TWEEDE BLAD VRIJDAG 23 FEBRUARI 1934. 0FP C1EELE BEKENDMAKINGEN VRIJW. LANDSTORMKORPS MOTORDIENST. SCHIETWEDSTRIJD. Woensdag 28 Februari a.s. houdt het Vrijwillig Landstorinkorps Motordienst, sectie Amersfoort, in samenwerking met den Bijzonderen Vrij willigen Landstorm, afd. Soest, in de gymnastiekzaal van de Christelijke U.L.O. school aan de Spoor straat alhier, een schietwedstrijd. Alle leden worden verzocht deze wed strijd te bezoeken. Aan dezen wedstrijd zijn fraaie prijzen verbonden. £ONS#Rl W11 HSL /VHNAKERK- Ten bote van het Orgelfonds 'der Ger. Kerk had Donderdagavond een concert plaats in de Wilhelminakerk, met mede werking vair Joh. Blok, Amersfoort, viool, Frouk Tol, Amsterdam, sopraan, Ida Jongsma, Soest, piano. Crescendo's Ge mengde Kinderkoor, Dir. Jan van de Roo- vaart en Bnarseh Mannenkoor, Dir. F. Everaars. Ds. AMterna opende de bijeenkomst, liet zingen Ps. 128 1, ging voor in gebed en sprak -een woord van dank tot allen, die meegewerkt hadden om dezen avond mogelijkj te maken en spreekt de hoop uit, dat ook dit concert mag bijdragen tot verwezenlijking van het doel: „Een nieuw orgel in onge Wilhelminakerk". Achtereenvolgens* werden nu gezongen door Crescendo's gemengd koor: „Dit is de dag der rust", „O Herder Inraëls", en „Geef mij een rein hart". Daarna een concert a Moll, vlooi en piano van Ant. Vialdi, Allegro, Largo, Presto Daarna trad op het kinderkoor met een tweetal liederen, n.1. „Vogelnestje" en „Morgenwandeling". Vervolgens „Sonate a dur", viool en piano van G. F. Handel, Adagio, Allegro, Adagio, Allegretto, Mo- dorato. Baarsch Mannenkoor liet een drietal liederen hooren, n.1. „Hymne a la nuit", „Wiegenlied" en „Nimmer nacht". De so praan deed zich hooren in „Jezus' Bloem hof", "Wie lieblich ist der Boten Schritt", Aria uit „Messias" van Handel en „Von der Liebe zu Jezus" van Bach. Andermaal een concert d Moll van G. Tartnini, Alle gro, Grave, Presto, en tenslotte van het mannenkoort ,,'t Geuzenvendel op den Thuismarseh" en „Der Wald". Na 't vijlde nummer werden gezongen door allen een paar verzen van Ps, 89, onderwijl werd gecolleteerd daar er geen entrée werd geheven. .Degenen, die er waren, en dat was niet weinig, hebben ongetwijfeld genoten, want èn zang èn muziek stonden op hoog pijl. Zonder ietste kort te doen aan allen, die hun gaven ten beste deden uitkomen, zullen velen zich verwonderd hebben over den violist, die alle stukken speelde uit het hoofd. Na het zingen van den avondzang ,,'k Wil y, o God, mijn dank betalen" eindigde Ds. Alkema met dankzegging. NOODLANDING. Een vliegtuig uit Sosterberg maakte Donderdagmiddag een noodlanding op een weiland gelegen tus-sehen den rijksstraat weg, de Birkstraat en de Zwarte weg onder deze gemeente. Het vliegtuig werd niet beschadigd. ONGEVAL. Maandag liep het zoontje van den ga ragehouder Scher vanaf het huis van Van Brummeleu in de Kerkebuurt dwars de Kerkstraat over, terwijl juist ee-n auto na derde. Hoewel de chauffeur uit alle macht remde en bovendien geheel naar links uit haalde, kon een aanrijding niet worden ,'voofkomen. De jongen bekwam een nog al diepe hoofdwonde, dia door 0r, Dfc Vos; moest worden geheeld. Den chauf feur treft absoluut geen schuld. OVERTREDING ARBEIDSWET. Tegen M. v.' d. E. Br. is proces-verbaal opgemaakt wegens overtreding van de Ar beidswet. NATUURHISTORISCHE - veréeniging- Dinsdagavond vergaderde bc .envermeide vereenigmg onder presidium v..n den heer Rinke Tolman, op huize „Vredehof". Na een woord van welkom tot de aan wezigen komt allereerst in behandeling de voorziening in de vacature.mevr. Tolman, die volgens rooster als secretresse aftrad. Bij acclamatie werd zij herkozen en las toen, haar jaarverslag voor, waaruit wij mededeekn, dat dit tweede verslag weer even blijde klinkt als dat van het vorige jaar. Er hebben weinige leden bedankt en zij, die hot deden, zagen zich hiertoe ge noodzaakt door overmatigen arbeid.. Over de verschillende excursies en toch ten, die de vereeniging heeft georgani seerd, wordt een en ander verteld. Zoo werd een bezoek gebracht aan het woon wagenkamp, toen nog gelegen aan de Ban- ningstraat (weg naar Soesterberg), in% de heide, op een plaats tusschen mooi natuur schoon. Dat was geen plaats voor 'n kamp, er werd gerequereerd en verplaatst. De herinneringen aan de mooie en leer zame bijeiLÖlm in „Religie en Kunst" leeft nog bij alre leden. Van een vroolijke excursie naar ft Na tuurbad onder 1 eiding van den heer Meurs bij stralend winterweer en blanke sneeuw werd een en ander verteld. Tweeden Paaschdag toog men door het Eemgebied naar Hoogland, op welken tocht tal van weidevogels werden waar genomen in een bont gebied vol paarse pinktserbloemen, gele boter- en dotterbloe men en »t glanzende speenkruid. Er vlo- genj zelfs al vlinders: citroentjes, kleine vossen, ja, al oranje-tippen. Ook 'n tocht op 18 Mei in de richting Baarn langs de kronkelende Eem, was de moeite waard. Een, slot was een herfst.excursie met een groot aantal 'deelnemers. De vereeniging van jonge natuurvrien den „de Merel" noodigde uit tot bijwoning van een tweetal lezingen bij mooie lan taarnplaatjes. En ten slotte kwam Jan P. Strijbos hei jaar glorieus sluiten met een boeiende lezing, getiteld: „Met tent en camera op de Shetlands". De penningmeesteresse, mevr. Klop—De Zoete, bracht haar financieel verslag uit. De inkomsten bedroegen f 151.75, de uit gaven f 135.71, zoodat er nog een batig slot was van f 16.04. Staande de verga dering werden de boeken en bescheiden nagezien en werd alles in orde bevonden. Nu kwam er gelegenheid wenschen naar voren te brengen voor een pas begonnen jaar of wenken te geven. Er werd gevoeld voor een rondgaande portefeuille. Verschillende leden zullen daarvoor tijdschriften, zooveel mogelijk op natuur-hitorisch gebied, afstaan. Mej. Kronenberg zal voor een en ander zorg dragen. De veelal afschuwelijke huizenbouw in Soest kwam ter sprake. Algemeen was men verontwaardigd, dat dit maar steeds zoo door kon gaan. Met algemeer.e stemmen werd besloten een request te zenden aan den gemeen teraad met het verzoek een Schoonheids commissie in te stellen. Onder; het genot van een kopje thee en aangenaam discours was 't ongeveer half tien, toen de Voorzitter de prettige vergadering sloot. DIEFSTAL HEERENRÏJWIEL. Bij de politie is aangifte gedaan van diefstal van een heerenrijwiel, dat eenige uren onbeheerd voor een perceel aan de Burg. Grothestraat was geplaatst. CHR. RECITEERCLUB „AMO ARTEM". De oprichting van een Chr. Reciteurrchib mag werkelijk een succes genoemd worden. Een dergelijke leerzame en tevens gezel lige club kan niet anders dan welkom zijn bij alle Soester meisjes, die voelen, voor Christelijke Letterkunde. Hoewel er reeds een paar maal ver gaderd is, ziet „Arno Artem" (De Kunst is mij Hef) toch altijd nog graag nieuwe leden tegpmoet. Zij, die daarvoor in aanmerking willen komen, kunnen geïntroduceerd worden op een clubavond door een