SOETAX"
OPENBARE VOORDRACHT
Een Volkenbondssucces»
Tandarts
Weet U
s»
4© JAARGANG No. 50
VRIJDAG 14 DECEMBER 1934
Katholiek Weekblad voor Soest, Soestdijk, Soestduinen en Soesterberg.
Uitgave: DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 566.
Genève als internationale bliksemafleider,
Tandheelkundige Inrichting
DENTOI ORM.
D. Schouten
Het Padvindersmes.
Is het een wapen?
Joh. v. Schalkwijk Jr.
Namens den Hoogcn Raad
ondervraagd.
D. F. VOIGT
Het Lied van de Week.
Kerkberichten.
DE SOESTER POST
ABONNEMENTSPRIJS 65 cent per 3 maanden.
iADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f 0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertentie's tusschen
de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting.
Advertentie's in dit blad worden eveneens in de drie andere bladen opgenomen.
UITGAVE van:
,,DE SOESTER COURANT", Algemeen Weekblad, „SOESTER NIEUWSBLAD", Algeme*
Christelijk Weekblad, „DE SOESTER POST", R.K. Weekblad, voor Soest, Soestdijk, Soestduinen en
Soesterberg, en ADVERTENTIE-UITGAVE van „De Soester Courant".
Het Joegoslavisch-Hongaarsche geschil
tot eene oplossing gebracht.
Het valt niet te ontkennen, dat in de
■laatste jaren het vertrouwen in den Vol-
'kenbond begon te kwijnen.
Onmachtig bleek de Volkenbond in het
■Japansch-Chineesche conflict.
Italië werd te sterk ontzien in het ge
schil met Griekenland.
De Fransch-Duitsche verhouding is te
Genève niet verbeterd kunnen wouden.
Aan den oorlog tusschen de Volken-
bondsleden Bolivia en Paragay kon nog
geen einde worden gesteld.
Genève begon meer en irteer te gelij
ken: een instrument, uitsluitend ten dien
ste van Frankrijk en ter verzekering van
het binnenhalen van den oogst van Ver-
sailles.
Maar het vertrouwen is plots weerge
keerd, het geloof in het vredeswerk van
Genève is hersteld, nu deze w^ek het
Joegoslavisch-Hongaarsch conflict tot zulk
een keurige oplossing is gebracht.
Men mag de beteekenis van die op
lossing niet onderschatten.
Wanneer de eene staat den anderen
van medeplichtigheid aan koningsmoord
beschuldigt en men jaagt duizenden onder
danen van een bevriende" natte over de
grenzen terug naar hun geboorteland, dan
kan men zeggen, dat er oorlogsspanning
is-en in vroeger dagen zou i 11 zulke
omstandigheden een volkerenstrijd
haast onvermijdelijk zijn.
We hebben dat gezien ui 3914, «toeg
óók* een vorstenmoord tot zulk een vol-
kerenspanning en eindelijk tot een oorlog
leidde.
Ware thans de strijd tusschen Joego
slavië en Hongarije uitgebroken, dan zou
den zij ieder weer op de legermachten
van anderen juist als in 1914 heb
ben kunnen rekenen. De oorlogsbrand
zou over heel Europa hebben gewoed.
Thans is dit noodlot vermeden door
eenresolutie, een soort motie, aan
genomen in den Volkenbondsraad, een
politieke en diplomatieke weinig of niets
zeggende formule, zoo'n wisse,
wasje, waarover verstandige menschen de
schouders wel eens en niet ten on.»
rechte ophalen. U weet wel: zoo'n
verklaring, welke vaststelt, dat water nat
is en 't derhalve onvoorzichtig moet wor.
den geacht om te dicht langs den kant
te loopen
Twee menschen kunnen elkaar soms zóó
gruwelijk beleedigen, dat het hun voor
komt, dat de eenige manier om het con
flict op te lossen bestaan kan in een
vuistgevecht. Graag gaan ze er niet toe
over. Ze hebben respect voor den tegen
stander en een beetje meelij met zich zelf.
