lept Exöiüiiie mmmw,
Telefuükeu en Philips
Openüsar nabal tusschen
en 1H.M
ie zaandam.
C* wan Straten
Uitgave; G. I. SMIT, Soestdgk.
Volledige Service-dienst
Taefinisch Bureau H. Seiiuijff
IS ÜMttMEf Of. H COÜ
bakken.
Dames-
en Heerenkleermakerij
Birktstraaf la
Heeren Mode-artikelen
Depot Falthe
Sproeten komen vroeg in
het voorjaar, koop tijdig een pot
Sprutol. Bij alle Drogisten»
Orogistsrij D. F. V0S6T
Oratis onderzoek
Uwer oogen
door Specialist.
Ize JAARGANG
Vrijdag 12 Mef I93J
No. t9
SOESmiMSBWD
ALGEMEEN CHRIST. WEEKBLAD VOOR SOESTDIJK, SOEST EN SOESTERBERG
ABONNEMENTSPRIJS 65 cent per 3 maanden.
ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f0.75. Elke regel meer 15 cent. Adver
tenties tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting.
Bureau: VAN WEEDESTR. 35. TEL. 565
Uitgave van: „DE SOESTER COURANT", Aig. Weekblad, „SOESTER NIEUWS
BLAD", Algemeen Christelijk Weekblad en „DE SOESTER POST", R.K. Week-
blad voor Soestdijk, Soest en Soesterberg.
RADIO-APPARATEN
Soest - Van Weedestraat 46 - Tel. 487.
heeft zijn werkprogram aangeboden niet
alleen aan de drie rechtsche fracties, maar
tevens ook aan twee linksche fracties, na
melijk de Vrijheidsbond en de Vrijz. Dem.
Bond, omdat, zooals wij wel gedacht had
den, de rechtsche meerderheid te gering
is om een sterk parlement te vormen, dat
de verantwoordelijkheid wenscht te dragen.
Wij willen hopen, dat het Z.E. gelukt om
tot een accoord 'te komen, waardoor de
regeering met een krachtige meerderheid
in de Tweede Kamer heel wat tot stand
kan brengen ten bate van het lands- en
volksbelang. Bedroevend is liet, dat de
S.D.A.P. in dezen crisistijd geen verant
woordelijkheid wenscht te dragen. Zij heeft
het recht (meent zij) om voortdurend
eischen te stellen, die zeer vaak naar het
land Utopia kunnen verwezen worden. Zij
heeft het recht om te nemen en anderen
hebben de plicht om te geven of ze het
hebben of niet hebben, en om de lasten
te dragen. Merkwaardig is het, dat wan
neer de heeren het zeggenschap krijgen,
de ellende en de chaos eerst recht begint,
en juist ten koste van het arme verdrukte
volk, waarover zij altijd den. mond vol
hebben. Als een staaltje van het onver
antwoordelijk omspringen met de gemeen
tegelden, behoeven wij slechts te verwij
zen naar Rotterdam en nu weer Zaandam.
Wij zijn overtuigd, dat de volksbelangen
beter behartigd worden door een eerlijk
man. als Dr. H, Colijn dan door een man
als Oudegeest met zijn fantastisch" begroo-
tïngsplan.
Rede, uitgesproken op de jaarvergade
ring der S.G.P., gehouden in Tivoli te
Utrecht 23 Februari 1933 door Ds. O. H.
Kersten.
Het is een treurig verschijnsel, dat man
nen, die met Gods heilig Woord goéd op
de hoogte zijn, dit Woord telkens op fa-
rizeïstische wijze toepassen, om hun me-
degeloofsgenooten op het staatkundige erf
zooveel mogelijk in hun ziel te kwetsen,
en heel hun Christelijke staatkunde te be
schouwen als verdoemelijk voor God.
Wat voor indruk moet toch' dit minder
waardig gedoe maken op de staatkundige
groepen, die de godsdienst buiten de po
litiek wenschen en nu met recht kunnen
wijzen op de schade veroorzaakt door die
godsdiensttwist.
