KOOPT IN SOEST. Heden 3 uur OPENING Chocolaterie „Occasio" 1 JOH. DE HEER Centrale Winkeliers-Vereeniging. A.R. Gemeente-politiek. Uitgave: G. J. SMIT, Soestdijk. Burïau: Van Weedestr. 35,Tel. 2181 Piano's - Orgels - Radio J. LENSSEN IBSSISSSHÏSgSSlSISüHïISÜIiü!!! Nederlandsche Middenstandsbarik N.V. SPAARBOEKJES van bovenge noemde instelling kunnen ter rente bijschrijving worden aan- IBH'iSHBSIilIëB Patrimonium. De ondergang van Pompeï. Sollen de hoest Maken los Banningstraat 104 - Soesterberg - Tel. 51 Na de wasch Q.F.VOIGT - Burgem. Grothestraat 28 - SOESTDIJK Soester Bankvereenigin ALLE BANKZAKEN SAFE DEPOSIT TELEFOON 2317 J. van de Wijngaart Maggi. Nederlandseh» Middenstandsbank N.V. 6 pCt. Nederland 1922 A. 5 pCt. Nederland 1932 11« JAARGANG VRIJDAG 26 FEBRUARI 1932 No. 6 soem niHiwsBL/iD Algemeen Christelijk weekblad voor Soestdljk, Soest en Soesterberg. ABONNEMENTSPRIJS 50 cent per 3 maanden. ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertenties tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting. Openbaar Onderwijs Waar de Overheid zich door zelve onder wijs fce verstrekken, hieeft gesteld im de plaats van de ouders, dient zij ook zorg te dragen, dat dat onderwijs zoo goed mogelijk zij. Natuurlijk mogen daarbij de grenzen van hare finantieele draagkracht niet' overschreden wor den, maar ook al is de finantieele toestand van een gemeente minder florissant, toch mag het peil! van het onderwijs niet ont bezuinigingsreden worden neergedrukt bene den den eisch, die aan een behoorlijke be hartiging van het onderwijs moet worden gesteld. Een dergelijke politiek zou de be volking zoo 'nier onmiddellijk, dan toch op den duur een onherstelbare schade berok kenen. De strijd om het bestaan, zoowel voor het 'individu ala voor het Nederlandsch-e volk als natie, eischt nu eenmaal een graad van ontwikkeling, ook van de volksklasse, die niet straffeloos kan worden veronachtzaamd. Doch anderzijds dient alle weelde op het gebied van het onderwijs, vooral in derge lijke omstandigheden, geweerd- Een kostbaar onderwijs in een gemeente, die gebukt gaat gaat onder finantieele zorgen en waar velen slechts ten kost et van groote opofferingen aan hurnen belastingplicht kunnen voldoen, is een onhoudbare toestand. Als men dan moet bezuinigen, denken- wij aan vermin dering van het aantal der z-g. overtaliigci (surrumeraire) leerkrachten; inkrimping van het aantal vakonderwijzers; het overlaten van het vervolgonderwijs aan het particiüer ini tiatief enz. Doch naarmate de welstand toe neemt, zal de gemeente ook meer ten koste mogen en moeten leggen aan het door hem te geven onderwijs, mits met inachtneming van den eisch van gelijkgerechtigheid van openbaar en bijzonder onderwijs. Ook zal het gemeentebestuur door een scherp toezicht op onderwijs en onderwijzers voor het be lang der aan zijn zorg toevertrouwde leer lingen moeten waken. (Men denke in ver band daarmede aam de kwestie van het ont- i slag van onderwijzeressen bij het aangaan van een huwelijk). De gezinszorg moet dan komen op de eerste plaats en het onderwijs dus op de tweede plaats en moet dan nood. wendig daaronder lijden. Wil de Overheid haar plicht ten opzichte van de ouders zoo goed mogelijk vervullen, dan is het voorts eisch, dat zij hun, zooveel mogelijk, invloed op het onderwijs toekenne. Het meest voor de hand liggend