze liefde, die wij moeten toonen ook buiten de kerk. Het is niet genoeg dat wij onze organ saties versterken; ook zij die buiten staan zijn onze broeders al willen ze van niets van verwantschap weten. Zij kennen Christus niet en ze zijn onver schilliger geworden, omdat wij hen Christus in ons leven niet leeren kennen. Het Licht des hemels schijnt in ons en wij stralen het nog niet voldoende uit naar buiten. Men heeft alle systemen beproefd om het geluk te bereiken, systemen door menschen bedacht die allen zijn mislukt, maar het systeem van Christus, het in den vollen om vang beleven van Zijn leer, men durft het niet aan, omdat wij het zelf niet voordoen Ja, het is een aanklacht, een bittere aan klacht, maar het is goed om ons in het openbaar te bezinnen. Als een Maggy Lekeun in de sombere krotten van Luik de verharden en de poupers weer opwekt om tot Jezus te gaan, heeft zij succes door haar boeteleven en haar dage- lijksch verkeeren aan de Tafel des Heeren. Als een pater Dominicaan de melaatschen zoo liefdevol verplegen kan en hij temidden van die menschelijke wrakken het Evangelie brengt, kan hij dat door zijn innig contact met den Meester, wiens vleesch hij eet. Als een Mat Talbot, de heilige dokwerker zijn lichaam kan kastijden, hij die eertijds een bandelooze was, dan behaalt hij die over winning door het Levende Brood dat van den Hemel kwam. Als zoovele helt'er; en h'cfdfnncn, ook in onzen tijd hun offerleven geven voor de red ding der zielen, door hun voortdurend ge bed en hun voorbeeldelooze liefde, dan doen zij dit door de kracht van het Lichaam en Bloed des Heeren, hun dagelijksche spijze. Maar dat leger moet uitgebreid worden, zij mogen niet alleen als de stormtroepen worden gebruikt, allen moeten we achter hen aan, omdat zij achter Jezus aan gaan. 'Daar en daar alleen ligt de oplossing van alle moeilijkheden, daar ligt de weg om van ons aardsche leven het mooiste en het beste te maken. Wij, die het Levende Brood bezitten, mo gen er geen vrede mee hebben, dat het da- gelijksch brood aan talloozen onthouden wordt. Wij zijn de revolutionairen van het Kruis, als we slechts opzien naar Hem. Hij voedde de menigte, wij moeten arbeiden dat men die menigte het voedsel niet ontsteelt. Hij zegende* die Hem vervolgden en deed wei die Hem haatten, dat is ook onze taak en wij kunnen het, omdat wij gaan tot Hem, wiens woorden geest zijn èn leven. De radio doet ons een middel aan de hand om de scharen uit te nodigen tot Hem te gaan en wij zeggen hen: als gij Zijn Vleesch wilt eten, dat behoeft gij geen rijke zitten, tevens Zijn onvervreemdbaar eigen dom is. Als we zóó doen, zóó leven, dan winnen wij de goeden van wil voor Hem. Dan zal het zijn' één schaapstal en één Herder, en de schapen zullen dan geen bij eengedreven kuddedieren zijn, die men al leen maar houdt om de wol of om de bont. Dan is er de vrede van Christus in het Rijk van Christus, omdat allen weten dat het leven op aarde slechts de generale repe titie is voor de eeuwigheid, die geen her senschim is en geen belofte om het bittere hier te verbloemen. Want de haters stellen het nog altijd voor alsot het slechts een slimme uitvinding is van priesters, die Wereldkerk die er is voor allen. Neen, duizendmaal neen, dat is het niet, het ideaal van Christus is de verlossing aller menschen, het ideaal van Christus is Zijn Vrede, een vrede, die de wereld nooit ge ven kan. Dat is de waan dat men zich wijs laat maken te kunnen leven zonder God, de we reld is reeds lang failliet, en tot Wien zul len wij anders gaan dan tot U Heer. Gij en Gij alleen hebt