VENEMA Sim liOLMIS CiEIUH 0. R. fiemaente DOliiieH. i KHMAREMAKER Banketbakker Hofleverancier. Banketbakkerij „Nieuwerhoek" Hoogst fijne St. Nicolaas-Delicatessen Uitgave: G, J. SMIT, Soestdijk. Bureau: Van Weedestr. 35,Tel. 218! Soester Bankvereeniging ALLE BANKZAKEN SAFE 0EP0SIT TELEFOON 237 Het Fascisme. Koopt Uw Dranken in de Wijnhandel van W. BISON 0.F.V0IGT - Burgern. Grothestraat 28 - SOESTDIJK NUTTIGE GESCHENKEN VOOR HEEREN F. C KUIPERSTRAAT 10, TELEFOON 2169 Rustig en Kalm Heeft U iets vergeten? „C0RT0SA Sigaren" W. IVIEKKING Dixiaansche Rijmen. 10e JAARGANG VRIJDAG 4 DECEMBER 1931 No. 48 SOEm fflSMM) Algemeen Christelijk weekblad voor Soestdijk, Soest en Soesterberg. Va r\W«cdcj traa TekfRvri M70. ABONNEMENTSPRIJS 50 cent per 3 maanden. ADVERTENTIEPRIJS: van 15 regels f0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertenties tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting. DOET UW VOORDEEL Lid der Centrale Winkeliers-Vereeniging. Koopt in Soest. VAN WEEDESTRAAT TELEF. 2251 ARMBANDHORLOGES RINGEN BROCHETTES - COLLIERS Steeds nieuwe modellen. ALLE MATEN GLADDE RINGEN. (Graveeren gratis). iii. Het gebed in den Gemeenteraad. Het publieke gebed in den gemeenteraad draagt een ambtelijk karakter. Het mag echter niet op eén lijn gesteld worden met het gebed der geloovigen, hetzij particulier, hetzij in kerkelijke of andere sa menkomsten van Christelijken aard. Over dat publieke gebed ik ook in onzen Raad heel wat te doen geweest. Zelfs 'kwam er een voorster om het „Onze Vader" als publiek gebed te aanvaarden. Afgescheiden van liet feit, dat dit gebed voor de Roomsch Kat Ito lieken anders luidt dan voor de Protestan ten, is het „Onze Vaaer" uitsluitend bedoeld ais een gebed voor de geloovigen. Bestond de geheele gemeenteraad uit geloovige raads leden, dan zou het geen bezwaar zijn, dit gebed in te voeren, maar dit zijn groote uitzonderingen en wanneer er maar één lid is, die geen chistelijk beginsel belijdt, is dit gebed reeds niet meer op zijn plaats. Bezwaren tegen het ambtelijk gebed zijn vooral van linksche raadsleden ingebracht, die het gebed daarvoor te heilig achten. Wat is eigenlijk het motief voor een amb telijk gebed. Dit, dat de raad, als zijnde de plaatselijke overheid in zijn groote meer- üfertieui -erkent, dat zij itaax gezag èn regeer macht heeft als dienaressen Gods souver ei- niteit. Het meest wenschelijk is, om het ge bed te houden op 't terrein van de gemeene gratie; waarbij slechts aan de orde komt het gelooi in zijn voorzienigheid, in zijne voorzienige beschikking en in het schuilen of intreden van Zijn Goddelijken zegen. Zeer gewenscht is, dat het gebed sober van inhoud is en door den voorzitter wordt voorgelezen, wanneer deze geen atheïst is; anders door den secretaris. In onze woon plaats is voor den aanvang van elke raads zitting een oogenblik van stilte, waarin een ieder een gebed kan doen. Dit is dus1 een ge legenheid voor een particulier gebed; door deze handelwijze wordt de strekking van het ambtelijk gebéd in een overwegend Chris telijke gemeenteraad ten eenen male mis kend. Bijkantoren: VISSER'S Boekhandel, SOEST en C. J. VAN