VAN DEN BERG&Co. Het GEMEENTE GASBEDRIJF bericht ALLE BANKZAKEN SAFE-DEPOSIT zeer duur. De bsnoodigde hoeveelheid verhitten Is voordeelig. KEUKEHGEYSERTJE. IJoh. de Heer! Water in voorraad verwarmen is meestal U kunt het huren voor f 1.00 per maand. Fa Karelsen-Rademaker Piano: Kon.ifsd.Toonh. Uer. Dgn Haag orgel: Moro.-uereenjmsteriiam Kleermakerij Uitgave: G. SMIT, Soestdijk. Banketbakkerij „NIEUWERHOEK" Het Bolsjewisme. I Piano's - Orgels - Radio 1 IDA JONGSMA J. LEE^SSEN Soesterberg Ite JAARGANG VRIJDAG 4 NOVEMBER 1932 No. SOESTIK HIHIWSBL/ID ALGEMEEN CHRIST. WEEKBLAD VOOR SOESTDIJK, SOEST EN SOESTERBERG ABONNEMENTSPRIJS 65 cant per 3 maanden. ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f0,75. Elke regel meer 15 cent. Adver tenties tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting. Bureau: VAN WEEDESTR. 35. TEL. 2181 Uitgave van: „DE SOESTER COURANT», Alg. Weekblad, „SOESTER NIEUWS- BLAD", Algemeen Christelijk Weekblad en „DE SOESTER POST", R.K. Week blad voor Soestdijk, Soest en Soesterberg. TELEFOON 2232 STEL-3 VERSCH VERKRIJGBAAR Speculaas, Brokken, Appelbollen, Staven en stukjes Banket. Alles bereid uit de beste grondstoffen. FIJNE BORSTPLAAT EN MARSEPAJN. BILLIJKE PRIJZEN. Beleefd aanbevelend, Jac. Kouwenhoven JULIANAPLEIN 5 - TELEFOON 2163 SOEST I. In 1917 brak de groote Revolutie uit in Rusland, maar men denke niet, dat deze revolutie niet voorbereid was. Jarenlang was het 'Russische volk be werkt, de fabriekssteden en industrie centra hadden reeds laren lang de aandacht der Revolutiestokers gehad en de cellen waren overal onder de arbeiders en soldaten, ge bouwd. Ondanks de ijzeren hand van de Rus sische regeering, die meedogenloos al wat Revolutionair praatte en schreef uitbande naar het oom der verschrikking, Siberië.; Hieruit valt voor velen onzer ook nog wel iets te keren. Er zijn nog altijd menschen, die heil verwachten van het zwaard der Overheid en die met „art. 36" in de hand de Over heid de plicht willen opleggen met ge weld alle Revolutionaire propaganda te keeren. De geschiedenis Is er om te bewijzen, dat martelarenbloed niet alken het zaad der Kerk is geweest, maar dat iedere gees telijke beweging door onderdrukking en vervolging altijd is gegroeid. Ook hier brengt de „drukking der melk boter voort1'. Blsmarck heeft het In Duitschland on dervonden. Door de invoering van zijn „Uitzonderingswetten", gericht tegen het recht van vereenigingen en vergadering der arbeiders, meende hij met geweld den groei der sociaal-democratie in Duitsch land te kunnen tegenhouden. Nooit heeft de socialistische beweging betere groeipe riode gekend, dan onder dezen tegenstand. In Rusland ging het niet anders. Met ontzettende middelen hebben Revolutionaire geesten in de laatste tien tallen jaren in Rusland huisgehouden, on danks het gevaar van verbanning naar Siberië. De druk van het Tzarisme heeft niets geholpen, integendeel het bolsjewisme is er door groot geworden en heeft zich op allergruwelijkste wijze op het Tzaristische regi,me gewroken. De Overheid kan met het stoffelijk zwaard de geesten niet bedwingen, de geest gaat boven de stot uit Revolutie is een geestelijke beweging, die zich 'm de stoffelijke wereld manifes teert, maar een geestelijke beweging, die alleen door een andere geestelijke kracht te beteugelen en te bestrijden is. Groen van Prinsterer heeft dat goed gezien, toen hij tegenover de geestelijke kracht van Re volutie en Ongeloof de grootere geeste lijke kracht van Iket Evangelie stelde. Had Rusland dit meer verstaan! Nooit zou het zoover gekomen zijn. We zeiden dat de Revolutionairen in Rusland reeds jaren voor de groote om wenteling van 1017 op vreeselijke wijze Én Rusland hebben huisgehouden. In 