de woorden van het Eeuwige leven. die tram iets zag, of eigenlijk een heeleboel zag, dat er bij mij niet in wilde. D^ar las ik een reklame voor Holland- sche, groenten, worteltjes, komkommers en weet: ik wat al meer en er stond met groote koeien van letters onder: Eet meer groenten! Op een ander plaatje stond een afbeelding van fruit en het commando: Eet meer fruit! D^n was er nog de dwingende eisch om meer brood te eten. Een koe droeg als onderschrift: Melk is goed; Voor elk. Eeu blozende baby noodigde me uit om kindermeel te eten Laags den weg las ik, dat Heineken's bier het Q^est getapte is. Nu kan ik met dat alles vrede hebben, maar om na een portie kindermeel met groen ten en fruit nog brood met een pot bier te gebruiken, dat is me toch te machtig. En als het daar nu nog maar bij gebleven was, kon ik er desnoods nog overheen komen, maar ik ontdekte ook nog de propaganda voor het eten van visch en nog wel speciaal nieuwe liaring. Alles goed en wel, maar ik wil van mijn maag geen vergaarbak maken, 't is niet om te harden, dat ze je in je eigen vrije vader land zoo van alles opdringen. FOTOHANDEL Gediplomeerd Drogist - Opticien ONTWIKKELEN VOOR AMATEURS ZITDAG TE SOESTERBERG, Rademakerstra.it 7B, Maandag en Donderdag Omdat de moderne, ongeloovige mensch het geloof in God heeft verloren, daarom ook heeft hij geen vertrouwen meer in de na tuur, die door God geschapen werd. Zon der vertrouwen staat hij in de wereld om liem heen- En nu meent hij door eigen hulpeloos ingrijpen de natuur, die van God is, te kunnen verbeteren. En hij vergeet de groote les der geschie denis, dat men nooit straffeloos ingrijpt in de orde, zooals die door God werd gewikt. O, wat is de mejisch toch klein in zijn bang heid en wantrouwen tegenover de natuur! En die kleinheid en bangheid wordt dan nog met de namen van wetenschap en be schaving gecamoufleerd! Weet ge, wat de natuur ons leert? Het is b-v. een natuurwet, dat koude zwaarder is dan warmte. Ook bij het water. Het koudere water zinkt naar beneden en het warme stijgt omhoog naar de opper vlakte. Maar bij het vriespunt slaat die natuurwet in haar tegendeel om. Is -die afkoeling van liet water op het vriespunt gekomen, dan b!ijft het water, dat tot deze graad 19 afge koeld, aan de oppervlakte. Het vormt een ijskorst en beschermt daardoor het onderlig gende water voor verdere afkoeling en daar mee tevens de levende wezens in het water voor de bevriezing voor de ondergang in den dood. Wanneer nu de natuurwetten als het ware halt maken voor de levende, maar redelooze te zijn, ofschoon de rijkdom geen beletsel u ez^ns en deze beschermen en beschutten in. is, mits gij uw gaven niet alleen voor u zelf "nnr"'"n' u"" u~~i A Pot 90 CL, Tube 50 cL, Zeep 60 cL wilt houden. Maar dan moeten ze ook van ons zien, dat dit niet slechts woorden zijn, maar le vende werken daden. Wij zeggen hen: de deelname aan Chris tus eischt geheel den mensch en gij moet u zelf verloochenen, om Hem en dan zult gij alles gevonden hebben maar zelf moe ten we het voordoen. De pers, dat machtige middel kan de we reld inlichten over de koersen van de eeu- widheid, ook al zouden de beursberichten daar onder te lijden hebben. Wij moeten van de kinderen van dezen tijd zeggen, dat God moet triompheeren en dat de wereld bekeeren móét dat zij zich van den waan te bevrijden hebben alsof de kerk hen niets meer te zeggen zou hebben. Onze jeugdbeweging moet ook buiten het Onze jeugdbeweging moet ook buiten het stadion het Koninklijk Kruis van Christus prediken, in de fabriek, op het kan toor, in den winkel, in de keuken