PUROL rijk aan geneeskracht Oubi1 uan alles en neguial. Uitgave: G. J. Smit, Soestdijk* Bureau: Van Weedestr» 35, Tel. 2181 Banketbakkerij „Nieuwerhoek" j JOH. DE HEER Piano's - Orgels - Radio Fa. Kareisen - Rademaker Het eerste Gebod. Jammerklacht van Kazius. SPRUTOL „Zij" Crème 3e JAARGANG VRIJDAG 8 APRIL 1932 DE SOEST EP POST Katholiek weekblad voor Soestdijk, Soest en Soesterberg. ABONNEMENTSPRIJS 50 cent per 3 maanden. ADVERTENTIEPRIJS: van 15 regels f0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertenties tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting. Bijkantoren: VISSER'S Boekhandel, SOEST en C. J. VAN DAM, SOESTERBERG Naast „DE SOESTER POST", R.K. Weekblad, worden door ons mede uitgegeven „DE SOESTER COURANT", Algemeen Weekblad en het „SOESTER NIEUWSBLAD", Al gemeen Christelijk Weekblad. mammmmm Vele malen bekroond ohwhb Fijn bereide Slagroom, thans 20 cent per ons. Nougatschelpen, Wafels en Chocolade bekers met slagroom, 10 cent per stuk. Diverse gebakjes 7 ct. per stuk. TELEFOON Z2Z2. Aanbevelend, F. H. EUWE S Varkensmarkt 5, A'foort, Tel. 1309 S Wij leveren alle merken. EPISTEL EN EVANGELIE. TWEEDE ZONDAG NA PASCHEN. Les uit den eersten brief van den H. apostel Petrus; II, 21—25. Zeer geliefdenChristus heeft voor ons geleden, u een voorbeeld nalatend, opdat gij zijne voetstappen zoudt volgen, Hij die gee- ne zonden gedaan heeft en in wiens mond geen bedrog gevonden werd; die, toen Hij gescholden werd, niet wederschold, toen Hij leed, niet dreigde, maar Zich overgaf aan die Hem onrechtvaardig oordeelde; die zelt onze zonden in zijn lichaam gedragen heeft op het hout, opdat wij, aan de zonden afgestor ven, voor de gerechtigheid zouden leven; door wiens striemen gij genezen zijt. Want gij waart als dwalende schapen; doch nu zijt gij bekeerd tot den Herder en Bisschop uwer zielen. Evangelie volgens den H. Joannes; X, 11-16. In dien tijd sprak Jesus tot de Pharizeën: Ik ben de goede Herder. De goede herder geeft zijn leven voor zijne schapen. De huur ling echter en die geen herder is, wiens eige ne schapen het niet zijn, ziet den wolf ko men en Iaat de schapen in den steek en neemt de vlucht; en de wolf rooft en ver strooit de schapen. De huurling nu vlucht, omdat hij een huurling is, en de schapen hem niet ter harte gaan. Ik ben de goede Herder; en Ik ken de mijnen, en de mijnen kennen mij, gelijk de Vader Mij kent, en Ik den Vader ken; en Ik geef mijn leven voor mijne schapen. Nog andere schapen heb Ik, die niet van dezen schaapstal zijn; ook die moet ik toevoeren; en zij zullen mijne stem hooren, en het zal worden ééne kudde en één herder. EVANGELIE-VERKLARBNG GELIJKENIS VAN DEN GOEDEN HERDER TWEEDE ZONDAG NA PASCHEN. Deze gelijkenis, welke deel uitmaakt van de drievoudige gelijkenis van den herder en zijne kudde, behoort tot schoonste en aan trekkelijkste gedeelten van het vierde Evan gelie. Op een Sabbat had Jesus een blindgeborene het gezicht teruggegeven. Dat was een doorn geweest in het oog der Pharizeeën en toen de genezene het waagde om vóór Jesus te getuigen, hadden zij hem van uit de hoogte van hun nijdigen hoogmoed spottend ge vraagd: „In zonden zijt gij geboren en gij zoudt ons willen onderwijzen?" En ze ver banden hem uit de synagoog der geloovigen. Zoo deden de leiders des volks. Maar zij waren geen herders der kudde. Veelmeer ge leken zij wolven. Die gebeurtenis nu gaf Jesus aanleiding. Zichzelf als den Goeden Herder te stellen tegenover die valsche herders, die zichzelf voor de alleen-rechtvaardigen hielden, het ge wone volk verachtten en zich