m
'AME5 RUBRIEK
r|5
J. H.
A
Ï5aï is de nieuwste leuze van het moder
ne, jonge meisje. En terecht! De kleeding
ifmmers kenschetst de persoonlijkheid en
iedere vrouw wil gaarne iets aparts" dra-
'gen. Maak daarom zelf uw japonnen naar
£ëigen smaak en keuze en u zult er „an
ders" uitzien dan anderen. Om u hierbij
behulpzaam te zijn, vindt u hieronder
eenige modellen, waarvan de patronen in
de maten 40—50 verkrijgbaar zijn bij de
Redactrice Damesrubriek, Laan van Meer-
dervoort 45a, Den Haag. De sterk verlaag
de prjjs bedraagt 36 cent -{- cent ver
zendingskosten bij vooruitbetaling, te vol
doen per giro (125025), per postwissel of
in postzegels. De patronen worden onmid
dellijk na aanvraag afgezonden.
Een chique herfstmantel
Hoe wij onze woning het best kunnen aankleeden
FLATTEUSE VISITE-JAPONNEN,
QQSTEBSCHE MUILTJES
seasJ
HOE MEN BLANKE TANDEN
KAN VERKRIJGEN.
EENVOUDIG DOCH, SIERLIJK HANDWERKPATROON
K<
Draagt geen confeciie-japonnen,
waarmee U iedereen ziet loopen
voor oudere dames
Bijgaand mo
del van een
berfstmantel is
nisschien meer
bestemd voor
de wat oudere
dames, die
graag in het
Êwart gaan.
Deze mantel iè
^enigszins aan
gesloten door
op de hoogte
van het mid
del smaller ge
knipte banen.
Hoewel deze
mantel alleen
van achteren
te beschouwen
valt zal het u
toch niet moei
lijk zijn te be
grijpen, hoe
dit model er
van voren uit
kan zien. De
mantel bezit
een gewone re-
ver met kraag,
welke beide
tamelijk laag
vallen. De rok
wordt klok
kend geknipt.
De geheele
mantel wordt gevormd uit vijf banen,
waarvan er drie te zien zijn. De twee
voorste banen maken de voorpanden
uit. De mouw is nogal bewerkelijk,
Deze mantel (model 776) kan het best
worden gemaakt van soepel laken of glad
de mantelstof.
S J
Een effectvolle kleurencombinatie
tusschen wandbekleeding
vloerbedekking ameu
blement en sier-
kussens.
Onze moderne interieur-kunst is er een
voorbeeld van, dat zelfs bij een kwestie
van artistieken smaak en hui:lijke sfeer
gevoeligheid als het inrichten van een
woning is, de logische redeneering een
betrouwbare gids is, zelfs één, welke kan
leiden tot een zeer harmonische oplossing
van de verschillende vragen, welke hier
bij vanzelf in beschouwing komen.
Een aardig voorbeeld hiervan geeft een
artikel van P. Gieszer, professor in bin
nenhuis-architectuur, waarvan hier eenige
passages volgen.
De ruimte van de kamer wordt beslo
ten door wanden, plafond en vloer. De
ruimtewerking van het vertrek hangt dus
.voornamelijk van de behandeling van deze
elementen af.
De muren van de kamer kunnen worden
geverfd of behangen met gelijk effect.
In de eerste plaats doen effen kleuren,
zonder patroon, de verschillende meubels
in de kamer meer tot hun recht komen.
Dan wordt de algeheele stemming van
de kamer grootendeels bepaald door de
aangebrachte hoofdkleuren die dus in de
eerste plaats de kleuren van de omslui
tende vlakken van de kamer, dus wanden,
vloer en zoldering zijn.
Lichte kleuren geven den indruk van
ruimte en vrijheid.
Lichte en matte tinten blauw maken de
kamer koel. Vandaar dat wij ze bij voor
keur voor slaap- en eetkamer zullen ne
men.