en het salon, 'bij allen, bij de knappen en dommen, de armen en "de rijken, want allen zijn ze van God, zijn ze Zijn Eigendom. Hij heeft recht op hen. Onze politici moeten den triomf van het Kruis beleven en belijden in onze openbare lichamen, opdat hun zoekende tegenstanders, vindende medestanders worden en hun gods dienst nooit scheiden van hun politiek. Onze bezitters moeten hun Katholiciteit niet verborgen houden tot aan de aankondi ging van hun ^Overlijden, uit een karakter- looze angst, dat men hen anders niet voor vol aan mocht zien. Want geld en goed, een aanzien en schoon heid zijn zóó weg, zóó waardeloos als wij geleefd hebben zonder Hem te belijden, Die is de Weg, de Waarheid en het Leven. En toch, rustend op Hem behoeven we al deze dingen niet te verwaarloozen. Hij gaf ze ons immers om ze voor Hem en tot Zijn Eer en Glorie te gebruiken. Wij, die ons Zijn eigendom weten, wij erkennen niet gaarne dat alles wat wij be voorwaarden voor hun bestaan, meent men dan, dat diezelfde natuur geen eerbied zou hebben voor het leven van den mensch, die de kroon der schepping is en dat ze ook daar niet de voorwaarden zal vervullen, wel ke voor het leven van den mensch noodza kelijk zijn? Weg dus met dat waanwijs en angstig ingrijpen in de orde der natuur! Als wij menschen bang zijn dat de aarde niet genoeg za! voortbrengen om al de mon den te vullen, die volgens de orde der re delijke natuur geboren worden, dan moeten we de oorzaak daarvan niet zoeken in de natuur of in de aar-de zelve, maar in datgene wat wij menschen daaraan verknoeid hebben. Indien de wereld werkelijk voor een groot aantal menschen onbewoonbaar zou zijn, dan ligt de oorzaak daarvan niet in de schepping Gods, maar alleen in de schuld der menschen. En die schuld kunnen we slechts ver zwaren, wanneer we onze vergrijpen tegen de wetten der natuur nog vermeerderen en verergeren met een nieuw vergrijp. Wee den mensch en wee hef volk, dat zich vergrijpt aan het Teven. VAN KNELIS. 't Ligt natuurlijk aan mij, ja aan wie zou 't anders liggen, als ik sommige dood eenvoudige dingen maar niet snap We waren, zooals U weet, men viertjes de vorige week in Utrecht, of eigenlijk de week daarvóór, met die studentenmaskerade Toen hebben v\ ook in de tram gezeten en die tram is nu de aanleiding tot een krabbel, omdat ik in Ik wil niet zeggen, dat er geen goede zijde aan zit en de vaderlandsche landbouw en in dustrie en handel bij opvolging van al die bevelen wei gediend zijn. Dcoh je krijgt al die goede dingen niet voorlniets; je zult ze moeten koopen en om dat y- doen, heb je geld noodig en dat geld mo^eser verdiend worden. l'.'.i-V-jè, rit Jir. de kneep, éns zag ik een goeie reklame van de Nederlandsche Munt met bijv. een afbeel ding" van ons muntstelsel en de aanbeveling: Gebruik meer geld. Alleen hier en daar een aanbeveling voor een ot andere loterij met aanlokkelijke hoofd prijzen en de dwingende vraag: Koop meer loten Dat is tenminste al één oplossing, al kost die raad ook weer geld, maar, we weten nu eenmaal, dat goede raad duur is. Zou dat misschien ook op onzen gemeen teraad slaan? Je zou anders zeggen, dat een goede gemeenteraad niet duur is, tenminste hier moet dat wel zoo zijn. Maar kijk nou eens naar Rotterdam, daar is de raad heel duur en dat vinden de Rot terdammers heel niet goed, juist als bij ons. Maar ik bemoei me niet met politiek, want dat geeft maar kwestie. Ik zou vertellen, wat ik nou eigenlijk niet heb gesnapt en dat is het volgende: Op schuttingen zag ik nog andere affi ches geplakt met ernstige waarschuwingen om iets niet te