weinig aan de dwalende schapen gelegen lieten liggen. De gelijkenis van den Goeden Herder, ge lijk het Evangelie van heden ons die biedt, munt uit door diep-Palestijnsche kleur en past nog volkomen in het tegenwoordige Oostersche herdersleven. De kudden, welke overdag langs de hel lingen der heuvels, of op de weiden in de vlakte onder de hoede van wachters gegraasd hebben, worden des avonds binnengedreven in een groot open perk onder den blooten hemel, hetwelk afgesloten is door een muur van meestal los op elkaar gestapelde stee- nen, waarin een soort poort is aangebracht. Die muur of omheining is dikwijls niet hoo- ger dan een meter, zoodat bij 'n tekort aan waarzaamheid der nachtwakers, dieven ge makkelijk over den muur kunnen springen om schapen te rooven. Reeds daardoor, dat zij niet door den ge wonen ingang binnenkomen, toonen zulke lieden niet de ware herders te zijn. Ook weten ze heel goed, dat de schapen niet naar hunne stem zullen luisteren, maar verschrikt voor het vreemde geluid zullen wegvluchten. Vandaar dat de dief zelfs geen poging doet, om de schapen levend uit het perk te krij gen: neen, stil sluipt hij in onder de scha pen en voor dat hun geblaat hem heeft kun nen verraden, steekt hij ze dood, werpt ze dan over den muur en rooft zóó de schapen. In den vroegen morgen komen de ver schillende herders ieder hun eigen kudde weer uitlaten en geheel in overeenstemming met Jesus' woord, dat Zijn schapen Hem kennen en aanstonds Zijn stem hooren, roe pen ook nu nog de Palestijnsche herders hun ne schapen met name toe en trekken dan aan het hoofd hunner kudde voort naar de weiden. Doch een vreemdeling zullen ze niet volgen, maar van hem wegvluchten, omdat ze zijn stem niet kennen. In dien gedachtengang had Jesus tegenover de Pharizeeën gesproken van dieven en roo- vers, die niet door de deur der schaapstal binnenkomen, maar over den muur springen •en zóó de schapen stelen. Maar ook overdag bedreigen vijanden de kudde: wolven en jakhalzen sluipen zelfs op klaarlichten dag uit hunne holen en overval len herder en schapen. Dan komt het uit, wie de eigenaar, wie de huurling is. Hierin onderscheidt zich de herder van den huur ling, dat de eerste desnoods zijn leven waagt voor zijne schapen, de laatste echter vóór alles op eigen lijfsbehoud bedacht is. Ik ben de Goede Herder. De goede Dorresteinweg 3 Schildersbedrijf Auto Lak- en Spuit-inrfchting AUTCSPJEGE' c herder legt zijn leven af voor de scha pen, Doch de huurling en wie geen her der is, wien de schapen niet in eigendom behooren, hij ziet den wolf komen en laat de schapen aan hun lot over en vlucht, en de wolf rooft en verstrooit de schapen. De huurling nu vlucht, wijl hij een huurling is en zich om de schapen niet bekreunt. Ik ben de Goede Her der en Ik ken de mijnen en de mijnen kennen Mij, zooals de Vader Mij kent en Ik den Vader ken. En mijn leven leg Ik af voor de schapen. Doch niet enkel voor de kudde Israëls is Jesus tot Herder gesteld. Weliswaar gold Zijn herders-zending eerst en vóór alles de verloren schapen van Israël, maar, gelijk een maal de herdersknoop David door God werd weggeroepen van achter zijn eigene kudde, om Gods volk tot herder te zijn, zóó zal ook Jesus Zijn herderlijken arbeid, eerst be perkt tot 't uitverkoren volk, uitstrekken tot alle volken, om ze met krachtigen staf te regeeren. Dan zal de afsluiting om het perk van Israël's kudde vervallen en zal de Herder uitgaan vóór alle schapen, welke naar Zijn stem slechts willen hooren: Nog andere schapen heb Ik, die niet uit dezen schaapstal zijn: ook deze be hoor