der leden, óf zich vervoegen bij de Leidster;" Me j. Phé Wijn beek, Talmalaan 28, Soestdijk. De clubavonden worden gehouden des Woensdags van 8—10 uur, voorloopig aan bovenstaand adres. UIT} HET LEVEN VAN WIJLEN MEVR. V. D. MANDELE. Zooals reeds door ons gemeld, is vorige week in huize Nieuw-Mariënburgh alhier overleden Mevr. Egbertha van dar Man- dele. Mevr. v. d. Mandele is te Delft geboren, waar zij tot haar 14e jaar bleef wonen. In Steile Weg" vindt men herinnerin gen) aan haar kinderjaren. Zij was een der eerste medewerksters aan het dames tijdschrift „De Hollandsche Lelie". De eerste roman van Egbertha v. d. Mandele, „Het Professorsvrouwtje", ver scheen, onder het pseudoniem Leo Luttel. Onder haar eigen naam publiceerde zij vervolgens de romans Zusterzielen" en „Thera". Op haar 27e jaar gehuwd, werd mevr. v. d. Mandele, toen de uitgever B'echt het redactioneel beleid van Anna de Savornin Lohman in „De Hollandsche Lelie" voor velen wat al te militant begon te vinden, redactrice van het nieuw opgerichte jonge meisjes-tijdschrift „Lente", aanvankelijk samen met Tina van Berken (Anna Wit- mondt) en na een jaar, toen deze was gestorven, alleen. Reeds spoedig echter moest zij deze werkzaamheid om gezond heidsredenen opgeven. Na haar huwelijk had de schrijfster zich te Amersfoort gevestigd, waar zij de ro mans „Moraliteit" en „De Daad" schreef. Zij werd penningmeerieres van de Vereeni ging van Letterkundigen en werkte mede aan „De Groene Amsterdammer". „De Rijke .Wees'.' was het eerste boek, dat zij na haar scheiding en liet laatste, dat zij voor haar overgang tot het R. K. geloof, schreef. „Naar het groote Licht" bevat de geschiedenis, van haar bekeering. Haar gezondheid noopte haar vervolgens tot een jarenlang verblijft in Italië, dat tot vele artikelen en voordrachten aanleiding is geweest. Het in den aanvang reeds ge noemde „De Steile Weg", waarin jeugd herinneringen zijn verwerkt, is een van de laatste boeken geweest en misschien wel haar beste. Het concept en de aan vang dateeren van jaren geleden en zij heeft liet voltooid, toen haar gezondheid haar niet meer toeliet, de haar vermoei ende lezingen over Italiaansche Renais- sanee-kunst voort te zetten. EERSTE SOESTER EIERVEILING. Kipeieren: hoogste prijs f3.middel- prijs f 2.60f 2.70, laagste prijs f2.45, extra groot f3.60. Eendeieren f2,60. Alles per 100 stuks. Aanvoer 13.500 stukj. Han del VlUg. DE MUZIEKTENT. De muziektent, welke in de laatste jaren regelmatig werd verplaatst om gelegen heid te hebben op verschillende punten in de gemeente concerten te geven, zal in het a.s. seizoen wederom een vaste plaats krijgen in het Rosarium tegenover het gemeentehuis. De gedachte, om op verschillende pun ten concerten te geven, schijnt niet aan de verwachtingen te voldoen. DAMNIEUWS O.D.G. De resultaten van de Woensdaag j.1. gespeelde partijen luiden als volgt: J. C. de BoerP. Floor 0—2 P. Reeringh—K. Janson 2—0 Tlï. Bakker—S. de Zoete afgebr. W. HengerD. Waal 0—2 Chr. Bakker—W. F. Jas 2-0 H. Bakker—H. Bakker Jr. afgebr. Er begint thans eenige teekening te ko men in de onderlinge strijd, die uit moet maken welke 10 spelers het volgende sei zoen O.D.G. zullen vertegenwoordigen. Er zal echter door verschillende spelers nog flink moeten worden aangepakt, om zich in de eerste tien te handhaven, zoo als onderstaande stand doet blijken: 1. Th. Bakker 7 gespeeld 10 punten; 2. H. Bakker 59 pnt.; 3. Chr* Bakker 69 pnt; 4. W. Henger 8—9 pnt.; 5* P. Floor 