Wij weten, dat Farizeeën en Schriftge
leerden. veel vromer waren (in eigen
oog) dan Jezus, de profeet uit Nazareth'
en al zijn woorden en werken ten kwade
gingen uitleggen. De ondergrond hiervan
was geen. broederlijke liefde maar gloeien,
de haat. Die haat heeft ten slotte hoogtij
gevierd, toen zij hunne handen aan Jezus
sloegen en Hem aan den kruispaal nagel
den. Iets daarvan vinden wij terug wan
neer wij de rede van Ds. Kersten lezen
Het begin is goed. Daar gaan we allen
mee accoord, maar dan begint hij te keer
te gaan tegen de anti-revolutionairen, de
Cbrist. Hlstorischen en de R. Kath. Geen
van die drie groepen deugt. Met name
worden Z.E. Staatsraad Idenburg, Heems
kerk en Slotemaker de Bruine genoemd,
die voor de vrijheid opkwamen. Zij heb
ben nooit anders gezegd en bedoeld, dan
de vrijheid van het geweten, waar juist de
30-jarige oorlog om begonnen was. Ook
Prins Willem van Oranje was zijn gan
sch'e leven voor die gewetensvrijheid en
wilde ook aan de R. Kath'. steeds vrijheid
laten om hun God op R.K. wijze te die
nen. Dat willen de Staatkundig Gerefor
meerden juist niet. Zij willen geloofsdwang
opleggen en vervallen in het zelfde kwaad
waarin eenmaal de R.K. kerk verviel om
de andersdenkenden ten bloede toe te ver
volgen. En wanneer anti-rev., Ch'r. Hist.
of R. Kath'. zich" niet laten spannen voor
het wagentje van Ds. Kersten, spreekt hij
over die allen de banvloek uit, en zegt
op hén wijzend: Mij, de springader des
levenden waters hébben zij verlaten (zegt
de Heere) om zich' zeiven bakken uit te
houwen, gebroken bakken, die geen water
houden.
Dat er onder de Christenen en in het
politieke leven heel wat verkéers schuilt,
fs droevig genoeg, maar alvorens zijn
broeders te veroordeelen, steke Ds. Kersten
de Hand In eigen boezem en probeere eerst
den balk uit eigen oog te verwijderen, al
vorens hij den splinter doe uit het oog
van. zijn broeder.
Op één punt uit zijne rede komen wij
nog even terug en wel zijn motief, waar
om hij met socialist en communist mee
stemde tegen de Godslasteringwet van mi
nister Donner. Volgens hem was deze wet
geheel ten onrechte een wet tegen Gods
lastering, omdat die wet de Godslaste
ring als zoodanig geenszins bedoelde straf
baar te stellen. Door dit gezegde heeft Ds.
Kersten, die anders buitengewoon goed
thuis is in de Heilige Schrift, een door
slaand bewijs, DAT HIJ GEEN FLAUW
BEGRIP HEEFT VAN GODSLASTE
RING. Als voorbeeld noemt hij dan: Zoo
Elia onder de wet leefde, die spotte met
den Baal, hij was strafbaar geweest, straf
baar voor de wet der zich noemende
Christelijke Regeering.
Nee dominee Kersten, U heeft er niets
van begrepen, of U wilt hét niet begrij
pen. Het volk Israël had den levenden God
verlaten en had zijne knieën gebogen voor
de Baals, de afgoden, met de verwachting,
dat die hén heil konden brengen. Elia
spot, maar dat is een heilige spot, waarin
de eere des Heeren tot zijn recht komt.