Ik te leiden, en ze zullen naar Mijne stem luisteren en het zal worden: één kudde, één herder, gelijk Ezechiël had voorspeld: „ik zal over hen éénen Herder aanstellen, die hen zal weiden, Mijn dienaar David; hij zal hun weiden, hij zal hun tot herder zijn. Ik, Jahweh, zal hun ten God zijn, mijn dienaar David ten vorst in hun midden; Ik, Jahweh, heb het gezegd!" (Ez. 34, 23—24). Dus nogmaals: onze Zaligmaker Jesus Christus aanbidden wij, maar wij vereeren zijn beeltenis. De vrienden Gods of de heili gen en vooral de Moeder Gods vereeren wij en roepen wij aan en ook hun beeltenis sen worden door ons geëerd, maar nooit zal een katholiek de(in) heilige aanbidden en nog minder zijn (haar) beeltenis. Misschien dat wij door het herhalen van deze oude waanheden, die toch ook nog actueel zijn in dezien tijd, bereiken mogen, dat tenminste aan sommige protestanten de oogen zullen opengaan. 1 'et schijnt^ daü_ velen nooit uitgepraat zullen raken over onze katholieke beeiden- vereeriing. Hiet zijn stokdoove% dfie met geen mogelijkheid te beroepen zijn. Als wij een voor ieder verstaanbare verklaring gege ven hebben van onze Heiligenvereerlng en van de vereering der beelden, dan blijven zij roepen: neen, toch, is jelui leer in strijd met 't eerste der geboden Gods- Men mag gerust met die aftandsche praat jes aankomen, als men zich maar niet gaai beroepen op de H. Schriftuur. Want dat is gevaarlijk terrein. Wanneer men zich met name op het eerste gebod .gaat beroe pen, zooals wij dit in Exodus 20- 45 vin den ,en daar dan uit besluit, dat onze beelden- vereering on-Bijbelsch, on-christelijk: dus eigenlijk heidensch is, dan moéten wij toch even een en ander rechtzetten. Vooreerst dient opgemerkt te worden, dat door God aan de Joden verboden werd om afgodsbeelden te vervaardigen met 't oog merk ze te aanbidden. God kende de onstand vastigheid van Zijn volk. Hij wist hoe spoe dig dat volk zich van Zijn dienst afwendd' om valsche goden te gaan eeren. Daarom gaf Hij dit zeer strenge gebocL Doch wij weten, ook, dat dit goddelijk voor schrift niet absoluut was, zoodat voor alle tijden het vervaardigen van elke beeltenis ver boden zou zijn. Immers God gaf zelf bevel 2 Cherubijnenbeelden te plaatsen op de Ver bondsark en Hij gelastte Mozes een koperen slang te nemen, waarnaar het volk zou moe ten opzien om gered te worden. Trouwens, hoewel in Exodus staat, dal de Joden zelfs van datgene wat op aarde is, geen beeltenis of eenige gelijkenis mochten maken, zuilen toch de protestanten er geen kwaad in zien om standbeelden op te richten en ze met bloemen te versieren. Ja die beel den zelfs de militaire en burgelijke eer te betuigen. Ook hebben wij nimmer vernomen, dat een protestant met het oog op dit gebod er gewetensbezwaar van maakte, zich te laten fotoigr af •eeren. Het is dus duidelijk het venraardigen van beeltenis is door den Heer niet absoluut verboden. Zelfs den Jo den niet: zij mochten en moesten zelfs op Gods bevel beelden maken. Wij katholieken nu, doen dat- Wij hebben in onze kerken en in onze huizen de beelte nissen van onz;e^ Verlosser en van Zijn heilige vrienden. Wij vergieren die beelden met bloemen en licht, om zoo onze hulde te brengen aan de verheven personen, die ze voorstellen. Ook gelooven wij, dat de almachtige God hen bijzondere gunsten kan schenken, die met groot vertrouwen bij een bepaald beeld bidden en de voorspraak vragen van de(n) heilige, die wordt voorgesteld. Wanneer 't nu geschiedt dat bij een bepaal de beeltenis wonderbare genezingen plaats hebben, die veroorzaakt zijn door 't vertrouw- vol gebeci, dan, spreken wij wel van een mi raculeus beeld. Een dergelijk beeld is, naar men zegt, het Mariabeeld te Renkum. Men zal dus, naar wij hopen, begrepen hebben, dat er bij ons nimmer sprake is van beelden-aanbidding. Wel knielen wij vaak voor de beelden, maar dat knielen sluit in 't geheel geen aanbidding in. 