8—8 pnt.; P. Reeringh 6— 6pnt; 7. W. F. Jas 9—6 pnt-; 8. H. Bakker Jr. 4—5 pnt.; 9. D. Waal 6—5 pnt.; 10. K. Janson 95 pnt.; 11. S. de Zoete 33 pnt; 12. J. C. de Boer 43 pnt-; 13. G. J. ter Haar 2—0 pnt. PROCES-VERBAAL. Door de politie te Soesterberg is pro ces-verbaal opgemaakt tegen M. B. te Den Dolder eri M. C. te Soesterberg, terzake het dragen van kleeding in een openbare vergadering, uiting gevende aan een Staat kundig streven. (Uniform-verbod.) DE OPEN RAADSZETEL. Het bedanken van den heer Busch als lid van den Raad heeft aan velen in de laatste dagen de vraag doen opkomen, wie deze zetel zal gaan bezetten. Zooals bekend kwam de heer Busch voor op de lijst van Algemeen Belang, welke lijst gevormd was door de afd. Soest der Liberale Staatspartij, de afd. Soest der Vrijz. Dem. Partij, de groep Grootewal en de groep Busch. Als gevolg der tusschen deze groepeo geslóten,1 overeenkomst was het de heer J. Willig, die voor de benoeming in aan merking kwam. Wc vernemen thans ech ter, dat de heer Willig geen plaats in den; Raad wenscht en daarom voor de benoeming heeft bedankt. De lijst der groep Busch' schijnt door dit bedanken uitgeput, waarom, mede als gevolg der gesloten overeenkomst, de plaats, kan worden ingenomen door een candidaat der afd. Soest der Liberale Staatspartij. Hierdoor is benoembaar ver klaard de heer J. Stroband, gepension- neerd hoofdofficier, die de benoeming zal aanvaarden. Zooals dit ook in de afgeloopen 4-jarige periode het geval was, zal dus de Libe rale Staatspartij in den vervolge wederom met 2 zetels in den Raad zijn vertegen woordigd. „KERK EN VREDE" EN „VADERLANDSLIEFDE". Voor de Afdeeling Soest van de Ver eeniging „Kerk en Vrede", die een open- bare bijeenkomst hield op Vrijdag 16 Fe bruari j.1., leidde Mr. K. P- van Westen uit Amsterdam, het onderwerp in: „Kerk en Vrede" en Vaderlandsliefde Nadat de voorzitter, de heer A. v. d. Plas, de bijeenkomst had geopend door voorlezing van het eerste hoofstuk 2 van den Brief van Petrus en daaruit vers 11 tot 17, dankte hij den heer Van Westen voor diens bereidwilligheid om bovenge noemd onderwerp voor de afdeeling te willen inleiden en gaf daarna genoemden spreker het woord. De heer Van Westen wil ook aanvan gen met Gods Woord te laten spreken en leest daarom uit den Bijbel voor de bekende Gelijkenis van den Zaaier. Hij doet dit om uit te doen komen, dat déze bijeenkomst moet staan in het licht van Jezus Christus. Wanneer hij nu gaat spre ken over het onderwerp „Kerk en Vrede" en „Vaderlandsliefde", dan wil hij er op wijzen, dat er drie soorten van Vader landsliefde bestaan, die onze aandacht in 1934 verdienen. Er vaart een stormwind van Nationalisme over de wereld en de duivel vaart in dien stormwind mede, de duivel, die zich geheel gekleed heeft in den mantel van het licht. Want wanneer nu allen het leven willen geven voor 't Vaderland uit Vaderlands liefde, maar de wereld wordt daardoor ge stort in een poel van ellende, zooals wij in 19141918 hebben gezien, is dan deze Vaderlandsliefde' niet het zaad van den duivel? In 1914 is de wereld—door dien zelfden stormwind wakker geschud, daar de naties zich bewust er van werden, dat het bestaan van het Vaderland werd be dreigd en nu thans de heele wereld weder is wakker geschud door dezen stormwind, zeggen de jongelieden: weg met het Kruis1 van Jezus Christus en daarvoor nemen zij in de plaats het Hakenkruis. Wanneer wij die beweging over de wereld zien gaan, is dan