middel daar toe is een regeling der ouder-commissies. die contact vormen tusschen school en hui? en die, wat het lager onderwijs betreft/ vol gens wettelijk voorschrift door den raad be- hooren te worden geregeld- art. 20 en 55 der Lag. Onderwijswet en K- B. 31 Dec. 1020 S. 951. deze tijd hiervan In te denken, behoeft men zich alleen voor oogen te stellen, de activi teit die ontwikkeld wordt bij hen, die zich alleen op het materialistisch standpunt stel len. Patrimoniums taak is, bestudeering van de Chr. beginselen, om, leiding te geven aan onze mannen in, hun actie op sociaal en maatschappelijk termn. Als dit ooit moedig was, aan zeker nu en zoo gezien zal ieder moeien 'erkennen., dat Soest een. treurig figuur maakt. Als de ouderen onder ons, die pa. trimoniium wel kennen, zich die werkelijk heid indenken, zouden zij zich dan ook niet mede verantwoordelijk weten voor deze min der gunstige toestand en zich niet verplicht achten, om mede te werken,, tilat hierin ver andering kome, al zou het voorloopig maar ziijin door het bijwonen van de vergaderingen, waartoe zij uitgenoodigd worden. Laat ons bedenken, dat wij in deze dingen ook plichten hebben, of eigenlijk ook ver antwoordeldjk zijn, ten opzichte van de jon geren. Daartoe opi te wekken, is doel van dit stukje. j Volgende week hopen wij uwe aandacht te vestigen op een, te houden Ledenvergade- riimg, waar wijl hopen, dan meerdere belau; stelling te zien. Bijkantoren: VISSER'S Boekhandel, SOEST en C. J. VAN DAM, SOESTERBERG Varkensmarkt 5, A'foort, Tel. 1309 Ook voor Piano's 't goedkoopste adres. te, zwart en afzichtelijk, maar menschelijke wezens, die men ziet sterven. Een van die lichamen is dat van een vrouw. Men vond bij haar 91 geldstukken, twee zilveren vazen, sleutels, juweelen. Ze vlucht te met haar kostbaarheden, toen ze in de kleine straat neerviel. Ze ligt op haar linker zijde; men onderscheidt haar kapsel, het weefsel harer kleederen, twee zilveren rin gen aan haar vinger; een harer handen is gebrokende kleine hana is ineengeklemd, alsof de nagels in het vleesch zijn gedron gen. Men voelt haar ontzettend lijden on der den dooodsstrijd. Achter haar zijn een vrouw en meisje neer gevallen; wellicht moeder en kind, een vrouw van nederige geboorte. Vlak bij op het bed ligt het meisje, een kind bijna. In haar angst heeft ze haar kleed over het hoofd getrok ken. Ze schijnt niet lang geleden te hebben Verder ligt er een man op zijn rug. De buik is gezwollen, waarschijnlijk van het wa ter van de natte asch. Zijn mond staat open. Het lichaam heeft iets vastberadens en held haftigs. mH»CB!na»»5seaHK;*«B>a»öaBa» aRvaHiB Door onze vakkennis leveren wij uitsluitend prima kwaliteit. Prijzen vanaf 2 ct. Lm. 50 ct. SIGARENMAGAZIJN v* Weedestr. 36a - Tel. 2017 a» SMiSOftiE'SZKssssgaaffiBas&iBiiBssaKaffiffia Van Weedestraat II SOEST D® Directie. Als deze naam gelezen wordt, zullen er wellicht sommigen zijn, die zullen vragen: Bestaat in Soest ook nog werkelijk een or ganisatie, die Patrimonium' heet? Op die vraag mag geantwoord worden: Ja! geluk kig bestaat Patrimonium nog, al voegen wij er in een adem bij, maar zij is zeer nood lijdende. Dat noodlijdend zijn, heeft 'niet te maken met wat wij- in onze tijd van malaise, onder dat woord verstaan, zij is n.1. niet noodlij dend in financieel! opzicht, maar zeer sterk noodlijdend, ten opzichte