'k En woon op Koninginnelaan, Waar ieder mij kan vinden; Wie bij mij koopt of niet en koopt: 't Zijn allemaal m'n vrinden. Is winkelsluiting ingevoerd, Mag ik tot 8 uur werken; 't Wordt zaak, dat Jan Publiek zich weet Een weinig te beperken. Kom niet 'n paar minuut voor acht, Om nog wat uit te zoeken; Want, wat men vraagt, ligt menigmaal In heei verborgen hoeken. De regel wordt: om| 8 uur klaar! 't Zijn toch at lange dagen; En kom me dus niet tegen acht Nog met 'n boodschap plagen. Gij, werkman, die 't zoo goed en weet, Geet toch 'n beter voorbeeld; Pres mij niet tot verkeerde daad, Door eigen bond veroordeeld. En kom vooral niet achterom, Wil mij niet méér vervelen; Want weet: het is den winkelier Z'n vrijen tijd ontstelen. Maar toch, ik vrees met groote vrees, 't En zal mij weinig baten; Want Jan Publiek is zeer hardleersch En houdt van heel lang praten. Mij dunkt, er zal door Vader Rijn Nog heel wat water vloeien, Eer men den winkelier niet meer Na 't sluitingsuur zal moeien. Reeds meer dan 30 jaren 'ang, Klaag ik dezelfde klachten; Het kost mij herrie en gezeur, Plus slapelooze nachten. 'k Word moedeloos, daar 't niet en helpt Hetzelfde te herhalen; Bij Jupiter en heel z'n staf: Verlos ons van die kwalen. U, redacteur, voor plaatsing dank, Met hoop op beet're dagen; En Dixi voegt er slechts dit bij Wil Kazius niet plagen. DIXI. SPROETEN komen vroeg in 4 voorjaar. Koop tijdig Pot 90ct.Tube 5Oct.Zeep6Oct.0ijalle drogisten Het Centraal Bureau van de Statistiek is een nuttige instelling, welke zich op velerlei gebied verdienstelijk maakt. Van alles neemt het kennis, zoowel op economisch als op cultureel gebied. Dezer dagen werden wij getroffen door de cijfers, welke het verstrekte over een aan tal jaren betreffende de Nederlandsche Staats schuld, maar nog sterker demonstreerden die, toen die schuld per hoofd over de bevolking van Nederland werd omgeslagen. In 1915 was de schuld per hoofd f183 In 1919 f273 In 1924 f386 In 1929 f318 In 1931 f301 Nu heeft de Amerikaansche National City Bank aan de hand van gegevens voor de Europeesche Staten in 1931 dus tot het jaar 1930 deze gegevens verwerkt en het blijkt daaruit, dat Nederland behoort tot de vijf mogendheden, welke de grootste staats schulden hebben. Slechts Engeland, Frankrijk,. België en Noorwegen steken ons land de loef af, maar dan volgt Nederland. Onderstaand staatje toont duidelijk de ver schillen aan, hoeveel per hoofd die schuld bedraagt. Staatsschuld in guldens. Engeland 2027 Frankrijk 1120 België 462 Noorwegen 375 Nederland 318 Italië 288 Zwitserland 255 Denemerken 220 Zweden 200 Cechoslovakije 183 Oostenrijk 120 Japa» 113 Duitschland 85 Roemenië 80 Polen 38 Gaan we even wat verder en nemen we dan de verschillen van Engeland, Frankrijk en België onder de loupe, dan bemerken we, dat de oorlogs-uitgaven in deze cijfers zijn verwerkt en blijft alleen Noorwegen nog over, dat normaal hooger staat, maar waarvan de cijfers gelden van 1929, terwijl die voor Ne derland zijn genomen over 1930, zooals het Bureau voor de Statistiek die aangeeft. Dezer dagen las ik in de bladen over de brochure van den heer Braat en de cumulatie der pensioenen en begrijpelijk kwam het mij voor, dat die staatsruif gevuld moet blijven, wil men aan de verplichtingen voldoen. Maar gek blijft het toch om met 3 of 4 verschillende pensioenen, den weg door het leven te gaan. In dit teeken gezien kunnen we begrijpen, dat men zich in ambtenaarskringen verzet tegen de 3 pCt. loonsverlaging, al mogen dart ook de Tweede Kamerleden de So cialistische Kamerleden uitgezonderd vrij willig 10 pCt. storten van de f5000.