Als een communist spot met God en gods.
dienst op de meest gruwelijke manier, is
dit welbewust een uiting van haat tegen
God, en waar hij den hoogen God niel
kan treffen, probeert hij den geloovige
te kwetsen tot in 't diepst van zijn ziel, en
dan is 't voor die communist, die zich
beroemt bij den bond der godloozen te
bëh'ooren, om het even of hij een R.K. ge
loovige, of een Protestantsch geloovige of
een Israëlitisch geloovige of zelfs een Mo-
hammedaansch geloovige voor heeft. ZIJN
OPZET IS, UITING TE GEVEN VAN
ZIJN VERSCHRIKKELIJKE HAAT TE
GEN GOD EN GODSDIENST.
Dat is tiog wel een beetje anders dan
Elia deed en hét is juist de dure plicht
van een CHRIST. REGEERING, OM TE-
K1NU
die wet is nu Ds. Kersten met zijn aan
hang. Is het wonder, dat de man, die mei
God en godsdienst finaal gebroken heeft,
de heer L. de Visser hem Ds. Kersten
vriendelijk op den schouder tikt en tot
h'em zegt: WIJ KUNNEN SAMEN WEL
DEN BOER OP GAAN.
Zou hét niet beter zijn, dat deze predi
kant ophield zichzelf en anderen te bedrie
gen en met zijn medebroeders en zusters
in hét geloof de baniers des kruises op
te heffen en te strijden den gemeenschap-
pelijken strijd, in broederlijke eensgezind
heid, tegen het ongeloof en de revolutie?
Op Vrijdag 21 April j.I. heeft een open
baar debat plaats gehad tusschen boven
genoemde heeren. Wij willen hier alleen
het standpunt van den heer Vliegen naar
voren brengen, omdat deze revolutionair
hier zonder omwegen heeft gezegd, welke
opvattingen hij en zijne partijgenooten hul
digen. De Staat is volgens hém de macht
in het land en het nationaal vermogen be
hoort ook te zijn nationaal eigendom. De
Staat, wanneer zij die staatsmacht aan zich'
getrokken hebben, heeft het recht het na
tionaal vermogen aan te tasten. Er is vol
gens hém een tegenstelling tusschen volks
kracht en kapitaalbezit. Om nu de volks
kracht te handhaven, mag het kapitaalbezit
worden aangesproken. Het zijn die booze
kapitalisten, die niet willen medewerken,
en hét is daarom de plicht van de arbei
ders, om zich' te verzetten tegen alle ver
slechteringen en alle loonsverlagingen.
Tot zoover de spreker. Natuurlijk geldt
dit niet in de eigen partij, want zooals be
kend is, heeft het personeel van het dag
blad „Het Volk" wel verlaging van salaris
gekregen, maar het gaat hier ook alleen
om hét kapitaal van de bezittende klasse
i.c. de bourgeoisie. Zitten de heeren aan
hét laadje, dan zullen zij met geweld hét
particulier bezit onteigenen ten gerieve van
de niet-bezittenden i.c. de arbeiders. En
aangezien de volkskracht niet mag vermin
deren, leeft men dan op royalen voet,
zoodat het nationaal bezit spoedig zal zijn
opgeteerd, om dan zooals in Duitschïand,
papieren geld zonder waarde uit te geven,
zoodat dan niemand meer iets heeft, ook
de arbeider niet- Dan zijn allen bezitloos
en zijn allen in de grootste ellende. Heer
lijk toekomstbeeld. Eigendom is diefstal,
is het devies van de revolutionairen en
daarom de propaganda voor de diefstal
in hét groot. De Staat' niet meer een macht
tot bescherming der onderdanen, maar die
zijn macht alleen gebruikt om zijn onder
danen van alles te berooven om er dan
zelf mooi weer mede te spelen, totdat al
les opgeteerd is. De Heere die gesproken
hééft in zijn onfeilbaar Woord. Mijns is
hét zilver en hét goud en het vee op dui
zend bergen. De aarde is des Heeren mits
gaders hare volheid; Hij beware ons voor
dergelijke machthebbers in den Staat. Ja
ren geleden ging er dit praatje door de
arbeiderswereïd. De kapitalisten hebben
zich' vroeger rijk gestolen en nu wilden
zij die rijkdommen wel vast blijven houden
en toen zijn ze op 'hét idee gekomen van
de klasse politie en klasse justitie. Door
de revolutie wordt die politie en justitie
weggejaagd en nemén de arbeiders hun
kapitaal, dat hun- rechtens toekomt weer in
bezit. Zoo werd hét volk opgevoed en
klaargemaakt om op< hét gegeven oogen-
blik hun handen te slaan aan het goed
huns naasten.
