„SOETMX' PUROL e UOOR HEI KOUDE SEIZOEN. Weet U 677 ,i. I Petidonnemeotsactic. 13e JAARGANG No. 43 VRIJDAG 26 OCTOBER 1934 Christelijk Weekblad voor Soest, Soestdijk, Soestduinen en Soesterberg. Uitgave: DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 566. Dc strijd gold voorheen de kerk, nu echter de godsdienst zelf. Joh. v. Schalkwijk Jr. GEMEENTE-GASBEDRIJF SOEST GASHAARDEN GASKACHELS GASRADIATOREN D. F. VOIGT oudf Uw handen zacht Kerkberihten. ABONNEMENTSPRIJS 65 cent per 3 maanden. ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f 0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertentie's tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting. Advertentie's in dit blad worden eveneens in de drie andere bladen opgenomen. UITGAVE van: ,,DE SOESTER COURANT", Algemeen Weekblad, „SOESTER NIEUWSBLAD". Algemect Christelijk Weekblad, „DE SOESTER POST", R.K. Weekblad, voor Soest, Soestdijk, Soestduinen cn Soesterberg, en ADVERTENTIE-UITGAVE van „De Soester Courant". Jarosslawski sprak in de afgeloopen maand Augustus op het congres vooq anti-religieuze arbeid in de school en wel te Moskou. O-a. zcide deze bolsjewistische spreker-. Het komt hem voor, dat de kerk tegen woordig als de kleinere vijand moet wor. den beschouwd, die bovendien in zijn macht en invloed sterk geschokt is- De hoofdvijand is tegenwooordig de gods dienst zelf. De Atheïst heeft in den loop van den strijd zich kunnen overtuigen hoe taai deze zijnen vijand is- Als een voor beeld voert hij aan, dat zelfs Atheïsten nog steeds woorden gebruiken ontleend aan den godsdienst- Genosse Stalin onder schrijft het feit, dat de nationale over leveringen nog sterk leven onder het volk- De religieuze overleveringen zijn echter nog veel sterker levende onder het volk- Dit kan men duidelijk bemerken, wanneer men hoort, dat lieden, die reeds lang zich van elk godsdienstig begrip hebben los gemaakt, toch in hun gesprekken nog woorden gebruiken als ,-GOD ZIJ DANK" en „GOD GEVE"- Terwijl er zelfs Athe- isten zijn, die in hun gesprekken zich meermalen op God beroepen. Dit is het gevolg van het nog niet grondig door gevoerd socializeeringssysteem- In som mige collectieven bedraagt hét procent der Atheïsten 70 of 80 tot 90, maar er zijn er nog waar de godloozen slechts 50 pCt- en minder tellen. De redenaar houdt er rekening mede, dat de kerk er vreugde in schept om als een kleine minderheid met een soort icuiausme tc stnju'cn; Wanneer er geen kloosters meer zijn, beteekend dat niet dat er geen monni ken en nonnen meer zijn- Zelfs in de onmiddellijke nabijheid van Kiew, achter het voormalige klooster aldaar, wonen monniken, die zich bezig houden met de veldarbeid- Het zijn geen begeesterde aan hangers van de Sowjetmacht- Dat is voor ons wel duidelijk- Wél zijn deze lieden door de revolutie uiteengeslagen en ver nederd, maar desondanks zetten ,zij hun propaganda voort- Op het 17de partij con gres is het besluit genomen, dat wij in den loop van deze vijfjarenperiode de collectieveering grondig zullen doorvoeren en het privaat bezitrecht op de productie middelen zelfs in de landbouw geheel zullen vernietigen-. Maar daarmede is nog niet gezegd, dat in het jaar 1937 er geen enkele .zelfstandige boer of ook geen enkele aanhanger van het kapitalis tische stelsel meer zou zijn- Juist omdat zij zoo verre in de min derheid