—, welke zij ter tegemoetkoming van onkosten jaar lijks ontvangen. TUINBOUW, PLUIMVEE, ENZ. DE TUIN, Vele gewassen hebben een hooge tem peratuur noodig om te ontkiemen. Die laten we nog maar in de pakjes zitten. Maar die een beetje kou verdragen kunnen, vertrou wen we toe aan moeder aarde. Dat zaaien is een heel eenvoudig werkje. Maar juist die eenvoudigheid bedriegt ons. Willen we goed zaaien, dan komt er een groote handigheid bij te pas. Het zaad moet mooi verspreid over het bedje komen, an ders is het niet heelemaai in orde. En alleen door doen is dat te leeren. In het algemeen wordt veel zaad te diep ondergebracht. Is ook niet noodig. We kunnen het ons bij het zaaien gemak kelijk maken, als we op rijtjes zaaien. Dit kunnen we doen met spinazie, raapstelen, erwten en peulen, worteltjes enz. Dat zaaien op rijen geeft ons zeer groote voordeelen. Vooral de ongeoefende zal dit merken en het tuinen zal hem een lust worden. Om op rijen te zaaien moeten we geultjes maken in de lengte ot in de breedte van de bedjes. Deze maken we het best met behulp van het spantouw, wat zoo gemakkelijk is bij het maken van rechte rijtjes. Het kan ook wel zonder dat, maar voor de meesten valt dit niet mee. Zoo'n geultje maken we met de hak ot met de hark of wel met de schop. Hierin zaaien we, schuiven of harken de geul weer dicht entrappen deze een beetje aan, opdat het zaad goed met de aarde in aanraking komt. Daarna harken we er overheen, zoodat van dit aantrappen niets te zien is. Bovendien, dit aantrappen maakt, dat het, vocht beter opstijgt in den grond. Dit is'voor het zaad goed. Maar als bet opstijgt tot! aan de oppervlakte, dan zijn we het kwjt en dat moet niet. Zoo'n geharkt laagje 1 water niet door en door aantrappen en daarna overharken slaan we twee vliegen in één klap. Wanneer het zaad op gaat komen, hoeven we niet te twijfelen, wat zaad en wat on kruid is. Het zaad komt op in rijtjes en het onkruid staat verspreid. Tusschen de rijen kunnen we zelfs het onkruid vernietigen met schoffel of hak. In de rijtjes moeten we na tuurlijk uitdunnen, want te dik beteekent, dat de groei niet normaal kan verloopen. Voor raapstelen en spinazie hindert dit niet zoo veel, daar is het ons om blad begonnen en zoo gauw en zoo veel mogelijk. Maar wor teltjes, erwten en peulen e.d. moeten een behoorlijken afstand hebben. Het spreekt na tuurlijk vanzelf, dat we de rijtjes bij spinazie bijv. veel dichter bij elkaar leggen, dan bij doppers,. Bij het afsnijden van raapstelen, snijbiet, spinazie, enz. zullen we de voordeelen van de rijtjes nog meer bemerken. Het snijdt vanzelf en men is zoo klaar. Probeert eens op rijen te zaaien en U zult niet alleen zien, hoe gemakkelijk het is, maar ook hoe plei- zierig. ZILVERUITJES. (Zaaitijd nu). We kennen ze allen wel, die kleine knik- kervormige uitjes, die, bestemd voor den in maak, bijna allen terecht komen in den azijn, al of niet vermengd met kruiden. Dat is een soort ui, die zoo klein groeit en bijna overal wil groeien. Ze houden wel van een flinke hoeveelheid mest. Voor het zaaien wordt het bedje goed fijn geharkt en daarna bezaaid. Er is zoowat 1 lood zaad noodig voor 1 1 /2 vierkante meter grond. De stand wordt dan vrij