worden. De kantoorbedienden geven aan de ouders den raad om hun kinderen niet op te leiden voor kantoor. De musici ontraden aan de ouders om hun kinderen musicus te laten worden. De onderwijzers zeggen, dat ze hun kin deren geen onderwijzer of onderwijzeres moe ten laten worden. In mijn dagblad las ik, dat een filmartist beslist ontraadt om de jeugd bij de film te doen. En als je de menschen in verschillende vakken en bedrijven spreekt, zeggen ze alle maal: laat ze dit of dat nooit worden, bijv. geen boer, geen reiziger, geen journalist, geen winkelbediende, geen winkelier, Iaat ze vooral geen dokter worden en geen advocaat. De gehuwden raden de ongetrouwen af om een huwelijk te plegen en wie je ook hoort, iedereen adviseert een ander om toch vooral nooit te worden wat hij nu is of om te doen wat hij nu doet. De dienstbode zegt tot de kinderen van haar vriendin, dat ze geen sloof voor een ander moeten worden. Het meisje uit de lunchroom waarschuwt haar kennissen voor het sloopende werk van het heel den dag heen en weer draven. Zoo het overal door, wie je ook spreekt, 't is koekoek één zang. Aan den conducteur vroeg ik of zijn baan tje hem nogal beviel en het antwoord was ontroerend: nee meneer (ik had hem 21/2 cent fooi gegeven) nee, 't is niet om te har den, dat heen en weer tippelen door dien wagen en al 'die stomme vragen te moeten benntwoorden en de standjes af 'te wachten van passagiers met een booze bui; an mijn lijf geen polonaise, mijn jongens komen nobit aan de tram. Daar kon ik het mee doen, maar toen de controleur op den wagen kwam, klampte ik dit aan, omdat me die positie niet zoo slecht leek. En toen kwam het los: Duvels-toejager ben je, de slaaf van den baas en den knecht, voor kleinigheden en beuzelingen ben je sheds bezig. Rapporten hier, rapporten daar, dm over een aanrijding, dan een klein on geval of een vermeende beleediging van of dcor een passagier, dan het constateeren van piitluttige overtredingen van het rijdend per- sdieel en zoo ga je maar door. Rapporteer je, dan ben je een dienstklopper bij het per soneel en een reus bij je chef, rapporteer je niet dan is het net omgekeerd. Mijn kinde ren nooit maar dan ook nooit in deze positie. Ik ben bij den bestuurder gaan staan, maar daar kreeg ik heelemaal de wind van voren: Wagenbestuurder, je kan beter gewoon dood gaan, zenuwpatiënt ben ik, 's nachts lig ik nog koffie te malen. Mijn vrouw slaapt over dag, omdat ze geen oog dicht kan doen als ik thuis ben. 's Nachts kookt ze en doet ze het huishouden; we zien elkaar altijd sla pende en we eten alleen, nooit samen. Als ik opsta is mijn brood met koffie al klaar en 's avonds krijg ik opgewarmd eten. 't Is geen leven en als ik eens jongens krijg ik sprong de tram af, want ik wist al wat hij wou zeggen. Hoe ter wereld is het nou mogelijk om die adviezen allemaal op te volgen En hoe kan je nou meer groenten eten als je niks kan worden? Aan al die dingen dacht ik, toen ik het verlangen bij mij voelde opkomen, om eens te krabbelen over een electrische tram in onze gemeente. Daar behoef je nou heusch niet om te lachen, want al is het denkbeeld nog zoo er zijn, ook in Soest, al wel gekkere dingen gebeurd. Sommigen hoor ik al zeggen, zoo'n elec trische tram willen we wel, maar de strop willen we niet, laat Knelis die alleen maar nemen. Dat zelfde heb ik met Teus van 't Hart ook al besproken. Aanvankelijk kregen we woorden over het feit, wie het touwtje en wie de spijker zou geven, en toen we boven dien nog mot kregen over het gebruik van dat ding, hebben we die stropbeweging voor- loopig