zijn, en alle hulpmiddelen hen ontbreken, zullen zij strijden m.et een fa natisme als eigen is aan kleine groepen, die klein 'in zielental en zwak zijn- Wij kennen uit de geschiedenis wel meer zulke gevallen van verbroken sociale groepen, die den ondergang tegemoet gaan, en een sterk fanatisme ontwikkelen. Zoo bijvooorbeeld het ondergaande kulak- kendom (de bezitboeren), dat zich ook aan een dergelijk strijdmiddel vastklampt- Met deze vijanden zullen we het nog lang te kwaad hebben. Zoo worden dan de levensuitingen van een strijdende kerk en in het bijzonder van een kruiskerk met het gevleugelde woord fanatisme gedoodverfd- Hoe dit fanatisme moet bestreden worden vermeldt de redenaar niet, maar de methode is be kend uit de vroegere taktiek van de V- K G- (Verband Kampfender Gottloser). Het is de weg van het martelaarschap- Dan behandelt Jarosslawski de vraag hoe de geneigdheid /tot de religie der bree- dere massa moet bestreden worden- Wij zullen nog zeer lang te maken hebben met dozijnen van millioenen menschen, die het socialistisch systeem niet vijandig gezind zijn, maar die nog niet losgeweekt zijn van. eiken religieuzen invloed- Men kan niet verwachten, dat alle collectivis- ten van ganscher harte aanhangers van het socialisme zijn. Dan moet men niet vergeten, dat de bezitboeren, die de voornaamste steun der dat de ook 's nachts voor U gereed staat elt U dan even Vertegenwoordiging van Electrolux en Volta STOFZU IGE RS Steenhofstr. 55 - Tel. 906 Reoaratie-fnrlRhtina aan alle merken. kerkelijke organisaties zijn, ook hun in vloed behouden op de collectieven. Wan neer een boer in de collectieve intreedt wil dat nog niet zeggen, dat hij met alle godsdienst volledig gebroken heeft- Wij erkennen, dat wij nog voor een geweldige arbeid staan en wat reeds verricht is, is nog maar het kleinere gedeelte van het werk. Onze tweede taak, die niet minder zwaar is, bestaat hierin, om de breedere massa die volledig met den godsdienst gebro ken heeft, nu daarvoor in de plaats een werkelijk diep wetenschappelijk anti-gods die nslige wereldkennis te verschaffen- Al'e overgebleven resten van geneigdheid tot religie en mystiek moet ook daardoor ver- nieiigd worden. In de plaats van het geloof in God moet komen een vast vertrouwen op de. kracht der menschel ij ke gemeenschap en de productie en in het kort moet het menschelijk verstand van de massa zoo ontwikkeld worden, dat deze daardooor gemakkelijk van de religie kan afgetrok ken wörtFea. Hier komt de redenaar weder op het oude geneesmiddel uit de Marxistische apotheek: de rationa'istische Aufklafung, vermengd met een groote dosis onbepaald vertrouwen op de onbegrensde kracht van van de menschelijke gemeenschap- En wie de geneeskracht van deze drank niet wil erkenen, wordt gestempeld als fanatiek er. als zoodanig ook behandeld. Uit Evanoeiium und Osten R-E-P. Orgaan der Balt- Rusl- Arb. Dr. O. Schabert, Riga. hoofdst- van den Romeinenbrief: Want gij hebt niet ontvangen den geeest der dienst baarheid wederom tot vreeze; maar gij hebt ontvangen den Geesr der aanneming tot kinderen door welken wij roepen Abba, Vader- Ziet, Satan maakt door zijn geest van de menschen dienstbaren, slaven en dienstknechten der zonde? maar Christus zegt: Mijn juk is zacht en Mijn last is licht- Komt tot Mij allen, die vermoeid zijn en Ik zal u rust géven- Dan