füCER-f
13e JAARGANG No. 29
VRIJDAG 20 JULI 1934
Algemeen Weekblad voor Soestdijk, Soest en Soesterberg.
UitgaveDRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 566.
Een Protestantsche Baron
een Roomschen Graaf
met een Vrijmetselaar in de opperleiding
Nederland te behouden voor het christendom
het Nationaal Socialisme.
Ke rkb e richten
Pluimveeteelt.
nERKTTR.5 'TOETT
0/K
ZONDAGSVAART
Bijenteelt.
ixmt
ABONNEMENTSPRIJS 65 cent per 3 maanden.
ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f 0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertentle's tusschen
de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting.
Advertentie's in dit blad worden eveneens in de drie andere bladen opgenomen.
UITGAVE vant
„DE SOESTER COURANT", Alg. Weekblad. „SOESTER NIEUWSBLAD", Algemeen Christelijk
Weekblad, „DE SOESTER POST", R.K. Weekblad en „SOESTER ADVERTENTIEBLAD", grati*
Weekblad voor Soestdijk, Soest en Soesterberg.
schaart zich naast
om
via de Hemmensche Zendingsstichting
en te winnen voor
Wie bovetistaaüdeu kop gelezen heeft en
Hóg zijn bewustzijn bewaarde, hem zeggen
We: heil!
Want hij behoort tot de sterke man
nen, die we noodig hebben in dezen tijd
van verwildering des geestes. Hij is de
krachtpatser in hersenacrobatiek, die de
vreemde combinaties kan doorpeilen en
verklaren, welke heden ten dage worden
jgemaakt om den opgang naar de nieuwe
Samenleving te voltrekken.
Hij is de man, op wien de Algemeene
Leider zit te wachten om zijn reddings-
hier te komen versterken.
Hij melde zich in 't N-S.B.-hoofdkwar
tier, waar een zwart hemd voor hem ge
need ligt.
Voor de velen echter, wier geest nog
'ligt vastgekluisterd in den ban der oude
partijpolitiek, zullen we hier een toelich
tende verklaring geven, opdat ook voor
ihem het blijde licht van den nieuwen,
mationaal-socialistischen dageraad moge
doorbreken en zij zich mogen gaan her
zien in echt-christelijken geest.
"2êzüllètï er vermoedelijk Wei eens" 'van
gehoord hebben, dat de Nederlandsche
Nationaal-Socialistische Beweging onder
leiding staat'v^n Ir. Mussert, een Vrijmet
selaar, die zich ten doel heeft gesteld om
Nederland te bevrijden, van de politiek
en de bonzen, en het terug te voeren
tot het christendom.
Dat laatste echter is van zijn taak
Slechts een onderafdeeling, welke hem als
Zoodanig niet bijzonder „ligt"- Totdat
Ir. Mussert de baas is, wordt die afdee-
ling verzorgd door een hekenden Limburg-
Schen Roomschen graaf met een Franschen
tnaam, gewezen officier van het Duitsche
leger in den jongsten wereldoorlog. Deze
paladijn, graaf de Marchant et d'Amsen-
bourg, ijvert op het oogenblik voor de
bekeering van paus en bisschoppen, die
hem helaas nog buiten de deur laten
Staan als hij aanbelt, t rachtende deze
kerkelijke leiders te overtuigen, dat ze het
katholieke beginsel tot op heden niet juist
zien.
Een paar dominee's uit het gevolg van
Ir. Mussert bewerken het protestantsche
deel der natie, maar deze eenvoudige lie
den vormen geen behoorlijk pendant naast
en tegenover den Roomsehen graaf.
En deswege heeft de Algemeene Lei
der iemand van. hooger aanzien voor- de
propaganda onder de Nederlandsche pro
testantsche christelijkheid gewekt.
Het is BARON VAN LIJNDEN VAN
HORSTWAERDE, wonende op Huize
„Boschwijk" te Soestdijk, die zich een
idezer dagen per circulaire wendde tot
„de Protestantsche Christenheid in Neder
land."
„Met een ernstig woord richt ik mij
„tot alle mede-Christenen, die zich
„voelen dienstknechten van hunnen
„Heer en Heiland."