voor ons Vaderlandsliefde nog wel weggelegd? vraagt spreker; want deze Vaderlandsliefde is te vergelijken bij een) giftplant of meent men, dat dit is opgegroeid uit zaad, gestrooid in goeden grond, zooals in de Gelijkenis van den Zaaier bedoeld? De gave van onderscheid tusschen geestelijke en wereldlijke dingen in de wereld is weg en het gaat ook niet zoo gemakkelijk om Jezus' woord zoo maar eens eventjes over te planten in 1934, daarvoor is heel wat meer noodig. lntusschen is helaas door deze strooming in de wereld een groote massa buiten gesloten geworden, die niet buiten moest staan. Het is waar, dat een Christen niets anders is dan een tijdelijke gast, die maar door deze wereld heen gaat, maar niet waar is het, dat wij maar zonder doel en zonder roeping op deze aarde zouden verwijlen; maar als mensch' uit de aarde aardsch en uit de stof stoffelijk, hebben wij ons af te vragenwat is hier ons Vaderland? Dq mensch is uit den aard der zaak een bodemklever en hecht zich aan de plaats waar eens zijn wieg heeft gestaan, maar grondbezit is in den loop der tijden vereenzelvigd met stamidee, het werd „Dierbaar plekje grond" enz., „dat wij tegeni vijanden* moeten verdedigen, maar wanneer die vijanden ons b.v. met zijn allen, zouden verbannen naar een eiland ergens in de Stille Zuidzee of naar elders, dan is dit land ons Vaderland niet meer, want dan wordt het niet meer bewoond door den Nederlandschen Stam, waaraan wij ons allen zoo verwant gevoelen. Het idee: hier begint mijn grond en daar de jouwe, kan nooit als grondslag voor „liefde" worden beschouwd; het grootste bewijs hiervoor aan te voeren is, dat wan neer onze kinderen ons verlaten naar el ders, de liefde voor de kinderen bij ons groeit. Wanneer dat dus zoo door ons wordt gedacht, n.1, grondbezit vereenzel vigd' met stamidee, is de stoffelijke zin getreden in de plaats van het Geeste lijk ideaal en terwijl spreker wijst op den oorlog in Transvaal, die hoofdzakelijk werd gevoerd om de diamantmijnen, zegt hij, dat Vaderlandsliefde in dezen zin ver worden Vaderlandsliefde is, persoon ge worden] egoïsme van een volk, de eeu wige lucifer, waaraan telkens weder een wereldbrand wordt aangestoken. De tweede wijze van Vaderlandsliefde is volgens spreker lïooger en ^deler. Deze ziet hij niet in de massaal gekweekten schijn van Vaderlandsliefde, maar die van den enkeling, die reeds in zijn jeugd ge voelt, dat hij alles voor zijn Vaderland moet opofferen. Het is niet gemakkelijk op rijperen leeftijd zoo'n vastgeworteld idee uit te bannen, docli spreker wijst er op, dat dezulken wel eens mogen beden ken, dat voordat zij den heldendood ster ven, door hun toedoen reeds vele anderen den dood moesten vinden. Maar in elk geval is deze Vaderlandsliefde zooveel hooger, omdat hierin de kern schuilt van het Christendom, n.1. het brengen van het persoonlijk offer, iets ondergaan wat de mensch niet gaarne ondervindt. En hoewel spreker deze Vaderlandsliefde niet nuttig acht, stijgt deze toch op een hoogere trap wegens het daarin aanwezige karakter van het individueele heldendom. Doch al staan wij voor dit schoone ideaal, toch stierven duizenden en tienduizenden door deze ver keerd verstane liefde voor het Vaderland, die per slot van rekening niets verder gaat dan de persoon zelf, zonder dat daarbij het algemeen belang is gebaat. Maar wat zijn wij dan? vraagt spreker. De eerstgenoemde Vaderlandsliefde ver werpen, wij zonder meer en de tweede waardeeren wij naar