'n Paar blauwe oogen zijn weinig sierlijk
en soms erg pijnlijk. Terwijl de tegen
standers dat overdenken, trekken z^- hun
jasjes uit, kloppen op hun gemak de stof
af en leggen ze keurig opgevouwen op
den grond naast zich neer. Ondertusschen
kijken ze links en rechts, of de hemel
niet bij toeval een goeden gemeenschap-
pelijken kennis zendt, die in het conflict
kan bemiddelen. Niemand daagt echter op.
Ze beginnen nu hun overhemdsmouwen
voorzichtig los te maken en op te stroo
pen, als-maar rondspeurende naar moge
lijke redding en tusschenkomst. Ze blij
ven echter alleen. Thans noodigen ze
elkaar uit om hun bril af te zetten
de strijd immers moet fair blijven en
danna nóg eens alle kanten jg heb
ben uitgekeken, vallen ze elkaar einde-
lijk aan, omdat hun niets anders over
bleef. Op dat moment natuurlijk!
komen plotseling de nieuwsgierigen en
goede kennissen van alle kanten opgezet,
de een kiest partij voor Piet, de ander
voor Klaas ende oorlog is begon
nen.
Zóó liepen de zaken in 1914!
We gelooven vast, dat het thans wéér
zoo zou zijn gegaan, als we intusschen
geen Genève zouden hebben gehad, de
Volkenbondsorganisatie, permanente arbi
ter in conflicten, tot wie twistende parijen
zich onwillekeurig zullen wenden in haar
angst voor elkander.
Ook in i914 moeten de twistende lan
den elkaar hebben gevreesd, maar terwijl
ze, door drift verleidmet getrokken
degens tegenover elkander stonden, was
er toen geen gezaghebbende, neutrale
bemiddelaar, om ze toe te roepen: kom1,
vertel me nou maar eens, beurt op beurt,
wat jullie te klagen hebt en dan zal ik,
vaststellende, dat 't water nat is, enz. enz.
jullie opgewonden gemoederen bezweren
en je rust en vrede hergeven.
Zóó kon het God dank nu
gaan. En daarmee heeft Genève haar
groote nut bewezen, al ware het maar
om in tijd van politiek onweer den blik
sem te kunnen afleiden.
ONS WEEKPRAATJE.
houdt spreekuren ten huize van den heer
Nachtegaalweg 10 - Soestdijk
(bij de Beetzlaan)
DINSDAGS van 9-12 uur.
Gratis inlichtingen van 92.
Heele gebitten, pijnloos trekken inbegrepen,
£30.met garantie
Pijnloos trektcen f 1.
AdresAMSTERDAM, Amstelkade No. 64.
dat da
ook 's nachts
voor IJ gereed
staat
Jolt U dan even 677
In het algemeen is ieen mes een even
nuttig als gevaarlijk gebruiksartikel. We
berinneren ons proclamaties uit den we
reldoorlog, waarbij aan de burgerij bet
bezit van wapenen werd ontzegd, terwijl
daarbij nadrukkelijk werd vastgesteld, dat
messen, in den zak meegedragen, eveneens
tot de verboden wapenen werden ge
rekend.
De oudsten onder ons herinneren zich
nog wel, hoe we als kinderen voortdurend
werden gewaarschuwd voor het messen-
gevaar; als moeder eens de kamer bin
nenkwam op het moment, dat we met
het broodmes een punt aan ons potlood
probeerden te slijpen, hoorden we plots
een gil van ontzetting en moesten we
onze handen en vingers van alle kanten
laten inspecteeren om te toonen, dat we
het experiment heusch zonder bloedver
gieten hadden doorstaan. Een beetje „op
gevoed" kind droeg geen zakmes; als
ons potlood geslepen moest worden, dan
deed „meester" dat voor ons.
Zóó gingen we vroeger met messen om.
in dien boozen tijd, toen kinderen nog
mochten spelen met tinnen soldaatjes en
blikken Lanonnen.