DAM, SOESTERBERG Voorheen Sukkel Co. I. In het algemeen is de naam, welke door de menschen gegeven wordt, zinledig en gaat hieraan mank, dat die naam het wezen der zaak, welke dien naam voert, niet aanduidt, wat uiteraard wel hieraan ligt, dat die mensch niet in staat is het wezen der zaak te door zien en derhalve ook niet een naam kan roeden. In de oudste geschiedenis van Rome, in den tijd der Koningen, ongeveer 700 jaar vóór Christus dus, werden de Koningen en verdere overheidspersonen, door een lijfwacht omringd, welke gevormd werd door „licto- res", of wel: bundeldragers. Deze lictores droegen op den schouder een bundel roe den (fasces), waar tusschen dan gestoken zat een bij l (secures). Zij liepen voor den Koning uit en hadden zorg te dragen, dat hem de noodige eerbied werd bewezen, ter wiji zij ook zijn bevelen, en straffen hadden uit te voeren, waartoe zij dan dengene, die overtreden had, eerst geeselden met de roe den en daarna onthoofden met de bijl. En dit alles dan natuurlijk zonder vorm van proces. Deze fascio was ook het doeltreffende middel om het gewenschte gezag af te dwin gen, en werd dan ook altijd in tegenwoor digheid van den Koning aangetroffen. Deze fascio was en werd dan ook het symbool van de absolute macht van de Ko ning over zijn onderdanen, een macht na melijk over leven en dood. Ongetemperde, absolute Staatsmacht is gesymboliseerd in en komt uit bij de fascio, den roedenbundel met de bijl. Later, toen de Koningen verdreven waren en vervangen werden door personen uit en door.. he.L^ynlk* gekozen, en de Regeering in Rome dus min of meer was gedemocrati seerd, was de bijl uit de fascio verdwenen, m.a.w. aan de overheid de onbeperkte macht over leven en dood der onderdanen ontno men, en werd alleen in uitersten noodzaak, n.i. in tijden van oorlog, die macht weer aan de overheid gegeven, en ten blijke daar van de secures weer in de fascio gestoken. De toestand was dus zoo, dat de fascio. zonder de secures, als het symbool van het gezag bij de overheid bleef, doch de macht over het leven en den dood der onderdanen zonder meer niet aan de handen der over heid was toevertrouwd, terwijl het fascio met de secures het symbool bleef van de absolute macht van het Staatshoofd tegenover de ab solute ondergeschiktheid van de onderdanen tegenover den Vorst, het Staatshoofd, of fei telijk: Den Staat. De beweging, welke voor enkele jaren in Italië is opgekomen, en daar de macht aan zich heeft getrokken en zich aandient als Fascisme, heeft deze fascio tot haar symbool gekozen. Hierbij moet er dan tevens op ge wezen worden, dat, niet bij wijze van toeval ligheid, in deze fascio de secures ontbreekt, waardoor op zoo karakteristieke wijze uit komt één der groote beginselen of feitelijk het grootste beginsel waarop het Fascisme rust, n.I. het absoluut karakter van de Staats macht. Het is dus duidelijk, dat het Fascis me in deze symbolen, de roeden en de bijl samen, uitdrukt het beschikkingsrecht te be zitten over het leven en den dood van de onderdanen. De schepper en de grondlegger van dit Fascisme is Benito Mussolini. In 1883 in Romagna geboren, is hij opge