van belangstelling- Nu weten wij wel, dat in Soest ten op zichte van het vereemigingsteven, nog al eens klachten worden gehoord en helaas! we moe ten erkennen, niet ten onrechte. Als sterk staaltje, wijzen we hierbij op het feit, dat van wege de A-R. Kiesvereeniging een in leiding werd uitgeschreven over het toch nog al belangrijke en veel besproken onder werp „Schoolartsen-instituut" en het klinkt misschien ongelooflijk, maar van het nogal groote onderwijzers-personeel, was letterlijk niet één aanwezig, terwijl van het school bestuur niemand was te zien, alleen van de vise-voorzitter 'n kennisgeving van verhinde ring- Nu is zeer goed mogelijk, dat weer en spreker op zichzelf niet uitlokten tot he bijwonen van die vergadering, maar het onderwerp ëichtse toch wel het brengen van een offer. Maar keeren wij1 weer terug naar Patri'mo- fnT' °rganfatiel die haar bestaansrecht 'n den lande zeker meer dan bewezen heeft en tot rijke zegen is geweest en nog is. We zouden haar kunnen noemen de Chr. moeder- oïganisatie van de actie in de Chr. vak-ver pen ïgingen en om de groote beteekenis voor De vreeselijke ramp, die de stad Pompeï verdelgde, begon 24 Augustus 79 na Chris tus. 't Was tijdens een gladiatoren-voorstel ling. We zitten een ooggetuige hebben verteld in het amphitheater. Bij de aardschokken vluchten we, en bij de eerste bliksemstralen. Het uitspansel wordt verduis terd door een hoos van stof. De eene don derslag volgt op de andere. De nacht valt ineen nacht van schrik. Deze hel wordt verlicht door groote vlammen. „De Vesuvius staat in brandt!" Dit ge schreeuw hoort men in de straten. De Pom- pejanen, verbijsterd van schrik, ontvluchten het amphitheater, blijde, als ze een uitgang vinden, en niet onder de voeten vertreden worden. Men zoekt het vrije veld. Na de asch regent het vuur. Gloeiende stukken vallen op de daken, op de straten, onophoudelijk. In alle richtingen vluchten de menschen. Sommigen ontsnappen. Zij, die in de winkels een schuilplaats zoeken, of in de kelders, worden door de asch bedekt en ver stikt. Verloren zijn zij, die nog wat willen redden. In de straat der grafmonumenten ontmoe ten de massa's elkander. Een soldaat was plichtgetrouw op zijn plaats gebleven. Hij stierf de eene hand voor zijn mond, de andere geklemd om zijn lans. Het gezin van Diomedes, 17 vrouwen en kinderen werden in een kelder levend begra ven. Ze stikten of verhongerden. Dieren, vastgebonden, konden niet ont snappen. Gevangenen, met de beenen vastgeklonken aan een ijzeren balk, kwamen om. Een vrijend paartje ging elkaar omhelzen de, den dood tegemoet. De bange nacht gaat voorbij. De morgen komt. Het blijft duister als in een gesloten kamer. Kinderen, mannen en vrouwen, elkan der roepend, zoekend, elkander aan de stem herkennend, roepen de dood aan, barsten uit in tranen en angstkreten, overtuigd, dat de eeuwige nacht is gekomen. Toen viel de aschregen. De asch viel zelfs in Afrika. In Rome werd het licht er door onderschept. De Ro meinen zeiden: „De wereld vergaat; de zon: valt op de aarde neer, of de aarde stijgt op om in brand te vliegen." „Eindelijk, zegt Plinius, kwam het licht terug. Het hemellichaam, dat het verspreidde, werd weer zichtbaar, maar zag bleek als tij dens een zonverduistering. Alles om ons heen was veranderd; de asch had als een dikke sneeuwlaag alles bedekt." Eerst in