hand en zai Hij zich" door geen sterveling
j laten ontwringen. Het gaat er om of wij
geiooven. Wie gelooft zal hébben en ge
doopt zal zijn, die zal zali^r worden. Die
zal Volkomen gelukkig worden. Die zal
een plaats ontvangen in Gods Koninkrijk
een plaats in het Vaderhuis en in het Va
derhart. Gelooft in den Heere Jezus en
gij zult zalig worden.
Hij die op Gods bescherming wacht,
Wordt door den Hoogsten Koning
Beveiligd in den duisteren nacht,
Beschaduwd in God's woning.
Dies noem ik God, zoo goed als groot
Voor hen, die op Hem bouwen,
Mijn burcht, mijn toevlucht in den nood,
Den God van mijn betrouwen.
Voorheen Os 'Sond-Vain Vliet
Bestelk.t A'dam, Singel 307, Tel. 34522
Soest: HARTWEG No. 5 en Visser's
Boekhandel, Telefoon 892
ZEG ONS DOOR WAT MACHT GIJ
DEZE DINGEN DOET, OF WIE HIJ IS,
DIE U DEZE -MACHT HEEFT GEGE
VEN? '->■ UJCAS 20.: 2.
De Heere Jezus Christus sprak als
machthebbende en niet als de Schriftge
leerde. Van de Schriftgeleerden staat ge
schreven, dat zij een gedaante hadden van
Godszalighéid, maar de kracht derzelve
misten. Witgepleisterde graven, van buiten
wel schoon, maar van binnen vol van
dorre doodsbeenderen.
En juist daardoor ontstond het groote
conflict. Het conflict tusschen schijn en
wezen.
De Schriftgeleerden schenen godvruch
tig, maar Jezus was godvruchtig.
De Schriftgeleerden spraken wel vroom,
maar Jezus sprak met macht. Zijn woord
en daad waren één. Als Jezus in den tem
pel kwam zag hij de tafels der wissela
ren, en degenen die kochten en verkoch
ten en met heilige toorn vervuld zijnde
dreef hij hen uit en sprak: Daar is ge
schreven: Mijn huis is een huis des ge-
beds, maar gij hebt dat tot een kuil der
moordenaars gemaakt.
Hier toonde Jezus zich de machtheb
bende/die ook een Heere was in den tem
pel. De tempel hét huis des gebeds, welke
door de ontrouwe Schriftgeleerden door
h'un toelating was gemaakt tot een ver
kooplokaal.
Hier weer hét conflict tusschen de Heere
des Tempels en de ontrouwe wachters.
