De Winkelsluitingswet
766
A FUCER/
„SOETAX
EEfi HEERLIJKE lÜBlïüEE
Weef U
VRIJDAG 28 SEPTEMBER 1933
Katholiek Weekblad voor Soest, Soestdijk, Soestduinen en Soesterberg.
Uitgave: DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJSC, Van Weedestraat 35, Telefoon 566.
Verruiming van den Zondagsverkoop noodzakelijk.
Het oordeel van belanghebbenden»
Het publiek heeft zich aangepast»
FOCtCE S. SiLEIÜ
Joh. v. Schalkwijk Jr,
Gelijkenis van het Bruiloftsmaal.
KERKTTR.3 -TOErT(
0A
D. F. VOIGT
Kerkberichten.
Bij Verkoudheid
Mijnhardt's
Foto-praatje.
's
DE SOESTER DOST
ABONNEMENTSPRIJS 65 cent per 3 maanden.
ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f 0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertentie's tusschen
de tekst dubbel tariel. Bij contract belangrijke korting.
Advertentie's in dit blad worden eveneens in de drie andere bladen opgenomen.
UITGAVE van
„DE SOESTER COURANT". Algemeen Weekblad, „SOESTER NIEUWSBLAD". Algemeen
Christelijk Weekblad, „DE SOESTER POST", R.K. Weekblad, voor Soest, Soestdijk, Soestduinen en
Soesterberg, en ADVERTENTIE-UITGAVE van „De Soestei. Courant".
Verrassende uitslagen van
gehouden stemmingen.
De automatenkwestie blijft.
Zooats men weet, laat de gewijzigde;
Winkelsluitingswet aan de gemeenteraden
1de bevoegdheid om de gelegenheid voor
Zondagsverkoop als crisismaatregel!
uit te breiden voor bepaalde winkelbedrij
ven, welke meer speciaal op den afzet
van consumptie-artikelen zijn ingericht.
De gemeenteraden echter kunnen die be
palingen slechts scheppen, nadat de ge-
interesseerden uit de bepaalde categorieën
van winkelbedrijven zijn gehoord- 't Ge
volg van deze laatste, door minister Steen-
berghe gewenschte bepaling is, dat er in
verscheidene gemeenten 'n soort van „stem
mingen" onder de betrokken winkelhou
ders worden georganiseerd, welke tot
heden soms sterk verrassende resultaten
opleverden.
Van de in de laatste jaren gevoerde
actie voor verruiming van de verkoop
gelegenheid op Zondag, kreeg men den
indruk, dat ze uit een diep gevoelde be
hoefte van de betrokken neringdoenden
voortkwam. Dat nu» schijnt niet met de
werkelijkheid in overeenstemming-
We weten wel, dat bepaalde acties op
dusdanige wijze kunnen worden gestimu
leerd, dat haar mtrerfsfefce beteeken is bo
ven alle verhoudingen uitgroeit de re
clamekunst is soms machtiger dan 't wer
kelijkheidsbesef sterk is maar de
actie voor verruiming van de verkoops
gelegenheid op Zondag werd door veler
lei groepen en officieele middenstands-
instanties ondersteund en daarom leek
de agitatie écht en uitgedragen door
groote maatschappelijke belangen.
Zelfs onze politieke partijen, onze volks
vertegenwoordiging en de regeering heb
ben zich laten begoochelen en een wets
wijziging was er het gevolg van, welke
aan reëele bezwaren bedoelde tegemoet
te komen.
Tóch Schijnt minister Steenberghe niet
geheel op de feitelijke beteekenis van de
gevoerde actie te hebben vertrouwd; van
daar, dat hij dwingend voorschreef, dat
onder de belanghebbenden over de vraag
van verruiming van den Zondagsverkoop
een soort stemming zou worden gehou
den.
De uitslag van die stemmingen, voor
zoover ze tot heden zijn gehouden, en
speciaal de stemmingen in de grootste
steden van ons land, zijn voor iedereen
een verrassing geweest-
Het is gebleken, dat slechts een be
trekkelijk klein deel der belanghebben
den zoo groote bezwaren heeft tegen de
tot heden bestaan hebbende regeling, dat
ze zich de moeite hebben getroost om van
hun verlangens naar wijziging te laten
blijken.
