En toch „SOETAX EEI HEERLU1 iliHïIE Minister Marchant's zorgen. WIERSEMA ATTENTIE. 4a JAARGANG No. 36 VRIJDAG 7 SEPTEMBER 1934 Katholiek Weekblad voor Soest, Sr^idïjk, Soestduinen en Soesterberg. Uitgave: DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 566. Waar we ons druk over maken! D. F. VOIGT De Nieuwe Stoffen Genezing van een Waterzuchtige. POCKE S. KLEiM De wereldhandel gaat vooruit. „LOCO" je adres* 'i Kerkberichten Joh. v. Schalkwijk Jr, Het Lied van de Week. DE SOESTER POST ABONNEMENTSPRIJS 65 cent per 3 maanden. ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f 0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertentle's tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting. Advertentle's in dit blad worden eveneens in de drie andere bladen opgenomen. UITGAVE van j „DE SOESTER COURANT", Algemeen Weekblad, „SOESTER NIEUWSBLAD", Algemeen Christelijk Weekblad, „DE SOESTER POST". R.K. Weekblad, vóór Soest, Soestdijk, Soestduinen en Soesterberg. en ADVERTENTIE-UITGAVE van „De Soester Courant". Wordt zoo-zó Of blijft alles zoo-zoo Onderwijl de massa verarmt en nieuwe lasten aan haar worden opgelegd. Minister Marchant is bezig zich „naam" te maken in zijn nieuwe ambt. De ver vulling van dat ambt is een eerzuchtig levensideaal van den heer Marchant ge weest en we kunnen ons voorstellen dat hij, eindelijk op hoogen leeftijd het doel van zijn streven bereikt hebbende, thans ook de dwangbehoefte gevoelt om zijn niet onverdienstelijke carrière te beëindi gen met een knallend politiek vuurwerk, waarvan de schittering nog jaren lang zal heugen. Ook een goed vuurwerk echter eischt 'gedegen voorbereiding en vooral gunstige omstandigheden. Als een vuurwerk ont stoken wordt in mist of regen en ter wijl ook om andere redenen het publiek in mineur is afgestemd, dan zal geen her innering blijven aan schittering, maar aan rook, ellende en narigheid. Hetgeen de heer Marchant ons tot nog toe als minister heeft vertoond, kan ons maar weinig enthousiast stemmen. Hij heeft ons volk een reorganisatie van het onderwijs in uitzicht gesteld, maar het geen hij wrochtte was nog niets dan af braak; de reconstructie laat zich nog steeds wachten. Als verzachtende omstan digheid kan gelden, dat de financieels omstandigheden van de schatkist dwongen om aan de economische zijde van het vraagstuk bóven alles voorrang 'te ver- leencn. Geheel onnoodig echter lijkt ons de haast, waarmee de heer Marchant ook het spellingsvraagstuk heeft pogen op te los sen met als voorloopig resultaat, dat de verwarring op dat gebied thans grooter is dan ooit te voren. De z.g. spelling-Marchant is een com promis-spelling. Compromissen op taalge bied komen ons op zich zelf volstrekt on toelaatbaar voor; de taal mag geen „han deltje^ worden, hetwelk men op koop man swij ze tot stand brengt door het ver schil samen te deden. Taal is een levend iets; taaiwijzigin- gein moeten derhalve groeien. Eerst als de groei zich heeft voltrokken, kan de ontstane wijziging worden gedecreteerd en vastgelegd. Wanneer de geschoolde volksmassa nog schrijft van „zoo", dan kan geen com missie, geen regeering en geen minister op een gegeven moment gaan verorde. tien, dat we „zó" moeten gaan schrij ven. Wie een wijziging of vereenvoudi ging van de spelling wenscht, kan daar propaganda voor maken en als de voor gestelde schrijfwijze op de massa vat blijkt te hebben gekregen, kunnen de of- ficieele instanties de nieuwe regelen bij wet of decreet gaan vastleggen. Dat is blijkbaar ook het inzicht der regeering, welke geweigerd heeft om minister Marchant's voorstellen te aan vaarden, Deze heeft daarop zijn zin door gezet in de beperkte mate, waartoe hij middels zijn ambt als minister van On derwijs bevoegd was. De minister heeft zijn spelling opgedrongen, als moetende worden gevolgd bij het afleggen van be paalde examens. Wat oorspronkelijk als een vereenvou diging was bedoeld, wordt voor de stu deerenden thans eene bezoeking en eene verwarring, want ze moeten de vereen voudigde spelling kennen