daalt de diepe vrede Gods in onze harten en ontvangen wij rust, ja ftieer nog, dan komt in ons de geneigdheid weer tot God terug te keeren en God te erkennen als onze Vader in de hemelen, waardoor wij roepenAbba, Vader. Maar meer nog- Die Heilige Geest is de getuige Gods j in onze ziel, in ons vernieuwde hart- Het is Christus zelf die daar woont, en die Geest nu getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn- Een zaak wordt bevestigd door twee getuigen- En als we kinderen Gods zijn, dan zijn we ook erfgenamen Gods, en mede- erfgenamen van Jezus; Christus- Zoo zullen wij met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden- Zoo slaat G' uw oog, Nog van omhoog, O God, op zondaars neder! Het schuldig kind Van Adam vindt In U een Vader weder! Zijn afval bracht Al 't nageslacht In eindelooz' ellenden Ontaard als Volharden Uw reine DEZELVE GEEST GETUIGT MET ONZEN GEEST, DAT WIJ KINDEREN GODS ZIJN- Rom. 8 6. Toen in het paradijs de Satan tot den mensch sprak: Gij zult den dood niet sterven, maar God weet, dat ten dage als gij daarvan eet (de verboden vrucht), zoo zullen uwe oogen geopend worden, EN GIJ ZULT ALS GOD ZIJN, KEN NENDE HET GOED EN HET KWAAD- Daarmede 'opende deSatan voor de vrouw een nieuw hoewel verborgen "We reld. Een wereld voor een mensch, die zelf zou uitmaken wat goed en kwaad was, en niet meer afhankelijk zou zijn van God, want hij zou zelf als God zijn. Die verleiding was zoo sterk en de prik kel der hoogmoed zoo groot, dat de mensch daarvoor zwiehte en van God af viel. Satan had getriumfeerd en zijn geest was ingevaren in 't hart van den mensch. De begeerte was ontvangen om verstan dig te worden buiten God om, ja tegen God in, en de begeerte ontvangen heb bende baart de zonde, want de mensch nam van de vrucht en at en toen werden zijne oogen geopend en ontdekte hij, dat hij van de glans en de heerlijkheid Gods ontdaan was. Dat is naakt- Zoo moest de mensch nu leven en zich tooien met eigen glans. Maar God heeft in zijne groote barm- hardigheid de geest der verlossing gezon den. Ziet, daar is een vrouw Maria, een zondares als wij, ook in zonden ontvan gen en in ongerechtigheid geboren en dervende de heerlijkheid Gods, maar de Heilige Geest komt en overschaduwt haar en ook deze vrouw ontvangen hebbende baart haar eerstgeboren Zoo-n Jezus Chris tus, vol des Heiligen Geestes- Dat is de Verlosser der wereld- Dezte heeft macht om den boozen satanischen Gode vijan- digen geest uit te drijven en woning te maken in het hart van den mensch, die schreeuwt naar den levenden God- Schreeuwt, omdat hij van eeuwigheid door God is aangezien en een schaapje bestemd voor de schaapskooi van Jezus Christus. Dan gaat de geest Gods in hen leven- Dan worden zij geleid door dien geest- Paulus zegt het zoo schoon in het 8ste >oz' ellenden »ls hij, wij ,j wet te •$chenden-£ Te diep verward In wereldliefd' en lusten, O God ontziet Uw hoogheid niet, i Wii niet in U berusten- Aan 't aardsch genot Verkleefd o God Ziet G' ons de zonde dienen; Zoo tergen w' U; En kan dan nu Die mensch nog iets verdienen? Verdienen? neen! Gena' alleen Doet ons op redding hopen- Zet in Uw Zoon Tot Uwen troon Den weg voor zondaars open- 't Geloove juich' Aanbidd' en buig Zich voor die liefde neder; Zoo komen wij, Van schulden vrij, T|t U als Vader weder. H- A- S. in verschillende capaciteiten en prijzen. Worden vakkundig en onder onze volledige garantie geleverd en opgesteld Adviezen kosteloos. Vraagt vrijblijvend offerten. Wat het N. V. V. vraagt. Intrappen van een open deur. Het Nederlandsche Verbond van yak- vereenigingen voert op het oogenblik een groote petitionnementsactie, waarbij aan de regeering wordt gevraagd: 1. Verhooging der steunnormen. 