dicht. Dit is noodig, anders zouden ze voor den inmaak te groot uit kun nen groeien. De kleur blijft mooi blank. Na: het zaaien harken we het zaad wat in en kloppen het bedje met de schop aan. Dit geeft een betere ontkieming. Na den oogst moeten de uitjes zoo gauw mogelijk ingemaakt worden. Daardoor blij ven ze beter hard. Wie ze zelf bouwt, kan hier dus voor zorgen. Wie gewend is, ze te koopen, zorge versche te krijgen, geen verwelkte. Die blijven niet hard. Maakt het U zelt en ook den groenteman gemakkelijk en bestelt eenige dagen voor het inmaken de uitjes. Dan kan hij ze versch koopen en evenzoo bij U afleveren. Dat werkt plei- zierig voor beiden. OVERLEDEN: Corwelia van Dijik, 11 m., Verl. School weg 5. Sjouke Nieuwland*, 74 jaar, wedr. van H. van Dregt, Laanstraat 26- Egthertus Petrus Kok, 11 dagen, Veen- zoom 6. Johannes Hogeveen, 54 jaar., geh met K- H. Teuling, Buntweg 8. GEVESTIGD: J. Mosterd, Kerkdw.str. 8. E- A. Frieiink, Beetzlaan 10b. E. Peters, Amersf.str. 78c. W. H. J. Koekkoek, Juliana- straat 60- Wed. E. v. d. Laan, Heideweg 52. C. W. M. v. Limburg Brouwer, Steenhofstr. 14. J. v. Montfoort m. gez., Bihkstr. 48,, E- Kreijmann, Nieuweweg 39. H. Seifert, Van Weedestraat 30. N. Wijnen, Soesterb.str. 125. VERTROKKEN: H. v. Slechtenhorst m. gez-, van Mol-enstr. W.Z. 52 naar Utrecht, Blauwkapelscheweg 29. J. W. v. d. Veer Blidem- M. Exner, van Burg. Grothestr. 42 naar Soest, Dl'd. E. W. v. Heuven, van Amersf.str. 104 naar Stavoren, Herv. Pasto rie. A. H. C- Janmaat, van Steenhofstraat 39 naar Laren, N.H., Brink 33. J. Tielrooij, van Heideweg 52 naar Heemstede, Nic. Beetz laan 4. M. Heupel, van Amersf.str. 18 naar Köln, Dld. G. v. Majestein, van Amersf.str. 121 naar Amersfoort, Utr.weg 266. A. van Mentfrans, idem. J. Roskes, van. Ferd. Huyck- laan 8 naar Den Haag, Anemoionstr. .96. Jhr. R. W. C. G. A, Witlert van Hoogland, van Palz 4 naar Bunnik, Nw. Amelesweerd. J. O. Appels m. vr., van P. Potterl 18 naar Naardien, Jan Steenlaaa 14. G. H. Meijer m. vr., van Dijkhuisstr. 11 naar Zeist, Jagerl. 43. J. v. Rookhiuizen, van Sinuomapleiih 1 r.aar Amersfoort, Rescdastr. 23. G. Verbeek, van B- Grothestr. 12 naar Driebergen-Rijsen- burg, Traay 103. R. P. Drost, van F. C. Kuy,perstraat 11 naar Veenendaal, Klein Schut je 5. VERHUISD: E- J. Elberts, rn. vr., van Schoolstraat 11 naar Korteweg 13. M. H. E. Brinkgreve, van Kerkpad Z.Z. 57a naar L. Brinkweg 72. J. Voskuilen m. g., van Klaarwaterweg 41 naar Soesterengweg 52. M. v. d. Berg met gez-, van Steenhofstr^ 61 naar L. Brinkweg 46. T. v- d. Vlies m„ gezin, van Soesterengweg 52 naar Ossendam- weg 47- J- Eichelsheim, van Braamweg 13a naar Hartmanlaan 8. E. Tobi m. g., van Beethovenlaan 6 naar A. Paulownalaan 30. M. Effenberger, idem. J. A. E. Griessen,, van Utrechtscheweg 26 inaar Den Blieklaan 39. J. B. W. Ringenberg m. vr., van L, Koppen laan 13 naar Verlengde Postweg 90- Gesterkt eri tjtka mserd worden Uw vermoeide en overprikkelde zenu wen door het gebruik van Mijnhardt's Zenuwtabletten Glazen Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten PLAATSELIJK NIEUWS BURGERLIJKE STAND GEBOREN: Johanna, di- v. J. A. de Br(iin en J. v. Soest, Beetzlaan 37. Gesina, d.Jv. G. Hospcrs en B. v. KoGten, Birkstraat 3&a. Kasper, z. v. D. S. Nicolaas en K- Schaaphok, Nieuweweg 15. Jocoba, d. v. L. v. Hornsv^ld en A. Spek, Korteweg 15. Alberta, d. v. -D. de Kejjzer en, G. J. v. d. Dool, L. Brinkwjeg 31a. Hendrik, z- v. L. Pothoven en G. Ovjer- eem, rerd. Huycklaan 5. Theresia Elisa-, beth Johanna, d. v. H. Buitendijk en E. 