Aldus maakt de Baron op vertrouwen
wekkende wijze zijn entree. Hij zet dan
uiteen, hoe hij tien jaar lang penning
meester mocht zijn van den Centraal
Bond voor Inwendige Zending en Chr.
Philantropische Inrichtingen, waarbij hij
voortdurend stuitte op „zeer sterke on
verschilligheid", om niet te zeggen „stomp
zinnigheid tegenover dit zendingswerk".
Het zijn symptomen van het „geestelijk
ten onder gaan onzer mede-christenen",
'gevolg van „voortwoekerend egoïsme, dat
weer voortkomt uit 't materialisme dezer
eeuw". Het is zoo bedroevend, schrijft
de baron voorts, dat „de liefde tot Chris
tus en daarmee het geestelijk leven der
gemeente, meer en meer wordt onder
mijnd".
Tot zóóver zijn we het we verhelen
het ons niet volkomen met den baron
eens.
Onmiddellijk echter na de verklaring van
spijt over het verzwakken van de liefde
tot Christus, komt de baron tot de vol
gende verklaring:
„Hoe langer hoe meer deze verwor
ding aanziende en leerende kennen,
„zal het U wellicht niet verwonderen,
„dat ik onweerstaanbaar werd aange
trokken door de Nat. Soc. Beweging
„in ons Vaderland,
„Ik neem dan ook in deze Beweging
„een werkzaam aandeel en lijd mede,
„onder de onbarmhartige bestrij
ding,
Dat laatste vonden we vermeld op
bladzijde twee van de circulaire des ba
rons. Op bladzijde drie, liet hij echter
de volgende woorden vet drukken:
Laten we toch trachten de politiek,
„waarvan het gevaar door de verwor
ding der partijen, ook de Christelijke,
„zooveel versterkt is, buiten ons Chris
telijk werk te houden."
Wie tegenspraak vermeent te moeten
ondersteilen tusschen het laatste en vóór
laatste citaat, vergist zich. Alleen de partij
politiek moet buiten het christelijk werk
worden gehouden, de Nat. Soc. Be
weging staat .a.l§. zoodanig, buiten en boven
"9e "partijen!
De baron, die zich' aldus tot de „Pro
testantsche Christenheid, in Nederland"
wendde, is ook voorzitter der Hemmen
sche Fondsen en werkte als zoodanig mee
aan de oprichting der Hemmensche Zen
dingsstichting. Deze zendingsstichting is
gevestigd op het Kasteel Hemmen bij Zet-
ten (Betuwe).
De baron roept thans deelnemers op
naar Zeiten voor een „INTERKERKE
LIJKE GEBEDS- EN GELOOFSGE
MEENSCHAP VAN HEN, DIE MET
BESLISTHEID HUNNEN HEILAND
WILLEN VOLGEN". Ofschoon de baron
in zijn circulaire begon met zich speciaal
tot de „Protestantsche Christenheid in
Nederland" te wenden, wil hij op Hem
men bij Zetten „IEDER GETROUW VOL
GER VAN DEN HEILAND, VAN WEL
KE KERK OF STAATKUNDIGE RICH
TING OOK", welkom heeten, om geza
menlijk biddend te onderzoeken, of voor
de deelnemers wellicht een taak is weg
gelegd voor de christelijke vernieuwing
van ons vaderland, natuurlijk in Nat.
Socialistischen zin. Oe deelnemers gaan
zich daar op Hemmen gezamenlijk „ont
worstelen aan den greep van het mate
rialistische egoïsme" en de fundamenten
leggen van „Gods Koninkrijk hier op
aarde".
„Mede-Christenen vergeet niet, dat de
tijd dringt!"
„Voor woorden is het te laat. De
„daden moeten volgen!"
Zóó besluit de circulaire van den baron,
die o. i. toch wel een beetje in de gra
felijke wielen rijdt van de Marchant et
d' Amsenbourg, door ook de katholieken
in zijn christelijke gemeenschap op Nat.
Socialistischen grondslag te betrekken.
We meenen, dat we hier staan 'aan de
wieg van het nieuwe Nederlandsche chris
tendom, pendant van de beweging der
Duitsche christenen.
