OORDMAN
G. KOEK
Uitgave: G. J. SMIT, Soestdijk.
PUR0L mr ©pl
M süruen ra mnw Plafon
en ra ds Gppeswissisrs Mm-
üifzi;ü m Btüiiie En oorpol in
ment hetzij dat mii uw. li
18808 den tteere. heszij m
sterven, $ii sternen den Keen.
Erkenning.
OU pp 1819.
ftust, kalmte ©n
zelfbaheersching
(Mijnhard ,'s Zenuwtabietien.
HET HU/S VOO TL UW
JONGENS an. N/NDEHKLEED/NG
iUILV£R5UM-BUSSÜ,
Vitaminrijke Levertraan
Drogisterij D. F. V0IGT
Surgem. Grothsstraat 3J -Soestdijk
AUTO-VERZEKERING
BIJ
12e JAAKüANli.
VRIJDAG 17; NOVEMBER 1933
Nt. «A
ALGEMEEN CHRIST. WEEKBLAD VOOR SOESTDIJK, SOEST EN SOESTERBERG
ABONNEMENTSPRIJS 65 cent per 3 maanden.
'ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f0.75. Elke regel meer 15 cent.
Advertentie'® tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting.
Advertentie's in dit blad worden eveneens in de drie andere bladen opgenomen.
Bureau: VAN WEEDESTR. 35. TEL. 566
Uitgave van: „DE SOESTER COURANT", Alg. Weekblad, „SOESTER NIEUwi
BLAD", Algemeen Christelijk Weekblad, „DE SOESTER POST", R.K Week
blad en „SOESTER ADVERTENTIEBLAD", gratis Weekblad voor Soestdijk, Soes»
en Soesterberg.
Ook dit behoort tot ons „belijden":
vast te stellen, met dank aan God, dat
Schrift en Belijdenis ook voor het staat
kundig en staathuishoudkundig leven zoo
rijke beginselen in zich besloten houden
en zoo wijze lessen geven.
Zoo verdedigde Dr. A. Kuyper Sr. het
met vuur en bezieling.
Herinner u slechts zijn machtige rede;
„Het Calvinisme,, oorsprong en waarborg
onzer constitutloneele vrijheden".
Lang en fel is de bewering bestreden.
De tijd brengt de erkenning. Zij bleef
lang uit; als zij komt, doet zij goed.
Óp de vergadering van de Vrijzinnig-
Democratische Jongeren-Organisatie, ter
gelegenheid van haar tweede lustrum,
sprak Zondag 22 Oct. de vrijzinnig-demo
cratische, knappe, Joodsch'e professor, Mr-
A. C. Josephus Jitta, over het onderwerp:
„Moeten wij aan de democratie vast
houden?"
Blijkens het verslag zeide de redenaar
cok dit:
,,De grondgedachte van de democratie
fs de erkenning van de gelijkwaardigheid
van alle Individuen in ethisch opzicht. Die
gedachte is van religieuzen oorsprong;
nauwkeuriger: van christelij'ken oorsprong.
Voor ons land is zij in het bijzonder een
vrucht van het Calvinisme. Het is geen
toeval, aat de leider van het zittende kabi
net een anti-revolutionair is."
Bravo, professor! Gij zijt 'n eerlijk man.
Gij komt ridderlijk uit voor wat gij als
waarheid ziet.
Bravo, Dr. Kuyper, die het ons lang"
voor dezen zoo meesterlijk stelde in het
helderste licht! I.'
Als Uw -ton ruw zijn of gesprongen
en Uw Lippen schraal en pijnlijkmaar
vooral ook bij brand- en snijwonden,
ontvellingen en allerlei Huidverwondingen
Het verzacht en geneest
Slechts één jaar had Bisschop Platon,
wie 11 ook de Eparchie van Riga was toe
vertrouwd zijn ambt kunnen waarnemen,
toen hij ziek werd en moest blijven liggen.
Het was echter geen ziekte tot den dood,
want door Gods goedheid mocht hij weer
herstellen «n kon zich weer op den weg
begeven. Bij een dezer geleg.nh ién, wérd
hij gevangen genomen, en wel 1 Januari
1919. Omdat hij tegen de Bolsjewieken
gepreekt had, verklaarde men hem voor de
allerergste contra-revolutionair. Het ver
hoor liep echter op niets uit, maar toch
werd hij en zijn medegevangenen vast ge
houden en moesten zij allerlei vuile werk
jes verrichten. Zondag 12 Januari riep de
wacht den bisschop en opperpriester Blei-
we naar buiten voor het reinigen der pri
vaten. Zjj deden dit met zooveel waardig
heid dat allen, die het zagen, aangegrepen
werden. Een der aanwezigen, een Jood,
weende van droefheid en medelijden, zoo
dat de Bisschop hem moest troosten. Prof.