groeid te midden van een door en door revolutionajr milieu. Zijn vader, die het handwerk van smid beoefende en tevens burgemeester van Ro magna was, hield zich meer bezig met het bestudeeren en propageer.en van de socialis tische beginselen, dan mét het hanteeren van den voorhamer, terwijl de smidse meer ge bruikt werd voor vergaderlokaal, dan voor het bewerken van ijzer. daar was een onoverkomelijke kloof tusschen Joden en Heidenen. Hij verkoos Israël tot zijn eigen volk om het op te leiden tot zijne kennis en liefde tot Hem, om het te heiligen en Zijn Woord te geven, totdat de tijd voor de komst van Zijn Zoon op aarde gekomen was. Dat Jodenvolk heeft het niet begrepen en meende uitverkorenen tc zijn om zich zelf en in eigen gerechtigheid verwerpt het Chris tus, den Zoon des Vaders; het wil' een aardsch koninkrijk, met aardsche idealen en Christus predikt een hemelsch koninkrijk met hemelsche idealen. Zoo stond Hij tusschen Joden en Heidenen in; Hij was veracht en de onwaardigste onder de menschen, een man van smarten en verzocht in krankheid. Wij dwaalden allen als schapen, wij keer den ons een iegelijk naar zijnen weg; doch de Heere heeft onzer aller ongerechtigheid op hem doen aanloopen. Hij werd gehangen aan een kruis, zijn bloed vloeide, van God verlaten, door de nienschheid uitgestoten, veroordeeld en bespot heeft Hij 'langs dien smartelijker, weg Joden en Heidenen tot één gemaakt en den middelmuur des afscheids gebroken hebbende, heeft Hij de vijandschap in Zijn vleesch teniet gemaakt, opdat Hij die twee in zichzelven tot één nieuwen mensch zou scheppen, vrede makende. Jezus! uw verzoenend sterven, Blijft het rustpunt van ons hart. Als wij alles, alles derven, Blijft uw liefd' ons bij in smart. Och! wanneer mijn oog eens breekt, 't Angstig doodszweet van mij leekt, Dat uw bloed mijn hoop dan wekke En mijn schuld voor God bedekke. OFFICIEELE BEKENDMAKINGEN B. en W. van Soest brengen ter openbare kennis, dat door hen op heden is afgekondigd de door den Raad dezer gemeente in zijne vergadering van 5 October 1931 vastgestelde verordening tot wijziging der verordening ter voorkoming van brand, vastgesteld den 28 Juli 1930 en gewijzigd den 23 Maart 1931. Soest, 27 November 1931. Soesterbergschestraaf 8 - Telefoon 2347 Vraagt de St. Nicolaas BONNEN INGEZONDEN STUKKEN (Buiten verantwoordelijkheid der Redactié.) geven, welke het wezen der zaak uitdrukt. Duidelijk komt dit uit bij den familienaam, j d,e bl,d=n .It» Hp in.n.rhan ,irh Jlvan „«-.ven l.pb- O®431 en Heidenen) één gemaakt heeft en den middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende, heeft Hij de vijandschap in Zijn vleesCh te niet gemaakt. welke de menschen zich zeiven gegeven heb ben, maar waarbij toch de beteekenis van dien naam geheel is teloor gegaan, en im mers door dien naam niets' meer omtrent het wezen van den drager tot uitdrukking komt. De naam: Goedhart, is geen waarborg voor een beminnelijk karakter. Een ontmoeting met: De Kwaadsteniet, sluit de mogelijk heid niet uit, dat de drager van dien naam een karakter bezit, dat vierkant omgekeerd is aan dat, wat het aanvankelijk deed ver wachten. Aan: Naaktgeboren, moet ten eenenmale ontzegd worden een eventueele pretentie, dat hij een gansch karakteristieke plaats in de rij der wereldburgers zou in nemen. Gaan nu de namen der menschen aan dit euvel mank, in het algemeen moet ook bij geestelijke zaken geconstateerd worden, dat de naam waarmede zij worden aangeduid, zonder meer niets naders openbaart omtrent het wezen daarvan. Bij den naam „Facisme", is dit echter niet het geval. Deze naam toch is ontleend aan het woord „Fascio", een Latijnsch woord, dat „roedenbundel" betee- kent, terwijl het woord fascio weer in zich gluit het woord „fasces" hetwelk beteekent Toen het eerste menscheaipaar Ln het pa radijs van zijn God afviel, was de band tus schen schepper en schepsel verbroken en de mensch was onmachtig geworden tot eenig goed en geneigd tot alle kwaad. Heel de schepping was vervloekt om der wille van den mensch, maar God is niet alleen recht vaardig, maar Hij is ook barmhartig. Zoo barmhartig, dat zijne barmhartigheden roe men tegen het oordeel. God kwam reeds in het paradijs met zijne beloften; beloften van het vrouwenzaad, dat het slangenzaad den kop zou vermorzelen, maar van het zelve zouden de verzenen vermorzeld wor den, wat zeggen wü, dat deze strijd mei veel weedom en smart gepaard zou gaan. Op Gods tijd kwam het beloofde vrouwen zaad in Jezus Christus, Gods Zoon, geboren uit een vrouw, geworden ondier de wet.' Om dat vrouwenzaad te doen komen, heeft Qod zich een volk verkoren uit alle volkeren der aarde, dat naar Zijn Naam is genoemd en waaraan Hij zijn wetten en geboden gaf, met voorbijgang van alle andere volken; Weldadigheidszegels en Prentbriefkaarten Het mag dunkt me, nu reeds de achtste se rie verschijnt, wel van algemeene bekend heid worden geacht, dat telken jare, van 10 Dec. tot en met 9 Jan. d.a.v. weldadigheids- zegels en prentbriefkaarten ten behoeve van het misdeelde kind worden verkocht. De postzegels verschijnen in 4 soorten. Ze zijn geldig als gewone postzegels, maar voor het bekende doel wordt een geringe ÓVerwaarde gevraagd. De postzegel van 1,5 cent is te bekomen voor 3 cent, die van 5 cent voor 8; die van 6 cent kost een, dub beltje en die van 12,5 cent wordt 16 cent. Verder verschijnt er dit jaar een serie prent briefkaarten naar gekleurde 'houtsneden van Arie Zonneveld te Soest. Daarnaast worden 'erkocht de resteerendc series van vorige jaren. De prijs van iedere serie van 6 stuks is 35 cent. De postzegels zijn aan de post kantoren te bekomen, niet vóór 10 Dec. en niet meer na 9 Jan. Ze blijven voor 't frankeeren echter onbeperkt geldig. Prent briefkaarten worden aan de postkantoren niet verkocht. Ze zijn te bekomen bij on- diergeteekende en verder bij verschillende win kelzaken, waarvan de houders zich bereid hebben verklaard hun medewerking te ver- leenen en die door 't aanbrengen van een reclainebiljet de aandacht op den verkoop naar Ve^' Kolome weg 7. J vrouw van Rpprzlaan 3 naar Lan willen vestigen. En nu vraagt U misschien: „wie zullen profiteenen van het op deze wijze bijeenge brachte geld?" Die som wordt besteed ten behoeve van -alle instellingen, die verzorgen