Tegenwoordig is zelfs een houten
sabel, gesmeed uit twee gekruiste latjes,
taboe als kinderspeelgoed, maar elke kwa
jongen loopt met 'n m:s in z'n zak en
meermalen hebben we een paar ruzie
makende schooljongens elkaar het aanbod
hooren doen om de tegenpartij „aan rie
men te snijden".
Een Padvindersuitrusting is niet vol
ledig zonder het mes. Ja, dat mes maakt
er het meest bijzondere deel van uit;
het is de trots van den drager. Dikwijls
is dat mes zoodanig geconstrueerd, dat
het als een dolk kan worden gebruikt,
althans daarvan het aanzien heeft; in
andere gevallen is het Padvindersmes van
extra groot formaat.
Of we er bezwaren tegen hebben?
In zekeren zin: neen!
Het was vroeger toch óók niet goed,
meenen we, toen men ons zoo bang
maakte voor het gebruik van een mes.
Een mes kan als nuttig hulpmiddel die
nen in tal van gevallen des dagelijkschen
levens en daarom komt het ons niet on
verstandig voor, dat kinderen het mes bij
tijds op voorzichtige wijze leeren han-
teeren.
Zooals Padvinders het mes echter dra-
gen: groot in formaat en demonstratief
aan een gordel of riem, bovendien in een
éénheidsvorm, vinden we het solda
tesk en krijgt het mes meer het karak
ter van een moordtuig dan van een nut
tig hulpmiddel bij allerlei ongemakken.
Het Padvindersmes is „de" groote aan
trekkelijkheid van de Padvindeirsunifprm.
De jongens loopen met hun hand om
dat mes geslagen gelijk een vechtgene
raal met zijn hand om het gevest van
zijn degen.
We zien niet in, wa!arom de Padvinderij
het mes als demonstratief uitrustingsstuk
behoeft, een mes. hoort opgeborgen
te zitten in den zak; totdat we het voor
het een en ander nuttig kunnen gebrui
ken; het dient zeker niet om een troep
jongens het aanzien van een legertje
messenhelden te geven.
We overdachten dit alles, toen we in
een der bladen lazen, dat de Bossche
Kantonrechter, Mr. Brouwers, uitspraak
zal hebben te doen in de prindpieele
kwestie, of de Padvinders al- dan niet
bevoegd zijn om het befaamde Padvin
dersmes te dragen.
De ambtenaar van het O. M-, Mr. van
Ysendijk, is reeds v-'jn meening gebleken,
dat het bedoelde més wel degelijk een
wapen is in den zin ;der wet en dat men,
om het te mogen cjragen, de vereischte
vergunning moet hépben. De ambtenaar
vroeg dan ook verborcleeling tot f 5.
boete.
Om de hierboven aangegeven redenen
hopen we, dat de kantonrechter zich bij
het oordeel van het O. M. zal aanslui
ten en bovendien, dat andere autoritei
ten niet zullen bewilligen in de „ver
eischte vergunning".
Een mes kan den Padvinder nuttig zijn;
hij drage 't daarom in den zak bij zich.
Een mes, als koppelstuk gedragen, geeft
den jongens haast een even soldatesk
aanzien als de fascistische jeugd van
Italië, spelend en oefenend met geweien.
v/d Heer J. H. BOLT.
uit Amersfoort
Onderwerp NAAR EEN NIEUWE SOCIALE
ORDENING.
Op VRIJDAG 14 DECEMBER, 's avonds 8 uur, „Religie en Kunst", Rembrandtlaan.
Vertegenwoordiging van
Electrolux en Volta
STOFZUIGERS
Steenhofstr. 55 Tel, 906
Reparatie-inrichting aan alle merken.
Uitgaande van en teugelloos maar
voortfantaseerend op wat de Profeten over
den toekomstigen Messias hadden voor
speld en geschreven, leefde het Joodsche
volk en bijzonder zijn meer met de Hei
lige Boeken vertrouwde leLL.s, ten tijde
van het optreden van Joannes in een
toestand van hooggespannen verwachting-
De meest bittere en opgeschroefde voor
stellingen van de zegeningen, welke met
den Messias zouden komen, deden op
geld bij de massa.