'Eg- ger, Buntweg 4. Maria Bemardina, d. v. J. Huigen en E- M. J. Staring, Birkstraat 7a. Johanna Catharina, d. v. M. G. Wijntjes en R. v. Burgsteden, Birkstraat 75. ONDERTROUWD: C. v. d. Pol en k. O- van Marle. GETROUWD: D. M. v. Karsbergéh en T. Mieerding. J. D. Gundelach en N. v. Bruminelerv A. v. d. Vaart en G- 'v. d,; Schaaf. Th. J. Regter en A. Ch- L. J3 Bar- zilay. S. de Jong en D. Wassenaar. Telefonisch aangesloten Belanghebbenden wordt medegedeeld, dal de woning van de Rijkspolitie te Soesterberg telefonisch Js aangesloten onder No. 28. Als nu de woning van de agent der ge meentepolitie Meijer ook nog wordt aan gesloten, gelooven we, dat elk oogenbjik een der dienaren te bereiken is- De K.R.O.-film Deze film draaide in de St- Jozef Jongel. Ver. Donderdagmiddag voor de kinderen?, en 's avonds voor de volwassenen. Daar des avonds een lezing van de Kath. Kring ons elders niep, hebben wij de middag-voorstel ling medegemaakt. Ofschoon- ,de zaal over vol was, was het er tamelijk rustig. Toen allen hun plaatsen hadden ingenomen, werd eèn begin gemaakt met het afdraaien der film, welke een allernauwkeurigst beeld gaf van den groei der K-R-O. Zeer primitief opgeze: door Pastoor Perquin is het thans uitgegroeid tot een groot-scheepsch bedrijf. I11 gedach ten bezochten wij het hoofdkantoor op de Heerengracht 118, waar een groote staf me dearbeiders zijn ondergebracht, daarna de eerst- zender te Hilversum en vervolgens drie in Huizen. In opeenvolgende beelden werd een en ander getoond en meermalen mei applaus begroet. Ten slotte liep de leuke teekenfilm Alice op de vischvangst, welke in den smaak viel. Ook des avonds was de zaal overvol en de veie aanwezigen hebben door dezen avond eenige indruk verkregen van het grootsche bedrijf, waartoe ook de K.R.O. in de weinige jaren van haar bestaan is uitgegroeid. E. H. B. O. Vorige week Woensdagavond gaf Dr. Brou wer te Soesterberg zijn laatste cursusavond in deze winter in „Eerste hulp bij ongeluk ken", welke cursus door hem gratis was aangeboden aan de leden der Soesterberg- sche Vrijwillige Brandweer en belangstellen den. Door den heer Nooder werd hem een woord van welverdiende dank gebracht. Te vens werd "hem door de heeren cursisten een nuttig en fraai cadeau aangeboden. De dames cursisten boden hem een fraai geschenk aan voor zijn echtgenoote. Beide voorwerpen wer den in dankbaarheid door Dr. Brouwer aan vaard. Dat deze cursus is ingeslagen, bleek ui 1 de wensch, dat men hoopte in het volgend seizoen Dr. Brouwer nogmaals bereid te vinden voor het geven van een dergelijke cursus. Gevonden voorwerpen Soesterberg Omtrent onderstaande gevonden voorwer pen zijn inlichtingen te bekomen aan de po litiepost te Soesterberg: Vulpenhouder, huis sleutel, autoband met eenige zakken. Aangevlogen een duif. Een stukje uit een oude inbraak Deze week was te Soesterberg iemand be zig bladeren te harken, warbij hij op een hard voorwerp Stootte en waardoor tegelij- EEN WIJS WOORD VOOR IEDEREN DAG ZONDAG. Zooals gij denkt, spreekt gij, zooals gij spreekt zullen anderen denken, besef uw ver antwoordelijkheid. MAANDAG. Streef meer naar een heldere uiteenzetting dan naar.een vloed van schoone woorden. DINSDAG. Overdenk, wat gij ten opzichte van uw onderwerp zelf hebt doorleefd en vertel dat. WOENSDAG. Aanmerkingen op den persoon van den spreker zijn zondergeldige reden onbehoor lijk in het debat. DONDERDAG. 