de achttiende eeuw heeft men deze onmetelijke lijkwade opgeheven. De huizen zonder dak, bewaard gebleven, slechts tot aan de eerste verdieping, met hunne muren blootgesteld aan de zon, de zuilengangen, die niet meer te dragen heb ben, de tempels aan alle zijden open, die doodsche verlatenheid, dit alles zou voldoen de zijn om iemand het hart toe te nijpen. Er is meer. Die geraamten, welke men vindt bij elke schrede in dit doodenveld, laten ons de angst en schrik der laatste uren gevoelen. Men heeft er reeds meer dan zeshonderd gevon den. Aangrijpende getuigen te midden der ontzettende ramp. In 1863 vonden arbeiders, met opgraven bezig, in een smalle straat onder hoopen puin een leege ruimte, waarin beenderen. Men maakte een gipsbrij, waarmee zorgvul dig de korst van puimsteen en asch verwij derd werd. Men vond toen vier lijken, nog te zien in het museum van Pompeï. Mensche. lijke lichamen. Geen mummies als in Egyp- Zel hun brood en water voor, dat zij elen en drinken en tot hunnen Heer trekken. 2 Kon. 6 :22, tweede ged. Ten oenen male onbegrijpelijk: zijn de daden Gods voor het hart van zondige menschen- kinderen. Wij stellen ons zoo vaak God, de Almachtige in onze plaats, en denken dan, dat God dej Heere net zoo zal handelen, als wij het ons hebben ingedacht maar als het dan zoo heel anders uitloopt, begrijpen wij er niets meer van. Dat komt omdat Gods wegen anders zijn dan onze wegen en zijne gedachten hooger dan onze gedachten. De koning van Syrië voerde krijg tegen Israël en probeerde het leger Israëls in een hinderlaag te lokken, maar zijne pogingen mislukten telkens weer. Toen werd de koning mis moedig en dacht aan verraad-, maar één zij ner knechten zeide: neen, mijnheer Koning, maar Elisa de profeet, die in Israël is, geeft den koning Israëls te kennen de woorden, die gij in uw binnenste slaapkamer spreekt. En hij zeide: gaat heen en ziet waar hij is, dat ik hem zende en hem halen late en als hij vernam dat de-profeet te Dothan was zond hij daarheen paarden en wagens en een zwaar hier, welke des nachts kwamen en omsingelden de stad. Wij zouden zoo zeggen: Elisa was toen een verlogen man Maar hij zeide tot zijn jongen: vrees niet, want die bij ons zijn, zijn meer dan die bij hen zijn. Bij hen de kracht van menschen-, van paarden en wagens, maar bij Elisa de kracht van den Heere zijn God. En Elisa bad en de Heere liet aan den jongen zien dat de berg vol vurige paarden en wagens rondom Elisa was. Toen bad Elisa wederom en God verblinde de oogen der Syriërs en Elisa kwam hen tegemoet als gids en geleidde het geheele leger binnen de poorten van Samaria als gevangen. Toen de koning Jo- ram van Israël dat zag, zeide hij tot Elisa zal ik hen slaan? Zal ik hen slaan, mijn va der? Dat waren weer echt menschelijke ge dachten: Gij zult hen niet slaan. Zet hun brood en water voor, dat zij eten en drinken en tot hunnen heer trekken. Wonderlijk toch- Hier was nu een schoone kans om zijne vijanden onschadelijk te mak-en en instede welkomdank zij God- i 't Brood, hetwelk ik daar zag breken/ Werd m' een teek en Van zijn lichaam, dat weleer Werd door mij- aan 't kruis verbroken, En doorstoken 'k Zag den kruisdood van mijn Heer: ln den wijn, dien 'k uit zag gieten, Zag ik 't vlieten Van zijn toen vergoten bloed; k Zag door Hem mijn schuld geboet. MIJN HARDT'S SALMIAK-TABLETTEN Dooien 20 en 