Zoo kan het niet verwonderen, dat het
optreden van den wonderen Dooper de
volksverbeelding in hooge mate prikkelde.
Algemeen hield men hem dan ook voor
den Messias.
Doch de Pharizeeën, die hij eens bij
gelegenheid dat ook sommigen van hunne
partij liet doopsel kwamen vragen, on
barmhartig de waarheid had gezegd,
wendden zich, toen Joannes' aanhang
steeds grooter werd, tot den Hoogen
Raad de opperste rechtbank in gods
dienstzaken met het verzoek te willen
onderzoeken, of die vreemde boetepredi
ker aan de Jordaan werkelijk de Gods
gezant was, waarvoor hij zich uitgaf-
Het eenvoudigste en in zulke gevallen
gebruikelijke zou nu geweest zijn, den
Dooper voor den Hoogen Raad in Jeru
salem te dagen. Omdat men echter de
onvoorzichtigheid van zulk een optreden
wel inzag, werd besloten, dat men een
deputatie uit naam van den Hoogen Raad
naar de Jordaan zou sturen, om den al
te invloedrijken Dooper naar zijn persoon
en zijn zending te vragen» Men was er
niet heelemaal gerust op, of hij niet de
Messias zou kunnen zijn, waarvoor het
volk hem hield-
En dit is Kef getuigenis van Joati
nes, toen de Joden uit Jerusalem pries
ters en levieten tot hem zonden, om
hem te vragen: Wie zijt gij?
Ofschoon die vraag voorloopig nog
heel algemeen was, gaf Joannes door zijn
antwoord duidelijk te verstaan, dat hij
voldoende begreep, dat 't Sanhendrin
vóór alles bedoelde te weten te komen,
of hij zich inderdaad uitgaf voor den
Messias, waarvoor het gewone volk hem
aanzag. Vandaar dat de Dooper op hun
algemeene vraag terstond antwoordde,
dat hij niet de Messias was:
En hij beleed en ontveinsde niet- En
hij beleed: Ik ben de Christus niet!
Nu verwachtten vele Joden in die da
gen den terugkeer van den profeet Elias,
die onder den goddeloozen koning Achab
op éen geheimzinnigen wagen van vuur
ten hemel was opgevaren-
Sprekende nl- over de tweede komst
van Christus op het einde der tijden,
had de profeet Malachias voorspeld:
„Zie, Ik zal u zenden Elias den profeet,
alvorens de groote dag des Heeren komt,
de groote en verschrikkelijke
Daar echter sommige Rabijnen die
woorden van Malachias ten onrechte toe
pasten op den tijd aan het eerste op
treden van den Messias voorafgaande,
Vroegen zij hem: Wat dan? Zijt gi'
Elias?
Hoewel de Doopc. i-i geest en wer
ken de meest treffende gelijkenis met dien
grooten ij veraar voor de eer van Jahweh
vertoonde, zóó dat Jesus zelf hem eens
„Elias" zal noemen, hield Joannes reke
ning met de bedoeling der vragers
en hij zeide: Ik ben het niet!
Volgde een derde vraag, welke verband
hield met sommiger uitleg van deze woor
den van Mozes: „Een profeet uit uw
volk, uit uw broederen, aan mij gelijk,
zal Jahweh, uw God, u verwekken!"
Hoewel die woorden rechtstreeks den
toekomstigen Messias zelf golden, hiel
den eenigen het er voor, dat die „pro
feet" de voorlooper van den Mes
sias was- Vandaar dat Joannes op de
vraag:
Zijt gij de profeet? (En hij) ant
woordde Neen
Zij zeiden hem dan:
Wie zijt gij Dat wij antwoord
geven aan die ons gezonden hebben:
Wat zegt ge van u zeiven?