Zij zijn in hun geweten ontstoken en we
ten, dat zij met den Heilige te doen héb
ben, maar zij hébben dat geweten met een
brandijzer toegeschroeid en treden vof ver
ontwaardiging op hém toe en vragen hem:
Zeg ons door wat macht gij deze dingen
doet, of wie is Hij, die u deze macht heeft
gegeven
Maar Jezus kennende de boosheid van
hun hart, geeft geen rechtstreeks antwoord
Wat zou het ook gebaat hebben. Zij wil
len toch niet in Hem, de Machtige, geioo
ven. Hij komt nu met een wedervraag en
vangt hen dan door hunne eigen arglistig
heid. De doop van Johannes was die uit
den hémel of uit de mensch'en? En nu
gaan zij overleggen niet wat de waarheid
is, maar hoe zij zich' op het handigst er
uit kunnen redden. Indien wij zeggen: Uit
den hémel, zoo zal hij zeggen: Waarom
hebt gij dan hém niet geloofd? En Indien
wij zeggen uit de mensch'en, zoo zaf ons
al hét volk steenigen, want zij houden
voor zeker, dat Johannes een profeet was
En zij antwoordden, dat zij niet wisten,
vanwaar die was. En Jezus zeide tot hén:
Zoo zeg ik u ook niet door wat macht Ik
deze dingen doe. Zoo vielen zij over Hun
eigen arglistigheid. Arme leidslieden. Gaat
hét tegenwoordig niet nog zoo. Het gaat
steeds om de macht. Niet om de waar
heid. Wie de maclit in handen heeft, heeft
hét gewonnen. En toch' gaat het niet om
de macht. Die macht is veilig iti Oods
KËRKBERICHTEN
SOEST
Zondag 14 Mei 1933
NED. HERV. KERK
Oude-kerk
Voorm. 10 uur Ds. E. Groeneveld.
Nami. 6 (uur Dis. I. J. van Sch'aick.
Emma-kerk
Voorm. 10 uur Ds. I. J. van Schaick.
's Avonds 6 uur Ds. E. Groeneveld.
HERV. (GEREF.) EVANG.
Christelijke U.L'.O.-school, Spoorstraat
Voorm. 10 uur Ds. G. van Montfrans,
van. Barneveld.
's Avonds 6 uur Ds. C. B. Holland, van
Putten.
GEREFORMEERDE KERK
Juliatia-kerk
Voorm. 10 uur Ds. B. Alkema.
Gedachte nis woord
Nam. 5.30 uur Ds. S. Wouters.
Voorm. 10 uur Ds. S. Wouters.
Nam. 5.30 uur Ds. B. Alkema.
Gedachteniswoord.
CHR. GEREFORMEERDE KERK
Julianastraat
Voorm. 10 uur en nam. 6 uur Gods
dienstoefening.
Dinsdag 16 Mei, 's avonds 7.30 uur,
Ds. N. de Jong, van Rijnburg.
VER. VAN VRIJZ. GODS DIENSTIG EN
Geb. „Religie en Kunst", Rembrandtlaan
Voorm. 10.30 uur Ds. G. Wuite Jr.,
van 's Gravenhage.
SOESTERBERG
NED. HERV. KERK
Nam. 2—3 uur Zondagsschool,
's Avonds 6 uur de Eerw. Heer J. H..
Kluiver, te De Bilt.
HUIS TER HEIDE
Voorm. 10 uur Ds. B. Tuinstra.
Nam. 6 uur Ds. B. Tuinstra.
LAGE VUURSCHE
NED. HERV. KERK
Voorm. 10 uur geen dienst.
Nam. 6 uur Ds. v. d. Berg, A'foort.
BURGEM. GROTHESTR. 28, SOESTDIJK
TELEFOON No. 363. GIRO No. 1799966
BURGERLIJKE STAND
ONDERTROUWD: W. G. Haage en
M. W"alter, O.' J. Stoop en C. H. C.
Schoutsen. P. Huigen en B. M. Staring;
C. Cooiman en A. Co&ijnse. A. Hoon
horst en C. v. d.. Brink.
GETROUWD: P. J. Majoor en A, J
Stalenhoef. S. v. Netten en L. Wasse
naar. C. Klomp en M. Lagemaat.
OVERLEDEN: Petronella GnoeneveM,
35 jaar, ongehuwd, Noorderweg 43. Gre-
gorius Georgius v. d. Berg, 78 jaar, wedr.
van O. v. d< Berg, Tempell. 2- Johanna
Andrea Thomsen, 74 jaar, wed W. F.
Oldenborgh, Burg. Giothestr. 7J, Maria
Streefkerk, 73 jaar, geti. met P, Huis,.
Van Lijndenlaan l.