voor hun exa mens en de spelling van De Vries en Te Winkel om zich behoorlijk te kunnen uiten in het gewone schriftelijk-maatschap- peljjke verkeer. In het publieke leven im mers zal de oude spelling in zwang blij ven, ja, zelfs de stukken, welke van de regeeringsdepartementen en dus ook van het departement van Onderwijs uit gaan, blijven in de oude spelling gesteld! We vragen ons af, waarom ons volk in dezen tijd, waarin zooveel belangrijke vraagstukken van leven en bestaan aan tie orde zijn, die spellingverwarring niet kon worden bespaard. Nu verschijnen kran tenartikelen en zelfs boekwerkjes over het dilimrr.a of zoo zó moet geschreven gaan worden, dan wel of we alles zoo zoo kunnen laten. Straks begint het parlementaire Nieuw jaar; dan krijgen we een Troonrede te hooren met vermoedelijk nieuwe belasting- verhoogingen en een millioenen-nota te lezen, welke den staatsburger het koude zweet op het voorhoofd doet parelen. En tóch zullen we misschien allereerst de noodige spellings-interpellaties te be handelen krijgen, dank zij Marchant. Ons volk, de massa, verarmt door werk loosheid, loonsverlagingen, nieuwe belas tingen en duurtegolf, maarwe leuteren in krant en parlement over zoo of zo en over vleesch of vlees, visch of vis. terwijl de massa straks geen geld meer heeft om vleesch of vlees, visch' of vis te betalen. Het heet, dat de regeering zeer ern stig een nieuwe indirecte belasting over weegt, n.1. om een kwartje te heffen van elke Kilowatt voor huishoudelijke doelein. den verbruikte electridteit. Dat zou iets vrééselijks zijn, duizend maal erger dan de vraag of we „zoo", dan wel ,,zó" moeten schrijven. Ons volk is bezig te verpauperen en dat wel mede door de vele indirecte be lastingen, welke op de armsten, dikwijls reeds posiifef zwaarder drukken - dan op de beter gestel den, maar relatief zelfs haast onduldbaar zwaar. We wijzen op de accijnzen op suiker, vleeSch, vetten, op aardappelentoeslag enz. Vele gezinnen teren weer als in een vorige eeuw op brood en aardappelen; ondervoeding komt weer te lezen op de gezichten der jeugd. En moeten die armen nu straks ook nog gestraft gaan worden met 'n kwartje belasting voor een kilowatt aan lichtver- bruik? Moeten de armen gedoemd gaan wor den om een 18-kaarsJampje in hun fit ting te schroeven, omdat de armoe geen licht kan lijden? Moeten de ondervoede kindertjes 's winters vroegtijdig naar bed worden gejaagd, omdat de staat het licht tot weelde heeft verklaard De belangstelling voor dergelijke vraag stukken mag niet ten onder gaan in het geroezemoes over Marchant's spellings- spelletje. Of we „zoo" eens „zó" zullen gaan schrijven, zal de natuurlijke groei van onze taal op den duur wel uitwijzen. Maar of de massa als gevolg van de economische ellende geheel verpauperen moet, dan wel of we haar daarvan gemeen schappelijk moeten trachten te redden, dat is een kwestie, welke we niet zóó-zóó kun nen laten, doch waarvoor de aandacht en interesse van heel onze maatschappij in al haar geledingen moet worden leven dig gehouden. 't Vertrouwdste adres voor het maken van Uw BRIL, ook volgens recept van H. H. Oogartsen is bij Gediplomeerd Opticien - Drogist Burgem. Grolhestraat 30 - Tel. 363 zijn er weer. Laat Uw japon bij ons knippen, pasklaar maken of geheel maken. Bijpassende garneering aanwezig. Soesterbergschestraat No. 9a. Dames- en Heerenkleermakerij Zie de etalage. - Zie de etalage. Deze gebeurtenis, welke alleen Lucas meedeelt, had plaats gedurende Jesus' laatste reis naar Jerusatem, waarschijnlijk in Judea, aangezien daar toch wel het verblijf van een invloedrijken PharizeeSr moet worden gezocht. En Hij kwam op een sabbat in het huis van een van de hoofdmannen der Pharizeeën om den maaltijd te nemen en zij sloegen Hem gade. Dat het juist op een Sabbat gebeurde, zegt de Evangelist, om hetgeen nog gaai volgen, n.1. de genezing op den rustdag des Heeren. Op den Sabbat mocht meu 35 CENT PER ONS IS DE PRIJS VAN SAMENGESTELD DOOR: Oudkerkhof 48 - Utrecht OOK BIJ VELE WINKELS VERKRIJGBAAR niet werken. Ook