30 ct. Bij Apoth. en Drogtita* TUINBOUW, PLUIMVEE, ENZ. Hoe we zwakke betenen genezen. Om de verschijnselen zooals beenzwakte en elkaar pikken goed te kunnen begrijpen,- moeten wij een inzicht hebben in de stof wisseling der minerale zouten en vitaminen- y'ooral bij de vitaminen raken we tegenwoor- -lig aan de geheimzinnigste wonderen van iiet moderne natuuronderzoek zoo als we zien zullen. Over vitaminen wordt tegenwoordig ijeweldig veel geschreven en gesproken en ie Leek krijgt zoo zoetjes aan het idee, dat :net de vitaminen alles te bereiken is en dat men ze grijpen kan alsof het aardappelen in den kelder betrof. Niets is minder waar. De vitaminen waar ieder vol van is, heeft niemand ooit gezien en ze Laten zich voor loopig nog niet grijpen al meent men er enkele tegenwoordig ook zuiver afgescheiden te hebben. Tot voor korten tijd kon men ze het beste aantoonen op plaatsen, waar ze -aiet waren. Gekker kan het al haast niet en toch iiis het zoo. lm Indië is de wereld-veroverende zege tocht der vitaminen in de moderne voe dingsleer begonnen en was het de Neder- .andsche professor Eij'kman, wiens naam voor al lijd aan deze on tdekking verbonden is. Hij bewees n.1., dat een bepaalde, zeer gevrees de ziekte der inlanders de berri-berri ver oorzaakt werd door het eten van gepolijste rijst en dat deze ziekte te genezen was door toediening van rijst met het zilvervliesje er om heen en andere stoffen. Deze geheim- liinmige ziekte bleek dus niet direct een ver giftiigiingszjekte te zijn, doch een ziekte die ^ntstorid bij gebrek aan bepaalde stoffen in net voer, een voer-gebreks-ziekte zou men kunnen zeggen. Toen men eenmaal daarop ging letten vond men steeds meer van dergelijke ziekten. De van ouüs beruchte scheurbuik, die zich bij schepelingen voordeed, die langen tijd geen versche groenten kregen, bleek te genezen te zijn met verseh citroensap of sinaasappel sap, de Engelsche ziekte kon men genezen met levertraan en bij dieren kon men ver- schillende van dergelijke ziekten genezen mei Verseh, jong groen voer. Maar men ging verder. Men voerde aan ratten en kuikens een dieet, dat scheikundig alle stoffen bevatte, die men wist dat noodig waren voor het lichaam en het resultaat was, dat de dieren allen stierven. Aan het schei kundig uitstekende voer ontbrak dus eigen- lijk de levenskracht en omdat de ontbre kende stoffen, die ontbraken, absoluut nood zakelijk voor het behoud van het leven ble ken te zijn, noemde men ze met een vreemd woord vitaminen, daarbij tevens uitdruk king gevende aan de gebleken foutieve ver- anders teILing, dat ze tot de groep der„am'i- nen" behoorden. Zoodoende had men dus deze onbeken de stoffen een naam gegeven, terwijl men ze alleen herkende aan de ziekten, die bij Iedere bezoeker(ster) ontvangt Vrijdag (heden) en Zaterdag een aaroige VERRASSING, daarvan moet Joranv ze goed -en veilig laten heentrekken. Wat zal er omgegaan zijn in het hart dier mannen, die de dood voor oogen hadden en weer opnieuw als het ware het leven ontvingen. Wij allen zijn dood- in zonden en misdaden en vallen zekerlijk in het rechtvaardig oordeel Gods- Het is den inensch gezet eenmaal te sterven en daarna het oordeel. Maar God heeft alzoo lief de wereld gehad, dat Hij zijn1 eemiggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft niet verderve, maar het eeuwige le ven beërve. Zijn vleesch is waarlijk spijze en zijn bloed) is waarlijk drank- Zoo worden ook wij die den dood hebben verdiend in stede daarvan, verzadigd met hemelsch brood en bemelsche drank om het eeuwige leven te beërven. 