Mogen wij voor de eerste samenkomst
op Kasteel Hemmen bij Zetten een paar
geschikte onderwerpen noemen:
1. DE KOGEL IS HET HOOQ-
STE RECHT. (Vrij naar Hitier.)
2. ZELFMOORD ALS UITING VAN
CHRISTELIJKEN GEEST. (30
Juni Duitschland.)
3. WIE ANDERS DENKT DAN
WIJ, WEIGEREN WE GEESTE
w LIJKEN BIJSTAND NAAR DE
- - EEUWIGHEID. (30 Juni
Duitschland.)
4. NATIONAAL-SOCIALISME EN
OFFERVAARDIGHEID (S.A.-chef
Röhm „zamelde" 15 millioen Mark
vóór hij werd doodgeschoten.)
5. HOE DE DUITSCHE CHRISTE
NEN MET BEHULP VAN WO-
DAN DEN GEEST DES VOLKS
HERNIEUWEN.
Zondag 22 Juli,
SOEST.
NED. HUV. KERK*
Oud -kerk,
Voorm. 10 u- Dsy A. Verwaal van Etten.
Emru;*-kerlc.
Voorm- 10 uur P>r. G. W, Oberman
van Utrecht.
HERV. (GE-EF.) EVANQ.
Christelijke U L.0 .school, Spoorstraat.
Voorm. 10 uur Lerw. Heer A. Dekker
van Oudshoorn.
Nam. 6 uur Ds," i. van Montfrans van
Barneveld.
GEREFORMEERDE KERK.
Julia na-kerk. j
Voorm. 10 uur ,Ds- S. Wouters-
Voorm. 10 uur C.andkjaat J. Windemül-
ler van Bussum- a
Wilhelmina.kerk.
Nam. 5.30 uur Cxndidaat J, Windemül-
ler van Bussum. jg
Nam. 5.30 uur Ds- S. Wouters.
CHR. GEREFORMEERDE KERK.
Julfaciastraat.
Voorm. 10 uur' rn nam- 6 uur Gods
dienstoefening. -
VER. VAN VRIjZ, GODSDIENSTIGEN-
Geb. „Religie en Kunst", Rembrandtlaan.
Voorm. 10.30 utip Ds, L. da Wolf
van Hilversum. V
SOESJfERBERG
NED. HERV. KERK
Nam. 2—3 uur-. Zondagsschool.
Nam. 6 uur de: Heer J. de Vries van
Soesterberg.
HUIS TER HEIDE
NED HERV. KERK.
Voorm- 10, uur de Eerw. Heer A. v- d.
Lee, Cand. te Vreebin/J.
Nam- 6 uur Ds. B. Tuinstra.
DE RUITIJD.
Er zijn menschen, die, als ze toeval
lig een paar mooie, bloelende planten rijk
zijn en deze op een stratenden dag staan
te bekijken,; plots ontdekken, dat ze
reuze-plantenliefhebbers zijn, maar ze
hebben nooit tijd om een plant te ver
zorgen, als deze 's winters moet worden
overbewaard en weinig ooglijk is.
Zoo zijn er ook zooveel kippenliefheb-
bers, die in den zomerdag met trots hun
koppeltje hoenders gadeslaan, deze dan
met zorg omringen, en met ijver de eieren
rapen, welke zijn gelegd.
Maar als dat een poosje geduurd heeft
en de eerste hoenders, als nu, in den rui
vallen, dan vermindert de liefhebberij en
de toewijding aanmerkelijk. Eieren kunnen
dan weinig of niet meer worden geraapt
en de hoenders gaan er minder aantrek
kelijk uitzien. Al gauv/r krijgen de beesten
dari in plaats van haar dagelijks versch
bakje met water, een teil drinken voor
zich, waar voorloopig niet meer naar be
hoeft te worden omgekeken, en een bak
met mais, waar ze den eersten tijd óók
genoeg aanhebben. De baas redeneert
dab heel wijsgeen'g, dat hij zijn beesten
op „onderhoudsvoer" heeft gesteld.