de geneesheer had zich daaraan te houden:' zóó leerden de Pha- rizêeën, 't Zou natuurlijk al te gek ge weest zijnom te beweren, dat men om wille van de sabb&tsrust iemand eenvou dig maar moest latten dood gaan. Daar om hadden de wetpluizers het precies met de el uitgemeten: -.stortte er ergens een huis in, dan mocht men, óók op Óen sabbat, ter wille vfe.11 een menschenlevan 't noodige reddingswerk verrichten; viel iemand in het water, idan mocht hij, bij levensgevaar, daaruit gered worden; maar al brak je een been of verstuikte men zijn voet, geen dokter kon zonder schuld zijn helpende hand uitsteken! Terwijl Jesus in het huis van dien Ph'a- rizeeër door verschillende van diens geest verwanten in heel jzijn doen en laten met zorg werd nagegaan, of er soms ook een snippertje op Zijn? gedrag zou zijn aan te merken, zie, daar was^vóór Hem een water zuchtig mensch. Of die letterpeuteraars dien zieka mis schien met opzet hebben laten komen, weten we niet. Hjj kan ook wel uit zich zielf zijn gekomen. Want in het Oosten loopt men vrij en zonder complimenten bfj iedereen h:r In ieder, geval, het geval bracht spahïng. Wat 'zou dé Rab bi van Nazareth doen? Deze echter kende den gedachtengang der gasten len als wist Hij niet* wat Hij mocht doen en moest laten, nam Jesus het woord en richtte zich tot de wetgeleerden en Pharizeeën, zeg gende; Mag men op sabbat genezen? Daar zaten ze voor de keuze! Zeiden z?e „ja", dan gaven ze hun princiep kwijt: antwoordden ze „neen", dan bleven ze wel logisch, maar, ze wisten het bij ondervinding, konden ze nog grooter moeilijkheden verwachten. Zij bleven dus zwijgen. Het stond nu aan Jezus de Wet practisch te verklaren. Wat deed Hij? Hij raakte hem aan, genas hem en zond hem weg. Vragenderwijze wees Jesus hun nu oj) het stugge en onredelijke van hunne op vatting en uitleg van de sabbatsrust. Wat deden ze zelf, als het hun eigen bezit aanging? En Hij nam het woord en zeide tot hen; van wien uwer zal een ezel of rund in een put vallen zonder dat hij het aanstonds er uit trekt op den sab batdag? Ja, ze begrepen Jesus heel goed, maar wilden niet eerlijk hunne onredelijkheid erkennen En ze waren niet in staatHem daarop te antwoorden. Onderwijl was men aan tafel gegaan vanwege den sabbat was het koude tafel en Jesus bemerkte, hoe al die „heiligen" zoo kwansuis toevallig en als het ware pratende weg, ieder voor zich alles in het werk stelden om naast en recht tegenover den gastheer neer te gaan liggen. Maar Hij sprak tot de geiioodigden eene gelijkenis, met het oog er op, hoe ze de eerste plaatsen uitkozen en zeide tot hen; Wanneer ge door iemand ter bruiloft 1) genoodigd wordt, ga dan miet op de eerste plaats zitten, opdat het u wellicht niet gebeure, dat een aanzienlijker dan gij door, hem genoo^ 'digd is, ien dat hij, die u en hem ge noodigd heeft, u komt zeggen: Maak plaats voor dezen, en ge dan met schaamte de laatste plaats gaat inne men. Maar wanneer, ge genoodigd wordt,, ga dan heen, en zet u op de- laatste plaats, opdat hij, die u ge noodigd heeft, wanneer hij komt, u zegge: Vriend, ga hooger op. Dan zal liet u tot eer zijn voor die met u aan zitten. Want wie zich zei ven verheft, zal vernederd worden, en wie zich zei ven verneder^ zal verheven worden. 1) Dat was «een doekie voor 't bloeden. TELEFOON 7 86 TELEFOON 7 8 6 WILT U VEILIG TOEREN GAAN BELT DE FUT AX DAN VOORTAAN 7 PERSOONS WAGENS F 2.50 P. UUR. TELEFOON 7 86 TELEFOON 7 86 Blijkens de berekeningen van het Duit- sche Bureau voor de Statistiek is de han- delsomzet van 52 landen, die gezamenlijk 90 pCt van den wereldhandel vertegen woordigen, in het tweede kwartaal van 1934 toegenomen, en wel in vergelijking met het le kwartaal is het indexcijfer 0.9, in vergelijking met het 2e kwartaal van 1933 1.8 hooger. Deze toeneming heeft betrekking op de verhandelde hoeveelhe den. Het waardebedrag is echter gedaald, zoowel in vergelijking met het vorige jaar als met het eerste kwartaal. Het Duitsche Rijksbureau voor de Sta tistiek knoopt aan deze gegevens de con