'k Heb aan 's Heilands disch gezeten, 'k Heb gegeten van het brood, dat zielen voedt; Daar, daar werd mij wijn geschonken, Die gedronken, zielverkwikking smaken doet: Jezus zelf had door zijn boden mij doen n ouder*, I-k verscheen op hoog ontbo-d en was heeft men vaak last van schrijnende handen. Dit schrijnen houdt dadelijk op door Purol. hun afwezigheid ontstonden. Op dit oogen- blik is de litteratuur over de vitaminen al ontzettend groot en kent men al verschillende soorten van vitaminen. Men noemde ze <51 met de letters van het alphabeth óf vol gens de ziekten, die bij afwezigheid ont staan. Zoo kent men bij kippen en andere die ren een oogziekte, die te genezen is door toediening van gele mais of levertraan. Ver der blijkt ook, dat de normale groei van het jonge dier afhankelijk is van de aanwe zigheid van dit vitamine. Tot een geheel andere groep behoort hel B vitamine. Als men duiven of kippen ge durende een paar weken niet anders dan water en gepolijste rijst voert, krijgen zij allen hevige zenuwverschijnselen. Ze raken verlamd en sterven als men er verder niets aan doet. Deze ziekte gelijkt heel veel op berri-berri bij den mensch. Als men derge lijke patiënten, die totaal verlamd neerlig gen, een klein beetje versche gist ingeeft, kan men het verbazingwekkende feit bele ven, dat ze soms na eenige uren weer ge heel op de been zijn en schijnbaar geheel normaal. De gist-vitamine nu noemt men het anti-berri-berri vitamine, of B vitamine. Zoo kunnen we dus met h&t alphabeth daargaan, maar gelukkig kunnen wij bij onze kippen de letter C overslaan. Het C vita- Naast het „SOESTER NIEUWSBLAD", Algemeen Christelijk Weekblad, worden door ons mede uitgegeven „DE SOESTER COURANT", Algemeen Weekblad en „DE SOESTER POST", R.K. Weekblad. FOTOHANDEL Gediplomeerd Drogist - Opticien ONTWIKKELEN VOOR AMATEURS Voorheen Sukkel Co. mine is n.1. de stof, die jn citroenen en si naasappels zit en die de scheurbuik geneest. Scheurbuik is een ziekte van menschen en sommige dieren,doch zij komt bij kippen niet voor. Wij hebben dus bij de pluim vee voeding met C vitamine niets te maken. Het D vitamine is echter voor het pluim vee een der belangrijkste. Dit is n.1. het vita- mine, dat de Engelsche ziekte geneest en dat vooral in levertraan voorkomt. Tenslotte meent men ook al een E vita mine gevonden te hebben, dat noodig is voor een normale bevruchting en ontwikke ling der jonge vruchten, doch daarover hoort men in de pluimveewereld nog weinig. voorheen F. BREURE. Kerkpad N-Z. 17a. - Tel. 2133 BRANDSTOFFEN TURFSTR00ISEL GRINT Eenig adres voor WALES ANTHRACIET Ruime sorteering. Wij noteeren thans sterk verlaag de prijzen. PLAATSELIJK NIEUWS Voor de ouders van de kinderen van de Chr. Lag. School Spoorstraat, werd Vrijdag 19 Febr. j.1. in het Gymn.locaal, Chr. U.L,Ü, Spoorstraat, een ouderavond gegeven. Tegen 7.30 uur, was de zaal reeds zeer goed bezet en' waren ook heel wat kinderen aanwezig, welke onder bekwame leiding proe ven. van bekwaamheid zouden afleggen in' zingen en voordragen. Ds. Groeneveld opende de vergadering door te laten' zingen psalm 75 1 en 4, ging voor in gebed en las het eerste