Het is zoo'n woord, dat de een den
ander nababbelt, zonder veel over de be-
teekenis er van ,na te denken. Een ruiende
kip krijgt „onderhoudsvoer" d.w.z. mCel-
voer (ochtendvoer) heeft ze niet méér
noodig, want dat is om eieren te forcee-
ren en die legt een ruiende kip als regel
tóch niet. Ze behoeft alleen een beetje
mais om in leven te blijven, dus voor
haar onderhoud alleen.
Wat een domme redeneering.
Eerstens is alle eenzijdige voedering
uit den booze; deze leidt vaak tot ziekten,
o.a. tot scheurbuik-
Tweedens: een kip, welke een drukken
leg achter zich heeft, is min of meer
uitgeput. Ze zat geen productieven twee
den leg beginnen, vóór het lichaam weer
op krachten is. De nieuwe leg moet door
doelmatige voedering worden voorbereid.
Derdens; rui is wel geen. ziekte en
slechts een natuurlijk proces, maar dat
neemt niet weg, dat er veel kracht aan
het lichaam moet worden onttrokken voor
de vorming van het nieuwe veerenkleed.
Gelijk uit een uitgeputten bodem geen
sterke planten kunnen opschieten* wanneer
die bodem niet wordt bemest, zooT kan
uit het uitgeputte kippenlichaam geen
naar 1MARKEN-VOLENDAM V.V
met de Luxe stoomjachten „IJSELMEER"
MUZIEK - MODERN COMFORT - le KLAS BUFFETTEN
Tarief f2.00 per persoon - Kinderen f 1.—
Vertrek AMERSFOORT 9.30 uur van Koppel.
Vertek BAARN 11.15 uur van Theetuin „De Watermolen"
Plaatskaarten Bureaux V.V.V.. Sporthuis te Amersfoort.
Baarn „De Watermolen" en aan boord.
Nieuwe Onderneming IJselmeer Huizen Telefoon Laren 736
nieuw veerenkleed groeien, wanneer we
de kip geen krachtige voedingsstoffen toe
voeren.
Om al deze en meer redenen is het
dom onr hoenders in den ruitijd op z.g.
onderhoudsrantsoeit te stellen. Ook ruien
de kippen behoeven haar normale portie
meeivoer (ochtendvoer), het gemengde
graan, of verschillende graansoorten af
wisselend toegediend, en haar groenvoer.
Willen we bevorderen, dat het nieuwe
veerenkleed krachtig en mooi glanzend
wordt, dan kunnen we een weinig zonne-
pitten door het graanvoer mengen en wat
hennepzaad. In plaats daarvan kan men
ook wat goede levertraan voeren, één
eetlepel en per 10 hoenders, maar dan
niet door het meeivoer, maar door het
graanvoer gemengd.
Wel moeten we toezien, dat de porties
niet te groot zijn en er geen resten blij
ven, want ruiende kippen zijn wat traag
geworden in haar bewegingen en dat kan
aanleiding zijn, dat ze te veel vet aan
zetten.
Meer nog dan anders moeten we in
den ruitijd toezien, dat tocht en vocht
van de beesten wordt geweerd, want ze
zijn dan erg vatbaar voor verkhoudheden,
waaruit zich snot kan ontwikkelen.
Ruim voorts regelmatig de uitgevallen
veeren weg door deze bijeen te harken-
Het is niet goed, dat deze blijven liggen,
omdat middels deze ongedierte en smet
stoffen van de eene kip op de andere
kunnen overgaan. Ook de ondeugd van
't veerenvreten kan er door worden gewekt.
Bij een normaal verloop van den rui
kan de kip in een week of zes, haar
nieuwe pakje aan hebben. Men mag (liet
verlangen, dat ze den leg dan aanstonds
hervat, want mét den rui is tevens de
rustperiode van het dier als eierproducente
ingegaan. Vroeg ruiende kippen zijn als
regel niet de beste legsters. Laat-ruiende
kippen hebben gewoonlijk meer gepres
teerd. Als we die goed blijven voeren,
dan beginnen ze na circa twee maanden
den nieuwen leg.