Tenslotte zijn het in de bedoelde ste
den slechts de banketbakkers ge
weest, die eene verruiming van de ge
legenheid voor Zondagsverkoop verlang
den. En dat is afgezien van princi-
picele overwegingen ook duidelijk.
Banket is een zoodanig aan bederf onder
hevig artikel, dat tfet moeilijk des Zater
dags voor het gebruik op Zondag is in
ie slaan. Wat de banketbakker op Zon
dag niet kan verkoopen, beteekent voor
hem verlies.
Maar de sigarenwinkeliers b-v- bleken
in d.e groote steden voor wat de over
groot? meerderheid der betrokkenen be
treft, volstrekt niet op de gelegenheid voor
dcti verkoop op Zondag te zijn gesteld.
Men heeft in die branche de wettelijke
Zoiulagsshiiting blijkbaar weten te waar
deuren. En terecht o-i.! Moge in den be
ginne de aansluiting aan de gewijzigde
oir, .'aiuli::heden vopr het publiek al eens
lastig of moeilijk zijn geweest, men is
thans aan de nieuwe verhoudingen ge
wend en haalt des Zaterdags wel de roo-
kertjcs in huis, welke men voor den Zon
dag behoeft. Hetzelfde geldt voor meer
dere ander branches, waarbij het gaat om
art Leien, welke niet aan spoedig bederf
onderhevig zijn. De openstelling op Zon
dag b.v- van de verkoopgelegenheden voor
spiritualiën .achten we volkomen over
bodig.
Uit de gehouden stemmingen is geble
ken, dat de overgroots meerderheid- der
winkeliers de priucipieele en sociale
waarde van de Zondagssluiting in haar
algemeenheid heeft leeren waardeeren.
Eene verruiming van de verkoopsgelegen-
heid op Zondag maakt die groote meer-
derheid tot slaven van de wille.
keur en kortzichtigheid van een
dwingende minderheid.
Het is aan te nemen, dat de nering
doenden na invoering van de Winkelslui
tingswet een teruggang in hun debiet heb.
ben geconstateerd, omdat het publiek nog
niet op de veranderde omstandigheden
was ingesteld.
Men moet echter niet meenen, dat men
thans, alléén door de winkels op Zon
dag weer open te stellen, den vroegeren
verkoop van dien dag weer terugwint,
want het publiek heeft zich thans bijna
geheel aangepast en den huidigen toe
stand g.oed bevonden.
S echts o is:»claal-voelen.ie elementen
zouden er tóe verleid kunnen worden oin
op de goede nieuwe gewoonte om Za
terdags te koppen, /ïCtgeen men Zondags
behoeft, terug te komen en daarmee het
menschwaardig bestaan van den nering
doende te benadeelen-
Zonder ter zake op besliste wijze stel
ling te nemen met vele en onderschei
dene belangen zal moeten worden reke
ning gehouden zouden we willen ad-
visceren aan de gemeentebesturen om ui
terst voorzichtig te zijn bij het eventueel
bewilligen in uitbreiding van de verkoops
gelegenheid op Zondag en liever kortzich
tige winkeliers tegen zich zelve te be
schermen.
Eerst als men het beetje vrijheid en
geluk, hetwelk den winkelier op Zondag
gelaten is, voor 't magere bord linzensoep
van den Zondagskooper heeft geruild, zal
men ervaren, welke zedelijke en mensche.
lijke waarden men heeft verloren-
Eén mogelijkheid blijft, als straks de
finitief in den zin van niet-verruiming van
de gelegnheid voor Zondagsverkoop mocht
zijn beslist: de automatenkwestie.
Het is naar veler en ook naar ons ge
voelen onbillijk en onrechtvaardig, dat men
door middel van stomme apparaten dat
gene toestaat te doen, hetwelk men den
levenden werkkracht verbiedt.