gedeelte voor van psalm- 78. In zijn openingswoord deed Z.Eerw. goed uitkomen, dat de tegen stelling niet >is christelijk en onchristelijk, maar School met den Bijbel en School zonder den Bijbel- Wij houden daaraan vast, omdat wij als ouders wel weten, dat wij als opvoeders onzer kinderen niet, kunnen werken, wanneer wij niet hebben den geestelijken ondergrond in Gods Woord. Hetgeen wij dan van onze vaders hebben overgekregen, deelen wij we der mede aan onze kinderen. Men spreekt veel over het opvoeden in Christelijke en maatschappelijke deugden, maar hoe kan deze opvoeding plaats hebben, wanneer we mis sen de kenbron en daarom juist willen we onze kinderen brengen bij den Bijbel. Neen, wij willen van hen geen heiligen en vromen maken. Wij weten heel goed, dat ook onze kinderen ondeugend zijn, maar wij willen ze een schat medegeven, waaruit ze kunnen putten in hun, verdere leven. Ziet maar eens naar de ziek- en sterfbedden, dan blijkt het weer telkens wat. het onderwijs op de Chris telijke school heeft aangebracht De school met den Bijbel is het voorportaal waardoor zij zullen komen op den weg die "tot God leidt. Onze school moet ook gedragen worden door de liefde en de gebeden van de ouders -der kinderen. Na deze rede| kwamen de kinderen aan de beurt en zongen, onder leiding van den heer Everaars driestemmig enkele liederen uit hun hoofd, o.a. „Avondliedje"- en „Zendings- lied". Daarna werd voorgedragen door en kele kleintjes var;, de eerste klas. Grietje Leeuwerink, een heel klein meisje, werd op de tafel gezet en droeg met veel- vrijmoedig heid voor „de suikerbal". Een daverend ap plaus was de belooning, daarna werd voor gedragen „De poppendokter", „Op vaders klompen", „De kwakkehvinter", „Mus en zus", „Piet ruilebuik" en „Een raadsel". Al die voordrachten van die kleintjes werden correct uitgevoerd, zoodat Ds- Groeneveld zerde: wanneer zij, het nu. reeds zoo goed kun nen im de eerste klas, wat moet het dan wej zijn in de zevende klas. We kregen toen nog een zangnummertje en wel „Kind van Hol land" en de „Avondzang", waarna de kin- Ideren na elk een reep chocolade te hebben ontvangen, weer naar huis mochten gaan. De heer v. d. Flier, hoofd van de school, hield daarna een referaat over het onderwerp .M oei e lijk heden in de. opvoeding in verband met karakterfouten". Hij verplaatste zijn auditorium te midden van d<e dartele jeugd en zeide, dat de fouten meest voorkomen uit karakterafwijkingen. Iedere karakterafwij'king heeft een oorzaak. Soms maakt men er zich al heel gemakkelijk van af door te zeggen: ja meester, dat heit ie van z'n vader, die was net zoo. Inderdaad ziet menigeen zich zelf terug in zijn eigen kind- Maar juist' als men als ouders de afwij kingen opmerkt, dan moet er gebeden en gewerkt worden om1 het kwaad te bezweren. Twee dagen van de voor'ge week, Was 't Soester damesvolk van streek; 't Was Maggi voor een na, 't Was Maggi vroeg en sp5. In breede scharen trok men vroeg, Naar Eemlana en De Gouden Ploefc Om van de film te Ieeren En Maggi te probeeren. Men proefde Koninginnesoep, En door de zaal klonk slechts één roep: Hoe zalig en hoe fijn, 't Smaakt als een wild' konijn. En Maggi-blokjes in een kop, Die dronk men gretig, klok, klop, op. Gezond en voedzaam tevens Voor jong' en oude levens. Aroma's van een fijnen geur, Ze waren daar te kust en keur: Wil Maggi steeds