1005—1907 was het reeds zoo erg, dat de hooge regeeriugspersonen bang waren om op te treden. De gruwelijkste geweldplegingen, moordaanslagen hadden er plaats. Er is een tijd geweest dat de regeeringspersonen als het ware door schrik verlamd waren en er feitelijk geen hoogere ambtenaren meer te vinden waren voor de moeilijkste posten. De revolutio naire bende trad op als een rasechte moor denaarsbende, die geen menschembloedl ontzag. Berucht gebleven is de moordaanslag op Minister Stolypin, in 1906 gepleegd en welke aanslag als staaltje van de wijze waarop de revolutiegeesten te keer gingen hier volgen moge. Deze minister bracht een deel van den zomer door in een landhuis op het Apo thekerseiland in de kleine Newa. Des Zaterdags was het altijd ontvang dag op de villa, en 's middags hield kort na drieën een open, met twea paarden bespannen landauer voor het bordes stiL De portier kende hen niet en daar zij geen audiëntiebrief hadden, weigerde hij hen toe te laten, te meer omdat het dn de wachtzaal reeds stampvol was. De drie heeren, van wie een de uniform van eet} gendarmerie-officier droeg, stonden er op binnen te gaan en wilden zelfs den portier op zij dringen. Er ontstond toen een wor steling, waarbij de man in uniform, die zijn helm in de hand hield, iets daaruit liet vallen. Terstond volgde een ontplof fing. De anti-chambre, het daaraan gren zend vertrek van de wacht en een deel der receptiezaal werden vernield, evenals de vestibule, het bordes en het balcon der tweede verdieping, de zolderingen en de vloer. De laan bij 't huis was vol glas scherven, stukken van meubelen enz. Over al ook lagen ledematen van dooden en levenden verspreid; vele lijken waren te eenenmale onherkenbaar. Minister Stolypin bevond zich op het oogenbMk der ontploffing in zijn werk kamer waar hij ontving, met twee adel» maarschalken, die later verklaarden twee of drie slagen gehoord te hebben. De eerste vraag, die de minister deed, toen hij spreken kon, was naar zijn ge zin. Mevrouw Stolypin bleek ongedeerd, maar de beide kinderen, die op het bal kon hadden gestaan, lagen jammerlijk ver minkt onder het puin. Het dochtertje wa ren de beenen weggeslagen; het driejarig zoontje had een zware hoofdwond en een ontwrichte heup. Zij werden dadelijk naar het hospitaal gebracht; het meisje is later gestorven. Officieel is medegedeeld, dat niet min der dan dertig personen het leven hebben gelaten en twee-en-twintig anderen zijn gewond. Naar het heet, waren verscheiden per sonen verwittigd van wat te gebeuren stond. Zoo moet de raadsheer Davidof, die tot de slachtoffers behoort, een brief kaart hebben ontvangen, met de waar schuwing: „Ga niet naar de plaats, waar heen gij voornemens zijt te gaan". Een ander ambtenaar ontving een soortgelijke waarschuwing, hij wendde ziekte voor en ontkwam aldus aan een ontzettenden dood. De plegers van den aansl&g waren re volutionair socialisten handelende in op dracht van de strijdende af deeling der partij. Zij hadden Stolypin verwittigd., dat hij ter dood veroordeeld was, omdat de doodstraf nog niet afgeschaft is. Stolypin en de ambtenaren waren eenvoudig moor denaars, schreven zij, die de doodstraf verdienden. De moordenaars waren rijke lijk voorzien van geld. Het centrale comité van de revolutio naire socialisten had een proclamatie op gesteld, verklarende dat, zoo de regeering niet onmiddellijk hare politiek verander de, feiten als hierboven geschetst zich' 'tot de uiteerste grenzen zouden herhalen en dat de vertegenwoordigers der regeering bij honderden zouden gedood worden. En reeds een halve dag later werd te Warschau de tijdelijk" mouverneur ver moord. Varkens markt 5, A'foort, Tel. 1309 Omruilen van instrumenten tegen zeer hooge prijzen. Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des menschen niet is opgeklommen, hetgeen God heeft bereid, dien, die hem liefhebben. 1 COR. 2:9. Hoe verder de jaren en eeuwen voort schrijden, hoe meer de zonde geperfec- tionneerd wordt, hoe meer de boosheid toeneemt, de onderlinge haat, de godde loosheid en daarmede gepaard gaand, de verwarring in heel het menschelijk samen leven, des te meer ook komt -het snakkend verlangen in het hart naar een andere maatschappij; naar een nieuwe wereld orde; naar een heilstaat, waar een ieder gelukkig en tevreden is; waar een ieder zijn deel krijgt; waar de liefde de hoogste wet is en waar geen plaats meer is voor haat en oorlog en al de ellende eraan verbonden. De vele miilüoenen der redelijke naden kende menschen zullen zich zeker bij het bovenstaande volkomen kunnen aansluiten. Het moet anders worden. Daar zijn allen het over eens, maar nu komt het verschil. De natuurlijke mensch put uit den na tuurlijken seint zijns harten, maar de geestelijke mensch put uit den verborgen schat zijns harten. :Door de algemeene genade Gods, zijn er natuurlijke schatten gebleven in het natuurlijke hart van den van God afgevallen mensch, waaruit hij kan putten oude en nieuwe dingen, maar deze schatten zijn niet van blijvende waar de, omdat zij slech?. bestemd zijn voor het natuurlijke en tijdelijke leven, dat bij allen eindigt met den dood. - De geestelijke mensch, de wedergebore ne mensch, wordt door den heiligen Geest vernieuwd. Het hart waaruit de uitgangen des levens zijn, wordt veridkuvvd en zoo worden zij andere nieuwe geestelijke men schen, die niet meer in de zonde kunnen leven, maar in nieuwigheid des levens wan delen. Onbeperkt heet water te kunnen gebruiken Sa EEN GENOT. Dit kunt U ZOOVEEL en ZOOWEINIG als U wenscht uit een Dit kleine en fraaie toestelletje kan in Uw keuken worden aangeschroefd op de plaats waar Uw tapkraan zit. Onze vertegewcordiger komt U bezoeken. Teeken formulier en U zult geen spijt hebben. Vraagt eens naar zoo'n abonnementsfornuis. Dorresteinweg 3 Schildersbedrijf Auto Lak- en Spuit'inrichting AUTOSPIEGELS. Ook zij verlangen met een heilig ver langen naar dat leven vol van geluk en heerlijkheid, maar putten daarbij uit den veiborgen schat huns harten. Christus zegt daarvan in Joh. 16:13 en 14: Maar wanneer die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van zich zeiven spreken; maar zoo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen. Die zal mij verheerlijken; want Hij zal het uit het mijne nemen en zal het u verkondigen. Alwat de Vader heeft is mijne; daarom heb ik gezegd, dat hdj het uit het mijne zal nemen en u verkondigen. Hieruit blijkt, dat de Geest der waarheid of Heilige Geest niet spreekt van zich zelf maar alleen wat Hij van Christus de koning der Waarheid vernomen heeft Zoo komt het uit den Vader en uit den Zoon, door den Geest tot ons, die geloo- ven en dan verkondigt Hij ons de toe komende dingen, die geen oog heeft ge zien en geen oor heeft gehoord en in het hart des menschen niet is opgeklommen, betgeen God bereid heeft, dien die Hem liefhebben. Zoo is er dan tweeërlei verlangen, twee ërlei heimwee. De natuurlijke mensch ver langt naar zijn heilstaat, uitgedacht in het natuurlijke hart, maar zonder God. De geestelijke mensch verlangt naar den nieu wen hemel en de nieuwe aarde waarop gerechtigheid woont, waar God is alles in allen en waar Jezus Christus zal zijn het voorwerp aller liefde. Waarom wordt nu de gemeente Gods op aarde steeds ge volgd? Omdat de natuurlijke mensch de dingen die des Geesten Gods zijn, niet begrijpt; want zij zijn hem dwaasheid en hij kan ze niet verstaan, omdat zij gees telijk onderscheiden zijn. Die gemeente Gods as het