OEVESTIGD: O. 6. Vis m, gez., Sta
tionsweg 4. W. 't Lam m- vr., Van Len-
neplaan 18. J. J- Romswinckel m. vr.,1
Keikpad Z.Z, 25. J. A. v. Maarschalker-
weerd, Rademakers#. 25. H» S. Beekman,
Van Lenneplaam 64. A. Ki Baak m. vr.,
W. Pyrmontlaan 12. H^ v. Maanen, Bdrkstr.
1<L Wed. Jh J. v. Haagen, B. Grothe-
straat 58. S. W- Hendriks m. gez., To-»
renstraat 6. J. F. J. H. Schilling m'. vr.j
Oranjelaan. W. v; iü. Ploeg-v. d Berg,
Jdïianas#. lb. F.* N. Plaat, JuJian^str. 11.
C. J. de Hooge m.; gez.. Kon.'taam 2*
J. A. v.i Rooij m. vr.} Hellingweg 4a^
Wed. J. W. J. E. v. Ede, Bartolottihan
23. A. de Roos m., vr., Hartman!. Ï0£«
J. S. W. Akterditng m. gez., Eikenlaan 6.
J. T. Hekman, Jufenastr, 80. N. de Rijk
m. g., Krommeweg 11. M. A. Mackaij^
Bergmans, B. Grotlhes#. 37., H. Vrielimk
m. vr.. Kerkpad Z.Z. 32. Wed W, van
Huijistee, L. Bergstr. 31. C. v. Riet in*
gez., Parklaan 8. J. H. N. Verduin, Krom-i
Hneweg 20. J. F. v. Steen m. gez.„ Kon.-
l'aan 118. J. v. Rossum, Beetzlaan 91. M«
Rijlaarsdam, Van LyndenLaau 10. E.
Kl'op m. vr., Keikpad N.Z. 8. Th. P. P.;
Klipp ers m. vr., Kon .laan 94a. H. P. Zwen-
nes, Van LennepTaan 74. Van Meliek mi
ivr.. Banmngstr. 58. C. v. Barneveld, Dor-
resteinweg 19. J. Meerding m. gezin,
B#ks#aat 28.
VERTROKKEN: G. de Jong m. vr.,
van Beethoven,laan 18 naar Dantamadeelk
Nieuweweg M. 172. G. de Jong, van b!
Grothestr. 7 naar Maarssen, Raadhuisstr
1. S. A. de Joode, van Soesterb.str. 118
^tar Woudrichem, Visschersdiijk 27. L
H. Eits, van Luchtv. afd. naar Rotter
dam, Boschpp>kknpl. 36. J. R. Schoonder-
beek, van Kon.laan 163 naar Ba.arn, School
'straat 46. C. L. v. Kerkhof, van Amcrsf
istr. 126 naar A'foort, P. Bothl. 20. H. v
Keekem m. vr., van Banningstr. 58 naai
£>en Haag, Atjehstr. 43. Th. H. R. v
Duinen, van L. Bergstr. 17 naar Hiilver-
sum, Soestdijkerstr. 15. W. Maroschek-
Ben'kei, van Laanstr. 78 naar Duisburg,
Waldpoiszh.str. 59. M. Nemïner, van O.
Tenipell. S naar Utrecht, W. Barendsistr,
53. M. C. Reijerse, van Soester engweg)
56 naar A'dam, Mesdagstr. 25. A. van
Drie, van Beetzlaan 73 naar Baarn, Zand-
voortlaan 19. A. A. v. Leeuwen, van
ftcm.Jaan 2 naar De Bilt, Julfenal. 31h,
A. Donker, Aan Zwarte weg 1 naar Utrecht,
straat 45a naar Stoutenburg, Zwartewcg
C 14. P. P. E. v. Poolen m. vr., van
Verl. Talimal. 21a naar Nijmegen, Berg
en Dalscheweg 384. J. P. A. v. SchaiÊ
'm. gez., van Andriessestr. 15 naar Apel
doorn, Radiumstraat 25. J. B. Iking, 'van
Amersf.sfr. 20 naar Bussurn, J. H. v. 't
Hoffweg 43. Wed. v. Katwijk, van F.