zieke, zwakke, blinde, doove, doofstomme, achterlijke, gebrekkige en verwaarloosde kin deren van alle gezindten; dat wil dus zeggen niet minder dan vijftig duizend Nedenlandseke kinderen beneden 19 jaar. En zeg nu niet: „Och, of ik al zoo'n postzegel koop, wat zal dat het misdeelde kind baten?" Als iedere Nederlander één postzegel kocht en daardoor een bedrag van gemiddeld 3 cent besteedde voor het sym pathieke doel, dan zou dat reeds een be drag beteekenen van meer dan f200.000.—. Ik eindig met U dringend uit te noodigen door 't koopen van Weldadigheidszegels en Prentbriefkaarten. Uw steun te verleenen aan het comité, dat hulp wil brengen aan 't misdeelde kind en breng ten slotte nog in herinnering het devies van een der samen werkende Vereenigingen: „leder menschen- leven heeft oneindige waarde". J. E. BLOEMEN, Waldeck Pyrmontlaan 60. OVERLEDEN: Adriana Catharina Petro- nella Maria Kloppers, 58 jaar, geh. met A. de Waal Malefijt, Nieuweweg 119. Hendri- cus van 't Klooster, 78 jaar, wedr. van A. Versteeg, Krommeweg 29. GEVESTIGD: K. M. Hiemann, Rademaker, straat 25a. W. A. Hueting, Ericaweg 2. J. P. Qepkens, Van Weedestraat 30. Wed. J. H. C. Balder, Amersf-str. 52. E. M- Schuüing, Dorresteiinweg 9. L. v. Veen, Banningstraat 52. D. Beek holt, Helling-weg 3. M. J. Geij- iier.btek, Burg. Grothestraat 4. J. W. Quel- ie.met gez., lorenstraat lc. A. v. d. Beek, 'Birkstraat 75. A. Floor, Julianastraat 48a- P. C. Hausum, Luchtv. afd. M. Bakker met vrouw, Nieuwstraat 29. A. J. Pot met gez. Amersf.str. 34. G. v. d. Wilt m. gez., Vosse- veldiaan 16. B. J. de Groot, Vosseveldlaan 16. F. C. M. Stolwijk, Kostverlorenweg 6- VERTROKKEN: C. S. A. Brem er, van Amersf.str. 65 naar Voorburg, Kunonginne- iaan 50. W. Stalenhoef, van Amersf.str. 119 naar Amersfoort, Utr.weg 280. J. Kant, van Molenstraat W.Z. 44 naar Dassen, C 314. B. Bonke, van Vredehofstraat 2 naar Voor burg, St. Amtonius Hove. P. C. H. Scholtz m. gez., van Piasweg 2b naar Ermelo, Sta tionstraat 2a. W. Bosman, van Molenstraat W.Z. 54 naar Baarn, Piet Heinlaan 1. W. Wallet, van Laanstraat 78 naar Amsterdam, v. Zeegenstraat 17 III. A. N. Kuyer, van Birkstraat 75 naar Eemnes, Wakkerendijk 154. B. de Brui ju, van Kampweg 44 naar Utrecht, Sonoystraat 86. Wed. L. M. Schukking, van Amersf.str. 100 naar Warnsveld, Leestersche- weg .75. D. H. Donker, van Nassaulaan 22 naar Rotterdam, Paradijslaan 60b. E. C Wiersma, van Torenstraat 8 naar Baarn. Nieuwstraat 19. S. A. v. Romen, van Kerk- pad N.Z. 17 n. Baarn, Zuidereind 12. F. H. Kolkmeyer, v. P. Potterl. 20 n. A'foort, Utr. weg 266. Y- J. Exalto met gez., van Nieu weweg 49b naar Zwaminerdam, Goudsche- straatweg. C. J. v. d. Kuit, van Amersf.str. 15 naar Den Haag, Ju!, v. Stolbergl. 54. M. B. de Haan Hugenholtz, van Julianastraat 60 naar Drieb.-Rijzenb., van Oosthuizenl- 25. H. F- C. Schröder, van Kolonieweg 17 naar Hilversum, O. Amersf.w. 72. Wed. A. Bam- Jstein, van Kolonieweg 17 naar Hilversum, O. Amersf.w. 72. W. v. Oest m vrouw, van Veldweg 1 naar Lonneker, Usselo. W. Ver bloed, van Vredehofstraat 2 naar Voorburg, St. Antoniushove. G. J. Lengers, van Vrede hofstraat 6 naar Baarn, Brink 16. A. Jas perZvvarthof, van Vredehofstraat 6 naar Baarn, Brink 16. G. Los, van Kampweg 22 naar Ankeveen, Hecrenweg 44. C. A- van J ^tenstein, van Zwarteweg 1 naar Amers- Heiiigerbergweg. P. C. van Rossum met gezin, van Kerkstraat 57 naar Utrecht, Van Ritsemalaan 13. J. P. Smit met gezin, van Vredehofstr. 