Het eventueel nadeel van de winkelslui
ting op Zondag te ontgaan, wordt aldus
een kwestie van duiten; van de vraag
n.1., of men financieel bij machte is om
zich een benoodigd stel automaten aan
te schaffen.
Automaten bieden ook gelegenheid tot
wetsontduiking.
En daarom achten we een radicale op
lossing van de automatenkwestie gewenscht
en noodig; ook die stomme apparaten
dienen op Zondag buiten dienst te wor
den gehouden, als men geen gelegenheid
biedt tot den gewonen verkoop in de
winkels.
35 CENT PER ONS
IS OE PRIJS VAN
SAMENGESTELD DOOR:
Oudkerkhof 48 - Utrecht
OOK BIJ VELE YANKEES VERKRIJGBAAR
Vertegenwoordiging van
Elecirolux en Volta
STOFZUIGERS
Steenhofstr. 55 - Tel. 906
Reparatie-inrichting aan alle merken.
De Heilige Boeken, zoowel van het
Oude als van het Nieuwe Verbond, zijn
vol beschouwingen omtrent „het Rijk
Gods", dat bij Mattheüs „Rijk der heme
len" genoemd wordt-
Alleen reeds het hooren dier woorden
bracht de uitverkoren natie in geestdrift.
Van de dagen der ballingschap af toch
had de overtuiging van een nabijen tri
omf van dat Godsrijk haar nimmer ver
laten en bij de meeste tijdgenooten van
Jesus stond het meer dan Jooit vast: wel
dra zou Israël het gehate juk der Ro
meinen afschudden en hei Rijk van zij
nen God zien verschijnen, veel machti
ger en uitgebreider nog dan dat der Ro
meinen en dan zouden zij, de alleen-van-
Jahweh-geliefden, heerschappij voeren over
de aarde.
Die enghartige, aardsche, nationale op.
vatting van het door de! Profeten voor
spelde Godsrijk, had Jesus al herhaalde
lijk afgekeurd en bestreden. Vooreerst was
dat Godsrijk niet aardsch noch enkel toe
komstig: naar zijn uiterlijk, geestelijk ka
rakter ging zijn bestaan zelfs terug tot
de dagen, dat Jahweh in de koelte van
den middag nog met den geestelijken
mensch omging. Het laatste stadium van
dat Rijk ligt in de eeuwigheid.
Vervolgens zou dat Rijk der hemelen
volstrekt niet uitsluitend komen voor de
lijfelijke kinderen van Abraham: om hun
ongeloof zouden juist zij, ofschoon de
eerst-geroepenen, van den uitwendig-soci-
alen verschijningsvorm ervan, de Kerk, uit-
gestooten worden.
Dit wil Jesus zijn hoorders nogmaals
in eene gelijkenis voorhouden.
Het "Rijk de, ircititftèf? ia gelijk aan
een koning, die een bruiloftsmaal voor
zijn zoon had bereid.
De vergelijking van de Messiaansche
toekomst met een feestmaal vinden we
o.a. bij Isaïas en bij den Psalm-dichter is
de Messias zelfs een bruidegom- Dat met
den koning de Vader en met den konings
zoon Christus bedoeld is, is duidelijk.
En hij zond zijn dienaren om de ge
nood igden tot de bruiloft te roepen, en
ze wilden niet komen.
Deze dienaren zijn de profeten, die tot
Israël werden gezonden, maar wier voor
spellingen de Joden zoo aardschgezind
mogelijk uitlegden.
Wederom zond hij andere dienaren en
sprak: Zegt aan de genoodigden: Ziet,
ik heb mijn maaltijd gereed, mijn os
sen en rnestvee zijn geslacht en alles
is bereid; komt ter bruiloft-
Die andere dienaren zijn de Apostelen,
die op hun beurt den Joden het heil zou
den aanbieden, vruchteloos echter.
Doch zij sloegen er geen acht op
en gingen heen, de een naar zijn hoeve,
de ander naar zijn handelszaken. De
overigen grepen zijn dienaren aan, mis
handelden en doodden hen.