Hahn werd op ruwe manier gedwongen
de afval in de cel bijeen te velgenHet was
den nacht na het Russische nieuwjaar,
dat een kanonnade gehoord werd. Naderde
er redding? De wachters werden zenuw
achtig. Commissarissen kwamen en gin
gen en er werd voortdurend gefluisterd.
De vensters moesten gesloten blijven. Daar
verscheen een rood-gardist en verlangde,
dat de Bisschop zich dadelijk zou aanklee-
den en meegaan Daar de Bosjewieken
Mï'kbaar r'e stad voor de aanrukkende troe
pen der Witten moesten ruimen, vreesden
de medegevangenen, dat men den Bis
schop aU gijzelaar wilde medenemen. Bis
schop Platon riep bij zijn heengaan: Tot
wederztens, broeders' De schoten werden
nu vlakbij gehoord. Waren het de bevrij
ders? Men wachtte in angstige spanning,
pe wachters waren verdwenen en weldra
T*rcten de deuren van buiten opengebro
ken en Honk het hen als een jubel in de
'•noren: Gii zijt vrij, de Witten zijn in de
•tad. Spoedig kwamen ook familie en
vrienden en zochten de hunnen. Waar wa
ren de weggevoerden gebleven? Mén zocht
re en vond ze eindelijkEen verschrik
kelijk beeld kreeg het oog te aanschouwen.
In een kelder was een berg van nog
warme lichamen met verpletterde schedels.
Het p" 1"' -1 werd naar bui
ten gedragen, en als laatste droeg men
den Bisschop. Zijn achterhoofd was één
wonde, de hersens ontbraken. De vingers
van de rechterhand waren tot een kruis-
teeken tezamen gelegd. Bij gerechtelijk
onderzoek van het lijk bleek, dat de Bis
schop zeven bajonetwonden in de borst
had; benevens twee kogelwonden; verder
een kogelwond in den schouder en een in
de wenkbrauw. Op de rechterslaap was
een wondeplek, door vuistslagen veroor
zaakt. Zooals een ooggetuige berichtte, had
Bisschop Platon, die trots de koude in
hemd en op sokken over den hof naar
den 'kelder werd gevoerd, bij alle mis
handelingen geen geluid gegeven. Opper-
prister Besjanitzky en opperpriester
Blelwc hadden een kogel in het achter
hoofd. Zij waren blijkbaar van achteren
geschoten. Nadat de lijken gewasschen en
met linnen bekleed waren, werden zij onder
klokkengelui in de woning van den Bis
schop gebracht en daar van pristerorna-
menten voorzien. De Bisschop kreeg de
drie-armige en de twee-armige kandelaar
(Symbool der Drieëenheid en van de twee
naturen van Jezus Christus) in de handen.
De diakoon sprak: Zoo zal uw licht voor
de menschen schijnen en in de dopden-
mis weerklonk het „eeuwige gedenken".
Het Evangelie werd gelezen en de gods
dienstoefening gehouden.
Het is een kort en droevig relaas van
het God en mensch onteerend beulswerk1,
van hen die zich buiten alle goddelijke
en menschelijke wetten gesteld hebben.
Over de kerkmuren heen reiken hier de
broeders de hand om saam te strijden
den christelijken strijd tegen den geest
uit den afgrond. Heeft dit ook iets tot
ons christenen van West beschaafd Eu
ropa te zeggen?
Rom. 14:8.
Er is een principieel verschil onder de
menschen over de vraag, hoe wij hebben
te leven en hoe wij hebben te sterven.