haar plaats en waarde. Maar er is nog een andere Vader landsliefde, n.1. die van Christus, die hoe wel de oogen ten hemel richtende, toch de voet op de aarde plaatst. Is de Vader landsliefde uit een Christelijk oogpunt een deugd Onze Nederlanüsche Wet be schouwt als maatschappelijke deugd, zich te gedragen als goed huisvader en het te goeder t ouw handelen jegens den naaste. Wie is de naaste? Eu is nu Vaderlands liefde vereenigbaar met de maatregelen, die van een goed huisvader kunnen worden verwacht, wanneer van hem wordt gevergd dat hij ten einde het Vaderland te ver dedigen, huis en haard verlaat, om daar voor te gaan vechten en hoogstwaarschijn lijk zijn leven daarbij te laten en zijn ge zin) onverzorgd achter te laten Er zijn weinig! dingen volgens spreker, die een goed huisvader zoo in moeilijkheden kan brengen, dan op die wijze zijn vaderlaand te moeten ljefhebben. En dan te goeder trouw te moeten handelen jegens den naaste. Wanneer wij vaststellen, dat elk een onze naaste is, is het dan te goeder trouw handelen jegens dien hem aan te vallen om een stukje grond of om een diamantmijn te bemachtigen? Spreker kan zich niets edelers en hoogers denken dan een goed huisvader en natuurlijk ook een goede huismoeder, want de Nederlandsche Wet voegt juist die beiden steeds zoo nauwkeurig bij elkander, handelende even eens te goeder trouw tegenover hun naaste. Valt ook Vaderlandsliefde onder Christelijke deugden? In den Brief van Petrus 2, vinden we, dat noodig zijn: geloof, deugd, kennis, matigheid, lijdzaam heid, Godszaligheid, broederlijke liefde, liefde jegens allen. En als al deze Chris telijke deugden op ons aanstormen, dan breken ze direct alle ide:ë:i omtrent Va derlandsliefde, zooals in dc twee eerst genoemde gevallen bedoeld. Wanneer wij' aan de Christelijke Vaderlandsliefde vasu houden, zegt spreker, geloof ik, dat deza derde wijze van Vaderlandsliefde groo- ter en edeler is dan de twee eerstge- noemden, en dat deze Vaderlandsliefde het J a kan zijn beide tot God en tof ons Vaderland. Spreker haalt nog aan Genesis 11 e« wel betreffende de Babelsche spraakver* warring. Onze Vaderlandsliefde moet niet zijn die van een zelfgenoegzaam, uitver koren volk, maar die, die weet dat on% Volk er is ter eere van Ood, die vanuif de duistere verdeeldheid van Babel aan wezig zal zijn in het Nieuwe Jeruzalem, de eenheid van de Volmaakts Groep, omdat God één wil zijn in allen. Er gaan twee groote golven oven de wereld n.1, de internationale van de Goddeloosheid, die internationaal aanslag; zoekt tegen God en de Internationale van het Hakenkruis of Vuurkruis. Laat ons hopen, dat deze zullen worden overwonnen door een derde Internationale, de Inter nationale, die eeuwig is en eeu wig was, Christus, die eeuwig Koning is, de internationale, die zegt, broeder liefde en liefde tot allen. Dat deze Inter nationale zal overwinnen de twee inter nationalen van boven en van beneden, die de strijd met brute wapens niet wil en ook niet van laaghartige wapens, daar wij hiec op aarde het Koninkrijk Gods verwachten, dat de stormwind zal doen leggen en dat de zelfstandigheid en de eenheid zal bren gen. Alle naties zullen dan één moeten zijn, wel met behoud van elk zijn taal en stamverwantschap, maar één in liet goede. Voor het voeren van gedachten wisse ling met den heer Van Westen, gaven zich op de heeren Apeldoorn, Tak, Roeien en Doornbosch, eii mejuffrouw Koole. Daar reeds spoedig bleek, dat de eersfca spreker