Dan voorspelt Jesus zijn ondankbaar
en misdadig volk den val van stad en
inwoners van Jerusalem:
Toen de koning dit vernam, ontstak
hij in toorn en hij zond zijn leger en
verdelgde die moordenaar en stak hunne
stad in brand.
Als dan de Joden het Evangelie niet
willen, zullen de heidenen het ontvangen;
Toen zeide hij tot zijn dienaren: Het
bruiloftsmaal is wel gereed, maar de
genoodigden waren het niet waardig.
Daarom gaat naar de kruispunten der
straten en noodigt op de bruiloft al
len, die gij zult aantreffen. En zijn die
naren gingen de straten op en verza
melden allen, die zij aantroffen, slech
ten en goeden en de bruiloftszaal werd
gevuld mót gasten.
Maar ook van de heidenen, die het
Evangelie hehbben ontvangen en door het
geloof dó I<erk zijn ingegaan, zullen niet
allen den eind-triomf van 't Godsrijk, het
feestmaal des hemels, mee vieren. Om
daaraan te mogen deelnemen, is de roe
ping, de uitnoodiging er toe, niet voldoen
de; men moet dien roep met ernst heb
ben beantwoord en een passend kleed
hebben meegenomen: de heiligmakende
genade.
De koning nu trad binnen om de
aanligbenden te zien, en hij zag een
man, die niet in bruiloftskleed was ge
dost. Eu hij zeide hem: Vriend, hoe
't Vertrouwdste adres
voor het maken van Uw BRIL,
ook volgens recept van H. H.
Oogartsen is bij
Gediplomeerd Opticien - Drogist
Burgem. Grothestraat 30 - Tel. 363
zijt ge binnengekomen zonder bruilofts
kleed? En deze verstomde. Toen zeide
de koning tot zijn dienaren: Bindt hein
handen en voeten en werpt hem daar
buiten in de duisternis: daar zal het
geween zijn en het gekners der tanden.
Eén mensch wordt ter waarschuwend
voorbeeld gesteld. Niet aan eenige voor
beschikking dus, doch slechts aan den
boozen wil en de zorgeloosheid der ge
roepenen ligt het, als
velen zijn geroepen, maar weinigen
uitverkoren.
SOEST.
PAROCHIE VAN DEN H.H. PETRUS
EN PAULUS
Pastoor W M. Vos
ZONDAG. De H.H. Missen te 7 uur
en 9 uur; te 10.30 uur Hoogmis,
's Avonds 6 uur Lof.
MAANDAG, s Avonds 7 uur Vrouwen-
Congregatie.
VRIJDAG- le Vrijdag der maand-
In de week de H.H. Missen te 7 uur en
8.15 uur.
Biechthooren: Donderdagmiddag van 3
tot 4 uur en Zaterdagmiddag te 3.30, 4f
5, 6, 7, 8 en 9 uur.
Bibliotheek (Philomenastichting) open
Zaterdags van 68 uur en Zondags na
de Hoogmis tot 12 uur.
SOESTDIJK
PAROCHIE OL V- ONB- ONTV.
Pastoor A. O. Smit
ZONDAG. Te 7-30 uur H. Mis; te 10
uur plechtige Hoogmis.
De H. Communie wordt uitgereikt om
kwart na 7, onder de Vroegmis, te kwart
vóór 9 en te 10 vóór 10.
DINSDAG. >s Avonds 7 uur Lof.
VRIJDAG, le Vrijdag der maand-
ZATERDAG, 's Avonds 7 uur Lof.
ZATERDAG. Biechthooren van 4—9 u.
SOESTERBERG
PAROCHIE VAN DEN H. CAROLUS
Pastoor H. Mocking
ZONDAG. Te 7.30 uur H. Mis; te 10.30
uur .Hoogmis, 's Avonds 6 uur Lof-
Onder beide Missen collecte voor de
hulpbehoevende kerken.
VRIJDAG- le Vrijdag der maand- Te
7-30 uur H- Mis met benedictie, 's Avonds
van 6-307.30 uur aanbidding Altaarwacht.
In de week de H. Missen om 8 uur.