De mensch van de wereld is goed in zich
zelf en kan dikwijls slecht worden door
de omstandigheden van het leven. Zijn
strijd is dan ook, om dat goede in hem
tot openbarig' te brengen en de slechte
invloeden van buiten het hoofd te bieden
en te overwinnen. Zulk een mensch is
zijn eigen God en leeft uit zich zelf;
uit het goddelijke wat in hem is. Wan
neer dan zulk een mensch de m.weg op
gaat van alle vïeesch en moet sterven,
dan is ook dat sterven een mannelijk
sterven Ziende op den afgelegden levens
weg mag hij zeggen: Ik heb den goeden
strijd gestreden. Ik heb mij zelf geopen
baard. Ik heb mijn licht laten schijnen
in mijne omgeving en heb menigeen erdoor
verlicht. De rekening opmakende kan ik
tevreden zijn en mijn hoofd rustig neder-
leggen met de hoop in het hart, dat het
nageslacht mij dankbaar zal gedenken. Het
graf is immers het einde van het leven
en het begin van de eeuwige welverdiende
rust. Hoe geheel anders gaat het met
diegenen, die zich verloren welen in zich
zelf. Die moeten erkennen met Paulus:
Ik weet dat in mij, dat is in mijn vleesch,
geen goed woont. Zij kunnen niet putten
uit dien goeden bron, die in hen zelf
aanwezig is, omdat zij, die niet bezitten,
en daarom zijn zij juist de ongelukkig
ste en ellendigste menschen der wereld.
Zij gaan zoeken naar die bron van goed,
die zij zelf niet bezitten en vinden diie
bij Hem, de gevondene des Vaders, die
niet gekomen was om zijn wil te doen,
maar de wil desgenen, die Hem gezon
den had. Die gekomen was, om onze ledig
heid te vullen met zijn volheid, pnze
naaktheid te bedekken met zijn smetteloos
gewaad, onze armoede met zijnen rijk
dom en om in hoogste liefde onze zonden
tegenover God te verzoenen en onz schul
den voor God te betalen. Zoo is dat hemel-
sehe alles omvattende goed eerst buiten
hen, maar komt dan in hen wonen en
maakt van hen gansch andere menschen.
Dan krijgt Jezus Christus gestalte in hen,
orpdat Hij ze met zijn dierbaar bloed ge
kocht heeft en ze in zijne handpalmen ge
graveerd heeft, en ze opgeteekend heeft
in zijn boek. Hun leven besteden zij dan
in zijn dienst, en dan kunnen zij met blij
moedigheid het uitspreken: want hetzij dat
wij leven, wij leven den Heere, hetzij
dat wij sterven, wij zijn des Heeren. Zij
staan dan niet meer voor eigen rekening,
maar voor 's Heeren rekening, dienst
knechten Godes, die liefdedienst zal hen
nimmer verdrieten, en komt dan eenmaal,
het oogenblik, dat God de hemelsche
Vader hun harteklop' doet ojjjiouden, dan
worden zij op de liefde-afmen Gods ge
dragen in Gods huis, in dé plaats der
eeuwige heerlijkheid.in de plaats, waar
God het licht is en het Lam de eeuwig-
brandende kaars. j
Die God is onze God,
Hij is ons deel, ons zaligst lot,
Voor tijd nog eeuwigheid te scheiden;
Ter dood toe zal Hij ons geleiden.
keeren weer terug na het gebruik van
Glazen Buisje 75 et*
Bij Apoth. eh Drogisten.
PREDIKBEURTEN
SOEST
NED. HERV. KERK
Oude-kerk
Voorm. 10 uur Dsi J. I. van Schaik.
Nam. 6 uur Ds. E. Groeneveld.
Emma-kerk
Voorm- 10 uur Ds. Torenbeek, van
Amersfoort-
Nam. 6 Uur Ds. J. van Schaik.
GEREFORMEERDE KERK
Juliana-kerk
Voorm. 10 uur Ds, B. Alkema.
Nam. 5.30 uur Ds. S. Wouters.
Wilheïmina-uerk
Voorm. 10 uur Ds. S. Wouters.
Nam. 5.30 uur Ds. B. Alkema.
HERV. (GEREF.) EVANG.
Christelijke U.L.O.-school, Spoorstraat
Voorm. 10 uur Ds. K. V- d. Berg, van
Amersfoort.
Nam. 6 uur Ds. IK* U. Oosterhuis, van
Eemnes.buiten.
CHR. GEREFORMEERDE KERK
Julianastraat
Voorm. 10 uur en nam. 6 uur Gods
dienstoefening.
Woensdag 22 Nov. nam. 7.30 uur Ds.
H- Visser van Dordrecht.
VER. VAN VRIJZ. GODSDIENSTfGEN
Geb. „Religie en Kunst", Rembrandtlaan
Voorm. 10.30 uur Ds. J.. H. Groene-
wegen, van Arnhem.
Dinsdag 21 Nov. nam. 1 uur Huwelijks-
wijding v. d. Post—S'chuvlenburg door Dr.
R. Miedema, van Amersfoort.
SOESTERBERG
NED. HERV. KERK
Nam. 2—3 uur Zondagsschool.