maar laten rusten; ook al omdat het niet leuk is alleen de strop te krijgen. Maar ik vraag mij vaak af, welk hoekje grond van ons land is meer beroemd om zijn schoonheid dat Gooi- en Eemland. En ook vraag ik mij wel eens af, waarom de verschillende gemeenten daarvan niet meer weten te profiteeren. Mede door zijn electrische is bijv. Zeist geworden wat het thans is en is de trek naar Zeist thans zeer groot. Zoo'n ding moeten wij hier nou ook hebben en niet alleen wij, maar alle gemeenten in Gooi- en Eoi.ilina. On;6 rnonie c'A1 -hierdoor nog meer in trek komen, men zal het steeds meer leeren kennen en waardeeren en onze en andere gemeenten zullen er goed bij varen. Teus en ik hebben nu een geheime ver gadering uitgeschreven op Vrijdagmiddag in het nieuwe gemeentehuis in Hilversum. We hebben hiertoe uitgenoodigd de Pro vinciale Staten van Utrecht en Noord-Hol land en de gemeentebesturen, raadsleden enz. van de belanghebbende gemeenten. Ik zal eerst spreken over de door Teus en mij gemaakte plannen, terwijl Teus den technischen kant zal belichten, onder over legging van een platte grond van de door de tram te volgen wegen en de gemeenten, waardoor de tram zijn weg zal zoeken, waarna ik weer de zakelijke zijde van het vraagstuk zal 'bezien. En de strop, waarover Teus en ik mot kregen, hebben we weggewerkt door in den financiëelen opzet op te nemen een 'belang rijke post voor de reclame's, als: eet meer groenten en kindermeel, drinkt meer Heine ken's Bier en gebruik meer Soester gezon de lucht. Volgende week, na de bijeenkomst, hoop ik hiervoer meer te zeggen of niet te zeggen. Als ik wat zeg, dan is de zaak er door en als ik niks zeg, moeten de lezers maar aanne men, dat Teus en ik het nieuwe gemeente huis uitgezet zijn. EEN WIJS WOORD VOOR IEDEREN DAG ZONDAG. Behandeld de menschen, alsof zij waren wat zij moeten zijn, het is zaad uitstrooien, dat misschien opkomt. MAANDAG. Hoevelen, die roemen op menschenkemiis, .kennen zichzelf het minst. DINSDAG. Dat we te midden van kleinigheden leven doet ons geen kwaad, wel als het kleine een stempel op ons drukt. WOENSDAG. 's Menschen waarde is gelegen niet al leen in hetgeen hij doet, maar vooral ook in hetgeen hij is. DONDERDAG. Schat de wetenschap niet te laag, maar ook niet te hoog; want veel, wat een 'tijdlang wetenschap heette, is later een dwaling be vonden.' VRIJDAG. Veie menschen worden bij het zien van bittere armoede tot tranen toe bewogen; meestal vinden zij hun zakdoek eerder dan hun beurs- ZATERDAG. Overdrijft uwe zorgen niet, véél drijft over. H&uvelweg 16 Middelwijkstr. 33 - Tel. 2065 BURGELIJKE STAND Een heerlijke tijd van ontspanning en dit vooral wanneer gij weet gewapend te zijn tegen doorzitten, zonnebrand, smetten en stukloopen, omdat aanwezig is een doos of tube van de heerlijk verzachtende en genezende In doozeri van 30-60-90 ct. Tube 80 ct. Verkrijgbaar bij Apothekers en Drogisten. INGEZONDEN STUKKEN (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) GEBOREN: Arris, zoon van H- Dorre- steijm en J. v. Woudenberg, Utrechtschestr. 24. Jacobus Anthonie Everarda, zoon van L. C- de Bruin en M. dc Kruif, Rademakerstr. 6- Mariana Wilhelmina Margaretha, dochter van C- Wolfsen en M. van 't Klooster, Wiek- sloot-erweg O.Z. 47. ONDERTROUWD: A- J- var. Dorresteijn en A. W. M. Horvers. OVERLEDEN: Albert CorneUs Vis, 55 jr-, geh- met N. Bockweg, De Genestetlaan 8. Amafia Emma Scharwies, 53 jaar, wed- van J. H. Boom, Nicuweweg 64. Adrianus Cor- nelius Mulders, 19 jaar, ongehuwd, Kerk straat 46- GEVESTIGD: B. Hospers—Van Kooten, Birkstraat 35a- B. Lammers, Postweg 46, Soes terberg. R. van Dien, Ga!. Pelsweg 6. C. J. van de Wijngaart, Kerkpad Z.Z. 17a. F. van Asten, Soesterbstr. 