Groen werkt rustgevend, en is daardoor
het meest aan te bevelen voor de studeer
kamer of het boudoir, waarin Mevrouwtje
zich terug trekt, als zij eens behoefte heeft
aan een oogenblikje stilte.
Door hun lichte, verruimende werking
zijn witte wanden met een kleurtoets in
lichte tint Het aangewezene voor kamers,
die men eigenlijk een beetje klein vindt.
welk een slank figuur tot haar recht doen komen.
Het eerste modelletje (777) toont de le-
seres een mooie japon, gemaakt van zwar
te z^de of crêpe satin, dat zoo heerlijk
loepel valt en een slank figuur zoo goed
tot haar recht doet komen.
neden loopt en verder recht valt. De rok
is klokkend en vry wijd. U ziet, het ver
vaardigen van deze japon zal niet gemak
kelijk zijn, maar sierlijk is ze zeker!
Het tweede model is no. 778. Dit japon
netje brengt weer een
heel ander idee, maar
kan toch ook als visite-
of wand el japon worden
gebezigd.
De japon bestaat uit
twee kleuren. Het korte
lijfje is wit of van een
heel lichte kleur, welke
natuurlyk moet over
eenstemmen met de on
dergrond-kleur van de
verdere japon stof. De
hals is ovaalrond en ein
digt van voren in een
strikje. De pofmouwtjes
moeten 'n ondermouw
tje hebben om niet af
te zakken. Dan komt de
zeer hoog aangeknipte
rok. Deze is voorzien
van talrijke kleine
plooien, die de ver-
eischte wijdte geven. De
ceintuur van leer of
suède heeft een gesp,
overeenkomstig met de
japonstof. Indien deze
japon als wandel- of
visitejurk wordt gebe
zigd, maak den rok dan
vooral niet te kort,
want de rokken voor
dergelijke gelegenheden
zijn en blijven nog
steeds lang.
iitiiiiiiuiiimiimii
Laten wij dus maar aannemen, dat de
japon wordt vervaardigd van satin, dan
nemen wij ook de witte stof, welke als af
werking dienst doet in de zeer wijde mou
wen en bij den hals, van crêpe satin. De
mouw heeft het raglanmodel, dat wordt
aangegeven door de witte strepen op de
teekening. Eerst even boven den elleboog
begint de wijd klokkende mouwstrook.
De hals heeft een wit kraagje en een bij
zondere sluiting, gevormd door een schuin-
ïoopende opening, waaronder een kleine
volant komt, eveneens gevoerd met witte
«tot Op heuphoogte komt een puntig stuk,
dat van links naar rechts schuin naar be-
VOOR DE VISCHLIEFHEBBERS.
Waterbaars.
Neem 3 pond baars, laat ze schoonma
ken door de ingewanden er uit te nemen,
af te schubben en te wasschen. Bind kop
en staart samen om de vischjes krom op
den schotel te doen liggen. Kook de baars
in ruim kokend water met zout en een
paar peterselie-worteltjes. Dien de baars
op een diepen vischschotel met het water,
waarin ze gekookt werd, en leg rondom
takjes versche peterselie.
Dien bij de baars dunne sneedjes witte
brood, gesmeerd en belegd met roggebrood.
In groote kamers werken de witte wanden
echter koel, en kunnen ook uitstekend
voldoen.
Voor den vloer is een lichte, effen kleur,
die echter niet te „koud" mag aandoen,
het mooist en meest huiselijk.
Vloerkleeden neme men niet te klein;
zij maken dan zoo gauw den indruk van
eilandjes, waarop men zich moet terug
trekken. Hoewel het vloerkleed met pa
troon het minst besmettelijk, en dus prac-
tisch het best bruikbaar is. moet men toch
bij zijn keuze bedenken, dat een effen
vloerkleed de eigenschap heeft, een meu
belgroep, die erop gezet wordt, als geheel
te accentueeren.