Zaterdagmiddag biechthooren om 3, 4,
5, 6 en 7 uur.
Hoest - Keelpijn - Griep - helpen
tabletten, poeders of siropen het best.
Aliéén echten goed wanneer de naam
Mijnhardt op de verpakking staat.
Let hierop. In prijzen vanaf 20 en 30 ct.
Bij Uw Drogist.
dat de
ook 's nachts
voor U gereed
staat
feit U dan evon 677
HET VERSCHIL TUSSCHEN EEN
AFDRUK EN VERGROOTING.
Beste amateurfotograaf, haal je porte-
monnaie eens voor den dag en leg eens
een dubbeltje naast een rijksdaalder. Ga
er dan op een meter afstand bij zitten
en kijk eens op welk van de twee je
het portret van de Koningin het best
kunt zien.
,,Nu" zult u antwoorden, „dat is ook!
een flauwe vraag, natuurlijk op den rijks
daalder."
Juist, daar moet ik u hebben. Wat
dunkt u er dan wel van, als één van
uw aardige 6x9 opnametjes, die u dezen
zomer aan het strand of op een wan.
deltoc.ht hebt gemaakt, eens in dezelfde
verhouding, vergroot werd! Natuurlijk
komen dan alle bijzonderheden, die het
aardige kiekje bevat, veel en veel beter
uit. Vooral wanneer u het werk laat doen
doen een fotohandelaar, die zijn vak ver
staat en niet bij den eerste den beste,
die zich voor fotohandelaar uitgeeft, dan
zult u eens zien, wat een prachtige foto's
u eigenlijk zelf kunt maken. Ge zult er
verbaasd van staan, dat uit het eenvou
dige kiekje zulk een mooie vergrooting
kan groeien.
Daarom wil ik er u met nadruk op
wijzen, dat ge van de beste foto's, die
ge dezen zomer gemaakt hebt, bepaald
vergrootingen moet laten maken. Ge ont
zegt u een heeleboel plezier en fotogra-
frisch genoegen, wanneer u die dingen
zoo klein laat- Maak er een mooi 18x24
vergrooting van, hangt die, opgezet op
een mooi vel papier boven uw schrijf
tafel en ge hebt een foto, waar ge tien
maal zooveel aan hebt als aan een ge
woon afdrukje.
Daar hoor ik iemand vragen of hij
soms zelf vergrootingen kan maken. Wel
zeker, dat gaat- De fotohandelaar beeft
allerlei mooie toestellen staan in verschil
lende prijzen, van goedkoop tot vrij kost
baar toe, waarmee men vergrootingen kan
maken. Het eenvoudigste is de daglicht-
vergrootingskoker, waarbij ge van een
klein negatief altijd een vergrooting krijgt
van bepaalde maat.
Mooier en wat duurder ook zijn ver
stelbare vergrootingsinrichtingen, waar
mee ge bij kunstlicht kunt werken. Dat
is altijd constant en dat is veel plezie
riger. Ze zijn wat duurder, maar toch
niet zoo duur, of een normale beurs
kan ze heel goed betalen. Voor ge dat
doet, moet ge koopen het boekje „Het
Vergrooten", waarin talrijke raadgevin
gen aan amateurs worden gegeven, die
van plan zijn een vergrootingstoestel te
koopen. De verschillende modellen, die iij
den handel zijn, worden er uitvoerig in
besproken, de voor. en nadeelen staan er
bij en 'ge hebt voor uw leven een hand-
leiding voor dit aardige gebied, die de
geringe kosten ruimschoots vergoedt-
In ieder geval kunt ge een toestel
nemen, dat er op ingericht is uw eigen
fototoestel te gebruiken, waardoor ge
geen kosten van een dure vergrootings.
lens behoeft te dragen.
Verder staan er in „Het Vergrooten"
nog allerlei aanwijzingen om zelf een
vergrootingstoestel te fabriceeren, wat bij
eenige studie heel gemakkelijk gaat
In ieder geval, denk aan de vergelij
king tusschen het dubbeltje en den rijks
daalder en doe daar uw voordeel mee.
F-