NAAR DE HEIDE
Wanneer de bijen straks naar de heide
gaan, is 't er om te doen, dat ze 'n flinke
hoeveelheid honig zullen verzamelen. De
factoren van. verzamelen moeten dus in
de volken voorhanden zijn. Onlangs sprak
ik een ijmker, die me zeide, dat hij twee
volken had gezonden, op diens verlangen,
naar een bessenkweeker vóór de reis naar
de heide werden die twee volken terug
gehaald. Uit 't eene volk werd 30 pond,
uit ;t andere 10 pond honig geslingerd.
De behandeling der beide volken was vol
komen gelijk geweest- Waarom leverde het
eene volk driemaal zooveel slingerhonig
als 't andere? Dat zit tui in wat ik zoo
even schreef, u.L in de verza meifactoren
der volken. j
Dat is nu een Keel moot woord: „ver-
zamelfactor", maar wat ia de beteekénis?
't Laatste is minder gemakkelijk aan
te geven en nog moeilijker is >t de be
handeling der volken zóó te doen zijn,
dat de verzamelfactor in 't maximum is.
De hoofdkwestie is wel de volkssterkte*
meer nauwkeurig 't aantal vliegbijen op
't moment van de dracht- Een zeer voor
name factor is ook de toestand, waarin
de koningin verkeert, we zeggen dan maar,
of 't een beste of een minder goedd
koningin j.s.
Bij 't haziên der volken, die we naar
de heide zonden, vond ik er één, dat
veel darrenbloed kweekte, er waren ook
veel darren aanwezig.
Er werd daarom over gedacht dit volk
vóór 't vertrek naar de heide een nieuwe*
een jonge bevruchte koningin te geven-
Om een groot deel der darren kwijt
te worden, werden de bijen van da
raampjes in een korf afgeschud en af
geveegd en tegelijk werd ijverig naar da
oude koningin uitgezien om deze uit tó
vangen. De koningin werd echter niet ge
vonden, In de kast werd nu een ko
ninginnerooster gelegd en hierop werd het
volk uit de korf geschud. Er werd raad
gegeven en de werkbijen door de roosM
gedreven, de darren bleven boven de roos»
ter en konden voor een deel worden uit-
gevangen, ook hierbij werd de koningin!
niet gevonden- Tusschen het volk wecj
nu een ledig raampje gehangen, omdat
't nu de vraag was: is er al of niet eciï
koningin aanwezig? Den volgenden dafj
werd dit raampje nauwkeurig nagezien, ec
waren geen eitjes in gelegd, ofschoon het
mdden in 't broednest was geplaatst- lu
andere raat werden wel eitjes gezien, maal",
in een stand, die er op wees, dat dezö
eitjes één a twee dagen oud waren-
Ten slotte gaf deze waarneming den
doorslag. Indien er eitjes waren gevon
den in 't ingezette raaampje, dan was het
volk zóó naar de heide gegaan, nu daatf
geen eitjes werden gevonden werd beslo
ten eerst een nieuwe koningin te geven-
Echter was er weinig tijd, den volgen
den dag moest 't volk worden opgeladen
op de vrachtauto, waarmede de volken
naar de heide moesten. De jonge koningin
van 'a klein volkje, dat zich echter prach
tig ontwikkelde, moest dienst doen voor
't onderhavige volk. De raampjes werden
nog een keer nauwkeurig nagezien en in
een korf afgeveegd. De oude koningin
werd niet gevonden.
Nu werd uit 't kleine volk 't raampje
genomen, waaropp de jonge kóningin liep
en gehangen in 't groote volk tusschen de
raampjes met broed, maar zónder bijen,
die waren in den korf- Een flinke hoevceL
heid suikerwater werd over de raampjes
en over de bijen geslagen door de. bijen
borstel in 't suikerwater te doopen en
daarna over 't volk uit te slaan; daarna
werd 't volk vanuit den korf in de kast
gestort en rook gegeven. Den volgenden
morgen was 't volk volkomen rustig en
waarschijnlijk was de operatie gelukt
's Avonds was Ide tijd er om de laat
ste maatregelen te tiemen voor 't reizen
naar de heide. Dat is 't sluiten der vlieg
gaten. Nu haperde er iets aan de klep
van een. der vlieggaten, waardoor van dal
volk nog wat bijen achterbleven. Eindelijk
waren de volken weg, slechts enkele klei
ne bleven achter. Zonder aarzelen vlogen
deze bijen in deze kleine volken.