clusie vast, dat hier een teeken van con junctuur verbetering wordt waargenomen, en wel hierom,: omdat van het eerste op liet tweede kwartaal normaliter een sei zoensverslapping pleegt in te treden. Bovendien is ook met uitzondering van Duitschland len West-Europa in de meeste Europeesche landen Ide invoer toe genomen, terwijl ook de uitvoer over het algemeen vermeerderde. Daarentegen is de achteru'tjang van den invoer in China, die niet minder dan een detide geringer was dan verleden jaar, een gevolg van de crisis in dit zilverland. Alleen in Duitschland, Rusland en Italië viel een grootem achteruitgang van den uitvoerhandel te cpnstateeren. In de trans atlantische landen is de invoerondanks de voortdurende daling van het prijs niveau en tegen de seizoenreactie in, ge stegen, na een geheelen tijd op een zeer gering peil te zijn gebleven. De vermeer derde invoer van de Vereenigde Staten, Canada en Japan zou daarbij wellicht kun nen iduiden op een verbetering van de conjunctuur iri deze landen. De uitvoer der transatlantische landen heeft zich goed ontwikkeld. Deze verbet-e ring is intusschen tot stand gekomen door dat als gevolg van de valuta-depreciatie in de Ver. Staten en Japan de exportprijs zen voor afgewerkte producten nog weer verder zijn gedaald. Het is niet zonder meer te zeggen, of deze verbetering van den export een gevolg is van de lagere prijzen door valuta-depreciatie zonder meer, of samenhangt met een verbetering van den toestand in de Europeesche lan den. Loco is je adres voor Onderdeelen en repareeren, Centrix naven enz. Ons succes zooals 't behoort. Fietsen allen groot en klein. Iets waarop je trotsch kan zijn, En die lampen, 't is enorm, Tot 't goedkoopste in den vorm. Sturen krom en recht, heusch bij „Loco" is 't niet slecht, Korte Hartweg 34 Tel. 668 Bibliotheek (Philomenastichtfng) open Zaterdags van 68 uur en Zondags na' de Hoogmis tot 12 uur. SOESTDIJK PAROCHIE O.L.V. ONB. ONTV, Pastoor A. O. Smit. ZONDAG. Te 7-30 uur H. Mis; te IQ uur plechtige Hoogmis. De H. Communie wordt uitgereikt onj kwart na 7, onder de Vroegmis, te kwal! vóór 9 en te 10 vóór 10. DINSDAQ. 's Avonds 7 uur Lof. ZATERDAG, 's Avonds 7 uur Lof. ZATERDAQ. Biechthooren van 4—9 vu SOESTERBERG PAROCHIE VAN DEN H. CAROLUS Pastoor H. Mocking ZONDAG. Te 7.30 uur H. Mis; te 10.3Ü uur Hoogmis. I In de week de H. Missen om 8 uur«| Zaterdagmiddag biechthooren om 3, 4* 5, 6 en 7 uur. RIJDT U MET DE PRETTIGER EN VOORDEELIGER OOK 's NACHTS - TEL. 677 SOEST. PAROCHIE VAN DEN H.H. PETRUS EN PAULUS Pa9toor W M. Vol ZOHDAG. De H.H. Missen f« 7 uur en 9 uur; te 10.30 uur Hoogmis, 's Avonds 6 uur Lof. MAANDAQ. 's Avonds 7 uur Mannen. Congregatie. In de week de H.H. Missen te 7 uur en 8.15 uur. Biechthooren: Donderdagmiddag van 3 tot 4 uur en Zaterdagmiddag te 3.3Ó, 4, 5, 6, 7, 8 en 9 uur. Vertegenwoordiging van Eleotrolux en Vplta STOFZUIGERS Steenhofstr. 55 - Tel, 906 Reparatie-inrichting aan alle merken. HOUBAER Co. AMERSFOORT DE GESLAAGDE PROEF, Dicht bij 't groots Amsterdam Ligt 'm dorpje kleen, Waar de Raad op zek'ren dag Vreedzaam kwam bijeen. Meer dan anders komt 't publiek! Voor de balie staan; Wamt eenieder is benieuwd, Hoe 't er toe zal gaam, t Zoo gij vrede wenscht, aldus Spreekt de Burgervaer, 1 Weest bereid en houdt u steeds Voor den oorlog klaar. Traangasbommen, versch' besteld^ Liggen in dien hoek; Aanstonds nemen wij fn proef. Houdt u taai en kloek. Dienaar van den Hermandad, Zet u in postuur; I, En gij, groot of klein van hart, Vreest niet in dit uur. Eén, twee, drie! Daar knalt hef ding. Spanning heerscht alom, Wat er thans geschieden zal Met de traangasbom. Alles wacht vol ongaduld, Niemand geeft 'n kik; Dan, daar komt de kriebel los 't Volgend oogenblik. Tranen wellen in het oog, Stroomen langs de wang; Wat men doet; zij persen op Steeds met 'grooter drang. Heeren, spreekt de Burgervaer Doóf! z'n tranen henen, Wij Staan voor den oorlog kHar« Is 't mlet om te weenc i? .iLNjsaj

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1934 | | pagina 5