Aldus officieel en wettig ondervraagd
namens het Sanhedrin, gaf de Dooper
een kort maar voor die Schriftkundigen
alles zeggend antwoord:
Ik ben „de stem van een roepende
in de wildernis: Maakt recht den weg
des Heeren!" zooals Isaïas, de pro
feet gezegd heeft.
Maar de gezondenen uit de Pharizeeën
wilden niet begrijpen:
En zij ondervroegen hem en zeiden
hem: Waarom doopt gij dan, indien gij
de Christus uiet zijt, noch Elias, noch
de profeet?
Dan zijn doopsel als de zinnebeeldige
aankondiging van het door den Messias
in te stellen Doopsel aanduidend,
antwoordde Joannes hun en zeide
Ik doop in water, doch midden onder
u staat Hij, Dien gij niet kent- Hij
is 't Die na mij komt* Die vóór mij
was, Wiens schoenen ik niet waardig
ben te ontbinden* Hij zal u doopen
met den Heiligen Geest en met vuur
Mattli* 3. 11).
Dit gebeurde te Betlianië, over den
Jordaan, waar Joannes toen het doop
sel toediende.
'I Vertrouwdst® adres
voor het maken van Uw BRIL,
ook volgens recept van H. H.
Oogartsen U bij
Gediplomeerd Opticien - Drogist
Burgem. Grothestraat 30 - Tel. 363
Gevaren langs de wegen.
Gevaren in de lucht;
Gevaren onder water:
Het helpt niet, waar je vlucht
Vandaag is 't overrijden,
Of wel 'n boot vergaan;
En morgen ligt verbrijzeld
De vlugge aeroplaan.
Steeds nieuwe ongelukken
Staan daag'lijks in de krant;
Voortrazend snelt het leven,
't Verkeer is van de band.
Onz' dappere recruten
Gaan naar het Saargebied^
Zij weten van geen crisis
En zingen 't hoogste lied.
Nog is het vuurtje-stoken,
Maar 't blijft gevaarlijk spej
Met uniform en wapens:
Spaar ons de oortogshel.
De mooie Dieseltreinen
Zijn reeds 'n reuze-strop;
De zwaarste slagen vallen
Den spoorman op z'n kop
Steeds personeel vermind'reff
Kost meerder werk en tijd;
Maar spreekt men van betalen:
Trek maar op d' eeuwigheid.
Zoo gaat het steeds in 't leven:
Het is en blijft 'n pan;
De zwaarste slagen treffen,
Wien 't minste dragen kan.
HENRY
SOEST.
PAROCHIE VAN DEN H.H PETRUS
EN PAULUS
Pastoor V M. Vos
ZONDAG. De H.H. Missen te 7 uur
en 9 uur; te 10.30 uur Hoogmis.
's Avonds 6 uur Lot.
MAANDAG, 's Avonds 7 uur Mannen.
Congregatie.
In de week de H.H. Missen te 7 uur en
8.15 uur.
Biechthooren Donderdagmiddag van 3
tot 4 uur en Zaterdagmiddag te 3.30,
5, 6, 7, 8 en 9 uur.
Bibliotheek (Philomenastichüng) open
Zaterdags van 68 uur en Zondags nn
de Hoogmis tot 12 uur.
SOESTDIJK
PAROCHIE O L V. ONB- ONTV.
Pastoor A. O. Smit
ZONDAG. Te 7-30 uur H. Mis; te 10
uur plechtige Hoogmis.
De H. Communie wordt uitgereikt om
kwart na 7, onder de Vroegmis, te kwart
vóór 9 en te 10 vóór 10.
DINSDAG, 's Avonds 7 uur Lof.
ZATERDAG, 's Avonds 7 uur Lof.
ZATERDAG. Biechthooren van 4—9 u,
SOESTERBERG
PAROCHIE VAN DEN H. CAROLUS
Pastoor H. Mocking
ZONDAG. Te 7.30 uur H. Mis; te 10.*
uur Hoogmis- Nam. 4 uur Lof.
In de week de H. Missen om 8 uur.
Zaterdagmiddag biechthooren om 3, V
5, 6 en 7 uur.