Voor de plafonds kan men geen betere
kleur hebben dan wit, of heel lichte kleu
ren. Zijn de wanden al in lichte kleur ge
houden, dan kan het plafond denzelfden
toon hebben. Dit maakt den indruk van
een prettige beslotenheid.
Slechts bij uitzondering kanomen met
succes een helder-kleurige beschildering
van het plafond toepassen.'In zoo'n enkel
Een heerlijke luch
tige dracht.
Leer in plaats van kameelhaar.
Nog nimmer zijn er zooveel artikelen
van leer, halfleer en suede vervaardigd
als thans. Vele artikelen komen tegen
woordig hiervoor in aanmerking. Leer is
dan ook een practisch en sterk materiaal.
Zag men vroeger huispantoffels en slofjes
bijna altijd van vilt, kameelhaar of ge-
Wie tot op hoogen leeftijd gezonde, voor
het gebruik geschikte tanden wil behou
den, neme de volgende regels in acht:
Vermijdt te warme en te koude spijzen
en dranken, daar beide het glazuur aan
tasten, nog afgezien van de nadeelige ge
volgen voor de maag.
Bonbons, confituren en alle vruchten-
zuren tasten het glazuur der tanden aan,
Gedroogd kalmoes in kleine stukjes lan
gen tijd op spiritus getrokken, levert met
water verdund een voortreffelijke mond-
reiniging, zooals er bijna geen tweede be
staat.
Tot een goede verzorging van het gebit
behoort verder dagelijksche reiniging van
de tanden en de tusschenruimten, min
stens eenmaal per dag.
uitzonderingsgeval kan echter een plafond
in een zuivere, heldere kleur geschilderd,
bij helder witte of ivoorkleurige wanden
een heel goed effect maken.
Gaan wij nu de kamer verder meubilee-
ren, dan doen wij het bette, niet ons
heele vertrouwen te stellen op één pa
troon van een bloemdessin voor de be
kleeding van alle stoelen en banken. Een
meubel, bekleed met een fleurige ge
bloemde stof kan mooi zijn, maar een vol
ledig effect maakt deze pas; als zij opvalt
als tegenstelling tot de andere meubels
van de kamer, die in een effen tint zijn
overtrokken.
Een goed voorbeeld hiervan geeft de il
lustratie, waarin de bekleeding al heel ge
slaagd is verdeeld. Alleen de groote mo
del-bank in den hoek en het pianokrukje
zijn overtrokken met een stof met patroon,
de andere meubels zijn effen en laten deze
beide voorname hoekjes in de kamer door
dit contrast te sterker uitkomen.
FIJN GLASWERK.
EN ZIJN ONDERHOUD
Kristal en fijn glaswerk wascht men af
in koud water, daar het dan 't langst hel
der blijft. Is het echter te vuil, dan ge
bruikt men warm water of warm zeepsop,
maar dan moet men met warm schoon wa
ter naspoelen. Is het kristal erg vuil, bijv.
karaffen, bloemvazen e.d., dan kan men
hen schoonmaken met eierschalen, koffie
dik of theeblaren. In het uiterste geval
wordt gebruik gemaakt van een weinig
verdund zoutzuur, waarna het naspoelen
met veel water moet volgen. Het aanzetsel
van wijn kan men het gemakkelijkste ver
wijderen door wat alcohol in de karaffen
te gieten en haar daarmee eenigen tijd te
laten staan. Ook moet men de karaffen
nooit nat wegzetten, daar zij hierdoor lee-
lijk worden.
Het afdrogen van kristal geschiedt met
fijne linnen doeken.
Zijn jeugdconcerten aan te bevelen?
De houding van Uw kind
geeft het antwoord.