Nam- 6 uur de heer H. v. d. Heuvel,
van Utrecht.
HUIS TER HEIDE
Voorin.' 10 uur Ds. B. Tuinstra.
Nam. 6 uur Ds. B. Tuinstra.
LAGE VUU»-.-;,i£
NED. HERV. KERK
Voorm. 10 uur Ds. Barendregt, van Au-
sterlitz.
Nam- 6 uur Ds. Goslinga, van Utrecht.
BURGERLIJKE STAND.
GEBOREN: Jan, z. v. G. J. v. Rossum
en M. H. de Beer, Lange Brinkweg 17.
Gijsbertus, z. v. J. G. v. Rouwendaal en
C. W. v. Duinkerken, Dorresteinweg 22.
Jozef Anthonius Bernard, z. v. J. v. Kloos
ter en J. Harmsen, Molenstr, W.Z. 35.
ONDERTROUWD: B. G. Venneman en
J. Grift. J. Smits en J. Veldhuijzen.
OVERLEDEN: Maria Johanna Fricke,
70 j., geh. m. Y. Jaarsma, Spoorst. 8.
GEVESTIGD: A. Wallet, Braamw. 60.
J. Overgauw m. vr., Eigendomweg 5.
J. Baas, Ker'kpad N-Z. 23. Wed. G. Kamp,
W. Toipl. 1. G. Westenberg m. g\, Harte
manl. 25. Wed. G. M. v. Krieken, Vre-
dehofstr. 29. B. Haven, B. Grothestr. 60.
J. v. d. Broek m. vr., Kampw. 78. R. L.
v. d. Br. Boreh tot Verwolde, Amerf.
straat 21. D. L. v. Peursen m. vr., Nieuwe^
weg 41. Wed. K. Groenewold, Amersf,
straat 93. R. Wassenaar m. g„ Krommew.
27. A. Bcuma, Krommeweg 27. A. Fledler,
Amersf.str. 121. A. Krltzler m. vr. Nieuwe.,
hoékstr. 7. J. de Ridder, Amersf.straat 23,
{E. Capelle, Vosseveldl. 11. G. A. M. vV*
Assen, Spoorstr. 41. B. H, Lensing, Koïifi
laan 77. A. H. Meiman m. g,, Talmat. 11»
VERTROKKEN: W. Middelaar, van
Blrkstr. 53 naar Hoogland, F 3> G. A.
Broersen,van L. Bergstr. 3 naar Baarn,
Laanstr. 12 A. A. Zonneveld m. g,, van
Kolouseweg 2b naar Waddiuxveen, Rode-
gr.str 107. H. J. W. v. Ommeren, van v.
Lijndenl 20 naar Maurik, Donkerste. Rij
87. D. d e Kei j ze r m. g., van L. Brinkw. 31a
Hnaar Baarn, Pompstr. 5. W. Oostrom, van
Julianastr. 34 naar Amsterdam, Prlnsen-
gr. 434. H. C. Kwak, van Nieuwew. 25
naar Amsterdam, Adelaarsw. 27 boven.
Sporry, van Amersf.str. 112 naar Zut-
phen, Yselkade 6. D. Bolier m. vr., van
de GenestefL 3 naar Amsterdam, Wetering
schans 34. C. C. v. d. Valk, van Heide w.
52 naar Utrecht, Wilhelminapark 28a. A.
Anema m. vr., van Amersf.str. 60 naar
Zeist, Gerol. 52 boven. J. Jongepier, van
Luchtv. Afd. naar "Amersfoort, Spaarnestr.
131. M- Manné m. g., van Den Bliekl. 35
naar Amersfoort, Spaarnestr. 53. H. L„
d' Angremond, van Nassaul. 2 naar Am
sterdam, Potterl. 11. C. G. Brasem, van
Beukenl. 1 naar .Utrecht, Berkelstr. 63.
J. A. Tolboom, van Spoorstraat 9 naar
Amersfoort, Utr.w. 88. J. W. Nortier, van
B. Grothestr. 49 naar Bloemen daal, v. Vol-
benhovenl. 16a. W. v. Deudékom m. vr.,
van Laanstr. 3a naar Amsterdam, de
Clercqstr. 18bis.
VERHUISD: J. H. Mathesius, van Soes-
terengw. 46 naar L. Brin'kw. 39. E. v.