Huijdklaau 18 naar Zuilen, Daalscheweg
13bis. H. 7 h B. A. ten Brink, van Hcu-
velweg 2a naar Blaricum, 2e Molenweg,
18. H. Harkenthal, van Amersf.str. 83b
naar Üirecht, P. Breughelstr. 47. E. v.
Geijter.beek, van Krommeweg 26 naar
Hilversum, Hilvertsweg 18. A. Kikkerfy
van Birkstr, 34 naar Hilversum, Kometen-
str. 54. C. E. A. H. Bteenstecker, vamt
Amersf.str. 61a naar Huis ter Heiidle,
Amersf.str. 61a. C. W- F. Blo e mink, van
Steenhofstr. 57 naar Laren (N.H.) Kamp.
4. C. M. Groeneveld, van Verl. Tahua-
laan 27 naar Groningen, Lauriérstr. li»
M. P. v. Leeuwen, van Vredehofstr. 2
naar Den Haag, Toüssaiinfkade 43. D. C*
Sprenger m. gez., van Kon.laan 94a naait!
Apeldoorn, Ohr. GeiMsweg 17. G. v. <Ï5
Tak, van Hartmanlaan 8 naar Hilversunt4
G. v. Amstelstraat 309. J. Blaauvv m. gez^
van Postweg 40 naar Zeist, De Wetl. 5.'
VERHLTISD: W. C. Mol, van Soesteifa
str. 49 naar Heuvehveg 13. R. Tolfniar,
m. vr., van Nieuwe weg 115 naar Bosstr
14. J. v. d- Kleij, van Pa.rk!aan 1 naaf
Vork Postweg 83. E. Romswinckel, van
K- Bergstr. 7 naar Kerkpad Z.Z. 25. R.
Veen, van O. Utr. weg 6 naar KL En-
gendaahveg 11. H. v. d. Brink, vao:
Veenzoom 3 naar Kooiweg 4. R. v. Agter-
veld, van Birkstr. 40 naar Bosstr. 33.
N. Camper, van Bosstr. 59 naar Molen-*
srcl\ W.Z. 27. E. S. Lammertse, van Beetz
laan 82 naar Molens#. W.Z. 27. P. A^
Broers, van Wilhelmijnal. 8 naar Molen
str. 'o.Z. 11. M. H. Donker, van School,
s'fcr. 13 naar Kerk str. 28a. J. Meerveld, var
L, Brinkvveg 5 naar Dor r es te in weg 31(
C. v. Altena, van Kooiweg 4 naar Pij-
nenb.laan 3. Wed. C. J. v. Beemen,
van Hellingweg 4a naar B. Grothestr. 60.
H. Zomer, van Steenhofstr. 32 naar Vau
•Weedestr. 32a. G. J. v. Rossum, van L,
Brink weg 15 naar 17. M. H. de Beer,
idem1. P. H. Marsman, van Kerkpad N.Z.
8 naar Kerks#. 38. A. v. de Koppel, van
Van Weedestr. 49 naar 52. A. v. *Goor4
van Rademakerstr. 22 naar Postweg 59.
L. Hanneman, van Andriessestr. 1 naar
Amersf-S#. 28. B. A- Wamsteeker, van
Noorderweg 21 naar Kooiweg 4. S. Via-
van Verl. Postweg 94 naar 59. C.
v. ZijÜ, van Veil. Postweg 83 naar Lin-
denl. 1 W. v. Doorn, van Kerkdiw.fsir. 9
naar Kerks#. 24. J. v. Tol, van Van Wee
destraat 34 naar Konjlaan 76. B. Olidicin-
hof, van Van Maarens#, 3 naar Posfw. 48a,