2- Extra-verhooging voor arbeiders met lage loonen en groote gezinnen- 3. Winter-toeslag op de uitkeeringen. 4- Voorzieningen inzake kleeding en dek king. 5- Beschikbaarstelling goedkoope boter en goedkoope aardapppelen. 6- Hulp aan jeugdige werkloozen door arbeid of steun. Het ©enige bezwaar, dat men tegen de zes verzoeken zou kunnen aanvoeren, is, dat ze wat onlogisch zijn geformuleerd- Immers, wanneer de verzoeken 1 en 2 in voldoende mate worden ingewilligd, dan kunnen die onder 3, 4 en 5 verval len- Indien werkloozen geen brandstof kunnen bekomen, zich niet behoorlijk kunnen kleeden of dekken, noch' boter of voldoende aardappelen kunnen bekomen voor de voeding van zich' en de leden van het gezin, dan getuigt zulks er van, dat de steunnormen en de extra-toelagen voor de meest behoeftigen nog ONVOL DOENDE zijn. Logischer zoude het o. i. derhalve zijn geweest, wanneer óf het een voldoende verhooging der uitkee ringen óf het andere voldoende aanvulling door extra-voorzieningen r— ware gevraagd. De BEDOELING van deze petitionne mentsactie is overigens overduidelijk: men acht de hulp, aan werkloozen en dezer gezinnen verleend, niet genoegzaam om deze crisisslachtoffers van alleri nood te vrijwaren. En nu vraagt men aan de regeering om de steunregeling uit te breiden- Welnu, IEDER weldenkend mensch moet het daarmee eens zijn. En wij ondersteunen de verzoeken van het N-V.V. dan ook gaarne. Tóch verwondert het ons, dat men die verzoeken middels een algemeen volks- pethionnement aan de regeering over brengt. Die pe.ijonrtementen waren een aantal jaren geleden een geliefd politiek propa gandamiddel. Er zijn peiitionnementen ge weest voor algemeen kiesrecht, voor 8- urjge werkdagen, voor Staatspensionnee- ring enz. Geleidelijk heeft men de peti tionnementen losgelaten, omdat men naar we althans meenen gevoeld heeft, dat er ook BEZWAREN aan zijn ver. bonden. Petitionnementen worden door duizen den geteekend, die maar half of in het geheel niet .weten, waar het om gaat- De een "teekent „omdat het niet voor den Oost is", de ander om den vrager een pleizier te doen, de derde om van het gezanik af te, zijn, enz. Natuurlijk teekent het grootste percen tage uit overtuiging, maar het feit, dat er ontegenzeggelijk ook zoovele handtee- keningen worden gezet uit overwegingen, welke we e©rst noemden, is altijd aanlei- ding geweest, dat de waarde van een peiitionneme.ntsactie werd bestreden- Het is oók wel voorgekomen, dat iets, waarom in een petitionnement werd ge vraagd, veel meer aanhangers of voor standers kende dan in het aantal hand- teekeningen tot uiting kwam en in zoo'n geval wordt het belang, dat men voor staat, o. i. geschaad. Zoo iets kan b.v. gebeuren, wanneer sommigen meenen, dat het pediionnëment als propaganda voor een bepaalde politieke partij werd inge zet, of wanneer ér verschil van gevoelen bestaat omtrent tactiek. Dat gevaar deelt ook.de huidige peti- tionnèmeritsactievan het N-V.V. Er gaat TT. i. een aantal