48. B. van den Dolder, Plasweg 31. J. van der Klooster, Eikenhorst- weg 14- D. H. Leurink, Beetzlaan 34. A. Fabius, Amersf.str. 117. A. P. de Bruin, Beukenlaan 37. E. C. Bosboom-Bot, Vosse- veldlaan 23. C. Klomp, Kon.laan 26. G- H. de Graaf, Beetzlaan 10b. A. Verduijn, F. C. Kuyperstraat 13. J. M. Meiman, Steenhof straat 22. J. G. Smorenburg, Banningstr. 106. VERTROKKEN: J. H. v. d. Wijngaard met gezin, van Kerkpad N.Z. 17a naar Zeist, Oranje Nassaulaan 36- mej. W. Verweij, van Össendamweg 24 naar Baarn, Laanstraat 45. D. L. van Peursen van Beetzlaan 45 naar Amsterdam, Heemstedestr. 24bis. B. Bosman, van Bakkersweg 3 naar Hilversum, Zadel straat 43- J. Wiersema, van Van Weedestr. 40 naar Barneveld, „Us Wente". VERHUISD: A. van 't Klooster, van Mid delwijkstraat 32 naar Dorresteinweg 31. inej. H. J. C. van Druten, van Molenstr. O.Z. 3 naar Vredehofstraat 4. H. van Breukelen, van Kon.laan 57 naar Kon. laan 162. J. Verwoerd, van Beetzlaan 82 naar Ringweg 10- A. P. van Esch, van Da Costalaan 13 naar Verl. Kolonieweg 4. J. van Dijk, van Talmalaan 11B naar Lange Brinkweg 19. E. Westeneng, van Eikenhorststraat 19 naar Kon.laan 176. M. L. Dielemans, van Amersf.str. 19 naar 75. H. Th. B. A. ten Brink, van Lange; Brink- weg 36 naar Sophialaan 1. A. G. Terhorst, van Parklaan 12a naar Soesterb.weg. 20. G M- Th. W. de Haan, van Banningstr. 11 naar Den Blieklaan 3. Wed. L. Barzilay met gez., van F- C. Kuyperstraat 13 naar Burgem. Gro thestraat 75. Th. J. Regter, van F.. C. Kuy perstraat 13 naar Burgem- Grothestraat 75. D. Lammertse met gezin, van Bosstraat 59 naar Beetzlaan S2. Permanent feestcomité Oranjeviering op 31 Augustus 1931 Bij voldoende deelname zal op 31 Augus tus a.s. een optocht worden georganiseerd bestaande uit" verschillende groepen. 1. Versierde automobielen. 2- Versierde rijwielen. 3- Groep lichamelijke opvoeding (Gymna stiek, Athletiek). 4. Propagandagroep „Soesterberg Vooruit". 5. Groepen van verschillende vakken en bedrijven, enz- enz. Bovendien ligt -in het voornemen een win kelweek te houden gedurende de laatste week van Augustus met prijstoekenning door een deskundige jury. Allen, die willen medewer ken tot het slagen van het Oranjefeest, wor den uitgenoodigd tot eene bijeenkomst op 30 Juli a-s. des avonds te 8 uur in ,,'t Zwaan tje". Geeft allen uwe medewerking. Vele handen maken licht werk. Toont daadwer kelijk uwe aanhankelijkheid aan Vorstenhuis en Vaderland. Eendracht maakt macht. Het permanent feestcomité. PLAATSELIJK NIEUWS H. M. de Koningin Moeder naar de Rozen- ten toonstelling Vrijdagmorgen werd de Roz.ententoon.stel- ling in Figi te Zeist vereerd met een bezoek van H. M. de Koningin Moeder, die met haar gevolg in twee auto's te ongeveer half il te Zeist erriveerde. Het gevolg bestond uit freule v- d. Poll, freule van Ittersom, Jhr. C. H. de Pesters en Jlir. de Jonghe. Aan den ingang van de Concertzaal werd H. M. verwelkomd door den voorzitter van Nos Junguinl Rosae, Jhr. P. L. de Beauofrt, wiens dochter de Vorstin een fraaie bouquet vpn roze rozen, met dito lint aanbood. H. M. werd hierop door Jhr. de Beaüfort rondgeleid en genoot zichtbaar van de heer lijke rozenweelde, in verscheidenheid van kleur, vorm en geur. Na ongeveer een half uur op de tentoonstelling te hebben vertoefd, verliet Hare Majesteit deze weder te 11 uur, hare bewondering uitsprekend voor deze keurige rozenlusthof.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1931 | | pagina 1