1D naar Hilversum, G. v. Amstelsitraat 140. H. J. Ettema met gezin, van Torenstraat 6 naar Ede, Ederveen, E d. 230. H. A. ten Tije, van Steenhofstraat 50 naar Hengelo (O.) Deldermerstr. 162. O. Langelaar m. gez., van Van Weedestraat 5 naar Baarn, Eemnesserweg 103. J. Visser, van Drie hoeks weg 8 naar Amersfoort, Lieve Vrouwestraat 12. A. de Meijere m. vr., van Soesterb.str. 186 naar Giethoorn, N- H. Pasto rie. J. de Graaf met gez., van Andriessestr. 11 naar Hilversum, Kapteinstr. 76. A. W. E. C- Vetter, van Birkstraat 80 naar Amster dam, H. de Keyserpl. 48. J. Horsmeier met vr., van Nieuweweg 15b naar Amersfoort, Sumatrastraat 25. E- v. Valkengoed, van Kerkpad N.Z. 15 naar Hoogland, B 57. B. M. Grijm, van Mendelssohnlaan 11 naar De Bilt, Bilderdijklaan 82. W. Nobel, van Ko lonieweg 5 naar Dokkum, Westerbolwerk, C 150. K. L. Bokma,, van Nieuweweg 50 naar Utrecht, Buys Ballotstr. 36. O- v. Min- nen, van Soesterb.str. 137 naar Hilversum, Vaartweg 137. VERHUISD: W. v- Brummelen m. vr., van Braam weg 13 naar Bosstraat 11. W- Drent m. gez., van Nieuweweg 62 naar Molenstr. W.Z. 43. W. Verwey, van Lange Brinkweg Tol m. vrouw, van Beetzlaan 3 naar Lange Brinkweg 39. W. v- d. Veer, van Kerkstraat 7 naar Duinweg 21. C. L. v. Wijk m. gez., van Buntweg 4 naar Schoutenkampweg 9a. H. Dippel, van Amersf.str. 10 naar Luit. Kop pend. 8 J. Maassen m. gez., van Kromme weg 14 naar Beetzlaan 78. Wed. A- Roest, van le Weteringpad 5 naar Nieuwstr. 45. Naast het „SOESTER NIEUWSBLAD", Algemeen Christelijk Weekblad, worden door ons mede uitgegeven „DE SOESTER COURANT", Algemeen Weekblad en „DE SOESTER POST", R.K. Weekblad. FOTOHANDEL Gediplomeerd Drogist - Opticien ONTWIKKELEN VOOR AMATEURS PULL OVERS VESTEN - SLOBKOU SEN - HANDSCHOENEN - ZAKDOE KEN - DASSEN ENZ. ENZ. En hierover, heiige Bisschop, Huisvest thans de Sociëteit; 't Is er zoo'n gezellig zitje, Dat men weet van uur noch tijd. Wat vervelend, dat je 's avonds Niet kunt zien, hoe laat 't al is; 'k Bracht 'n lichtpunt bij de wijzers, 't Was 'n uitkomst, naar ik gis. En wat zijn de Soester winkels Mooi verlicht bij uw entrée; Ondanks crisis en misère Valt me Soest verschrikk'lijk mee. Halt! Hier gaan we even rusten Bij Q. Smit, de krantenman; Achter deez' beroemde schutting Heeft geen mensch er sjoege van. Willen wij die schutting koopen Voor een nieuwe paardenstal; 't Zal me anders eens verwond'ren, Ot ze ooit verdwijnen zal. Uitgerust? Dan naar het Raadhuis, Zien, wie of er thans regeert; Hè, wat tal van nieuwe facies, En wat kijken zij geleerd. Hebt U Karei niet vergeten Voor een mooie vredes-pijp, Met 'n paar lakpunte klompen, En 'n stoel met heel zacht trijp? Neen! Ik heb 'n keur-collectie In die groote leeren tasch; Want bij al dat sommen maken Komt 'n lekk're pijp van pas. Mooi veranderd is 't plantsoentje Door 't verplaatsen van de