handteekeningen worden verzameld onder een reeks verzoeken, welke door 99 pCt- der bevolking als billijk worden erkend- Maar het zullen geen 99 pCt- der tot teekenen bevoegden zijn die op de aangeboden lijsten hun naam zullen neerzetten, want: Duizenden zullen er zijn, die in deze petitionnementsactie in de eerste plaats propaganda zien voor het moderne vak verbond en daarom principieel© bezwaren tegen het teekenen hebben- Duizenden zullen er ook wezen, die het teekenen nalaten om tactische verschillen. Zoo de communisten b-v-, die meenen, dat de tijd van vragen voorbij is en tot-, „daden" moet worden overgegaan- Duizenden tenslotte zullen verklaren, dat ze het teekenen onnoodig vinden, om- dat ze aannemen, dat ook de regeering niets liever wil dan méér te doen ter verzachting van het crisisleed, dan waar toe de economische en financieele om standigheden haar in staat stelt- Zonder zulke of een van zulke over wegingen in dit artikel speciaal tot de onze te maken, willen we er maar op wijzen, dat men er van verzekerd kan wezen, dat ze zullen gelden. Wat zal dan straks het resultaat van het petitionnement wezen? Dat de helft of een ander deel van de bevolking zich' zal hebben uitgespro ken voor eeti verzoek, hetwelk tot nu toe als een ALGEMEENE volkswenscK werd aangezien. Bovendien zal er dan nog ge knabbeld gaan worden aan de WAARDE der geplaatste handteekeningen- Da actie komt ons daarom ondoelmatig De werkelijke volksententie is sterker dan in het petitionnement tot uitdrukking kan komen. Er is schier geen verschil van gevoelen over de vraag, of niet méér hulp voor de crisisslachtoffers gewenscht en benoo- digd is. Het gaat om de vraag: HOE, op welke wijze, waarvandaan, tot hoever, met welke middelen?! 't Vertrouwdste adres voor bet maken van Uw BRIL, ook volgens recept van H. H, Oogartsen is bij Gediplomeerd Opticien - Drogist Burgem. Groihestraat 30 - Tel. 363 aet Purol Harde, ruwe of gesprongen handen worden! in één nacht, gaaf en zacht met Beste voor de handen. Doos 30 en 60 ct. Tube 80 ct- Bij Apothekers en Drogisten. Zondag 28 October- SOEST. NED. HERV. KERK- Oudekerk. Voorm- 10 uur Ds- F. A. v- Schaiclf van Kampen. Nam- 6 uur Ds. E- Groeneveld- Woensdag 31 Oct-, 's avonds 8.15 uul Herdenking Kerkhervorming, Ds- Groene, veld en Ds- v. Sch'aick. Emmakerk. Voorm. 10 uur Ds- È- Groeneveld. Nam- 6 uur geen dienst- Hees. Donderdag 1 Nov-, 's avonds 7-30 uul Bijbellezing. HERV. (OEREF.) EVANO- Christelijke U L.O-.school, Spoorstraat Voorm- 10 uur Ds. B. N. B. Bouthoorn van Huizen. Nam- 6 uur Prof. Dr. J. Severijn van Utrecht- GEREFORMEERDE KERK. Julianakerk. 1 Voorm. 10 uur Ds. S. Wouters. s Nam. 5.30 uur Ds. B. Alkema. Wilhelminakerk. Voorm. 10 uur Ds. B. Alkema. Nam. 5.30 uur Ds- S. Wouters. CHR. OEREFORMEERDE KERK. Julianastraat. Voorm. 10 uur en nam- 6 uur Gods dienstoefening. Donderdag 1 Nov-, nam. 7.30 uur, Ds. L'- S. den Boer van Arnhem. VER. VAN VRIJZ. GODSDIENSTIGEN« Geb. „Religie en Kunst", Rembrandtlaan. Voorm- 10-30 uur Dr. G. J. Sirks van Amsterdam. Woensdag 31 Oct-, 's avonds 7-30 uur Ds. Sypkens. Hervormingsdag. SOESTERBERG NED. HERV. KERK Nam. 2—3 uur Zondagsschool. Nam- 6 uur geen opgave. HUIS TER HEIDE NED. HERV. KERK. Voorm. 10 uur Ds. T. G. Hospers van Zeist. Nam. 6 uur geen dienst

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1934 | | pagina 1