'Breek nooit uw concurrent op oneerlijke wijze af. VRIJDAG. Zit volkomen stil, zoodat ieder deel van uw lichaam in rust, iedere spier ontspannen is, dan zult gij denken zonder inspanning, de hoedanigheid van uw denken zal beter zijn en de tijd, dien gij er aan besteedt, veel korter. ZATERDAG. De practische man zet zijn denkbeelden om in werkelijkheden. Dit is de man, die suc ces heeft. werkt zacht en weldadig als een Mei-regen. Uw huid ontwaakt tot nieuwe schoonheid onder haar aanraking. In prijzen van 203045 en 75 cent. kertijd een bel afging. Bij onderzoek bleek het de geldlade te zijn, die in den nacht Van 22 op 23 Aug. 1931 uit de slagerij van den Heer J. J. v. d. Berg was ontvreemd. Zeer duidelijk bleek, dat men de lade on der de bladeren had verborgen. Tegen een auto Door plotseling en spelenderwijze oversteken aan de Rademakerstraat te Soesterberg, liep nee ó-jarig ducliiei ijt van uarlïóu' V. iegen een voorbij rijdende auto. De bestuurder, toevallig een dokter, reed gelukkig niet hard, zoodat het kind met eenige ontvellingen er afkwam. Geslaagd De heer Herm. Klaarhamer te Soesterberg, slaagde dezer dagen aan het Rheinisches Technicum te Bingen voor het candidaats- examen van Electrotechnisch Ingenieur. Vliegtuig gevallen Maandagmiddag was de adspirant-officier- vlieger Huddleston-Slater te Soesterberg be zig met het maken van z.g. landingsproeven. Bij een der landingen is het Fokker vliegtuig 535 in een bocht gevallen, waardoor het toe stel ernstig werd beschadigd. De bestuurder bekwam geen letsel. Voor het Crisis-Comité J.l. Vrijdagavond had in het Hotel „Huis ten Halve" te- Soesterberg, een Concert en Tooneelavonid .plaats. Geheel ten bate van het plaatselijk Crisis-Comité- Het openingswoord werd door den burge meester van Soest, Mr. Deketh, uitgespro ken. Als no- 1 van het programma werd door het muziekcorps van de Luchtvaart-afdeeling, A.V.I.A., de K.L.M,.marsch ten gehoore ge bracht ondier leiding van den dirigent, den heer van der Maas. No. 2 was het Soesterbergsch Gemengd Koor, p!m- 35 leden tellende, onder leiding van den heer Theo de Vries. Ten gehoore werd gebracht a. Oderamus; b. O bone Jesu, beiden van Palestrina; c. Ave Verum corpus van Mozart. Hierna volgde een pianospel, gegeven door Mevr- de Vries-Bosse. Als no- 4 het gemengde kinderkoor, o.L van den lieer de Vries, een 5-tal liedjes,, \v-o. Muggendans vani A. Hoekinejjor. Lied- je van den. scharensliep van Chris van Beek. Schoenlappertje van W. d-e Wolff. Het muziekcorps A.V.I.A. speelde hierna nog een tweetal nummers, welke zeer in den smaak vielen. Hierna trad de pauze in en werd er gele genheid geboden tot het koopen van zakjes met suikergoed welke 'n lot bevatten. Na uitverkocht te zijn had de trekking en prijs- uitdeeling door den burgemeester plaats. Voor4 't 1 ste nummer na de pauze, was de beurt aan het Toonceigezêlschap „de Berg- pe'ersC'. Het stuk dat opgevoerd werd was getiteld „Een huis met Commensaals", van Mauouvry- Een humoristisch stuk hetwelk zeer goed door dit jonge; Soesterbergsch gezelschap gespeeld werd. Vervolgens zong het Soesterbergsch ge mengd koor de liederen: „De sterren staan te Branden" Oiivier Koop. „Lentenacht" Piet Za wen net slotwoord werd door den burgemees ter uitgesproken waarin hij alle deelnemers bedankte, welke medegewerkt hadden tot het welslagen van dezen mooien avond. De spreker hoopte dat de volgende avonden, welke verdeeld zijn over een paar maanden van dit seizoen ten bate van het Plaatselijk Crisis-comité de zaal weer zoo gevuld mag zijr. a's deze keer. Ook zal er dezen zomer een kermis gehouden worden ten bate van dit Crisis-comité wat veel belooft te wor den en geld in het laadje zal brengen.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1932 | | pagina 1