tent; Liet men held're lampjes branden, Wel, dan was ik hoogst content. P. N. BURGERLIJKE STAND GÉBORÉN: Johanna, dochter van R. v. Zuilen en J. van Qrol, Koninginnelaan 105. Willy, dochter van J. v. Wessel en K-Schaap, Kerkdwarsstraat 16. Christina Elizabeth Ma ria, dochter van Ch. Th. Wijnands en P- v. Klooster. Van Lenneplaan 10. Catharina Johanna Maria, dochter van C. L. v. Wijk en C. J. M- Kerkvliet, Schoutenkampweg9a. Jan Marinus, z. v. A. Hoksbergen en G. A. Stalenhoef, Birkstraat 83. Aalbert, zoon van A. Freriks en A. J- van Dijk, Emmalaan 4a. beheerscht in Uw denken, handelen en spreken zult ook gij zijn en blijven na het gebruik van Mijnhardt's Zenuwtabletten Buisje 75 cent. Bij Apothekers en Drogisten, Een cadeautje voor Man, Vader, Broer ot Zoon? Haal dan spoedig een keu rig kistje Een welkom geschenk. Verkrijgbaar bij NASSAULAAN 20 - SOESTDIJK Verder gaan we thans niet rijden, Vraag Van Leeuwen onderdak; Wellicht schenkt hij 'n kop koffie Met 'n Sinterklaas gebak. N. Morgen Pieter! Fijn geslapen. Hè, zoo'n rustkuur doet je goed; Kom, eerst gaan we naar het Badhuis, 't Is gezond voor hoofdi en voet. P. Nou, dat zullen we niet treffen; 't Badhuis geeft slechts dis-plezier; Want het blijft voorloop ig zeker, Slechts te zien op 'n papier. N. Wel, dan gaan we naar de Brandspuit, Die geeft water, veel en snel; Als de slangen verder reikten, Bluschten zij het vuur der hel. Zie eens even, Monsignori, Wat 'n étalage-licht; Zullen w'eens 'n kijkje nemen, 't Is een luxueus gezicht. Hé, Jac. Willig, die de auto's Zoo goedkoop benzine gaf; Ja, laat ons eens even kijken, 'k Sta ook zelf 'n beetje paf! O, ik snap het, heiige Bisschop: Prijzen voor de winkelweek; Daarvandaan die vele kijkers; Driekwart Soest is heel van streek. ST. NICOLAAS TE SOEST St. Nicolaas. Pieterman, kun jij me zeggen, Of we spoedig zijn in Soest; Want geen dorpje in den lande, Waar 'k zoo noodig wezen moest. Pieterman. Monseigneur, hier is >t paleis reeds, Aanstonds zijn w' op Nieuwerhoek, Met z'n1 mooie, groote winkel, Vol banket en peperkoek. N. Wel almachtig! Maar wat zie ik, Altijd nog dat schmützig huis; Van de Pu-em! 't Is voorzeker Voor mooi Soest een blijvend kruis. N. N. 't Is reclame voor de zaken, Schitterend en 'ai goed gedacht; Daarom 'heb ik die geschenken Met plezier op Soest gebracht. Maar we moeten haastig verder Naar het Soester wagenkanrp; Nergens staan die menschen veilig; 't Is voor hen 'n ware ramp. N. Ja, 't is overal hetzelfde Hier en in het gansche land; Breng ze gauw een zakje haver En wat lekkers uit mijn, mand. Wil'k de paarden laten drinken, Aanstonds komen w' aan de Bult; Anders gaan z'er vast niet over En Lodeesen krijgt de schuld. EEN WIJS WOORD VOOR LEDEREN DAG ZONDAG. Het is niet de waarheid, die ons pijn doet, maar de persoon, die ze óns zegt. MAANDAG. Pessimisten zijn gelukkiger dan optimis ten, want de p-essimist beleeft alleen aan gename teleurstellingen. DINSDAG. Wee den mensch, als hij verleerde - de zonnestralen op te vangen, die altoos nog door den mist en den nevel van het ver driet des daags heendringen. WOENSDAG. Welke ontdekking men ook inoge gedaan hebben in