bestellen, Geen kookzorg kan je kwellen. Toen draaid' een film van Zwitserland, Ook al met Maggi in verband: Fabrieken, rijzig-groot, Der Maggi's toekomst schoot. Wie denkt er nog aan spek en ham, Ot rookworst op z'n boterham: Een Maggi-blokje, menschen, Is al wat wij nog wenschen. Wie denkt aan erwtensoep met kluif, Spekpannekoek ot eierstruif; Wil liever dan eens letten Op Maggi's soeptabletten. Geen bietstuk ot geen varkenshaas, Die spelen over ons de baas; Wie ons aan u ontrukten, 't Zijne Maggi's vleeschproducten. De schare ging voldaan naar huis, Maar voor de mannen is 't een kruis: Ze krijgen niets dan Maggi, Al kost het ook hun hachie. Kantoor Soest Van Weedestraat II Telefoon 2018 Wij belasten ons met het csnverteeren van obligaties en met het bezorgen van Inschrijvingen op de leening Er smeult eerst een klein vuurtje, dat door invloed van buiten wordt tot een brand, die verteert en naai; den afgrond voert. Hij noemde enkele gevallen van kleine kinderen, die lastig zijn en die men dan maar steeds toegeeft om ze zoet te houden en is daar door dikwijls zelf de oorzaak, dat het kwaad in het kind groeit. Ook bedreigt men de klei nen als zij lastig' of ondeugend zijn door te zeggen: wacht maar, straks kom je bij mees- 'er, die een groot donker hok heeft en zoo wordt die a-s. meester in 'het oog van hun kind een verschrikkelijk monster, waar ze doodsbenauwd voor zijn. Kinderen kunnen zoo heel gemakkelijk met een staal gezicht .'liegen. Hij noemde hiervan enkele frappante gevallen. Voor de ouders en ons onder wijzend personeel ligt hier een taak. Wij moeten de kinderen inprenten, dat elk leu gentje hoe iklein ook, zonde is. Zeer ver derfelijk voor de opvoeding is het, wanneer vader of moeder niet met de onderwijzers meegaan. Ja zelfs het voor het kind opne men tegenover d-ens onderwijzer, waardoor het gezag verbroken wordt en het kind ge. sterkt in het kwaad- Na deze zeer leerrijke rede, werden de aanwezigen in de gelegenheid gesteld om' de teekmingen te bezien, die door de kinderen met aanleg gemaakt;'waren ondier" de bekwame leiding van den heer Kleiin. Een- jury werd benoemd die de teekeningen moest waar- deeren, waarna later aan de beste een prijsje zou gegeven worden. Na de pauze werd een versnapering rond gedeeld en was er gelegenheid tot het stellen van vragen, waarvan een goed gebruik werd gemaakt. Ds- Groeneveld sprak daarna nog een slotwoord en uitte zijn groote waar deering aan den, heer v. d. Flier met zijn medehelpers en helpsters- Wij hebben van diie avond gezien en gehoord, hoe de op voeding onzer kinderen plaats heeft en weten wij, dat ze niet alleen wetenschappelijk on derwijs krijgen, maar ook geestetijk worden opgevoed en nabij God worden gebracht. God geve ons allen het gebed waardoor wij de school mededragen- met hen, die de kin deren den ganschen dag bij zich hebben. Spr. eindigde daarna met dank aan God- Het was tegen 11 uur, dat wij zeer voldaan naar "huis gingen en weer waren gesterkt Ln de noodzakelijkheid van ons christelijke onderwijs op de school' met den Bijbel. Nog kan worden vermeld, dat door de jury de navolgende beoordeeling van het werk is gegeven. Pastelteekeningen1. Melis Boshuizen, 2. Gerrit v. d. Kamp, 3. Chr. de Gier. Penteekeningen1. Chr. de Gier, 2. Gerrit v. d. Kamp.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1932 | | pagina 1