een politieke rede wilde houden geheel buiten het door den heer Van Wes ten behandelde onderwerp om, werd hem door den Voorzitter beduid, dat hij buiten de orde was en trok deze zich' met zijn redevoering terug. De heer Tak als tweede, wees er op, dat door „Kerk en Vrede" niet wordt aangeduid welke kerken, gaf als zijn mee ning, dat Gods Woord ver van vrede af. staat, daar door den geheelen Bijbel heeq van strijd sprake is en er dus weinig van vrede overblijft. Verder vroeg hij, of, bijj eventueele aanranding van ons Vor stenhuis, dat met geweld zou mogen worw( den gekeerd; hij in elk géval zou daar-, voor in de bres springen. De heer Doornbosch vroeg of die ver dediging van het Vorstenhuis ook toe gestaan was, wanneer dat Vorsteuhui$ door het fascisme ten val zou worden ge bracht. De heer Van Westen antwoordde on geveer als volgt: Wij probeeren te vol gen de leeringen van Christus. Welke kerk er wordt bedoeld, wel, alle kerken fq zamen; de Kerk is tenslotte niet de eene plaats waar deze of geer.e eenige muurtje^ heeft geplaatst om daar de Godsdienst-, oefeningen te houden, maar is bedoekt met het Christendom. Wat verder de tweede opmerking van den, heer Tak betreft, wees de heer Vaiï Westen er op, dat de mensch' niet is' aangelegd op geweld en wanneer men liet uit scheppingsoogpunt beschouwt, is dezel aangelegd op een sysfematlschTverdwij-1 nenden striG. hij wijst den lieer Tab opj de door dezen gebruikte opmerking oven! de tanden van oen leeuw, die veel sterJ ker zijn dan eenig wapen door den menscij! gehanteerd en waaruit blijkt, dat de cul-'' tuur trekt naar het hoogere. Zoodra dwf cultuur! verslapt, vervalt men weder tof het natuurlijke, het dierlijke. Het Chris tendom is er zijns inziens juist, om ons tegen dien terugval te behoeden. Allé problemen moeten worden opgelost door Recht, niet door Kracht en oorlog. Op de derde vraag van den heer Tak antwoordt de spreker, dat aanranding van het Vorstenhuis beteekent revolutie en dan staat men vanzelf aan den kant van dq overheid, tenminste dat zou spreker zeer zeker doen. En hier heeft men de juist** uitlegging van dat, waar zoo dikwijls op, wordt gewezen in vergaderingen, dat de overheid niet te vergeefs 't zwaard draagt» De overheid heeft het recht onder haar eigen onderdanen het recht te handhaven, desnoods met de wapenen. Maar zij zal dit in het uiterste geval doen. Hiermede was ook tegelijk den heet: Doornbos, geantwoord. Op de vraag van den lieer Roeien, of Vaderlandsliefde geacht moet worden ver bonden te zijn aan een bepaaldfö regee- ringsvorm, antwoordt spreker, dat dit geenszins het geval is. Vaderlandsliefde is, zooals reeds gezegd, liefde tot den stam; waar dus die stam is, daar is liet vaderland en liet doet er niets toe wiq daar nu aan het hoofd is gesteld. Mejuffrouw Koole meent uit de rede van den lieer Van Westen te hebben moe ten opmaken, dat men niet behoeft gekant te zijn tegen het kapitalisme om lid van „Kerk en Vrede" te zijn. Maar hoe staat het dan met de particuliere wapenfabri- katie, die toch een uitvloeisel is" van dat kapitalisme De heer Van Westen antwoordt daarop, dat „Kerk en Vrede" tegen alle maat schappelijke richtingen is, die gevaar op leveren voor de vrede en voor de volken. De maatschappelijke toestanden, die in strijd zijn met de Christelijke leerstellin gen, worden door „Kerk en Vrede" be streden. Daarna sluiting der vergadering.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1934 | | pagina 5