groote struikelblok, de groote hinderpaal waardoor de aardsche heilstaat, het aardsche paradijs niet kan veroverd worden en daarom moet zij weg en moet Jezus Christus weg en moet Gods Woord weg en moet God zelf weg. In Rusland heeft Stalin een vijfjarenplan en meent na vijf jarar alle godsdienst uit geroeid te hebben, maar de gemeente Gods heeft Stalin en ook de andere wereldgroo- ten niet te vreezen, want zij is gebouwd op het fundament der apostelen en pro feten, waarvan Jezus Christus is de uiter ste hoeksteen; op welken het gehoele ge bouw, bekwamelijk samengevoegd zijnde, opwast tot een heiligen tempel im den Heere, op welke ook gij geloovige mede gebouwd wordt to't een woonstede Gods in den Geest. Uw heerschappij verduurt zelfs d' eeuwigheid; Uw koninkrijk is eind'loos uitgebreid. Gij ondersteunt hem, die voor 't onheil zwicht; Wie mederstoti, wordt door U opgericht. De Heer bewaart de ziel, die hem bemindt; Maar Hij verdelgt, dien Hij godd'loos bevindt Mijn blijde tong zal roemen in den Heer, En alle vleesch zai juichen tot Gods eer. GEDIPL. MUZ1EK-LEERARES Eerstbeginnenden een half lesuur per week Spreekuur: DINSDAGAVOND 8-9 UUR KERKPAD ZUID No. 19B SOEST Door de prima verzorging van onze rook artikelen slaagt U beter bij SIGARENMAGAZIJN Van Wesdestraat 36a, Telefoon 2017 KERKBERICHTEN SOEST Zondag 6 November 1932. NED. HERV. KERK Oude-kerk Voorm. 10 uur Ds. E. Groene veld. '8 Avonds 7 uur Ds. Van SchaicK, Jeugddienst. Emma-kerk Nam. 6 uur Ds. Blaauwendraad. 's Avonds 6 uur Ds. E. Groeneveld. HERV. (GEREF.) EVANG. Christelijke U.L.O.-schooI, Spoorstraat Voorm. 10 uur en nam. 6 uur Ds. J. E. Klomp, van Ede. GEREFORMEERDE KERK Juliana-kerk Voorm. 10 uur Ds. B. Alkema» Nam. 5.30 uur Ds. S. Wouters. Wilhelmina-kerk Voorm. 10 uur Ds. 8. Wouters. Nam. 5.30 uur Ds. B. Alkema. CHR. GEREFORMEERDE KERK' Jullanastraat Voorm. 10 uur en nam. 6 uur Gods dienstoefening. Donderdag 10 November, 's avonds 7.30 uur Ds. K. Bokhorst, van Murmerwoude, VER. VAN VRIJZ. GODSDIENSTIGEN Geb. „Religie en Kunst", Rembrandtlaan Voorm. 10.30 uur Ds. G. Wuite Jzn., van Den Haag. SOESTERBERG NED. HERV. KERK Geen opgave. HUIS TER HEIDE Geen opgave. LAGE VUURSCHE NED. HERV. KERK Voorm. 10 uur Ds. Van Schaick, Soest, 's Avonds 6 uur Ds. De Graaf, van Nijkerk. Woensdag 9 November, 's avonds 6.30 uur, Ds. Van Lokhorst, van Hilversum. Dankstond voor het gewas. J. A. van Daal Postweg 8 Militaire, en Burger- GEVONDEN BRILJANTEN Een nederige landman, die God dienst Beter is voorwaar de nederige landman die God dient, dan de hoovaardige wijs-< geer, die met vervvaarloozing van zich zeiven, den loop des hemels nagaat. Wie zichzelven goea kent, wordt geringer in eigen oog en heeft geen behagen in lof van menschen. Ook al zoude ik alles ter wereld weten en ik ware niet in de liefde, wat zoude het mij baten voor het aange-i zicht van God. die mij oordeelen zal naar mijn daden? Groote wijsheid. Van zichlzelven niet te houden en van anderen goed en hoog te denken, dat is groote wijsheid en volmaaktheid. En zaagt ge ook een ander openlijk zondigen of eenige zware misdaad begaan, zoo zult ge nochthans u niet beter achten, daar ge niet weet, hoelang gij zelf in het goede kunt standhouden. Aanbranden. De groote Joodsche wetgeleerde Hitte! staat de echtscheiding reeds toe, als de vrouw eens het eten heeft laten aanbran den. Hoe zou het duizenden jonge vrou wen in onzen tijd vergaan, die niet eens In staat zifn het eten goed op 't vuur te zetten?! Hillel was een Oostersch man en als zoodanig streng tegenover de vrou wen. Wij geven hem natuurlijk geeii ge lijk; maar een korreltje zout is er wel im zijn harde wooni^

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1932 | | pagina 1