het land der eigenliefde, er blijft nog altijd genoeg over om ontdekt te wor den. DONDERDAG. Hoe meer ge aenkt aan de kortheid van het leven, hoe grooter en beter gebruik gij er van zult maken. VRIJDAG. Ouderdom ontstaat niet slechts door het gewicht der jaren, maar vooral door het gewicht der droeve uren. ZATERDAG. Denk er bij de openbaring uwer gehei men aan, dat uw vriend van heden morgen uw tegenstander kan zijn. Lieve hemel! Pieter, zie eens. Peter slaat er bovenop; Hij blijfi steeds de trouwe wachter Met de vlag der hoop in top. Ha! daar zie ik reeds het Zwaantje; 't is voor heden afgedaan; Als 't U goed is, beste heii'ge, Leggen wij daar even aan. 1. Pieter, 'k heb weer echt genoten V.an hei oude, mooie Soest; Maai de dageraad gaat schijnen, Verder houden wij ons koest. PLAATSELIJK NiEUWS Onlsiagen en benoemd Met Ingang van 1 December is aan den heer F. de Goeij eervol ontslag verleend ais directeur oer Soester Harmonie, terwijl in zijn plaats is benoemd de voormalige direc teur der vereeniging, de heer H. Kok Jr. Filmvoorstellingen S. W. W. Maandagmiddag te 2 uur, had de eerste dei' serie tiimvoorstellingen plaats, welke door t comité voor de Winkelweek voor de di verse scholen werden gegeven. De heer Wag- ner sprak te voren ae kinderen toe. Aller eerst werd vertoond de bedrijfsfilm der Ca cao- en Chocoladefabrieken der fa. Ringers te Rotterdam. Deze film was voor de kinderen zeer leer zaam. Bovendien werden een 2-tal zeer leuke één-acüers vertoond waarmede de kinderen zich kostelijk hebben vermaakt. De gulle lach was niel van de lucht. Het feest der kinderen bereikte zijn hoog tepunt, bij de komst van St. Nicolaas en Piet. Met groot gejuich en gezang werden beide begroet. Nadat nog versnaperingen en spelen waren rondgedeeld en door den heer Pieper dank was gebracht aan het comité voor den gezelligeii middag den kinderen ge boden. verdok het jonge volkje opgewekt naar huis. „Bravo" Voor de tweede maal in dit seizoen gaf de Mondaccordeon-vereeniging „Bravo" een uit voering; ditmaal in „De Gouden Ploeg". De ten gehoore gebrachte nummers werden uit stekend vertolkt. De humorist Van Oordt uit Zeist droeg het zijne bij tot het welsla gen van dezen avond, terwijl het strijkje onder leiding van den heer Rupken eveneens bij het publiek zeer in aen smaak viel. Tentoonstelling Kerststallen Door de leden der Roomsche Qarde alhier, is op voorstel van eenige heeren der Parochie besloten op1 25 en 26 December een ten toonstelling te houden van kerststallen Ook niet-leden kunnen hieraan deelnemen tegen een inleggeld van 35 cent en schoolgaande kinderen van 10 cent per exemplaar. Voor de mooiste en meest natuurlijke stallen zullen zeer mooie prijzen beschikbaar worden ge steld. Beelden zijn geen vereischtedeze kunnen na den uitslag der jury worden bij gezet. Het entreegeld is bepaald op 20 cent voor volwassenen en 10 cent voor schoolgaande kinderen. Inzenders hebben vrij entrée. Verdere mededeelingen zullen per adverten tie worden verstrekt. De tentoonstelling zal gehouden worden in het St. Ludgardisge- bouw.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1931 | | pagina 5