In het algemeen gaan ook de kinderen
te vroeg naar de concertzaal en hooren
daar, ook bij de jeugdconcerten, wat niet
„des kinds" is. Voorlichting wordt gege
ven over componisten, hun tijd-milieu, de
vormen der compositie, enz. De belang
stelling voor de klassieke muziek wordt al-
zoo opgewekt' bij de jeugd, maar het valt
toch niet te ontkennen, dat dit het essen-
tieele niet is en de kern niet kan raken.
Men kan een kind niet vertellen van den
inhoud van een tooneelstuk, de beoordee
ling der karakters, welke de diverse spe
lers hebben uit te beelden, men kan ze in
het museum wijzen op kleurcombinaties,
uitdrukking van het gelaat, enz., maar hier
is de ontvankelijkheid al weer iets min
der. Bij muziek komt het op doorvoelen of
beleven aan, en daarvoor is de jeugdige
ziel nog te veel gesloten. Ziet den aanblik
der jeugd bij een theaterbezoek (natuur
lijk selectie bij de op te voeren stukken),
hier belangstelling, spanning, medeleven
en medevoelen. Nu in de concertzaal: de
rust wordt „erin" gehouden door de leera
ren, het wordt een gezellig uitgaan, een.
treden uit de dagelijksche sfeer. Geen huis
werk; er worden „snoepjes" geruild, ondeu
gende blikjes geworpen op leeraren en
leeraressen, of ze 't ook merken, onder
drukte verveling bij langzame tempi, be
spottende opmerkingen gefuistert omtrent
gebaren der medespelenden of dirigent,
alle uitingen, welke wijzen op een minder
gespannen aandacht, gevolgen van niet ge
ïmponeerd zijn.
De collectiviteit kan een bezwaar zijn;
ook hier ware scherpe selectie meer op haar
plaats. Er moest een keuze gemaakt kun
nen worden uit hen, die wel en hen, die
niet naar de concertzaal kunnen gaan.
wone stof gemaakt, thans zijn het de le
deren slofjes en muiltjes, die het meest
gevraagd worden. Hierbij een tweetal zeer
verschillende modellen. Het bovenste is
van wit leer en de met de hand vervaar
digde versiering verhoogt de sierlijkheid
van het muiltje. Van binnen is het slofje
gevoerd met een donkere stof, maar vaak
zijn de muiltjes geheel van leer. Dit muil
tje heeft geen hak.
Het andere model, dat kloeker is, heeft
een flinke hak en wordt in het Oosten
veel voor de wandeling gebruikt, terwijl de
haklooze modellen daar meer als pantof
fels dienst doen. De
muilen hebben bij de
hiel wel een kleine
verhooging, waar
door de voet bij het
loopen steeds weer
terug naar voren
schuift, maar gezond
!s het loopen op plat
te slofjes op den
duur In geen geval.
Muiltjes zijn 'n wer
kelijk heerlijke en
luchtige dracht en
krijgen allengs een
steeds grootere po-
putojrtgit.
HOE MEN VAN GEWONE KRUIS
STEKEN BUITENGEWONE
FIJNE HANDWERKEN
KAN MAKEN.
Nu de vacanties weer ten einde raken
en wij daarmede langzamerhand weer de
winteravonden tegemoet gaan, worden
ook de handwerken weer populair. Niet
altijd hoeft dit zoo moeilijk en ingewik
keld te zijn. Zelfs van gewone kruistee-
ken kan men met een goed patroon bui
tengewoon fijne handwerken maken, zoo
als bijgaand model duidelijk laat zien.
Dit patroon zal het al evenmooi doen in
bleu, gewerkt op een crème fond van b.v.
wollen reformstof, als wanneer men het
werkt op een grond van grove gekleurde
jute in verschillende heldere kleuren wol.
Voor een kleedje gebruikt men voor alle
vier hoeken hetzelfde model, als bijgaand
aangegeven; voor een kussen kan men
ook met éénmaal dit patroon volstaan,
zoodat de tegenover liggende hoek onbe
werkt blijft, hetgeen hoogst modern is.