Putten, van Soesterengw. 46 naar L. Brik-
weg 39. G. Ruijter, van L. Brinkw. 7 naar
L. Brinkw 13a. J. Blankenstijii m. g„ vau
Duinweg 2 naar Ringw. 10. W. A.
Jannes—Soerink, van Schriksl. 47 naar
Krommew. 17. J. H. R. v. d. Steen, van
Scesterb.str. 29 naar Soesterb.str. 35. J.j
Uyalnd m. g., van v. Lemnepl. 10 afnaar
v. Lennepl. 12. J. Verwoerd, van Molen
str. W.Z. 22 naar Molenw. 8. E. M. Mabks,
van v. Lennepl. 52 naar v. Lemnepl. 42.
J. v. Rouwendaal, van Kon.laan 147 naar
Dorresteinw. 22. H. v. d. Kuil m. g., van
Eigendomsw. 104 naar Driekhoeksw. 10.
F. L. Danknieijer m. g\, van G. Pelsw. 22
naar Birkstr. 51a. G. Vermeulen m. vr.,.
van Den Bliekl. 59 naar Ossendamw. lé.
J. H. Verweij, van Ossendamw. 22 naar
Hellingw. 1-3. J. Fleischmann, van Blrk-
ste. 41 naar Beetzl. 22. C. J. Roling, van
»Als de winter komt geeft dan Uw kinderen
Onze prijzen zijn aanmerkelijk verlaagd.
Ontvangen Kruschen Saltz met proefpak.
FOTO OPTIEK
Soesterb.str. 54 naar Ossendamw. 7. J.
Stronk, van Heuvelw. 28 naar HartmanL
8. P. Coonen, van Schoutenkapw. 3 naar,
F. Huijckl. 7. A. Kievith, van Verl. TaA
mal. 15 naar Belvederéw. 3. P. .G. Stas
lenhoef m. g.van Nieuwew. 1 naait
Smitsw. 12.
„De Nieuwe Eerste Nederlandsche"
Wett. Aansprakelijkheid v.a. f 27.50
AU Rlsks v.a. f100.-
Brand (ook wegens explosie) f 10.^
Dit tarief geldt ook voor vrachtwagens
Veranderen zonder eenige kosten 1I 1
Inlichtingen geheel vrijblijvend, (ook voor
andere verzekeringen) bij den vetregenw,
Praamgracht 18 Soestdijk
PLAATSELIJK NIEUWo
ZENDINGSFILM VAN JAVA
Maandagavond 20 November, des avondsi
lom 8 uur, zal in die Wilhelminakerfc aan d«
Soésterb.straat, een film vertoond worden,
die een beeld geeft van het Zendingsweild
der Geref. Kerken op Midden-Java. Dö
film geeft echter niet alleen maar een beeld
van het Zendingswerk, maar ook van de
omgeving, waarin het geschiedt. En zoo
is deze film land- en volkenkundige uit
beelding tegelijk. Daarom raden we alten
aan, deze film te gaan zien. Er zijn volgens
de advertentie toeganskaarten te verkrij
gen in verschillende prijzen. Dit wil ec.hr
ter niet zeggen, dat er verschillende r a 11-
gen zijn, maar alleen^ dat degenen, die
meer over hebben voor de Zending dan
f0.25, er ook f0 40, f0.60 en fl- voorj
kwijt kunnen. Schoolkinderen, onder ge
leide hunner ouders, betalen een dubbel
tje. Heel de opbrengst is voor den Zen-
dingsarbeid en de lielft voor de plaatse
lijke Zendingökas. Hier is dus te paren
het aangename en het nuttige. Men kan
genieten van een schitterende film en men
kan tevens zijn Zendingsliefde toornen. We
twijfelen niet of de W^wlTnluakerk zal vol
worden
COLLECTE VOOR DE VERSPREID T <3
DER HEILIGE SCHRüF^
Deze jaarlijks terugkeereiiué eol.ecie
zal een der dagen van de volgende wéék
gehouden worden. Wij bevelen haar mei
hartelijk ei. aandrang aan. De helft der
onbrengst blijft ter beschikking van plaat
selijke bijbelverspreiding, deels voor de
Hervormden, deels voor de Gereformeer.
den. De collecte is door Burgemeester en
Wethouders toegestaan en niemand behoeft
te twijfelen, of de gaven wel tot het
doel komen waarvoor ze gevraagd wor
den.
De arbeid er voor wordt geheel uit liefd»
verricht. Laat de opbrengst evenredig m*»
gen zijn aan het heerlijke doel: De vb*
spreo'ing van hef VÊtoord onzes Gods.